خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست + بهترین انواع آن در ایران

سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست + بهترین انواع آن در ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ مقالات

سرمایه گذاری کوتاه مدت حقیقی

سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت روشی است که طی آن می‌توانید از پس‌انداز یا سرمایه مازاد خود در طول زمان کوتاهی بازدهی متناسب کسب کنید. روش‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت چندان پیچیده نیستند و افراد با هر سطحی از دانش مالی و سرمایه‌گذاری، می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط خود، یک گزینه مناسب را انتخاب کنند. در ادامه این مطلب ضمن بررسی روش‌های مختلف، مزایا و معایب هر روش را بررسی می‌کنیم و معیارهای انتخاب روش سرمایه‌گذاری را برایتان توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب:

منظور از سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت چیست؟

به خرید یک دارایی یا کالا با انتظار ایجاد بازدهی مثبت در بازه زمانی مشخص سرمایه‌گذاری می‌گویند. بسته به اینکه بازه زمانی موردنظر شما چه مدت باشد، روش‌های سرمایه‌گذاری، میزان ریسک مجاز و دارایی‌های مطلوب برای خریدوفروش متفاوت است. در نتیجه سرمایه گذاری کوتاه مدت به مدلی از سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که با هدف زمانی زیر 6 ماه، بتوان انتظار بازدهی مثبت داشت. با این تعریف، خرید بسیاری از دارایی‌ها به علت‌های گوناگون از جمله ریسک افت قیمت یا نقدشوندگی پایین، برای این نوع سرمایه گذاری مناسب نیست.

روش های سرمایه گذاری های کوتاه مدت

سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت با پول کم ممکن است؟

به شکل عمومی، اگر میزان سرمایه شما کم باشد، بازدهی ریالی سرمایه‌گذاری نیز با هر افق زمانی محدود خواهد بود و در برخی موارد حتی به چشم نمی‌آید. برای مثال، زمانی که شما 500 هزار تومان سهام خریداری می‌کنید، حتی با بازدهی 100درصدی در بازه زمانی یکساله، میزان سود شما در طول یکسال برابر با 500 هزار تومان است که عدد چشمگیری نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

بااین‌حال توصیه می‌شود حتی با نگاه کوتاه مدت هم پس‌انداز و سرمایه‌های کوچک را هم وارد فرایند سرمایه‌گذاری کنید. با این نکته که دارایی یا روشی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید باید ریسک کمتری داشته باشد. این اقدام باعث می‌شود تا ارزش سرمایه و قدرت خرید شما در کوتاه مدت افت نکند و شما پس از مدت زمان 6 ماه، بتوانید همان سرمایه را با ارزش ثابت داشته باشید. این مورد مخصوصاً در کشورهایی مثل ایران که درگیر تورم بالا هستند، بسیار مفید است.

تفاوت‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت

سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت از نظرهای بسیاری با همدیگر متفاوت هستند. این تفاوت نیز وابسته به همین مدت زمان متفاوت است. عموماً به سرمایه‌گذاری‌های زیر 6 ماه، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت گفته می‌شود و به سرمایه‌گذاری با دیدگاه بالای یک سال، سرمایه گذاری بلندمدت گفته می‌شود. از 6 ماه تا یک سال نیز سرمایه‌گذاری میان‌مدت تعریف می‌شود که روشی بهینه‌تر و با ریسک کمتر است. بیایید نگاهی به تفاوت‌های سرمایه گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت چیست

میزان بازدهی مورد انتظار

اولین تفاوت، به میزان بازدهی برمی‌گردد. شاید شما بتوانید در 6 ماه یک بازدهی عالی بسازید. برای مثال اگر بیت‌کوین بخرید و همزمان با خرید شما، بیت‌کوین یک رالی صعودی قدرتمند را آغاز کند، می‌توانید بازدهی بالا ایجاد کنید. ولی چنین خریدی در مدت زمان کوتاه و با سرمایه موردنیازتان اصلاً توصیه نمی‌شود. چراکه احتمال افت قیمت و کوتاه بودن بازه زمانی برای برگشت قیمت بسیار بالاست. یا به اصطلاح، ریسک این سرمایه‌گذاری با میزان بازدهی آن تناسب ندارد و شما در انتخاب روش سرمایه‌گذاری همواره باید میزان ریسک به بازدهی را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید

در نتیجه شما در این نوع سرمایه گذاری به سراغ گزینه‌هایی با ریسک پایین و احتمال ریزش قیمت اندک می‌روید و هرگز با این سرمایه اقدام به خرید دارایی‌های پرریسک نمی‌کنید. به عبارت بهتر، دنبال سرمایه گذاری کوتاه‌مدت با سود بالا نگردید.

اهمیت بیشتر نقدشوندگی در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

نکته بعدی در میزان اهمیت نقدشوندگی است. در سرمایه گذاری بلندمدت ممکن است شما به سراغ گزینه‌هایی بروید که تا چند سال هم قصد فروش آن را نداشته باشید. عموماً سرمایه‌گذاری در ملک و زمین چنین حالتی دارد و شما پس از خرید انتظار ندارید که دارایی‌تان در مدت کوتاهی به فروش برسد.

اما در سرمایه گذاری کوتاه مدت شما هدف‌تان بیش از 6 ماه نیست و هر لحظه که اراده کردید باید بتوانید سرمایه‌گذاری خودتان را به پول نقد تبدیل کنید. در نتیجه قدرت نقدشوندگی دارایی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. نقدشوندگی عاملی است که تعیین می‌کند بهترین سرمایه‌ گذاری‌ های کوتاه مدت چه مواردی هستند.

معیار انتخاب روش سرمایه‌گذاری

برخلاف سرمایه گذاری بلندمدت که معیار انتخاب شما میزان بازدهی موردانتظار است، در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عوامل مهم‌تری در تصمیم‌گیری شما دخیل هستند. برای مثال، میزان ریسک افت قیمت در مدت زمان کوتاه بسیار مهم است و فاکتور تعیین‌کننده انتخاب بهترین سرمایه گذاری کوتاه مدت برای شماست. همچنین نقدشوندگی در رتبه بعدی بسیار مهم است. میزان بازدهی در پله آخر قرار می‌گیرد.

به عبارت بهتر در این نوع سرمایه گذاری شما باید به حداقلی از بازدهی راضی باشید و تمرکز اصلی‌تان را بر میزان ریسک دارایی و قدرت نقدشوندگی آن بگذارید.

انواع سرمایه‌ گذاری‌ های کوتاه مدت

درست است که گزینه‌های شما برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت محدود است ولی در نهایت چند گزینه دارید که با همدیگر تفاوت‌هایی دارند. در ادامه ضمن معرفی هر گزینه، ویژگی‌ های سرمایه گذاری کوتاه مدت در هر کدام از روش‌ها که شامل مزایا و معایب آن‌ها می‌شود را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

در نظر داشته باشید که انتخاب هر روش بسته به میزان دانش مالی شما و میزان ریسک‌پذیری‌تان دارد. اینکه سرمایه‌تان چقدر برایتان مهم است هم در تصمیم‌گیری نهایی دخیل است. معمولاً سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با سرمایه‌ای انجام می‌شود که مازاد نیست و برای فرد در کوتاه مدت اهمیت دارد. در نتیجه شما باید همواره از گزینه‌های پرریسک برای این نوع از سرمایه‌گذاری دوری کنید.

حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت

سپرده بانکی

اولین و ساده‌ترین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار دارد، ایجاد یک سپرده بانکی است. سپرده‌های بانکی بازدهی بسیاری کمی دارند و از این نظر چندان گزینه مطلوبی نیستند. اما باید در نظر بگیرید که نقدشوندگی آن‌ها فوری است و در بیشتر مواقع، امنیت بالایی هم دارند. بنابراین برای افرادی که در مدت زمانی کوتاه به پول خود برای خرید وسیله یا کالایی نیاز دارند، گزینه سپرده بانکی مطلوب است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

گزینه دیگر که به نوعی جایگزین سپرده بانکی است، سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت است. بازدهی این روش از میزان بازدهی سپرده بانکی بیشتر بوده و همچنین سود آن برخلاف بانک به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. علاوه بر بازدهی، مدیریت صندوق درآمد ثابت برعهده یک تیم متخصص است و همین امر باعث می‌شود تا با انتخاب یک صندوق با پیشینه مناسب، خیالتان از بابت میزان بازدهی و ریسک نقدشوندگی صندوق کاملاً راحت باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سهام برای خرید در بورس

خرید و فروش سهام

روش دیگر برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، خریدوفروش سهام در بازار بورس است. این روش ریسک بالایی دارد اما در همین حال، امکان ایجاد بازدهی بالا را هم دارد. پس اگر اهل ریسک هستید، به سرمایه خود نیاز فوری ندارید و دانش معامله‌گری و مالی خوبی دارید، این روش می‌تواند مطلوب باشد. به صورت عمومی این روش به افرادی که در مدت کوتاه به سرمایه خود نیاز دارند توصیه نمی‌شود.

خرید طلا و سکه

اگر ارزش سرمایه‌تان برایتان در اولویت است و انتظار بازدهی بالا در کوتاه مدت ندارید، خرید طلا و سکه نیز روش خوبی است. شما می‌توانید با خرید طلا و سکه به صورت مستقیم یا از طریق صندوق‌های طلا به صورت غیرمستقیم، در بازدهی کوتاه مدت آن شریک شوید و ارزش سرمایه خودتان را حفظ نمایید. نقدشوندگی بالا و معامله آسان طلا از مزیت‌های این روش است.

بهترین راه برای سرمایه گذاری کوتاه مدت کدام است؟

در بالا به روش‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت اشاره کردیم. مواردی که خواندید در واقع بهترین سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت است که شما می‌توانید داشته باشید. اما انتخاب بهترین سرمایه گذاری کوتاه مدت وابسته به عواملی است که می‌خواهیم در اینجا توضیح بدهیم.

انواع سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت

  • ریسک‌پذیری: بسیار مهم است که شما تا چه میزان می‌توانید روی این سرمایه، ریسک کنید. اگر سرمایه شما برای خرید خانه، خودرو یا کالاهای دیگر پس‌انداز شده است و اهمیت آن بالاست، به سراغ روش‌های پرریسک مانند معامله سهام نروید. معمولاً در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت باید ترکیبی از روش‌های کم‌ریسک را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید نیمی از سبد خود را صندوق درآمد ثابت و نیمی دیگر را صندوق طلا خریداری کنید.
  • افق زمانی: وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت می‌شود، باید به زیر 6 ماه فکر کنید. گرفتن بازدهی بالا در این مدت از هر دارایی‌ای بسیار سخت است. در دنیای سرمایه‌گذاری، 6 ماه زمان بسیار کوتاهی محسوب می‌شود و انتظار نوسان مثبت و بزرگ از دارایی‌ها، مگر در زمان رونق بازار، انتظار به‌جایی نیست.
  • اهمیت نقدشوندگی: در بسیاری از مواقع این نقدشوندگی است که دست شما را می‌بندد. وقتی به سرمایه خود در کوتاه مدت نیاز دارید، نمی‌توانید به سراغ هر گزینه‌ای بروید. این مورد را در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران

انتخاب دیدگاه میان‌مدتی و گزینه‌های بهتر

اگر بتوانید افق زمانی سرمایه‌گذاری را به مدت یک سال افزایش دهید، گزینه‌های در دسترس شما افزایش می‌یابد. انواع سرمایه‌ گذاری‌ کوتاه مدت همین مواردی بود که مطالعه کردید. برخی ریسک کمتر و برخی ریسک بیشتری داشتند. ولی در دیدگاه میان‌مدت شما می‌توانید روش‌هایی با ریسک کم و بازدهی بهتر را انتخاب کنید. کرادفاندینگ یکی از همین روش‌هاست.

کرادفاندینگ چیست؟

کرادفاندینگ روشی است که با آن می‌توانید در طرح‌های سرمایه‌گذاری متنوع مشارکت کنید و در مزایا و بهره آن شریک شوید. در کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) سرمایه‌های خرد در قالب یک طرح تجاری جمع می‌شوند و در ازای میزان سرمایه‌ای که در آن طرح دخیل می‌کنند، در مزایا و سود آن شریک می‌شوند.

دونگی؛ پلتفرم تأمین مالی جمعی در ایران

دونگی با برخورداری از مجوز لازم از سازمان فرابورس ایران، این امکان را فراهم کرده است تا شما بتوانید طرح‌های تجاری را مطالعه کرده و گزینه مطلوب را از میان آن‌ها انتخاب کنید. مزیت دونگی، شفافیت بالا و تنوع در طرح‌ های سرمایه‌ گذاری است. همچنین در دونگی شما می‌توانید ارزیابی ریسک سرمایه‌ گذاری را که به صورت تخصصی برای شما تهیه شده است مطالعه کنید. دوره سرمایه‌گذاری در دونگی بستگی به هر طرح دارد اما وقتی طرح‌های سرمایه‌گذاری را مرور می‌کنید، از دوره‌های سه‌ماهه تا یکساله مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

امکان سرمایه گذاری کم‌ریسک با دونگی!

برخی از طرح‌هایی که به واسطه پلتفرم دونگی تأمین مالی می‌شوند، از ضمانت‌نامه‌های بانکی برای تعهد پرداخت اصل سرمایه برخوردارند! به عبارتی شما می‌توانید یک سرمایه‌گذاری کم ریسک را تجربه کنید. اگر به کسب بازدهی بالاتر از سپرده بانکی با ریسک پایین علاقه‌مند هستید و می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و میان‌مدت عالی داشته باشید، از وبسایت دونگی دیدن کنید.
برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در این مطلب با انواع سرمایه گذاری های کوتاه مدت و راه‌ های سرمایه گذاری کوتاه مدت آشنا شدید و دانستید که هر روش سرمایه گذاری کوتاه مدت چه مزایا و معایبی دارد. از فاکتورهای مهم تا عوامل مؤثر بر انتخاب روش سرمایه‌گذاری نیز باخبر شدید. همچنین یک روش سرمایه‌گذاری میان‌مدت با ریسک کم به عنوان طرح‌های کرادفاندینگ به شما معرفی کردیم.

سوالات متداول

به سرمایه گذاری در دارایی هایی که امکان ایجاد بازدهی مثبت در کوتاه مدت را دارند و همچنین در کمتر از 6 ماه می توان آن ها را تبدیل به پول نقد کرد، سرمایه گذاری کوتاه مدت گفته می شود.

صندوق های درآمد ثابت و سپرده بانکی دو روش کم ریسک، صندوق طلا با ریسک متوسط و خریدوفروش سهام روشی با ریسک بالا برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت است. همچنین شما می توانید با مشارکت در طرح های کرادفاندینگ، یک سرمایه گذاری یک ساله با بازدهی بیشتر از سود بانکی داشته باشید.

خیر. خرید واحدهای صندوق جسورانه (سرمایه گذاری در استارتاپ ها) و خرید ارز دیجیتال برای کوتاه مدت توصیه نمی شود.