خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟؛ استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟؛ استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

۱۴۰۲/۰۶/۲۸ مقالات

بهترین سرمایه گذاری شخصی

سرمایه گذاری شخصی از جمله مهمترین اقداماتی است که هر فرد برای کسب موقعیت بهتر مالی باید از آن استفاده کند. در همه استراتژی های مالی، سرمایه گذاری شخصی به عنوان یک ابزار لازم عنوان شده است. بنابراین اگر شما می خواهید بر اساس درآمد و دارایی خودتان، وضعیت مالی بهتری داشته باشید باید یاد بگیرید سرمایه گذاری کنید و این اجازه را بدهید که پول برای شما کار کند. اما چگونه؟

ما در ادامه این مقاله به دنبال این هستیم که ابتدا بدانیم سرمایه گذاری شخصی دقیقا چیست و چه نتایجی به صورت عملی در روند مالی ما خواهد داشت؟ ثانیا می خواهیم به این موضوع بپردازم که برای داشتن یک سرمایه گذاری شخصی باید چه فاکتورهایی را رعایت کرد و چگونه می توانیم بهترین بهره وری را از یک سرمایه گذاری داشته باشیم؟

فهرست محتوا

سرمایه گذاری شخصی را بسازید

بهترین سرمایه گذاری شخصی، همان سرمایه گذاری است که شما بر اساس شخصیت، توانایی، دارایی و قدرت مالی خودتان طراحی می کنید. بنابراین در همین ابتدا باید این مسئله را در خاطر داشته باشید که ما یا هیچ کس دیگری نمی تواند به شما طرحی کامل از سرمایه گذاری ارائه دهد. شما باید بتوانید استراتژی های سرمایه گذاری شخصی خودتان را بسازید و آن را مدیریت کنید.

اگر شما بتوانید دست به چنین کاری بزنید، توانایی مدیریت ریسک، سود و بهینه سازی سبد سرمایه گذاری را خواهید داشت. از این روست که به این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری شخصی گفته می شود. یعنی سرمایه گذاری که منحصر به شخص شماست. متاسفانه بسیاری از افراد در جامعه به دنبال کشف یک سیگنال سرمایه گذاری یا یک مسیر ساده برای سودآوری هستند.

این مسیرها لزوما به شکست منجر نمی شود، اما پیروزی که ندانید چگونه به دست آمده باشد پایدار نخواهد بود. در کلام ساده تر ممکن است شاید پیروی شما از استراتژی یک فرد دیگر در موقعیت هایی موفقیت آمیز باشد. اما شما نمی توانید نسبت به روند آن مطمئن باشید. به نوعی شما با این کار خودتان را وارد مفهومی شبیه به قمار می کنید.

اما در صورتی که خودتان استراتژی مخصوص خودتان را داشته باشید و اقدام به سرمایه گذاری شخصی کنید، روند را می شناسید و حتی در صورت شکست می دانید که کدام بخش از مسیر را اشتباه رفته اید. این کار به شما کمک می کند که بتواند سودآوری پایدار و مستمر را داشته باشید.

بنابراین ما در این مقاله به جای این که بخواهیم یک مسیر یا یک روند را معرفی کنیم، به شما یاد می دهیم چگونه یک روند سرمایه گذاری شخصی برای خود بسازید و آن را بهینه کنید.

نکات کلیدی در انتخاب مناسب‌ترین سرمایه گذاری شخصی

نکات کلیدی در انتخاب مناسب‌ترین سرمایه گذاری شخصی

در تعیین سرمایه گذاری شخصی و خط روند آن شما باید چند نکته و فاکتور اساسی را در نظر داشته باشید. به نوعی شما باید به چند سوال مهم پاسخ دهید تا بر اساس آن بتوانید پایه های سرمایه گذاری خودتان را بسازید.

اصلی ترین پرسشی که باید بتوانید به آن پاسخ دهید این است که آیا شما شخصیت خودتان را می شناسید؟ این پرسش در ظاهر ساده، می تواند پاسخ سختی داشته باشد.

در واقع شما باید بدانید که ریسک پذیری شما چگونه است و آیا یک فرد صبور هستید یا خیر؟ یادتان باشد که هیچ گروه شخصیتی به گروه دیگر ارجحیت ندارد. از این رو سعی نکنید که خودتان را شبیه به گروه شخصیتی خاصی تصور کنید. اگر می خواهید سرمایه گذاری شخصی موفقی داشته باشید باید در تشخیص شخصیت خودتان واقع بینانه عمل کنید.

برخی از افراد صبور هستند و می توانند مدت زمان بیشتری را برای برداشت محصول صبر کنند. اما برخی دیگر از افراد دوست دارند تا جایی که می توانند سریعتر به نتیجه برسند. این مسئله ارتباط مستقیم به سن شما دارد. در واقع هر چه سن افزایش پیدا می کند انسان ها صبورتر می شوند و می توانند با دید بازتری مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

نکته دیگر میزان تحمل ریسک است. این موضوع ارتباط بسیار مستقیم به اولویت بندی های ذهنی شما دارد. در واقع باید ببینید که مهمترین اولویت ها برای شما چیست. اگر شما فردی هستید که تنها به دنبال افزایش دارایی و سرمایه خود هستید احتمالا توان ریسک پایینی برای از دست رفتن دارایی خود دارید. اما افرادی هستند که از دست حفظ و افزایش دارایی را در اولویت های بعدی دارند. در کلام ساده تر این دست از افراد فاکتورهای دیگری را به صورت شخصی در اولویت ذهنی خود قرار می دهند. برای این افراد از دست رفتن درصدی از سرمایه به بهای حفظ و گسترش اولویت های ذهنی قابل تحمل تر است. همچنین ریسک پذیری با سن رابطه عکس دارد. در واقع در سنین پایین افراد ریسک پذیری بالایی دارند.

اگر بخواهیم بر اساس همین دو فاکتور خط  کلی یک سرمایه گذاری شخصی را بیان کنیم، عموما افراد کم سن توان و علاقه بیشتری برای سرمایه گذاری در بازار هایی مانند بازار سهام و طلا و ارز دارند، در حالی که افراد سن دار و کسانی که آینده نگر هستند دوست دارند سرمایه خود را در موقعیت های با دوره طولانی، اما ریسک پایین قرار دهند.

ریسک چیست و چه تاثیری در سرمایه گذاری شخصی دارد؟

یکی از مهمترین مفاهیمی که در سرمایه گذاری شخصی باید به آن توجه داشته باشید مسئله ریسک است. ریسک را اگر بخواهیم در مسئله توانمندسازی مالی شخصی تعریف کنیم، می توانیم آن را میزان تحمل ضرر بدانیم. در واقع زمانی مفهوم ریسک مورد بررسی قرار می گیرد که شما بتوانید سود و زیان را در کنار یک دیگر ببینید.

بسیاری از افراد به علت عدم شناخت کافی نسبت به بازارهای مالی، عدم شناخت شخصیتی و همچنین عدم کنترل احساسات هیجانی زیان را از محاسبات خود کنار می گذارند. یادتان باشد زمانی که شما در روش های سرمایه گذاری شخصی زیان را کنار می گذارید عملا موقعیت سرمایه گذاری برای شما تبدیل به یک موقعیت شانس و قمار می شود.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

زیان برای سرمایه گذاران حرفه ای همواره به عنوان یک ابزار شناخته می شود تا بتوانند بر اساس آن موقعیت مالی و سرمایه گذاری بهتری را پیدا کنند. در واقع این سرمایه گذاران با استفاده از شناسایی ریسک، انواع سرمایه گذاری شخصی را انجام می دهند. این سرمایه گذاران برای ایجاد تعادل میان ریسک و بازده به واسطه شناسایی زیان هر موقعیت مالی و سرمایه گذاری اقدام به طراحی یک سبد سرمایه گذاری می کنند.

در ادامه مفهوم دقیقی از زیان را برای شما عنوان خواهیم کرد. اما در حالت کلی شما به عنوان سرمایه گذار باید بتوانید زیان احتمالی بازار و موقعیت سرمایه گذاری را محاسبه کرده و بر اساس میزان سود حاصل از آن ریسک را محاسبه کنید. به طور مثال گفته می شود سرمایه گذاری بر روی یک سهم که موقعیت سود به زیان آن دو به یک باشد، موقعیت مناسبی محسوب می شود. یعنی شما در برابر این که احتمال می دهید ده درصد سود کنید، موقعیت 5 درصد ضرر را هم در ذهن دارید. در این جا شما با برقراری یک تناسب میان زیان و سود در حال مدیریت ریسک هستید.

تعادل بین ریسک و بازده در سرمایه گذاری شخصی

تعادل بین ریسک و بازده در سرمایه گذاری شخصی

بازدهی بدین معنی است که شما در مجموع روند سرمایه گذاری شخصی خود چه نتیجه ای به دست آورده اید. در کلام ساده تر سود و زیان مربوط به یک سهم، یک سرمایه گذاری یا یک دوره می شود. اما بازده به مجموع این ها نگاه می کند و روند نهایی شما را در نظر می گیرد.

دوره آکادمیک یا دانشگاهی یک مجموعه از دروس و ترم های مختلف محسوب می شود. هر کدام از درس ها شبیه به یک موقعیت سرمایه گذاری است و هر ترم شبیه به یک سبد سرمایه گذاری عمل می کند. میانگین نمرات کسب شده در هر ترم، نمره آن ترم را مشخص می کند و میانگین نمرات کسب شده در هر ترم، نمره مدرک تحصیلی شما را تعیین می کند. نمره مدرک تحصیلی شما به عنوان یک بازده شناخته می شود.

در بازده مهم نیست که یک درس خاص یا یک ترم خاص به چه شکلی و با چه نمره ای گذشته است. بازده تنها به پایان کار نگاه کرده و میانگینی از تمامی فرایند را نشان می دهد. بنابراین باید سعی کرد میانگین روند را در حد بالایی نگه داشت تا بازدهی در موقعیت خوبی قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: در جستجوی سایت سرمایه گذاری با سود بالا هستید؟

همین موضوع در خصوص سرمایه گذاری شخصی نیز صادق است. شما باید بتوانید با مدیریت ریسک هر سهم یا هر موقعیت سرمایه گذاری میانگین خوبی ایجاد کنید و بازدهی سبد سرمایه گذاری خودتان را افزایش دهید. یادتان باشد شما قرار نیست در همه دروس دانشگاه نمره بیست بگیرید. بنابراین لزومی ندارد همه موقعیت های سرمایه گذاری شما با سود های عجیب و غریب همراه باشد.

شما باید یاد بگیرید رابطه ای منطقی میان سود و زیان در هر سهم و سپس در هر سبد برقرار کنید تا بتوانید میانگین کلی درستی برای خود ایجاد کنید. به طور مثال اگر شما در سبد خود یک سرمایه گذاری پر ریسک انجام می دهید، باید سعی کنید در مقابل آن یک سرمایه گذار کم خطر و با سود نسبتا قابل قبول انجام دهید تا در صورت زیان ده شدن سرمایه گذاری ریسک بالای شما، امکان جبران مالی ایجاد شود و روند نهایی شما منفی نشود. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

زیان، مفهوم مهم در سرمایه گذاری شخصی

در یک برنامه ریزی دقیق در سرمایه گذاری شخصی شناسایی زیان و میزان آن اهمیت بسیار بالایی دارد. اما زیان چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد؟
برای بسیاری از افراد که اقدام به سرمایه گذاری می کنند تنها سود معنی دارد. اما غالب این افراد در سرمایه گذاری شخصی خود شکست می خورند. زمانی که شما نتوانید خطر یا همان زیان را شناسایی کنید عملا قدرت مقابله با آن را هم نخواهید داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید آن را در خاطر داشته باشید.

در بازارهای مالی زیان به دو دسته مالی و زمانی تقسیم بندی می شود. زیان مالی همان مفهومی است که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم. زمانی که اصل سرمایه ما در یک موقعیت سرمایه گذاری کاهش پیدا کند، گفته می شود که سرمایه گذاری با زیان همراه بوده.

اما جنبه مهم و البته پنهان زیان، مربوط به زیان زمانی است. در واقع در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری شخصی شما باید در یک دوره مشخص سود پیش بینی شده ( یا درصدی از سود پیش بینی شده ) را تامین کند. این دوره بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود.

فرض کنیم که شما به امید افزایش قیمت طلا، اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلا کرده اید. اما بعد از گذشت ده ماه بازار طلا نوسان چندانی را شاهد نبوده و به نوعی در یک رنج قیمتی محدود نوسان داشته است. شما در این حالت دچار زیان زمانی شده اید. چرا که اولا ده ماه از قدرت سرمایه خود بی بهره بودید. می توانستید از این سرمایه در موقعیت های سرمایه گذاری بهتر و سودآورتر در این ده ماه بهره مند شوید. از طرف دیگر با توجه به نوع اقتصاد کشور و تورمی بودن آن، خوابیدن ده ماه سرمایه در یک موقعیت سرمایه گذاری بدون سود به معنی کاهش ارزش سرمایه است. بنابراین شما در این ده ما نه تنها افزایش سرمایه نداشته اید بلکه با کاهش ارزش سرمایه رو به رو شدید.

استراتژی در سرمایه گذاری شخصی

سرمایه گذاری شخصی یعنی شما باید بتوانید سبد سرمایه گذاری مربوط به خودتان بر اساس فاکتورهای عنوان شده را طراحی کنید. استراتژی در بازار سرمایه و سرمایه گذاری بدین معنی است که شما توانایی طراحی و مدیریت این سبد را داشته باشید. پس بیایید یک بار دیگر به صورت خلاصه به فاکتورهای گفته شده نگاه کنیم تا بتوانیم بر اساس آن ها فرصت های سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهیم. این فاکتورها عبارتند از:

  • شخصیت سرمایه گذار ( ریسک پذیری – سن و ... )
  • شناسایی زیان مالی و زمانی به ازای هر موقعیت سرمایه گذاری
  • برقراری تناسب میان زیان و سود در هر موقعیت سرمایه گذاری و به دست آوردن میزان ریسک آن
  • برقراری تناسب میان ریسک هر موقعیت سرمایه گذاری و بازدهی نهایی

زمانی شما می توانید به سرمایه گذاری شخصی به عنوان ابزاری برای ایجاد درآمد پایدار نگاه کنید که بتوانید بر اساس این ابزار ارائه شده استراتژی شخصی خودتان را داشته باشید. همانطور که گفتیم استراتژی به معنی توانایی ساخت یک سبد سرمایه گذاری است. یعنی شما باید بدانید در هر موقعیت زمانی بر اساس فاکتورهای مالی و اقتصادی چه سبد سرمایه گذاری ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

یادتان باشد که شما قرار نیست به یک سبد سرمایه گذاری وفادار باشید و آن را تغییر ندهید. همچنین شما نباید در هر لحظه و بنا بر هر اتفاقی تغییرات اساسی در سبد خود ایجاد کنید. استراتژی به معنی شناخت موقعیت و حرکت بر اساس آن موقعیت است. شما باید در کنار فاکتورهای گفته شده مسائل اقتصاد کلان و خرد را در نظر گرفته و بدانید که بهترین تصمیم گیری چیست. به طور مثال شما همواره باید تورم و نوسانی بودن اقتصاد ایران را در نظر بگیرید.

کرادفاندینگ، موقعیت جایگزین در سبد سرمایه گذاری

فرصت های سرمایه گذاری شخصی

هر نوع اقتصادی فرصت های سرمایه گذاری و کسب و سود خاصی را برای افراد آن جامعه فراهم می آورد. بنابراین در تصمیمات سرمایه گذاری شخصی باید مدل اقتصادی را در نظر داشته باشیم. در ایران نوع اقتصاد تورمی حاکم است. بنابراین شما حتی می توانید بنا بر خرید و فروش جنس یا کالا دست به سرمایه گذاری بزنید. چرا که تورم عامل افزایش قیمت محسوب می شود. اما شما باید جریان تورم را بشناسید و بدانید که تورم چه زمانی از بازار هدف شما عبور خواهد کرد.

این موضوع در خصوص بازارهای مالی و سرمایه ای مانند بازار سهام و بورس نیز صادق است. به طور کلی این مسئله را باید در نظر داشته باشید که تورم فاکتوری است که در تمامی ابعاد اقتصاد و موقعیت های مختلف سرمایه گذاری تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

بازارهای مالی و سرمایه ای همواره به عنوان یک فرصت و یک موقعیت ثابت در سبد های سرمایه گذاری شناخته می شوند. اما باید در نظر داشته باشید که این بازارها به خصوص در اقتصاد کنونی ایران به عنوان یک موقعیت پر ریسک شناخته می شود. بنابراین بر اساس تمام دانسته هایی که تا به اینجا کسب کردیم، اگر بخواهیم از بازارهای مالی در سبد سرمایه گذاری خود استفاده کنیم باید به دنبال موقعیتی باشیم که با ریسک کمتر بتواند زیان احتمالی این بازار را جبران کند. یادتان نرود هدف ما افزایش بهره وری سرمایه گذاری شخصی است.

صندوق های سرمایه گذاری از نوع درآمد ثابت و سپرده های بانکی همواره به عنوان یک موقعیت برطرف کننده ریسک بازارهای مالی در سبد های سرمایه گذاری شناخته می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این موقعیت ها با افزایش درصد تورم و همچنین با بالا رفتن ریسک های سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند بورس، طلا و ارز عملا کارکرد خود را از دست داده است. چرا که سود حاصل از این سرمایه گذاری در دوره نسبتا طولانی ( 6 تا 12 ماهه ) نمی تواند تعادل لازم میان ریسک و بهره وری را برای سبد سرمایه گذاری ما ایجاد کند. اینجاست که نیاز به یک سرمایه گذاری جایگزین ایجاد می شود.

سرمایه گذاری تضمینی

کرادفاندینگ، موقعیت جایگزین در سبد سرمایه گذاری

سرمایه گذاری شخصی شما باید به نحوی باشد که ریسک تعادل خوبی با بهره وری داشته باشد. سرمایه گذاری با خرید و یا سرمایه گذاری در بازارهای مالی ریسک بالایی دارد و این ریسک بالا در کنار درصد سالانه تورم عملا موقعیت سختی برای سرمایه گذاری امن ایجاد می کند.

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام مسیری است که می تواند بر اساس نوع سرمایه گذاری شخصی و همچنین بر اساس مدل استراتژی شما در دوره های مختلف سودآوری های مناسبی به شما ارائه دهد. در این روش شما بر روی طرح های توسعه ارائه شده توسط شرکت ها و نهادهای تجاری سرمایه گذاری می کنید. این سرمایه گذاری با بازگشت تضمینی اصل سرمایه در دوره دو تا دوازده ماهه در نظر گرفته می شود. همچنین سود این سرمایه گذاری می تواند در یک دوره دوازده ماهه به 40 تا 45 درصد برسد.

این سودآوری در کنار ریسک کم باعث می شود عملا کرادفاندینگ خودش را به عنوان یک موقعیت سرمایه گذاری کم ریسک و پربازده در سبد سرمایه گذاری شخصی شما قرار دهد. ریسک کم و بازدهی بالای این سرمایه گذاری بدین دلیل است که این موقعیت عملا یک بازار خصوصی و محدود محسوب می شود. بنابراین فاکتورهای اقتصادی مانند تورم تاثیر کمتری در آن دارد.

بر این اساس شما می توانید به واسطه پلتفرم دونگی طرح های مختلف را بررسی کرده و بر اساس استراتژی شخصی خودتان دست به انتخاب بزنید. یادتان باشد که شما در دونگی کارمزدی پرداخت نمی کنید و این سرمایه گذاری معاف از مالیات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سوالات متداول

برای این کار لازم است که شما استراتژی مناسبی داشته باشید. بر اساس اقتصاد ایران غالب زمینه های سرمایه گذاری تحت تاثیر تورم قرار دارد. شما با شناخت نسبت به موقعیت های مختلف سرمایه گذاری مانند بازارهای مالی، صندوق های درآمد ثابت و بازارهای خصوصی می توانید این زمینه ها را شناسایی کنید.

این تصور غلط وجود دارد که برای سرمایه گذاری لزوما نیاز به سرمایه کلان است. شما می توانید با کنار گذاشتن بخشی از درآمد ماهانه خود ( حتی به اندازه 500 هزار تومان ) شروع به سرمایه گذاری شخصی کنید. کرادفاندینگ یکی از آن موقعیت هایی محسوب می شود که امکان سرمایه گذاری با بودجه پایین را به شما می دهد.

استراتژی درست این است که شما یک سبد سرمایه گذاری متنوع داشته باشید. این سبد باید به نوعی طراحی شده باشد که ریسک تناسب خوبی با بهره وری داشته باشد. یعنی در کنار سرمایه گذاری های پر ریسک - مانند سرمایه گذاری در بازار سهام اقدام به سرمایه گذاری در موقعیت های کم ریسک اما سودآور داشته باشید. طرح های موجود در دونگی می توانید به عنوان یکی از این موقعیت های کم ریسک و پر سود در سبد شما مطرح شود.

برای این کار لازم است چندین فاکتور را کنار یکدیگر قرار دهید. مهمترین این فاکتورها شناخت شخصیت و شرایط سنی خودتان است. ممکن است شما انسان صبوری باشید که تحمل ریسک بالایی را ندارد. بنابراین اهداف مالی شما نمی تواند چندان پر ریسک با بازدهی سریع باشد.

اقتصاد ایران یک اقتصاد تورمی است. در این اقتصاد تورم در موقعیت های زمانی مختلف از بازارهای مختلف عبور می کند. انتخاب زمان درست در طراحی سبد سرمایه گذاری می تواند سودآوری شما چندین برابر کند.

سرمایه گذاری بر اساس سرمایه ساکن باید صورت بگیرد. در واقع شما نباید نیازهای خود را کنار گذاشته و بر اساس حذف هزینه های جاری زندگی اقدام به سرمایه گذاری کنید. کنار گذاشتن درصد کوچکی از درآمد ابتدایی و مدیریت درست هزینه های می تواند شما را در موقعیت مناسب سرمایه گذاری قرار دهد. نگران نباشید با سرمایه اندک هم می توانید سرمایه گذاری خود را شروع کنید.