خانه / وبلاگ و مقالات / معایب و مزایای سرمایه گذاری در خودرو که حتما باید بدانید!

معایب و مزایای سرمایه گذاری در خودرو که حتما باید بدانید!

۱۴۰۳/۰۱/۰۵ مقالات

خرید خودرو به عنوان سرمایه

خرید خودرو در ایران دیگر فقط به هدف استفاده شخصی نیست. بسیاری از افراد وقتی خودرو می‌خرند به فکر فروش آن به قیمت بالاتر هم هستند. به عبارتی در ایران خودرو از یک بازار مصرفی به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده است و افراد زیادی در بازار خودرو به فکر سرمایه‌ گذاری هستند. مزایای سرمایه‌گذاری در خودرو چیست؟ چرا خودرو یک کالای مناسب برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است؟ معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو چیست؟ چه نکاتی برای سرمایه‌گذاری موفق در این بازار وجود دارد؟ در ادامه این مطلب تمامی نکات مثبت سرمایه گذاری روی ماشین را با همدیگر بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب:

چرا خودرو به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شد؟

خودرو یک کالای مصرفی است که استفاده روزمره تولید می‌شود. به واسطه استهلاک در طول زمان، نگهداری خودرو نمی‌تواند یک سرمایه‌گذاری باشد. بااین‌حال در ایران خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود. کالایی که با افزایش تورم و سطح عمومی قیمت‌ها، رشد قیمت عجیب‌وغریبی را تجربه می‌کند و می‌تواند به سرمایه‌گذاران در این بازار سود بسیاری برساند. این موضوع دلایل متنوعی دارد.

مزایای سرمایه‌گذاری در خودرو

  • محدودیت واردات خودرو: محدودیت در واردات خودروهای روز باعث شده تا قیمت خودروی خارجی با حباب مثبت معامله شود. همین امر باعث شده تا کوچک‌ترین نوسان قیمت ارز بر روی قیمت خودرو اثرگذار باشد. هر کالایی که تغییرات قیمت سریع داشته باشد، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.
  • انحصار خودروسازی داخلی: خودروسازی ملی با انحصار در این عرصه باعث شده تا نیاز کشور به خودرو برطرف نشود و همین امر سمت تقاضا را به‌شدت تقویت کرده است.
  • تورم بالا: تورم اقتصادی باعث شده تا تغییرات قیمت خودرو سریع‌تر از استهلاک آن باشد. در نتیجه خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته شده و بازار به‌خصوص خودش را دارد.

تمام این دلایل و موارد دیگر در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا خودرو از کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای در ایران تبدیل شود و انواع سرمایه‌ گذاری روی خودرو شکل بگیرد. سود سرمایه‌گذاری روی خودرو به‌قدری است که بخش قابل‌توجهی از معاملات بازار خودرو نه برای مصرف، بلکه برای کسب سود انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در خودرو یعنی چه؟

هر گونه خرید و فروش به قصد کسب سود به معنای سرمایه‌گذاری در خودرو است. مدت زمان نگهداری خودرو در این روش متفاوت است و می‌تواند از یک ماه تا یک سال یا حتی بیشتر به طول بینجامد. همچنین در نوعی از سرمایه‌گذاری در خودرو، افراد خودرو را از شهری می‌خرند و در شهر دیگر به قیمت بالاتر می‌فروشند. این نوع از معاملات به نوعی آربیتراژ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

خودروهای لوکس، کلاسیک و همچنین خودروهای وارداتی کمیاب گزینه‌هایی هستند که می‌توانند برای سرمایه‌گذاری جذاب باشند. خریدوفروش خودروهای اقتصادی داخلی نیز به نوعی برای آن‌ها که کارشان در بازار خودرو است، سودآور است.

نکات مثبت سرمایه گذاری روی ماشین

مزایای سرمایه گذاری در خودرو چیست؟

بیایید نگاهی داشته باشیم به مزایای سرمایه‌گذاری در خودرو  که می‌تواند برای شما سود مناسبی داشته باشد. توجه کنید که هر بازاری ریسک خودش را دارد و ریسک سرمایه گذاری در خودرو نیز قابل‌توجه است. آینده سرمایه‌ گذاری در خودرو وابسته به موارد زیادی است که در قسمت‌های بعدی بررسی می‌کنیم. نکات مثبت سرمایه گذاری روی ماشین تابع شرایط خاص مانند رونق و افزایش نرخ دلار است.

امکان ایجاد بازدهی بالا

تغییرات ناگهانی قیمت دلار در کنار محدودیت‌های واردات باعث شده تا امکان جهش قیمت خودرو در بازار وجود داشته باشد. در نتیجه این امکان وجود دارد که تحت شرایطی، با خرید به‌موقع خودرو یک بازدهی بالا ثبت کنید. این مورد مخصوصاً درباره خودروهای خارجی بیشتر صدق می‌کند. چراکه خودروهای خارجی در ایران با حباب مثبت بسیار زیادی معامله می‌شوند و این حباب در زمان‌های خاص مثل زمان رشد قیمت دلار می‌تواند بزرگ‌تر هم بشود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

پوشش تورم در میان‌مدت

پوشش تورم یکی دیگر از نکات مثبت سرمایه گذاری روی ماشین است. قیمت خودرو در میان‌مدت با میزان نرخ تورم همبستگی مثبت دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید سرمایه خودتان را برای یک تا دو سال از گزند تورم حفظ کنید، خرید خودرو به شرط انتخاب مدل مناسب، می‌تواند این خواسته شما برآورده کند. توجه کنید که به دلایل مختلف مثل تولید محصولات جدید یا استهلاک ناشی از زمان خودرو، لزوماً این رابط برای بلند مدت خطی نیست و خودرو لزوماً هم پای تورم به رشد قیمت خود ادامه نمی‌دهد.

هرچند که مثال نقض این موارد را برای خودروهای خارجی داشته باشید، پذیرش چنین ریسکی برای دراز مدت چندان منطقی نیست. بنابراین تأثیر تورم روی سرمایه‌ گذاری خودرو را در کوتاه‌مدت و نهایتاً میان‌مدت در نظر داشته باشید.

امکان ایجاد درآمد غیرفعال

شما با خرید خودرو شرایطی ایجاد می‌کنید که می‌تواند برایتان درآمدزا باشد. اجاره‌دادن خودرو روشی است که به‌تازگی در ایران هم رایج شده و می‌تواند درآمد خوبی برای شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

استفاده شخصی

خودرو کالایی است که می‌تواند مورد استفاده شخصی قرار بگیرد. مخصوصاً اگر به دنیای خودرو علاقه‌مند باشید، سرمایه‌گذاری در بازار خودرو این امکان را به شما می‌دهد تا با خودروهای متنوعی رانندگی کنید و لذت ببرید!

بازار گسترده در کل ایران

درست است که نقدشوندگی خودرو به خوبی طلا و سهام نیست ولی بازار خودرو بازار گسترده‌ای است و این یکی از مهمترین نکات مثبت سرمایه گذاری روی ماشین است. در تمام شهرهای ایران حداقل چندین نمایشگاه خودرو پیدا می‌کنید. همچنین شما می‌توانید خودروی خودتان را در پلتفرم‌های آنلاین آگهی کنید تا مشتریان در تمام ایران آن را ببینند.

معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو

معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو

حتما در کنار مزایای سرمایه گذاری در خودرو، معایب و ریسک‌های قابل‌توجه هم وجود دارد. اگر تمایل دارید که سرمایه‌تان را وارد این بازار کنید، حتماً باید مزایا و معایب خرید و فروش خودرو را در کنار یکدیگر بدانید. در ادامه برخی از نکات منفی در سرمایه‌ گذاری روی خودرو را بررسی می‌کنیم.

نقدشوندگی پایین

اصلی‌ترین موضوعی که در زمان یک سرمایه‌گذاری باید آن را در نظر بگیرید، میزان نقدشوندگی آن دارایی است. هرچقدر یک دارایی نقدشوندگی بالاتری داشته باشد، شما بهتر می‌توانید به کسب سود از آن بپردازید. یکی از معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو نقدشوندگی نه چندان بالای آن است. پیدا کردن خریدار برای خودرو کار ساده‌ای نیست و بسیاری از اوقات شما مجبورید زمان زیادی را صرف فروش خودروی خود کنید. این مورد حتی می‌تواند به ازدست‌رفتن فرصت منجر شده و ارزش زمانی سرمایه‌گذاری شما را با چالش مواجه کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

هزینه‌های استهلاک

خودرو در طول زمان با استهلاک روبه‌رو می‌شود و جدای از آن، هر ساله محصولات جدیدتری به بازار وارد می‌شوند. این مورد باعث شده تا هزینه‌های استهلاک خودرو بالا برود و نتوانید روی خودرو به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت حساب کنید. نگهداری از خودرو تحت هر شرایطی، باز هم این استهلاک را در پی خواهد داشت.

احتمال افت ناگهانی قیمت

نکته بعدی این است که با وجود رشد قیمت خودرو در پاسخ به تورم مزمن، باز هم احتمال افت قیمت خودرو وجود دارد. تصور کنید که به هر دلیلی شرایط سیاسی تغییر کند و محدودیت‌های واردات خودرو برداشته شود. در چنین شرایطی خودروهایی که با حباب مثبت بزرگ معامله می‌شدند، حالا با شکستن حباب قیمتی، زیان قابل‌توجهی را متوجه سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. این یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود نتوانید خودرو را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر بگیرید.

نوسانات شدید بازار

همان‌طور که اشاره کردیم، امکان افت یا رشد ناگهانی قیمت در بازار خودرو بالاست. برای همین ریسک و هیجان سرمایه‌گذاری در بازار خودرو بالاتر از بازارهای موازی است. اگر می‌خواهید در بازار خودرو وارد شوید، باید بدانید که این مورد از مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در خودرو است. به نوعی هم مزیت آن است و می‌تواند بازدهی بالا ایجاد کند و هم از معایب مهم آن است و می‌تواند ریسک زیادی را متوجه سرمایه‌تان کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان

راکد شدن سرمایه بدون خلق ارزش

به عنوان آخرین نکته منفی از معایب سرمایه گذاری در بازار خودرو، بد نیست اشاره‌ای به اثر اقتصادی و اجتماعی این سرمایه‌گذاری داشته باشیم. هرچند در این سرمایه‌گذاری به دنبال کسب سود هستید، اما باید این مورد را به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در خودرو هیچ ارزشی خلق نمی‌کند. جدای از آن، زمانی که بازار خودرو وارد رکود می‌شود، سرمایه شما بدون هیچ استفاده‌ای راکد شده است و جدای از اینکه شاید فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را هم از دست بدهید، سرمایه‌تان در صنعت و اقتصاد چرخش ندارد و به نوعی سرمایه مُرده محسوب می‌شود.

پس از معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری روی ماشین اکنون به سراغ نکات مهم برای سرمایه‌گذاری موفق در خودرو می‌رویم.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در خودرو

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری موفق در خودرو

اگر برایتان مهم است که یک سرمایه‌گذاری موفق و پربازده در خودرو داشته باشید، باید نکته‌هایی که در ادامه می‌آیند را رعایت کنید. سرمایه‌گذاری در هر بازاری نیازمند توجه و دانش مالی است. برای همین توصیه می‌کنیم بدون آگاهی وارد این بازار یا هر بازار دیگری نشوید.

شناخت بازار خودرو: برای یک سرمایه‌گذاری موفق در خودرو باید این بازار را به خوبی بشناسید. به مدل‌های محبوب مسلط باشید و تفاوت مدل‌های خودرو با یکدیگر را بدانید. بهتر است قبل از خرید، یک پرس‌وجویی بکنید و مدلی از خودرو را خریداری کنید که همواره خواهان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

سرمایه اولیه کافی: بازار خودرو محدودیت سرمایه اولیه دارد و شما باید سرمایه قابل‌قبولی برای خرید خودرو داشته باشید. مخصوصاً اگر به دنبال سرمایه‌گذاری روی خودروی خارجی هستید، باید بتوانید خودروها را نقدی بخرید. توجه کنید که خرید چکی می‌تواند شما را برای فروش به‌موقع خودرو تحت فشار قرار داده و منجر به تصمیم اشتباه یا ازدست‌رفتن سرمایه‌تان شود.

نیاز نداشتن به سرمایه: بخشی از سرمایه‌تان را وارد بازار خودرو کنید که در میان‌مدت به آن نیاز ندارید. کسب سود در این بازار نیازمند صبر کافی و دیدن فرصت‌های مناسبی است. اگر به جهت نیازمندی به سرمایه تحت فشار باشید، ممکن است تصمیم‌های اشتباه بگیرید.

رسیدگی به خودرو؛ از بیمه تا سرویس دوره‌ای: خودرو یا خودروهایی که می‌خرید نیاز به مراقبت دارند. سعی کنید در نگهداری خودرو کوشا باشید و از سرویس دوره‌ای برای هر خودرو غافل نشوید. این امر در فروش بهتر خودرو نیز به شما کمک می‌کند.

مقایسه بازار خودرو با دیگر بازارهای موازی

برای انتخاب یک بازار برای سرمایه‌گذاری، بد نیست که آن را با دیگر بازارهای موازی‌اش مقایسه کنید. بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران تنوع بالایی دارند و زیر نظر گرفتن آن‌ها به شما در انتخاب بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

مقایسه سرمایه‌ گذاری در خودرو و بورس

بازار بورس یکی از متداول‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است. نقدشوندگی این بازار به‌مراتب بهتر از خودرو است. در مقابل پیدا کردن گزینه مناسب برای خرید در بورس کار دشوارتری است. البته که کار همین‌جا تمام نمی‌شود. سهولت و دسترسی به بازار بورس به‌قدری راحت است که شما در هر روز کاری می‌توانید از خانه خود و تنها از طریق اینترنت اقدام به خرید و فروش در این بازار کنید، درحالی‌که برای خودرو چنین نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین سهام برای خرید در بورس؛ راهنمای انتخاب شرکت ها برای سرمایه گذاری

مزیت دیگر بورس نسبت به خودرو این است که چون خلق ارزش دارد و شرکت‌های حاضر در بورس فعالیت اقتصادی دارند، با استهلاک خودرو متفاوت است و هر ساله سودسازی دارد و شما می‌توانید به نحوی سود حاصله از سرمایه‌گذاری را تخمین بزنید. سرمایه‌تان نیز راکد نشده و در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی ماشین

مقایسه سرمایه‌ گذاری در خودرو و مسکن

مسکن و ملک یکی دیگر از بازارهای سرمایه‌گذاری محبوب در ایران است که به دلیل تقاضای بالا، بیشتر از تورم رشد می‌کند. این بازار گاهی با رکودهای طولانی مواجه می‌شود و نقدشوندگی آن حتی کمتر از خودرو می‌شود. در مقابل استهلاک مسکن به‌اندازه خودرو سریع نیست و برای دراز مدت هم می‌توانید روی این بازار حساب کنید.

از طرف دیگر مسکن نیاز ضروری جامعه است و شما می‌توانید در طول سال‌هایی که مسکن را به عنوان سرمایه‌گذاری خریده‌اید، با اجاره‌دادن آن به کسب درآمد بپردازید و بخشی از هزینه‌های استهلاک ساختمان را به دست بیاورید. درحالی‌که اجاره‌دادن خودرو به‌اندازه مسکن متداول نیست و همچنین ریسک آسیب بسیار بالاتری (در صورت تصادف) نسبت به مسکن دارد.

مقایسه سرمایه‌گذاری در خودرو و کراد فاندینگ 

کرادفاندینگ به معنی تأمین سرمایه جمعی است. در این روش سرمایه‌های خرد جمع می‌شوند و به صورت تجمیع‌شده روی یک طرح سرمایه‌گذاری بزرگ و پربازده سرمایه‌گذاری می‌گردند. برخلاف سرمایه‌گذاری در خودرو، سرمایه شما در کراد فاندینگ راکد نیست و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدهی بالاتر و ریسک‌های کمتر از دیگر مزایای استفاده از روش کراد فاندینگ است. 

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

دونگی؛ پلتفرم امن مشارکت در کراد فاندینگ

اگر مایل هستید که در یک طرح سرمایه‌گذاری جمعی مشارکت کنید، دونگی در کنار شماست. دونگی با جمع‌آوری طرح‌های مطمئن و پربازده، تلاش می‌کند تا فرهنگ سرمایه‌گذاری را در کشور توسعه دهد. حتماً سری به وب‌سایت دونگی بزنید و طرح‌ های سرمایه گذاری متنوع آن را مشاهده کنید. برای مشاوره سرمایه گذاری نیز می‌توانید با کارشناس ما در تماس باشید.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

بازار خودرو در طول این سال‌ها از یک بازار مصرفی تبدیل به یک بازار سرمایه‌ای شده است. بسیاری از افراد با خریدوفروش خودرو به کسب درآمد می‌پردازند. در این مطلب هم نکات مثبت و هم نکات منفی سرمایه‌ گذاری در ماشین را بررسی کردیم. اگر قصد دارید تا با سرمایه‌گذاری در خودرو به کسب سود بپردازید و سرمایه‌تان را از افت ارزش زمانی پول حفظ کنید، درنظرگرفتن معایب و مزایای سرمایه‌ گذاری در خودرو در کنار همدیگر مهم است.

سوالات متداول

در شرایط عادی خیر! خودرو یک کالای مصرفی است. بااین حال در ایران به واسطه تورم بالا و انتظارات تورمی در کنار رشد نرخ ارز، بازار خودرو به یک بازار سرمایه ای تبدیل شده است و سود سرمایه گذاری روی خودرو می تواند با درنظرگرفتن نکته ها و شرایط، قابل توجه باشد.

خریدوفروش کوتاه مدت خودروهای پرتقاضا می تواند بهترین روش سرمایه گذاری در خودرو باشد.

خیر. سرمایه گذاری در خودرو نیازمند سرمایه اولیه است و خرید غیرنقدی خودرو می تواند با ریسک هایی همراه باشد. بنابراین سرمایه گذاری در بازار خودرو تنها برای افرادی مناسب است که سرمایه کافی و مازاد دارند.