خانه / وبلاگ و مقالات / پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

۱۴۰۲/۰۷/۰۹ مقالات

پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

کجا سرمایه گذاری کنم؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که امروز در ذهن بسیاری از ما وجود دارد. همه ما به خوبی می دانیم که پول و سرمایه نقدی مدت زمان کوتاهی می تواند ارزش خود را حفظ کند. از این رو نه تنها برای سودآوری بلکه برای حفظ ارزش سرمایه خودمان باید دست به سرمایه گذاری زد. حال می خواهیم بدانیم بهترین روش سرمایه گذاری چیست و مناسب ترین جا برای اینکار کجاست؟

فهرست محتوا:

سرمایه گذاری در بازار بورس، در زمین، طلا و ارزهای دیجیتال از جمله موقعیت هایی است که به عنوان سرمایه گذاری در ایران همواره مطرح بوده است. ما در این مقاله با زبان ساده و صریح به شما بیان می کنیم که بهترین مکان برای سرمایه گذاری در موقعیت فعلی کجاست و چگونه می توانید با ریست کم اقدام به سودآوری کنید.

کجا سرمایه گذاری کنم؟ سوالی که هزار سوال دارد!

پرسش سوال "پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟" یا "پولمو کجا بذارم" نشان دهنده این است که فرد با اهمیت سرمایه گذاری به شکل های مختلف آشنا شده است. فرد می داند که سرمایه گذاری می تواند ارزش سرمایه وی را حفظ کند و حتی باعث افزایش این سرمایه شود. اما چیزی که در ابتدای این مسیر کمتر به آن توجه می شود این است که سرمایه گذاری سکه ای متشکل از دو رو است. یک روی سکه را سود تشکیل داده و همواره در کنار این سود باید روی دیگر سکه یعنی ضرر را در نظر داشته باشیم.

به عبارت ساده تر سرمایه گذاری به تنهایی نمی تواند باعث بهبود وضعیت مالی شما شود. شما باید بتواند تشخیص دهید که کجا سرمایه گذاری کنم و چگونه این سرمایه گذاری را مدیریت نمایم. در واقع بخش دیگر سرمایه گذاری مدیریت آن است. شما باید بدانید:

  • کجا سرمایه گذاری کنید؟
  • چه زمانی وارد این سرمایه گذاری شوید؟
  • چه زمانی خارج شوید؟
  • چگونه هدف گذاری درستی داشته باشید؟
  • اگر سرمایه گذاری وارد ضرر شد، چه باید بکنید؟
  • و...

پولهایمان را کجا سرمایه گذاری کنیم؟

این ها مهمترین سوالاتی است که جزئی از زیر مجموعه سوال "کجا سرمایه گذاری کنم"  قرار می گیرد. بنابراین زمانی می توانیم بدانیم بهترین جا برای سرمایه گذاری چیست که ابتدا بتوانیم به سوالاتی مانند سوالات بالا پاسخ دهیم. بگذارید کمی بیشتر در خصوص اهمیت این سوالات صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

در چند سال گذشته تعداد سرمایه گذاران خرد زیادی وارد بازار بورس شدند. این افراد بنا بر افزایش های چند ده درصدی و رشد بسیار خود این بازار تصمیم گرفتند که در این بازار شروع به سرمایه گذاری کنند. اما چه اتفاقی رخ داد؟ بسیاری از این افراد درست در قله رشد وارد بازار شدند. بنابراین ورود این افراد همزمان با سقوط ارزش بازار بود.

وارد شدن به یک بازار اشتباه در زمان اشتباه می تواند فاجعه بار باشد. بسیاری از این افراد با ورود به این بازار تمام سرمایه خود را از دست دادند. بسیاری از افراد با فروش خودرو، زمین، خانه و ده ها مورد دیگر سعی کردند سود چند برابری به دست بیاورند. سودی که هیچگاه محقق نشد و زندگی آن ها را بر باد داد. چرا؟ چون آن روی دیگر سکه سرمایه گذاری را نگاه نکردند. نمی دانستند که برای این که بدانم کجا سرمایه گذاری کنم باید ابتدا بفهمم که سرمایه گذاری می تواند ضرر و زیان هم داشته باشد. این ها مفاهیمی است که به صورت جزئی تر در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کجا سرمایه گذاری کنم؟ - بازدهی را بشناسید

برای این که در پاسخ سوال "کجا سرمایه گذاری کنم" دقیق تر عمل کنیم و بهترین مکان برای سرمایه گذاری یا حتی کسب و کار را پیدا کنیم، باید به چند نکته بسیار مهم و بنیادی توجه کنیم.

اولین نکته ای که نقش بسیار مهمی در تعیین محل سرمایه گذاری دارد و می تواند نشان دهد که آیا این سرمایه گذاری موثر بوده یا خیر، بازدهی است. بسیاری از مردم بازدهی و سودآوری را مفاهیمی معادل یکدیگر می دانند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بازدهی یک مفهوم کلی و گسترده تر از سودآوری است.

بگذارید با یک مثال این مفهوم را به شما توضیح دهیم. زمانی که دانش آموز در یک مقطع شروع به تحصیل می کند، باید چندین درس و کلاس آموزشی را بگذراند. هر کدام از این کلاس های آموزشی ارزیابی خاصی داشته و در نهایت نمره مشخصی برای آن فرد در نظر می گیرد. نمره هر کلاس به معنی سودآور یا زیان ده بودن دانش آموز بر اساس معیار آن کلاس است. اما آن چیزی که در نهایت نشان می دهد که آیا این فرد لایق به اتمام تحصیل و دریافت مدرک مربوطه است یا خیر، معدل کلی آن است.

بیشتر بخوانید: چطور از سرمایه 5 میلیون تومان بیشترین سود را کسب کنیم؟

در واقع برآیند نمرات هر درس، یک نمره و معدل مشخص است. این معدل به عنوان معدل کل مقطع شناخته می شود. این معدل است که موفقیت یا شکست دانش آموز را در یک دید نشان می دهد. ممکن است این دانش آموز در یک یا چند درس نمرات بسیار عالی داشته باشد اما با توجه به شکست در درس های دیگر، معدل کلی این فرد کاهش پیدا می کند. این معدل کل همان بازدهی است.

در دنیای سرمایه گذاری نیز ما چنین شرایطی داریم. برای این که بدانم کجا سرمایه گذاری کنم باید بدانیم که ما به دنبال چه بازدهی هستیم و چگونه می توانیم این بازدهی را به دست بیاوریم. در واقع نکته اصلی که بسیار اهمیت دارد این است که ما در هر صورت باید سعی کنیم بازدهی خودمان را مثبت نگه داریم. ممکن است در یک سرمایه گذاری ضرر کنیم اما این بازدهی نهایی ماست که نشان می دهد آیا توانستیم سودآوری خوبی داشته باشیم یا خیر؟

بر اساس همین مفهوم است که بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای به جای این که بخواهند روی یک یا دو جا سرمایه گذاری کنند، سعی می کنند سبدی از سرمایه گذاری برای خود تشکیل دهند. این سبد باید به نوعی تعیین شود که در صورت زیان ده بودن یکی از سرمایه گذاری ها، سایر سرمایه گذاری توانایی جبران آن را داشته باشند. یادتان باشد که بازدهی مهمترین فاکتور برای تعیین مسیر و مکان های سرمایه گذاری است.

کجا سرمایه گذاری کنم؟ - شناخت سود و ضرر

کجا سرمایه گذاری کنم؟ - شناخت سود و ضرر

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در پاسخ سوال "کجا سرمایه گذاری کنم" شناخت سود و ضرر است. در واقع ذات سرمایه گذاری بر اساس سود و ضرر است. مسلما هر فردی دوست دارد در هر کجا که سرمایه گذاری می کند با سود همراه باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در پس هر سرمایه گذاری احتمال زیان نیز وجود دارد.

سود یک مفهوم مشخص است. هر فردی بر اساس اهداف و استراتژی هایی که دارد می خواهد در مدت زمان مشخص (از چند دقیقه تا چند سال) سود مشخصی به دست بیاورد. اما ضرر مفهومی است که چندان خوشایند نیست. ضرر برای بسیاری از ما به معنای کاهش سرمایه در طی مدت زمان سرمایه گذاری است. در جستجوی سایت سرمایه گذاری با سود بالا هستید؟

به طور مثال اگر ما با سرمایه یک میلیاردی وارد بازار طلا شویم و این بازار دچار سقوط و کاهش ارزش شود، سرمایه ما شروع به کاهش می کند. به طور مثال طی یک ماه سرمایه ما از یک میلیارد تومان به هشتصد میلیارد تومان می رسد. بدین ترتیب 200 میلیون تومان ضرر داشتیم اما بعد دیگری از ضرر وجود دارد که آن را تحت عنوان ضرر زمانی می شناسیم.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

بر اساس نوع اقتصاد، سرمایه گذاری در ایران همواره مستعد این نوع ضرر است. ضرر زمانی بدین معنی است که فرد برای دوره ای مشخص سرمایه خود را در جریان یک موقعیت اقتصادی قرار می دهد. اگر این فرد در این موقعیت اقتصادی به سود مورد نظر نرسد (ممکن است حتی دچار زیان مالی نشود) اما با توجه به فاکتورهایی مانند تورم و... ارزش واقعی سرمایه او کمتر شده است.

به طور مثال اگر فرد برای یک ماه سرمایه یک میلیاردی خود را در بازار طلا قرار داده باشد، ممکن است این بازار تنها طی این یک ماه 5 درصد سودآوری داشته باشد. این در حالی است که تورم در این ماه با رشد 20 درصد همراه بوده است. بنابراین عملا ارزش سرمایه فرد کاهش پیدا کرده است. بنابراین وقتی می خواهیم به سوال "کجا سرمایه گذاری کنم" پاسخ دهیم باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که آیا موقعیت هدف می تواند در دوره مشخص علاوه بر سودآوری ما را از کاهش ارزش سرمایه نجات دهد؟ این سوال مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

کجا سرمایه گذاری کنم؟ - ریسک پذیر باشید

کجا سرمایه گذاری کنم؟ - ریسک پذیر باشید.

یکی دیگر از مفاهیمی که به صورت مستقیم می تواند ما را در مسیر درست از یافتن پرسش "کجا سرمایه گذاری کنم؟" قرار دهد این است که بدانیم ریسک چیست و چه کارکردی می تواند برای ما داشته باشد؟

ریسک یک نوع رابطه میان سود و زیان است که می تواند ما را در کشف استراتژی و مکان مناسب سرمایه گذاری راهنمایی کند. به نوعی شما در سرمایه گذاری باید ریسک پذیر باشید. یعنی باید قبول کنید که هر سرمایه گذاری به ازای درصد سودی که همراه دارد می تواند زیان ده نیز باشد. در علم اقتصاد روابط مختلفی میان زیان و سود تحت عنوان ریسک مطرح شده است. به طور مثال گفته می شود که موقعیت سرمایه گذاری که احتمال سود به زیان آن دو به یک باشد، ریسک خوبی دارد و می تواند به عنوان یک مکان سرمایه گذاری مناسب استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

توجه داشته باشید که ریسک هر موقعیت سرمایه گذاری می تواند به ما در ایجاد یک سبد سرمایه گذاری مناسب و افزایش بهره وری کمک کند. زمانی که شما در سبد سرمایه گذاری خود اقدام به سرمایه گذاری در جایی پر ریسک کرده باشید، باید چند موقعیت سرمایه گذاری با ریسک کم به سبد خود اضافه کنید. این استراتژی از این روست که اگر موقعیت سرمایه گذاری پر ریسک شما دچار خطا و زیان شد، سایر موقعیت ها و مکان های سرمایه گذاری بتوانند آن را جبران کنند و بهره وری شما را در موقعیت مناسبی حفظ کنند. بنابراین شما باید بتوانید رابطه درستی میان سود و زیان هر سرمایه گذاری بر قرار کنید. این ریسک به شما نشان می دهد که موقعیت سرمایه گذاری شما در چه وضعیتی قرار دارد.

کجا سرمایه گذاری کنم؟ هرجایی که تخصص دارید!

انتخاب موقعیت سرمایه گذاری بر اساس تخصص و علاقه خود شما از جمله فاکتورهایی است که باید آن را در نظر داشته باشید. بگذارید ساده تر بیان کنیم. یکی از گام های مهمی که می تواند ما را به فهم درست از سوال "کجا سرمایه گذاری کنم؟" برساند شناخت شخصیت خودمان است.

آیا ما انسان ریسک پذیری هستیم؟ آیا چیزی از بازار طلا یا بورس می دانیم؟ آیا می توانیم در بازارهای جهانی مانند فارکس یا ارزهای دیجیتال موفق شویم؟ آیا با اقتصاد کلان آشنا هستیم؟ آیا می توانیم رابطه ای میان اخبار و اتفاقات با بازارهای اقتصادی مختلف برقرار کنیم؟ همه این موارد به خوبی به ما نشان می دهد که تا چه اندازه شناخت شخصیت، سلیقه و علایق می تواند تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

اگر شما سال هاست در حوزه مسکن فعال بودید و یا چند سال است که در بازار بورس خرید و فروش می کنید، چندان منطقی به نظر نمی رسد که موقعیت سرمایه گذاری خودتان را تغییر دهید و وارد فاز دیگری از سرمایه گذاری شوید. البته توجه داشته باشید که کشف موقعیت های جدید همواره می تواند جذاب و در برخی مواقع سودآور باشد. اما در این خصوص در خاطر داشته باشید که برای تغییر فاز سرمایه گذاری و کشف مکان جدید باید کمی با احتیاط بیشتر عمل کنید. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

کجا سرمایه گذاری کنم؟ موقعیت های مختلف سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بازار بورس، سرمایه گذاری در زمین و ملک، سرمایه گذاری در طلا،  سرمایه گذاری در سکه، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری در بانک از جمله مهمترین موقعیت هایی است که می تواند به عنوان پاسخ "کجا سرمایه گذاری کنم" مطرح شود.

بر اساس نوع اقتصاد ایران (اقتصاد تورمی) سرمایه گذاری در هر شکل آن یک موقعیت پر ریسک محسوب می شود. تورم باعث می شود که بازارها نوسان بسیاری داشته و فاکتورهای خاص غیر اقتصادی مانند اعمال نظرات دولتی، سفته بازی و... در این بازارها تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

بازار بورس، یک بازار کاملا منعطف است که شما می توانید بر اساس استراتژی های مختلف در آن سرمایه گذاری داشته باشید، اما به سبب دولتی بودن بازار و البته محدودیت های خاص بورس ایران عملا سودآوری در این بازار چندان ساده نیست. مهمترین مزیت این روش را در احتمال سودسازی با درصد مناسب دانست. اما باید گفت که ریسک در این نوع سرمایه گذاری نیز بسیار زیاد است. بازارهای مالی جهانی مانند بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال گرچه متاثر از اقتصاد ایران نیستند،اما همچنان به عنوان موقعیت های سرمایه گذاری پر ریسک شناخته می شود. این بازارها توانایی از بین بردن تمام سرمایه شما را دارند.

بیشتر بخوانید: کدام سرمایه گذاری زود بازده را انتخاب کنیم؟

سرمایه گذاری در زمین و ملک نیز خود به خود یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود. در سرمایه گذاری بلند مدت به سبب تورمی بودن اقتصاد احتمال زیان زمانی وجود دارد. این زیانی است که به نوعی در صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری در بانک وجود دارد. اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم در این نوع سرمایه گذاری میزان سود به دست آمده کمتر از میزان تورم سالانه خواهد بود.

به طور مثال در اقتصادی که تورم سالانه بیش از 40 درصد باشد، آیا سرمایه گذاری در بانک با سود 20 درصد می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری خوب شناخته شود؟ با این حال مهم ترین مزیت این روش را می توان تضمین سود و اصل سرمایه دانست.

بهترین موقعیت سرمایه گذاری؛ کرادفاندینگ

بهترین موقعیت سرمایه گذاری

برای یک ایرانی سوال "کجا سرمایه گذاری کنم؟" می تواند از سخت ترین پرسش ها محسوب شود. موقعیت های مختلف سرمایه گذاری در ایران یا سودسازی خوبی ندارد و یا این که پرریسک محسوب می شود. سرمایه گذار در هرجای دنیا به دنبالی جایی برای سرمایه گذاری می گردد که بتواند سود خوب با ریسک کم به دست بیاورد. این دست از موقعیت ها در اقتصادهای معمولی و با ثبات راحت تر به دست می آید. اما آیا در ایران نیز می توان چنین موردی را پیدا کرد؟

کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی از جمله معدود موقعیت های سرمایه گذاری است که امکان سرمایه گذاری شما با ریسک کم و سود نسبتا خوب را فراهم می آورد. شما بر اساس این موقعیت سرمایه گذاری می توانید با تضمین بازگشت اصل سرمایه سالانه بیش از 40 درصد سودآوری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

در کرادفاندینگ شما طرح های اقتصادی ارائه شده بر روی پلتفرم دونگی را مورد بررسی قرار می دهید. هر کدام از این طرح ها بر اساس اهدافی که دنبال می کنند نیاز به سرمایه با میزان مشخصی دارند. در صورتی که تامین سرمایه با موفقیت انجام شود، صاحب طرح اقتصادی می تواند فعالیت لازم را انجام دهد و به سمت تحقق اهداف پیش بینی شده حرکت کند. با تحقق این اهداف سود پیش بینی شده به دست می آید و صاحب طرح (شرکت تجاری) می تواند نسبت به بازپرداخت اصل و سود پیش بینی شده به سرمایه گذاران خود اقدام کند.

این طرح های سرمایه گذاری و شرکت (کسب و کار) ارائه دهنده آن ها از جنبه های مختلف مانند وضعیت گردش مالی و ده ها مورد دیگر توسط دونگی و سازمان های ناظر مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین این شرکت ها مکلف به ارائه ضمانت بابت بازگشت اصل سرمایه در سر رسید مقرر هستند. برخی از طرح ها نیز دارای ضمانت بازگشت اصل و سود سرمایه در سررسید است.

سرمایه گذاری تضمین شده

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

توجه داشته باشید که شما در دونگی می توانید سرمایه گذاری با سررسید دو تا دوازده ماهه داشته باشید. بنابراین بنا بر نیاز و استراتژی خود میتوانید سرمایه گذاری هایی با دوره های مختلف در دونگی داشته باشید. این سرمایه گذاری بدون پرداخت کارمزد و مالیات است. بنابراین اصل و سود سرمایه تماما در اختیار شما قرار می گیرد. همه این ها در کنار یک دیگر می تواند شما را در مسیر انتخاب بهترین پاسخ "کجا سرمایه گذاری کنم؟" قرار دهد. نظر شما چیست؟

سوالات متداول

بازارهای مختلفی مانند بازار بورس، بازار طلا، بازار ارز، خرید و فروش کالا و ده ها مورد دیگر را می توان به عنوان موقعیت های مختلف سرمایه گذاری در ایران دانست. در این بین کرادفاندینگ می تواند از جمله بهترین موقعیت های سرمایه گذاری برای هر ایرانی محسوب شود.

هر کدام از بازارهای مالی و موقعیت های سرمایه گذاری در ایران و تمام جهان معایب و مزایای خاص خودش را دارد. بازارهای مالی مانند بازار بورس و بازار طلا می تواند سودسازی خوبی داشته باشد اما ریسک این بازارها نیز بسیار بالاست. از طرف دیگر موقعیت های سرمایه گذاری در بانک ها و صندوق های درآمد ثابت گرچه ریسک کمتری دارد اما نمی تواند سود خوبی داشته باشد.

برای محاسبه بازدهی و ریسک هر بازار نیاز به دانش و تجربه خاصی وجود دارد. در واقع هر موقعیت سرمایه گذاری فرمول خاص خودش را برای محاسبه دقیق ریسک و بازدهی دارد. برای این کار می توانید از متخصصان همان حوزه سرمایه گذاری و یا مشاوران مالی کمک بگیرید.

یکی از مهمترین تصورات افراد در جامعه این است که برای سرمایه گذاری و کسب سود مناسب نیاز به سرمایه کلان است. شما می توانید به کمک پلتفرم دونگی با کمترین سرمایه و هزینه شروع به سرمایه گذاری کنید. در دونگی هیچ کارمزد و مالیاتی از شما دریافت نمی شود. بنابراین عملا شما هیچ هزینه ای به جز سرمایه اولیه برای این نوع سرمایه گذاری پرداخت نمی کنید. این در حالی است که در این سرمایه گذاری اصل سرمایه شما تضمین شده خواهد بود.