خانه / وبلاگ و مقالات / برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

۱۴۰۲/۰۶/۱۵ مقالات

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

سرمایه گذاری با خرید یکی از انواع شیوهای سرمایه گذاری در سیستم های تورمی محسوب می شود. در این نوع سرمایه گذاری سود بر اساس افزایش قیمت کسب می شود. به طور مثال سرمایه گذار در این روش اقدام به خرید یک جنس (مانند خودرو، مسکن یا ...) می کند و بعد از گذشت مدت زمان، همان جنس را بر اساس افزایش قیمت به فروش می رساند. تفاوت قیمت خرید و فروش به عنوان سود این سرمایه گذاری شناخته می شود. اصلاح دیگر سرمایه گذاری با خرید را سوداگری می دانند.

سرمایه گذاری با خرید بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می گیرد و درست مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگر با هدف سودآوری این اتفاق رخ می دهد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا این نوع سرمایه گذاری دارای ریسک بالا و نقدشوندگی پایین است. از طرف دیگر این سرمایه گذاری تنها در کشورهایی مانند ایران که دارای سیستم اقتصادی مبتنی بر تورم هستند، پاسخگو خواهد بود.

از طرف دیگر بر اساس تجربه دیده شده است که برخی افراد با این نوع سرمایه گذاری ها توانستند به سود های عجیب و غریب دست پیدا کند. همین موضوع باعث شده است این سوال مطرح شود که در نیمه دوم سال جاری (1402) سرمایه گذاری روی چه محصول یا جنسی مناسب است؟ به نوعی سوال اصلی این است که برای کسب بیشترین سود به واسطه سرمایه گذاری با خرید سراغ چه جنسی در بازار برویم؟ برای پاسخ به این دست از سوالات لازم است برخی از مفاهیم مرتبط با این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست محتوا:

سرمایه گذاری با خرید مبتنی بر اقتصاد تورمی

سرمایه گذاری با خرید نوعی سرمایه گذاری است که بر اساس یک اقتصاد تورمی شکل می گیرد. این نوع سرمایه گذاری با عناوینی مانند سوداگری یا دلالی نیز شناخته می شود. به طور کلی افراد به کمک سرمایه گذاری با خرید سعی می کنند بر موج تورم سوار شوند و با آن میان بازارهای مختلف حرکت کنند.

به طور مثال بازار مسکن در بازه ای از زمان دچار تورم شدید شد. در این موقعیت افراد به واسطه خرید و فروش مسکن اقدام به کسب سود کردند. با عبور خط تورم از مسکن، سرمایه گذاران نیز سراغ بازار جدیدی مانند بازار خودرو رفته و با خرید و فروش به موقع آن سود خوبی به دست می آورند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

در این مثال دو مفهوم بسیار مهم وجود دارد. اول این که برای استفاده از سرمایه گذاری با خرید باید روند تورم و خط عبور آن را بشناسیم. یعنی بدانیم بازار هدف بعدی تورم چه خواهد بود تا بتوانیم پیش از ورود تورم به آن اقدام به خرید کرده و پیش از خروج تورم فروش خود را انجام دهیم. مفهوم دوم این است که مسئله زمان سرمایه گذاری و خرید در این روش بسیار مهم است. این دو مفهوم در کنار یکدیگر است که سوال چه محصولی بخریم و یا اقدام به سرمایه گذاری روی چه کالایی را انجام دهیم تبدیل به یک سوال سخت و پیچیده می شود.

سرمایه گذاری با خرید و شناخت انواع اقتصاد

سرمایه گذاری با خرید و شناخت انواع اقتصاد

همانطور که بارها گفتیم سرمایه گذاری با خرید تنها در یک سیستم اقتصاد تورمی پاسخگو است. حال این سوال مطرح می شود که چند نوع سیستم اقتصادی در جهان وجود دارد و سیستم اقتصاد تورمی چه خصوصیاتی دارد؟ پاسخ به این سوال می تواند معایب و مزایای مهم سرمایه گذاری روی اجناس و کالاهای مختلف با هدف سودآوری را به خوبی نشان دهد.

کشورها و جوامع مختلف در دنیا عموما از دو سیستم اقتصادی تورمی و مالیاتی بهره می برند. در سیستم مالیاتی دولت به عنوان مدیر اقتصاد وارد بازار نشده و تنها بر اساس مالیات (ثابت یا منعطف) درآمد خود را کسب می کند. در این سیستم اقتصادی مالیات به عنوان یک ابزار مهم کنترل اقتصاد و روند جریان مالی شناخته می شود. به طور مثال شما برای خرید یک کالا باید مالیات مشخص و برای فروش آن باید مالیات دیگر پرداخت کنید. این سیستم معمولا به نوعی طراحی می شود که مانع از سوداگری و دلالی در اجناس و کالاهای مختلف شود.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری

به طور مثال مالیات خرید خانه در کشورهای اروپایی و نگهداری خانه به صورت سالانه به اندازه ای است که غالب افراد اجاره نشینی را به صاحب خانه بودن ترجیح می دهند. بنابراین در این نوع سیستم شما نمی توانید سودآوری خاصی بر اساس سرمایه گذاری با خرید داشته باشید. در حقیقت دولت به کمک ابزار مالیات مانع از چنین اتفاقاتی می شود.

اما در سیستم اقتصادی تورمی، دولت خود به عنوان بزرگ ترین عرضه کننده و تولید کننده در میان بازارهای سرمایه ای حضور دارد. در کلام ساده تر خود دولت بر اساس خرید و فروش کالا و سرمایه گذاری با خرید هزینه های خود را تامین می کند. در چنین سیستمی تورم به عنوان عامل کنترل کننده اقتصاد شناخته می شود و دولت سعی می کند آن را در بازارهای مختلف بر اساس موقعیت بازار به جریان بیندازد. از این رو رفتار دولت و تصمیم گیری های سیاسی مهمترین تاثیر در روند تورم و انتخاب بازار هدف را دارد. از این رو یک فاکتور مهم برای خریدن کالا جهت سودآوری، توجه به تصمیمات دولتی و سیاست های آن است.

سرمایه گذاری با خرید بر روی مسکن، خودرو یا ...

سرمایه گذاری با خرید بر روی مسکن، خودرو یا ...

سرمایه گذاری با خرید را تقریبا می توان در خصوص هر نوع کالا یا جنسی در جامعه انجام داد. به نوعی هر چیزی که در جامعه نیازی برای آن وجود داشته باشد (تقاضا) امکان سرمایه گذاری دارد. به طور مثال شما می توانید سیگار خریداری کرده و با افزایش قیمت این اجناس را وارد بازار کنید. در این صورت شما یک سرمایه گذاری موفق خواهید داشت. اما سوال اینجاست که چه مدت زمان باید صبر کنید تا سرمایه شما وارد سودآوری شود؟

به صورت سنتی بازارهای مسکن و خودرو اصلی ترین بازارهای سرمایه گذاری کالا در ایران محسوب می شود. در واقع افراد با خرید یا ساخت خانه و نگهداری آن سعی می کنند این محصول را در زمان عبور تورم از بازار مسکن بفروش برسانند. همین موضوع در خصوص خودرو و دیگر موارد دیده می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

در حال حاضر هر دو این بازارها یعنی بازار مسکن و بازار خودرو در رکود به سر می برند. بازار خودرو در سال 1402 روند نزولی به خود گرفت و همین موضوع باعث کاهش عرضه و توقف تقاضا شد. از طرف دیگر مسکن یک بازار بسیار سنگین و کند محسوب میشود. در کلام ساده تر عوامل اقتصادی بسیار کند و در یک روند طولانی بر روی بازار مسکن تاثیرگذار هستند. بنابراین برای یک سودآوری زود بازده نمی توان مسکن را به عنوان یک گزینه مناسب سرمایه گذاری با خرید در شش ماهه دوم سال جاری در نظر گرفت.

اما سایر کالاها و محصولات مانند سیمان، قطعات خودرو، انواع لوازم بهداشتی و آرایشی و ... به عنوان بازارهای نسبتا محدود و کوچک تر شناخته می شود که فاکتورهای تاثیرگذار در آن ها کاملا متفاوت است. حال می خواهیم بدانیم بازار هدف تورم چیست و چگونه می توان این جریان را شناسایی کرد؟

سرمایه گذاری با خرید با رمز شناخت تورم

سرمایه گذاری با خرید زمانی سودآور و عالی خواهد بود که شما جریان تورم را بشناسید. ماندن در یک بازار و سرمایه گذاری کردن بر روی خودرو یا مسکن به مدت طولانی نه تنها سودآوری ندارد، بلکه باعث کاهش ارزش سرمایه شما می شود. علت این موضوع را در ادامه توضیح خواهیم داد.

در حال حاضر سوال مهم این است که برای سرمایه گذاری با خرید چگونه می توان جریان تورم را شناسایی کرد و بازار هدف آن را تشخیص داد؟ همانطور که گفتیم در سیستم های تورمی دولت به عنوان اصلی ترین عامل تاثیرگذار شناخته می شود. به نوعی این دولت است که بر اساس دارایی ها (در عرضه و تقاضا) می تواند روند تورم را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: در جستجوی سایت سرمایه گذاری با سود بالا هستید؟

بنابراین برخلاف چیزی که معمولا عنوان می شود این دولت است که می داند و می تواند جریان تورم را مدیریت کرده و آن را در بازارهای مختلف به گردش بیاندازد. از این رو زمانی می توان بازار هدف تورم را به درستی تشخیص داد که بتوانیم سیاست های دولتی را بشناسیم و بر اساس آن قدم برداریم.

به طور مثال به طریقی می دانیم که دولت قصد دارد طی چند ماه آینده واردات لوازم بهداشتی خارجی را ممنوع کند. از این رو یک سرمایه گذار باهوش بر اساس این اطلاعات شروع به خرید انواع لوازم بهداشتی خارجی می کند. با ممنوع شدن ورود لوازم آرایش عملا تقاضا در بازار افزایش پیدا می کند و این تقاضا روند تورم را به خود جذب می کند. در این حالت با گسترش تورم در این بازار، سرمایه گذار شروع به فروش لوازم آرایش کرده و سود خود را به دست می آورد.

فاکتورهای منفی سرمایه گذاری با خرید

سرمایه گذاری با خرید شاید بتواند سودآوری خوبی در مدت زمان کوتاه داشته باشد اما یک شرط اصلی دارد. اصلی ترین شرط سودآوری سرمایه گذاری با خرید این است که شما روند تورم را بشناسید. در کلام ساده تر شما باید رانت اطلاعاتی نسبتا قوی از رفتار بعدی دولت و دیگر بازیگران مهم این جریان داشته باشید.

حال فرض کنیم شما به عنوان یک سرمایه گذار خرد یا کلان بدون رانت اطلاعاتی هستید. در این صورت شما بر اساس چه فاکتورهایی می توانید نسبت به خرید یک کالا مانند خودرو به امید عبور جریان تورم از آن اقدام کنید؟ تقریبا هیچ فاکتور ساده و یا مستقلی در این حالت وجود ندارد. این مهم ترین عیب سرمایه گذاری با خرید محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

مسلما روند تورم دوباره از سر بازار خودرو خواهد گذشت، اما زمان و مدت آن مشخص نیست. حال اگر شما بخواهید به امید آن روز اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنید دو ریسک بزرگ را به صورت همزمان متحمل خواهید شد. اول این که شما قدرت نقد شوندگی سرمایه را از خودتان سلب می کنید. زیرا تا زمانی که تورم وارد بازار خودرو نشده عملا فروش معنایی نخواهد داشت. دوم این که در مدت زمانی که شما منتظر ورود تورم به این بازار هستید، بر اساس همان تورم ارزش سرمایه شما کاهش پیدا می کند.

از طرف دیگر اگر شما در حین عبور جریان تورم از یک بازار اقدام به سرمایه گذاری کنید این احتمال وجود دارد که در زمان خروج تورم وارد بازار شوید و ضرر هنگفتی را در این سرمایه گذاری تجربه نمایید.

همچنین در نظر داشته باشید که روند تورم تا حدودی از دست دولت خارج شده است. از این رو دولت با در اختیار گرفتن ابزار مالیاتی سعی می کند این روند را کنترل کند. در این حالت خرید و فروش در برخی از بازارها از جمله بازار مسکن و خودرو با مالیات های نسبتا سنگینی همراه شده است که درصد سود را به شدت کاهش می دهد. این ها مواردی است که باید در سرمایه گذاری با خرید به آن ها توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تا 40 درصد سود از سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه گذاری جایگزین

سرمایه گذاری جایگزین

سرمایه گذاری با خرید در وضعیت کنونی اقتصاد ایران برای کسانی که از رانت های اطلاعاتی برخوردار نیستند و یا نمی توانند بر اساس فاکتورهای اقتصادی روند تورمی را پیش بینی کنند توصیه نمی شود. در چنین وضعیتی به نظر می رسد باید به دنبال مسیرهای جایگزین برای سرمایه گذاری بود.

بازارهای سنتی مانند طلا، ارز و بورس عموما به عنوان بازارهای جایگزین شناخته می شوند. اما بر اساس همان اقتصاد تورمی و دلایل گفته شده در بالا، این بازارها نیز متاثر از رفتار تورمی و تاثیرات تصمیمات دولتی است. در چنین وضعیت اقتصادی سرمایه گذاران باید به دنبال بازاری مستقل و محدود باشند که کمترین تاثیر پذیری را از عوامل یاد شده داشته باشد.

در چنین حالتی می توان سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ در حالت اعطای وام را به عنوان یکی از موثرترین سرمایه گذاری های جایگزین عنوان کرد. اما کرادفاندینگ چیست؟

در این روش سرمایه گذاری شما بر روی طرح های توسعه ارائه شده توسط شرکت ها و نهادهای تجاری مختلف سرمایه گذاری می کنید. این شرکت ها به عنوان سرمایه پذیر متعهد می شوند که در دوره سرمایه گذاری مشخص (دو تا 12 ماه) نسبت به بازگشت اصل سرمایه اقدام کنند. علاوه بر آن شرکت ها بنا بر طرح های سرمایه گذاری ارائه شده درصد سود مشخصی را برای سرمایه گذاران خود در نظر می گیرند. این سود می تواند تا 45 درصد محاسبه شود.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

سرمایه گذاری تضمین شده

بنابراین در این نوع سرمایه گذاری ریسک از دست دادن سرمایه بسیار پایین است و سودآوری آن از روند تورم بیشتر است و می تواند باعث افزایش ارزش سرمایه شود. شما می توانید از طریق پلتفرم دونگی سبدی متنوع از دوره بازگشت سرمایه با سود های مختلف داشته باشید.

در نظر داشته باشید که این طرح ها توسط دونگی بررسی شده و از جهات مختلف مورد اطمینان می باشد. از طرف دیگر سرمایه گذاران هیچ کارمزد یا مالیاتی را بابت این سرمایه گذاری پرداخت نخواهند کرد. بنابراین شما می توانید به جای سرمایه گذاری با خرید، در طرح های توسعه به عنوان بازارهای مستقل سرمایه گذاری کنید و نسبت به بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن مطمئن باشید.

سوالات متداول

به طور کلی سود آنی و کلانی که ممکن است این سرمایه گذاری داشته باشد را می توان تنها مزیت آن دانست. اما این سود در قبال ریسک های بسیار بزرگی پرداخت می شود. از این رو عملا نمی توان این نوع سرمایه گذاری را با سودآوری پایدار تصور کرد.

کرادفاندینگ از طریق پلتفرم دونگی می تواند سالانه سودی بالاتر از روند تورم برای سرمایه گذاران داشته باشد با این تفاوت که در این روش درصد ریسک بسیار پایین، با بازگشت تضمینی اصل سرمایه همراه است.