خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

۱۴۰۲/۱۱/۲۲ مقالات

بهترین سرمایه گذاری برای آینده

شرایط اقتصادی باعث شده تا بسیاری از افراد به‌جای سپرده‌گذاری به فکر سرمایه گذاری آینده دار باشند. آینده اقتصادی شما وابسته به تصمیماتی است که امروز برای سرمایه خود می‌گیرید. پس اگر شما هم فکر می‌کنید دیگر خواباندن پول در حساب بانکی پاسخگوی نیازهایتان در آینده نیست، با ما همراه باشید تا بهترین سرمایه گذاری برای آینده را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب

سرمایه گذاری در آینده

چه روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

فرایند سرمایه‌گذاری نیازمند زمان برای جست‌وجوی فرصت‌ها در بازارها و همچنین برخورداری از دانش مالی برای تصمیم‌گیری بهینه است. این روزها روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد تا تمام افراد بتوانند به نحوی سرمایه خودشان را به جریان اقتصاد وارد و از مزایای آن برخوردار شوند.

به صورت کلی روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد:

  • روش‌های مستقیم سرمایه‌گذاری: در این حالت شما تصمیم‌گیرنده‌ی صفر تا صد فرایند سرمایه‌گذاری خواهید بود. از اینکه چه فرصت‌هایی در بازارها وجود دارد و کدام بازار بهتر است تا اینکه چه میزان از سرمایه‌تان را چه زمانی به کدام بازار وارد کنید. روش سرمایه‌گذاری مستقیم روش آسانی نیست و نیازمند زمان و تخصص است.
  • روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین روش برای افرادی است که نمی‌خواهند وقت زیادی صرف یادگیری یا پیدا کردن بهترین گزینه کنند. در این روش، شما به افراد متخصص دیگری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و کرادفاندینگ‌ها برحسب عملکردی که داشته‌اند اعتماد می‌کنید و در نهایت شاهد رشد سرمایه‌تان متناسب با رشد بازار مربوطه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

بهترین روش سرمایه‌گذاری، ترکیبی از این دو حالت است. حتماً شما هم فرصت های سرمایه گذاری بسیاری را در طول روزمره شاهد هستید و ممکن است بخواهید بخشی از سرمایه‌تان را به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنید. اشکالی ندارد! اما از آن‌جایی که شغل اصلی‌تان چیز دیگری است، برای کنترل ریسک سرمایه گذاری و بهینه کردن بازدهی باید به افراد متخصص رجوع کنید. افرادی که سرمایه دیگران را در راهی که متخصص آن هستند، به کار می‌گیرند و بازدهی می‌سازند.

سرمایه گذاری پرسود برای آینده

بهترین سرمایه‌ گذاری برای آینده کدام است؟

حالا که با روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا هستید، باید بدانید که سرمایه گذاری مناسب برای آینده  کدام است تا بتوانید سرمایه‌تان را به همان بازار وارد کنید. ولی یک نکته مهم در اینجا وجود دارد که باعث می‌شود نتوانید یک بازار را انتخاب کنید. آن هم اینکه بازارها به صورت مداوم در یک چرخه رونق و رکود هستند و همیشه یک بازار بهترین بازار نیست.

می‌توان با بررسی عملکرد سی‌ساله بازارها یک تخمینی از بهترین بازار برای سرمایه گذاری آینده‌ دار به دست آورد اما هم ما می‌دانیم و هم شما، که هرچقدر هم بلندمدت نگاه کنید، افق سی‌ساله خیلی دور از دسترس است. پس برای اینکه سردرگم نشوید، بگذارید راحت‌تان کنیم: بهترین بازار برای امروز شما بازاری است که بتواند با یک ریسک معقول، بازدهی سالانه یا دوسالانه مناسبی نسبت به تورم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

برای اینکه درک دقیق‌تری از این موضوع داشته باشید بگذارید یک بررسی اجمالی از چند بازار محبوب برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

بازار طلا و سکه

پس انداز برای آینده

طلا و سکه در ایران وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد. بااین‌حال انس جهانی طلا هم نقش پررنگی بازی می‌کند. طلا یک دارایی امن حساب می‌شود که برای حفظ ارزش پول شما بهترین گزینه است. اما هدف افراد از سرمایه‌گذاری کسب بازدهی بیشتری نسبت به ارزش زمانی پول است. به عبارتی شما در سرمایه‌گذاری هدف اصلی‌تان باید خلق ثروتی مازاد بر سرمایه فعلی‌تان باشد. برای همین بازار طلا به عنوان یک سرمایه‌ گذاری آینده‌ دار گزینه مناسبی نیست و بیشتر به عنوان یک دارایی امن، برای پوشش ریسک دیگر سرمایه‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار بورس و اوراق بهادار

ذخیره پول برای آینده

بازار بورس در افق سی‌ساله بیشترین بازدهی را در ایران داشته است! بااین‌همه این ادعا که بورس بهترین روش سرمایه‌ گذاری برای آینده است کمی غلط‌انداز است. فعالیت مستقیم در بورس وقت زیادی از شما می‌گیرد و مهم‌تر از آن، بورس ایران دوره‌های رکود و رونق طولانی دارد: به عبارتی اگر شما زمان مناسبی وارد بورس شوید، خیلی به سودتان است اما اگر زمان مناسبی وارد نشوید، ممکن است متحمل ضرر زیادی شوید که جبران آن هم ساده نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

بااین‌همه نمی‌توانیم بورس را از گزینه‌های سرمایه‌ گذاری آینده‌ دار حذف کنیم. شما می‌توانید و باید بخشی از سبد سرمایه‌گذاری‌تان را به بورس اختصاص دهید و برای این موضوع هم بهتر است از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری استفاده کنید تا هم تنوع سبدتان در بورس محفوظ باشد و هم مدیریت آن به افراد حرفه‌ای سپرده شود.

بازار خودرو و ارز

سرمایه گذاری آینده دار

بازار خودرو در کنار حباب بسیار مثبتی که در ایران دارد، وابستگی خوبی به نرخ ارز هم دارد. توصیه می‌شود که کالای مصرفی را به عنوان گزینه سرمایه گذاری برتر برای آینده مورد استفاده قرار ندهید. چون هم ارزش ذاتی کالا در طول زمان افت چشمگیری دارد و هم احتمال نوسانات نامطلوب بر اثر اخبار ضدونقیض زیاد است. برای همین بازار خودرو به عنوان یک گزینه شرکت در سرمایه گذاری آینده نگر پیشنهاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

خرید ارز هم هرچند گزینه سرمایه‌گذاری نیست اما می‌تواند بخشی از سبد شما را تشکیل دهد تا هم ارزش زمانی پول‌تان تا حدودی حفظ شود و هم به نوعی پوشش ریسکی باشد برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر.

جدیدترین روش سرمایه‌ گذاری برای آینده

این روزها برنامه‌ ریزی مالی برای آینده در اولویت تمام افراد است. برای همین همه سعی دارند تا سرمایه‌های خودشان را به جریان اقتصاد وارد کنند. نکته مهم این است که به واسطه ارزش ریال و کاهش درآمد اقشار مختلف، سرمایه‌های خرد هر روز از فضای اقتصاد و فعالیت اقتصادی دورتر می‌شوند. در این مرحله است که یکی از جدیدترین روش‌های سرمایه گذاری خوب برای آینده به کارتان می‌آید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

کراد فاندینگ روشی است که طی آن سرمایه‌های خرد در قالب یک مجموعه جمع‌آوری شده و سپس به عنوان یک سرمایه کلان به جریان تولید راه می‌یابند. در روش کراد فاندینگ ضمن اینکه سرمایه‌تان می‌تواند ارزش‌آفرین باشد، شما می‌توانید در بهره و سود فعالیت‌های اقتصادی شریک شوید.

چرا کراد فاندینگ؟

انجام فعالیت اقتصادی پر بازده با سرمایه‌های خرد کار سختی است و زمان زیادی می‌برد تا به نتیجه برسد. حالا اگر پلتفرمی باشد که طی تأمین سرمایه جمعی بتواند سرمایه‌های خرد را جمع کند و در قالب یک سرمایه کلان به بازی فعالیت اقتصادی وارد کند، سود آن هم بیشتر خواهد شد. فعالیت‌های اقتصادی و مخصوصاً فعالیت‌های تولیدی در ایران ریسک‌های مختلفی دارند. برای همین تأمین مالی جمعی باید سازوکار مناسبی داشته باشد تا افرادی که در این فرایند شریک می‌شوند، دچار زیان یا از دست رفتن سرمایه نشوند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

دونگی پلتفرمی است که به شما کمک می‌کند تا ضمن شناسایی فرصت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری آینده‌نگر، بتوانید با خیال راحت در این فعالیت‌ها مشارکت کنید و به صورت علی‌الحساب هم از سود آن فعالیت بهره‌مند شوید.

سرمایه گذاری برتر برای آینده

سرمایه‌گذاری برای آینده و آگاهی از اصول سرمایه‌گذاری

آگاهی از اصول اولیه سرمایه‌گذاری بسیار مهم‌تر از این است که در نهایت چه روشی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید. برای همین اگر به فکر آینده هستید و می‌خواهید یک پس‌انداز مناسب برای آینده خود داشته باشید، باید حواس‌تان را جمع کنید.

اصل اول سرمایه‌گذاری این است که بسته به ریسک‌پذیری و روحیه‌ای که دارید، سرمایه‌تان به چند قسمت تقسیم کنید و سعی کنید متناسب با اندازه سرمایه، بازارهای مختلف را پوشش بدهید: بخشی را طلا و سکه بخرید، بخشی را در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنید، بخش دیگری را به اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص بدهید و در نهایت، آن قسمتی از سرمایه‌تان که می‌توانید ریسک بیشتری رویش داشته باشید را به صورت مستقیم وارد فعالیت‌های اقتصادی کنید. برای اینکه آگاهانه تصمیم بگیرید، قبل از هر اقدامی می‌توانید به یک مشاور سرمایه‌گذاری معتمد مراجعه و درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری خرد با او صحبت کنید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در این مطلب درباره بهترین روش سرمایه‌ گذاری برای آینده و همچنین جدیدترین روش‌ها صحبت کردیم. بازارهای مختلف را از نظر گذراندیم و سعی شد تا شما را با زوایای مختلف سرمایه‌گذاری آشنا کنیم. از یاد نبرید که بهترین سرمایه‌ گذاری برای آینده، روشی‌ست که بتواند در افق زمانی یک یا دوسالانه، بازدهی مناسبی را متناسب با ریسکی که متحمل می‌شوید بسازد. به عنوان نقطه صفر بازدهی هم، همواره نیم‌نگاهی به میزان تورم سالانه داشته باشید تا از آن عقب نمانید. امیدواریم بتوانید با دونگی آینده اقتصادی‌تان را درخشان رقم بزنید.

سوالات متداول

سرمایه گذاری برای برنامه آینده، به معنای اختصاص بخشی از منابع مالی خود به منظور دستیابی به اهداف بلندمدت است. این اهداف می توانند شامل موارد مختلفی مانند بازنشستگی، تحصیلات فرزندان، خرید خانه، یا راه اندازی کسب و کار باشند.

مهمترین نکته در سرمایه گذاری برای آینده، تنوع است. این اصل به این معناست که نباید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهید و باید سرمایه خود را در بین انواع مختلف دارایی ها مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و کالاها پخش کنید. تنوع به شما کمک می کند تا ریسک خود را کاهش دهید و از ضررهای بزرگ در صورت افت یک بازار خاص جلوگیری کنید.