خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول و دارایی در زمان تورم

سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول و دارایی در زمان تورم

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ مقالات

روش حفظ ارزش پول

حفظ ارزش پول از جمله اهدافی است که می توان در سرمایه گذاری های مختلف مالی آن را در نظر گرفت. در واقع وقتی به مفهوم سود و زیان از دید اقتصاد نگاه می کنیم متوجه می شویم که سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول اگر محقق شود، در واقع یک سودآوری محسوب می شود. اما چگونه یک سرمایه گذاری برای جلوگیری از کاهش ارزش پول داشته باشیم؟

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حفظ ارزش سرمایه و پول عمدتا در کشورهایی مانند ایران بسیار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در واقع کشورهایی که بر اساس اقتصاد تورمی پیش می روند ارزش سرمایه آن ها روز به روز کاسته می شود. برای درک این موضوع لازم است ابتدا به صورت مختصر بدانیم تورم دقیقا چیست و چگونه باعث کاهش سرمایه می شود، سپس بر اساس مفاهیم مربوط به آن راه های مقابله با کاهش سرمایه و روش حفظ ارزش پول را بشناسیم. با ما در این مسیر همراه بمانید.

فهرست مطالب:

سرمایه‌گذاری در زمان تورم

سرمایه‌گذاری در زمان تورم برای حفظ ارزش دارایی ها

عمدتا در دنیا دو نوع اقتصاد وجود دارد که به اقتصاد تورمی و اقتصاد مالیاتی شهرت دارد. در اقتصاد تورمی دولت بر اساس مالیات سعی می کند جریان اقتصادی و مالی را کنترل کند. در این اقتصاد مالیات به عنوان یک ابزار جریان های مالی را جهت دهی می کند و مانع از این می شود که نقدینگی در جامعه بیش از حد افزایش پیدا کند.

اما در اقتصادهای مبتنی بر تورم عملا این ابزار در اختیار تورم است. در واقع تورم درست مانند سدهایی در برابر جریان های مالی عمل می کند. نکته ای که وجود دارد این است که این سد ها باعث ریزش ارزش و مقدار سرمایه می شود. همین عامل باعث شده است که در یک چرخش جریان مالی ارزش سرمایه کمتر شود.
یکی از مهم ترین ویژگی های اقتصاد تورمی در این است که در این نوع اقتصاد دولت به عنوان بزرگترین عرضه کننده و بزرگترین مصرف کننده در جامعه و اقتصاد کشور حضور دارد. بنابراین این دولت است که با خرید و فروش و همچنین تغییر روند عرضه و تقاضا سعی می کند سودآوری خودش را حفظ کند و جریان های مالی را در اختیار خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

بزرگترین عیب این نوع اقتصاد این است که در کنار دولت، بازیگرانی که توانایی مالی بالایی داشته باشند نیز می توانند در این روند تاثیرگذار باشند. به طور مثال کسی که بتواند ده درصد از بازار سکه را برای خود کند می تواند در جریان های مالی آن دخیل شود و تاثیرگذار شود. اینجاست که تورمی بودن اقتصاد می تواند علاوه بر کاهش سرمایه، اقدامات تجاری و اقتصادی را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد. اما مهم ترین اثر تورم را می توان کاهش ارزش سرمایه دانست.

بر اساس آمارهای به دست آمده، تورم طی ده سال گذشته رشدی برابر با 600 تا 700 درصدی داشته است. این سخن بدین معنی است که ارزش سرمایه طی ده سال به اندازه هفت برابر کاهش پیدا کرده است. بنابراین کاملا طبیعی است که در چنین اقتصادی به دنبال حفظ ارزش پول بود و یک سرمایه گذاری برای مقابله با تورم مناسبی را انخاب کرد.

سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول

سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول

برای حفظ ارزش پول چه کنیم؟ سرمایه گذاری برای حفظ ارزش سرمایه و پول مفهومی است که بر اساس درآمد یا کاهش هزینه امکان پذیر نخواهد بود. در واقع با افزایش درآمد و یا با کاهش هزینه شما تنها می توانید میزان سرمایه خود را افزایش دهید، اما برای حفظ ارزش سرمایه و پول به دست آمده نمی توان از این دو مسیر اقدام کرد.

شما تنها زمانی می توانید نسبت به حفظ ارزش پول اقدام کنید که سرمایه خود را در مسیر جریان های تورمی قرار دهید. بگذارید کمی ساده تر صحبت کنیم. تورم درست مانند یک ماشین غول پیکر عمل می کند. این ماشین در موقعیت های مختلف از بازارهای مالی و موقعیت های اقتصادی مختلف عبور می کند. با عبور این جریان از بازار یا موقعیت اقتصادی، میزان تقاضا در آن بازار افزایش پیدا می کند و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت و شاخص آن بازار می شود.

حال اگر شما در ان بازار حضور نداشته باشید برای ورود به آن باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید. اما اگر پیش از ورود جریان تورمی در این بازار حضور پیدا کنید عملا می توانید محصول یا خدمات خود را با قیمت بالاتری عرضه کنید. بدین ترتیب ارزش پول و سرمایه شما حفظ  می شود و حتی می تواند افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

یکی از فاکتورهای مهم سرمایه گذاری دقیقا همین مسئله است. در واقع شما باید بازار یا موقعیتی را انتخاب کنید که جریان تورمی از آن عبور می کند و یا این که می تواند برای شما سودی بیش از درصد تورم سالانه ایجاد کند. بدین ترتیب شما می توانید نسبت به حفظ ارزش پول اقدام کنید. اما این کار چگونه امکان پذیر است؟

واقعیت ماجرا این است که شناسایی جریان های مالی و جریان تورمی کار چندان ساده ای نیست. آیا شما می دانستید که بازار بورس در سال های 98 و 99 در مسیر این جریان قرار می گیرد؟ آیا شما از عبور جریان تورمی از بازار خودرو در سال جاری اطلاع داشتید؟ شناسایی این موارد به خصوص در اقتصادی که دولت سعی در تغییر این جریان دارد کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. از این رو سخن را کوتاه می کنیم و به سراغ موقعیت هایی می رویم که بتواند فارغ از جریان های مالی و تورمی سودی بیش از درصد تورم سالانه برای ما ایجاد کند. بدین ترتیب امکان سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول برای ما ایجاد می شود.

سرمایه گذاری برای مقابله با تورم

کرادفاندینگ، بازاری ایزوله برای حفظ ارزش پول

یکی از مسائلی که در بازارهای تورمی وجود دارد این است که عوامل و فاکتورهای مختلفی می تواند در جهت دهی جریان های مالی تاثیرگذار باشد. تصمیمات دولتی، تحریم های اقتصادی، اخبارهای سیاسی و... می تواند این جریان را تغییر دهد. از این رو حتی برای بزرگ ترین و موفق ترین سرمایه گذاران نیز شناسایی چنین جریانی کار بسیار سختی محسوب می شود.

اما برای حفظ ارزش پول راه ساده تری نیز وجود دارد. شما با ایزوله و کوچک تر کردن بازار و موقعیت سرمایه گذاری می توانید سود خوبی به دست بیاورید. در واقع شما با پیدا کردن بازاری که فاکتورها و عوامل کمتری در آن تاثیرگذار باشد می توانید مسیر کم ریسک تری را تجربه کنید.

بازارهای محدود و کوچک مانند کسب و کارهای متوسط و کوچک خصوصی می تواند چنین بازار ایزوله ای را برای شما ایجاد کند. شما به واسطه سرمایه گذاری در این بازار و یا تامین مالی طرح های سرمایه گذاری ارائه شده می توانید بازگشت سرمایه تضمین شده و سود نسبتا بالایی را به دست بیاورید. این همان مفهومی است که کرادفاندینگ بر اساس روش اعطای وام ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در این روش سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یک دیگر نسبت به تامین مالی طرح اقتصادی یک شرکت یا کسب و کار اقدام می کنند. این تامین مالی با ضمانت بازگشت سرمایه در سررسید تعیین شده همراه است. همچنین شرکت در طرح اقتصادی خود مشخص می کند که در صورت تامین مالی و تحقق سود پیش بینی شده چه درصد سودی به هر سرمایه گذار خواهد رسید. این سودآوری عموما بالاتر از درصد تورم سالانه خواهد بود. از این روست که چنین روشی می تواند با درصد ریسک سرمایه گذاری پایین و اطمینان پذیری بیشتر ما را در مسیر حفظ ارزش پول قرار دهد. کرادفاندینگ یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری برای حفظ ارزش دارایی ها و سرمایه  است.

سرمایه گذاری تضمین شده

دونگی، پلتفرمی برای حفظ ارزش پول

دونگی پلتفرمی است که طرح های ارائه شده توسط شرکت ها و کسب و کارهای مختلف در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. این طرح ها و سابقه شرکت ها توسط نهادهای ناظر و پلتفرم دونگی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید و تضمین بازگشت اصل سرمایه، امکان تامین سرمایه از طریق این پلتفرم برای آن ایجاد می شود.

بنابراین سرمایه گذار در دونگی می تواند بر اساس ضمانت بازگشت اصل سرمایه طرح هایی را انتخاب کند که سودآوری خوب در دوره های مختلف داشته باشد. این سودآوری غالبا میان 35 تا 50 درصد در سال محاسبه شده است. همچنین دوره های سرمایه گذاری مختلف (دو تا دوازده ماه) این امکان را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد که بتوانند بر اساس استراتژی هایی که دارند نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که سود های مشخص شده غالبا بالاتر از درصد تورم سالانه است. از این روست که گفته می شود این نوع سرمایه گذاری توانایی حفظ ارزش سرمایه و گاها باعث افزایش میزان سرمایه نیز می شود.

توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در این پلتفرم بدون مالیات و کارمزد است. بنابراین سرمایه گذاران هیچ مالیات یا کارمزدی را پرداخت نخواهند کرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

سرمایه گذاری برای از دست ندادن ارزش پول

جمع بندی

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که حفظ ارزش پول از اهداف مهم سرمایه گذاری به خصوص در کشورهایی مانند ایران است. سرمایه گذاری در دوره های بلند مدت می تواند اثر تورم را تا حدود زیادی خنثی کند. اما در دوره های کمتر از 5 سال این تورم است که از بسیاری از موقعیت های مالی جلوتر می زند و باعث می شود که ارزش سرمایه کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

از طرف دیگر شناسایی روند جریان های تورمی در دوره های مختلف به فاکتورها و عوامل مختلف بستگی دارد. از این رو نمی توان به طور حتم و دقیق عنوان کرد که چگونه می توان این جریان را شناسایی کرد. این کاری نیست که حتی بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای بتوانند بدون رانت اطلاعاتی آن را انجام دهند.

از این رو می توان گفت که طرح های ارائه شده در دونگی می تواند به عنوان تنها راه مطمئن با تضمین اصل سرمایه باعث حفظ ارزش پول شود. این طرح ها در دوره های مختلف با سودی غالبا بیش از درصد تورم ارائه می شود و از مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه گذاری برای مقابله با کاهش ارزش پول است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

سوالات متداول

افزایش درآمد و کاهش هزینه به عنوان دو ضلع از مثلث موفقیت مالی قادر به انجام چنین کاری نیست. برای حفظ ارزش پول تنها راهی که می توان رفت، سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری این امکان را به شما می دهد که بتوانید به سودی بیش از درصد تورم دست پیدا کنید و این یعنی همان حفظ ارزش سرمایه.

بازارهای و موقعیت های مالی مختلفی در این خصوص می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول مطرح شود. ویژگی های شخصیتی خود شما، فاکتورهای اقتصادی و ده ها عامل دیگر می تواند در تعیین بازار هدف تاثیرگذار باشد. اما به نظر می رسد که طرح های ارائه شده در دونگی و مسیر کرادفاندینگ می تواند یک مسیر مطمئن و کم ریسک نسبت به سایر بازارها محسوب شود.