خانه / وبلاگ و مقالات / راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ مقالات

اصول سرمایه گذاری موفق در ایران

«شما نمی‌توانید یک سرمایه گذاری موفق را در ایران تجربه کنید! اینجا دولت در اقتصاد بیش از حد دخالت می‌کند، همه بازارهای سرمایه گذاری دارای نوسانات شدید هستند، هیچگونه ثباتی برای سرمایه ها وجود ندارد. بنابراین اگر تمام نکات مهم در سرمایه گذاری را بدانید، باز هم فرمول یا اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را پیدا نمی‌کنید.» 
آنچه خواندید ندای درونی ذهنی شماست که احتمالا در شروع یک سرمایه گذاری جدید می‌شنوید! با وجود این، آدم‌هایی هستند که همین روزها و در همین شرایط سرمایه گذاری می‌کنند، با ریسک‌ها روبه‌رو می‌شوند و البته سود هم کسب می‌کنند، آنها چه کار می‌کنند؟

رازهای این سرمایه گذاران موفق در ایران چیست؟ در این مقاله از دونگی نکات مهم در سرمایه گذاری را معرفی می‌کنیم و روش تبدیل شدن به یک سوپر سرمایه گذار موفق ایرانی را بررسی می‌کنیم. البته یک روش آزموده سرمایه گذاری، که سرعت رسیدن شما به موفقیت در سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد نیز در این مقاله معرفی شده است و پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

فهرست محتوا

همان‌طور که می‌دانید دانش، توانایی است و ما در عصر اطلاعات که البته به تدریج به عصر کلان داده‌ها، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تبدیل می‌شود زندگی می‌کنیم. در چنین فضایی که ابزاری مثل چت جی‌پی‌تی وارد سرمایه گذاری می‌شود و برای شرکت‌های سرمایه گذاری استراتژی‌های معاملاتی طراحی می‌کند، دانستن اصول و فرمول سرمایه گذاری موفق مهم‌تر از همیشه است.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

مخصوصا در شرایط ایران که تنها اصل ثابت، خود تغییر است، راهکارهای یک سرمایه گذاری موفق بدون اطلاع از نکات مهم در سرمایه گذاری امکان‌پذیر نمی‌شوند. ما این نکات را با توجه به فضای سرمایه گذاری در ایران بومی‌سازی کردیم. شما می‌توانید با خواندن این نکات، راهنمای یک سرمایه گذاری موفق را برای خودتان تدوین کنید.

سواد مالی، دانش کافی، تحقیق تا سرحد مرگ یکی از اصول بسیار مهم در سرمایه گذاری موفق

سواد مالی، دانش کافی، تحقیق تا سرحد مرگ!

یعنی اینکه تا جایی که می‌توانید درباره اصول سرمایه گذاری مدرن تحقیق کنید، بخوانید، ویدیوهای آموزشی ببینید، پادکست‌ها و تاک‌شوهای مالی را گوش دهید و تحلیل‌گران معتبر بازارهای مالی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

سواد مالی یعنی اینکه شما بتوانید مشکلات مالی‌تان را با به کارگیری هوش‌تان و ابزارهایی که در اختیار دارید حل کنید. مهارت‌هایی مثل بودجه‌بندی، مدیریت مالی شخصی، پس‌انداز، سنجش هزینه-فایده کالاها و خدمات پولی و استفاده از انواع روش‌های سرمایه گذاری از اجزای اساسی سواد مالی هستند.

یکی از رازهای سرمایه گذاران موفق همین بالا بردن سطح سواد مالی است. آنها اگرچه آهسته اما پیوسته دانش خود را درباره سرمایه گذاری افزایش می‌دهند. این یکی از اصول سرمایه گذاری در ایران هم هست. امروزه حجم زیادی از آموزش‌ها به صورت آنلاین در ایران قابل دسترس هستند.

به پیشنهاد دیگران سرمایه گذاری نکنید

«چون رفیق سربازیم گفته فلان چیز خوبه، باید روش سرمایه گذاری کنم!» حتی اگر دوست شما ادعا می‌کند که بهترین فرمول سرمایه گذاری را در اختیار دارد، نمی‌توانید به او اعتماد کنید. همان‌طور که گفتیم سرمایه گذاری یک موضوع تخصصی است و باید قبل از استفاده از دارایی‌تان، روش سرمایه گذاری را به طور کامل در نظر بگیرید.

تامین مالی جمعی کسب و کار یک روش سرمایه گذاری نسبتا جدید است که بیشتر مورد توجه نسل جدید سرمایه گذاران قرار گرفته است. کرادفاندینگ به شکلی طراحی شده تا شما بتوانید از دانش مالی‌تان برای تحلیل فرصت‌های سرمایه گذاری استفاده کنید یا دست کم اطلاعات کامل و شفافی درباره یک فرصت سرمایه گذاری به دست بیاورید.

بنابراین یکی از اصول سرمایه گذاری این است که خودتان نسبت به آن اعتماد کامل داشته باشید و در نتیجه بررسی‌های اقتصادی و مالی مطمئن باشید که تعادل مناسبی میان سود و ریسک‌ها وجود دارد.

قدرت ریسک پذیری؛ راز سرمایه گذاران موفق

قدرت ریسک پذیری؛ راز سرمایه گذاران موفق

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به موفقیت در سرمایه گذاری، افزایش قدرت ریسک پذیری است. سبد سرمایه گذاری یا همان پرتفو چیزی است که مجموعه دارایی‌های شما را در بر می‌گیرد. هر سبد سرمایه گذاری به نسبت دارایی‌های آن درصدی از ریسک را نیز به سرمایه گذار تحمیل می‌کند.

سرمایه گذاران حرفه‌ای انواع دارایی‌ها را در سبدشان قرار می‌دهند که مثلا می‌تواند طلا، ارز، سهام، مسکن، خودرو و … باشد. این باعث می‌شود که اگر بازار هر کدام از این دارایی‌ها دچار نوسان شود، ریسک کمتری برای سرمایه گذاران به وجود بیاید.

در واقع قدرت ریسک پذیری شاخصی است که می‌تواند میزان موفقیت یک سرمایه گذار را تعیین کند. خیلی از سرمایه گذاران بزرگ در ابتدای مسیر ریسک کردند و همین ریسک توانست میزان موفقیت آنها را افزایش دهد.

اندازه جیب‌تان را بدانید

اندازه جیب‌تان را بدانید

سرمایه گذاری با توجه به بودجه‌ای که دارید یکی از اصول بازار سرمایه است. در این رابطه سرمایه گذاران به دو گروه خرد و کلان تقسیم می‌شوند. سرمایه گذاران خرد، بودجه کمتری دارند و به خاطر همین بیشتر بازارهایی مثل ارز یا سکه را انتخاب می‌کنند. با وجود این سرمایه گذاران کلان با سرمایه بیشتری که دارند می‌توانند بازارهایی مثل خودرو یا مسکن را نیز امتحان کنند.

در نتیجه یکی از اصول سرمایه گذاری موفق این است که باید قبل از ورود به هر بازاری، میزان بودجه خود را بررسی کنید و هیچ گاه به میزانی سرمایه گذاری نکنید که تمام سرمایه شما از بین برود یا در صورت رخداد ریسک برای سرمایه، زندگی‌تان دچار اختلال جدی شود.

بازارها را بالا و پایین کنید

بالا و پایین کردن بازار، شکل دیگری از سنجش دقیق بازارهای سرمایه است. گاهی اوقات این بررسی از طریق نمودارها و در شرایطی از طریق تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال اتفاق می‌افتد.

مثلا شما برای خرید دلار به نمودارهای این ارز در یک ماه گذشته نگاه می‌کنید. در این نمودار داده‌هایی مثل خط مقاومت و حمایت قابل مشاهده هستند. همچنین شکل‌های مختلفی در میان نمودارها شکل می‌گیرد که تفسیر هر کدام از آنها نشان دهنده یک روند خاص در بازار است.

در همین حین روزانه خبرهای مختلفی درباره افزایش و کاهش قیمت بازار در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌‌ها شنیده می‌شود. علاوه بر این سیاست‌های مختلفی درباره قیمت دلار وضع می‌شود که می‌تواند قیمت این ارز را تحت تاثیر قرار دهد. فرمول سرمایه گذاری موفق در واقع ترکیبی از این دو روش در بررسی یک فرصت سرمایه گذاری است.

شنیدن فرمول سرمایه گذاری موفق از زبان پولدارها

شنیدن فرمول سرمایه گذاری موفق از زبان پولدارها

اگر اطراف شما آدم‌های پولداری هستند که از راه سرمایه گذاری به ثروت دست پیدا کرده‌اند، با آنها معاشرت کنید. سعی کنید نکات سرمایه گذاری موفق را از زبان آنها بشنوید. البته در نهایت تحقیقات خودتان را انجام دهید و هیچگاه صرفا به خاطر پیشنهاد دیگران وارد سرمایه گذاری نشوید.

بعضی از این آدم‌ها نزدیک شما نیستند که بتوانید با آنها قرار بگذارید اما نظریه‌های اقتصادی و تجربه‌های سرمایه گذاری آنها در سطح اینترنت پخش شده است. در مقاله «چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟» برخی از تجربه‌های دست اول سرمایه گذاران حرفه‌ای مثل «وارن بافت»، «کارل آیکان»، «جورج سوروس» و دیگران را بخوانید.

خواندن تجربه‌های این آدم‌ها ضمن اینکه سواد مالی شما را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود تا اشتباهات آنها را تکرار نکنید و از شکست‌های آنها به عنوان رمز پیروزی خودتان بهره بگیرید.

سبد سبد، سرمایه گذاری تا ابد!

بدون تردید یکی از راه های رسیدن به موفقیت در سرمایه گذاری تنوع در پرتفو است. قبلا هم در مورد اهمیت تنوع در سبد سرمایه گذاری صحبت کردیم. تنوع یعنی 100 میلیون تومان سرمایه‌تان را فقط برای خرید سهام اختصاص ندهید، بلکه درصدی از آن را سهام بخرید، با بخش دیگری طلا بخرید، قسمتی را هم صرف بیمه عمر کنید، بخشی را در طرح‌های سرمایه گذاری تامین مالی جمعی شرکت کنید و در نهایت مبلغ باقیمانده را در بانک بگذارید.

این یک سناریو کاملا فرضی است اما شما هر راهنمای سرمایه گذاری موفقی را که بخوانید، در بخشی از آن به پورتفولیو متنوع اشاره شده است.

حتی اگر خودتان مستقیما وارد جریان سرمایه گذاری نمی‌شوید، خوب است در جستجوی خدمات کارگزاری‌ها و صندوق‌هایی باشید که دارایی شما را در بازارهای مختلف با میزان سودآوری و ریسک‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند.

ملاحظات قانونی و اصول بازار سرمایه

بهتر است از معامله‌های قانون گریز و بدون شفافیت خودداری کنید. حتی اگر در این معامله‌ها سود بسیاری وجود داشته باشد، پایدار نیست و همیشه ممکن است سرمایه شما توقیف شود. این یکی از نکات مهم در سرمایه گذاری است و نمونه بارز آن را می‌توانید در «گرگ وال استریت» ببینید.

در این فیلم اگرچه بلفورت با بازی لئوناردو دی کاپریو در مقطعی از زمان از سودهای کلان مالی بهره‌مند می‌شود، اما با ورود به معامله‌های مشکوک به پولشویی و تقلب در فروش سهام به سرمایه گذاران، در نهایت نمی‌تواند قانون را دور بزند. در نتیجه شما باید در مسیر باریک قانون حرکت کنید و از انتخاب میان‌برهای به ظاهر کوتاه‌تر اما خطرناک‌تر دوری کنید.

تا اینجا درباره اصول سرمایه گذاری موفق گفتیم. کرادفاندینگ یک سرمایه گذاری مدرن است که به شما اجازه می‌دهد تا تمام این اصول را به تنهایی یا در کنار سایر ابزارهای دیگر اجرا کنید. در مقایسه با بازارهای سنتی، سرمایه گذاری کرادفاندینگ مزایای بیشتری دارد و امکان مدیریت ریسک بهتری را به شما می‌دهد.

کرادفاندینگ؛ بلیت ورود به باشگاه سرمایه گذاران موفق

کرادفاندینگ؛ بلیت ورود به باشگاه سرمایه گذاران موفق

تامین مالی جمعی کسب و کار، یک روش سرمایه گذاری نسبتا جدید است که بیشتر مورد توجه نسل جدید سرمایه گذاران قرار گرفته است. کرادفاندینگ به شکلی طراحی شده تا شما بتوانید از دانش مالی‌ و غیر مالی‌تان برای تحلیل فرصت‌های سرمایه گذاری استفاده کنید یا دست کم اطلاعات کامل و شفافی درباره یک فرصت سرمایه گذاری به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟

از سوی دیگر قدرت ریسک پذیری در سرمایه گذاری کرادفاندینگ بیشتر است و شما می‌توانید با هر سرمایه‌ای از 500 هزار تومان وارد باشگاه سرمایه گذاران شوید. در اینجا کسی به شما پیشنهاد سرمایه گذاری نمی‌دهد. خودتان تصمیم می‌گیرید که کدام فرصت سرمایه گذاری بهتر است و بازدهی بیشتری دارد. البته پلتفرم‌های کرادفاندینگ از جمله دونگی، فرصت‌‌های سرمایه گذاری را از نظر صحت اطلاعات ارائه شده و ادعاهای مطرح شده بررسی می‌کنند و سپس آنها را به همراه گزارش ارزیابی خود به سرمایه گذاران معرفی می‌کنند.

همچنین امکان تحلیل عملکرد کسب و کاری که قصد جذب سرمایه دارد از طریق کرادفاندینگ فراهم شده است. علاوه بر این شما می‌توانید با سرمایه گذاری بر روی طرح‌های متنوع صنعتی، تجاری و خدماتی با سطح ریسک‌ها و ضمانت‌ها و وثایق مختلف، تنوع لازم را در سبد سرمایه گذاری تان ایجاد کنید.

در یک نگاه مزیت‌های روش کرادفاندینگ برای سرمایه گذاران عبارتند از:

  • همگامی با قوانین سرمایه گذاری در کشور
  • کسب سود 40 درصد و بیشتر نسبت به روش‌های سنتی سرمایه گذاری
  • دریافت گزارش‌ دوره‌ای عملکرد طرح‌ها
  • دسترسی به جزئیات فنی و مالی طرح‌های سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری آنلاین در بستر اینترنت بدون محدودیت مکانی و زمانی

پلتفرم دونگی به عنوان مجری روش سرمایه گذاری کرادفاندینگ این امکان را برای شما فراهم کرده تا این سرمایه گذاری مدرن را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: تامین مالی جمعی در ایران موفق می شود؟

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله دونگی به اصول سرمایه گذاری که تشکیل دهنده فرمول سرمایه گذاری موفق هستند اشاره کردیم. گفتیم که سواد مالی در شروع سرمایه گذاری از همه چیز مهم‌تر است و هرگز نباید به پیشنهاد دیگران وارد سرمایه گذاری در یک بازار شوید. در کنار این دو اصل مهم در سرمایه گذاری، میزان دارایی شما و تناسب آن با میزان سرمایه گذاری و لزوم انتخاب بازار بر اساس تحلیل‌های اقتصادی را بررسی کردیم.

بخشی از این مقاله را نیز به تنوع در سبد سرمایه گذاری اختصاص دادیم که در کنار سایر قابلیت‌های روش کرادفاندینگ به شما کمک می‌کنند تا راه های رسیدن به موفقیت در سرمایه گذاری را سریع‌تر تجربه کنید.

سوالات متداول

با اینکه متخصصان نظرهای متفاوتی دارند اما تقریبا همه آنها در یک نکته مشترک هستند. مهم ترین اصل برای ورود به سرمایه گذاری و کسب سود، تقویت سواد مالی است. سواد مالی که یکی از نکات مهم سرمایه گذاری است در این مقاله دونگی با جزییات بیشتر بررسی شده است.

در واقع مجموعه ای از قانون ها و اصول وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنیم، می توانیم یک سرمایه گذاری موفق با سود بیشتر و ریسک مدیریت شده داشته باشیم. این اصول عبارتند از: تقویت سواد مالی، عدم توجه به پیشنهادهای افراد غیرمتخصص، بررسی دقیق بازارها و فرصت های سرمایه گذاری، استفاده از تجربه های سرمایه گذاران حرفه ای، افزایش قدرت ریسک پذیری، سرمایه گذاری هماهنگ با میزان دارایی، تنوع در سبد سرمایه گذاری و دوری از شیوه های قانون گریز در سرمایه گذاری.