خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ مقالات

سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه

سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه می تواند سرمایه گذار را از یکی از مهم ترین خطرات دنیای سرمایه گذاری، یعنی خطر کاهش سرمایه نجات دهد. بر اساس این نوع سرمایه گذاری امکان بازگشت اصلی سرمایه در موعد مقرر فراهم شده و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد ضمانت های معتبر ضامن جبران خسارت خواهند بود. نکته ای که وجود دارد این است که این بازگشت سرمایه همراه با سود خواهد بود، از این رو عملا می توان گفت که سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه علاوه بر حفظ میزان سرمایه می تواند سودآوری هم داشته باشد.

ما در این مقاله می خواهیم به جنبه های مختلفی از سرمایه گذاری با گارانتی برگشت پول آشنا شویم و به چند سوال مهم پاسخ دهیم. اولین سوال مهم این است که یک سرمایه گذاری چگونه می تواند با تضمین اصل سرمایه همراه باشد؟ در واقع ما همواره سرمایه گذاری را در کنار ریسک هایی مانند از دست رفتن سرمایه می شناسیم، حال چگونه ممکن است سرمایه گذاری ایجاد شود که ریسک سرمایه گذاری در آن وجود نداشته باشد؟

سوال بعدی این است که سود دهی این نوع سرمایه گذاری چقدر است؟ آیا سود در سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه برابر با سود سرمایه گذاری در حالت عادی خواهد بود؟ سوال مهم دیگری که باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا امکان سرمایه گذاری با گارانتی برگشت پول بدون استفاده از صندوق های مالی و سپرده گذاری و به صورت مستقیم وجود دارد؟ این ها از جمله مهمترین سوالاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب:

سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه

سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه و مسئله ای به نام سود

سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه را می توان از جنبه های خاصی مانند شناخت ریسک و انواع آن نیز مورد بررسی قرار داد. به هر حال این نوع سرمایه گذاری مانع از این می شود که شما ریسک کاهش سرمایه را متحمل شوید، اما در کنار آن همچنان ریسک هایی مانند از بین رفتن ارزش سرمایه و حبس سرمایه وجود دارد. با این حال ما بدون در نظر گرفتن این مفاهیم مهم می خواهیم بدانیم بیشترین سودی که سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه می تواند ارائه بدهد چقدر است؟

اولین نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ذاتا سرمایه گذاری یک عمل خطرناک از نظر اقتصادی شناخته می شود، شما با سرمایه گذاری عملا وارد شراکت با یک شرکت یا یک کسب و کار می شوید. شراکت بدین معنی است که شما باید در تمامی سود و زیان آن شرکت سهیم شوید. از طرف دیگر بازارهای سرمایه ای و مالی مانند بازار بورس مدام در نوسان هستند و نمی توان انتظار سودآوری مداوم را از آن ها داشت. از این رو زیان و کاهش میزان سرمایه یکی از ارکان واقعی این چنین موقعیت هایی است.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

بنابراین می توان به این نتیجه رسید زمانی که سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه توسط نهاد یا شرکت و یا گروه مالی مطرح می شود بدین معنی است که این شرکت مالی در قبال تضمین بازگشت اصل سرمایه درصدی از سود سرمایه گذاری شما را به عنوان کارمزد دریافت می کند.

در بیانی بهتر، در حالت سرمایه گذاری با گارانتی برگشت پول این شرکت واسط است که به هر طریقی می تواند سرمایه شما را از خطر کاهش میزان سرمایه در بازارهای مالی حفظ کند اما برای این کار دستمزدی هم دریافت خواهد کرد. بنابراین شما در قبال سود کمتری که دریافت خواهید کرد از تضمین امنیت مالی در سرمایه گذاری برخوردار می شوید. این اساس کارکرد بسیاری از شرکت های مالی و صندوق های سرمایه گذاری است که در این بازار فعال هستند.

میزان سود در سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه

به طور کلی این نوع سرمایه گذاری در بسیاری از موارد برابر با سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت در نظر گرفته می شود. در حالت کلی می توان سودآوری این نوع سرمایه گذاری را چیزی حدود 20 تا 30 درصد در دوره ای  مشخص در نظر گرفت.

شاید در اخبار یا تبلیغات مختلف شنیده باشید که صندوق های مالی بازارهای سهامی نیز وارد دنیای ضمانت بازگشت سرمایه شده اند و اقدام به جذب سرمایه می کنند. مسلما این نوع صندوق ها جذابیت های خاصی دارند، چرا که اولا محدوده سود دهی خاصی نداشته و امکان درصد سودآوری بالا برای آن پیش بینی می شود و دوم این که بازار های سرمایه ای همواره پر نوسان است و می توان امید داشت طی مدت زمان کوتاه سودآوری خوبی ایجاد شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که کارمزد این صندوق ها و استفاده از آن ها بسته به میزان سوددهی افزایش پیدا می کند. یعنی هر قدر سود شما کمتر باشد، میزان کارمزد دریافتی کمتر است و هر چقدر سود شما بیشتر باشد شرکت کارمزد بیشتری از شما دریافت می کند. به نوعی می توان گفت که شاید روی کاغذ سوددهی بیشتر شده باشد اما افزایش کارمزد مانع از دریافت سود واقعی توسط سرمایه گذار می شود.

بنابراین اساسا باید در سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه سودآوری برابر با 20 تا 30 درصد را در دوره ای مشخص در نظر گرفت. یعنی شما چیزی بیش از سپرده گذاری های بانکی و کمتر از  حضور مستقیم در بازارهای مالی سود به دست می آورید.

سرمایه گذاری با گارانتی برگشت پول

روند سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه

سوال دیگری که در ابتدای این مقاله مطرح کردیم این بود که یک سرمایه گذاری چگونه می تواند بدون در نظر گرفتن ریسک زیان مالی همراه باشد؟ آن چیزی که همه ما به خوبی می دانیم و جزو اولین اصول سرمایه گذاری محسوب می شود این است که سرمایه گذاری ذاتا یک عمل پرریسک محسوب می شود که یکی از مهم ترین ریسک های آن همان ریسک از بین رفتن سرمایه یا کاهش آن است.

در قسمت قبل تا حدودی در این خصوص توضیح دادیم، در واقع این مفهوم سرمایه گذاری نیست که ریسک خود را از دست داده، بلکه این تغییر روند در نحوه سرمایه گذاری است که باعث تضمین اصل سرمایه می شود. بگذارید با زبانی ساده تر بیان کنیم، افراد حقیقی، حقوقی و شرکت های تجاری وجود دارند که از طرف خودشان  - نه بازار سرمایه و نه هیچ نهاد دیگری – ضمانت هایی برای بازگشت سرمایه ارائه می دهند.

در واقع این افراد یا شرکت ها به کمک تجربه و مهارت هایی که در بازار های مالی و سرمایه ای دارند به خوبی می توانند در بسیاری از موارد از خطر کاهش سرمایه در امان بمانند. از طرف دیگر این شرکت ها با توجه به گردش مالی بزرگی که دارند می توانند زیان های ایجاد شده را به سرعت جبران کنند و مانع از کاهش اصل سرمایه مشتریان خود شوند. بنابراین این شرکت های واسط است که اصل سرمایه را تضمین می کند و باعث می شود که سرمایه گذاری مشتریان بدون زیان از دست رفتن سرمایه همراه باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

اما نکته ای که وجود دارد این است که مسلما این شرکت های واسط  با دریافت کارمزدی مشخص این کار را انجام می دهند. بنابراین همانطور که در قسمت قبلی عنوان شد سود حاصل از سرمایه شما بر اساس توافق میان شما و شرکت واسط تقسیم خواهد شد. به نوعی در این نوع سرمایه گذاری شما سرمایه را تامین می کنید و نحوه سرمایه گذاری بر عهده این شرکت واسط خواهد بود.

انواع شرکت های واسط در تضمین سرمایه

به طور کلی دو حالت اساسی برای این نوع شرکت ها می توان در نظر گرفت. حال اول همان صندوق های مالی و سرمایه گذاری درآمد ثابت هستند. این نوع صندوق ها نقشی نزدیک به بانک ایفا می کنند اما با این تفاوت که سود دهی بیشتری داشته و شما می توانید اوراق مربوط به آن را در بازار به فروش برسانید.

این صندوق ها با سرمایه گذاری بر روی اوراق قرضه و سهام هایی که سودآوری مشخص و قطعی دارند علاوه بر تضمین سرمایه می توانند سود مشخص و قطعی را نیز تضمین کنند. این صندوق های در دوره هایی که بازار سرمایه وارد رکود شده و یا در دوره نزولی خود به سر می برد بسیار کارایی خوبی دارد.

نوع دیگری از این شرکت ها و صندوق ها که به تازگی ایجاد شده، سعی می کند بر اساس مهارت کارشناسان و تریدر هایی که در اختیار دارند وارد بازار سرمایه ای شوند. در این حالت سودآوری بدون سقف در نظر گرفته می شود، چرا که بازار سهام این قدرت را دارد که در صورت رفتارهای منطقی و درست سود خوبی ایجاد کند.

از این رو این شرکت ها با اتکا به توانایی افرادی که در اختیار دارد و اخباری که از سهام های مختلف می تواند داشته باشد، می توانند سود آوری خوبی با سرمایه های تجمیع شده ایجاد کنند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که این شرکت ها درصد بالایی از سود را متعلق به خود می دانند و عملا آن چیزی که همراه با اصل سرمایه به فرد باز می گردد مقدار چندان بیشتری نسبت به صندوق های درآمد ثابت نیست. در ضمن در نظر داشته باشید که در این روند سود سرمایه گذاری تضمین نمی شود.

تضمین اصل سرمایه و پول

سرمایه گذاری با گارانتی برگشت پول بدون داشتن شریک!

از تجربیات شخصی خودم می دانم که سرمایه گذاری در صندوق های مالی و سرمایه گذاری، چندان کارایی و سودآوری بالایی ندارد. در واقع نگاه به روند این سرمایه گذاری ها و سود دهی هر کدام از آن ها – که در بالا به طور کامل بررسی شد – ما را به این فکر می اندازد که آیا می توان بدون واسطه سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه را تجربه کنیم؟

در واقع هیچ کدام از ما دوست نداریم که سود خود را با فردی شریک شویم، اما نوع روند این سرمایه گذاری ها به شکلی است که لازم است شرکت واسطی میان شما و بازارهای سرمایه ای و مالی وجود داشته باشد که بتواند ضمانت های لازم را ایجاد کند. از این رو کاملا طبیعی است که این شرکت واسط در قبال ایجاد ضمانت هایی مانند ضمانت بازگشت سرمایه یا ضمانت سود دهی مشخص کارمزدهایی نیز دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: 8 روش هوشمندانه برای سرمایه گذاری با 500 میلیون تومان

اما اگر نگاه دیگری به سرمایه گذاری داشته باشیم می توانیم روند جدیدی را در این حوزه کشف کنیم. به نوعی برای ما سرمایه گذاری تنها در بازارهای مالی و سرمایه ای خلاصه شده است، اما روش های دیگری نیز برای سرمایه گذاری وجود دارد، مانند این که شما بخواهید مانند یک بانک رفتار کنید!

مانند بانک باشید!

اعطای وام توسط بانک ها به عنوان یک منبع درآمدی مهم برای آن ها شناخته می شود. در این روند بانک و دریافت کننده وام با یک دیگر توافق می کنند که دریافت کننده باید در موعد مقرر یا به صورت اقساطی اصل و سود تعیین شده را به بانک بازگرداند. در این روند اهمیتی ندارد که فرد چه کارکردی برای سرمایه دریافت شده در نظر می گیرد و یا با این سرمایه چه سود به دست می آورد و چه زیان هایی متحمل می شود.

بانک ها تنها بر اساس قراردادی که در روز اول میان طرفین منعقد شده رفتار می کنند، به طور مثال یکی از مفاد تعیین شده در این قراردادها دریافت ضمانت های معتبر برای بازگشت اصل و سود سرمایه است. به نوعی بانک با اعطای وام به افراد مختلف شروع به سرمایه گذاری با تضمین بازگشت سرمایه و سود آن می کنند که هیچ واسطی در این بین وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید بدون استفاده از واسطه های مختلف سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه را تجربه کنید باید مانند بانک رفتار نمایید.

تفاوت شما با یک بانک

بانک را به عنوان متولی سرمایه های کلان در هر کشوری می شناسیم، بنابراین برای یک بانک بسیار ساده تر است که بخواهد از شرایطی مانند اعطای وام استفاده و برای خود منبع درآمدی از این محل ایجاد نماید. این اصلی ترین و شاید مهم ترین تفاوت یک شخص حقیقی و عادی در جامعه با بانک محسوب می شود.

به طور مثال فرض کنید که یک شرکت تجاری نیاز به ده میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، آیا شما به عنوان فردی که به دنبال سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه هستید می توانید این نیاز مالی را تامین کنید؟ در خصوص بسیاری از افراد جامعه این مسئله امکان پذیر نیست، اما یک بانک احتمالا به سادگی و با دریافت ضمانت های معتبر می تواند چنین کاری را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه پولمان را دو برابر کنیم؟ بهترین روش های دو برابر کردن پول در ایران

بر این اساس در نگاه اول امکان استفاده از شیوه اعطای وام و داشتن رفتاری مانند بانک امکان پذیر نخواهد بود. این نتیجه هم برای افراد جامعه و هم برای اقتصاد کلان چندان جذاب نیست. چرا که اقتصاد کلان به خصوص در دیدگاه نوین به دنبال جذب سرمایه های خرد و تبدیل آن به یک سرمایه کلان است، این جاست که مفهوم کرادفاندینگ در حوزه اعطای وام مطرح می شود.

تضمین امنیت مالی در سرمایه گذاری

کرادفاندینگ چیست و چه کارکردی دارد؟

به طور کلی اگر بخواهیم با زبان ساده بیان کنیم، کرادفاندینگ به معنای تجمیع سرمایه های خرد و تبدیل آن به یک سرمایه کلان است، حال بر اساس موقعیت مورد استفاده ممکن است این سرمایه در جهت سرمایه گذاری یا در جهت اعطای وام مورد استفاده قرار بگیرد.

این که شما می توانید با سرمایه های خرد مانند یک میلیون تومان در بازار بورس سرمایه گذاری کنید دقیقا نمونه بارزی از کرادفاندینگ است. بر اساس این مفهوم عموم افراد جامعه و سرمایه خرد آن ها وارد بازارهای سرمایه ای شد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که اولا بسیاری از شرکت ها به خصوص شرکت های کوچک و متوسط از بازارهای سرمایه ای به دور هستند و امکان حضور مستقیم در این بازارها را ندارند، ثانیا ریسک حضور در این بازارها برای بسیاری از افراد جامعه غیر قابل تحمل است.

اینجاست که روی دیگر سکه کرادفاندینگ نمایان می شود. در واقع کراد فاندینگ یا تامین مالی جمعی بر اساس اعطای وام بدین معنی است که سرمایه های خرد و کلان افراد مختلف جامعه در کنار یکدیگر تجمیع شده و نیاز مالی یک شرکت تجاری را به شکل اعطای وام تامین می کند.
به طور مثال برای همان شرکتی که نیاز مالی ده میلیارد تومانی داشته، بر اساس این مفهوم ممکن است چند صد سرمایه گذار سرمایه های خود را تجمیع کنند و نسبت به تامین این نیاز اقدام نمایند. مزیت اصلی این روش این است که سرمایه گذار بدون از دست رفتن سرمایه و با تضمین بازگشت سرمایه در مدت زمان مشخص اقدام به سرمایه گذاری می کند و شرکت سرمایه پذیر نیز بدون این که سهامی از دست بدهد و یا وارد پروسه های طولانی دریافت وام از بانک ها شود، عملا نیاز مالی خود را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در ایران این روش به کمک پلتفرم دونگی اجرایی شده است. در این پلتفرم طرح های سرمایه گذاری توجیهی و اقتصادی توسط شرکت های مختلف ارائه می شود. این طرح  ها دارای دوره های دو تا دوازده ماهه بوده و می تواند سودی بیش از درصد تورم سالانه برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که سرمایه گذاران از پرداخت کارمزد و مالیات معاف خواهند بود.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع بندی

سرمایه‌گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه، یک نوع سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار، سرمایه خود را با یک شرکت یا بانک تضمین کرده و در صورت عدم بهره‌مندی از سود، سرمایه خود را بازگردانده می‌گیرد. در این نوع سرمایه‌گذاری، میزان سود کمتر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر است، اما در عوض، سرمایه‌گذار، از احتمال از دست دادن سرمایه خود در صورت عدم بهره‌مندی از سود، مصون است.

در این مقاله پلتفرم دونگی را به شما معرفی کردیم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن را به شما پیشنهاد داده‌ایم. امیدواریم این نوع سرمایه‌گذاری برایتان مفید باشد.

سوالات متداول

این نوع سرمایه گذاری فاقد ریسک کاهش میزان سرمایه است، یعنی سرمایه گذار با اطمینان از بازگشت سرمایه بعد از دوره زمانی مشخص می تواند نسبت به سرمایه گذاری اقدام کند.

به طور کلی سرمایه گذاری هایی مانند سپرده های بانکی یا سرمایه گذاری در صندوق های سهامی (به شکل معدود) یا صندوق های درآمد ثابت به شکل سرمایه گذاری تضمین شده در نظر گرفته می شود. در ایران موقعیت جدیدی تحت عنوان کرادفاندینگ بر اساس پلتفرم دونگی شروع به فعالیت کرده است که عملا امکان سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت اصل سرمایه را ایجاد کرده است.