خانه / وبلاگ و مقالات / پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ مقالات

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

فاکتورهای مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی بسیاری در پیدا کردن یا شناسایی پرسودترین سرمایه گذاری در ایران و جهان دخیل هستند. به طور کلی موقعیت هایی مانند مسکن، سکه، خودرو، دلار و بورس از سرمایه گذاری های سنتی پرسود در ایران محسوب می شود. از ابتدای سال 1401 تا اواسط پاییز همان سال دلار با 40 درصد افزایش قیمت توانسته بیشترین سودآوری را میان سایر موقعیت های سرمایه گذاری داشته باشد. اما آیا همیشه می توان بازار دلار و ارز را به عنوان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران شناخت؟ مسلما خیر.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم پرسودترین سرمایه گذاری در ایران با توجه به استراتژی های زمانی مختلف کدام موقعیت می تواند باشد؟ هر سرمایه گذاری بر اساس موقعیت سرمایه ای خود، اهدافی که دنبال می کند و میزان ریسک پذیری استراتژی زمانی خاصی برای سرمایه خود در نظر می گیرد. به طور مثال فردی می تواند سرمایه خود را برای مدت چند سال در اختیار بازار قرار دهد و به آن نیازی نداشته باشد. از طرف دیگر سرمایه گذار دیگری به دنبال کسب سود از نوسانات بازار است و به دنبال کسب سود در دوره های کوتاه است. بنابراین از جمله مهمترین فاکتورهای تعیین پرسودترین سرمایه گذاری در ایران، استراتژی شخصی خود سرمایه گذار است.

علاوه بر استراتژی سرمایه گذار، فاکتورهای مهمی مانند نوع اقتصاد می تواند تاثیر مستقیمی در سودآوری سرمایه گذاری داشته باشد. بنابراین در این مقاله دو نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید. اول این که نمی توان به صورت قطعی پرسودترین سرمایه گذاری در ایران را مشخص کرد. نکته دوم این است که ما سعی می کنیم پرسودترین سرمایه گذاری در ایران را بر اساس مهمترین استراتژی سرمایه گذاری یعنی استراتژی زمانی مورد بررسی قرار دهیم. یعنی بیان کنیم که کدام بازار طی یک سال، کدام بازار طی 5 سال و کدام بازر طی یک دهه می تواند سودآوری بالایی برای ما داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران و شناخت فاکتورها

زمانی می توانیم پرسودترین سرمایه گذاری در ایران را مشخص کنیم که فاکتورهای تاثیرگذار در موقعیت های مختلف سرمایه گذاری را مشخص کنیم. برخی از فاکتورها به صورت عمومی بر روی تمامی بازارها تاثیرگذار است و برخی دیگر را تنها در خصوص بازار و موقعیت سرمایه گذاری مربوطه می توان بررسی کرد.

مهمترین فاکتور موثر و عام در خصوص تمامی موقعیت های سرمایه گذاری و بازارهای مالی، نوع اقتصاد است. اقتصاد ایران از نوع تورمی است. در این اقتصاد تورم به عنوان مهمترین ابزار کنترل اقتصاد شناخته می شود و تورم می تواند جریان مالی را مدیریت کرده و آن را از بازارهای مختلف عبور دهد. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، تورم درست مانند یک موج عمل می کند. این موج با عبور از هر موقعیت اقتصادی و سرمایه گذاری موجب رشد آن موقعیت می شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

بنابراین در کشورهایی مانند ایران برای این که بتوانیم بهترین سرمایه گذاری را داشته باشیم باید با جریان تورم آشنا شویم. در واقع ما باید بدانیم که تورم در هر بازه زمانی از کدام بازار مالی یا موقعیت سرمایه گذاری عبور می کند. قبل از ورود تورم سرمایه گذاری خود را آغاز کرده و پیش از خروج آن، سود خود را از سرمایه گذاری برداشت کنیم.

مسئله مهم دیگری در این بین وجود دارد این است که در اقتصادهای تورمی دولت به عنوان بزرگترین خریدار و فروشنده در میان بازار حضور دارد. دولت سعی می کند با قدرت مالی که در اختیار دارد بازارهای مالی را جهت دهی کند. از این رو تصمیمات دولتی یک فاکتور غیر اقتصادی و حتی غیر قابل پیش بینی در خصوص موقعیت های سرمایه گذاری محسوب می شود.

دولت می تواند یا وضع یک قانون یا اجرای یک طرح و یا با چاپ پول و ده ها تصمیم دیگر روند تورم و جریان سرمایه را تغییر دهد. در چنین شرایطی مسلما موقعیت های سرمایه گذاری تغییر می کند. همانطور که مشخص است که پیدا کردن سرمایه گذاری پرسود در ایران کار چندان ساده ای محسوب نمی شود.

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران طی یک دهه گذشته

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران طی یک دهه گذشته

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران را می توان در موقعیت های زمانی مختلف بررسی کرد. یکی از مهمترین این موقعیت های زمانی را بازه ده ساله می دانند. طی ده سال گذشته بازار بورس با رشد نزدیک به 5 هزار پانصد درصدی توانسته خود را به عنوان یک سرمایه گذاری پر سود در ایران معرفی کند.

بورس از جمله بازارهای مالی بسیار مهم در هر کشوری محسوب میشود. این بازار مالی بر اساس جذب سرمایه خرد و کلان پیش می رود. در این بازار سهام شرکت های مختلف دولتی و خصوصی خرید و فروش می شود. در این بین سهم هایی وجود داشته است که بیش از 5 هزار درصد طی ده سال سود داشته و برخی دیگر از سهم ها کمتر از هزار درصد سود طی این سال ها برای سهامداران خود به همراه داشته است. مهمترین فاکتور برای تشخیص سودآوری این بازار، شاخص کل آن است.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

در واقع شاخص کل نشان دهنده این است که این بازار تا چه اندازه توانسته سرمایه به خود جذب کند و سودآوری خوبی داشته باشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تورم طی یک دهه گذشته بیش از 600 درصد رشد داشته است. بنابراین عملا می توان گفت که بورس توانسته خود را به عنوان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران طی یک دهه گذشته ثابت کند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که سکه 2200 درصد، دلار دو هزار درصد و خودرو بیش از هزار درصد سودآوری طی یک دهه گذشته داشته اند. از این رو به این نتیجه می رسیم که تمامی موقعیت های سرمایه گذاری توانسته اند طی یک دهه سودی بیش از درصد تورم داشته باشند.

اما همیشه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال استهلاک خودرو، نگهداری و امنیت سکه و همچنین سختی بازار مسکن از جمله مسائلی است که باعث می شود سهولت بازار بورس و خرید و فروش در آن بیشتر به چشم بیاید.

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران طی 5 سال گذشته

سوال مهم این است که آیا بازار بورس طی 5 سال گذشته نیز توانسته موقعیت خود را حفظ کند؟ پاسخ مثبت است. در واقع بازار بورس طی پنج سال گذشته توانسته بیش از 650 درصد سودآوری داشته باشد. این در حالی است که تورم طی 5 سال نزدیک به 300 درصد رشد داشته است.

بررسی شاخص کل بازار بورس نشان می دهد که این بازار طی 5 سال موفق به جذب سرمایه و رشد نزدیک به 700 درصدی داشته باشد. اما در این میان بازارهای سکه و دلار از تورم عقب مانند. بازار سکه با سود 450 درصدی و بازار دلار با سود 140 درصدی نتوانستند سود قابل ملاحضه ای برای سرمایه گذاران خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم

در بسیاری از اقتصادهای دنیا بازار طلا به عنوان امن ترین بازار حفظ ارزش سرمایه محسوب می شود. معمولا سرمایه گذاران بزرگ و کلان دنیا بخش مهمی از سرمایه های خود را به صورت طلا حفظ می کنند. همانطور که می دانید پشتوانه هر دولتی نیز بر اساس میزان طلای ذخیره شده توسط همان دولت محاسبه می شود. اما چیزی که در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم این است که بازار طلا نتوانسته در برابر تورم مقاومت کند و سرمایه گذاران این بازار طی 5 سال گذشته بر اساس رشد تورم با کاهش ارزش سرمایه خود مواجه شده اند.

بنابراین همانطور که می بینید، با وجود اینکه دلار توانسته طی یک سال گذشته به عنوان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران شناخته شود اما برای یک سرمایه گذاری بلند مدت (5 ساله) نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران در بازه های کوتاه تر

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران در بازه های کوتاه تر

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بسیاری بر اساس میزان سودآوری جالب 5 هزار درصدی و بیشتر بازار بورس طی 10 سال و سودآوری 7 صد درصدی این بازار در 5 سال، تصمیم به سرمایه گذاری در این بازار می گیرند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که افزایش شاخص بازار بورس به صورت دفعتی اتفاق افتاده است. در کلام ساده تر این بازار به صورت دوره ای (دو تا سه سال یک بار) مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و با رشد شاخص مواجه شده است. بنابراین یک سرمایه ممکن است برای دو تا سه سال بدون سودآوری در این بازار بماند.

بر اساس آمار بازار بورس از ابتدای سال 1400 تا اواسط پاییز سال 1401 کمتر از 10 درصد سودآوری داشته است. در کلام ساده تر شاخص کل این بازار تنها نزدیک به 10 درصد رشد را طی یک تا دو سال تجربه کرده است. این در حالی است که میزان تورم در همین بازه زمانی نزدیک به 90 درصد محاسبه شده است.

اگر بخواهیم در این بازه کوتاه پرسودترین سرمایه گذاری در ایران را مشخص کنیم، می توانیم به بازار خودرو اشاره نماییم. این بازار توانست در این بازه زمانی رشد 90 درصدی را به خود اختصاص دهد. این همان میزان رشد تورم طی دو سال بوده است. این موضوع یک نکته جالب و پنهان دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

در واقع این مسئله به خوبی نشان می دهد که جریان تورم طی یک تا دو سال گذشته در بازار خودرو قرار داشته است. بنابراین کسانی که این جریان را شناسایی کرده بودند می توانستند طی این بازه زمانی ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. این در حالی است که بازار سکه با 40 درصد افزایش و بازار دلار با 50 درصد افزایش همچنان از تورم عقب ماندند.

حال اگر بخواهیم این بازه را محدود به ابتدای سال 1401 تا ابتدای زمستان همان سال کنیم، متوجه می شویم که جریان تورم تغییر مسیر داده و وارد بازار دلار شد. طی این مدت تورم رشد 38 درصدی را داشته است که دقیقا برابر با رشد بازار دلار بوده است. این جریان تورم تا اواسط سال 1402 همچنان در بازار دلار باقی ماند.

کرادفاندینگ، سودی متناسب با ریسک

همانطور که تا به اینجا بیان کردیم، هر کدام یک از بازارهای مالی در دوره های سرمایه گذاری مختلف سودآوری های خاص خودشان را داشتند. به طور کلی می توان اینگونه گفت که پرسودترین سرمایه گذاری در ایران در هر دوره ای متعلق به یک بازار مالی یا موقعیت سرمایه گذاری بوده است.

همانطور که مشخص شد برای یک سرمایه گذاری بلند مدت (5 تا 10 سال) سرمایه گذاری در بورس می تواند به عنوان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران محسوب شود. اما آیا شما سرمایه ای در اختیار دارید که در این مدت نیازی به آن نداشته باشید؟ از طرف دیگر برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت باید قبول کرد که ریسک افزایش پیدا می کند. مهمترین عامل ریسک نیز جریان تورمی است. ممکن است شما برای یک سال در بازار طلا سرمایه گذاری کنید در حالی که جریان تورمی در بازار مسکن باشد و این یعنی ارزش سرمایه شما کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

اما مسیر دیگری برای سودآوری بالاتر از درصد تورم در کوتاه مدت وجود دارد که وابستگی کمتری به جریان تورمی دارد. کرادفاندینگ از طریق اعطای وام به دلیل وابستگی کمی که به شاخص های اقتصادی از جمله تورم دارد می تواند ریسک کمتری برای سرمایه گذاران خود داشته باشد. در این روش افراد با سرمایه های خرد و کلان خود بر روی طرح های مختلف اقتصادی و تجاری سرمایه گذاری می کنند. این سرمایه گذاری در دوره های دو ماه تا دوازده ماه امکان پذیر است.

نکته ای که وجود دارد این است که برخی از این طرح ها امکان سودآوری بیش از 40 درصد دارند. بنابراین سرمایه گذاران می توانند با سودی مشخص و با ضمانت اصل سرمایه وارد سرمایه گذاری شوند. گرچه باید قبول کرد که این روش را نمی توان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران نامید اما با توجه به ریسک پایین و مشخص بودن سود سرمایه گذاری، می توان اطمینان بیشتری به آن داشته باشیم. در ایران این روش توسط پلتفرم دونگی ارائه می شود. تنها کافی است شما طرح های ارائه شده در این پلتفرم را مورد بررسی قرار دهیم و از بین آن ها سبد متنوعی از سرمایه گذاری برای خود ایجاد کنید.

کرادفاندینگ، سودی متناسب با ریسک

جمع بندی از هر آن چیزی که گفتیم

به طور کلی فرصت های سرمایه گذاری مختلفی در ایران وجود دارد که هر کدام از این ها در دوره های خاصی از زمان به عنوان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران خودشان را معرفی کردند. برای سرمایه گذاری های بلند مدت بازار بورس و صندوق های سرمایه گذاری انتخاب بهتری هستند. اما با کوتاهتر شدن دوره های سرمایه گذاری، انتخاب بهترین موقعیت سرمایه گذاری وابستگی بیشتری به شناسایی جریان تورم پیدا می کند. جدول زیر این مسئله به شکل بهتری نشان می دهد.

 

تورم

مسکن

سکه

خودرو

دلار

شاخص بورس

از ابتدای سال 1401

35%

28%

30%

23%

36%

2.5%

از ابتدای سال 1400

89%

49%

43%

89%

49%

7.5%

5 سال اخیر

298%

376%

264%

451%

148%

655%

ده سال اخیر

623%

894%

2200%

1226%

2020%

5480%

  •  اطلاعات این جدول تا انتهای پاییز سال 1401 محاسبه شده است.

سرمایه گذاری تضمینی

همانطور که مشخص است در دوره های کوتاه تر شاخص تورم تاثیر مستقیم و کاملی در مسیر سرمایه گذاری داشته است. اما کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی سعی می کند این وابستگی را کمتر کند و شما را با ریسک کمتر به سودی بیشتر از درصد تورم سالانه برساند. از طرف دیگر در این پلتفرم شما هیچ هزینه ای مبنی بر مالیات یا کارمزد پرداخت نخواهید کرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

سوالات متداول

عوامل مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی می تواند در انتخاب این موقعیت ها تاثیرگذار باشد. شناخت دوره سرمایه گذاری و همچنین فاکتورهایی مانند تورم اصلی ترین تاثیر گذاری را در این بازارها دارند. هر قدر دوره سرمایه گذاری کوتاه تر می شود عوامل تاثیرگذار در این مسئله بیشتر خودش را نشان می دهد. به طور مثال عامل تورم در دوره های کوتاه بسیار شدید تر از دوره های بلند مدت سرمایه گذاری است.

با توجه به این که فاکتورهای موثر مختلفی در مسئله انتخاب موقعیت های سرمایه گذاری در ایران تاثیرگذار است نمی توان منابع و ابزارهای چندان دقیق و مشخصی در این خصوص ارائه کرد. سایت های خبری اقتصادی، ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال و بنیادی از جمله مهمترین ابزارهایی است که می تواند شما را در این مسیر یاری کند. اما در خاطر داشته باشید که داشتن رانت اطلاعاتی مهمترین عامل موفقیت بزرگ در این بازارها شناخته می شود.