خانه / وبلاگ و مقالات / صفر تا صد سرمایه گذاری در دلار + مزایا و معایب

صفر تا صد سرمایه گذاری در دلار + مزایا و معایب

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ مقالات

سرمایه‌گذاری در دلار

سرمایه‌ گذاری در ایران از نان شب واجب‌تر شده است. دلیل این امر هم کوتاه بودن عمر ارزش زمانی پول است. تورم بالا در کنار عدم ثبات اقتصادی باعث شده تا تمامی افراد به‌جای سپرده‌گذاری در بانک، به فکر سرمایه‌گذاری در بازارها باشند. یکی از مواردی که به عنوان سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، سرمایه‌ گذاری در دلار است. در واقع در این روش شما به‌جای نگهداری ارز ریال، آن را به ارز دلار تبدیل می‌کنید و با این کار ارزش زمانی پول شما تا حد خوبی حفظ می‌شود.

فهرست مطالب

مگر دلار تورم ندارد؟

شاید همین اول کار برایتان سوال شده باشد که مگر آمریکا تورم ندارد؟ مگر ارزش دلار همواره در زمان ثابت است؟ حق با شماست. دلار هم ارزش زمانی‌اش متغیر است. اما مهم شیب تغییر است! تورم 40-50-60 درصدی در ایران کجا و تورم 3-4-5 درصدی آمریکا کجا! در نتیجه نگهداری دلار تا حد زیادی می‌تواند ارزش زمانی پول شما را حفظ کند. نکته مهم این است که دلار کاری جز حفظ ارزش زمانی پول نمی‌تواند انجام دهد و برای همین، یک سرمایه‌گذاری موفق نیست. چرا که سود مازادی نمی‌سازد.

دلار را تو چه قیمتی بخریم؟

عوامل مؤثر بر نرخ دلار در ایران

قیمت دلار در ایران به عوامل متنوعی وابسته است که بیشترشان ریشه اقتصادی دارند. از تورم که به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها گفته می‌شود، تا خلق نقدینگی که ریشه‌ای‌ترین عامل کاهش ارزش ارز ملی یعنی ریال است. در واقع رشد روزافزون نقدینگی باعث می‌شود تا به‌مرور تقاضا زیاد شود و با زیادشدن تقاضا و کسری عرضه، قیمت عمومی محصولات زیاد می‌شوند. در این میان هم ارزش ریال نسبت به دلار کمتر می‌شود و به همین سبب، نرخ دلار هرازچندگاهی یک پرش دارد!

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

پیش‌بینی نرخ دلار کار سختی نیست! واقعیت این است که همه می‌دانیم که روند همیشگی دلار، صعودی است. درجازدن‌های گاه‌به‌گاه و کاهش قیمت کوتاه‌مدت، هیچ‌کدام اصل ماجرا و ریشه افزایش قیمت دلار را نشانه نمی‌گیرد. اگر هم می‌خواهید یک تارگت برای قیمت دلار داشته باشید، دستتان به دو جا بند است: رصد میزان افزایش نقدینگی و تحلیل تکنیکال تغییرات قیمت دلار. هر دوی این موارد می‌توانند به شما نشان دهند که در جهش قیمت بعدی، دلار کجا می‌نشیند.

اهمیت نرخ دلار در ایران

بسیاری از کالاهایی که ما مصرف می‌کنیم، حتی اگر وارداتی نباشند، واسطه واردات مواد اولیه و قیمت‌گذاری جهانی به دلار وابستگی دارند. برای همین زمانی که دلار افزایش نرخ پیدا می‌کند، بسیاری از کالاهای مصرفی نیز به صورت هم‌زمان گران‌تر می‌شوند. این مهم نشان می‌دهد که نرخ دلار برای خانواده ایرانی چقدر حیاتی است. از منظر اقتصاد دولتی و اقتصاد کلان هم زمانی که دلار جابه‌جا می‌شود، در واقع این ارزش و اعتبار ریال است که جابه‌جا می‌شود. این موضوع از نظر بین‌المللی و اعتبار اقتصادی کشور مهم است.

دلار بخریم یا یورو

مزایای سرمایه‌گذاری در دلار

سرمایه‌گذاری در دلار، با اینکه یک سرمایه‌گذاری کامل نیست، ولی مزایایی دارد. برای همین هم اختصاص‌دادن بخشی از سرمایه به خرید دلار کار اشتباهی نیست. در واقع، توصیه می‌شود که به صورت هیجانی و در جای نامناسب اقدام به خرید دلار نکنید. وگرنه خرید دلار هم مانند هر دارایی دیگری که ارزش آن در طول زمان بهتر از ریال حفظ می‌شود، توصیه می‌شود! بیایید نگاهی به 5 مزیت اصلی خرید دلار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

امکان کسب سود از نوسان‌های قیمت دلار

اگر اهل معامله‌گری باشید، حتماً در گروه‌های دوستانه زیاد می‌شنوید که افرادی می‌پرسند دلار بخریم؟ دلار را در چه قیمتی بخریم؟ کی دلار بخریم؟ جواب تمام این سوال‌ها برای این است که افراد می‌خواهند حتی از نوسان موقتی قیمت دلار هم کسب سود کنند. واقعیت این است که دارایی یا ارزی که نوسان قیمت داشته باشد، برای افرادی که نوسان‌گیر هستند، جذابیت دارد. دلار هم به واسطه نوسان‌های قیمتی شدیدی که می‌تواند ایجاد کند، همواره مورد رصد افراد فعال در بازار است.

جلوگیری از کاهش ارزش پول

مهم‌ترین مزیت سرمایه‌ گذاری دلاری در ایران و سرمایه‌گذاری در بازار دلار و سایر ارزهای خارجی، حفظ ارزش پول است. زمانی که شما شاهد کاهش 50 درصدی ارزش پول خود در طول فقط یک سال هستید، خرید دلار یک سرمایه‌گذاری مطمئن به شمار می‌آید. بنابراین در این مرحله دیگر برایتان سوال نمی‌شود که دلار بخریم یا نه، بلکه برایتان سوال می‌شود که چه زمانی وقت خرید دلار است و همواره مترصد فرصتی برای سرمایه‌گذاری روی دلار هستید!

عبور از بحران‌های اقتصادی و سیاسی

زمانی که شرایط ناپایدار می‌شود، شما می‌توانید از مزایای خرید دلار بهره‌مند شوید و بدون ازدست‌دادن سرمایه خود از یک بحران واقعی عبور کنید. سرمایه‌ گذاری خرید دلار به شما سود روزانه نمی‌دهد یا اینکه سودی مازاد بر تورم نخواهد داد. اما همین که بتوانید بدون زیان مالی یک بحران را پشت سر بگذارید، خودش بزرگ‌ترین کاری است که از دست شما برمی‌آید.

سرمایه گذاری دلاری با سود روزانه

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

نقدشوندگی بالا و تبدیل آسان

دلار ارزی بین‌المللی و با اعتبار بسیار بالاست. برای همین خرید دلار برای شما نقدشوندگی فوق‌العاده‌ای دارد و شما در هر جایی می‌توانید آن را به فروش برسانید. همچنین تبدیل دلار به ارزهای مختلف کار ساده‌ای است و در تمام دنیا شما امکان تبدیل دلار به ارز کشوری که در آن هستید را دارید. بنابراین از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری روی دلار می‌توان به اعتبار بین‌المللی و امکان تبدیل‌کردن آن در هر کشوری اشاره کرد.

حفظ قدرت خرید

شما با داشتن دلار همواره می‌توانید قدرت خرید خود را حفظ کنید. درست است که خود دلار نیز مشمول تورم است و ارزش آن در طول زمان کاسته می‌شود، اما تورمی که ارز دلار متحمل می‌شود به‌هیچ‌عنوان با تورمی که ریال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد برابری نمی‌کند. برای همین اگر می‌خواهید قدرت خریدتان در طول زمان حفظ شود، حتماً به سراغ خرید دلار برای سرمایه‌گذاری بروید.

معایب سرمایه‌گذاری بر روی دلار

خرید دلار با دید سرمایه‌گذاری تمامش سود و منفعت نیست. اگر شما تمام سرمایه خودتان را دلار بخرید، درست است که از گزند افت ارزش پول در بلندمدت در امان می‌مانید، اما این امر باعث می‌شود تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را از دست بدهید. پس اگر می‌خواهید با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در دلار آشنا شوید، ادامه این مطلب را نباید نادیده بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

بازدهی غیرمنظم

بازدهی دلار نظم خاصی ندارد. شاید قیمت دلار برای یک سال هم جابه‌جایی خاصی نداشته باشد و تمام افزایش قیمت در طول یک مدت کوتاه یک‌هفته‌ای رخ دهد. در چنین شرایطی اگر اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار دلار کرده باشید، باید صبر کنید. نکته مهم‌تر اینکه زمانی که دلار می‌خرید، باید هدف مشخصی داشته باشید. اگر به‌قصد کسب سود از نوسان کوتاه‌مدت دلار خریده‌اید، همانند هر ابزار دیگری باید برنامه معاملاتی برای آن داشته باشید. ولی اگر به‌قصد حفظ ارزش سرمایه اقدام به خرید دلار کرده‌اید، بهتر است نگاهتان را بلندمدت کنید و به دنبال کسب سود منظم یا فوری از دلار نباشید.

سرمایه گذاری دلاری مطمئن

عملکرد نامناسب نسبت به بازارهای موازی

دلار می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند؛ اما به عنوان یک سرمایه‌گذاری، در نگاه میان‌مدت و بلندمدت از بازارهای موازی جا می‌ماند. دلیل این امر هم در این است که شما با خرید دلار، ارزشی خلق نمی‌کنید و در نتیجه سودی مازاد بر ارزش خود ارز دریافت نمی‌کنید. به عنوان مثال، وقتی شما سهام یک شرکت بنیادی را خریداری می‌کنید، آن شرکت با فعالیت تولیدی و اقتصادی دارد خلق ارزش می‌کند و همین باعث می‌شود تا اگر مانعی مثل قیمت‌گذاری دستوری، تحریم و غیره جلوگیرش نباشد، بازدهی بسیار بیشتری نسبت به دلار در بلندمدت بسازد.

به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در دلار را یک سرمایه‌گذاری واقعی نمی‌توان محسوب کرد. بلکه تنها می‌توان گفت نگهداری دلار نسبت به ریال بسیار بهتر است و اختصاص‌دادن بخشی از سرمایه به خرید دلار عاقلانه است.

ریسک خرید و نگهداری

داشتن دلار کاغذی ریسک سرقت و گم‌شدن را دارد. برای همین باید پیش از خرید دلار به فکر روش نگهداری آن باشید و یک جای امن مثل گاوصندوق برای آن تدارک ببینید. ریسک دیگر در خرید دلار برای سرمایه‌گذاری، جعلی بودن اسکناس است. برای همین باید افراد و مکان‌های معتبر اقدام به خریداری دلار کنید و به واسطه شکل‌گیری بازار سیاه، به سراغ هر فرد ناشناسی برای خرید دلار ارزان نروید.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

قوانین و محدودیت‌های خرید و نگهداری دلار

به واسطه تقاضای بالایی که برای خرید دلار در ایران وجود دارد، حاکمیت به واسطه کمبود ارز گاهی تصمیم به محدودکردن خریدوفروش ارز می‌گیرد و همین باعث ایجاد محدودیت‌ها و قوانین دوره‌ای در زمینه خرید یا نگهداری دلار می‌شود.

اگر برای سرمایه‌گذاری در دلار مصمم هستید، ابتدا باید از این محدودیت‌ها و قوانین آگاهی پیدا کنید و ببینید آیا در برهه حساس کنونی، ارگان یا نهادی روی نگهداری دلار در مبالغ بالا حساسیت دارد یا نه. اگر نه، می‌توانید به‌راحتی اقدام به خریداری دلار نمایید. اگر حساسیت‌ها بالا بود، بهتر است بااحتیاط بیشتری اقدام کنید. نکته مهم اینکه در چنین مواقعی احتمال کلاهبرداری یا فروش دلار تقلبی هم وجود دارد و شما باید حسابی حواستان را جمع کنید و حتماً از افراد معتبر اقدام به خرید دلار نمایید.

دلار یا تتر، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

سرمایه‌گذاری در دلار بهتر است یا تتر؟

تتر یک‌جور ارز دیجیتال است که قیمت آن همواره برابر با یک دلار باید باشد. اگر برای شما هم سوال است که دلار یا تتر؟ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ با ما همراه باشید!

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

همان‌طور که دیدید، خرید دلار کاغذی ریسک‌هایی مثل محدودیت‌های قانونی و ریسک جعلی بودن یا به سرقت رفتن دلار را دارد. درحالی‌که خرید تتر این ریسک‌ها را ندارد. پس آیا می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که خرید تتر بهتر است؟ خیر!

تتر یک‌جور استیبل کوین (StableCoin) است که بر اساس یک‌سری اصول مرتبط به ارز دیجیتال، قرار است همواره قیمتی برابر با یک دلار داشته باشد. در میان استیبل کوین‌ها تتر مشهورترین و بزرگ‌ترین ارزش بازار را دارد. اما این مسئله باعث نمی‌شود تا اتفاقاتی که برای استیل کوین‌های دیگر افتاده است، روزی برای تتر اتفاق نیفتد. برای مثال، استیبل کوین لونا که با ریزش ناگهانی به اصطلاح دی پگ شد و سرمایه بسیاری از افرادی که لونا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند، از بین رفت.

تتر بخریم یا دلار؟

بگذارید نتیجه‌گیری کنیم! دلار کاغذی همواره برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتر است. پس دلار بخرید، مخصوصاً اگر قصدتان سرمایه‌گذاری است و  به نیت نوسان‌گیری اقدام به خرید دلار نکرده‌اید. اگر می‌خواهید مبلغی را انتقال دهید یا هدفتان گرفتن یک نوسان است، می‌توانید تتر بخرید. ولی توجه داشته باشید که نگهداری تتر برای بلندمدت توصیه نمی‌شود.

سرمایه گذاری دلار بهتره یا طلا

طلا بخریم یا دلار؟ سرمایه‌ گذاری در دلار بهتر است یا سکه؟

سوال مهم دیگر این است که سرمایه گذاری دلار یا طلا؟ کدام بهتر است؟ ابتدا بیایید ببینیم سکه و طلا در ایران تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد. نرخ دلار و قیمت انس جهانی طلا دو عامل اثرگذار بر طلا هستند که در این میان، نرخ دلار اثرگذاری بیشتری دارد. بنابراین قیمت طلا یا سکه تا حد خوبی با تغییرات قیمت دلار همبستگی مثبت دارد و هر تغییری که در دلار رخ دهد، با اختلاف زمانی خیلی اندک روی سکه و طلا هم خودش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

ازآنجایی‌که سکه و طلا قدمتی چندهزارساله دارند و همواره در طول تاریخ معاصر از دارایی‌های ارزشمند و پایه‌ای برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رفتند، بنابراین اگر قصد دارید تا برای حفظ ارزش پول خود کاری کنید، خرید طلا منطقی‌تر از دلار است. برای اینکه مالیات و کارمزد یا اجرت پرداخت نکنید، می‌توانید به سراغ طلای آب‌شده یا صندوق‌های طلا در بورس بروید که هم معاف از مالیات است و هم اجرت‌المثل ندارد.

چه روشی سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به خرید دلار است؟

اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری واقعی داشته باشید، باید به دنبال روش‌هایی بگردید که خلق ارزش دارند. روش‌هایی که در آن‌ها سرمایه شما به چرخه تولید یا دیگر فعالیت‌های اقتصادی وارد می‌شود و به صورت مستقیم در وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار است. یکی از این روش‌ها تأمین سرمایه جمعی نام دارد که به شما و دیگر افراد جامعه کمک می‌کند تا به صورت مستقیم در بازدهی فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و صنایع مختلف شریک شوند.

صندوق سرمایه گذاری دلاری

کراد فاندینگ چیست؟

کراد فاندینگ روشی است که به عنوان تأمین سرمایه جمعی نیز از آن یاد می‌شود. در این روش پلتفرم‌هایی با بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری مختلف، بهترین‌ها را انتخاب کرده و به افراد معرفی می‌کنند. افراد هم با سرمایه‌گذاری مبالغ خرد روی این طرح‌ها، یک مبلغ بزرگ را تشکیل می‌دهند و همگی از بازدهی آن فعالیت اقتصادی به‌نحوی‌که پیش از سرمایه‌گذاری برایشان توضیح داده می‌شود، بهره‌مند می‌گردند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

مقایسه سرمایه‌گذاری در دلار و کراد فاندینگ

خرید دلار هیچ ارزش‌افزوده‌ای ندارد و برای همین تنها ارزش پول شما حفظ می‌شود و در واقع یک سرمایه‌گذاری کامل نیست. هدف اصلی از سرمایه‌گذاری، نه حفظ ارزش پول، بلکه ایجاد سودی مضاعف است. بنابراین خرید دلار هدفی برابر با سرمایه‌گذاری ندارد و به این منظور نیز نباید به سراغ دلار بروید.

در مقابل، کرادفاندینگ باعث می‌شود تا یک صنعت یا شرکتی که پتانسیل بالایی دارد، بتواند با سرمایه جمعی شما فعالیت کند و ارزش خلق کند. این ارزش می‌تواند یک محصول صنعتی باشد یا خدماتی که یک شرکت دانش‌بنیان ارائه می‌کند. در ازای این ارزش، سرمایه‌گذار از بازدهی آن طرح سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شود و بیشتر از تورم، سود می‌کند. پس در این روش، هم ارزش زمانی پول شما حفظ شده است و هم احتمال بازدهی بالاتر از تورم وجود دارد.

سرمایه گذاری تضمین شده

سرمایه‌گذاری آسان به روش کراد فاندینگ با دونگی

اگر تمایل دارید تا بیشتر با روش کراد فاندینگ آشنا شوید و طرح‌های سرمایه‌گذاری متنوع را مطالعه کنید، یک‌سری به  صفحه اصلی وبسایت دونگی بزنید. دونگی پلتفرمی است که این امکان را برای شما فراهم کرده تا به صورت قانونی و با اطلاع از تمامی جزئیات بتوانید در طرح‌های صنعتی، تولیدی و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده و در بازدهی و منافع آن‌ها شریک شوید. برای اطلاعات دقیق‌تر به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

نرخ بهره، تورم، ثبات سیاسی، کسری یا مازاد حساب جاری، رشد اقتصادی و رویدادهای ژئوپلیتیک بر نرخ دلار تاثیر دارند.

علاوه بر سرمایه گذاری در دلار، می توان از نوسانات قیمت بازار دلار و سایر ارزهای خارجی در ایران نیز بهره برد.