خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403

بهترین سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403

۱۴۰۳/۰۱/۱۹ مقالات

بهترین سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403

بهترین سرمایه گذاری میان مدت 1403 و سال آتی چیست؟ یک سرمایه گذاری میان مدت از این نظر اهمیت و جذابیت دارد که می تواند در موقعیتی مناسب اصل و سود سرمایه گذاری را به بازگرداند که این اتفاق باعث می شود فرصت مناسبی برای ورود به موقعیت جدید اقتصادی ایجاد شود؛ از این روست که این سوال برای فعالان این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از دلایل اصلی محبوبیت سرمایه گذاری های میان مدت را می توان مدل اقتصادی امروز کشور دانست. در اقتصاد های پرنوسان روند جریان های مالی مدام در حال تغییر است و نمی توان به طور ثابت و بلند مدت بر روی یک یا چند موقعیت مشخص اقتصادی باقی ماند. در بازه های زمانی مختلف ممکن است بازار سرمایه شروع به رشد کند و بعد از مدتی جریان مالی سراغ بازار خودرو حرکت کند. یک سرمایه گذار باهوش کسی است که بتواند به موقع با تغییر جریان های مالی موقعیت های سرمایه گذاری خود را تغییر دهد. از این روست که بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان حوزه اقتصادی سعی می کنند بخش عمده ای از سرمایه خود را در موقعیت های سرمایه گذاری میان مدت نگهداری کنند تا همواره در موقعیت تغییر جریان های مالی بتوانند سرمایه مناسبی برای این تغییر در اختیار داشته باشند. بر این اساس می توان سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403 و سال جدید را به دو بخش مهم تقسیم کرد:

  1.  باید بدانیم در اقتصاد امروز ایران چه بازه ای را به عنوان سرمایه گذاری میان مدت می توان شناخت و باید بدانیم زمان ورود و خروج آن ها در چه تاریخ هایی رخ می دهد.
  2. شناسایی این که چه موقعیت های سرمایه گذاری قابلیت بازگشت اصل و سود سرمایه به شکل میان مدت را دارند.

ما در ادامه این مقاله سعی می کنیم این دو بخش را به شکل تفصیلی مورد بررسی قرار دهیم و نمونه های مختلفی از آن ها را بیان کنیم.

فهرست:

دوره میان مدت سرمایه گذاری در ایران و جهان

به چه دوره های سرمایه گذاری، دوره میان مدت گفته می شود؟ این یک سوال بسیار مهم است که به صورت عمومی و اختصاصی می توان به آن پاسخ داد.

از دید اقتصاد کلان و آن چیزی که در تمام جهان مشخص شده اینگونه به نظر می رسد که سرمایه گذاری های کمتر از یک سال و بیشتر از یک ماه را می توان به عنوان یک سرمایه گذاری میان مدت در نظر گرفت. به طور کلی بازه سرمایه گذاری میان 1 تا 10 ماه چیزی است که می توان برای یک سرمایه گذاری میان مدت در نظر گرفت.

بهترین سرمایه گذاری میان‌مدت

اما آن چیزی که در ایران اتفاق می افتد و باید بر اساس واقعیت اقتصادی آن پیش برویم کمی متفاوت است. در کلام ساده تر اقتصاد ایران این فرصت را نمی دهد که شما بتوانید 10 ماه به یک موقعیت سرمایه گذاری به عنوان سرمایه گذاری میان مدت نگاه کنید. علل مختلفی برای این مسئله وجود دارد که پر نوسان بودن اقتصاد کشور و همچنین نرخ رشد تورم از جمله مهمترین این عوامل است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

بر این اساس می توان بازه یک الی 6 یا 7 ماه را به عنوان اصلی ترین بازه یک سرمایه گذاری میان مدت بدانیم. اگر بخواهیم ساده تر عنوان کنیم باید این گونه بگوییم که سرمایه گذاری در ایران میان مدت محسوب می شود که برای حداقل یک ماه و حداکثر 6 ماه قدرت برگشت سرمایه و سود تخمین زده شده را داشته باشد.

شروع و پایان دوره های میان مدت سرمایه گذاری در ایران

سوال مهمی که در خصوص سرمایه گذاری میان مدت و انتخاب بهترین سرمایه گذاری میان مدت 1403 وجود دارد این است که در کدام بازه های زمانی این نوع سرمایه گذاری را شروع کنیم و در کدام دوره از آن خارج شویم؟

پاسخ به این سوال کمی سخت است، در واقع به طور دقیق نمی توان زمان مشخصی را برای این مسئله در نظر گرفت اما با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین نوع چرخش سرمایه در بازارهای مختلف می توان بازه های خاصی را با احتمال بیشتری پیشنهاد داد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

با توجه به وضعیت اقتصادی و جریان های مالی که در کشور وجود دارد پیش از شروع سال جدید (اواسط بهمن و اوایل اسفند) ما شاهد تغییر جریان های مالی و ایجاد یک تلاطم در روند بازارهای مختلف هستیم. بر این اساس اگر ما دوره زمانی 6 ماهه را برای یک سرمایه گذاری میان مدت در ایران در نظر بگیریم می توان انتهای این بازه و ورود به موقعیت سرمایه گذاری جدید را اواسط مرداد و اوایل شهریور ماه در نظر بگیریم.

شناسایی موقعیت سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403

حال که دانستیم حدود تغییر جریان های مالی و تغییر بازارهای سرمایه ای در چه بازه هایی از سال رخ می دهد نوبت این است که سراغ بهترین سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403 برویم که توانایی بازگشت سرمایه طی این بازه ها را دارند. به طور مثال مسلما نمی توان بازار ملک را در بسیاری از موارد به عنوان یک موقعیت سرمایه گذاری میان مدت شناسایی کرد. این بازار بسیار سنگین است و به جز در دوره های خاصی (طی چند سال) معمولا به سختی حرکت می کند.

سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403

بازار بورس و سرمایه

مسلما می توان بازار بورس و سرمایه را از مهم ترین گزینه های سرمایه گذاری در میان مدت دانست. این بازار قدرت نقد شوندگی نسبتا خوبی برای هر نوع استراتژی سرمایه گذاری از نظر زمانی دارد، یعنی شما می توانید برای یک سرمایه گذاری کوتاه مدت تا بلند مدت در آن شرکت کنید و این بزرگترین مزیت از این نظر محسوب می شود.

با این حال در خصوص بازار بورس دو نکته بسیار مهم وجود دارد، اول این که بازار رشد بازار سرمایه معمولا مقید به دوره های ذکر شده در بالا نیست. در واقع ممکن است بازار سرمایه در بازه ای خارج از بازاره ذکر شده (اواخر و میانه سال ) شروع به رشد یا سقوط کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

نکته دیگر این است که قوانین مربوط به بازار بورس و سرمایه و همچنین دولتی بودن بخش عمده ای از آن باعث می شود که در برخی از مواقع نقد شوندگی به شدت کاهش پیدا کند. از این رو همواره این احتمال وجود دارد که در موقع  تغییر جریان های مالی شما قدرت نقد شوندگی خودتان را از دست بدهید و فرصت این تغییر را نداشته باشید.

سرمایه گذاری میان‌مدت

بازار دلار و طلا

بازار دلار و طلا از نظر بنیادی و تکنیکالی کاملا از یکدیگر متفاوت هستند و نمی توان از دید اقتصاد کلان آن ها را در یک گروه قرار داد. با این حال در بازار ایران شرایطی ایجاد شده است که میزان نوسان بازار طلا (که یک بازار نسبتا پر ثبات در جهان محسوب می شود) نزدیک به بازار پر نوسان دلار شود. از این رو می توان مجموعه این دو بازار را به عنوان یک موقعیت اقتصادی و سرمایه گذاری میان مدت در نظر گرفت.

نکته بسیار مهم و البته مثبتی که در خصوص این بازارها وجود دارد این است که این دو بازار معمولا در همان بازه اشاره شده تغییر روندهای خود را نشان می دهند. به طور مثال بازار دلار همیشه پیش از شروع سال جدید تغییر روند و معمولا افزایش بهای خود را نشان می دهد و به تبع آن بازار طلا نیز شروع به حرکت می کند. از طرف دیگر این دو بازار به عنوان یک شاخص کل برای اقتصاد کلان کشور محسوب می شود، پس با تغییر روند آن می توان ده ها موقعیت اقتصادی و سرمایه گذاری دیگر در این بین کشف کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش سرمایه گذاری برای تازه کارها

با این حال این بازار بیش از آن که برای یک موقعیت سرمایه گذاری میان مدت کارایی داشته باشد، به سبب نوسانات خاصی که دارد عمدتا تحت عنوان سرمایه گذاری کوتاه مدت می توان از آن استفاده کرد. در کلام ساده تر نمی توان از این دو بازار سود چندان مناسبی در دوره میان مدت انتظار داشت.

بهترین سرمایه گذاری میان مدت در ایران

سرمایه گذاری با کرادفاندینگ

یکی دیگر از مهم ترین موقعیت های سرمایه گذاری میان مدت را که کمتر کسی با آن آشنایی دارد، می توان کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام دانست. اگر بخواهیم ساده و خلاصه توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که فرض کنید یک کسب و کار یا شرکت تجاری نیاز به چند میلیارد سرمایه برای اجرای طرح اقتصادی خود دارد. این شرکت تجاری به جای این که بخواهد وارد مسیر دریافت وام از بانک شود می تواند به واسطه کرادفاندینگ (سرمایه گذاری جمعی) نیاز مالی خود را تامین کند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در این روش صدها سرمایه گذار در کنار یک دیگر (هرکدام با سرمایه های متفاوت) سعی می کنند این نیاز مالی چند میلیاردی را تامین کنند. نکته ای که در خصوص این روش وجود دارد این است که همانطور که شرکت پذیرنده سرمایه در قبال وام دریافتی از بانک ملزم به ارائه تضمین بازگشت سرمایه در موعد مقرر است، در این حالت نیز این سرمایه باید در زمان مقرر (دوره مشخص شده) به سرمایه گذاران بازگردانده شود، بنابراین ریسک کاهش اصل سرمایه در این روش بسیار کم است.

کرادفاندینگ در دونگی

در ایران کرادفاندینگ توسط پلتفرم دونگی اجرایی می شود. در این پلتفرم طرح های سرمایه گذاری اقتصادی و توجیهی شرکت های تجاری مختلف در دوره های دو تا 12 ماهه با نرخ سود های مختلف ارائه شده است. در واقع شما می توانید به واسطه این پلتفرم بر اساس استراتژی که دنبال می کنید اقدام به سرمایه گذاری میان مدت یا بلند مدت (حداکثر یک ساله) داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که غالب این طرح ها دارای سودآوری بیش از درصد تورم (بیش از 40 درصد در دوره یک ساله) هستند. بنابراین شما می توانید با ریسک کمتر سودآوری نسبتا مشخصی را برای دوره سرمایه گذاری میان مدت داشته باشید. از این روست که می توان سرمایه گذاری در طرح های ارائه شده پلتفرم دونگی را جزو بهترین سرمایه گذاری میان مدت 1403 دانست. برای مشاوره سرمایه گذاری دقیق‌تر می‌توانید با کارشناسان دونگی در ارتباط باشید.

سرمایه گذاری تضمینی

بهترین سرمایه گذاری میان مدت 1403 کدام است؟

در این مقاله دانستیم که دوره سرمایه گذاری میان مدت چند ماهه است و ما در ایران چه بازه ای را می توان برای این دوره در نظر بگیریم. همچنین بر اساس واقعیت های اقتصاد امروز سعی کردیم چند گزینه محتمل برای بهترین سرمایه گذاری میان مدت را بشناسیم.

با توجه به این که به واسطه سرمایه گذاری میان مدت قدرت سرمایه گذار برای تغییر فاز در دوره های مختلف به خوبی ایجاد می شود، در کشورهایی مانند ایران این نوع سرمایه گذاری از محبوبیت خاصی برخوردار است. از این رو کاملا طبیعی است که موقعیت هایی مانند بازار بورس و بازار طلا و دلار بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.
حال در این بین موقعیت خاص و نسبتا جدیدی تحت عنوان کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام وجود دارد که کمتر کسی از آن آگاه است. این نوع سرمایه گذاری با حذف ریسک کاهش سرمایه و ارائه سود بیش از درصد تورم می تواند موقعیت خوبی برای سرمایه گذاران خود ایجاد کند. شما می توانید به واسطه پلتفرم دونگی از این مسیر جذاب و جدید استفاده کنید.

سوالات متداول

به طور کلی این سوال را می توان بر اساس استراتژی خودتان و میزان سرمایه ای که در اختیار دارید پاسخ داد. اما در حالت کلی می توان بازارهای سرمایه ای مانند بازار بورس و طرح های ارائه شده در دونگی را به عنوان بهترین موقعیت های سرمایه گذاری میان مدت در نظر گرفت.

بر اساس واقعیت های امروز اقتصاد ایران می توان سرمایه گذاری بیش از یک ماه و کمتر از 6 ماه را به عنوان یک سرمایه گذاری میان مدت در نظر گرفت.

به صورت تجربی می توان فاصله زمانی میان اواخر سال شمسی (اواسط زمستان) و اواسط سال شمسی (اواسط تابستان) را به عنوان بهترین بازه زمانی برای شروع و پایان سرمایه گذاری میان مدت در نظر گرفت.