خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری روی خود: بهترین سرمایه گذاری جهت افزایش دانش و مهارت

سرمایه گذاری روی خود: بهترین سرمایه گذاری جهت افزایش دانش و مهارت

۱۴۰۳/۰۱/۰۷ مقالات

سرمایه‌ گذاری روی خود

سرمایه‌ گذاری روی خود را می توان یکی از سرمایه گذاری هایی دانست که آثار خوب و منفی آن از بین نمی رود و همواره در مسیر انسان و زندگی او تاثیر می گذارد. سرمایه‌ گذاری در خودمان یا همان افزایش مهارت های فردی و توانمندی های شخصی همان مفهومی است که زندگی غالب ما را تحت تاثیر قرار داده است. هر کدام از ما به نحوی دنبال بهتر شدن خود و زندگی خودمان هستیم. اما تا حالا شده به افزایش دانش و تخصص، مهارت آموزی و ... به دید یک سرمایه گذاری نگاه کنید؟

سرمایه‌ گذاری روی خود می تواند معنا و مفاهیمی مختلفی داشته باشد و شاید بتوان آن را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد، با این حال ما در این جا سعی می کنیم با توجه به مفاهیم اقتصادی و تجاری این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. شاید برای شما تعحب آور باشد که چونه مفاهیمی اقتصادی می تواند ابعاد انسانی مانند سرمایه‌ گذاری در خودمان را توضیح دهد. یادتان باشد که اقتصاد می تواند رفتارهای انسانی را به خوبی توضیح دهد، چرا که خود حاصل مجموع این رفتارها شناخته می شود. با ما در ادامه همراه باشید تا علاوه بر شناخت روش های سرمایه گذاری در رشد فردی بیشتر با رابطه عمیق انسان و اقتصاد از نظر بنیادی آشنا شوید.

فهرست: 

سرمایه‌ گذاری روی خود بر اساس مفهوم سرمایه گذاری

سرمایه‌ گذاری روی خود مفهومی است که باید کمی بیشتر در خصوص آن صحبت کرد. مسلما شما به خوبی می دانید که در دنیای اقتصاد و تجارت سرمایه گذاری به چه معنی است؟ سرمایه گذاری به مجموعه ای از رفتارهای مالی و اقتصادی گفته می شود که فرد سرمایه گذار قصد دارد با به گردش درآوردن سرمایه خود، سودی را از این گردش به دست بیاورد.

سرمایه‌گذاری در خودمان

هر سرمایه گذاری بر اساس موقعیتی که دارد و یا بر اساس نوع بازار آن ویژگی های خاصی به همراه خواهد داشت، اما برای تمامی انواع سرمایه گذاری ها می توان چند ویژگی  عمومی نام برد:

  • اول این که سرمایه گذاری در هر بازار یا موقعیتی علاوه بر سودآوری می تواند زیان ده هم باشد. در کلام ساده تر می توان سود و زیان را دو روی یک سکه در دنیای سرمایه گذاری دانست. بنابراین حتما در هر سرمایه گذاری در نظر داشته باشید که احتمال زیان ده بودن آن سرمایه گذاری وجود دارد.
  • همین مسئله احتمال زیان ده بودن سرمایه گذاری مفهوم دیگری را به این دنیا می کشاند که آن مفهوم ریسک است. ریسک یک مفهوم منطقی است که تناسب میان سود و زیان را به خوبی نشان می دهد. در واقع شما بر اساس ریسک می توانید مشخص کنید که احتمالا کدام موقعیت سرمایه گذاری سودآور و کدام یک  احتمالا زیان ده خواهند بود.
  • نکته دیگر این است که در هر سرمایه گذاری سه نوع ریسک وجود دارد که این سه عبارتند از ریسک کاهش اصل سرمایه، ریسک کاهش ارزش سرمایه و حبس سرمایه.

بیشتر بدانید: مشاوره سرمایه گذاری در طرح های دونگی

این ها مهم ترین ویژگی های هر سرمایه گذاری در دنیای اقتصاد محسوب می شود، حال سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا سرمایه‌ گذاری روی خود نیز از چنین ویژگی هایی پیروی می کند؟ آیا می توان همین قالب را برای یک سرمایه‌‌گذاری روی خود پیاده کرد؟ در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت، با ما در ادامه همراه باشید.

ویژگی های سرمایه‌ گذاری روی خود

  1. در بالا چند ویژگی مهم و عمومی در میان سرمایه گذاری های اقتصادی را مورد بررسی قرار دادیم. به صورت خلاصه عنوان شده که:
  2. سود و زیان دو مفهوم چسبیده به هم در دنیای سرمایه گذاری اقتصادی است
  3. هر سرمایه گذاری بر اساس موقعیتی که دارد ریسک های خاصی برای سرمایه گذاران خود خواهد داشت
  4. ریسک های سرمایه گذاری به سه دست ریسک کاهش سرمایه، ریسک کاهش ارزش سرمایه و ریسک حبس سرمایه تقسیم می شود

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز عنوان کردیم ما می خواهیم سرمایه‌ گذاری روی خود را عمدتا با نگاه اقتصادی و تجاری مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین در گام اول لازم است بدانیم سرمایه‌ گذاری در خودمان کدام یک از این ویژگی های عمومی سه گانه سرمایه گذاری در دنیای اقتصاد را دارد و فاقد کدام ویژگی هاست.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

آن چیزی که مسلم است این است که اگر سرمایه‌ گذاری روی خود به نحوی توسط این سه ویژگی توضیح داده نشود و یا این سرمایه گذاری فاید یکی از این سه ویژگی باشد، عملا دیگر نمی توان از ابعاد اقتصادی و تجاری به سرمایه گذاری رو خود نگاه کرد.

روش های سرمایه گذاری در رشد فردی

سرمایه‌ گذاری روی خود بر اساس ویژگی های سه گانه

در دنیای اقتصاد سه ویژگی عمومی برای هر سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که بر اساس سود، زیان و ریسک تعریف شده است. اولین سوالی که در خصوص سرمایه‌گذاری در خودمان خود ایجاد می شود این است که آیا این نوع سرمایه گذاری نیز دارای زیان خاصی است؟ همه ما شنیده ایم که مدیریت زمان و افزایش بهره وری  یا هر نوع پیشرفت شخصیتی و اجتماعی و علمی مسلما مثبت ارزیابی می شود، ما آیا این مسئله همیشه صادق است؟

همانطور که سرمایه گذاری های اقتصادی دارای سه نوع زیان و ریسک هستند می توان به نوعی این سه نوع ریسک را برای سرمایه‌‌گذاری روی خود در نظر گرفت. برای کشف این سه ریسک تنها کافی است به یک سوال مهم پاسخ دهید، سرمایه ما در دنیای اقتصاد و تجارت مشخص است، این پول است که سرمایه ما را تشکیل می دهد. هر چیزی که در دنیای اقتصاد وجود دارد بر اساس همین مفهوم پول طراحی و ایجاد شده است. حال می خواهیم بدانیم در دنیای سرمایه‌ گذاری روی خودمان چه چیزی سرمایه ماست؟

سه ویژگی سرمایه‌‌گذاری روی خود

آن چیزی که بر اساس تجربه و دانسته های قبلی می توان گفت این است که زمان مهمترین سرمایه هر انسانی در این دنیا محسوب می شود. زمان به اندازه ای قابل توجه بوده است که در روایات امامان و ائمه به آن تاکید بسیاری شده است. حال اگر زمان را به عنوان اصلی ترین سرمایه انسانی در نظر بگیریم ویژگی سرمایه‌ گذاری روی خود برابر خواهد بود با:

  1. سرمایه‌ گذاری روی خود علاوه بر آورده هایی مانند رشد فردی و خودسازی ، می تواند موجب از بین رفتن زمان در مسیری نادرست شود. به طور مثال شما استعداد نقاشی داشته باشید اما عمر خود را در مسیر مهندسی یا پزشکی در جهت افزایش ابعاد علمی و اجتماعی خود تلف کنید.
  2. ورود به هر دنیایی ریسک های خاص خودش را دارد، شما نمی توانید پیش از شروع به حرکت و سرمایه‌ گذاری بر روی خود بدانید که انتهای مسیر تحصیلی، شغلی یا هدف گذاری های صورت گرفته به کجا ختم می شود. هر کدام از ما تجربه هایی از انتخاب های ناموفق و صرف هزینه های زمانی مختلفی را داریم، بنابراین می توانیم ساده تر این مسئله را درک کنیم.
  3. هر سرمایه‌‌گذاری روی خود سه ریسک یا احتمال زیان دهی مهم دارد. ریسک از دست رفتن فرصت و زمان (بدون استفاده مفید)، ریسک عدم استفاده درست از زمان (بدون توجه به ارزش زمانی) و همچنین ریسک صرف زمان بر روی موقعیتی که کارایی چندانی نخواهد داشت که می توان آن را همان حبس زمان دانست.

بر اساس تمامی این ویژگی ها و آن چیزی که تا به حالا گفته شد می توان گفت که سرمایه‌‌گذاری روی خود بر اساس مفهوم زمان رخ می دهد. یعنی شما برای رسیدن به یک موقعیت بهتر اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی یا ... باید زمان خود را به عنوان سرمایه اصلی در این مسیر قرار دهید. اما سوالی که وجود دارد این است که در مسیر سرمایه‌ گذاری روی خود با سرمایه قرار دادن زمان و عمر خود چه سودآوری انتظار خواهیم داشت؟

چگونه روی خودمان سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه روی خودمان سرمایه گذاری کنیم؟

در دنیای اقتصاد سه فاکتور مهم را برای هر سرمایه گذاری باید در نظر داشته باشید. اول این که باید بدانید چه حجم از سرمایه ای را قرار است وارد چرخه سرمایه کنید، دوم که این که در قبال این حجم از سرمایه چه انتظار سودی دارید و آیا ریسک قابل قبولی برای این سرمایه گذاری وجود دارد یا خیر؟

عدم توجه به این نکات عملا باعث می شود که هر موقعیت سرمایه گذاری تبدیل به یک بازی شانس یا قمار شود. اینجاست که برد شما هم بر اساس شانس خواهد بود و احتمال تکرار شوندگی پایینی خواهد داشت، این همان اتفاقی است که در زندگی شخصی ما رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

در واقع بهترین روش های یادگیری و سرمایه گذاری روی خود زمانی کارایی که دارد شما طرز تفکر خودتان را تغییر دهید. یعنی باید قبول کنید که سرمایه‌ گذاری روی خود درست مانند یک سرمایه گذاری حرفه ای و اقتصادی است. شما قرار است سرمایه ای در میان بگذارید و بر اساس استراتژی و اهدافی که دنبال می کنید

این سرمایه چیزی جز زمان نخواهد بود و بهترین سودی که می توانید انتظار داشته باشید این است که طی زمان صرف شده بتوانید هدف گذاری های مشخص شده را به سرانجام برسانید. اینجاست که می توان گفت که شما سرمایه‌‌گذاری روی خود را به شکل موفق به پایان رسانده اید، حال با توجه به این تغییر دیدگاه و داشتن تعریفی جدیدی از سرمایه‌ گذاری بر روی خود و زندگی که داریم، یاد بگیریم چگونه می توانیم در زندگی پیشرفت کنیم و به واقع سرمایه‌‌گذاری روی خود را داشته باشیم؟

سرمایه همیشه مشخص و محدود است

یکی از اصول اولیه و مهمی که در دنیای سرمایه گذاری وجود  دارد این است که شما پیش از هر سرمایه گذاری باید محدوده سرمایه خود را مشخص کنید. مسلما نمی توان برای یک موقعیت سرمایه گذاری یک حجم سرمایه بی انتها در نظر گرفت، هر سرمایه گذاری بر اساس استراتژی که دنبال می کند برای یک موقعیت سرمایه گذاری سرمایه ای مشخص را در نظر می گیرد و بر اساس این سرمایه است که در بازه زمانی مشخص سود دهی مشخصی را انتظار دارد.

در مسئله سرمایه‌ گذاری روی خود نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه شما زمان است و شما نمی توانید سرمایه ای نا محدود و نامشخص در برنامه ریزی برای آینده خود در نظر داشته باشید. به طور مثال شما تصمیم گرفتید به عنوان سرمایه‌ گذاری روی خود بخشی از توانایی علمی خود را افزایش دهید. شما باید مشخص کنید که چه مدت زمان برای این افزایش توانایی در نظر گرفته اید، این که شما تنها تصمیم بگیرید و کار را شروع کنید و هیچ محدوده زمانی برای آن در نظر نگیرید نمی تواند شما را به نتیجه برساند.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

یادم است که در دوران کنکور و چالش های مربوط به آن به ما گفته می شد که سعی کنید زمان خود را برای درس خواندن محدود کنید! به طور مثال اینگونه فکر نکنید که 24 ساعت روز شما اجازه و فرصت درس خواندن دارید، شما قرار است زندگی خودتان را داشته باشید باید بتوانید ورزش کنید، به پدر و مادر خودتان کمک نمایید و تفریح خودتان را داشته باشید. بنابراین عملا برای درس خواندن خود یک زمان محدود اما مشخص را در نظر بگیرید. اینجا بود که درس خواندن در یک زمان محدود و مشخص بازدهی فوق العاده ای داشت.

بهترین روش های یادگیری و سرمایه گذاری روی خود

زمینه سرمایه گذاری شما مشخص است؟

سرمایه‌ گذاری روی خود درست مانند هر سرمایه گذاری دیگر نیاز به شناخت از موقعیت های مختلف سرمایه گذاری و استراتژی های متنوعی دارد. یک سرمایه گذار نمی تواند هم زمان در تمامی حوزه های سرمایه گذاری موفق عمل کند و یا به صورت همزمان در تمامی آن ها حضور داشته باشد.

اگر یک سرمایه گذار حرفه ای را از نزدیک دیده باشید خواهید دانست که وی تنها در یک یا دو بازار به صورت حرفه ای و تخصصی حضور دارد و حتی در خصوص سایر بازارها نظری ندارد! در دنیای امروز هزاران موقعیت سرمایه گذاری فردی و اجتماعی وجود دارد. شما همزمان می توانید یک ورزشکار برتر، یک دانشمند، یک صنعت کار حرفه ای و ده ها مورد دیگر را در پیش روی خود داشته باشید، اما این که بتوانید در کدام یک از این موارد موفق عمل کنید بحثی است که نیاز به صحبت بسیار دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

در کلام ساده تر شما باید یاد بگیرید که به بسیاری از زمینه های موجود در جهان هستی نه بگویید. شما نمی توانید در تمامی این موقعیت ها سرمایه محدود خود را هزینه کنید! سرمایه شما در طول روز تنها 24 ساعت است که بیش از نیمی از آن عملا از بین می رود. بنابراین شما برای ده الی 12 ساعت روزانه خود باید استراتژی لازم را داشته باشید که بتوانید به موفقیت های لازم برسید.

برای این کار شما می توانید از مشاوران و متخصصان مختلفی مشورت بگیرید، شناخت علایق، استعداد یابی، هدف گذاری های منطقی و ده ها فاکتور دیگر می تواند شما را در شناسایی موقعیت های سرمایه‌ گذاری روی خود راه نمایی کند.

اما اگر بخواهیم از جنبه دیگر به این مسئله نگاه کنیم، یک فرد موفق با وجود این که روی یک یا چند موقعیت محدود شروع به سرمایه گذاری می کند، اما همواره سایر موقعیت ها را زیر نظر دارد و از جدید ترین موقعیت های ایجاد شده بی خبر نمی ماند. 

یکی از جدید ترین زمینه های سرمایه گذاری مالی، استفاده از پلتفرم دونگی برای ورود به دنیای سرمایه گذاری بر اساس کرادفاندینگ است. دونگی پلتفرمی است که می تواند اصل سرمایه را تضمین و سود قابل توجهی در دوره های دو تا دوازده ماهه برای افراد به همراه داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که تمام طرح های ارائه شده در این پلتفرم اصل سرمایه، را  تضمین می کند و  این موقعیت زمانی جذاب تر می شود که بدانیم این سرمایه گذاری بدون کارمزد و پرداخت مالیات است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

نترسید! همیشه نتیجه خوب نیست

در دنیای سرمایه گذاری همیشه ریسک وجود دارد و زیان ده بودن برخی از سرمایه گذاری ها اجتناب ناپذیر است، حتی می توان گفت که بزرگترین سرمایه گذاران جهان نیز در برخی مواقع دچار زیان های کم یا زیاد می شوند. بنابراین این تفکر را از خودتان دور کنید که قرار است با یک برنامه ریزی درست و منطقی و همچنین با در نظر گرفتن تمامی شرایط گفته شده به نتیجه قابل قبولی برسید.

در واقع ممکن است همه چیز به نظر درست و مناسب برسد اما آن نتیجه ای که به دنبالش بودید را به دست نیاورید. اینجاست که شاید دچار کمی ناراحتی شوید، به هر حال درست مانند سرمایه گذاری که بخشی از سرمایه خود را از دست داده شما هم بخشی از زمان خود را از دست داده اید، اما می توانید در استراتژی های خود کمی هوشمندانه عمل کنید و چند مسیر محدود و مشخص را در کنار یک دیگر پیش ببرید تا زندگی موفق تری را تجربه کنید.

چگونه با افزایش دانش و مهارت، شغل خود را ارتقا دهیم

چگونه با افزایش دانش و مهارت، شغل خود را ارتقا دهیم؟

مسلما یکی از مهم ترین اهداف ما از سرمایه‌ گذاری روی خود رسیدن به یک موقعیت مالی و اقتصادی مناسب است، از این رو می توان بر اساس شغلی که در آن فعالیت می کنیم و یا دوست داریم داشته باشیم شروع به کار کنیم. در واقع اگر شما شغل خود را به عنوان هدف خود مشخص کرده باشید کار برای رسیدن به آن کمی ساده تر است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

چرا که هدف گذاری نیمی از مسیر سرمایه‌ گذاری بر روی خود را پیش می برد، از این رو شما می توانید تنها با حوصله مسیر مشخص شده طی کنید. به طور مثال شما می خواهید در شغل خودتان که مربوط به کارهای فنی شبکه و زیرساخت است پیشرفت کنید، از این رو سراغ دوره هایی می روید که شبکه را به صورت حرفه ای تر آموزش می دهند و مدارکی در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید با آن خود را در موقعیت شغلی بهتری قرار دهید.

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم سرمایه‌‌گذاری روی خود درست مانند یک سرمایه گذاری واقعی و اقتصادی است. تنها تفاوتی که میان این دو وجود دارد، سرمایه مورد بحث است. در سرمایه گذاری اقتصادی سرمایه اصلی پول در نظر گرفته می شود اما در خصوص سرمایه‌ گذاری روی خود این زمان است که به عنوان سرمایه اصلی مطرح است. شاید این مسئله سرمایه‌‌گذاری روی خود کمی مهم تر از سرمایه گذاری های اقتصادی دانست، چرا که پول ممکن است دوباره برگردد اما زمان هیچگاه بر نمی گردد و این اهمیت این نوع سرمایه گذاری را بهتر و بیشتر به ما نشان می دهد.

سوالات متداول

پیشرفت و رسیدن به موفقیت ذات انسانی است. انسان اگر بخواهد ساکن و ثابت بماند درست مانند مرداب می شود و همه چیز را از دست می دهد. از طرف دیگر در دنیای امروز ساکن ماندن به معنای پسرفت است و این چیزی نیست که کسی آن را دوست داشته باشید. سرمایه گذاری رو خود یک ابزار و یک روش برای حرکت و رسیدن به موقعیت های بهتر اجتماعی، مالی و فردی است.

راه های بسیاری برای این کار وجود دارد که شما می توانید بر اساس استراتژی های شخصی، مشاوره های مربوطه و ... از هر کدام از آن ها استفاده کنید. تنها چیزی که باید در این بین در خاطر داشته باشید این است که سرمایه گذاری کردن روی زندگی و بر روی خود بهترین اتفاقی است که می تواند شما را به نتیجه برساند. در این مسیر شما باید به این که زمان شما محدود و مشخص است توجه داشته باشید که همین نکته برای داشتن یک مسیر درست و موفق کافی است.

زمان را محدود کنید و سراغ موقعیت های سرمایه گذاری متنوعی نروید. با محدود در نظر گرفتن زمان و کم کردن این موقعیت ها عملا شما مانند یک نیزه تیز و برنده عمل خواهید کرد و اینجاست که موفقیت به شما سلام می کند. همچنین یادتان باشد که اصلی ترین سرمایه شما در این سرمایه گذاری، زمان است.