خانه / وبلاگ و مقالات / مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

۱۴۰۲/۱۰/۲۸ مقالات

مزیت های سرمایه گذاری

مزیت های سرمایه گذاری را می توان به چند بخش مهم تقسیم کرد. اولین و شاید مهمترین مزایای سرمایه گذاری این است که می تواند شما را از خطر تورم و کاهش ارزش سرمایه دور کند. دومین مزایای شرکت در سرمایه گذاری این است که این عمل موجب رشد اقتصادی و افزایش دارایی های شخصی شما می شود، همچنین از دید بسیاری از کسانی که در بازارهای مالی حضور دارند می توان به واسطه سرمایه گذاری به درآمدی ثابت و سودآور رسید. در ادامه قصد داریم مزایای شرکت در سرمایه گذاری از زوایای مختلف و به شکل جزئی تری مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطالب:

فواید سرمایه گذاری کردن

مهمترین مزایای سرمایه گذاری: سودآوری بالا

مزایای سرمایه گذاری از دید بسیاری از افراد جامعه محدود به سودآوری آن است، یعنی بسیاری از افراد جامعه و کسانی که در انواع بازارهای مالی حضور دارند سودآوری از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری شناخته می شود. مسلما ما نیز منکر این مسئله نیستیم که سودآوری از فواید سرمایه گذاری کردن است و می تواند لزوم آن را نشان دهد، اما باید بدانیم سرمایه گذاری دقیقا چگونه می تواند این کار را انجام دهد و چرا به عنوان یک مزیت برای آن شناخته می شود.

اگر بخواهیم ساده تر عنوان کنیم سودآوری از دید تمامی ما بدین معنی است که میزان سرمایه مورد استفاده ما بیشتر شود، به طور مثال اگر با ده هزار تومان وارد دنیای سرمایه گذاری شدیم، بتوانیم با 15 هزار تومان از آن خارج شویم، بدین معنی که ما بتوانیم 5 هزار تومان در این بازار سودآوری کرده باشیم.

گردش سرمایه؛ مهم ترین عنصر اقتصاد

هر چیزی که شما در دنیای اقتصاد می بینید و می خوانید و انجام می دهید همه بر اساس گردش سرمایه شکل گرفته است. گردش سرمایه بدین معنی است که شما سرمایه ای را در هر مسیر اقتصادی، تجاری، تولیدی، صنعتی یا سرمایه گذاری قرار می دهد و انتظار دارید بازگشت سرمایه شما در چرخه طراحی شده همراه با افزایش باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

با ذکر یک مثال می توانیم مزایای سرمایه گذاری در این بخش را بهتر متوجه شویم. فکر کنید شما مالک یک کارخانه تولیدی هستید، برای تولید یک محصول شما هزینه مواد اولیه، هزینه خط تولید، هزینه کارگر و ده ها هزینه دیگر را پرداخت می کنید. مجموع هزینه تمام شده این محصول برای کارخانه شما چیزی حدود 20 هزار تومان بوده است. حال شما با فروش این محصول با قیمت 25 هزار تومان انتظار بازگشت سرمایه  25 هزار تومان متشکل از 20 هزار تومان (اصل سرمایه) و 5 هزار تومان (سود) خواهید داشت . این 5 هزار تومان می تواند در گردش مالی بعدی وجود نداشته باشد و شما همچنان با همان 20 هزار تومان به تولید محصول خود ادامه دهید. اینجاست که سودآوری مطرح می شود.

به نوعی می توان گردش مالی را مهم ترین عنصر اقتصادی بدانیم، در اقتصاد کلان نیز این جریان های مالی است که تاثیرگذار است، شاید برای شما جالب باشد بدانید که یکی از مهم ترین کارکردهای دولت این است که این جریان های کلان اقتصادی را بتواند به درستی مدیریت کند و آن را از دل تمامی بخش های اقتصادی عبور دهد. یادتان باشد یک سیستم اقتصادی سالم سیستمی است که درصدی از این جریان مالی از جیب همه افراد جامعه عبور کند.

اهمیت سرمایه گذاری

چسب چه کسی قوی تر است؟!

سوال مهمی که پاسخ آن می تواند یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری را برای ما فاش کند، این است که چگونه گردش مالی می تواند موجب افزایش یا حتی کاهش سرمایه شود؟ بارها شده که دیده ایم فردی در دنیای اقتصاد شکست می خورد و بر اساس گردش مالی که داشته ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شده است. حال سوال اینجاست که این مسئله را چگونه می تواند از بعد اقتصادی مورد بررسی قرار داد؟

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

برای درک بهتر این موضوع بهتر است کل اقتصاد را به عنوان یک محیط بسته و کاملا ایزوله تصور کنید. آن چیزی که در این محیط رخ می دهد جابه جایی سرمایه از یک جریان مالی به جریان مالی دیگر است، در کلام ساده تر زمانی که فردی سودآوری می کنید بدین معنی نیست که خلق پول در آن اقتصاد رخ داده، بلکه بدین معنی است که این گردش مالی توانسته سرمایه ای از یک یا چند گردش مالی دیگر به دست بیاورد.

در حالت کلی می توانید هر گردش مالی را آغشته به چسبی بدانید که می تواند جذب سرمایه ای را از آن کند، اما نکته مهم اینجاست که چسب کدام گردش مالی قوی تر است؟ به نوعی گردش های مالی بر اساس میزان سرمایه، موقعیت حرکتی و همچنین ده ها فاکتور دیگر از چسب های قوی و ضعیفی برخوردار هستند. تمام ابزارها و هر آن چیزی که در دنیای اقتصاد به عنوان اصول و قواعد و ... می شناسیم در مسیر ایجاد چسبی قوی برای یک گردش مالی است.

نکته ای که وجود دارد این است که از مهمترین مزیت های سرمایه گذاری این است که می تواند این چسب را ساده تر و سریع تر در اختیار شما قرار دهد. از این روست که بسیاری از اقتصاددان ها و فعالان بازار معتقد هستند که سرمایه گذاری می تواند سودآوری بهتری نسبت به هر شاخه اقتصاد داشته باشد. حال می دانیم که چرا همه افراد به صورت تجربی یا فنی سودآوری بالا را از موارد پر اهمیت سرمایه گذاری می دانند.

لزوم سرمایه گذاری

مزایای شرکت در سرمایه گذاری؛ مقایسه بازدهی بخش های مختلف اقتصادی

مزایای سرمایه گذاری مسلما با ایده و نظریه های مختلف قابل اثبات است، اما ما یاد گرفته ایم که در دنیای اقتصاد باید با اعداد و ارقام نیز آشتی کنیم. در کلام ساده تر اصلی ترین زبانی که در دنیای اقتصاد وجود دارد زبان اعداد و ارقام و مهم ترین ابزار آن مقایسه بین اعداد و ارقام است.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

بنابراین زمانی که گفته می شود سودآوری از مهمترین فواید سرمایه گذاری کردن محسوب می شود، باید این مسئله را عینا و بر اساس تجربه گذشته به واسطه مقایسه اثبات کنیم. به نوعی ما می خواهیم بدانیم بین زمینه های مختلف اقتصادی، مانند تولید، خدمات، صنعت، تجارت و سرمایه گذاری کدام یک سودآوری بیشتری داشته و دارند. این مقایسه می تواند دید بهترین در خصوص لزوم اهمیت سرمایه گذاری به ما بدهد.

بر اساس آماری که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین سازمان آمار ایران منتشر شده طی حداکثر تا 5 سال گذشته بازارهای مالی و سرمایه گذاری توانسته اند به طور متوسط (به صورت سالانه) سودی بیش از 15 درصد داشته باشند. این در حالی است که تولید 10 درصد، تجارت 12 درصد و صنعت 13 درصد سودآوری سالانه داشته اند.

بخش اقتصادی

سودآوری (میانگین سالانه)

ریسک ( 1 تا 5)

افق زمانی

سرمایه گذاری

15 درصد

3

کوتاه مدت تا بلند مدت

صنعت

13 درصد

2

بلند مدت

تجارت

12 درصد

2

بلند مدت

تولید

10 درصد

2

بلند مدت


دو نکته مهم در خصوص این آمار ارائه شده وجود دارد:

  1. درصدهای ارائه شده با احتساب کسر درصد تورم در نظر گرفته شده است. در کلام ساده تر این درصدها به عنوان افزایش ارزش سرمایه محاسبه می شود.
  2. همچنین موارد گفته مانند سرمایه گذاری میانگینی از سودآوری های بخش های مختلفی مانند بازار سهام، بازار ارز، بازار طلا و ... است.

تحلیل مقایسه میان ابعاد های مختلف اقتصاد

اگر بخواهیم یک مقایسه ساده و سریع داشته باشیم سرمایه گذاری توانسته با سودآوری سالانه بیش از 15 درصد در سال های گذشته گوی رقابت را از صنعت، تجارت و تولید برباید. البته در خصوص این آمار دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

اول این که این امار کاملا تخمینی بوده و به صورت دقیق ارائه نشده است، بنابراین چندان اتکایی نمی توان به آن داشت، ثانیا این آمار بر اساس حالت کوتاه مدت و میان مدت گردش سرمایه در نظر گرفته شده است. به نوعی از نظر تجربی اثبات شده است که تولید و صنعت می توانند در بلند مدت سودآوری خود را افزایش دهند. از این روست که گفته می شود یکی از مهمترین امتیازات سرمایه گذاری این است که در کوتاه مدت بازخورد بهتری نسبت به هر موقعیت اقتصادی دیگری دارد. البته باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در دوره کوتاه مدت یا میان مدت ریسک بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

به طور کلی این عادت دنیای اقتصاد است که هر قدر دوره زمانی کوتاه تر شود  ریسک حضور در آن موقعیت افزایش پیدا می کند، از این رو در خصوص صنعت، تجارت و تولید با توجه به دوره بلند مدتی که برای آن ها در نظر گرفته شده ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری می توان برای آن وجود دارد.

البته در نظر داشته باشید که این شناسایی ریسک بر اساس فاکتورهای بسیار محدود و کتابی شکل گرفته است. مسلما در این مقایسه رفتارهای دولتی، قوانین اجتماعی و فرهنگ استفاده و ... دخیل نبوده است. احتمالا اگر قرار بود این موارد را به محاسبه ریسک اضافه کنیم تولید بیشترین ریسک پذیری را در ایران پیدا می کرد.

فایده های سرمایه گذاری

مزیت های سرمایه گذاری: حفظ و افزایش ارزش سرمایه

مزایای سرمایه گذاری تنها محدود به سودآوری بالای آن نسبت به سایر موقعیت های اقتصادی نمی شود. اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم سودآوری یا همان افزایش سرمایه زمانی معنا پیدا می کند که همراه با حفظ یا افزایش ارزش سرمایه باشد. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم، فرض کنید که شما امروز صد میلیون تومان دارید که می توانید با آن یک خودرو خریداری کنید. حال شما اگر با این میزان سرمایه وارد دنیای بورس شوید، ممکن است بتوانید بعد از دو ماه سرمایه خود را به 130 میلیون تومان برسانید.

حال اگر شما بعد از این سرمایه گذاری و افزایش سرمایه خود به میزان 130 میلیون تومان دوباره به بازار خودرو بازگردید، اگر توان خرید همان خودرو را داشته باشید بدین معنی است که توان اقتصادی شما حفظ شده و حتی ممکن است افزایش نیز پیدا کرده باشد، اما اگر شما توانایی خرید آن خودرو را از دست داده باشید عملا بدین معنی است که سودآوری شما بدون حفظ ارزش سرمایه بوده و این خود یک ضرر مهم محسوب  می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم

این اتفاقی است که در تمامی بخش های اقتصاد مانند سرمایه گذاری، تولید، صنعت و تجارت رخ می دهد؛ اما مسئله ای که وجود دارد که باعث شده حفظ ارزش سرمایه جزئی از مزایای سرمایه گذاری محسوب شود این است که در بعد سرمایه گذاری روند افزایش سرمایه به نحوی بیش از روند افزایش عوامل کاهش ارزش سرمایه است.

به نوعی سرمایه گذاری یک مفهوم کاملا پویاست و به سرعت خودش را با واقعیت های جامعه تطبیق می دهد، از طرف دیگر سرمایه گذاری موقعیت های جالب و متنوعی دارد که باعث شده است افراد در موقعیت های مختلف تصمیم گیری های متنوعی داشته باشند. این عوامل باعث شده است  که سرمایه گذاری حفاظت بهتری از ارزش سرمایه داشته باشد و توان بالاتری به سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه در این خصوص ارائه دهد.

تورم، مهمترین عامل کاهش ارزش سرمایه

همانطور که بیان کردیم بخش مهمی از اصلی ترین مزایای شرکت در سرمایه گذاری (سودآوری) مربوط به حفظ ارزش سرمایه است. همچنین در بالا عنوان کردیم که فاکتورهای مختلفی در یک اقتصاد می تواند ارزش سرمایه را کاهش دهد و باعث شود شما قدرت مالی کمتری با همان میزان سرمایه ای که در اختیار دارید پیدا کنید.

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل کاهش ارزش سرمایه را می توان تورم مثبت دانست. تورم و رکود دو روی یک سکه در دنیای اقتصاد محسوب می شود و هر دو می تواند به یک اندازه باعث تخریب سرمایه و گردش های مالی در جامعه شود. در حالت تورم عرضه کمتر از تقاضا رخ می دهد و این مسئله باعث می شود افراد متقاضی برای راضی کردن عرضه کننده قیمت ارائه شده را افزایش دهند. به طور مثال ارزش واقعی یک خانه یک میلیارد تومان است اما با توجه به عدم عرضه بالا خانه و کمبود خانه در کشور عرضه کننده می تواند این قیمت را تا چند برابر افزایش دهد.

امتیازات سرمایه گذاری

ارزش واقعی خانه یک میلیارد تومان است ولی شما برای خرید آن باید 4 میلیارد تومان سرمایه جمع کنید، در کلام ساده تر ارزش واقعی سرمایه 4 میلیاردی شما تبدیل به یک میلیارد تومان می شود! این تغییر ارزش وارد دنیای اقتصاد شده و شروع به چرخش می کند. به طور مثال فروشنده با دریافت این سرمایه سراغ خرید خودرو می رود، او برای خودرویی که ارزشی برابر با 100 میلیون تومان دارد باید 3 و نیم میلیارد هزینه کند! این تغییر ارزش ها و تفاوت سرمایه ها باعث می شود که ارزش سرمایه کاهش پیدا کند.

استفاده از تورم؛ انعطاف پذیر باشید!

از مهمترین مزایای سرمایه گذاری این است که می تواند تا حدودی انعطاف شما را در بازارهای مالی و سرمایه ای حفظ کند، اما چرا این انعطاف پذیری اهمیت دارد؟

در همان مثال بالا فرض کنید که مالک با فروش ملکی به ارزش یک میلیارد تومان، 4 میلیارد تومان سرمایه به دست می آورد. این فرد می تواند سراغ موقعیتی برود که قیمت ارائه شده ارزشی کمتر از واقعیت آن داشته باشد. به طور مثال ممکن است زمین ویلایی در یکی از مناطق شمالی کشور وجود داشته باشد که ارزش واقعی آن 5 میلیارد تومان باشد اما فروشنده بنابر نیاز مالی یا هر دلیل دیگر قصد دارد آن را با 4 میلیارد تومان به فروش برساند. این جاست که شما عملا سه میلیارد در فروش ملک و یک میلیارد در خرید زمین به ارزش سرمایه خود اضافه کردید!

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

این اعجاب انگیز ترین بخش دنیای اقتصاد است، در واقع در دنیای اقتصاد شما می توانید ابزارهای مختلفی داشته باشید و به سادگی کارهای معجزه آسایی انجام دهید. در خرید و فروش ملک یا هر نوع خرید و فروشی کمتر کسی به چنین مفاهیمی توجه می کند اما نگاه به این مفاهیم نشان می دهد که تورم با کمی تغییر می تواند عامل توسعه فردی شود. این درست همان موقعیتی است که سرمایه گذاری در اختیار افراد قرار می دهد.

به نوعی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری این است که این قدرت را در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید در خرید و فروش های خود سریع تر و ساده تر از مفهوم تورم استفاده کنید و به واسطه آن نسبت به افزایش و حفظ ارزش سرمایه و میزان آن اقدام نمایید. یادتان باشد که انعطاف پذیری در دنیای اقتصاد از مهم ترین فایده های سرمایه گذاری شناخته می شود.

چرا باید سرمایه گذاری کنم؟

اهمیت سرمایه گذاری و مقایسه آن با تورم

همه ما می دانیم که در دنیای اقتصاد هیچ چیز نمی تواند جای اعداد را بگیرد، بنابراین بهتر است برای اثبات حرف های خود شروع به مقایسه اعداد و ارقام با یک دیگر این بار میان سرمایه گذاری و تورم کنیم.

در واقع ما در این بخش می خواهیم بدانیم مزایای سرمایه گذاری بر اساس مقایسه آن با تورم چیست؟ آیا سرمایه گذاری می تواند تورم را شکست دهد؟ یعنی می تواند سودی بیش از درصد تورم برای ما داشته باشد؟ اگر پاسخ مثبت باشد می توان گفت که سرمایه گذاری می تواند ارزش سرمایه ما را علاوه بر افزایش سرمایه حفظ می کند.

نکته ای که وجود دارد این است که در خصوص تورم آمار مستقل و منسجمی وجود ندارد. به نوعی مرکز آمار ایران، نهاد های مربوط به ریاست جمهوری و بانک مرکزی هر کدام آمار های مختلفی را ارائه می دهند. با این حال در حالت کلی طی ده سال گذشته تورم ایران ما بین 1500 تا 3500 درصد افزایش داشته است. این تفاوت عجیبی از نتایج تفاوتی است که توسط دولت های مختلف ارائه شده و آن چیزی است که امروز ما در جامعه شاهد آن هستیم.

حال نوبت به معجزه سرمایه گذاری می رسد. آیا سرمایه گذاری می تواند این درصد تورم را خنثی کند؟ بر اساس آن بیشتری میزان سودآوری طی ده سال گذشته را بازار بورس در زمینه سرمایه گذاری داشته است. اگر بخواهیم بر اساس بهترین موقعیت سرمایه گذاری پیش برویم، بازار بورس توانسته چیزی بیش از 3500 تا 5000 درصد سودآوری به صورت میانگین داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

در کلام ساده تر طی ده سال گذشته این بازار بورس و اوراق بهادار بوده است که توانسته تورم را شکست دهد و این را می توان از مزایای سرمایه گذاری در بورس دانست. البته این مسئله کاملا قابل پیش بینی بود، چرا که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در تمامی موقعیت های سرمایه گذاری مسئله تورم است. تورم در هر بازار یا موقعیتی که قرار بگیرد، تمامی سرمایه های آن بازار با افزایش عجیب و غریبی (برابر با درصد تورم) رو به رو می شوند. اگر فکر می کنید داستان کمی پیچیده شد، بهتر است عنوان بعدی را از دست ندهید.

تورم ماشینی که از هر موقعیتی عبور می کند!

چرا باید سرمایه گذاری کنم؟ این سوال شاید برای بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی که اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مالیاتی دارند یک سوال مهم محسوب می شود. زیرا این افراد دارای ثبات اقتصادی و ارزش سرمایه ای خوبی هستند و با سپرده گذاری نیز می تواند تا حدی به موقعیت مالی خوبی برسند.

اما مسئله ای که در اقتصادهای تورمی مانند اقتصاد ایران وجود دارد این است که سپرده گذاری تنها موقعیتی محسوب می شود که تورم هیچگاه از آن عبور نمی کند و این یعنی مرگ ارزش سرمایه در این حالت. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، در واقع تورم دست مانند یک ماشین یا جریان قوی است که از موقعیت های مختلف اقتصادی عبور می کند. با عبور این جریان از هر موقعیت میزان تقاضا در آن موقعیت افزایش پیدا کرده که این مسئله باعث افزایش ارزش و میزان سرمایه در آن موقعیت می شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

به طور منطقی هر سال تورم از یک یا دو موقعیت عبور می کند، به طور مثال به خاطر دارم که در سال های 98 و 99 جریان تورمی از بازار سهام عبور کرد، همچنین در سال 1400 این جریان وارد موقعیت خرید و فروش خودرو شد. برای تشخیص این مسئله تنها کافی است میزان درصد تورم سالانه را با میزان افزایش هر کدام از این موقعیت ها بررسی کنید، در این صورت متوجه خواهید شد که در هر سال کدام موقعیت مورد توجه تورم قرار گرفته است. یکی از مهمترین فواید سرمایه گذاری کردن دقیقا همین است که شما می توانید با ورود به موقعیتی که جریان تورمی از آن عبور می کند می توانید نسبت به افزایش میزان و ارزش سرمایه اقدام کنید.

در بین تمامی موقعیت های اقتصادی تنها سپرده های بانکی است که دور از مسئله تورم قرار می گیرد، زیرا بانک به عنوان متولی سرمایه های جذب شده بر اساس تورم فعالیت نمی کند، در واقع بانک بر اساس اقتصاد کلان و موارد حکومتی بهره خود را تعیین می کند. به طور مثال در سالی که تورم 40 درصد است، میزان سود بانکی به صورت سالانه 22 درصد در نظر گرفته شده است. این موضوع نیز به خوبی می تواند مزایای شرکت در سرمایه گذاری را نسبت به مواردی مانند سپرده های بانکی نشان دهد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری

فواید سرمایه گذاری کردن: انعطاف پذیری بالا

از جمله مهمترین مزایای سرمایه گذاری در بسیاری از موارد، توانایی انعطاف سرمایه گذار است. در کلام ساده تر سرمایه گذار می تواند در موقعیت های مختلف بر اساس شرایط ایجاد شده از استراتژی های مختلفی استفاده کند و میان بازارهای مختلف مهاجرت کند.

به طور مثال تورم از میان بازارها و موقعیت های سرمایه گذاری مختلفی عبور می کند، یک سرمایه گذار حرفه ای می تواند بر اساس تحلیل های مختلف و یا اطلاعاتی که در اختیار دارد پیش از ورود جریان تورم وارد بازار مقصد شده و پیش از اتمام فعالیت این جریان، از آن خارج شود. این قدرت جابه جایی و تغییر استراتژی از مهم ترین ویژگی ها و مزیت های سرمایه گذاری محسوب می شود.

شما زمانی که وارد حوزه هایی مانند صنعت یا تولید می شوید باید قبول کنید که سرمایه شما در این حوزه یا صنعت باقی می ماند و امکان انعطاف پذیری بالایی نخواهید داشت. تمام تغییر استراتژی شما باید تحت قالب آن فعالیت اقتصادی باشد که انجام می دهید و نمی تواند مانع از حبس سرمایه خود شوید. از این روست که ورشکستگی عموما سراغ سرمایه دارانی می رود که در کار تولید، تجارت یا صنعت هستند و ما کمتر سرمایه گذار حرفه ای و با تجربه ای را می شناسیم که به چنین حالی گرفتار شده باشد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف

حال که با کلیات اهمیت سرمایه گذاری آشنا شدیم، نوبت این است که به صورت جزئی تر در خصوص بخش های مختلف سرمایه گذاری صحبت کنیم. در واقع می خواهیم بدانیم اگر بخواهیم وارد دنیای سرمایه گذاری شویم، کدام بخش می تواند کارایی و سودآوری بیشتری برای ما داشته باشد و در کدام بخش ریسک کمتری وجود دارد.

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص سرمایه گذاری باید بدانید این است که ریسک اصلی ترین عنصر این مفهوم شناخته می شود. به عبارت بهتر شما نمی توانید ریسک را از دنیای سرمایه گذاری کنار بگذارید و این یک اصل اساسی است. سرمایه گذاری که بدون ریسک باشد به عنوان یک قمار یا بازی شانسی شناخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

بنابراین زمانی که شما وارد دنیای بورس، دنیای ارز یا دنیای طلا می شوید باید قبول کنید که هر کدام از این موقعیت های اقتصادی و سرمایه گذاری بر اساس فاکتورهای مختلف ریسک های خاصی دارند. ریسک بدین معنی است که شما در قبال سود احتمالی چه زیان محتملی را قبول می کنید. به طور مثال اگر قرار باشد در بازار طلا سود 50 درصدی را تجربه کنید این احتمال نیز وجود دارد که روند بر خلاف تصور شما پیش برود و با زیان 40 درصدی رو به رو شوید. آیا این سرمایه گذاری پر ریسک است؟ هنوز هم نمی توان به این سوال پاسخ داد، چرا که تحلیل تکنیکال باید در کنار تحلیل بنیادی قرار بگیرد و در نهایت این شخصیت سرمایه گذار است که تعیین می کند تا چه اندازه ریسک را می تواند بپذیرد.

با این ها ما در ادامه به معایب و مزایای سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف خواهیم پرداخت و سعی می کنیم شما را با کلیات مربوط به آن ها آشنا کنیم. همچنین در نظر داشته باشید که دنیای سرمایه گذاری بسیار پهناور و گسترده است، بنابراین ما تنها به چند مورد خاص و محدود از آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای سرمایه گذاری در طلا

معایب و مزایای سرمایه گذاری در طلا

یکی از مهم ترین موقعیت های سرمایه گذاری که به شکل سنتی همواره مورد توجه سرمایه گذاران در دوره های مختلف قرار گرفته و می گیرد، بازار طلاست.

از دید اقتصاد کلان و جهانی طلا به عنوان با ثبات ترین موقعیت سرمایه گذاری شناخته می شود. بسیاری از کشورها یا بهتر است بگوییم تمامی کشورها طلا را به عنوان اصلی ترین پشتوانه مالی خود قرار داده اند، از این رو طلا باید دارای یک ثبات خاص اقتصادی باشد، زیرا تمام اقتصاد جهان و کشورها به آن بستگی دارد. از این رو سرمایه گذاران معمولا در دوران رکود و زمانی که بازارهای سرمایه ای مانند بازار بورس وضعیت مناسب و مشخصی ندارند به سمت بازار طلا حرکت می کنند.
همین ثبات در بازار طلا باعث شده است که بسیاری از سرمایه گذاران همیشه درصدی از سرمایه خود را معطوف به این بازار کنند. این ثبات حتی در اقتصاد های پر نوسانی مانند ایران از جمله مهمترین مزایای بازار طلاست.

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

اما در کنار این مسئله باید در نظر داشته باشید که بازار طلا سود دهی کمتری از سایر بازارها دارد و معمولا به جز در مواقع خاص جزو بازارهای کم بازده محسوب می شود. در واقع این بازار در نهایت می تواند ارزش سرمایه شما را بیش از درصد تورم نگه دارد و نه بیشتر. این مسئله ای است که شما می توانید به گواهی آمار و ارقام سال های گذشته به سرعت متوجه شوید.

مزایای سرمایه گذاری در مسکن

معایب و مزایای سرمایه گذاری در مسکن 

یکی دیگر از جذاب ترین موقعیت های سرمایه گذاری، موقعیت مسکن است. مسکن از جمله موقعیت هایی محسوب می شود که امکان بهره برداری چند جانبه را در اختیار مالک و سرمایه گذار آن قرار می دهد. به طور مثال سرمایه گذار می تواند ملک را بفروش برساند، می تواند آن را اجاره دهد و یا این که از این سرمایه به عنوان وثیقه یا ضمانت برای سرمایه گذاری های بزرگ تر بهره ببرد.

بنابراین ملک عملا یک امکان چند کاربره برای سرمایه گذاران محسوب می شود و این مهم ترین مزیت این موقعیت شناخته می شود، با این حال چند مسئله بسیار مهم و اساسی در این بین وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم.

اول این که سرمایه گذاری در چنین موقعیتی نیاز به سرمایه ای بسیار بالایی دارد، شما به حداقل چند میلیارد سرمایه برای خرید یا سرمایه گذاری در تنها یک مسکن ساده نیاز دارید. البته شرایطی امروز وجود دارد که امکان مشارکت در چنین سرمایه گذاری هایی ایجاد شده است.

نکته دوم این است که بازار مسکن یک بازار سنگین و بسیار ساکن است، این بازار ممکن است تا مدت ها در رکود باشد و هیچ حرکتی نکند. کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند به خوبی می دانند که این بازار ممکن است تا مدت ها هیچ عرضه یا تقاضایی نداشته باشد و سرمایه شما دچار حبس شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران

نکته سوم این است که دولت برای این که نگاه سرمایه گذاری از این بازار دور شود اقدام به وضع مالیات برای خرید و فروش خانه ها کرده است. با  اجرایی شدن این دست از قوانین فروش خانه ها طی یک یا دو سال بعد از خرید آن مشمول مالیات نسبتا سنگین تا 40 درصد ارزش خانه خواهد شد. همین مسئله ریسک سرمایه گذاری در این موقعیت را افزایش داده است.

مزایای سرمایه گذاری در اوراق قرضه

معایب و مزایای شرکت در سرمایه گذاری در سهام

مسلما بازار بورس و سهام را می توان یکی از پراقبال ترین مهم ترین موقعیت های سرمایه گذاری در تمام دنیا بدانیم. شما می توانید در بازار بر اساس میزان افزایش یا کاهش سهام نسبت به خرید و فروش آن ها اقدام کنید و یا از سود حاصل از سهامداری خود بهره مند شوید.

امکان خرید و فروش ساده و همچنین شروع سرمایه گذاری با سرمایه های خرد از جمله مهمترین مزایای این بازار محسوب می شود، اما در کشوری با اقتصاد تورمی باید انتظار داشته باشید که دولت همواره در میان بازارهای مالی و سرمایه ای مانند بازار بورس باشد. در واقع سهامدار عمده مهمترین شرکت های حاضر در بورس متعلق به دولت است، بنابراین این دولت است که می تواند روند کلی بازار را تحت کنترل خود دربیاورد.

از این روست که بسیاری از سرمایه گذاران بر خلاف تحلیل های تکنیکال و بنیادی که انجام داده اند با روندی جدید آشنا می شوند. با این حال باید در نظر داشته باشید که مهمترین مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که می تواند سود قابل توجهی به شما برساند و این سود عموما بستگی به تجربه، دانش و تخصص شما در این حوزه دارد. بسیاری از سرمایه گذاران و بزرگان دنیای اقتصاد معتقد هستند که بازار بورس بازاری است که می تواند ریسک کمتری نسبت به هر موقعیت دیگری داشته باشد و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

معایب و فواید سرمایه گذاری کردن در استارتاپ ها

استارتاپ ها به شرکت های تجاری جدید التاسیس گفته می شود که بر اساس یک ایده نو و جدید وارد دنیای اقتصاد می شوند. در واقع هدف استارتاپ ها تبدیل یک ایده خام به یک حرکت صنعتی یا تجاری است از این رو معمولا یکی از پر ریسک ترین نوع سرمایه گذاری ها شناخته می شود.

چرا که اولا استارتاپ ها شرکت هایی هستند که معمولا سابقه تجاری ندارند و جدیدا وارد این دنیا می شوند بنابراین احتمال هر نوع اتفاقی برای آن ها وجود دارد. دوما این که این استارتاپ ها بر اساس ایده ای پا به میدان می گذارند که در بسیاری از موارد مورد آزمون و خطای اقتصادی قرار نگرفته است، از این رو عملا سرمایه گذاری در خصوص چنین شرکت هایی می تواند ریسک فوق العاده بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 50 میلیون [10 ایده پر سود]

اما این ریسک در قبال احتمال سودآوری با درصد بالا قرار گرفته است. در کلام ساده تر اگر یک استارتاپ بتواند به درستی مسیر خود را پیش برود می تواند سود سرشاری برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشد. تصور کنید سرمایه گذاران اولیه از استارتاپ دیجی کالا حمایت کردند امروز از چه سودی برخوردار شده اند. بنابراین با وجود بالا بودن ریسک این سرمایه گذاری، سود بالایی نیز برای آن متصور بود.

مزایای سرمایه گذاری در استارتاپ ها

مسیری نو برای بهره مندی از مزایای سرمایه گذاری

تا به اینجا مزایای سرمایه گذاری را نسبت به سایر مسیرهای اقتصادی شناختیم و با انواع بخش های سرمایه گذاری و مزایا و معایب هر کدام از آن ها آشنا شدیم.
نکته مهمی که در دنیای سرمایه گذاری وجود دارد این است که در هر کدام از این مسیرها دو ریسک اساسی و مهم وجود دارد که عبارتند از ریسک کاهش ارزش سرمایه و ریسک کاهش میزان سرمایه. به نوعی این دو ریسک در هر نوع سرمایه گذاری (به خصوص در اقتصادی مانند اقتصاد ایران) سایه افکنده است.

از طرف دیگر سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف در ایران چندان ساده نیست، به نوعی تنها با اتکا به دانش و مهارت نمی توان انتظار موفقیت و سودآوری در این بازارها را داشته باشیم. در این دست از موقعیت ها فاکتورهای مختلفی از جمله احبارهای اقتصادی و سیاسی، تحریم ها و همچنین دستورات دولتی می تواند تمامی تحلیل ها را از بین ببرد و روند جدیدی در دنیای سرمایه گذاری ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

از این رو افرادی که دنبال ریسک بالایی نیستند و می خواهند به سودی منطقی در کنار ریسک پایین دست پیدا کنند باید سراغ بازار یا موقعیت ایزوله تری بروند که فاکتورهای کمتری در آن دخیل است. در این صورت امکان موفقیت و سودآوری افزایش پیدا می کند، این جاست که کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام خودش را نمایان می کند.

سرمایه گذاری تضمین شده

کرادفاندینگ، سرمایه گذاری با ریسک پایین

کرادفاندینگ در اصل مفهوم بسیار گسترده است که بر اساس آن امکان سرمایه گذاری جمعی ایجاد شده است، بورس نمونه بارزی از این مفهوم در جهان محسوب می شود.

اما جنبه دیگری از کرادفاندینگ وجود دارد که باعث می شود ریسک کاهش میزان سرمایه به طور کلی از بین برود و ریسک کاهش ارزش سرمایه تا حد زیادی کنترل شود. در این روش افراد به عنوان تامین کنندگان مالی با سرمایه های خرد و کلان خود سعی می کنند مانند یک وام اقدام به اعطای وام به شرکت های سرمایه پذیر کنند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

به طور مثال یک شرکت هواپیمایی برای خرید هواپیمای جدید نیاز به ده میلیارد تومان سرمایه نقدی دارد، در این حالت هزار سرمایه گذار در کنار یکدیگر با هر میزان  سرمایه ای که در اختیار دارند می توانند این نیاز مالی را تامین کنند. شرکت هواپیمایی نیز در طرح توجیهی خود مشخص کرده است که بعد از خرید هواپیما می تواند در دوره ای مشخص (دو تا دوازده ماهه) نسبت بازگشت سرمایه و ارائه سودی مشخص اقدام کند.

در این حالت اصل سرمایه توسط شرکت پذیرنده تضمین می شود، بدین معنی که اصل سرمایه باید در زمان مشخص به هر شکلی که شده به سرمایه گذاران بازگردانده شود، بنابراین مسئله کاهش میزان سرمایه از بین می رود. همچنین سود تعیین شده نیز در صورت تحقق باید پرداخت شود که این سود معمولا بیش از درصد تورم سالانه مشخص می شود. آیا می دانستید در ایران این مسیر اجرایی می شود؟

در ایران پلتفرمی تحت عنوان پلتفرم دونگی رابطه ای میان تامین کنندگان خرد و کلان با شرکت های کوچک یا متوسط سرمایه پذیر بر اساس مفهوم کرادفاندینگ ایجاد کرده است. در این مسیر سرمایه گذاران می توانند با بررسی طرح های سرمایه گذاری توجیهی، میزان سود دهی و دوره سرمایه گذاری اقدام به تامین مالی کنند. نکته ای که وجود دارد این است که این شرکت ها توسط تیم اقتصادی دونگی و همچنین سازمان های ناظر مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار گرفته اند و شما می توانید این گزارش کامل آن ها را در سایت مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

این مسیری است که با حذف یا کاهش ریسک های معمول سرمایه گذاری سود منطقی و خوبی برای تامین کنندگان و سرمایه گذاران ایجاد می کند. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از سرمایه گذاران بخشی از سرمایه خود را در این مسیر قرار دهند تا به نوعی نقطه اتکا و امنی برای سرمایه های خود داشته باشند. این یک استراتژی درست و منطقی است.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

جمع بندی

به طور کلی مزایای سرمایه گذاری را می توان خلاصه به سود دهی مناسب آن دانست. در واقع سرمایه گذاری می تواند بدون این که سرمایه را حبس کند درصدی بیش از درصد تورم برای ما سودآوری داشته باشد و این مسئله خود به خود ارزش سرمایه را برای ما حفظ می کند.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حضور در چنین موقعیت هایی نیاز به مهارت، تجربه و ریسک پذیری بالایی دارد. به هر حال این دست از موقعیت ها همواره غیر قابل پیش بینی عمل می کنند و می توانند یک شبه شما را از عرش به فرش برسانند و یا برعکس!

از این رو یک سرمایه گذار حرفه ای یا کسی که دوست ندارد ریسک زیادی را به جان بخرد همواره تمام یا بخشی از سرمایه خود را در نقطه ای امن و کم ریسک قرار می دهد، نقطه ای که بتواند علاوه بر کاهش ریسک ارزش آن سرمایه را حفظ کند. اینجاست که استفاده از کرادفاندینگ بر اساس پلتفرم دونگی اولین و مهم ترین گزینه روی پیش روی شما خواهد بود.

سوالات متداول

سرمایه گذاری منظم تعاریف مختلفی در اقتصاد دارد، یکی از مهم ترین تعاریف آن این است که شما همواره باید از قوانینی که برای خود وضع می کنید پیروی کنید. به طور مثال اگر حد سود یا حد ضرر مشخصی برای سرمایه گذاری های خود در نظر گرفته اید به آن پایبند باشید. این انضباط در سرمایه گذاری باعث می شود که از کارهای احساسی و هیجانی به سمت کارهای منطقی و تصمیمات درست حرکت کنید. یادتان باشد که دنیای سرمایه گذاری، دنیای انسان های اطراف ماست، بنابراین فردی می تواند در این دنیا موفق باشد که منطقی تر از بقیه فکر کند و سریع تر از آن ها تصمیم گیری کند. این از مهمترین مزایای سرمایه گذاری محسوب می شود.

سرمایه گذاری می تواند باعث افزایش میزان و ارزش سرمایه شما شود و در عین حال انعطاف پذیری خوبی برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد، اما در قابل این مسئله ریسک بالایی نیز در بسیاری از موقعیت های آن وجود دارد. بنابراین برای حضور در این موقعیت ها باید ریسک پذیری نسبتا بالایی نیز داشته باشید.

دنیای سرمایه گذاری، دنیای اعداد و ارقامی است که رفتار انسانی را توصیف می کند. بنابراین این رفتارهای انسانی است که در این بازار سود و زیان را مشخص می کند و نشان می دهد چه تصمیمی اشتباه است و کدام تصمیم به درستی گرفته شده. از این رو می توان گفت که مهم ترین عامل در سرمایه گذاری را احتمالا بتوان تجربه و مهارت دانست. هرقدر تجربه شما در بازارهای مختلف سرمایه گذاری افزایش پیدا کند در واقع شناخت شما از انسان ها بیشتر می شود و این می تواند موقعیت بهتری برای سودآوری شما ایجاد کند.