خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری در طلا چه مزایا و معایبی دارد؟

سرمایه گذاری در طلا چه مزایا و معایبی دارد؟

۱۴۰۲/۱۲/۰۵ مقالات

سرمایه‌گذاری در طلا

طلا به عنوان یکی از دارایی‌های ارزشمند در طول تاریخ، همواره گزینه‌ای برای اندوختن سرمایه به شمار می‌رود. این دارایی، به واسطه ارزش جهانی خود و کم بودن آن در سطح زمین، در کنار زیبایی و درخشش خود، همواره مورد توجه حکومت‌ها و افراد ثروتمند بوده است. در نتیجه طلا در این روزها هم گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و بسیاری از افراد از اینکه بخشی از دارایی خود را به صورت طلا نگهداری کنند استقبال می‌کنند! سرمایه گذاری در طلا مزایا و معایب متعددی دارد. هم مزایا و هم معایب سرمایه‌گذاری در طلا قابل توجه است. برای همین در این مطلب از دونگی می‌خواهیم صفر تا صد مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا را بررسی کنیم.

فهرست مطالب

نگاهی جامع به مزایای سرمایه‌گذاری در طلا

ابتدا بیایید نگاهی به مزایای سرمایه گذاری در طلا داشته باشیم. قیمت طلا همواره در حال تغییر است و ازاین‌رو بسیاری کنجکاو هستند که بهترین فرصت برای خرید و فروش طلا چه زمانی است یا اینکه چگونه طلا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی باشد. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که این دارایی چه مزایایی برای سرمایه‌گذاران دارد و چرا ارزش معاملات بازار طلا بالاست.

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا

طلا پناهگاهی در برابر تورم و بی‌ثباتی اقتصادی

مهم‌ترین مزیت اقتصادی سرمایه‌گذاری در طلا، به‌ویژه در کشورهایی که ثبات اقتصادی ندارند، نقش آن در حفظ ارزش سرمایه اولیه است. طلا به عنوان یک دارایی پایه همواره ارزشمند است و به همین خاطر افرادی که در کشورهایی مثل ایران زندگی می‌کنند، تمایل دارند تا به‌جای نگهداری پول نقد، یک دارایی امن مثل طلا داشته باشند تا در هر لحظه بتوانند ارزش اولیه سرمایه‌شان را به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

درست است که طلا در کوتاه‌مدت نوسانات زیادی دارد و شما ممکن است حتی وارد ضرر هم بشوید، اما با نگاهی بلندمدت به واسطه ارزشی که این دارایی دارد، شما می‌توانید مطمئن باشید که قدرت خریدتان حفظ شده و ارزش سرمایه‌تان به واسطه تورم یا دیگر عوامل اقتصادی کاهش پیدا نمی‌کند. اگر شما هم نگران این هستید که پول نقدتان هر روز ارزشی کمتر از روز قبل پیدا می‌کند، می‌توانید با سرمایه گذاری در طلا، جلوی این روند را بگیرید و یک اندوخته برای آینده خود کنار بگذارید.

جذابیت در زمان‌های بحران اقتصادی و سیاسی

طلا در تمام دنیا ارزشمند است و همین باعث شده تا در زمان‌هایی که بحران‌های اقتصادی و سیاسی افراد و سرمایه‌شان را تهدید می‌کند، تقاضا برای طلا افزایش چشمگیری پیدا کنند. بسیاری از سرمایه‌دارها در زمان‌های بحران ترجیح می‌دهند تا تمام سرمایه نقدی خودشان را به یک دارایی ارزشمند مانند طلا تبدیل کنند. چرا که طلا در تمام دنیا خواهان دارد و شما در هر شکلی و در هر وضعیتی می‌توانید آن را به ارزهای مختلف تبدیل کنید.

نقدشوندگی بالا و دسترسی آسان

امروزه با گسترش تکنولوژی دسترسی به طلا و خرید و فروش طلا بسیار ساده شده است. روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا بسیار گسترده شده و شما حتی از خانه خود هم می‌توانید در طلا سرمایه‌گذاری کنید. برای همین طلا برای سرمایه‌گذاری روش محبوبی شده است. بازارهای طلا در تمام شهرها رونق بسیاری دارند و شما می‌توانید طلا را در شکل‌های مختلف، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و به صورت آنلاین یا به شکل سکه طلا و به صورت حضوری خرید و فروش کنید.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

جدای از دسترسی آسان به بازارهای طلا در تمام دنیا، نقدشوندگی این دارایی هم عالی است. شما هر جایی که باشید به آسانی می‌توانید طلای خودتان را به قیمت روز به فروش برسانید و آن را به ارزهای مختلف تبدیل کنید. تقاضای بالا برای طلا و ارزش معاملات بالای آن در تمام دنیا از جمله ایران از دیگر مزایای سرمایه گذاری در طلا است.

معایب سرمایه‌گذاری در طلا

تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری

در حال حاضر شما ابزارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری در طلا در اختیار دارید. روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا بسیار گسترده است و برای همین شما می‌توانید به هر شکل که مایل هستید این دارایی ارزشمند را معامله کنید. از روش‌های خریدوفروش فیزیکی طلا مثل خرید شمش، طلای آب‌شده، طلای دست‌دوم، طلای زینتی و سکه طلا تا ابزارهای خریدوفروش آنلاین طلا مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، گواهی سپرده طلا، اوراق آتی طلا و دیگر روش‌های متنوعی که در بازارهای بورس ایران گسترش یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

دسترسی آسان به ابزارهای خرید طلا در کنار تنوع روش‌های خریدوفروش طلا باعث شده تا این دارایی مورد توجه باشد. نکته مهم دیگر اینکه شما می‌توانید ابزار و روش مناسب را بر اساس هدف خود و میزان بودجه‌ای که دارید انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید در کنار سرمایه‌گذاری از طلا استفاده هم داشته باشید، خرید طلای زینتی و جواهرات می‌تواند انتخابی ایدئال باشد. اما اگر مایل هستید از پرداخت کارمزد، مالیات و اجرت معاف شوید، خرید طلای آب‌شده یا خرید واحدهای صندوق‌های طلا می‌توانند گزینه‌های بهتری باشند.

ارزش ذاتی و پشتوانه تاریخی

شاید مهم‌ترین دلیل محبوبیت طلا و از جدی‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در طلا، همین ارزش ذاتی این دارایی باشد. طلا در پوسته زمین کمیاب است و در کنار آن، به واسطه خواص شیمیایی و فیزیکی ویژه خود، در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه تقاضا برای طلا همواره بالاست و اهمیت طلا در طول تاریخ ادامه‌دار بوده است. همین هم باعث شده تا طلا به عنوان یک دارایی امن شناخته شود و در مواقع بحرانی همه به سراغش بروند.

معایب سرمایه‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا همه‌اش هم سود نیست! بعضی وقت‌ها باید نگاهی جدی‌تر به این دارایی خوش‌آب‌ورنگ بیندازید تا واقعیت‌های اقتصادی بیشتری را درک کنید. در ادامه شما را با برخی از معایب سرمایه‌گذاری در طلا آشنا می‌کنیم. اگر قصد دارید تا به صورت سنگین روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، این قسمت را از دست ندهید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا

نداشتن بازدهی در کوتاه‌مدت

وقتی روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید نباید توقع یک سود کوتاه‌مدت و مستمر را داشته باشید. طلا یک دارایی امن است که وظیفه‌اش حفظ ارزش پول شما در طول زمان است. پس نباید به چشم یک سرمایه‌گذاری پربازده کوتاه‌مدتی به آن نگاه کنید. پس اگر می‌خواهید از سرمایه‌گذاری در طلا دلسرد نشوید، از همین‌الان نگاه درستی به این ماجرا داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

خرید طلا قرار نیست مانند خرید ملک یا سهام با خلق ارزش یا افزایش نرخ‌های داخلی به شما سود برساند. پس اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و پربازده داشته باشید، بهتر است به سراغ فرصت‌هایی در دیگر بازارها بروید و به خرید طلا به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک نگاه کنید. بازدهی طلا وابسته به افزایش قیمت‌هاست. افزایش قیمت انس جهانی طلا و افزایش نرخ برابری دلار به ریال، دو عامل مؤثر بر افزایش قیمت طلاست و تا زمانی که این دو تغییرات جدی نداشته باشند، بازدهی طلا تا حد زیادی خنثی است.

هزینه‌ها و ریسک‌های نگهداری

نگهداری طلای فیزیکی می‌تواند با ریسک‌های مختلفی مثل سرقت، گم‌شدن و غیره همراه باشد. برای همین نگهداری فیزیکی طلا دردسر دارد. اگر هم به فکر بیمه‌کردن طلای خود باشید، خود این موضوع هزینه‌ای دیگر را به شما تحمیل خواهد کرد. در نتیجه نگهداری طلا درهرصورت با هزینه و ریسک همراه خواهد بود.
البته نگهداری طلا به صورت واحدهای سرمایه‌گذاری ریسک کمتری نسبت به نگهداری فیزیکی طلا دارد و پیشنهاد ما هم برای سرمایه‌گذاری در طلا، استفاده از روش‌هایی است که شما در نگهداری طلا متحمل هزینه نشوید.

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری طلا

نوسانات قیمتی و تأثیرپذیری از عوامل اقتصادی

طلا یک دارایی بین‌المللی است و برای همین از عوامل متنوعی مانند سیاست‌های اقتصادی ابرقدرت‌ها تأثیر می‌پذیرد. برای مثال تغییر در نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند باعث جهش قیمت انس جهانی طلا شود درحالی‌که شما در ایران زندگی می‌کنید و احتمالاً تسلطی هم بر سازوکارهای اقتصاد بین‌الملل ندارید! پس اگر قصد دارید در طلا سرمایه‌گذاری کنید، باید با این نوسانات آشنا باشید یا حداقل آمادگی پذیرش آن‌ها در کوتاه‌مدت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

از طرف دیگر باید به یاد داشته باشید که رفتار قیمت طلا در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌شود. یعنی شما نمی‌توانید مطمئن باشید که از لحظه خرید وارد سود خواهید شد. پس اگر تحمل زیان‌های کوتاه‌مدت را ندارید، در خرید طلا در ارزش بالا محتاط باشید. البته که این مورد در نگاه بلندمدت شما به بازار طلا حائز اهمیت نیست؛ اما باید از آن آگاه باشید و با این تصور که می‌توانید قیمت را پیش‌بینی کنید، به این زمین بازی قدم نگذارید.

آیا طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

سعی کردیم در این مطلب به صورت کامل عوامل مثبت و منفی سرمایه‌گذاری در طلا را بررسی کنیم. بااین‌حال تصمیم‌گیری برای اینکه طلا گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری است یا نه، وابسته به عوامل مختلفی است. در ادامه نکته‌هایی را به شما یاد می‌دهیم تا معیاری برای این تصمیم‌گیری داشته باشید.

سرمایه‌ گذاری در طلا

ارزیابی ریسک‌پذیری، اهداف سرمایه‌گذاری و شرایط بازار

سه عامل مهم وجود دارد که قبل از سرمایه‌گذاری باید مورد بررسی قرار بگیرد. اولین عامل، میزان ریسک‌پذیری شماست. طلا بازار کم‌ریسکی محسوب می‌شود و در موازات همین ریسک پایین، بازدهی آن نیز خیلی بالا نیست. در نتیجه اگر آدم ریسک‌پذیری نیستید، بازار طلا می‌تواند گزینه محبوب شما باشد.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

نکته بعدی هدف شما از سرمایه‌گذاری است. اگر هدفتان کسب بازدهی بالا و خلق ثروت است، به آدرس اشتباهی مراجعه کرده‌اید! طلا یک دارایی امن است که به خوبی می‌تواند ارزش سرمایه شما را حفظ کند. ولی گزینه‌ای برای خلق ثروت یا ارزش نیست و نباید با هدف یک سرمایه‌گذاری سودآور به آن نگاه کنید.

نکته مهم دیگر شرایط بازار است. شرایط بازار طلا در ایران وابسته به دو عامل مهم قیمت دلار و قیمت انس جهانی طلاست. این را بدانید که اثر قیمت دلار در نوسان قیمت طلا در ایران بسیار بیشتر از اثر انس جهانی طلاست. حالا با این فرض، شما باید تحلیلی از شرایط قیمت دلار داشته باشید. آیا دلار ارزان است یا شرایط اقتصادی در آینده نزدیک می‌تواند باعث کاهش قیمت دلار شود؟ پاسخ شما به این دو سوال می‌تواند به شما مسیر را نشان دهد که آیا وقت مناسبی برای خرید طلا هست یا نه.

مقایسه طلا با سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری

یک روش خوب دیگر برای اینکه تشخیص بدهید که سرمایه گذاری در طلا گزینه مناسبی برای شماست یا نه، مقایسه بازار طلا با دیگر بازارهای موازی است. مخصوصاً اگر دانش مالی دارید و می‌توانید از سازوکارها بازارها سر در بیاورید یا تحلیل‌های اقتصادی را مطالعه کنید، نگاه کردن به بازارهای ملک، خودرو، سهام و تأمین سرمایه جمعی می‌تواند به شما راه درست را نشان دهد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا

کرادفاندینگ؛ یک سرمایه‌گذاری جایگزین طلا

برای سرمایه‌گذاری دارایی‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد. تابه‌حال شده که با خودتان بگویید چرا روشی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی یا استارتاپی پربازده وجود ندارد؟ کراد فاندینگ همان روشی است که به آن می‌توانید در بازدهی صنایع تولیدی یا استارتاپ‌های با پتانسیل بازدهی بالا مشارکت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

تأمین سرمایه جمعی یا کراد فاندینگ (Crowdfunding) روشی است که در آن سرمایه‌های خرد جمع شده و به صورت یک سرمایه درشت به یک صنعت، خط تولید، زنجیره تولید یا یک کسب‌وکار با پتانسیل رشد بالا تزریق می‌شود و از این طریق، تمامی سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه در سود نهایی کسب‌شده توسط آن طرح، شریک می‌شوند. در کراد فاندینگ شما می‌توانید با هر میزان سرمایه وارد شوید و از میان طرح‌های پربازده، آنی را که می‌پسندید برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

مقایسه سرمایه‌گذاری در طلا با کراد فاندینگ

سرمایه‌گذاری در طلا برای شما بازدهی مثبت ایجاد نمی‌کند و تنها یک دارایی امن برای حفظ ارزش سرمایه است. همین حفظ ارزش سرمایه از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در طلا است. اما اینکه خلق ارزش ندارد و به عنوان یک سرمایه‌گذاری پربازده نمی‌توانید روی آن حساب کنید، از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در طلا برشمرده می‌شود. در مقابل در طرح‌هایی که در کراد فاندینگ پیدا می‌کنید، می‌توانید در سود کسب‌وکارهایی شریک شوید که با خلق ارزش از طریق تولید یا ارائه خدمات، بازدهی واقعی و بالاتر از تورم ایجاد می‌کنند.

سرمایه گذاری تضمینی

دونگی؛ پلتفرم امن مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری

اگر شما هم به سرمایه‌گذاری به روش کراد فاندینگ علاقه‌مند شدید، دونگی پلتفرمی است که بهترین طرح‌ها را با بررسی تمامی معیارها و بر اساس کمترین میزان ریسک با پوشش حفظ اصل سرمایه به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با انتخاب طرح موردنظر، جزئیات آن را مطالعه و در صورت تمایل در آن طرح مشارکت داشته باشید. کافی است سری به وبسایت دونگی بزنید تا طرح‌های متنوع کراد فاندینگ را مشاهده کنید و از مشاوره سرمایه گذاری دونگی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. شما می توانید با خرید شمش طلا، طلای آب شده یا طلای زینتی و جواهری در طلا به صورت فیزیکی سرمایه گذاری کنید. همچنین با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های طلا می توانید به صورت آنلاین و از خانه در طلا سرمایه گذاری نمایید.

از نظر میزان ریسک، خرید طلا به صورت آنلاین و از طریق بورس امنیت بیشتری دارد. چرا که خرید طلا به صورت فیزیکی با ریسک سرقت یا گم شدن همراه است اما خرید آنلاین طلا این خطرها را ندارد.

قیمت طلا در ایران از دو عامل قیمت دلار و قیمت انس جهانی طلا اثر می پذیرد که از این میان، قیمت دلار اثرگذاری بیشتری بر قیمت طلا دارد.

بله. اگر با هدف حفظ ارزش سرمایه به طلا نگاه کنید، اختصاص دادن بخشی از سرمایه به خرید طلا انتخاب عاقلانه ای است.