خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۱ مقالات

سرمایه گذاری با سود روزانه

سرمایه گذاری با سود روزانه بدین معنی است که سرمایه به ازای هر روز، سود مشخصی دریافت کند. به عبارت بهتر در سرمایه گذاری با سود روزانه، سرمایه گذار امکان دریافت سود کارکرد سرمایه خود را در پایان هر روز دارد. بسیاری از ما سرمایه گذاری روز شمار را تنها مختص به سپرده های بانکی و یا صندوق های ثابت  می دانیم. در این مقاله می خواهیم با بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه به جز سپرده های بانکی و صندوق های درآمد ثابت آشنا شویم.

یکی از مهمترین جذابیت های سرمایه گذاری با سود روزانه این است که امکان بالا رفتن درصد سودآوری (به جز در روش های سنتی) بیشتر از سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت است. از این رو به نظر می رسد این نوع سرمایه گذاری جذابیت خاصی برای بسیاری از ما داشته باشد. حال در ادامه می خواهیم با مزایا و معایب سرمایه گذاری با سود روزانه آشنا شویم. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، باید گفته می خواهیم بدانیم چه ریسک‌ هایی به همراه سرمایه گذاری با سود روزانه وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست محتوا:

سرمایه گذاری با سود روزانه چیست و چگونه کار می کند؟

سرمایه گذاری با سود روزانه از طرق مختلفی امکان پذیر است. پیش از این که بخواهیم با بهترین سرمایه گذاری با سود روزانه آشنا شویم، ابتدا بهتر است بدانیم این سرمایه گذاری چیست و چه تعریفی در اقتصاد دارد؟

در ساده ترین شکل ممکن، هر سرمایه گذاری که امکان سوددهی به صورت روزانه را داشته باشد، سرمایه گذاری با سود روزانه گفته می شود. زمانی این سرمایه گذاری از نوع سرمایه گذاری با سود روزانه شناخته می شود که سرمایه گذار امکان برداشت سود و استفاده از سرمایه خود را در پایان هر روز داشته باشد.

بنابراین مهمترین شاخص و فاکتور برای تشخیص سرمایه گذاری با سود روزانه این است که سرمایه گذار در پایان هر روز کاری امکان برداشت سود و اصل سرمایه خود را داشته باشد. در بیان دیگر در حالت روزشمار بودن سرمایه گذاری، سود سرمایه در پایان هر روز به اصل سرمایه اضافه می شود. بدین ترتیب در شروع روز کاری بعدی اصل سرمایه برابر است با اصل بعلاوه سود سرمایه روز گذشته. این یک نمونه کاملا مشخص از سرمایه گذاری و سودآوری به شکل مرکب است.

بیشتر بخوانید: کدام سرمایه گذاری زود بازده را انتخاب کنیم؟

برای فهم بهتر سرمایه گذاری با سود روزانه می توانیم این نوع سرمایه گذاری را با انواع ماهانه و سالانه مقایسه کنیم. در حالت ماهانه یا سالانه سرمایه گذار تنها در انتهای دوره سررسید (ماه یا سال) مجاز به برداشت سود سرمایه گذاری خود می باشد. از طرف دیگر هر نوع برداشت از اصل سرمایه پیش از سررسید موجب کاهش سود و جریمه است. این در حالی است که در سرمایه گذاری با سود روزانه، سرمایه گذار می تواند در انتهای روز و بعد از اضافه شدن سود نسبت به برداشت اصل و سود سرمایه بدون هیچ کاهش سود و یا جریمه ای اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه بیشتر با کارکردهای سرمایه گذاری با سود روزانه آشنا خواهیم شد.

سرمایه گذاری با سود روزانه در روش های سنتی

سرمایه گذاری با سود روزانه در روش های سنتی

در حالت سنتی سرمایه گذاری و سود روزانه از طریق سپرده های بانکی و صندوق های درآمد ثابت امکان پذیر است. البته بر اساس قانون مصوب سال 1397 بانک ها مجاز به ارائه سود روزانه نیستند. از این رو عملا سپرده های بانکی به خودی خود از این مفهوم کنار گذاشته می شوند. علت وضع این قانون را در ادامه بیان خواهیم کرد.

اما در خصوص صندوق های درآمد ثابت نیز باید گفت که غالب این صندوق ها بر اساس قوانین داخلی و قوانین سازمان های ناظر نمی توانند در دوره کمتر از یک ماه نسبت به پرداخت سود اقدام کنند. توجه داشته باشید که این صندوق ها امکان سرمایه گذاری با سود روزانه را دارند اما با این تفاوت که سرمایه گذار امکان برداشت سود پیش از دوره مشخص (مانند یک یا چند ماه) را ندارد.

بیشتر بخوانید: استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

برای این که تفاوت این حالت خاص از سرمایه گذاری با سود روزانه با سرمایه گذاری ماهانه را درک کنید بهتر است از یک مثال ساده استفاده کنیم. شما با سپرده گذاری در بانک زمانی می توانید از سود ماه شمار بهره مند شوید که سپرده تا انتهای ماه در اختیار بانک بماند. با کاهش سپرده، سود تعلق گرفته در انتهای ماه نیز کاسته می شود. همچنین با برداشت کامل سرمایه حتی یک روز قبل از سررسید، هیچ سودی به شما تعلق نمی گیرد.

اما در سرمایه گذاری با سود روزانه صندوق های درآمد ثابت، حتی اگر شما یک روز هم سرمایه خود را در این صندوق نگهداری کرده باشید، در دوره مشخص سود این یک روز به شما پرداخت می شود. این اصلی ترین و شاید تنها تفاوت سرمایه گذاری با سود روزانه در صندوق های سرمایه گذاری و درآمد ثابت با سپرده های بانکی است که به صورت ماهانه یا سالانه سود خود را پرداخت می کنند.

آیا سرمایه گذاری با سود روزانه از لحاظ حقوقی و اقتصادی مطمئن و معتبر است؟

سرمایه گذاری با سود روزانه از نظر حقوقی بستگی به موقعیت سرمایه گذاری دارد. زمانی که شما در یک بانک یا یک صندوق سرمایه گذاری معتبر سرمایه گذاری می کنید، مسلما سود روزانه شما نیز از نظر حقوقی و قانونی معتبر شناخته می شود. اما در اینجا بهتر است علت وضع قانون منع سرمایه گذاری با سود روزانه توسط بانک ها را مورد بررسی قرار دهیم.

اصلی ترین دلیلی که دولت و قوه مقننه در سال 1397 بانک ها را از پرداخت و محاسبه سود به صورت روزشمار منع کرده چیزی جز تورم نیست. یکی از علت های مهم ایجاد تورم در اقتصاد رشد نقدینگی و چاپ پول است. زمانی که بانک ها به سپرده های خود بخواهند به صورت روزشمار سود بدهند عملا در حال خلق پول هستند. در این حالت تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده و رفته رفته تورم بزرگ تر می شود.

بیشتر بخوانید: در جستجوی سایت سرمایه گذاری با سود بالا هستید؟

از این نظر در اقتصادهای تورمی مانند اقتصاد ایران، سرمایه گذاری با سود روزانه از دید کلان موجب افزایش تورم می شود. اما از دید اقتصاد خرد، سرمایه گذار بر اساس این نوع سرمایه گذاری می تواند ارزش سرمایه خود را در برابر تورم تا حدودی حفظ کند.

البته کاملا مشخص است که در سرمایه گذاری با سود روزانه از طریق روش سنتی امکان مقابله با تورم وجود ندارد. در روش سنتی سودآوری بر اساس درصد سود سالانه مشخص می شود. به طور مثال اگر شما سپرده یک میلیون تومانی داشته باشید که نرخ درصد سالانه آن 10 درصد باشد، روزانه 270 ریال به این سرمایه اضافه می شود. اما این درصد چیزی نیست که بتواند در برابر تورم ارزش آن را حفظ کند. بنابراین چه از دید کلان و چه از دید خرد سرمایه گذاری با سود روزانه می تواند موجب افزایش تورم شود.

اما همچنان بسیاری از افراد به واسطه سایت سرمایه گذاری با سود روزانه و یا شیوه های دیگری مانند سرمایه گذاری در بورس و ... به دنبال کسب سود به صورت روزانه هستند. این ها مسیرهایی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چه عواملی در تعیین میزان سود در سرمایه گذاری روزانه تاثیر دارد؟

چه عواملی در تعیین میزان سود در سرمایه گذاری روزانه تاثیر دارد؟

انتخاب روش سرمایه گذاری با سود روزانه و ده ها فاکتور دیگر می تواند میزان سود را مشخص کند. به طور مثال در روش های سنتی مشخص است که بهترین صندوق سرمایه گذاری با سود روزانه یا صندوق های درآمد ثابت چه درصد سودی را به مشتریان خود می دهند.

اما روش های نوین تر مانند سرمایه گذاری ترون با سود روزانه یا سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز به فاکتورهای بیشتری بستگی دارد. این نوع از سرمایه گذاری تحت عناوینی مانند ترید یا سفته بازی نیز شناخته می شود. در واقع نمی توان سرمایه گذاری با سود روزانه در بازارهای ارز و طلا را به عنوان یک سرمایه گذاری واقعی دانست. فرد در این نوع سرمایه گذاری بر اساس افزایش بها و ارزش بازار هدف سودآوری روزانه دارد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

به طور مثال فرد با خرید یک کیلو طلا امکان سود آوری روزانه را برای خود ایجاد می کند. روزی ممکن است یک درصد سود آوری داشته باشد و روز دیگر ده درصد. نکته ای که وجود دارد این است که سرمایه گذار هر زمان با فروش طلای خود می تواند این سود را به نقد تبدیل کند.

انتخاب درست بازار هدف، در نظر گرفتن تورم و جریان آن، وضعیت نوسانات قیمتی و همچنین تصمیمات دولتی از مهمترین فاکتورها و عواملی است که می تواند در تعیین میزان سود در سرمایه گذاری با سود روزانه موثر باشد. در صورتی که سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه انتخاب شما باشد باید فاکتورهای جهانی مانند روند اقتصاد بر کشورهای جهان، تصمیم گیری های جهانی و اتفاقاتی مانند جنگ و سیل و زلزله را نیز در نظر داشته باشید. همه این عوامل کنار یک دیگر می تواند میزان سود آوری شما به صورت روزانه را تعیین کند.

معایب سرمایه گذاری با سود روزانه

امروز سایت های سرمایه گذاری با سود روزانه به تعداد زیادی در دنیا و ایران وجود دارد. هر کدام از این سایت ها نیز معتقد هستند که بهترین مسیر برای سودسازی و مقابله با تورم و یا ثروت سازی استفاده از روش های ارائه شده توسط آن هاست. ما نیز قبول داریم که سرمایه گذاری با سود روزانه می تواند سودآوری بالایی در مدت زمان کوتاه داشته باشد. به خصوص این که اگر فرد نسبت به بازار های هدف به درستی انتخاب کرده باشد. در این صورت این فرد می تواند در مدت زمان کوتاهی به سود بسیار بالایی برسد. اما سوال اینجاست که آیا این امکان برای همه افراد وجود دارد؟

بیشتر بخوانید: پیشنهاد ما برای شروع سرمایه گذاری با سود چیست؟

یک بار دیگر به عوامل یاد شده در بالا نگاه کنید. مسئله ای که وجود دارد این است که یک فرد هر قدر باهوش و با تجربه نمی تواند همه این عوامل را درک کند و آن ها را در نظر بگیرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از این عوامل غیر قابل پیش بینی هستند. به طور مثال بسیاری از افراد عادی جامعه از تصمیمات دولتی بی اطلاع هستند و یا کمتر کسی می تواند یک جنگ یا زلزله را پیش بینی کند. بنابراین عملا چنین اتفاقی به جز بر اساس شانس و یا بر اساس یک سری اطلاعات و رانت های خاص امکان پذیر نخواهد بود.

نکته دیگر این است که سرمایه گذاری با سود روزانه در بازارهای پرنوسان کارکرد بالاتری دارد. اما مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در این بازارها امکان ضرر و زیان با درصد بالا نیز وجود دارد. در کلام ساده تر آن چیزی که در بسیاری از سایت سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه به آن اشاره نمی شود این است که این امکان وجود دارد که شما یک شبه تمام سرمایه خود را در این بازار یا هر بازار پر نوسان دیگر مانند بازار دلار از دست بدهید. بنابراین بالا بودن ریسک سرمایه گذاری با سود روزانه مانند سرمایه گذاری دلاری با سود روزانه مهمترین عیب این روش محسوب می شود.

کرادفاندینگ، مسیری امن و سودساز در سرمایه گذاری

کرادفاندینگ، مسیری امن و سودساز

در اقتصادی مانند اقتصاد ایران که تورمی است و از طرف دیگر ثبات کافی را ندارد، انتخاب یک موقعیت سرمایه گذاری کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. در کشورهای پیشرفته با سطح اقتصادی بالا سعی می شود که فاکتورهای موثر در موقعیت های مالی و سرمایه گذاری محدود و معدود شود. اما در اقتصاد ایران این فاکتورها روز به روز در حال افزایش است.

از این رو انتخاب یک بازار عام مانند بازار طلا، بازار بورس یا بازار ارز در چنین اقتصادی نمی تواند برای بسیاری از ما مسیر مناسبی محسوب شود. در چنین اقتصادهایی باید سراغ بازارهای خصوصی رفت. کاری که پلتفرم دونگی بر اساس مفهوم کرادفاندینگ انجام می دهد. در این روش تعدادی از سرمایه گذاران در کنار یکدیگر بر روی یک طرح اقتصادی مشخص و مجزا سرمایه گذاری می کنند. شرکت سرمایه پذیر بر اساس تامین سرمایه صورت گرفته طرح خود را انجام می دهد و بر اساس آن اقدام به سودسازی برای سرمایه گذاران خود می کند.

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

سرمایه گذاران در این مسیر تحت عنوان اعطا کنندگان وام شناخته می شوند. زیرا هیچ سهمی از شرکت را نخواهند باشد. بنابراین در زیان شرکت سهیم نیستند. این افراد در سررسید مقرر (دو تا 12 ماهه) می توانند سود توافق شده به همراه اصل سرمایه خود را دریافت کنند.

سرمایه گذاری تضمینی

نکته ای که باید بدانید این است که امکان سرمایه گذاری با سود روزانه در این روش وجود ندارد. اما شما در دونگی می توانید طرح هایی را پیدا کنید که به صورت ماهانه سود خود را پرداخت می کنند. به طورمثال طرح " تامین سرمایه در گردش تولید بلوک سیمانی" برای یک سال سود 52 درصد به سرمایه گذاران خود پرداخت مس میکند. همچنین طرح سرمایه گذاری "جذب سرمایه در گردش همراه مکانیک" با وجود این که یک طرح با دوره سرمایه گذاری 12 ماهه بود، از ماه دوم سود علی الحساب 2 درصد به سرمایه گذاران خود پرداخت نمود. شما در دونگی می توانید بر اساس استراتژی سرمایه گذاری خود اقدام به سودسازی کنید. تنها کافی است یکبار امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سوالات متداول

می توان گفت که از نظر اقتصادی نمی توان چندان به این روش مطمئن بود. به خصوص در اقتصادهای بی ثباتی مانند اقتصاد ایران چنین سرمایه گذاری هایی می تواند بسیار پر ریسک محسوب شود. اما از نظر حقوقی مشکل خاصی (به جز در شرایط خاص) برای این نوع سرمایه گذاری وجود ندارد.

هر سرمایه گذاری بر اساس فاکتور ریسک آن قابل بررسی است. اگر در سرمایه گذاری پیشنهاد شده ریسک بررسی نشده باشد و یا به آن چندان اهمیت داده نشود بدین معنی است که این سرمایه گذاری یک قمار است که قرار است بر اساس شانس پیش برود. ریسک و درصد زیان یک سرمایه گذاری می تواند به عنوان اصلی ترین فاکتورهای انتخاب یک سرمایه گذاری برای ما محسوب شود.

توجه به چند نکته بسیار ساده می تواند مانع از این اتفاق شود. اولین نکته نگاه به مفهوم ریسک است. شما باید یاد بگیرید که هر سرمایه گذاری بر اساس شرایط و فاکتورهای مختلفی می تواند با زیان همراه باشد. اگر در موقعیت سرمایه گذاری این درصد صفر عنوان شود و یا هیچ ریسکی به شما نشان داده نشود عملا می توان گفت که این موقعیت سرمایه گذاری یک کلاهبرداری محسوب شود.

اگر قصد ورود به بازارهای مالی و سرمایه ای مانند بازار ارز و طلا را داشته باشید که قطعا باید نسبت به کسب تجربه و دانش اقدام کنید. اما سرمایه گذاری با سود روزانه از طریق صندوق های درآمد ثابت و... به دانش خاصی نیاز ندارد.

به هیچ وجه نمی توان به سرمایه گذاری با سود روزانه به عنوان یک منبع درآمد پایدار نگاه کرد. چرا که این روش مبتنی بر بازار نوسانی است. در هر بازار نوسانی نیز امکان متغیر بودن سود و زیان و درصدهای آن وجود دارد. بنابراین به شکل پایدار نمی توان به این سرمایه گذاری با سود روزانه نگاه کرد.