خانه / وبلاگ و مقالات / ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

۱۴۰۲/۰۸/۲۹ مقالات

ریسک سرمایه گذاری

ریسک سرمایه گذاری از جمله مفاهیم ابتدایی و مهم در دنیای سرمایه گذاری شناخته می شود. به نوعی اگر شما ریسک یا احتمال عدم اطمینان در سرمایه گذاری را کنار بگذارید و یا آن را نادیده بگیرید عملا سرمایه گذاری تبدیل به یک موقعیت قمار و چیزی شبیه به کازینو می شود.

دو نکته مهم و ابتدایی در خصوص ریسک وجود دارد. بخش مهمی از ریسک قابل پیش بینی، مدیریت و اندازه گیری است. از این رو شناسایی ریسک و عوامل تاثیرگذار در آن بسیار می تواند کارساز باشد. نکته مهم دیگر این است که در هیچ موقعیت سرمایه گذاری و یا هیچ بازار مالی نمی توان ریسک را به صفر رساند. در واقع شاید بتوان بر اساس فاکتورهای مختلف ریسک سرمایه گذاری را تا حد خوبی کاهش داد، اما هیچ گاه نمی توان این عامل را صفر در نظر گرفت. حتی در سپرده گذاری در بانک ها ریسک های خاص خودش را دارد که در ادامه به این مسائل خواهیم پرداخت.

ما در این مقاله قصد داریم ریسک های سرمایه گذاری را از زوایای مختلف بررسی کنیم. همچنین می خواهیم با بررسی عوامل تاثیرگذار در کاهش یا افزایش ریسک شما را در موقعیت بهتری از سرمایه گذاری قرار دهیم. در نظر داشته باشید که کاهش ریسک می تواند موقعیت اطمینان بهتری برای سرمایه گذاری شما ایجاد کند. از این رو شناسایی و قبول عوامل ریسک می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. با ما در ادامه این مسیر همراه باشید.

فهرست محتوا:

ریسک سرمایه گذاری چیست؟

ریسک را می توان به شکل های مختلفی تعریف کرد. در واقع ریسک یک نوع رابطه منطقی میان سود و زیان است. حال بر اساس تعریف ما از سود، زیان و همچنین نوع رابطه ای که میان این دو ایجاد می شود می توان انواع ریسک های سرمایه گذاری را شناسایی کرد.

ریسک سرمایه گذاری درست مانند یک چارچوب می تواند مسیر شما را تعیین کند. عدم شناخت این چارچوب باعث می شود که شما از مسیر خارج شده و درگیر انواع مشکلات و زیان ها شوید. برای درک این موضوع و بیان بهتر تعریف ریسک به زبان ساده بهتر است از یک مثال استفاده کنیم.

فرض کنید که شما قصد دارید از شهر تهران به سمت یکی از شهرهای شمالی مانند مازندران مسافرت کنید. شما تصمیم می گیرید که از طریق جاده و به واسطه خودروی شخصی خود این مسیر را طی کنید. انتخاب نوع مسیر و وسیله نقلیه خود به خود خطرات محتملی را به همراه دارد.

همانطور که می دانید تصادفات جاده ای درصد بالایی از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده و در این بین بیشترین میزان مربوط به خودروهای شخصی بوده است. این اولین احتمال خطر سفر شما به مازندران محسوب می شود. انتخاب مسیر و جاده ای که قرار است از آن عبور کنید، انتخاب نوع خودرو و حتی انتخاب راننده می تواند این ریسک ها را کاهش یا افزایش دهد. به طور مثال انتخاب مسیری شلوغ و البته کوهستانی می تواند خطرات بیشتری نسبت به انتخاب یک مسیر اتوبان و خلوت داشته باشد. اما شما دوست دارید به خاطر لذت بردن از فضای طبیعی این خطرات را با رانندگی ایمن جبران کنید. این خطرات رابطه ای میان رسیدن و نرسیدن ایجاد می کند. حال چگونگی رسیدن، نرسیدن و روابط میان آنها می تواند ریسک های مختلفی را برای ما تعریف کند.

این ها تنها بخشی از خطرات و ریسک هایی است که در این مسیر همراه شما قرار دارد. برخی از خطرات به صورت لحظه ای حادث می شود و برخی دیگر از ابتدا تا انتها همراه شما خواهد بود. این موضوع دقیقا شبیه به همان اتفاقاتی است که آن را به عنوان ریسک سرمایه گذاری می شناسیم.

بنابراین در مسیر سرمایه گذاری ده ها نوع خطر و ریسک وجود دارد که برخی از آن در اختیار ما و برخی دیگر خارج از کنترل ماست. حال در ادامه به شکل تخصصی و جزئی تری این مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

سرمایه گذاری تضمین شده

تعریف ریسک به زبان ساده

تا به این جا دانستیم که تعریف ریسک و خطر در حالت کلی چیست. حال نوبت این است که این خطر را در بعد سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهیم.  بر اساس تعریفی که در بالا عنوان کردیم ریسک متشکل از عوامل مختلفی است که رابطه میان سود و زیان بر اساس آن شکل می گیرد. بنابراین باید دو مفهوم سود و زیان را تعریف کرده و بر اساس روابط محتمل میان آن ها ریسک سرمایه گذاری را تعریف کنیم.

زیان، مهم ترین مفهوم سرمایه گذاری

زیان را می توان از مهمترین مفاهیم سرمایه گذاری دانست. چرا که بر اساس شناخت انواع زیان و احتمالات مربوط به آن است که امکان سرمایه گذاری و طراحی استراتژی معنا پیدا می کند. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که زیان مفهومی مادر در حوزه سرمایه گذاری و اقتصاد است. بر اساس این مفهوم است که سود و مسیرهای سودآوری تعیین می شود.

از دید عمومی کاهش مقدار سرمایه طی دوره سرمایه گذاری یک زیان مهم شناخته می شود. اما چیزی که باید بدانید این است که این مسئله تنها نوع از زیان های موجود در دنیای سرمایه گذاری نیست. در واقع زیان را می توان به سه دسته مهم تقسیم کرد:

  1. کاهش مقدار سرمایه طی دوره سرمایه گذاری
  2. کاهش ارزش سرمایه طی دوره سرمایه گذاری
  3. حبس سرمایه و از بین رفتن سایر فرصت های سرمایه گذاری

بنابراین یک سرمایه گذاری ممکن است با سه نوع زیان بسیار مهم همراه باشد. توجه داشته باشید که کاهش ارزش سرمایه بدین معنی است که قدرت و توان مالی سرمایه شما طی دوره ای مشخص کاهش پیدا کند. ممکن است شما در یک سرمایه گذاری 20 درصد سودآوری داشته باشید. اما طی همین دوره تورم با افزایش 50 درصدی همراه باشد. بنابراین عملا قدرت مالی شما علی رغم سود به دست آمده کاهش پیدا کرده است.

همچنین برخی از موقعیت های سرمایه گذاری نقدشوندگی پایین تری دارد و شما باید دوره طولانی تری را برای سودآوری منتظر باشید. طی این دوره زمانی ممکن است موقعیت های بهتر سرمایه گذاری را از دست بدهید. این نیز یکی از جنبه های زیان در سرمایه گذاری محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری

سود، هدفی که به شکل های مختلف تعریف می شود

همه کسانی که در دنیای سرمایه گذاری حضور دارند به نوعی به دنبال سودآوری هستند. در ابتدا به نظر می رسد که سودآوری مفهومی کاملا مشخص و یکسان است. اما بر اساس تنوعی که در مفهوم زیان وجود دارد می توان نقیض آن (سود) را هم متنوع در نظر گرفت.

در واقع بر اساس مفهوم زیان می توان گفت که سودآوری نیز به سه بخش تقسیم می شود. سودآوری بدین معنی است که شما بتوانید سرمایه خود را افزایش دهید و در کنار آن ارزش سرمایه خود را حفظ کنید و یا به آن بیافزاید. نکته دیگر این است که زمانی سودآوری شما در بهترین حالت خود قرار خواهد داشت که شما بتوانید همواره بهترین موقعیت را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

تعریف ریسک و خطر بر اساس مفاهیم سود و زیان

حال بهتر می توانیم ریسک سرمایه گذاری و خطرات مربوط به آن را بیان کنیم. در واقع خطر سرمایه گذاری بدین معنی است که شما چه نسبتی میان سود و زیان بر اساس قانون احتمالات برقرار می کنید. بگذارید با یک مثال این مسئله را توضیح دهیم.

به طور مثال فرض کنید که موقعیت سرمایه گذاری وجود دارد که طول دوره سرمایه گذاری برای سودآوری شش ماهه در نظر گرفته می شود. در طول این مدت پیش بینی می شود که روند به شکلی پیش رود که سودآوری بالغ بر 30 درصدی داشته باشد. اما در صورتی که این سناریو اجرایی نشود ممکن است سرمایه گذاری با احتمال 30 درصد وارد رکود شده و با احتمال 20 درصد با زیانی نزدیک به 10 درصد همراه باشد.

بنابراین شما با یک نقشه و پیش بینی مسیر روبرو هستید. در این بین برای کشف و محاسبه خطر سرمایه گذاری شما باید بتوانید بر اساس اهدافی که دنبال می کنید، رابطه ای منطقی میان اطلاعات ارائه شده برقرار نمایید. اول این که دوره سرمایه گذاری 6 ماهه در نظر گرفته شده است. بنابراین برای سودآوری (حتی در صورت نقدشوندگی) شما باید 6 ماه صبر کنید. در این مدت ممکن است تورم رشدی بالغ بر 20 تا 30 درصدی را تجربه کند. بنابراین سود 30 درصدی پیش بینی شده می تواند تا حدودی باعث حفظ ارزش سرمایه گذاری شود.

اما نکته ای که وجود دارد این است که احتمال رکود و زیان در این سرمایه گذاری چندان کم نیست. بنابراین بر اساس مجموع این موارد می توان گفت که ریسک سرمایه گذاری در چنین موقعیتی بالاست.

توجه داشته باشید که لزوما سرمایه گذاری با ریسک بالا گزینه منفی محسوب نمی شود. سرمایه گذاران بر اساس اهدافی که دنبال می کنند و بر اساس نیاز سبد سرمایه گذاری خود اقدام به استفاده از موقعیت های سرمایه گذاری کم خطر و پر خطر در کنار یکدیگر می کنند. حال در ادامه با بررسی انواع خطرات در سرمایه گذاری سعی می کنیم این مسئله را بیشتر روشن کنیم.

انواع ریسک سرمایه گذاری

انواع ریسک سرمایه گذاری

انواع ریسک های سرمایه گذاری را می توان به دو دسته سیستماتیک و غیرسیستماتیک تقسیم کرد. اصلی ترین شاخص برای جدا سازی این دو دسته را می توان قابل کنترل و غیر قابل کنترل بودن ریسک دانست.

  • ریسک سیستماتیک: این دسته از ریسک ها به صورت عمومی و کلی در جامعه قابل رویت است. به نوعی می توان گفت که اصلی ترین شاخص برای تشخیص این ریسک را می توان غیر قابل کنترل بودن آن دانست. به طور مثال بخشی از ریسک های سرمایه گذاری در ایران مربوط به اقتصاد آن است. یعنی شما در هر موقعیتی که در ایران سرمایه گذاری کنید عملا با یک سری ریسک های خاص رو به رو هستید. نوسانات غیر قابل پیش بینی، دولتی بودن بازارهای مهم، تحریم های اقتصادی و ده ها مورد دیگر از جمله مواردی است که برای تمامی بازارهای مالی و موقعیت های اقتصادی وجود دارد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این دسته از ریسک ها بر اساس موقعیت های مختلف ممکن است تغییر کند. به طور مثال اگر کشور وارد جنگ شود و یا قبول کند که در مذاکراتی شرکت نماید می تواند ریسک اقتصادی را افزایش یا کاهش دهد.

  • ریسک غیر سیستماتیک: این نوع ریسک، به خطراتی گفته می شود که قابل مدیریت است. در همان مثال مسافرت، کاهش سرعت و یا بستن کمربند ایمنی باعث کاهش برخی از خطرات می شود. بنابراین می توان گفت که در هر موقعیتی بر اساس فاکتورهایی که وجود دارد می توان رفتارهایی انجام داد که بتوان ریسک را کاهش داد و یا آن را مدیریت کرد. به طور مثال عدم سرمایه گذاری در یک موقعیت پرخطر می تواند باعث کاهش ریسک سبد سرمایه گذاری شما شود.

آن چیزی که ما در این مقاله عمدتا به دنبال آن هستیم این است که بیشتر ریسک سرمایه گذاری غیر سیستماتیک را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس فاکتورها و عملگرهایی که در اختیار داریم این ریسک ها را کاهش دهیم. یادتان باشد که یکی از بازی اصلی سرمایه گذاران کاهش ریسک سرمایه گذاری برای رسیدن به سودآوری بیشتر است. بنابراین با شناخت ریسک هایی که می توانیم آن ها را مدیریت کنیم، احتمال سودآوری بیشتری خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

مهم ترین ریسک های سرمایه گذاری

همانطور که بارها در این مقاله عنوان کردیم، ریسک سرمایه گذاری را نمی توان معدود و محدود به چند فاکتور خاص دانست. در واقع عوامل بسیاری به شکل سیستماتیک یا غیر سیستماتیک می توانند به عنوان ریسک در یک سرمایه گذاری تاثیرگذار باشند. بنابراین عملا نمی توان در یک سرمایه گذاری یا برای یک سبد سرمایه گذاری تمامی موقعیت های ریسک را شناسایی کرد.

ما در ادامه نیز تنها به مهمترین ریسک سرمایه گذاری اشاره خواهیم کرد. این ریسک ها به صورت عمومی در تمامی بازارها و موقعیت های مالی از جمله بازار بورس، بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری در صندوق های سهامی، سرمایه گذاری در بانک و... وجود دارد.

ریسک تورم

یکی از مهمترین ریسک هایی که در مدل اقتصادی ایران، تاثیر بالایی در موقعیت های مختلف سرمایه گذاری دارد، ریسک تورم است.

به طور کلی تورم در سیستم های اقتصادی ایران، به عنوان یک ابزار مهم کنترل جریان های مالی شناخته می شود. در اقتصادهای تورمی دو فاکتور بسیار مهم وجود دارد. اول این که دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده و بزرگ ترین فروشنده در بازار حضور دارد. از این رو دولت به عنوان مدیر اقتصاد خود از روندهای خاصی در بازار سود می برد. بنابراین این خود به خود باعث ایجاد جهت دهی های خاص به جریان های مالی است. ویژگی دوم اقتصادهای تورمی این است که در این اقتصادها عرضه و تقاضا مهمترین عامل تعیین قیمت ها محسوب می شود.

بنابراین رفتارهای دولت به عنوان بزرگترین عرضه کننده و بزرگ ترین متقاضی اصلی ترین عامل تعیین قیمت محسوب می شود. اما به جز دولت، بازیگران دیگری در دنیای اقتصاد وجود دارد که می تواند این توازن را بر هم بزنند. اینجاست که نوسانات عجیب قیمتی ایجاد می شود.

مهمترین ریسک تورم، کاهش ارزش سرمایه طی مدت زمان است. به طور مثال طی یک سال گذشته تورم رشد 40 درصدی داشته است. این سخن بدین معنی است که ارزش سرمایه امروز ما 40 درصد از ارزش سرمایه سال گذشته کمتر است. در کلام ساده تر هزار تومان یک سال گذشته، امروز ارزشی برابر با 6 صد تومان دارد.

با توجه به این که سرمایه گذاری مفهومی وابسته به گذر زمان است، این احتمال وجود دارد که ارزش پول سرمایه گذاری شده طی این دوره کاهش پیدا کند. از این رو در چنین اقتصاد هایی معمولا سود باید بتواند درصد تورم را مهار کند، تا عملا ارزش سرمایه طی دوره سرمایه گذاری حفظ شود. تورم از جمله مهمترین ریسک سرمایه گذاری در بانک آینده یا سایر بانک ها محسوب می شود. در کلام ساده تر تورم ریسکی است که سپرده گذاری در بانک ها را می تواند بی اثر کند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

ریسک نقدشوندگی

یکی از مهمترین ریسک هایی که در هر موقعیت اقتصادی و سرمایه گذاری مورد توجه قرار می گیرد، ریسک سرمایه گذاری از بعد نقدشوندگی است. نقد شوندگی بدین معنی است که شما به عنوان سرمایه گذار تا چه اندازه این قدرت را دارید که بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن از سرمایه گذاری خارج شوید.

نقد شوندگی از این نظر اهمیت دارد که شما باید همواره بتوانید قدرت مالی خود را در اختیار داشته باشید. در مواقعی که نیاز به سرمایه دارید بتوانید سرمایه گذاری خود را تمام کنید. جنبه دیگر از اهمیت نقدشوندگی در روند سرمایه گذاری است.

در برخی مواقع موقعیت سرمایه گذاری به سمتی است که شما را وارد محدوده زیان می کند. از این رو شما باید بتوانید به سرعت سرمایه خود را از بازار خارج کنید. اما اگر بازار یا موقعیت اقتصادی به نحوی باشد که سرعت خروج شما را کاهش دهد و یا به طور کلی مانع از خروج شما از بازار شود، عملا نقد شوندگی شما به خطر می افتد. به نوعی سرمایه شما حبس می شود.

یکی از مهمترین ریسک سرمایه گذاری در بورس را می توان همین ریسک نقدشوندگی دانست. با توجه به این که در بازار بورس ایران امکان عرضه یا تقاضا خارج از محدوده ای مشخص وجود ندارد، امکان از بین رفتن نقدشوندگی در زمان خروج از بازار برای بسیاری از سهم ها ایجاد می شود.

ریسک سیاسی

ریسک های سیاسی می تواند شامل جنبه های مختلفی باشد. جنگ، صلح، مذاکره، قراردادهای اقتصادی و اجتماعی و همچنین تحریم های مختلف می تواند جزئی از این ریسک محسوب شود.

عدم ثبات اقتصادی و همچنین خطرات و ریسک های سرمایه گذاری خارجی می توان از نتایج این نوع خطر دانست. به طور مثال زمانی که کاربران ایرانی در بازارهایی مانند بازار فارکس یا بیت کوین سرمایه گذاری می کنند همواره این احتمال وجود دارد که سرمایه آن ها بلوکه شود. چرا که بر اساس تحریم های اقتصادی ایرانی ها حق ورود در چنین بازارهایی را ندارند.

مدیریت ریسک سرمایه گذاری بر اساس بهره وری

مدیریت ریسک سرمایه گذاری بر اساس بهره وری

یکی از مهمترین مفاهیمی که در خصوص ریسک سرمایه گذاری و انواع آن وجود دارد، مسئله مدیریت ریسک است. تا به اینجا دانستیم که تحت هیچ شرایطی نمی توان ریسک را از بین برد. در بهترین حالت ممکن می توان ریسک های غیر سیستماتیک هر موقعیت سرمایه گذاری را شناسایی و مدیریت کرد.

حال شاید پرسشی در ذهن شما وجود داشته باشد که چرا برخی از سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری در موقعیت های پر ریسک می کنند. به طور مثال بازار مالی طلا وضعیت چندان مشخصی ندارد و نوسانات آن باعث شده است که ریسک سرمایه گذاری در سکه افزایش پیدا کند. اما چرا برخی از سرمایه گذاران به این بازار وارد می شوند؟

سرمایه گذاران حرفه ای همواره بر اساس وضعیت سبد سرمایه گذاری خود اقدام به انتخاب موقعیت جدید می کنند. در کلام ساده تر هر سرمایه گذاری سعی می کند بهره وری مجموع سرمایه گذاری خود را مثبت نگه دارد. بنابراین اگر قرار باشد یک سرمایه گذاری پر ریسک در این سبد وجود داشته باشد در کنار آن سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت و یا موقعیت هایی با ریسک پایین می کند. بدین ترتیب در صورت بروز زیان در موقعیت پر ریسک امکان بازگشت سرمایه و مثبت ماندن بهره وری سبد سرمایه گذاری ایجاد می شود.

بنابراین ریسک نه یک مفهوم منفی بلکه به عنوان یک ابزار برای شناسایی و انتخاب موقعیت های مختلف سرمایه گذاری محسوب می شود. شما باید بتوانید بر اساس استراتژی و هدفی که دنبال می کنید از این ابزار مهم استفاده کرده و موقعیت های خود را مورد بررسی قرار دهید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه گذاری های کم ریسک

برای بسیاری از سرمایه گذاران، به خصوص کسانی که به تازگی وارد دنیای سرمایه گذاری شده اند موقعیت هایی مانند سپرده های بانکی و صندوق های درآمد ثابت به عنوان موقعیت کم ریسک شناخته می شود. اما همانطور که گفتیم ریسک صندوق های سرمایه گذاری به شکل درآمد ثابت با سپرده بانکی کاهش ارزش سرمایه در یک اقتصاد تورمی است. از این رو عملا این نوع سرمایه گذاری ها نیز چندان کم ریسک نیستند.

اما در این بین چندین موقعیت کم ریسک وجود دارد که بازگشت اصل سرمایه را تضمین می کند و سود حاصل از سرمایه گذاری در آن می تواند ارزش سرمایه را حفظ کند. کرادفاندینگ (جذب سرمایه از طریق سرمایه گذاری جمعی) از جمله این موقعیت ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

کرادفاندینگ به نوعی از سرمایه گذاری گفته می شود که در آن سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یک دیگر اقدام به تامین سرمایه طرح اقتصادی یک شرکت یا کسب و کار می کنند. در ایران پلتفرم دونگی این کار را انجام می دهد. این موقعیت سرمایه گذاری از دو جنبه به عنوان یک موقعیت کم ریسک شناخته می شود.

اول این که بازگشت اصل سرمایه تضمین می شود. یعنی سرمایه گذاران با کاهش میزان سرمایه مواجه نخواهند شد. از طرف دیگر سود حاصل از این سرمایه گذاری در غالب موارد بیش از میزان درصد تورم در نظر گرفته می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله "چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟" را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

سرمایه گذاری های کم ریسک

جمع بندی

به طور کلی در این مقاله به چند نکته بسیار مهم اشاره کردیم. اول این که ریسک جزئی از سرمایه گذاری است و تحت هیچ شرایطی نمی توان آن را حذف کرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که ریسک سرمایه گذاری بر اساس هدف نهایی و استراتژی که دنبال می کنید برای شما معنا پیدا می کند.

به طور مثال ریسک سرمایه گذاری در صندوق های سهامی برای سرمایه گذارانی که در سبد خود به دنبال سودآوری چند جانبه از بازارهای مالی مانند بورس و طلا هستند می تواند قابل تحمل باشد.

مسئله بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شخصیت خود شما در تعیین ریسک سرمایه گذاری اهمیت بسیاری دارد. در واقع برخی از افراد ریسک پذیری کمتری دارند و به دنبال موقعیت هایی هستند که بتواند حداقل اصل سرمایه آن ها را حفظ کند. مسلما برای چنین افرادی ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین تحمل ناپذیر خواهد بود. در نهایت به خاطر داشته باشید که ریسک سرمایه گذاری می تواند به عنوان یک چراغ راهنمایی شما را در مسیر درست از سرمایه گذاری بر اساس اهداف و استراتژی شما قرار دهد.
 

سوالات متداول

هر موقعیت سرمایه گذاری ریسک سرمایه گذاری خاص و مهمی دارد. به طور مثال برخی از موقعیت ها امکان کاهش میزان سرمایه را در پی دارند. این مسئله را می توان از مهمترین ریسک های سرمایه گذاری در بورس دانست. این در حالی است که کاهش قدرت نقدشوندگی از جمله ریسک هایی است که در موقعیت هایی مانند سپرده های بانکی ایجاد می شود. اما در حالت کلی و عمومی می توان ریسک هایی مانند ریسک سیاسی و ریسک تورم را از مهم ترین و بزرگ ترین ریسک های سرمایه گذاری دانست.

یکی از مهمترین عوامل این مسئله را می توان تاثیرپذیری بالای سرمایه گذاری از عوامل بسیار متعدد دانست. از طرف دیگر سه نوع زیان در هر نوع سرمایه گذاری وجود دارد. کاهش ارزش سرمایه، کاهش میزان سرمایه و حبس سرمایه زیان هایی است که شما نمی توانید ان ها را در هیچ نوع سرمایه گذاری نادیده بگیرید. تمامی این عوامل باعث شده است که سرمایه گذاری یک مفهوم پر ریسک در جامعه محسوب شود.