خانه / وبلاگ و مقالات / اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ مقالات

مراحل راه اندازی کسب و کار

مراحل راه اندازی کسب و کار بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند وضعیت اقتصادی، نوع کسب و کار، وضعیت مهارت و تجربه ای که دارید و همچنین مجموعه ای از علاقه مندی ها و توانمندی هایی که در خصوص مشاغل مختلف دارید می تواند متفاوت باشد. از طرف دیگر از دید قانونی نیز اصول ایجاد کسب و کار در ایران میان مشاغل مختلف کمی متفاوت است. از این رو ما در این مقاله اصول ایجاد کسب و کار را مورد بررسی قرار می دهیم. یعنی می خواهیم بدانیم از نظر اقتصادی و قانونی چه اصولی را باید برای راه اندازی کسب و کار (هر نوع کسب و کاری) در نظر گرفت.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید استفاده از این اصول شاید شما را با چگونگی ایجاد کسب و کار موفق در ایران آشنا کند، اما نشناختن آن مسلما می تواند باعث شکست شما در دنیای اقتصاد شود. همانطور که بسیاری از اطرافیان خودمان (ازجمله دایی بزرگ بنده) با راه اندازی کسب و کاری که تنها با بلند پروازی شکل گرفته بود شکست های بدی خورده اند. پس بیایید از این شکست ها درس بگیریم و به درستی مرحله های راه اندازی شغل در ایران را بشناسیم.

فهرست مطالب: 

اصول ایجاد کسب و کار

مراحل راه اندازی کسب و کارهای پرسود

مراحل راه‌اندازی کسب و کار را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم میان خودمان زبان مشترکی ایجاد کنیم. در کلام ساده تر ما باید برخی از مفاهیم را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس این مفاهیم با یک دیگر صحبت کنیم و سریع تر منظور خودمان را منتقل کنیم.

قبل از هر چیزی باید بدانید که مراحل راه اندازی کسب و کار مانند پلکان خانه یکی یکی و پشت سر هم نیست، صاحبان برندهای موفق این مراحل را گاهی به شکل موازی طی کرده اند. نکته دیگر این است که با اتمام این مراحل لزوما از آن ها بی نیاز نخواهید شد.

اگر یک کسب و کار بخواهد در دنیای اقتصاد و در میان ده ها رقیب زنده بماند باید یاد بگیرید که حرکت کند و در یک نقطه باقی نماند. از این رو لازم است که برخی از این مراحل برای همیشه در ذهنتان بماند و در مواقعی که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستید از آن ها استفاده کنید. این را می توان یکی از مهم ترین راز کسب و کارهای موفق دانست. حال با توجه به این نکات به چند مفهوم ساده اما پایه ای خواهیم پرداخت.

کسب و کار موفق

یکی از پایه ای ترین مفاهیم که معمولا کسی به آن توجه نمی کند، مفهوم کسب و کار موفق است. در واقع هدف ما از مراحل راه اندازی کسب و کار این است که بتوانیم کسب و کاری موفق را داشته باشیم. در واقع ما می خواهیم با اصول راه اندازی کسب و کار موفق آشنا شویم. از این رو باید بدانیم که کسب و کار موفق به چه کسب و کاری گفته می شود.

بیشنر بخوانید: کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده

کسب و کار موفق در تعریف اقتصاد به کسب و کاری گفته می شود که بتواند با رشد پایدار سودآوری خوبی ایجاد کند. رشد پایدار به حالتی اطلاق می شود کسب و کار بتواند بیش از هزینه های خود درآمد کسب کند و این روند را در ادامه طی کند. در کلام ساده تر سمت درآمدها در ترازنامه مالی از مجموع هزینه ها باید بیشتر باشد و این روند ادامه دار باشد. در این صورت می توان گفت که شما یک کسب و کار موفق دارید.

دوره بازگشت سرمایه و بازدهی

نکته ای که در خصوص مرحله های راه اندازی شغل در ایران و جهان باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کسب و کاری در ابتدای کار بازدهی نمی تواند داشته باشد. به نوعی از اصول اولیه آغاز کسب و کار این است که باید قبول کنید تا مدتی هزینه های کسب و کار بیش از درآمد و بازدهی آن است.

به نوعی دوره ای مشخص و خاص برای هر کسب و کار وجود دارد که تا پایان آن دوره هزینه های اولیه برای راه اندازی از کسب و کار و همچنین هزینه های جاری بیش از درآمد و سودآوری های پیش بینی شده خواهد بود. شما باید بدانید که کسب و کاری که راه انداخته اید چه دوره بازدهی دارد و از چه زمانی می توانید انتظار سودآوری و آغاز دوره رشد پایدار را داشته باشید.

برخی از کسب و کارها طی چند هفته تا چند ماه این دوره را طی می کنند و برخی دیگر از کسب و کارها طی چند سال به این نقطه می رسند. اساسا کسب و کارهایی که با هزینه اولیه پایین و گردش مالی کم شروع به کار می کنند سریع تر رشد پایدار خود را شروع می کنند.

مرحله های راه اندازی شغل در ایران

گردش مالی چیست؟

یکی دیگر از مفاهیم مهم و تاثیرگذار در مسئله مراحل راه اندازی کسب و کار مفهوم گردش مالی است. در واقع گردش مالی مفهومی است که در هر کسب و کار و در کل دنیای اقتصاد وجود دارد، به نوعی این مفهوم را می توان بنیاد اقتصاد دانست.

گردش مالی به میزان سرمایه ای گفته می شود که در کسب و کار به چرخش درمی آید. این سرمایه نه به عنوان سود و نه به عنوان هزینه شناخته می شود، بلکه به عنوان یک ابزار برای درامد زایی محسوب می شود. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، کسب و کاری که به راه می اندازید تنها عاملی است که بتواند مقداری سرمایه را به چرخش دربیاورد. بر اساس این چرخش است که سود ایجاد می شود و شما می توانید از آن درآمد زایی کنید.

بیشنر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران

نکته ای که وجود دارد این است که در هر بار گردش، اگر سرمایه ای به سرمایه در گردش اضافه شده باشد شما سود کردید و اگر سرمایه ای از سرمایه در گردش شما کم شده باشد شما متحمل زیان شده اید. به طور مثال شما با ده هزار تومان سیگاری می خرید و آن را به قیمت دوازده هزار تومان به فرد دیگری می فروشید. در این فرایند ده هزار تومان به عنوان سرمایه در گردش و دو هزار تومان به عنوان سود حاصل از این گردش شناخته می شود. حال بر اساس این چند مفهوم پایه ای سراغ مراحل راه‌اندازی کسب و کار برویم.

چگونگی ایجاد کسب و کار موفق در ایران

مرحله های راه اندازی شغل در ایران

مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران و جهان شباهت های نزدیکی به یک دیگر دارند، اما همانطور که گفتیم فاکتورهایی مانند مسائل قانونی و وضعیت اقتصادی در این میان تاثیرگذار است. از این رو بهتر است مرحله های راه اندازی شغل در ایران را به طور اختصاصی و دقیق در ایران مورد بررسی قرار دهیم.

شناخت وضعیت اقتصادی

بسیاری معتقد هستند که اولین گام راه اندازی کسب و کار داشتن ایده کاربردی و منطقی است، اما در عمل پیش از هر کاری لازم است ابتدا زمین بازی خودمان را بشناسیم. در واقع شما نمی توانید بدون شناخت از دنیای واقعی اقتصاد ایده ای را به درستی عملی کنید، این دقیقا همان اشتباهی است که دایی خود بنده انجام داد.

دایی بزرگ بنده با داشتن ایده ساخت درب و پنجره upvc تمام سرمایه خود را تبدیل به خرید زمین صنعتی، احداث کارخانه ای بزرگ و خرید دستگاه های مدرن و به روز کرد، اما در همان اولین گام شکست بزرگی را متحمل شد. در واقع وی حتی توان تامین نیروی انسانی خود را نداشت و نمی توانست با واقعیت حقوق و مزایای کارگر کنار بیاید. به نوعی تا به آن رو حتی نمی دانست حقوق واقعی یک کارگر برای چنین کاری چقدر است!!

بیشنر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 50 میلیون [10 ایده پر سود]

از طرف دیگر ایشان تحلیل درستی از واقعیت های اقتصادی منطقه شهری (استان اردبیل و شهرستان خلخال) نداشت. در این شهر غالب ساخت و سازها توسط پیمانکاران انجام می شوند و این افراد با فروشندگان کلان قرارداد می بندند. از این رو عملا بازار کمی برای دایی بنده وجود داشت که آن هم توسط چند مغازه دار ساده مصادره شده بود! بنابراین داشتن ایده بدون شناخت واقعیت های اجتماعی و اقتصادی به هیچ دردی نمی خورد.

اصول ایجاد کسب و کار بر اساس واقعیت اقتصادی کلان

حال واقعیت اقتصادی در ایران چگونه است؟ اولین چیزی که به ذهنمان می رسد این است که اقتصاد در ایران خراب و مریض است و نمی توان بر اساس آن کسب و کار پرسودی داشته باشیم. این را شاید بتوان از دیدگاه عموم افراد جامعه قبول کرد اما از دید کسی که به دنبال کسب سود و درآمدزایی باشد این صحبت تنها بوی بهانه می دهد.

شاید تعجب کنید، اما واقعیت این است که در ایران می توان کسب و کارهایی داشته باشیم که بسیار سودآور باشد، علت این موضوع را می توان از در دو چیز دید.
اول این که در اقتصاد ایران سقفی برای درآمد و سودآوری تعریف نشده است، در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا مالیات بر اساس سطح درآمد تعریف می شود و همین مسئله باعث شده است که یک کسب و کار نتواند بیش از حدی مشخص درآمد واقعی داشته باشد.

اما دلیل دوم این است که اقتصاد ایران پیرو اقتصاد جهانی و کمی عقب تر از آن است. بنابراین هر آنچیزی که در دنیای بیرون توانسته پول ساز شود می تواند در ایران به عنوان یک ایده ناب و جدید مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال اسنپ، دیجیکالا و ... از جمله ایده هایی بودند که ابتدا در دنیای اروپایی و غربی آزمون های خودشان را پس داده اند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 150 میلیون تومان: 7 روش عالی که باید امتحان کنید

بنابراین از نظر اقتصادی با وجود این که موانع متعددی وجود دارد و چندان نمی توان به ثبات آن اعتماد داشته باشیم، اما در حالت کلی می توان اقتصاد رو به پیشرفت ایران را موقعیت خوبی برای راه اندازی کسب و کاری نوین و پرسود قلمداد کرد. اما این بدین معنی نیست که شما با هر کسب و کاری می توانید به موفقیت مالی برسید، به نوعی شما باید کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید را بر اساس واقعیت های ذکر شده و ده ها واقعیت ناگفته تطابق دهید. نتیجه این تطابق است که شما را به یک کسب و کار ایده آل و سودآور می رساند.

راهنمای ایجاد کسب و کار در ایران

نیاز سنجی داشته باشید!

از مهمترین مراحل افتتاح کسب و کار در ایران می توان به نیاز سنجی درست اشاره کرد. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم نیاز اصلی ترین عامل ایجاد و حیات یک کسب و کار شناخته می شود. یادتان باشد زمانی که نیازی نباشد عملا مشتری نیز وجود ندارد.

به طور مثال امروز در ایران شاهد این مسئله هستیم که تعداد نسبتا زیادی از افراد به نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه علاقه دارند. این علاقه نیازهای مختلفی مانند نیاز به غذای حیوانات، نیاز به لوازم بهداشتی مربوطه، نیاز به لوازم تربیتی و ... ایجاد می کند. حال شما می توانید با تامین یک یا چند نیاز از این نیازها کسب و کار خوبی راه اندازی کنید. این نیاز سنجی درست است که می تواند به عنوان یک راهنمای ایجاد کسب و کار در ایران و جهان کارایی فوق العاده ای داشته باشد.

نیاز در اقتصاد نوین و سنتی

مفهوم نیاز در اقتصاد سنتی کاملا مشخص و واضح است. همانطور که در مثال بالا نیز به آن اشاره کردیم شما می توانید با نیازسنجی از سطح جامعه کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید. یعنی یکی از مراحل راه اندازی کسب و کار در اقتصاد سنتی این است که شما باید نیاز های موجود در جامعه را بشناسید و بر اساس آن شروع به طرح ایده و راه اندازی کسب و کار کنید.

اما در اقتصاد نوین حالت دیگری نیز به این مسئله اضافه شده است. برخی از بیزنس های معتبر جهانی مانند اپل به جای این که به دنبال کشف نیاز در دنیای اطراف خود باشند، نیاز را ایجاد می کنند. به نوعی در این حالت کسب و کار به جای این که بخواهد محصول و خدمات خود را منطبق با نیاز مشتریان خود طراحی و اجرا کند، نیاز مشتری خود را بر اساس خدمات و محصولاتی که ارائه می دهد تغییر می دهد. در این حالت همه چیز به نفع کسب و کار خواهد بود و سود عجیب و غریبی برای آن ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

اول این که در حالت سنتی هر لحظه امکان تغییر نیاز و از بین رفتن آن وجود دارد اما در حالت دوم این شما هستید که می توانید نیاز را تعیین کنید و در زمان مناسب آن را تغییر دهید. دوم این که در حالت اول هزینه ها و درآمدها بر اساس نیاز مشتری تعیین می شود اما در حالت دوم همه چیز بر اساس تعریف نیاز برای مشتری تعیین خواهد شد. اینجاست که دنیای واقعی امروز دنیای جنگ میان برندها و انواع نام تجاری است که با یک دیگر بر سر تغییر ذائقه مشتریان می جنگند و گاهی نیز صلح می کنند. اینجاست که بازاریابی از یک مفهوم صرف جذب مشتری تبدیل به یک مفهوم بزرگ و گسترده ساخت نیاز و ایجاد مشتری تبدیل شده است.

مراحل افتتاح کسب و کار در ایران

یک مثال از تعریف نیاز در اقتصاد نوین

شاید شما هم بتوانید ساخت نیاز را به عنوان یکی از اصول ایجاد کسب و کار استفاده کنید. از این رو بر خود واجب می دانیم که مثالی عملی از این روند به شما ارائه کنیم تا بتوانید دقیق تر با این مفهوم آشنا شوید.

احتمالا بسیاری از شما امروز از هندزفری های بی سیم استفاده می کنید. این محصول را می توان یکی از نمونه های بارز تعریف نیاز در جامعه است، در واقع در ابتدا همه چیز با هندزفری های سیمی خوب بود و کسی احساس نیازی برای از بین بردن سیم اتصال آن نداشت.

شرکت ها با ایجاد یک نیاز پنهان، رفته رفته ثابت کردند که افراد در جامعه می توانند به واسطه این محصول ساده تر زندگی کنند و بهتر امورات خود را بگذراند. امروز که این نیاز تعریف و ایجاد شده همه ما به نوعی به آن وابسته هستیم.

برخی از این تعاریف و ایجاد نیاز به صورت دفعتی شکل گرفته و بسیاری دیگر از آن ها با هدف و برنامه های نسبتا میان مدت صورت می گیرد. به طور مثال شرکت های بزرگ و تولید کنندگان اصلی در دنیا با در دست گرفتن فضاهای مجازی و اینترنتی سعی می کنند تعاریف خودشان از نیاز را در ذهن افراد بگنجانند. استفاده از گوشی های هوشمند به روز با دوربین هایی برابر با دوربین های حرفه ای، استفاده از فضاهای ابری، استفاده از انواع گجت های هوشمند و ... همگی از جمله مواردی است که برای ایجاد نیاز به آن ها مدت ها زمان و هزینه صرف شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری برای آینده فرزندان (آینده نگری برای کودکان)

یکی از مسیرهای و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران و خارج این است که بدانیم چه نیازی وجود دارد و آیا ما نیز می توانیم این نیاز را ایجاد کنیم؟ کافی است کمی هوشمندانه تر به اطراف خودمان نگاه کنیم. به طور مثال امروزه بسیاری از ما درگیر اسباب کشی و جابجایی هستیم. شاید تاکنون تهیه ملزوماتی مانند کارتن های مخصوص اسباب کشی و ... مسئله ای بود که به عنوان یک نیاز عادی به آن توجه می کردیم، اما اگر یک شرکت یا یک کسب و کار بخواهد این کار را برای ما انجام دهد چه؟ این نمونه ای از تعریف نیاز در اقتصاد امروز است.

مراحل تأسیس کسب و کار در ایران

مراحل راه اندازی کسب و کار و طرح یک نقشه مشخص

یکی از مهم ترین مسائلی که در مراحل راه اندازی کسب و کار به آن توجه زیادی نمی شود این موضوع است که افراد نقشه راه درستی از آینده کسب و کار خود ندارند. به نوعی افراد با این تصور وارد یک کسب و کار می شوند که در ادامه مسیر می توان آن را شناخت و رفته رفته اشتباهات را جبران کرد. این روش آزمون و خطا شاید در اقتصاد سنتی تا حدودی کارایی داشته باشد اما در اقتصاد امروز کارایی خود را از دست داده است. علت اصلی این موضوع این است که اقتصاد با سرعت بسیار بیشتری رو به جلو حرکت می کند و فرصت آزمون و خطا را در بسیاری از موارد از افراد گرفته است.

اما چگونه می توان مراحل شروع کسب و کار را به شکل یک نقشه راه تعریف کرد؟ استفاده از مشاوران با تجربه و کسانی که در کسب و کار انتخابی شما صاحب سبک و تجربه هستند مسلما می تواند کارساز باشد، اما "شنیدن کی بود ماندن دیدن؟". در واقع بهترین راه برای کشف و طرح یک مسیر منسجم و مشخص در جهت راه اندازی یک کسب و کار این است که به نوعی در آن حوزه فعالیت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

به طور مثال دوست دارید یک رستوران برای خود داشته باشید و یا این که می خواهید کافه ای راه اندازی کنید؟ برای چند ماه در یک رستوران یا کافه به عنوان کارمند، کارگر یا گارسون مشغول به کار شوید. این فعالیت و کار می تواند شما را با برخی از مهم ترین زوایای پنهانی آشنا کند که در هیچ کتاب و مشاوره ای وجود ندارد. شما بر اساس این تجربه خواهید دانست که نقاط حساس کسب و کار مدنظر شما چیست و چگونه می توانید پیشرفت کنید. این تجربه چند ماهه به اندازه سود چند سال ارزشمند خواهد بود، به شرطی قبول کنید این کار را انجام دهید.

به خاطر دارم که در زمان دانشجویی در یکی از رستوران های مطرح تهران به عنوان گارسون مشغول به کار بودم. رئیس داخلی این رستوران فرزند ارشد مالک آن بود، رفته رفته متوجه شدم که این فرد چند سال در تمامی مشاغل موجود در این رستوران کار کرده و تجربه بالایی در هر حوزه ای به دست آورده است. به نوعی او می داند یک آشپز چه کاری انجام می دهد و حتی روزی نیز زمین را تمیز می کرده. بنابراین امروز به عنوان مدیر داخلی به خوبی با تمامی زوایای پنهان کار خود آشناست و هر اشتباه یا مشکلی که ایجاد شود به سرعت می تواند مسئله را مورد بررسی قرار دهد. این شاهد مثالی است که برای اثبات حرف خود می توانم از آن استفاده کنم.

راه اندازی کسب و کارهای پرسود

تامین هزینه اولیه، از مهم ترین مراحل راه اندازی کسب و کار

یکی دیگر از مهم ترین مرحله های راه اندازی شغل در ایران به خصوص در ایران، مسئله مربوط به تخمین هزینه اولیه و راه تامین آن است. شما برای راه اندازی هر کاری باید هزینه ای مشخص از نظر مالی و زمانی پرداخت کنید.

هزینه مالی همان هزینه هایی است که برای تهیه مواد اولیه، دستگاه های مورد نیاز، مکان مورد نیاز و ... پرداخت می کنید. به طور مثال اگر پیشنهاد راه اندازی کسب و کار تولیدی به شما شده باشد باید بدانید که برای تهیه مواد اولیه و مکانی برای تولید آن محصول باید هزینه ای مشخص پرداخت شود. همانطور که گفتیم هر قدر این هزینه بیشتر باشد، دوره بازگشت سرمایه و شروع سودآوری نیز طولانی تر خواهد بود.

برخی از مشاغل مانند مشاغل وابسته به اینترنت و فضای مجازی (حداقل برای شروع) نیاز چندانی به هزینه اولیه ندارند، کاری مانند تولید محتوای متنی با داشتن یک سیستم ساده نیز امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

اما صرف هزینه زمانی نیز از جمله مواردی است که باید به آن به عنوان جزئی از اصول ایجاد کسب و کار نگاه کرد. سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که برای راه اندازی یک کسب و کار و ورود به بازار به چه زمانی نیاز داریم؟ پاسخ این سوال پیش خودتان است، آیا در آن کسب و کار مهارت یا تجربه خاصی دارید یا خیر؟ بالا بودن مهارت و تجربه می تواند این زمان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. با این حال یادتان باشد که شروع یک کسب و کار همیشه زمان بر است و می تواند تا حدودی نیز خسته کننده باشد.

تامین سرمایه برای راه اندازی یک کسب و کار

یکی از مهم ترین سوالاتی که در طی مراحل راه اندازی کسب و کار ایجاد می شود این است که چگونه می توان سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار خود را جذب کنیم؟ این سرمایه اولیه برای برخی از کسب و کارها مقدار نسبتا قابل توجهی است و نمی توان انتظار داشت که هر فردی بتواند به تنهایی این هزینه ها را تامین کند.

در صورتی که هزینه اولیه برای راه اندازی یک کسب و کار به اندازه قابل توجهی باشد، این ایده کسب و کار شماست که می تواند کارایی پیدا کند. ایده شما اگر به اندازه ای کارایی داشته باشد که بتواند یک سرمایه گذار (تحت عنوان سرمایه گذاران فرشته) را ترغیب کند، شما می توانید سرمایه مورد نیاز را به ازای سهیم کردن وی در سود کسب و کار خود به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

مسیرهای دیگری نیز برای تامین سرمایه وجود دارد که از بین آن ها می توان به دریافت وام های بانکی، استفاده از سرمایه های ساکن مانند زمین و ... اشاره کرد. نکته ای که وجود دارد این است که سعی کنید در ابتدای مسیر شروع یک کسب و کار هزینه اولیه کمتری داشته باشید. این هزینه ها می تواند ادامه کار را برای شما سخت کند و اگر دوره بازدهی طولانی برای بازگشت سرمایه و هزینه اولیه وجود داشته باشد می تواند شما را با شکست مواجه کند.

پیشنهاد راه اندازی کسب و کار

تامین مالی بعد از راه اندازی کسب و کار

مسئله تامین مالی بعد از شروع به کار یک کسب و کار به طور کلی با تامین مالی به عنوان گام های راه اندازی کسب و کار کاملا متفاوت است. هر کسب و کاری که بتواند به رشد پایدار برسد و رفته رفته درآمد بیشتری از هزینه های خود ایجاد کند به دنبال این است که گسترش پیدا کرده و سرمایه در گردش بالاتری برای خود دست و پا کند.

همچنین در برخی موارد کسب و کارها برای نجات از زیان های وارد شده و فرار از ورشکستگی به دنبال جبران کسری گردش مالی خود هستند، در این شرایط نیز تامین مالی یا جذب سرمایه می تواند مهم ترین عنصر نجات آن ها شناخته شود.

نکته ای که وجود دارد این است که بعد از راه اندازی کسب و کار و شروع شدن آن کار، امکان تامین نیاز مالی کمی ساده تر می شود. شما بر اساس کسب و کاری که در اختیار دارید می توانید کمی ساده تر اعتماد سرمایه گذاران یا تامین کنندگان مالی را به خود جذب کنید، با این حال هنوز یک کسب و کار تازه راه اندازی شده گردش مالی چندانی ندارد و نمی توان برای آن اعتبار تجاری در نظر گرفت. همین مسئله می تواند کار تامین نیازهای مالی برای یک کسب و کار متوسط یا کوچک را سخت کند.

کرادفاندینگ، مسیری سریع برای تامین مالی

یکی از رایج ترین مسیرهای تامین نیازهای مالی به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده از مسیر کرادفاندینگ (سرمایه گذاری جمعی) بر اساس اعطای وام است. بر اساس این روش تعدادی از تامین کنندگان مالی با سرمایه های خرد و کلان خود در کنار یک دیگر سعی می کنند نیاز مالی یک کسب و کار را برطرف کنند.

به طور مثال یک کسب و کار برای توسعه کاری خود و رسیدن به اهداف اقتصادی و تجاری که عنوان می کند نیاز به یک میلیارد تومان سرمایه دارد. در مسیر کرادفاندینگ ممکن است صد تامین کننده مالی با سرمایه های مختلف این نیاز را تامین کنند. در این حالت کسب و کار کوچک بدون این که بخواهد درگیر مسیرهای بانکی و ... شود و یا این که بخواهد درصدی از مالکیت خود را از دست دهد، نیاز مالی خود را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سرمایه گذاران نیز بعد از دوره ای مشخص می توانند اصل سرمایه را بر اساس ضمانت بازگشت سرمایه به همراه سود توافق شده به دست بیاورند. در ایران این روش به کمک پلتفرم دونگی قابل استفاده شده است. در واقع دونگی پلتفرمی امن و زیر نظر سازمان های ناظر مانند سازمان فرابورس است که در آن کسب و کارهای مختلف می توانند با ارائه طرح های سرمایه گذاری توجیهی و اقتصادی خودشان نسبت به تامین مالی اقدام کنند. مسیر سریع و ساده تامین مالی، امکان استفاده تمامی کسب و کارها بر اساس مجوزهای لازم و داشتن تنوع در ارائه خدمات مختلف از جمله مواردی است که دونگی را به عنوان یک پلتفرم امن و معتبر در دنیای اقتصاد و کرادفاندینگ مطرح کرده است.

آموزش راه اندازی کسب و کار در کشور ایران

مراحل تاسیس کسب و کار در ایران از نظر قانونی

زمانی که صحبت از اصول ایجاد کسب و کار در ایران می شود، گوشه ای از ذهن درگیر مراحل قانونی و شرایطی است که در این خصوص وجود دارد. به طور کلی تصور دریافت مجوزهای لازم، مراحل ثبت کسب و کار و هزاران مورد دیگر شاید از جمله مواردی باشد که کار راه اندازی یک کسب و کار را سخت تر می کند.

مراحل راه اندازی کسب و کار از نظر قانونی را می توان به دو بخش تقسیم کرد. مسلما مراحل مجوز کسب و کار و دریافت آن یکی از این بخش ها خواهد بود. هر کسب و کار بر اساس حوزه فعالیت خود باید مسیر مشخصی را برای دریافت مجوز طی کند. همچنین در نظر داشته باشید که در غالب موارد وزارت کار به عنوان مرجع اصلی صادر کننده این مجوزها شناخته می شود.

برخی از مشاغل علاوه بر مجوزهای لازم از وزارت کار و صنف مورد نظر نیاز به تاییدیه بهداشتی نیز دارند. به طور مثال اگر شما قرار باشد یک رستوران یا کافه راه اندازی کنید باید مجوز بهداشتی لازم را داشته باشید. در غیر این صورت فعالیت شما غیر قانونی خواهد بود. این موضوع در خصوص بسیاری از موارد از جمله سالن های آرایشی و بهداشتی نیز صدق می کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول و دارایی در زمان تورم

بخش دوم مرحله راه اندازی کسب و کار از منظر قانونی مربوط به ساختار کسب و کار است. در واقع شما باید بدانید که از نظر قانونی کسب و کار شما در چه ساختاری قرار دارد و چگونه تعریف می شود. به طور مثال آیا کسب و کار شما به عنوان یک شرکت تجاری شناخته می شود؟ آیا این شرکت تجاری سهامی است یا تعاونی؟ آیا این کسب و کار به عنوان مسئولیت محدود فعالیت می کند؟ این ها از نظر این که چه مسیر قانونی برای این کسب و کار وجود دارد بسیار اهمیت دارد.

بنابراین در خصوص مرحله های راه اندازی شغل در ایران این مسئله را در نظر داشته باشید که از نظر قانونی نوع کسب و کار اصلی ترین عامل تعیین کننده مسیر دریافت مجوزها و سایر مسیرهای قانونی آن است. در این خصوص می توانید از یک مشاور حقوقی نیز کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

اصول اولیه آغاز کسب و کار

به تشکیل تیم ایمان بیاورید!

یکی از مشکلاتی که در فرهنگ اجتماعی ایران وجود دارد این است که ایرانی ها علاقه زیادی به کار گروهی ندارند. بر اساس گزارشی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) منتشر کرده این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش و همچنین آن چیزی که به صورت عملی در ایران شاهد هستیم می توان گفت که ایرانی ها به عنوان افرادی باهوش شناخته می شوند اما این افراد نمی توانند در کنار یک دیگر کار کنند.

به نوعی هر فرد به نوبه خود می تواند در کاری بسیار موفق باشد، به نحوی که ایرانی ها درزمره باهوش ترین افراد جهان هستند، اما زمانی که قرار باشد تعدادی ایرانی با یک دیگر وارد کار گروهی شود نتیجه به شدت افت می کند. شاهد مثال این مسئله را می توان ورزش های قهرمانی پیشتاز در ایران دانست، به طور مثال ورزش های انفرادی مانند کشتی و وزنه برداری همواره موفق تر از ورزشی مانند فوتبال بوده است.

در گزارش ایرنا عدم انعطاف پذیری ایرانی ها در کارهای گروهی به عنوان یک عامل اصلی این مسئله شناخته شده است. همچنین در سایت رسمی سفارت پادشاهی دانمارک در ایران، غرور فرهنگی و اجتماعی ایرانی ها به عنوان ریشه اصلی این مسئله عنوان می شود.

تغییر جهت دنیای اقتصاد از کارکرد فردی به یک کار گروهی، عملا باعث شده است ایران با وجود داشتن سرمایه های عظیم انسانی از بسیاری کشورها عقب بماند. حال سوال این است که آیا شما هم باید درگیر چنین تفکری باشید؟ در واقع بررسی بازارهای جهانی و داخلی نشان می دهد که کسب و کارهای تیمی و گروهی شانس موفقیت بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

امروز در دنیایی زندگی می کنیم که برای تولید یک محتوای تصویری ساده برای پلتفرم های مجازی مانند اینستاگرام نیز باید یک تیم داشته باشیم. بنابراین کاملا ساده است که تشکیل یک تیم از ملزومات و مراحل راه اندازی کسب و کار محسوب می شود. البته باید در نظر داشته باشیم که پیدا کردن یک تیم در ابتدا مسیر کار چندان ساده ای محسوب نمی شود، اما می توان این مسیر را با تفکر تشکیل تیم شروع کرد و در ادامه رفته رفته اعضای آن را پیدا کنیم و به این گروه اضافه نماییم.

مراحل شروع کسب و کار

رویاهای بزرگ را با قدم های کوچک بسازید!

یکی از بزرگ ترین معایبی که بسیاری افراد در شروع کسب و کار دارند این است که رویا پردازی های بسیاری در این خصوص دارند. در واقع افراد در همان ابتدای کار مسیر عجیب و جالبی برای خود تصویر می کنند و رویاهایی مانند تصرف بازارهای جهانی را در سر می پرورانند.

نکته ای که وجود دارد این است که برای این دست از افراد این نوع تصورات و رویاها در مقاطعی رنگ واقعیت به خود می گیرد و باعث می شود فرد در تصمیم گیری های خود اشتباه کند. این سخن بدین معنی نیست که رویای بزرگی برای خود نداشته باشید، اما رویاهای بزرگ زمانی محقق می شوند که قبول کنید با قدم های کوچک راه بروید. در همان ابتدای مسیر نمی توانید برندی ثبت کنید که دنیا را به لرزه بیاندازد!

مراحل تحلیل کسب و کار نشان می دهد که تعیین منطقی بازار هدف و کوچک در نظر گرفتن آن یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل راه اندازی کسب و کار محسوب می شود. به طور مثال کسب و کاری چند سال گذشته در تهران ایجاد شد که هدف آن تامین آب معدنی برای مناطق شمالی تهران بود، امروز نمی دانم این کسب و کار چه سرنوشتی پیدا کرد اما مسئله ای که وجود دارد این است که هدف گذاری کوچک و منطقی این کسب و کار باعث شد که روند سریعی برای پیشرفت پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

در واقع محدود کردن بازار هدف و شناخت دقیق مشتری می تواند باعث شود شما صرفه خوبی در هزینه های اولیه داشته باشید و همچنین بتوانید بازاریابی دقیق تری انجام دهید. پس در همان ابتدا برآورد مشتری رویایی نداشته باشید، این کار می تواند شما را نه تنها از جنبه اقتصادی، بلکه از نظر روحی تحت فشار بالایی قرار دهد.

مراحل مجوز کسب و کار

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم مرحله های راه اندازی شغل در ایران را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهم مسائلی که در سیستم اقتصادی ایران وجود دارد این است که بسیاری از افراد با اصول اولیه راه اندازی یک کسب و کار آشنایی ندارند. در واقع نبود آموزش راه اندازی کسب و کار در کشور ایران یکی از بزرگ ترین ضربه هایی است که می تواند به اقتصاد وارد کند.

البته نبود آموزش سیستماتیک در این حوزه مسلما نمی تواند تنها دلیل موفق نشدن بسیاری از کسب و کارها شود. بنابراین اگر شما دوست دارید نقش کارآفرین را داشته باشید و کسب و کاری نوین داشته باشید، بهتر است با اصول ایجاد کسب و کار آشنا شوید.

در این مقاله سعی شد مراحل و اصول اولیه و پایه ای راه اندازی کسب و کارهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. به طور خلاصه داشتن نقشه راه، قبول کردن کار تیمی و استفاده از پلن های جهانی برای بازاریابی را می توان از مهمترین مراحل راه اندازی کسب و کار بدانیم. یادتان باشد که شما با راه اندازی یک کسب و کار علاوه بر ایجاد یک موقعیت سودآوری مناسب می توانید کارفرمای خودتان هم باشید.

سوالات متداول

بر اساس نوع کسب وکار می توان این مسئله را تعیین کرد، اما اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم، شناخت اقتصاد و همچنین توانایی نیازسنجی به شکل دقیق می تواند مهم ترین و اساسی ترین گام برای راه اندازی یک کسب کار محسوب شود.

به طور کلی ساده ترین مسیری که می توان برای راه اندازی یک کسب و کار در نظر گرفت عبور از گام های تعریف نیاز، شناخت بازار هدف و تامین نیاز مالی مربوط به راه اندازی آن است.