خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سهام برای خرید در بورس؛ راهنمای انتخاب شرکت ها برای سرمایه گذاری

بهترین سهام برای خرید در بورس؛ راهنمای انتخاب شرکت ها برای سرمایه گذاری

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ مقالات

بهترین سهام برای خرید

اگر به دنبال بهترین سهام برای خرید در بورس هستید، باید با شرکت‌های معتبر برای سرمایه گذاری هم آشنا شوید. این شرکت‌ها با ارائه بهترین سهام در سال 1402 به شما کمک می‌کنند تا در مسیر رشد سرمایه عملکرد بهتری داشته باشید. شرکت‌هایی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌شوند باید دارای روند رشد مثبت و پایدار در سودآوری باشند. این موضوع نشان دهنده عملکرد قوی و استحکام مالی شرکت است و به سرمایه گذار اطمینان بیشتری می‌بخشد.

فهرست مطالب

روش‌های تحلیل بهترین سهام برای خرید در بورس

وقتی صحبت از بهترین سهام برای خرید در حال حاضر به میان می‌آید، باید به روش‌های تحلیلی تمرکز کنیم که برای انتخاب این سهام راهگشا هستند. استفاده از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو مسیر واضح و مشخصی است که باید پشت سر بگذاریم. 

سرمایه گذاری در سهام

برای پیدا کردن بهترین سهام ها برای خرید در سال 1402، اول به سراغ تحلیل تکنیکال می‌رویم. به یاد داشته باشید که در تحلیل تکنیکال، معامله‌گران سعی می‌کنند با بررسی روند نوسانات قیمتی سابقه‌ سهم، قیمت آینده‌ آن را پیش‌بینی کنند. این روش برای شناسایی قوی‌ترین پیش‌بینی‌ها با استفاده از اندیکاتورها، اسیلاتورها و سایر ابزارها استفاده می‌شود. با این حال، شناسایی روند صعودی یا نزولی در یک سهم، هیچ قطعیتی برای صحت پیش‌بینی‌ها ارائه نمی‌دهد.

یادگیری تحلیل تکنیکال برای درک بیشترین بازدهی سهام پیچیده نیست و حتی برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار نیز قابل فهم است. شما می‌توانید نمودارها را پس از درک اصول اولیه تحلیل تکنیکال، مطالعه کنید. نمودارها به معامله‌گران اطلاعاتی می‌دهند که قدرت تصمیم‌گیری در بازار را بالا می‌برد. استفاده از نمودارهای تکنیکال نشان می‌دهد که سهام های شاخص ساز شامل چه مواردی هستند و کدام سهم به طور غیرمعمول خرید و فروش می‌شود. به عنوان یک معامله‌گر، تصمیم می‌گیرید که آیا روندها را دنبال کنید یا در تلاش باشید که دارایی‌های کمتر محبوب را مورد توجه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: مالیات سرمایه گذاری چیست + انواع مالیات بر درآمد سرمایه گذاری

در ضمن، زمان پیدا کردن بهترین سهام برای خرید در بورس، نمودارها این توانایی را دارند که بسیاری از رویدادها را ردیابی کنند. بعضی نمودارها فعالیت روزانه سهام را پوشش می‌دهند و بعضی دیگر ممکن است به طول هفته‌ها یا ماه‌ها نگاه کنند. سرمایه‌گذار برای دیدن تصویر بزرگ‌تر و جامع‌تری از آینده روند قیمتی سهم و پیدا کردن بهترین سهام برای خرید 1402، باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد زمان سرمایه‌گذاری خود، بازه‌ زمانی خاصی را برای بررسی نمودارهای مختلف در نظر بگیرد.

تحلیل بنیادی برای سرمایه گذاری در سهام 

می‌توانیم از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال هم برای شناسایی بهترین نماد در بورس استفاده کنیم و به ارزش ذاتی سهام پی ببریم. این روش تحلیلی از آیتم‌های مختلفی استفاده می‌کند و حتی برای بازارهای مختلف (با توجه به شرایط آن بازار)، متفاوت عمل می‌کند. برخی از روش‌های مورد استفاده در تحلیل بنیادی برای شناسایی و یافتن سهم بنیادی در کف قیمت، عبارت‌اند از تحلیل مالی، تحلیل رقابتی، تحلیل صنعتی و تحلیل تغییرات سیاست‌های دولتی و اقتصادی. در این روش تحلیل باید برخی از نسبت‌ها را مد نظر داشته باشید که در ادامه به آنها می‌پردازیم. 

بهترین نماد در بورس

نسبت قیمت به درآمد یا P/E 

P/E یک نشانگر ارزش نسبی سهام در بازار است که بین معامله‌گران بازار بورس اهمیت ویژه‌ای دارد. با استفاده از P/E می‌توان ارزش سهام را با مقایسه قیمت و درآمد شرکت تعیین کرد. عدد بالاتر در P/E به معنی قیمت هر سهم نسبت به سود آن است. بنابراین، زمان بررسی بهترین شرکتهای سودده بورس، باید به دنبال سهامی با P/E کمتر بگردیم. اما باید توجه داشت که علاوه بر P/E، باید به دیگر آیتم‌های بررسی ارزش سهم نیز توجه کرد تا بهترین نتیجه را به دست آوریم. اعتماد کردن فقط به اعداد و ارقام P/E به دلیل امکان انتشار گزارش‌های نادرست برخی شرکت‌ها درباره عملکرد خود توصیه نمی‌شود.

سود تقسیمی سهم یا DPS 

این مورد در بررسی بهترین سهام برای خرید در بورس یکی از روش‌های کسب درآمد از سرمایه‌ گذاری در سهام یک شرکت است. بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس با داشتن عملکرد مطلوب می‌توانند سوددهی مناسبی داشته باشند. این سودها ممکن است به عنوان سود تقسیمی به سهام‌داران پرداخت شوند و یا در حساب شرکت محفوظ بماند.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

به همین دلیل، بررسی سود تقسیمی سهم در شرکت‌های مختلف به عنوان یک سرمایه‌گذار بسیار مهم است تا بتوان ارزش سهم شرکت را تعیین کرد. تحلیلگران بنیادی نیز می‌توانند از این فاکتور به منظور بررسی و تحلیل وضعیت و ارزش ذاتی یک شرکت استفاده کنند.

نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (نسبت P/B سهم)

برای سرمایه گذاری در سهام باید به نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری هم توجه داشته باشیم، زیرا یکی دیگر از آیتم‌های مورد بررسی در تحلیل بنیادی است که کار را برای تعیین ارزش واقعی سهام سخت‌تر می‌کند. در واقع، این نسبت نشان می‌دهد که آیا ارزش بازار سهم بیشتر است یا ارزش دفتری آن. اگر بتوانیم نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری را با مقدار کمتر از یک به دست آوریم، این بررسی می‌تواند به عنوان یک سیگنال مثبت برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در سهامی با پتانسیل رشد بالا در نظر گرفته شود.

بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت

میزان نقدشوندگی سهم برای پیدا کردن بهترین نماد در بورس

این مؤلفه هم به عنوان یک ویژگی مثبت برای دارایی مالی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه دارایی‌های سنگین و فیزیکی مانند خانه یا اتومبیل ممکن است افزایش قیمت بیشتری را تجربه کنند، اما در مقایسه با سهام، قدرت نقدشوندگی کمتری دارند. بین سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، قدرت نقدشوندگی تفاوت‌های زیادی دارد. بنابراین، اگر سهمی قدرت نقدشوندگی بیشتری داشته باشد، ارزشمندترین جایگاه را بین اهالی بازار سرمایه پیدا می‌کند. 

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

این مسئله هم در روند پیدا کردن بهترین سهام برای خرید در بورس می‌تواند نشانه‌ای دیگر از رشد قابل توجه سبد پیشنهادی سهام شما باشد که با بررسی و تحلیل سابقه معاملات سهم، امکان بهترین انتخاب را برای ما میسر می‌کند. 

نسبت PEG برای پیدا کردن بهترین سهام برای خرید در بورس

به یاد داشته باشید که نسبت PEG که از تقسیم قیمت به سود هر سهم به نرخ رشد سالانه درآمد به‌ دست می‌آید. در نتیجه ابزاری برای شناسایی سهام در حال رشد است. در این نسبت، Price نشان‌دهنده قیمت هر سهم، EPS نشان‌دهنده سود هر سهم و EPS Growth نشان‌دهنده نرخ رشد سالانه درآمد است. تحلیلگران معمولا پس از انتخاب سهم با استفاده از نسبت E/P، نسبت PEG را نیز بررسی می‌کنند تا از ارزش ذاتی و آینده روشن سهم اطمینان حاصل نمایند.

بعضی از تحلیلگران باور دارند که اگر نسبت PEG برابر با یک باشد، قیمت‌گذاری سهم منصفانه است و نسبت E/P سهم با نرخ رشد سالانه برآوردی یکسان دارد. همچنین اگر نسبت PEG کمتر از 1 باشد، نشان‌دهنده ارزش سهم است و با توجه به سود مورد انتظار آینده، ارزش‌گذاری شده و معامله می‌شود. در ضمن، اگر نسبت PEG بیشتر از 1 باشد، نشان‌دهنده عدم ارزش سهم است و با توجه به سود مورد انتظار در آینده، ارزش‌گذاری و معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید: 11 دلیل جذابیت سرمایه گذاری جمعی در ایران

با این حال، باید توجه داشته باشید که این تحلیل‌ها نمی‌توانند به ‌صورت قطعی درباره بهترین سهام دارویی یا بهترین نماد سیمان در بورس و حتی دیگر صنایع صدق کنند. در واقع، نمی‌توان به‌ راحتی تعیین کرد که چه عددی از نسبت PEG می‌تواند ارزش یک سهم را مشخص کند، زیرا تفسیر این نسبت بسته به صنعت و فاکتورهای اقتصادی کشور متفاوت است.

بهترین سهام برای خرید بلند مدت

روند انتخاب بهترین سهام برای خرید کوتاه مدت

با توجه به مواردی که برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس با هم مرور کردیم، باید بدانید که برای دستیابی به موفقیت در بازار بورس، اولین گام بر عهده گرفتن مدیریت سرمایه خودتان است. در واقع باید پس از انتخاب بهترین نماد در بورس، بخشی از سرمایه خود را برای خرید بلند مدت ذخیره کنید. در واقع، سود سهام برخی از شرکت‌ها در طولانی مدت بسیار بیشتر است و شما باید تا آن زمان صبر کنید تا بتوانید سهام این شرکت‌ها را بفروشید. 

اما به هر حال با توجه به نکات گفته شده در مورد سرمایه گذاری در سهام، روند پیش روی خود را این‌طور در نظر بگیرید. 

  1. نسبت P/E پایین: هرچه این نسبت کمتر باشد، سهم احتمالا ارزشمندتر است.
  2. عملکرد نسبی قیمت: مقایسه عملکرد سهم با سایر سهام می‌تواند نشان‌دهنده قدرت یا ضعف آن سهم نسبت به رقبا باشد. اگر قیمت سهم نسبت به همتایان آن پایین باشد، احتمالا نشانگر عملکرد ضعیف شرکت است. 
  3. نسبت رشد: اگر این نسبت کمتر از 1 باشد، نشان‌دهنده ارزش زیر قیمت سهم در بازار بورس است.
  4. سود تقسیمی بالا: این مسئله نشان‌دهنده توانایی شرکت در توزیع سود به سهام‌داران است.
  5. نسبت بازار به ارزش دفتری: اگر این نسبت کم باشد، ممکن است سهم ارزشمندتر باشد.
  6. جریان نقدی آزاد: سهمی که جریان نقدی آزاد مثبت و قوی داشته باشد، ممکن است جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران ایجاد کند. 

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

پس از طی این روند به یاد بسپارید که سهم‌های بنیادی بلندمدت به عنوان گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند، این نوع سهام عموما شامل سهام شرکت‌های صنعتی، بخش انرژی و پتروشیمی است. انتخاب بهترین سهام برای خرید بلند مدت موضوعی پیچیده است که به تحقیق و بررسی شرایط بازار نیاز دارد.

بهترین سهام برای خرید در بورس ایران کدام است؟

اگر برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس وقت کافی را ندارید و نمی‌توانید برای آموزش تک به تک همه مفاهیم ذکر شده وقتی بگذارید، ما تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) را به شما معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که سایت دونگی یک پلتفرم آنلاین است که طرح های سرمایه گذاری مختلف را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این طرح‌ها تحت نظارت سازمان فرابورس قرار دارند و تمامی فعالیت‌های مالی و سرمایه گذاری در این سایت توسط این نهاد نظارتی تنظیم و کنترل می‌شود.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

به عنوان یک سرمایه‌گذار در این طرح‌ها، شما در رشد این شرکت‌ها سهیم هستید. این مسئله به این معناست که شما سهام شرکت‌ها را مستقیما خریداری نمی‌کنید، اما از طریق سرمایه گذاری در این شرکت‌ها (به عنوان سرمایه گذار مشارکتی)، سود حاصل از فعالیت‌های آنها را به دست می‌آورید. این روش به شما امکان می‌دهد تا بدون خرید مستقیم سهام، در بازدهی و رشد این شرکت‌ها سهم داشته باشید و سوددهی مناسبی را تجربه کنید. 

بهترین سهام برای خرید در بورس ایران

با توجه به نظارت فرابورس و تنظیمات و قوانین مربوط به سرمایه گذاری در این پلتفرم، این طرح‌ها به عنوان موارد سرمایه گذاری امن و قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند. به همین دلیل، سرمایه گذاری در این شرکت‌ها می‌تواند برای شما به عنوان یک سرمایه گذار علاقه‌مند به پیشرفت، سودآور و مطمئن باشد.

جمع‌بندی

در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که روند سرمایه گذاری در سهام پیچیده و گسترده است و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که هر یک در میزان مختلفی روی حرکت صعودی آن تأثیر می‌گذارند. برای شناسایی بهترین نماد در بورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، ضروری است که میزان تأثیر هر یک از عوامل را به ‌خوبی درک کنید و از تأثیر هیچ عامل مهمی برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس غافل نشوید. برای این منظور، به تجربه و دانش کافی از بازار سهام نیاز دارید.

سرمایه گذاری تضمینی

استفاده از ابزارهای تحلیل بنیادی مانند نسبت P/S یا P/E، سود به ازای هر سهم و سایر نسبت‌ها و داده‌های مالی شرکت‌ها، امکان بررسی وضعیت صنایع را برای شما فراهم می‌کند. با این حال، استفاده از روش‌های امنی مانند تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) حتی نیاز به تسلط بر این قواعد را هم کنار می‌زند. کافی است با بررسی طرح‌ها، برآورد سود یک ساله و دوره سرمایه گذاری آنها، از همین امروز کار خود را شروع کنید. 

سوالات متداول

بهترین سهام باید پیش بینی بازده بسیار بالاتری نسبت به سایر اوراق داشته باشد.

سهام سیمان، لاستیک و پلاستیک، آهک و گچ و همچنین ساخت محصولات فلزی بهترین سهام ها در سال 1402 هستند.