خانه / وبلاگ و مقالات / اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

۱۴۰۲/۰۸/۰۷ مقالات

اهداف سرمایه گذاری

اهداف سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم تعیین استراتژی سرمایه گذاری و فرصت های سرمایه گذاری است. مسلما همه ما می‌دانیم که اصلی ترین هدف از سرمایه گذاری چیست. در واقع همه سرمایه گذاران به دنبال سودآوری هستند. اما سودآوری به چه معنی است؟ چگونه می‌توان این سود را تعریف کرد؟ پاسخ این سوالات و شناخت مفهوم سود می‌تواند هدف های سرمایه گذاری متفاوتی را پیش روی ما قرار دهد.

احتمالا این جمله را بسیار شنیده باشید که برای شناخت هر چیزی باید نقیض آن را هم بشناسیم. اگر شما بخواهید زندگی را بشناسید ابتدا باید بدانید که ماهیت مرگ چیست. این مسئله در خصوص مفهوم سود نیز صدق می‌کند. زمانی می‌توان سود و سودآوری را شناخت که با مفهوم ضرر آشنا شویم.

از این رو برای شناخت اهداف سرمایه گذاری، لازم است که ابتدا بدانیم ضرر چیست تا از طریق آن با سود آشنا شویم. در مقاله "پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟" این مفاهیم را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم.  در این مقاله با بررسی خلاصه این مفاهیم و ارائه چند نکته کاربردی مهم دیگر سعی می‌کنیم شما را در مسیر درستی از شناخت اهداف سرمایه گذاری قرار دهیم. با ما در ادامه همراه بمانید.

فهرست مطالب:

اهداف سرمایه گذاری و مفاهیم اولیه

اهداف سرمایه گذاری می‌تواند نشان دهنده مسیر سرمایه گذاری و سودآوری برای افراد محسوب شود. اما برای این کار لازم است که چند مفهوم اولیه و مهم را بشناسیم.

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر سرمایه گذاری ممکن است با ضرر همراه باشد. به نوعی ضرر یکی از ویژگی های هر سرمایه گذاری محسوب می‌شود. سرمایه گذار نیز سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند این ضرر را کاهش دهد. کاهش ضرر نیز به معنی سودآوری است.

حال بنابر اصل شناخت مفهوم بر اساس نقیض آن می‌توان گفت که سود دارای سه مفهوم مهم است. اول این که سرمایه گذاری با رشد سرمایه همراه باشد که این رشد باید حداقل بیش از درصد تورم باشد و همچنین سودآوری می‌تواند به عنوان یکی از اهداف سرمایه گذاری شناخته شود که بیشترین افزایش سرمایه در دوره مورد نظر را داشته باشد.

مفهوم دیگری که باید به آن توجه داشته باشد مفهوم ریسک است. شناسایی ریسک می‌تواند باعث شود که میان اهداف سرمایه گذاری تناسب خوبی برقرار کنیم. اگر بخواهیم ساده تر عنوان کنیم ریسک به معنی ایجاد تناسب و رابطه ای مناسب میان سود و زیان است. شناخت ضرر و ایجاد تناسب آن با سودی که ممکن است به دست بیاید را تحت عنوان ریسک می‌شناسیم. این موضوع به ما در تعیین اهداف سرمایه گذاری می‌تواند کمک کنند.

همچنین اهداف سرمایه گذاری را زمانی می‌توانیم تا حدودی مشخص کنیم که بازدهی را بشناسیم. بازدهی محصول روابط ریسک، سود و زیان است. سرمایه گذاران معمولا سبدی از سرمایه گذاری در اختیار دارند که در آن موقعیت های مختلف سرمایه گذاری با ریسک های متنوعی چیده‌اند. آن چیزی که برای این سرمایه گذاران اهمیت دارد این است که بازدهی نهایی سرمایه گذاری مثبت باشد. در واقع اهداف سرمایه گذاری این است که در نهایت بازدهی را در روند مثبت و بالاتر از درصد تورم قرار دهد. در این صورت سرمایه گذاری موفق محسوب می‌شود و گفته می‌شود که مهمترین اهداف سرمایه گذاری محقق شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

دوره سرمایه گذاری چیست و چقدر است؟

یکی از مفاهیمی که بارها تا به اینجا از آن استفاده کردیم، دوره سرمایه گذاری است. در واقع یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی تعیین اهداف سرمایه گذاری را می‌توان دوره سرمایه گذاری دانست. اما دوره سرمایه گذاری چیست و چه تاثیری دارد؟

به طور کلی به دوره ای که در آن سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری در یک موقعیت می‌کند و اجازه می‌دهد در آن دوره سرمایه در اختیار بازار قرار بگیرد، دوره سرمایه گذاری گفته می‌شود. این دوره از یک دقیقه تا چند سال ممکن است تعیین شود. در برخی از بازارها مانند بازار فارکس امکان معامله در کسری از دقیقه وجود دارد و همچنین شما می‌توانید با خرید سکه یا زمین اقدام به یک سرمایه گذاری بلند مدت و چند ساله کنید.

چند عامل می‌تواند در تعیین این دوره ها تاثیرگذار باشد. اول که بازدهی و اهداف سرمایه گذاری شما چیست. در کلام ساده تر شما باید بدانید که سبد سرمایه گذاری شما به سرمایه گذاری با چه دوره ای نیاز دارد؟ این موضوع به فاکتورهای بسیار متعددی بستگی دارد. به طور مثال شما بعد از دو ماه نیاز به اصل و سود سرمایه خود هستید و می‌خواهید از آن در موقعیتی دیگر استفاده کنید. همچنین بر اساس استراتژی که دارید به دنبال این هستید که همیشه سبد شما سرمایه ای در گردش داشته باشد. بنابراین دوره های انتخابی به نحوی است که امکان حفظ این سرمایه در گردش ایجاد شود.

یادتان باشد سرمایه گذاران حرفه ای معمولا از تمامی دوره های سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. معمولا دوره های سرمایه گذاری کوتاه مدت دارای ریسک بالا و دوره های سرمایه گذاری بلند مدت تر ریسک کمتری دارند. حال با شناخت این مفاهیم می‌توانیم تا حدودی اهداف سرمایه گذاری را تشخیص دهیم و بر اساس آن اقدام کنیم.

هدف های سرمایه گذاری در جهان

هدف های سرمایه گذاری در جهان

حال نوبت این است که بر اساس مفاهیم گفته شده اهداف سرمایه گذاری در جهان را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در تعریف سرمایه گذاری عنوان کردیم، هر هدف اقتصادی که بتواند دو مفهوم سود و زیان را در کنار یکدیگر قرار دهد و آن را بر اساس ابزار ریسک عنوان کند می‌تواند به عنوان یک هدف سرمایه گذاری شناخته شود.

خرید یک لاستیک خودرو با هدف سودآوری در بازار آتی می‌تواند یک هدف سرمایه گذاری محسوب شود. بنابراین هر نوع خرید و فروش، مشارکت در ساخت، مشارکت در تولید، یا هر هدف اقتصادی دیگر که بتواند مفاهیم گفته شده در خود جا دهد می‌تواند به عنوان یک هدف اقتصادی شناخته شود.

اما چگونه می‌توان از بین این اهداف متنوع و بسیار گسترده بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟ روی بهتر سوال این است که برای انتخاب یک موقعیت یا هدف سرمایه گذاری چه الزاماتی را باید مورد توجه قرار داد؟

در این خصوص ایجاد برقراری رابطه ای منطقی میان سود، زیان، ریسک و بازدهی در قالب دوره سرمایه گذاری اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. همچنین در کنار این موارد شناخت مدل اقتصادی بازار هدف، مدل اقتصاد کلان، شخصیت فردی و شخصیت اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در تعیین این اهداف بسیار تاثیر گذار باشد. بر این اساس می‌توان اهداف سرمایه گذاری را به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. در ادامه به چند نمونه این بخش ها اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

اهداف سرمایه گذاری در مدل اقتصادی مالیاتی

به طور کلی می‌توان مدل های اقتصادی دنیا را تحت دو حالت مالیاتی و تورمی مورد بررسی قرار داد. مدل اقتصادی مالیاتی به مدلی گفته می‌شود که مالیات به عنوان اصلی ترین و مهم ترین ابزار کنترل جریان مالی اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مدل اقتصادی دولت به عنوان مدیر اقتصاد بر اساس تنظیم مالیات سعی می‌کند جریان های مالی را مدیریت کند. در این اقتصاد مالیات می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد. بگذارید با ذکر یک مثال این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

فرض کنید که در کشورهای اروپایی و سطح اول دنیا مشغول به کار باشید. میزان درآمد شما درصد مالیاتی که باید به دولت پرداخت کنید را مشخص می‌کند. در این مدل با افزایش میزان درآمد، درصد مالیات افزایش پیدا می‌کند. بنابراین عملا سطح درآمدی شما تحت کنترل قرار می‌گیرد و دولت این اجازه را به شما نمی‌دهد که بتوانید نقدینگی بالایی در اختیار داشته باشید.

از طرف دیگر در چنین مدل اقتصادی عمده خدمات اجتماعی و شهروندی بر اساس مالیات دریافت شده پرداخت می‌شود. به طور مثال در برخی از این کشورها خدمات درمانی رایگان بوده و هر فردی در جامعه می‌تواند از این خدمات استفاده کند. در این کشورها تورم با درصد ناچیزی رشد می‌کند و نمی‌تواند تاثیر زیادی در روند و جریان مالی داشته باشد.

اهداف سرمایه گذاری بلند مدت با ریسک پایین می‌تواند بهترین گزینه در چنین اقتصادهایی باشد. چرا که ارزش سرمایه طی مدت زمان کاهش پیدا نمی‌کند. در این جوامع سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه ای با هدف دریافت سود از شرکت های سرمایه گذاری شده همواره به عنوان مهم ترین اهداف شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم

هدف های سرمایه گذاری در مدل اقتصادی تورمی

مدل اقتصادی تورمی بر اساس تورم جریان مالی را کنترل می‌کند. در این مدل دولت به عنوان یک خریدار و فروشنده عمده و تاثیرگذار سعی می‌کند بر اساس تورم (کم و زیاد کردن آن) جریان مالی را کنترل کند. در این جوامع ارزش سرمایه بر اساس افزایش یا کاهش تورم دست خوش تغییر می‌شود. 
مشکلی که در اقتصاد تورمی وجود دارد این است که به جز دولت این امکان وجود دارد که بازیگران مهم اقتصادی بتوانند در جریان های مالی تاثیر مستقیم داشته باشند. در واقع هر فردی که توان و قدرت مالی بسیار بالایی داشته باشد می‌تواند به اندازه توان خود در بازار تاثیر بگذارد. همین مسئله باعث شده است که دولت نتواند به تنها جریان مالی را مدیریت کند.

از این رو در این کشورها می‌توان عوامل غیر اقتصادی متعددی را در جریان مالی و اقتصادی دخیل دانست. به طور مثال جنگی در گوشه ای دیگر در دنیا می‌تواند تاثیر مستقیم و عجیب در بازارهای مالی ایران داشته باشد. از طرف دیگر با گسترش تورم و خارج شدن کنترل آن از اختیار دولت باعث شده است که ارزش سرمایه روند کاهشی به خود بگیرد.

در چنین اقتصادهایی مانند اقتصاد کشور ایران، عملا سرمایه گذاری بلند مدت تنها زمانی کارایی دارد که سود سرمایه گذاری بیش از درصد تورم باشد. در غیر این صورت ارزش سرمایه حتی در صورت سودآور بودن با کاهش مواجه می‌شود. در چنین اقتصادهایی سرمایه گذاران بیش از این که بخواهند به دنبال سرمایه گذاری باشند، با هدف ترید یا معامله گری وارد بازار می‌شوند. خرید و فروش سهام در بازار سهام، خرید و فروش ارزهای رایج و... از جمله اهدافی است که در این مدل اقتصادی بسیار شایع است.

اهداف سرمایه گذاری در مدل اقتصادی تورمی

جمع بندی از هر آن چیزی که گفتیم

به طور کلی دانستیم که اهداف سرمایه گذاری مفهومی یکتا و چندان ساده ای نیست. در واقع برای تعیین اهداف سرمایه گذاری شما باید بدانید که چه نوع سودی را برای چه دوره سرمایه گذاری می‌خواهید. همچنین تعیین بازدهی کلی و وضعیت سبد سرمایه گذاری که در اختیار دارید می‌تواند اهداف سرمایه گذاری آینده شما را مشخص کند.

به طور کلی سرمایه گذاران حرفه ای معمولا از هر سرمایه گذاری خود هدف خاصی را دنبال می‌کنند. برخی از این سرمایه گذاری ها به دنبال کاهش ریسک سایر سرمایه گذاری ها صورت می‌گیرد و برخی دیگر از سرمایه گذاری ها بر اساس کسب سود بیشتر با ریسک بالاتر است. این ها مواردی است که بر اساس ده ها فاکتور مختلف از جمله شخصیت خود شما صورت می‌گیرد.

در این بین شما می‌توانید از کرادفاندینگ مبتنی بر اعطای وام نیز استفاده کنید. در واقع این نوع سرمایه گذاری با هدف کسب سود با ریسک پایین صورت می‌گیرد. مسلما در تمامی سبد های سرمایه گذاری نیاز است که شما بتوانید سرمایه گذاری هایی با سود خوب و ریسک پایین داشته باشید تا بتوانید ریسک سرمایه گذاری های دیگر را خنثی کنید و بازدهی خود را مثبت نگه دارید. کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی کمک می‌کند به مهمترین اهداف سرمایه گذاری خود یعنی حفظ روند صعودی بازدهی برسید. اما چگونه؟

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در دونگی طرح های اقتصادی مختلفی توسط شرکت های تجاری و صنعتی ارائه شده است. هر کدام از این طرح ها بر اساس اهدافی که دنبال می‌کنند می‌توانند سودآوری های خاصی در دوره های مشخص ارائه دهند. بر اساس نوع طرح دوره های سرمایه گذاری می‌تواند از دو ماه تا دوازده ماه باشد. همچنین در نظر داشته باشید که سود این طرح ها عمدتا قابل توجه بوده و برخی از ان ها می‌توانند برای یک سال بیش از 40 درصد سودآوری داشته باشند. این مسئله جایی جذاب می‌شود که بدانیم اصل سرمایه همواره تضمین شده است و در برخی مواقع امکان تضمین سود سرمایه گذاری نیز وجود دارد. از طرف دیگر در نظر داشته باشید که دونگی هیچ کارمزد و مالیاتی از شما دریافت نمی‌کند.

سرمایه گذاری تضمین شده

بنابراین دونگی می‌تواند به شما کمک کند تا در دستیابی به اهداف سرمایه گذاری خود موفق باشید. سودآوری در دنیای اقتصاد کار چندان ساده ای نیست. اما دونگی بر اساس مفهوم کرادفاندینگ سعی کرده است که این مفهوم را ساده تر کند. شما با دونگی می‌توانید سودی بالاتر از درصد تورم در سال را تجربه کنید.

سوالات متداول

فاکتورهای مختلفی مانند زیان، سود، ریسک و بازدهی می تواند در تعیین اهداف سرمایه گذاری دخیل باشد. همچنین شناخت شخصیت خود و موقعیت اقتصادی که در آن هستیم می تواند از مهم ترین عوامل تعیین کننده اهداف سرمایه گذاری محسوب شود.

برای این کار لازم است که بدانیم دقیقا به دنبال چه هستیم؟ آیا می خواهیم ریسک سبد سرمایه گذاری را کاهش دهیم و یا به دنبال کسب سود بیشتر هستیم؟ شما بر اساس شناخت موقعیت اقتصادی و همچنین مفاهیمی مانند بازدهی می توانید اهداف سرمایه گذاری خود را تعیین کنید.