این در حالی است که امروزه شیوههای جدیدی برای جذب سرمایه گذار معرفی شده است. این روشها سرعت، سهولت،
شفافیت بیشتر و مدیریت بهتر ریسکها در فرایند جذب سرمایه را فراهم میکنند و شانس رشد یک کسب و کار نوپا را
افزایش میدهند.
نقش سرمایه در توسعه کسب و کار
همانطور که گفتیم سرمایه یکی از عناصر کلیدی توسعه کسب و کار است. همین موضوع باعث شده در
سالهای اخیر روش های مختلفی برای یافتن سرمایه گذار معرفی شوند که طیف گستردهای از بانک تا
فرشتههای سرمایه گذار را در بر میگیرند. این روشها هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند اما
نکته کلیدی این است که به هر حال ما تمایل داریم سرمایه مورد نظرمان را سریع، آسان و با شفافیت بالا به
دست بیاوریم.
در بازار رقابتی، نداشتن سرمایه یا عدم تزریق به موقع سرمایه به علت عدم جذب سرمایه گذار به طرح توسعه
باعث پیشی گرفتن رقبا میشود. زمانی که رقبای ما بخشهای بیشتری از بازار را تصاحب کنند، جریانهای
درآمدی ما کوچکتر میشود و در بدترین حالت ما به سمت ورشکستگی میرویم.
این در حالی است که با انتخاب راهکار مناسب جذب سرمایه، مسیر آینده یک کسب و کار تا حد زیادی مشخص میشود
و مقصد که همان موفقیت است بیش از پیش آشکار میگردد. اما قبل از پیدا کردن سرمایه گذار باید به چهار
ویژگی اصلی جذب سرمایه بیشتر دقت کنیم.
سرعت در یافتن سرمایه گذار
سرعت تغییرات در جهان هر روز بیشتر میشود و فضای کسب و کار هم دائما تحت تاثیر همین تغییرات است. نمونه
بارز این موضوع پیشرفت گوشیهای تلفن همراه است. سازندگان موبایل هر روز از قابلیتهای سختافزاری و
نرمافزاری در گوشیها رونمایی میکنند تا بتوانند در بازار شدیدا رقابتی این محصول ضمن حفظ جایگاهشان،
همگام با تقاضای خریداران گوشی پیش بروند.
اجرا و پیادهسازی این تغییرات شگفتانگیز بدون دسترسی به سرمایه امکانپذیر نیست. البته شرکتهای سازنده
گوشی درآمد و سود بالایی دارند و از آن برای توسعه استفاده میکنند اما یک شرکت کوچکتر که باز هم در
همین بازار تلفن همراه فعال است و مثلا محصول جدیدی برای مدیریت استفاده از موبایل ارائه کرده، برای
توسعه محصول به جذب فوری سرمایه گذار نیاز دارد.
در واقع سرعت در یافتن سرمایه گذار به نوعی یک مزیت رقابتی است که به کسب و کارهای کوچکتر اجازه میدهد
تا دستکم گوشهای از بازار مصرفیشان را کنترل کنند. در اینجا منظور ما از سرعت شامل مراحل مختلفی
میشود که در پایین آمده است:
- سرعت در پیدا کردن بهترین سرمایه گذاران
- سرعت در اطلاعرسانی برای جذب سرمایه
- سرعت در انتقال اطلاعات لازم به سرمایه گذار
- سرعت در دریافت سرمایه جمعآوری شده
خوشبختانه امکان جذب سریع سرمایه گذار در پلتفرم دونگی فراهم شده است. دونگی با تکیه بر توان سرمایه
گذاران، میتواند در کمتر از دو ماه بازار کوچک یک کسب و کار را توسعه و گسترش دهد. البته در این روش
برای یافتن سرمایه گذار، سهولت و شفافیت هم وجود دارد.
سهولت در جذب سرمایه گذار با کرادفاندینگ نسبت به روشهای دیگر
تا قبل از اینکه با کرادفاندینگ دونگی آشنا شویم ما چند راهکار مشخص برای جذب سرمایه گذار و تزریق
سرمایه به کسب و کارمان داشتیم. میتوانستیم به بانک مراجعه کنیم و برای دریافت وام درخواست دهیم که
احتمالا وارد یک فرایند بسیار پیچیده و زمانبر میشدیم. شاید هم تصمیم میگرفتیم از اعضای نزدیک
خانواده کمک مالی بخواهیم که در اینجا هم شفافیت قربانی میشد. چون به هر حال با اعضای خانواده رفتار
متفاوتی داشتیم و آنها به شکل متفاوتی به ما نگاه میکردند.
در این بین روشهای دیگری هم برای پیدا کردن سرمایه گذار پیش روی ما قرار داشت از جمله رفتن به سراغ
فرشتههای سرمایه گذار، صندوقهای سرمایه گذاری خطرپذیر، شریک شدن، استفاده از حمایتهای دولتی،
پیشفروشی و حتی پناه بردن به پسانداز شخصی!
اما با استفاده از ویژگیهای کرادفاندینگ یا همان روش تامین مالی جمعی ما میتوانیم سرمایه مورد نظرمان
را با خیال راحت به دست بیاوریم. این آسانی از کجا میآید؟ در دونگی بسیاری از فرایندهای اداری که عموما
از آنها با عنوان کاغذبازی یاد میکنیم حذف شده و با خودکاری خیلی از امور سهولت یافتن سرمایه گذار
بیشتر شده است.
علاوه بر این دونگی مورد اعتماد سرمایه گذاران خرد و کلان قرار دارد که به محض انتشار یک سرمایه گذاری،
از سرمایه خود برای آن خرج میکنند و البته در ازای آن سود میگیرند. همچنین از آنجایی که مبلغ سرمایه
گذاری دلخواه است، افراد با کمترین پول هم میتوانند بر روی توسعه کسب و کار ما سرمایه گذاری کنند.
مثلا فرض کنید ما برای توسعه کسب و کارمان به 3 میلیارد تومان نیاز داشته باشیم، فقط کافی است 1000 نفر
و هر کدام مبلغ 3 میلیون تومان از سرمایهشان را در اختیار ما قرار دهند، همین ویژگی ذاتی کرادفاندینگ
باعث شده تا ما با راحتی بسیار بیشتری بتوانیم فرایند یافتن سرمایه گذار را انجام دهیم. البته شفافیت هم
یکی دیگر از ویژگیهای ذاتی این روش سرمایه گذاری است که در ادامه آن را بررسی میکنیم.
جایگاه شفافیت در پیدا کردن سرمایه گذار
شفافیت هم برای ما به عنوان یک کارآفرین یا مدیر یک کسب و کار و هم برای کسی که میخواهد بر روی طرح
توسعه ما سرمایه گذاری کند مهم است. اینکه فکر کنیم بدون شفافیت بتوانیم وارد فرایندهای جذب سرمایه
گذار شویم، منطقی به نظر نمیرسد. اما چگونه میتوانیم این شفافیت را به وجود بیاوریم؟
اجرای دقیق محاسبات مالی کسب و کار در زمان حاضر و حتی پیشبینی آینده یکی از روشهای ایجاد شفافیت است.
اگرچه در مدل کرادفاندینگ دونگی همه این اطلاعات را در اختیار سرمایه گذار قرار نمیدهیم اما مواردی
همچون نرخ بازده داخلی میتواند برای جلب نظر سرمایه گذار و افزایش شفافیت مورد استفاده قرار بگیرد.
در ادامه نیز تعهد به ارائه گزارشهای دورهای به سرمایه گذاران که شامل جزئیات حسابرسی هم باشد، به
افزایش شفافیت در یافتن سرمایه گذار کمک میکنند.
علاوه بر اینها معرفی موضوع کسب و کار و اینکه اصلا ماموریتها و چشماندازهای کسب و کار ما چیست هم در
ایجاد شفافیت موثر هستند و احتمال جلب نظر مثبت سرمایه گذار را بیشتر میکنند تا حاضر باشند در سود و
ریسکهای یک کسب و کار سهیم شوند.
مدیریت بهتر ریسکها در این مدل جذب سرمایه
ما به عنوان مدیر یک کسب و کار یا بنیانگذار آن به خوبی از ریسکها آگاه هستیم و میدانیم که ممکن است
با سرمایه جذب شده نتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم و اسیر ریسکهای اقتصادی شویم. به هر حال ریسک
بخش جدایی ناپذیر هر کسب و کار است. مهمتر این است که بتوانیم ریسکها را به بهترین شکل مدیریت کنیم و
در هنگام جذب سرمایه برای طرح مورد نظر، استراتژی مناسبی را انتخاب کنیم.
استفاده از دونگی برای پیدا کردن سرمایه گذار علاوه بر مزایایی که در بالا به آن اشاره کردیم، به معنی
تقسیم ریسکها بین سرمایه گذار و سرمایه پذیران نیز است. این در حالی است که مثلا ما نمیتوانیم
ریسکهای کار را با پدرمان که حاضر شده بر روی طرح ما سرمایه گذاری کند تقسیم کنیم یا بانک مسئولیتی در
قبال ریسکهای ما نمیپذیرد. در خیلی دیگر از شیوههای جذب سرمایه نیز این توزیع ریسک اتفاق
نمیافتد. در حالی که در مدل کرادفاندینگ که در پلتفرم دونگی اجرا میشود، این امکان در هنگام پیدا کردن
سرمایه گذار فراهم شده است.
استفاده از دونگی برای پیدا کردن سرمایه گذار علاوه بر مزایایی که در بالا به آن اشاره کردیم، به معنی
تقسیم ریسکها بین سرمایه گذار و سرمایه پذیران نیز است. این در حالی است که مثلا ما نمیتوانیم
ریسکهای کار را با پدرمان که حاضر شده بر روی طرح ما سرمایه گذاری کند تقسیم کنیم یا بانک مسئولیتی در
قبال ریسکهای ما نمیپذیرد. در خیلی دیگر از شیوههای جذب سرمایه نیز این توزیع ریسک اتفاق نمیافتد.
در حالی که در مدل کرادفاندینگ که در پلتفرم دونگی اجرا میشود، این امکان در هنگام پیدا کردن سرمایه
گذار فراهم شده است.
چطور با دونگی سرمایه گذار پیدا کنیم؟
سرعت، سهولت، شفافیت و مدیریت بهتر ریسکها چهار ویژگی اساسی در پیدا کردن سرمایه گذار از طریق
دونگی هستند. علاوه بر این ویژگیهای قابل توجه، امکان جذب سرمایه تا 25 میلیارد تومان برای
توسعه یک کسب و کار از طریق این سایت فراهم شده است. برای یافتن سرمایه گذار از این طریق، پنج مرحله را
طی میکنیم که عبارتند از:
- ارسال درخواست پذیرش طرح سرمایه پذیری از طرف ما به عنوان کارآفرین یا صاحب کسب و کار
- بررسی شرایط طرح و ارزیابی سود و ریسکها توسط کارشناسان دونگی
- انتشار فراخوان تامین مالی جمعی (سرمایه گذاری جمعی)
- شروع یافتن سرمایه گذار و تزریق سرمایه از طرف آنها
- اعلام پایان فراخوان و انتقال سرمایه جمعی آوری شده به ما
خبر خوب این است که تمام این مراحل در کمتر از 2 ماه انجام میشود که زمان بسیار مناسبی برای جذب سرمایه
برای یک کسب و کار است.
بنابراین اگر ما به فکر توسعه کسب و کارمان باشیم و نیاز به سرمایه داشته باشیم، میتوانیم با حضور در
دونگی و استفاده از خدمات این پلتفرم، از توان سرمایه گذاری و مزایای منحصر به فرد آن برخوردار
شویم.
دونگی با تکیه بر توان سرمایه گذاران، میتواند در کمتر از دو ماه بازار کوچک یک کسب و کار را
توسعه و گسترش دهد. در این روش برای یافتن سرمایه گذار البته سهولت و شفافیت هم وجود دارد.
تاکنون طرحهای متنوعی با موضوعات خدماتی و صنعتی در دونگی تامین مالی شدهاند و توانستهاند مرحله جذب
سرمایه گذار را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این طرحها به طور میانگین میلیاردها تومان سرمایه به
کسب و کارها تزریق شده و از سوی دیگر سرمایه گذاران با دریافت سود، به سرمایه گذاری بیشتر در
فراخوانهای جدید سرمایه گذاری تمایل نشان دادهاند که بیانگر پویایی این پلتفرم کرادفاندینگ است.
جمعبندی
دونگی به عنوان یکی از پلتفرمهای فعال در حوزه تامین مالی جمعی به ما امکان میدهد تا بتوانیم
سرمایه مورد نیاز برای رشد یا توسعه یک کسب و کار یا استارتاپ را از طریق روش کرادفاندینگ به دست
بیاوریم. در کنار روشهای سنتی مثل بانک، فرشتگان سرمایه گذار، صندوقهای سرمایه گذاری خطر پذیر،
استفاده از حمایتهای دولتی، حمایت اعضای خانواده و یا هزینه از سرمایه شخصی که معمولا کارآمد نیستند.
اما روش سرمایه گذاری جمعی مورد علاقه هزاران سرمایه گذار خرد و کلان قرار گرفته و باعث شده تا ما
بتوانیم با سرعت، سهولت و شفافیت بیسابقهای منابع مالی مورد نیازمان را جذب کنیم. در کنار این سه
ویژگی، با یافتن سرمایه گذار از طریق کرادفاندینگ میتوانیم ریسکهای کسب و کار را نیز بین
سرمایه گذاران توزیع کنیم که این خودش منجر به مدیریت بهتر ریسکها میشود.