خانه / وبلاگ و مقالات / شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

۱۴۰۲/۰۸/۱۶ مقالات

شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

یکی از سخت ترین گام‌های موفقیت را می‌توان شروع سرمایه گذاری دانست. سرمایه گذاری بدین معنی است که شما خطر را ببینید، آن را بپذیرید و بر اساس دانش و تخصصی که دارید سرمایه خود را در اقتصاد به گردش در بیاورید. مسلماً هدف از سرمایه گذاری سودآوری خواهد بود. اما باید مفهوم سود را بشناسید و بدانید دقیقا دنبال چه چیزی هستید.

شروع سرمایه گذاری درست مانند شروع کردن هر کار دیگری سختی‌های خاص خودش را دارد. به طور مثال افراد نمی‌دانند که برای استارت سرمایه گذاری باید سراغ کدام بازار بروند. چه منابعی را مورد بررسی قرار دهند و به چه تخصص هایی نیاز دارند. احتمالا بسیار شنیده اید که می‌گویند بدون تخصص و دانش کافی وارد بازارهای مالی نشوید. این سخن کاملاً درست است. شما اگر بخواهید اقدام به شروع سرمایه گذاری در بورس کنید و یا این که بخواهید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید؛ ابتدا باید ماهیت این بازارها را بشناسید و بدانید که با چه ابزارها و تحلیل هایی می‌توانید پیش بروید.

ما در این مقاله می‌خواهیم شروع کردن سرمایه گذاری را به شما آموزش دهیم. در واقع می‌خواهیم نشان دهیم که اولین گام برای سرمایه گذاری چیست و خط شروع این مسیر در کجا قرار دارد. گستردگی بازارهای مالی و ابزارهای موجود همواره می‌تواند به سختی کار بیافزاید. از این رو ما در ابتدا با اصول آغاز سرمایه گذاری آشنا خواهیم شد و سپس با شناخت اجمالی بازارهای مالی مختلف سعی می‌کنیم شما را در مسیر درستی برای شروع سرمایه گذاری قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

فهرست محتوا:

شروع سرمایه گذاری و اصول اساسی آن

شروع سرمایه گذاری بدین معنی است که شما بخشی از سرمایه خودتان را که برای مدتی به آن نیاز ندارید به گردش در بیاورید. برای این کار لازم است بدانید که در چه زمانی، چه بازاری مناسب است. همچنین شما باید اهداف سرمایه گذاری خودتان را به خوبی بشناسید و بدانید که در هر بازار به دنبال چه سودی هستید.

شما می‌توانید در مقاله "راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران" بخش عمده‌ای از اصول اولیه مورد نیاز را بشناسید و آن ها را بیاموزید. با این حال ما نیز در ادامه برخی از این اصول را عنوان کرده و آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

موقعیت مالی خودتان را بشناسید

اولین اصل اساسی برای شروع کردن سرمایه گذاری شناخت موقعیت مالی خودتان است. شما باید بدانید که در چه وضعیت مالی قرار دارید و با کدام بخش از سرمایه خود برای چه مدتی می‌توانید وارد بازارهای مالی و سرمایه‌ای شوید. در سال‌های گذشته داستان‌های واقعی بسیاری از کسانی شنیده ایم که خانه و زندگی خود را فروخته اند تا بتوانند به سودهای کلان برسند. اما امروز این افراد نه خانه‌ای در بساط دارند و نه سودی که بتوانند با آن زندگی بهتری را شروع کنند.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی

عدم شناخت واقعیت مالی می‌تواند بزرگترین ضربه را در همان ابتدای مسیر به شما وارد کند. بنابراین شما باید درآمد، بدهی و میزان سرمایه بیکار خودتان را مشخص کنید. به طور مثال یک کارمند که در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کند مسلما سرمایه چندان بیکاری ندارد. این فرد در بهترین حالت بتواند چیزی حدود ده درصد از سرمایه خود را در ماه کنار بگذارد. حال به نظر شما با این موقعیت مالی و اقتصادی شروع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای این فرد مناسب است؟ مسلما خیر.

اما فرد دیگری به هر نحوی دارای سرمایه کلان بیکار است. به طور مثال ارث خوبی به وی رسیده است و او می‌تواند این سرمایه را بدون این که خللی به زندگی عادیش وارد شود، در بخش‌های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری کند. این فرد برای شروع سرمایه گذاری بهتر است سعی کند سبدی منطقی از بازارهای مختلف و موقعیت‌های سرمایه گذاری در اختیار داشته باشد تا بتواند بازدهی مثبتی داشته باشد. بنابراین شناخت درست موقعیت مالی و کنار آمدن با واقعیت‌های موجود می‌تواند بخش عمده‌ای از خط شروع سرمایه گذاری را مشخص کند.

زمان شروع سرمایه گذاری

واقعیت اقتصادی جامعه را بشناسید

بعد دیگر شروع سرمایه گذاری این است که شما بدانید در چه جامعه‌ای و بر اساس چه نوع اقتصادی قرار است سرمایه گذاری کنید. این شناخت درست مانند شناخت موقعیت مالی شخصی خودتان اهمیت دارد. در یک اقتصاد مبتنی بر مالیات درست مانند اقتصاد آمریکا و سایر کشورهای اروپایی تورم تاثیر مستقیمی در سرمایه گذاری ندارد. در این نوع بازارها معمولا نوسانات قیمتی به عنوان ابزاری برای سودآوری شناخته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

اما در اقتصاد تورمی ایران، نوسانات قیمتی اصلی ترین مسیر سودآوری است. در واقع سرمایه گذاران در ایران عمدتا از طریق نوسان گیری و ترید سعی می‌کنند به نتیجه مورد نظر برسند. این در حالی است که سرمایه گذاران کشورهای سطح اول جهان به دنبال سودآوری از شرکت ها و سهام هایی است که در آن سرمایه گذاری کرده اند.

یکی از مهمترین روش‌های شروع سرمایه گذاری در ایران شناخت جریان تورمی است. بر اساس آمار و ارقام سرمایه گذاری در ابعاد حداکثر یک تا دوساله وابستگی زیادی به مسئله تورم و جریان آن دارد. جریان تورم در موقعیت‌های مختلف وارد یکی از بازارهای مالی و سرمایه گذاری شده و باعث رشد سرمایه در ان بازارها می‌شود. اینجاست که زمان شروع سرمایه گذاری نیز اهمیت پیدا می‌کند.

نحوه شروع سرمایه گذاری بر اساس شناخت خودتان

تا چه اندازه خودتان را می‌شناسید؟ آیا فکر می‌کنید انسان ریسک پذیری هستید و یا این که می‌خواهید محتاط عمل کنید؟ آیا دوست دارید طی یک شب به صد درصد سود برسید و یا به اندازه‌ای صبر دارید که این سود را طی یک سال برای خود بسازید؟ در واقع هزاران استراتژی و مسیر شروع سرمایه گذاری وجود دارد اما مسئله‌ای که باید بدانید این است که هر سرمایه گذار موفقی معمولا مسیر و استراتژی شخصی خودش را می‌سازد.

درست است که شناخت مسیر انسان ها و سرمایه گذاران موفق می‌تواند چراغ راهی برای شناخت درست مسیر خود شما باشد اما شما باید یاد بگیرید که مسیر خودتان را بسازید. در واقع شما باید استراتژی شخصی خودتان را داشته باشید. در این صورت حتی اگر شکست هم بخورید می‌دانید که نقطه ضعف استراتژی شما چیست و چگونه می‌توانید آن را ترمیم کنید. موفقیت شما نیز شانسی نخواهد بود و بر اساس اصولی به دست می‌آید که می‌توانید آن را دوباره تکرار کنید. اینجاست که شناخت شخصیت خودتان از مهمترین گام ها برای شروع سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

برخی افراد هیجانی هستند. یعنی نمی‌توانند خودشان را در موقعیت‌های حساس کنترل کنند و دست به تصمیمات احساسی می‌گیرند. این افراد به سختی می‌توانند در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت به استراتژی خودشان پایبند باشند و معمولا بنا بر جریان سرمایه گذاری حرکت می‌کنند. این افراد بهتر است وارد سرمایه گذاری‌های پر ریسک و کوتاه مدت نشوند. سرمایه گذاری‌های بلند مدت و استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری و یا سرمایه گذاری در طرح‌های دونگی بهترین گزینه برای سودآوری این افراد محسوب می‌شود. آیا شما هم جزو این دسته از افراد هستید؟

شروع سرمایه گذاری بر اساس مفاهیم

شروع سرمایه گذاری بر اساس مفاهیم

سعی کنید پیش از شروع سرمایه گذاری ارز دیجیتال یا هر بازار دیگری مفاهیم اولیه و کلی اقتصاد را به خوبی بدانید و متوجه شوید. مفاهیمی مانند سود، زیان، بازدهی و ریسک از جمله مهمترین مفاهیمی است که می‌تواند چراغ‌های راهنمای خوبی برای شروع سرمایه گذاری محسوب شود.

بسیاری در ابتدای مسیر سرمایه گذاری تصور می‌کنند که هیچ زیانی نباید داشته باشند و یا به طور کامل زیان را منکر می‌شوند. در صورتی که بازار سرمایه گذاری بدون شناخت درست درصد زیان و قبول آن تبدیل به یک قمار می‌شود. بخش مهمی از استراتژی شما بر اساس شناخت زیان و محاسبه درصد آن تشکیل می‌شود. بنابراین زیان را بشناسید و آن را قبول کنید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و بهترین روش سرمایه گذاری با صد میلیون تومن

رابطه میان سود و زیان را ریسک می‌نامیم. شما بر اساس ریسکی که سرمایه گذاری دارد می‌توانید تصمیم گیری کنید که وارد این موقعیت شوید یا خیر. معمولا سرمایه گذاران حرفه ای سبدی متوازن از سرمایه گذاری‌های پر ریسک و کم ریسک دارند. برای این افراد بازدهی کلی سبد سرمایه گذاری اهمیت دارد. همچنین شما می‌توانید برای دوره‌های مختلف سرمایه گذاری خود را انجام دهید. همانطور که میبینید شناخت درست این مفاهیم و فکر کردن به آن ها می‌تواند مسیرهای متفاوتی برای شروع سرمایه گذاری پیش پای شما قرار دهد.

شروع سرمایه گذاری و شناخت موقعیت های مختلف سرمایه گذاری

بخش دیگری از شروع سرمایه گذاری این است که بدانیم چه موقعیت‌های سرمایه گذاری پیش رو داریم. بررسی این موقعیت ها می‌تواند شما را به سمت بازاری منطقی سوق دهد. اما چگونه می‌توانیم این بازار را شناسایی کنیم؟

شما به واسطه تمامی مفاهیم و اصولی که در بالا گفتیم، به خصوص بر اساس فاکتور موقعیت اقتصادی و شناخت شخصیت خودتان می‌توانید نسبت به انتخاب بازارهای مالی مناسب اقدام کنید. اما به جز آن باید ماهیت بازارها و موقعیت‌های مالی را بشناسید و بدانید که هر کدام از این بازارها چه ماهیتی دارند. شناخت این بازارها می‌تواند گام موثری در شروع سرمایه گذاری محسوب شود.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

معمولا اولین انتخاب برای شروع سرمایه گذاری برای بسیاری از افراد بازار بورس است. این بازار به سبب محدودیت نوسان قیمت در روز و قوانین خاص خود امن تر از سایر بازارها به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که همین محدودیت ها باعث می‌شود که نقد شوندگی با کاهش شدید همراه باشد.

بازار ارزهای دیجیتال به پرنوسان ترین بازار و موقعیت سرمایه گذاری شهرت دارد. شما در این بازار می‌توانید در سرمایه گذاری کوتاه مدت به سودهای خوبی برسید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که عدم ثبات بازار در کنار نامحدود بودن درصد نوسان قیمت ریسک بزرگی به همراه دارد.

بازارهای مالی طلا و دلار همواره به عنوان بازارهای مالی مهم و سنتی در بازار اقتصادی ایران شناخته می‌شود. این بازارها نشان داده اند که توانسته اند هم پا با درصد تورم رشد کنند و به نوعی باعث حفظ ارزش سرمایه شوند.

شروع سرمایه گذاری و شناخت موقعیت های مختلف سرمایه گذاری

از تجربه کردن نترسید!

از اولین و مهمترین نکات مهمی که در شروع سرمایه گذاری باید بدانید این است که سرمایه گذاری ذاتا یک عمل دارای ریسک و خطر محسوب می‌شود. شما به واسطه این کار ممکن است تمام یا بخشی از دارایی‌های خود را از دست دهید و یا دچار ضررهای مالی و زمانی مختلفی شوید. بنابراین باید قبول کنید که احتمال زیان در سرمایه گذاری وجود دارد. با علم به این موضوع شما نباید از تجربه کردن بترسید.

در واقع بزرگ ترین و مطرح ترین سرمایه گذاران دنیا و کسانی که سال ها در این زمینه فعالیت داشته و دارند هم ممکن است دچار ضرر و زیان شوند. بنابراین زیان جزئی از سرمایه گذاری محسوب می‌شود. بسیاری از افراد به علت ترس از زیان یا عدم تحمل زیان از سرمایه گذاری فرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه چه پیامدهایی دارد؟

شما باید یاد بگیرید که در بازارهای مالی مختلف تجربه کسب کنید و از زیان ده بودن انتخاب خود نترسید. جرات برداشتن اولین قدم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از زیان‌های خود درس بگیرید و از آن برای رسیدن به سود استفاده کنید. بنابراین اجازه تجربه کردن موقعیت‌های مختلف سرمایه گذاری را به خودتان بدهید. این تجربه ها رفته رفته باعث گسترش شناخت شما از بازارهای مالی و موقعیت‌های سرمایه گذاری می‌شود که خود اصلی ترین عامل برای کسب موفقیت در سرمایه گذاری است.

استراتژی شخصی خودتان را بسازید

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شناخت روند سرمایه گذاران مطرح و آشنایی با استراتژی آن ها می‌تواند در ساخت یک استراتژی شخصی به شما کمک کند. دو نکته مهم در خصوص داشتن استراتژی وجود دارد.

اول این که استراتژی مسیر سرمایه گذاری شما را مشخص می‌کند. شما بر اساس این مفهوم می‌توانید روند سرمایه گذاری خودتان را تعیین کنید و بر اساس این روند سود و زیان خود را محک بزنید. داشتن استراتژی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید در مواقعی که دچار زیان شده اید اشتباهات خودتان را کشف کنید و سود کسب شده شما شانسی و از روی بخت و اقبال نباشد. زمانی که سود شما بر اساس یک استراتژی باشد عملا امکان تکرار مجدد آن ایجاد می‌شود. اما شانس هیچ احتمال مشخصی ندارد.

بیشتر بخوانید: استراتژی های سرمایه گذاری شخصی برای بهبود وضعیت مالی

اما نكته دوم این است که شما باید یاد بگیرید که استراتژی خودتان را داشته باشید. پیروی کردن از استراتژی دیگران یا اجازه دادن به افراد دیگر برای طراحی استراتژی برای شما عملا قدرت حرکت را از شما می‌گیرد. علت این موضوع را می‌توان در دو بخش دید.

اول این که استراتژی بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله ویژگی شخصیتی خود شما طراحی می‌شود. ممکن است شما فردی ریسک پذیر نباشید. بنابراین استفاده از یک استراتژی پر ریسک نمی‌تواند برای شما مفید باشد. دلیل دوم این است که استفاده از استراتژی شخصی شما این امکان را می‌دهد که بتوانید آن را بهبود ببخشید. زمانی که شما استراتژی خودتان را داشته باشید می‌دانید که در هر موقعیتی چه تغییراتی نیاز دارد. به نوعی شما به کمک ساخت یک استراتژی شخصی سرمایه گذاری خودتان را منعطف می‌کنید.

بازارها را نگاه کنید

برای شروع یک سرمایه گذاری موفق لازم است که بازارها را بشناسید. شناخت یک بازار یا موقعیت سرمایه گذاری تنها از طریق تجربه کردن بازار و داشتن سرمایه گذاری در آن نیست. نگاه کردن بازار و پیگیری آن می‌تواند بسیار مفید باشد. در واقع شما باید بتوانید روند و رفتار بازار ها و موقعیت‌های مختلف سرمایه گذاری را به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: دریافت مجوز 3 عامل تامین مالی جمعی

بنابراین صبر و حوصله به خرج بدهید و بازارها را رصد کنید. یادتان باشد که رفتار بازارها از رفتار سرمایه گذاران آن ساخته می‌شود. بنابراین در پس پرده تمامی آمار و اطلاعات و ارقامی که می‌بینید رفتارهای انسانی است. از آنجایی که رفتارهای انسانی تکرار پذیر و قابل پیش بینی است می‌توان حدس زد که با رصد بازار و موقعیت‌های مالی امکان کشف روند آن ایجاد می‌شود. بنابراین برای شروع سرمایه گذاری حتما بازارهای مختلف سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهید.

کرادفاندینگ، مسیری جدید برای شروع سرمایه گذاری

کرادفاندینگ، مسیری جدید برای شروع سرمایه گذاری

کرادفاندینگ از جمله موقعیت ها و استراتژی‌های نسبتا نوین برای شروع سرمایه گذاری محسوب می‌شود. در این روش شما به عنوان سرمایه گذار اقدام به اعطای وام به شرکت‌های تجاری و صنعتی برای یک دوره مشخص می‌کنید. در انتهای دوره اصل و سود سرمایه تعیین شده به شما بازگردانده خواهد شد.

بگذارید با یک مثال این مسئله را به شکل دقیق تری بیان کنیم. یک شرکت با ارائه طرح اقتصادی و تجاری خود اعلام می‌کند که برای توسعه کسب و کار و رسیدن به اهدافی که می‌خواهد نیاز به جذب یک میلیارد تومان سرمایه دارد. این سرمایه توسط سرمایه گذاران خرد و کلان تامین می‌شود. شما با 500 هزار تومان نیز می‌توانید به این طرح کمک کنید و بر روی آن سرمایه گذاری داشته باشید.

نکته بسیار جالب توجه این است که به خاطر خصوصی بودن بازار هدف (شرکت سرمایه پذیر) عواملی مانند دستورات دولتی، درصد تورم و... تاثیرگذاری کمتری بر آن دارد. از طرف دیگر سود این طرح ها معمولا برای یک دوره دوازده ماهه بیش از درصد تورم است. شما در دونگی می‌توانید طرح هایی را پیدا کنید که بیش از 40 درصد سودآوری در یک دوره یک ساله دارند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

از طرف دیگر شما می‌توانید در پلتفرم دونگی طرح‌هایی با دوره‌های سرمایه گذاری متفاوت پیدا کنید. از این رو شما برای شروع سرمایه گذاری می‌توانید سبدی از دوره‌های مختلف (دو تا دوازده ماهه) در اختیار داشته باشید. نکته جالب دیگر این است که اصل سرمایه شما تضمین شده است و در خصوص برخی از طرح ها امکان تضمین سود نیز وجود دارد. همچنین در دونگی هیچ مالیات و کارمزدی پرداخت نمی‌شود.

همه این ها نشان می‌دهد که برای سرمایه گذاری به واسطه کرادفاندینگ نیازی به تجربه، دانش یا تخصص خاصی وجود ندارد. شما طرح را بر اساس دوره و سود ارائه شده مورد بررسی قرار می‌دهید و به سادگی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنید. شما با این سرمایه گذاری مطمئن هستید که اصل سرمایه شما تضمین شده است و هیچ اتفاقی برای آن رخ نخواهد داد. به نظر می‌رسد پلتفرم دونگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شروع سرمایه گذاری محسوب شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع و سریع عقد قرارداد تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ)

سرمایه گذاری تضمینی

نتیجه گیری

به طور کلی می‌توان اینگونه گفت که شروع سرمایه گذاری سخت ترین گام برای کسب سود از بازارهای مالی و سرمایه‌ای است. برای این کار لازم است فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشیم و برای ورود به هر موقعیت سرمایه گذاری سواد کافی از ان موقعیت را کسب کنیم.

بازارهای مالی بورس، طلا، ارز دیجیتال، فارکس و... گرچه می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند اما همواره درصد ریسک نسبتا بالایی نیز دارند. از طرف دیگر بدون تجربه و دانش نمی‌توان در این نوع بازارها موفق عمل کرد. این در حالی است که سود در طرح های ارائه شده توسط دونگی بر اساس استراتژی کرادفاندینگ نیازی به تجربه و تخصص خاصی ندارد. این طرح ها سود مشخص در بازه‌ای مشخص را برای شما به همراه دارد. نکته اینجاست که سود ارائه شده بیش از سود سپرده‌های بانکی و صندوق‌های مختلف سرمایه گذاری خواهد بود.

پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال شروع سرمایه گذاری هستید که سود خوب و نسبتا تضمین شده‌ای برای شما داشته باشد، بهتر است دونگی و فرصت های سرمایه گذاری آن را مورد بررسی قرار دهید. پشیمان نخواهید شد.

بیشتر بخوانید: تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری با توجه به این نکته ها آسان تر می شود

سوالات متداول

کتاب های مختلفی در این حوزه وجود دارد. کتاب روانشناسی پول، اصول سرمایه گذاری و ده ها مورد دیگر می تواند چراغ راه خوبی برای شروع سرمایه گذاری محسوب شود. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ کدام یک از این کتاب ها نمی تواند به شما استراتژی شخصی شما را نشان دهد. شما باید به کمک تمام ابزارهایی که در اختیار دارید استراتژی خودتان را بسازید و بر اساس آن پیش بروید. این نکته بسیار مهمی است که نباید آن را از خاطر ببرید.

درآمد زایی، مدیریت هزینه و سرمایه گذاری سه پایه اصلی موفقیت مالی محسوب می شود. از این رو می توان گفت شما زمانی می توانید به موفقیت مالی برسید که سرمایه گذاری را شروع کنید. سرمایه گذاری بدین معنی است که پول به جای شما کار کند و شما را ثروتمند نماید. این مهمترین دلیل برای شروع سرمایه گذاری است.

هر بازار مالی و موقعیت سرمایه گذاری حداقل هزینه خاصی برای شروع سرمایه گذاری دارد. شما می توانید با 500 هزار تومان در طرح های دونگی سرمایه گذاری کنید و از سود آن در دوره های مختلف دو تا دوازده ماهه بهره مند شوید.