خانه / وبلاگ و مقالات / چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰ مقالات

بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

دو برابر کردن پول و سرمایه اتفاقی است که برای بسیاری از ما دور از دسترس به نظر می‌رسد. اما از نظر مفاهیم اقتصادی و موقعیت‌های مالی مختلف می‌توان گفت که این اتفاق شدنی است. تنها باید بدانید که چه مسیر یا مسیرهایی می‌تواند شما را به این هدف نزدیک کند. ما در این مقاله به دنبال این هستیم که مسیرهای دو برابر کردن پول و سرمایه را از نظر علم اقتصاد و دنیای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهیم.

شاید یک پیش آمد اتفاقی یا یک شانس بزرگ باعث شود که فردی در دنیا یک شبه بتواند سرمایه خود را دو برابر کند. به طور مثال فردی که ده سال گذشته یک بیت کوین به قیمت چند دلاری خریداری کرده، امروز از سرمایه فراوانی برخوردار است. این خرید و سرمایه‌گذاری را چندان نمی‌توان بر اساس مفاهیم اقتصادی و روند سرمایه‌گذاری تحلیل کرد و به واقع می‌توان گفت که او شانس خوبی در این سرمایه‌گذاری داشته و توانسته سود بسیار خوبی هم از آن ببرد و آن چیزی که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که آیا می‌توان مسیری کشف کرد که بتواند به شکل منطقی و مداوم امکان دو برابر کردن پول را برای ما فراهم بیاورد؟

درست مانند هر مسیر دیگر لازم است ملزومات سفر را بشناسیم و از آن‌ها در این مسیر استفاده کنیم و برای یک سرمایه‌گذاری و یا برای این که بتوانیم دو برابر کردن پول را تجربه کنیم لازم است مفاهیم ابتدایی سرمایه‌گذاری و علم اقتصاد را به درستی بشناسیم و مفاهیم از جمله دوره، سود و ریسک سرمایه‌گذاری از جمله موارد مهمی است که می‌تواند به ما در این مسیر کمک کند.

فهرست مطالب:

دو برابر کردن پول و شناخت چارچوب

دو برابر کردن پول و شناخت چارچوب

دو برابر کردن پول را زمانی می‌توانیم شروع کنیم که چارچوب کلی مسیر را بشناسیم. از چه طریق می‌توان سرمایه خودمان را دو برابر کنیم؟ آیا سرمایه‌گذاری تنها راه رسیدن به این هدف است؟ مسلما خیر. در واقع سرمایه‌گذاری یک ضلع از مثلث طلایی افزایش سرمایه محسوب می‌شود. بگذارید کمی ساده‌تر بیان کنیم، برای رسیدن به یک موفقیت مالی مانند دو برابر کردن پول لازم است که سه رکن یا سه ضلع در کنار یکدیگر قرار بگیرد:

  1. افزایش درآمد
  2. کاهش هزینه
  3. سرمایه‌گذاری

پس اگر به دنبال افزایش سرمایه و یا دوبرابر کردن آن هستید بهتر است هر سه ضلع را در کنار یکدیگر داشته باشید. از این رو در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد. البته کاملا قابل پیش بینی است که در بخش سرمایه‌گذاری قدرت عملکرد و بازدهی بیشتری خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

افزایش درآمد

افزایش درآمد یکی از ارکان مهم افزایش سرمایه و دو برابر کردن آن است که در واقع درآمد مفهومی است که در کشورهای جهان اولی بر اساس میزان بازدهی و توانایی افراد سنجیده می‌شود اما در کشورهایی مانند ایران درآمد مفهومی است از پیش تعیین شده و غیر قابل تغییر، مگر این که مسیر جدید برای آن ایجاد شود.

بگذارید کمی ساده‌تر برای شما توضیح دهیم، در کشورهایی مانند آمریکا یک برنامه نویس کامپیوتری بر اساس میزان توانایی، تجربه و مهارتی که دارد به ازای هر ساعت کار درآمد مشخصی به دست می‌آورد و این فرد می‌تواند با افزایش مهارت و تجربه کند موقعیت درآمدی بهتری برای خود ایجاد کند، اما همین فرد با همین ویژگی و توانایی در ایران نمی‌تواند از یک سطح درآمدی بیشتر بالاتر برود.

از این رو در ایران ما با مفهوم بسیار مهمی به نام چند شغلی رو به رو هستیم و در واقع یعنی یک فرد توان خود را در طول روز یا هفته میان چندین شغل تقسیم می‌کند تا بتواند به سطح بالاتری از درآمد برسد. یک کارمند در کنار شغل خود اقدام به رانندگی می‌کند و یا یک مهندس کامپیوتر اقدام به تولید محتوای متنی می‌کند تا بتواند به درآمد بیشتری برسد.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که در چنین حالتی افزایش درآمد برابر با کاهش سطح کیفیت زندگی است. چرا که فرد در چنین شرایطی از زمان استراحت، تفریح و... خود کم می‌کند تا بتواند به درآمد بیشتری برسد. پس پیشنهاد نمی‌کنیم که شما در کنار شغل خود، شغل دیگری داشته باشید. چرا که یادتان باشد انسان برای داشتن سطح بهتر زندگی است که کار می‌کند و نه برعکس!

اما اگر شما توانایی کسب موقعیت بهتر شغلی را بر اساس مهارت و تجربه خود دارید، بهتر است دست به کار شوید و اگر فکر می‌کنید در شرکتی خصوصی سطح درآمد بالاتری نسبت به کار دولتی امروز خود دارید، نترسید و دست به کار شوید که این مسیر درست افزایش درآمد است و با بهبود سطح مهارت و تجربه خود می‌توانید موقعیت‌های بسیار بهتری برای خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

کاهش هزینه

بعد دیگر دو برابر کردن پول و سرمایه، کاهش هزینه است و کاهش هزینه به شکل پنهان اما موثر می‌تواند به روند دو برابر کردن پول کمک کند که بسیاری از ما به خوبی می‌دانیم که چگونه درآمد خود را افزایش دهیم و حتی حاضر هستیم در تمام طول روز کار کنیم تا سطح درآمدی بهتری داشته باشیم اما غالب ما نمی‌دانیم که می‌توانیم بخش بزرگی از این درآمد را بر اساس هزینه‌ای درست و منطقی به جیب بازگردانیم.

کاهش هزینه به معنی حذف نیازها و یا کاهش نیازها نیست. در واقع مسئله‌ای که وجود دارد این است که شما دقیقا بدانید چه نیازی دارید و به چه شکلی می‌توانید این نیاز را تامین کنید. بسیاری از ما عمده خریدهای خود را از سوپرمارکت‌های محلی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌دهیم. اما شاید تجربه یک مسیر تازه مانند خریدهای اینترنتی بتواند شما را با روند جالبی از کاهش هزینه آشنا کند. نکته بسیار مهمی که در علم اقتصاد نیز به آن اشاره شده مسئله تعصب در خرید یا هزینه است.

به طور مثال بسیاری از ما دوست داریم که همیشه از یک فروشگاه خرید کنیم و یا از یک روش برای تامین نیازهای خود بهره مند شویم. یک آرایشگاه را برای تامین نیازهای خود انتخاب می‌کنیم و همیشه یک مسیر ساده و مشخص برای رسیدن به سر کار داریم. این تعصب یا همان لختی ذهن است که در علم اقتصاد به آن بسیار توجه شده است. تا به حال فکر کردید که چرا فروشگاه‌های تازه کار و یا شرکت‌های خدماتی که تازه به عرصه تجارت وارد می‌شوند اقدام به ارائه تخفیف‌های عجیب و غریب می‌کنند؟ این‌ها دوست دارند که بتوانند لختی ذهن مشتری را به سمت خود جذب کنند. بعد از آن است که رفته رفته با کاهش تخفیف و حتی با افزایش هزینه‌ها این لختی مانع از مهاجرت مشتری به سایر فروشگاه ها شرکت‌ها می‌شود. کمی در این خصوص فکر کنید.

بیشتر بخوانید: 10 پیشنهاد برای راه اندازی کسب و کار با 1 میلیارد تومان

تجربه شخصی در خصوص کاهش هزینه

بگذارید بر اساس یک تجربه شخصی در خصوص کاهش هزینه و تاثیر آن بیشتر صحبت کنم. از زمانی که ازدواج کردم، همسرم بر اساس شناختی که نسبت به فروشگاه اینترنتی داشته عمده نیازهای خانه را تامین می‌کند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که وی هیچگاه دچار تعصب نمی‌شود. او برای خرید حتی ساده‌ترین نیاز خانه و خانواده ده ها سایت و فروشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهد. او می‌داند که استفاده از تخفیف‌های فروشگاهی می‌تواند سودمند باشد اما در دام لختی آن‌ها نمی‌افتد.

طی چند سالی که از ازدواج ما گذشته با وجود افزایش نه چندان زیادی که در سطح درآمدی من وجود داشته، این مدیریت هزینه و انتخاب بهترین مسیر در انجام هر هزینه‌ای باعث شده است که سطح مالی خانواده افزایش پیدا کند. این کاهش هزینه به شکل منطقی بدون حذف نیازها باعث شده است که سرمایه بازگشتی خوبی وجود داشته باشد. بنابراین می‌توانم به سادگی بیان کنم که در کشوری مانند ایران که امکان افزایش درآمد کار بسیار سختی محسوب می‌شود. بهتر است که با کاهش و مدیریت درست هزینه سطح مالی خودتان را بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

سرمایه‌گذاری

اما ضلع دیگر دو برابر کردن پول و رسیدن به موقعیت مالی سرمایه‌گذاری است. بسیاری سرمایه‌گذاری را ضلع طلایی موفقیت‌های مالی می‌دانند. در واقع سرمایه‌گذاری می‌تواند شما را بسیار سریع‌تر از هر مسیر دیگری به اهداف سرمایه گذاری و مالیتان برساند. یک سرمایه‌گذاری درست و منطقی طی دوره‌های مختلف حتی امکان دو برابر کردن پول و سرمایه را فراهم می‌آورد.

بنابراین در کنار افزایش درآمد و کاهش هزینه می‌توان گفت که این سرمایه‌گذاری است که ضربه اصلی برای دو برابر کردن پول را وارد می‌کند. اما چگونه؟

امروز در ایران و جهان موقعیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد. بازارهای مالی بورس، بازار جهانی فارکس، بازار ارزهای دیجیتال، بازار ارز و طلا، بازارهای فیزیکی و ده ها مورد دیگر از جمله موقعیت‌هایی است که هر کدام در موقعیت‌هایی می‌تواند مسیر رشد مالی ما را فراهم بیاورد. اما کدام مسیر بهتر است؟ در ادامه عمده تمرکز ما بر سر کشف بهترین نوع موقعیت مالی برای دو برابر کردن پول خواهد بود. اما پیش از آن بیایید بدانیم که در کشورهای مطرح دنیا مانند آمریکا که از اقتصاد برتر و پایداری برخوردار هستند چه مسیرهایی برای افزایش سرمایه و دو برابر کردن پول وجود دارد. پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

دو برابر کردن پول در آمریکا

آمریکا دارای اقتصاد برتر و کشوری قوی در جهان محسوب می‌شود. بر این اساس می‌خواهیم بدانیم مردم این کشور چه راهی برای دو برابر کردن پول و افزایش سرمایه خود دارند. مجله اینترنتی اقتصاد مطرح investopedia در گزارشی 5 مسیر اصلی برای رسیدن مردم آمریکا به این هدف را تشریح کرده است. شما می‌توانید این گزارش را در این لینک بخوانید.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و کلی بیان کنیم، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد از طریق افزایش مهارت و تجربه مهم‌ترین راه ها برای رسیدن به سرمایه‌ای بیشتر معرفی شده است. در واقع در کشوری مانند آمریکا نیز که از اقتصاد پایدار و منطقی و منظمی برخوردار است سرمایه‌گذاری از جمله مسیرهای اساسی و مهم شناخته شده است.

اما تفاوت اصلی که در اینجا وجود دارد این است که در آمریکا سود حاصل از سرمایه‌گذاری (سود سازی سهام و شرکت سرمایه پذیر) در کنار پایین بودن درصد تورم به اندازه‌ای است که عملا باعث می‌شود سرمایه افراد با افزایش رو به رو شود. مسئله دیگر این است که در چنین کشوری همواره فرصت شغلی بهتری برای افراد وجود دارد. بنابراین با سرمایه‌گذاری بر خود و کشف موقعیت‌های بهتر کاری می‌توان ضلع اول افزایش سرمایه را به خوبی تقویت کرد.

اما در ایران مسیر اول منتهی به نابودی زندگی می‌شود. در واقع امکان افزایش درآمد به جز از طریق نابودی زندگی و کاهش رفاه زندگی در غالب اوقات وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به افزایش روز به روز تورم عملا نمی‌توان چشم داشتی به سودسازی شرکت‌ها به خصوص برای سرمایه‌های کوچک دانست. بنابراین مسیرها و روش‌های محدود تری برای دو برابر کردن پول و سرمایه در ایران و کشورهایی مانند آن وجود دارد. نظر شما چیست؟ چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ آیا مسیری قانونی، مشخص و منطقی برای دو برابر کردن پول در ایران وجود دارد؟

دو برابر کردن پول به شکل عملی در ایران

دو برابر کردن پول به شکل عملی در ایران

دو برابر کردن پول را اگر بخواهیم به صورت عملی در ایران مورد بررسی قرار دهیم باید به چند مفهوم بسیار مهم اشاره کنیم. اول این که شرایط شغلی و کاری در ایران به نحوی است که عملا نمی‌توان افزایش درآمد را به عنوان یک مسیر کاملا امن قبول کرد. گرچه روند افزایش موقعیت‌های شغلی جدید بر اساس مهارت‌های نوین باعث شده است که رفته رفته بتوان افزایش درآمد را جزئی از مسیر دو برابر کردن پول دانست. اما این مسیری نیست که بتوان برای تمام افراد جامعه در نظر گرفت.

تورم، اصلی ترین فاکتور در اقتصاد ایران

اقتصاد ایران تحت تاثیر فاکتور بسیار مهمی تحت عنوان تورم است. برای درک مفهوم تورم بهتر است آن را شبیه به سدهایی در مسیر جریان‌های مالی بدانیم. برخی از این سد ها توسط دولت و حکومت ایجاد می‌شود تا بتواند جریآن‌های مالی را کنترل کند و آن‌ها را در مسیر دلخواه خود قرار دهد و برخی دیگر از این سد ها به صورت ناخواسته و یا تحت اتفاقات مختلف جهانی ایجاد می‌شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این سد ها باعث کاهش ارزش و میزان سرمایه می‌شود. در کلام ساده‌تر جریآن‌های مالی با برخورد به این سد ها دچار ریزش می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در اقتصادهای تورمی دولت به عنوان بزرگترین تاجر اقدام به خرید و فروش می‌کند. بنابراین این دولت است که بخش عمده‌ای از نوسانات قیمتی را ایجاد و مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

در چنین اقتصادی دو حالت اصلی وجود دارد. اول این که ارزش سرمایه خواسته یا ناخواسته کاهش پیدا می‌کند. یعنی هزار تومان امروز ارزشی بیشتر از هزار تومان فردا دارد. حالت دوم این است که در این نوع اقتصاد همه چیز بسته به نظر دولت دارد. در این وضعیت ممکن است دولت قوانینی را تصویب و اجرا کند که روند اقتصاد را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد و یا با تغییر دولت سیاست‌های اقتصادی به کلی عوض شود. بنابراین عملا رفتارهای اقتصادی بلند مدت و یا سرمایه‌گذاری‌های مختلف با خطر بزرگ و پنهانی رو به روست. از این روست که گفته می‌شود دو برابر کردن پول در ایران شرایط ویژه تری نسبت به سایر کشورهای جهان دارد.

تحریم‌های اقتصادی

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در مسیر دو برابر کردن پول در ایران تحریم‌های اقتصادی است که وجود دارد. در واقع ایرانی ها نمی‌توانند بر اساس این تحریم ها به صورت عملی و واقعی در اقتصاد جهانی حضور موثری داشته باشند. بسیاری از ایرانی ها از بازارهای جهانی مانند بازار فارکس، بازار بورس آمریکا و ... محروم هستند.

از این رو عملا بسیاری از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری عالی جهانی از ایرانی ها دریغ شده است. به طور مثال ایرانی ها عملا نمی‌توانند در بازار بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کنند و انتظار دریافت سود از شرکت‌های بزرگ و مطرحی مانند اپل را داشته باشند. این ها از جمله مهمترین ضرباتی است که تحریم‌های اقتصادی به روند سرمایه‌گذاری ایرانی ها وارد می‌کند. بنابراین تحریم‌های اقتصادی نیز عامل دیگر و تاثیرگذار در مسیر دو برابر کردن پول محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 200 میلیون تومان در ایران

فرهنگ و تفکر عمومی

شاید برای شما عجیب باشد که فرهنگ و یک تفکر عمومی و اجتماعی تا چه اندازه می‌تواند در مسیر دو برابر کردن پول تاثیرگذار باشد. یکی از مهمترین تفکراتی که در کشورهای جهان سوم مانند ایران وجود دارد این است که بسیاری از افراد دوست دارند یک شبه سرمایه خود را دو برابر کنند. در کلام ساده‌تر دو برابر کردن پول برای ایرانی ها زمانی معنی می‌شود که این اتفاق در کوتاه ترین زمان ممکن رخ دهد.

این در حالی است که آموزش‌های اقتصادی در کشورهای جهان اول از همان ابتدا این مسئله را در ذهن مردم ایجاد کرده است که افزایش سرمایه نیاز به صبر، حوصله و توانایی ریسک پذیری است. چیزی که در ایرانی ها کمتر می‌توان آن را پیدا کرد شناخت مفهوم ریسک است. بسیاری به خوبی نمی‌دانند که ریسک دقیقا چیست و چه کارکردی دارد. در ایران ریسک یک مفهوم چندان مثبتی محسوب نمی‌شود. افراد غالبا بدون در نظر گرفتن مسئله ریسک وارد سرمایه‌گذاری یا اقدامات اقتصادی می‌شوند و این کار به معنی ورود به یک مسئله شانسی مانند قمار است.

در واقع ایرانی ها به سبب آموزش‌های اشتباه یا عدم آموزش‌های درست اقتصادی نمی‌دانند که سرمایه‌گذاری یا هر اقدام اقتصادی مستلزم قبولی یک درصد مشخص از ریسک است. عدم قبول این مسئله و یا عدم شناسایی درست ریسک باعث شده است که بسیاری در بازار سرمایه‌گذاری اقدام به قمار کنند و یا نتوانند زیآن‌های خودشان را قبول کنند. این ها از جمله مهمترین عواملی است که مانع از دو برابر کردن پول در ایران می‌شود.

بیشتر بخوانید: 5 روش تامین مالی کسب و کار؛ بهترین راه تامین سرمایه کدام است؟

موقعیت‌های دو برابر کردن پول در ایران

حال با بررسی شرایط مختلف دو برابر کردن پول در ایران و جهان نوبت این است که بدانیم یک ایرانی چگونه می‌تواند با وضعیت تشریح شده سرمایه خود را دو برابر کند؟

موقعیت‌هایی مانند بازارهای مالی و سرمایه‌ای می‌تواند به عنوان اولین گزینه برای دو برابر کردن پول مورد بررسی قرار بگیرد. از طرف دیگر مسلما بر اساس وضعیت اقتصاد ایران نمی‌توان سود حاصل از سپرده‌های بانکی را عاملی برای توسعه مالی شناخت. چرا که میزان تورم سالانه بیش از درصد سود حاصل از سپرده‌های بانکی است. بنابراین این مسیر باعث کاهش ارزش سرمایه می‌شود.

اگر بخواهیم صراحتا عنوان کنیم بازار بورس و بازار طلا مسیرهایی است که می‌تواند ما را در دو برابر کردن پول کمک کند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر دو این بازارها دارای ریسک‌های بسیاری است. همانطور که می‌دانید طی این سال ها بسیاری سرمایه‌های خود را در این مسیر از دست داده اند.

از طرف دیگر ایجاد یک کسب و کار و سودسازی از آن نیاز به زمان نسبتا طولانی است. این مسئله می‌تواند با تغییرات سیاست‌های دولت دستخوش تغییر شود. بنابراین اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم مسیر ساده‌ای برای دو برابر کردن پول در ایران وجود ندارد. تمامی این مسیرها ریسک‌های خاص خودشان را دارند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

با این حال اگر دوره سرمایه‌گذاری خود را متنوع و نسبتا طولانی در نظر بگیرید می‌توانید از طریق کرادفاندینگ و تحت پلتفرم دونگی طی دوره سرمایه‌گذاری دو تا سه ساله سرمایه خود را دو برابر کنید. مزیت این مسیر در این است که اصل سرمایه و در برخی مواقع سود حاصل از سرمایه تضمین می‌شود. از طرف دیگر سود این سرمایه‌گذاری بیش از درصد تورم است. بنابراین در این مسیر شما با کمترین ریسک و بیشترین بازدهی طی چند سال روبرو خواهید شد. به طور مثال شما می‌توانید سالانه بیش از 40 تا 45 درصد سود خالص در این مسیر ایجاد کنید. این از جمله راه‌هایی است که می‌توان از آن برای دو برابر کردن پول استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سرمایه گذاری تضمین شده

نتیجه گیری

دو برابر کردن پول چه در ایران و چه در جهان کار چندان ساده‌ای محسوب نمی‌شود. گرچه باید صادقانه بیان کرد که این مسئله در ایران سختی‌های خاص خودش را دارد. مفاهیمی مانند تورم، تحریم‌های اقتصادی و فرهنگ و بینش ایران عملا باعث شده است که دو برابر کردن پول در ایران سخت تر شود.

با این حال بازارهای مالی و بازارهای سکه و ارز می‌تواند همواره به عنوان گزینه‌های مناسب اما پر ریسک مطرح شود. اما با توجه به تمام نکات گفته شده به نظر می‌رسد که می‌توان پلتفرم دونگی و طرح های سرمایه گذاری ارائه شده در آن را در صدر جدول مسیرهای دو برابر کردن پول در نظر گرفت. در واقع مسئله‌ای که وجود دارد این است که در این مسیر شما با کمترین ریسک از دست دادن سرمایه و سودی بیش از درصد تورم به دست بیاورید. معاف از مالیات بودن و عدم پرداخت کارمزد از دیگر مزیت‌های این پلتفرم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 150 میلیون تومان: 7 روش عالی

سوالات متداول

مسیرهای مختلفی بر اساس شخصیت افراد و میزان سرمایه ای که در اختیار دارند می توان در نظر گرفت. اما مسئله ای که وجود دارد این است که می توان کرادفاندینگ و استفاده از طرح های دونگی را به عنوان یک مسیر کم ریسک و نسبتا پر بازده در نظر گرفت.

اگر دوره سرمایه گذاری و یا دوره دو برابر کردن پول را منطقی در نظر بگیرید و برای آن زمانی حدود دو تا سه سال را کنار بگذارید امکان وقوع آن به شکل منطقی وجود دارد. شاید حرکت دفعتی یک بازار یا یک موقعیت اقتصادی بتواند این مسیر را طی چند ماه بگذراند اما مسئله ای که وجود دارد این است که شناسایی این مسیر و حرکت دفعتی بازار کار چندان ساده ای نیست. از این رو بهتر است که سراغ مسیرهای منطقی مانند کرادفاندینگ رفت و از آن استفاده نمود.