خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ مقالات

بهترین راه سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران چیست؟

درک شرایط کلان اقتصادی کشور در تصمیم گیری برای نوع سرمایه گذاری که می‌خواهیم انجام دهیم بسیار تعیین کننده است. اقتصاد یک امر بنیادیاست و همیشه بر اساس وضعیت کلی خود پیش می‌رود. بنابراین شما چه بخواهید سرمایه گذاری کنید و چه قصد ایجاد یک کسب و کار را داشته باشید؛ بسیار مهم است که هم مسیر با وضعیت کلی اقتصادی کشور حرکت کنید. ما در این مطلب قصد داریم تحلیلی بر شرایط فعلی اقتصاد ایران داشته باشیم. در نهایت به این جمع‌بندی برسیم که بهترین راه سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران چیست؟ با ما در دونگی همراه شوید تا در مورد بهترین نوع سرمایه گذاری در حال حاضر کشور ایران اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست محتوا:

تحلیل شرایط فعلی اقتصاد ایران

متأسفانه امروز، اقتصاد ایران با ابر چالش‌های مهمی دست‌ به‌گریبان است. بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد ایران وجود چند دهه تورم 2 رقمی است که شرایط اقتصادی را بیش از پیش پیچیده کرده است. در سال 1401 کشور ما با ثبت نرخ تورم نقطه به نقطه 54%، یکی از بالاترین تورم‌های جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بیش از 110 کشور جهان، تورمی تک رقمی دارند.

تداوم این تورم در 20 سال اخیر نشانگر شکست سیاست‌های اقتصادی و مدیریتی کشور بوده که سبب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند. به گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور از دهه 90 به بعد (11 سال گذشته) به طور میانگین صفر بوده است. شاید به جرات بتوان گفت که کمتر کشوری در جهان چنین وضعیتی را تجربه کرده است.

اگر بخواهیم خیلی ساده یک تحلیل اولیه در شرایط فعلی داشته باشیم، باید بگوییم که با توجه به نرخ تورم، مردم باید در بازاری سرمایه گذاری کنند که حداقل بتواند 54% سود در طی یک سال کسب کنند. بنابراین بهترین نوع سرمایه گذاری در حال حاضر، سرمایه‌گذاری ای است که حداقل بتواند ارزش دارایی تان را حفظ کند. از طرف دیگر زمانی که به رشد اقتصادی کلی ایران نگاه می‌کنیم می‌بینیم که عملاً بیشتر کسب و کارهای ایران در بلند مدت توسط تورم بلعیده می‌شوند. بیایید به میانگین بازدهی سالانه بازارها نگاه کنیم:

بازدهی

درصد

بازار مسکن27 درصد
دلار6 درصد
سکه و طلا14 درصد
بورس4 درصد

این آمار مربوط به سال 1400 است.

با نگاه به این آمارها در می‌یابیم که اتفاقاً سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران، در چنین بازارهایی که مردم ظاهراً تفکر مثبتی به آنها دارند نه تنها آن‌چنان پربازده نیست، بلکه نمی‌تواند حتی ضرر کلی ناشی از تورم را هم جبران کند. اما همچنان جز گزینه‌های سرمایه گذاری ما در شرایط فعلی اقتصادی ایران است. برای اینکه بتوانیم دارایی‌های خود را در برابر شوک‌های اقتصادی و تورم حفظ کنیم. یا اینکه بتوانیم مقداری سود واقعی از سرمایه گذاری خود به دست بیاوریم.

اما ما تصمیم گرفتیم بهترین سرمایه گذاری‌ در ایران را به شما معرفی کنیم. یکی از نکات مهمی که قبل از سرمایه گذاری باید به آن دقت کنید این است که کشور ما به شدت در حال مقابله با تحریم است. بنابراین خبرهای سیاسی درباره وضعیت تحریم‌ها و همچنین برجام می‌تواند یک‌شبه بسیاری از بازارهای سنتی را که امروزه جز انتخاب‌های اول مردم برای سرمایه گذاری هستند را زمین بزند. به همین دلیل است که باید توصیه‌های زیر را به عنوان یک راهنمایی با ارزش، قبل از هرگونه سرمایه گذاری مد نظر قرار دهید.

نکات مهم هنگام سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

نوع و میزان سرمایه گذاری در ایران تا حدی یک امر شخصی است که البته باید در مسیرهای درست و بر اساس وضعیت کلی اقتصادی کشورتان انجام شود. فارغ از نوع سرمایه گذاری که بعداً به آن خواهیم پرداخت؛ شما در هر نوع سرمایه گذاری که وارد شوید، باید نکات استانداردی را برای آن در نظر بگیرید. این نکات باعث می‌شوند که از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. به‌هرحال ورود به هر بازاری ریسک‌های خاص خودش را دارد. علی‌الخصوص در شرایط فعلی اقتصاد ایران، شما که قصد سود بردن از بازار را دارید، باید حتماً ریسک‌های احتمالی را کنترل کنید. زیرا جبران ضررهای اقتصادی بسیار سخت خواهد بود.

اجتناب از هیجان: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بازار آن تحت کنترل سفته بازان است. همان دلالانی که آنها را نمی‌بینیم اما نامشان زیاد برده می‌شود. این اَبَر دلالان پول خود را مدام بین بازارها جابه‌جا می‌کنند و عمده سودشان از هیجانات مردم عادی است. آنها با ورود پول هوشمند smart money به هر بازاری، عوام را با طمع سود یا ترس از ضرر، به آن بازار می‌کشانند و سود کلانی از این راه کسب می‌کنند. نمونه این اتفاق را در بازار سکه، دلار، بورس و خودرو در سال‌های گذشته دیده‌ایم. نکته مهم این است؛ هر بازاری که می‌خواهید در آن وارد شوید باید بررسی کنید که در حال سکون یا پایدارباشد، از ورود به بازارهایی که هم اکنون ترند هستند به شدت پرهیز کنید. اگر هم قصد ورود به چنین بازارهایی را دارید، صبر کنید تا شرایط آن بازار آرام شود.

نکات مهم هنگام سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

ساخت پرتفوی متنوع: هیچ‌گاه نباید کل پول خود را در یک بازار سرمایه گذاری کنید. ساخت یک پرتفوی (سبد) سرمایه گذاری متنوع از موارد مختلف کمک می‌کند تا یک سرمایه گذاری منطقی داشته باشید و نیاز نباشد مدام بین بازارهای مختلف جابه‌جا شوید. معنی این توصیه همان اصطلاح «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینید» است. هر بازاری ممکن است دچار رکود یا کسادی شود.

اگر سرمایه گذاری شما در ایران متنوع باشد، ضرر یا رکودی که از یک بازار متوجه شما می‌شود را سایر سرمایه گذاری‌هایتان جبران می‌کنند. همچنین سبد سرمایه گذاری خود را باید به طور منظم بررسی و متعادل کنید.

میزان تحمل ریسک: نکته‌ای که بیشتر سرمایه گذاران آماتور در نظر نمی‌گیرند، نقطه تحمل ریسک است. گاهی می‌شنوید که افراد با هیجان خانه، ماشین و بخشی از دارایی خود را فروخته و وارد یک بازار در حال رشد مانند بورس یا دلار می‌کنند. این کار دیوانگی است.

نکته اول این است که شما بخشی از دارایی مازاد خود یا بخش کوچکی از درآمدتان را باید سرمایه گذاری کنید. به هیچ وجه نباید برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران رو به فروش اموال مهم خود بیاورید. مساله بعدی میزان تحمل ریسک است که باید آن را به دست بیاورید. به این شکل که ببینید چه میزان پول را اگر از دست بدهید، هیچ مشکلی برای زندگی شما پیش نخواهد آمد.

نگاه بلند مدت: سرمایه گذاری درست یک کار بلند مدت است. ممکن است که شما با طمع پولدار شدن سریع شروع به سرمایه گذاری کنید. این کار یک خودکشی است. دیدگاه شما در هر بازاری که وارد آن می‌شوید حداقل باید یک‌ساله باشد و خود را برای آن آماده کنید.

مشاور اقتصادی داشته باشید: نکته آخر این است که مانند هر کار دیگری، سرمایه گذاری یک امر تخصصی است. به‌جای گوش دادن به حرف اطرافیان، شما باید از کمک یک مشاور اقتصادی بهره‌مند شوید، تا در کنترل دارایی‌هایتان به شما کمک کند. سعی کنید در هر بازاری که قصد دارید وارد شوید، علاوه بر مشورت با مشاوران اقتصادی، دانش خود را نیز در آن بازار بالا ببرید. داشتن یک نگاه بدبینانه و شفاف بهتر از یک خوش‌بینی هیجانی برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران است.

سرمایه گذاری در کسب و کارها در شرایط فعلی ایران

سرمایه گذاری روی کسب و کار در شرایط فعلی ایران می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. به شرطی که پیش شرط‌های لازم برای آن را داشته باشید. اگر خودتان بخواهید کسب و کاری راه‌اندازی کنید، قطعاً با چالش‌های بزرگی همراه خواهید بود. زیرا اداره یک کسب و کار، تأمین هزینه پرسنل و هزینه راه اندازی و مشکلاتی که تورم برایتان ایجاد خواهد کرد بسیار سخت و طاقت فرسا است.

بنابراین کدام سرمایه گذاری بهتر است؟ در شرایط اقتصادی امروزه ایران پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه یک کسب و کار جدید را راه اندازی کنید، روی یک کسب و کار موفق سرمایه گذاری کنید. این کار می‌تواند سود مناسبی برای شما داشته باشد و سودمندترین سرمایه گذاری در ایران به حساب آید. کسب و کاری که در بازار جا افتاده است. بیشتر مشکلات اولیه خود را پشت سر گذاشته و تنها به سرمایه بیشتر برای توسعه نیاز دارد.

در روش سنتی شما باید بین اطرافیان خود به دنبال چنین کاری بگردید و احتمالاً مجبور هستید حجم قابل توجهی از سرمایه را به آن کار تزریق کنید. اما انتخاب دیگری نیز وجود دارد: شرکت در کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی برای توسعه یک کار. کرادفاندینگ در واقع یک روش سرمایه گذاری است که از طریق آن تعداد زیادی از سرمایه گذاران پس از خواندن یک طرح توسعه کسب و کار، تصمیم می‌گیرند تا به هر میزان که دلخواه آنهاست در آن سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاری در کسب و کارها در شرایط فعلی ایران از طریق کرادفاندینگ

بیشتر بخوانید: آنچه که در مورد تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) باید بدانید

این روش سبب می‌شود هم سرمایه مورد نیاز آن کسب و کار برای توسعه خود تأمین شود و هم شما یک سرمایه گذاری مطمئن را تجربه کنید. نرخ سوددهی در کرادفاندینگ بالای 40% سالیانه است که از متوسط بیشتر بازارهای مالی بیشتر است. همچنین ورود به چنین سرمایه گذاری با مبلغ کم نیز امکان پذیر است. پلتفرم دونگی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی است که پس از بررسی کسب و کارهای مختلف، مطمئن‌ترین و بهترین نوع سرمایه گذاری در ایران را برای تأمین مالی در وب‌سایت خود قرار می‌دهد. استفاده از روش کرادفاندینگ تقریباً بهترین انتخاب شما برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران است که مزایای زیر را با خود به همراه دارد:

  • امکان سرمایه گذاری با حداقل پرداخت 500 هزار تومان
  • امکان انتخاب از بین پروژه‌های متنوع
  • سوددهی بالای 40% برای پروژه در مدت زمان یک سال
  • کمک به رونق تولید و اشتغال زایی
  • تضمین اصل سرمایه در بیشتر پروژه‌ها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ این است که وابسته به رخدادهای سیاسی - اجتماعی نیست و از بیشتر شوک‌های وارد شده به اقتصاد در امان است، چرا که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که مجری این طرح‌ها هستند، کمترین وابستگی را به اقتصاد دستوری دارند.

کرادفاندینگ، بهترین انتخاب شما برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران

سرمایه گذاری در بازار سرمایه

یکی از روش‌های مناسب سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران، رفتن به بازار سرمایه است. بورس تا قبل از سال 90 وضعیت سیاسی نداشت و بیشتر، افراد حرفه‌ای در آن فعال بودند. اما به یک باره حجم عظیمی از مردم برای سرمایه گذاری به سمت بورس کشانده شدند و نتیجه آن ضررهای مالی فراوانی بود که به مردم تحمیل شد. به خودی خود بورس یک محل خوب برای سرمایه گذاری بلند مدت است، اما سه نکته مهم را هنگام این کار باید در نظر بگیرید.

  • نکته اول اینکه بورس یک بازار بلند مدت است و باید برای سرمایه گذاری در آن باید بسیار صبور باشید. اگر می‌توانید چند سال پول خود را در یک بازار بخوابانید، بورس پیشنهاد مناسبی است. هرچند که مشکل اصلی سرمایه گذاران بورس نداشتن تخصص و رفتار هیجانی است.
  • نکته‌ دیگری که باید در نظر بگیرید این است که بورس یک بازار به اصطلاح ترسو است. یعنی با کوچک‌ترین مخاطرات سیاسی، دچار ریزش‌های شدید می‌شود. همانطور که می‌دانید شرایط فعلی کشور ما بخصوص در سیاست خارجی متعادل نیست و هر خبری می‌تواند بورس را زیان‌ده کند.
  • به عنوان نکته کلیدی آخر، اگر باز هم قصد سرمایه گذاری در بورس ایران را دارید، از صندوق‌های درآمد ثابت استفاده کنید. این صندوق‌ها توسط سبدگردان‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و سود ثابتی تا 25% را سالانه به شما ارائه می‌کنند.

همان‌طور که می‌بینید، سود سرمایه گذاری در بورس و مزایای آن بسیار کمتر از سرمایه گذاری در روش کرادفاندینگ است.

سرمایه گذاری در بازار سرمایه در شرایط اقتصادی ایران

سرمایه گذاری در بخش طلا و ارز

در شرایطی که کشور ما دچار تورم افسار گسیخته است و قیمت دلار، سکه و طلا با هر شوک اقتصادی و سیاسی افزایش پیدا می‌کند. شاید خرید طلا یا ارز بتواند سودده باشد و از کاهش ارزش دارایی‌هایتان جلوگیری کند. در کل بد نیست که بخشی از سرمایه خود را به طلا یا ارز تبدیل کنید، اما این نکته را مد نظر داشته باشید که با پخش شدن یک خبر خوب سیاسی مانند توافق اتمی و یا پذیرش FATF ممکن است این بازارها که به گفته کارشناسان دارای حباب فراوانی هستند یک شبه سقوط کنند.

در شرایط عادی نرخ بازدهی طلا و ارز، برخلاف تصور عمومی آن‌چنان بالا نیست مگر اینکه چالش‌های سیاسی سبب رشد ناگهانی آنها شود. وقتی سرمایه گذاری در این بخش را با کرادفاندینگ مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که کرادفاندینگ محل بسیار امن‌تر و سودده‌تری از بازار سکه و طلا است. شما دیگر نیاز نیست نگران رخ دادهای سیاسی - اجتماعی باشید و سودمندترین سرمایه گذاری در ایران بدست خواهید آورد.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع بندی

در کشوری با شرایط اقتصادی و سیاسی نرمال که تورم تک رقمی است، شاید آن‌چنان نیز نباشد که برای سرمایه گذاری‌های معمول وسواس به خرج داد. اما سرمایه گذاری در ایران که امروزه دچار تورم افسارگسیخته و شرایط خاص اقتصادی است، به شدت باید مراقب نوع سرمایه گذاری‌های خود باشید.

همان‌طور که گفته شد؛ یک خبر خوب سیاسی می‌تواند یک شبه تمام سود شما از بازاری مثل بورس، ارز، طلا، مسکن، خودرو و ... را به زمین بزند. بنابراین توصیه کارشناسان این است که اگر توانایی و سرمایه ایجاد و نگهداشت کسب و کار را دارید، در این زمینه فعالیت کنید.

اگر هم شما نمی‌خواهید یا نمی‌توانید یک کسب و کار خوب راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌شود با روش کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی، روی کسب و کارهای موفقی که سال‌هاست فعالیت خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند سرمایه گذاری کنید. کرادفاندینگ مطمئن ترین سرمایه گذاری در ایران به حساب می‌آید و به کمک پلتفرم دونگی می‌توانید در بهترین و سودمندترین طرح های اقتصادی و کسب و کارها سرمایه گذاری کنید.

سوالات متداول

در شرایط تورمی و رکود اقتصادی ایران می توانید در بازارهایی از جمله کسب و کار، مسکن، سکه، طلا و بورس سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ روی کسب و کارها را می توان در شرایط فعلی ایران پرسودترین و کم ریسک ترین روش سرمایه گذاری دانست.

مهمترین نکات از جمله میزان سوددهی و میزان ریسکی است که سرمایه شما تحمل خواهد کرد.

بهترین مدل تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ در ایران را می توانید از طریق وب سایت دونگی تجربه کنید.