خانه / وبلاگ و مقالات / طرح جنجالی مجلس: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه چه پیامدهایی دارد؟

طرح جنجالی مجلس: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه چه پیامدهایی دارد؟

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ اخبار

طرح جنجالی مجلس: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه چه پیامدهایی دارد؟

به گزارش دونگی، به نقل از ایرنا طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» که جهت اظهار نظر شورای نگهبان ارسال شده بود با چندین ایراد این شورا به مجلس برگشت.

این طرح که پیش‌تر با عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه» شناخته می‌شد پس از سه سال بررسی در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. نمایندگان مجلس هدف اصلی از این طرح را مقابله با سوادگری و سفته بازی در بازار املاک، خودرو، طلا، ارز و ارزهای دیجیتال اعلام کرده‌اند.

این طرح شامل 27 ماده است که بخش اجرایی آن در مواد 3 تا 10 و بخش محاسباتی و مالیاتی در مواد 11 تا 27 تدوین شده‌اند. با اجرای این طرح یک پایه مالیاتی جدید ایجاد می‌شود که از مازاد قیمت فروش دارایی‌ها نسبت به قیمت خرید آنها مالیات اخذ می‌گردد. دریافت این مالیات هم تابع شرایط پیچیده‌ای است که در این طرح به تفصیل به آنها پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

گفتنی است که این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد. «محمد زائری»، مدیر دفتر مطالعات حقوقی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که از مخالفان این طرح است در این باره می‌گوید:

«در اقتصادی که بیش از 4 دهه است که تورم دورقمی در آن وجود دارد، طبیعتاً مردم برای حفظ قدرت خرید خود ناچار به خرید کالاهای سرمایه‌ای می‌شوند. بر اساس مفاد این طرح به وضوح درمی‌یابیم که طراحان این طرح  به دنبال اخذ مالیات از تورم هستندکه ظلم مضاعفی است که قانون و قانون‌گذار بر افراد جامعه روا خواهند داشت کسانی که از تورمی که حاکمیت بر جامعه تحمیل کرده آسیب دیده‌اند و حالا که برای حفظ ارزش پول خویش تلاشی را انجام داده‌اند باید مالیات آن را نیز بپردازند.»

اما گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر این نکته که اجرای این طرح به تحقق شعار امسال و شکوفایی اقتصادی منجر می‌شود، از آن دفاع کرده‌اند.

«محمد خبری زاد»، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه‌ای با سایت «تحلیل بازار» می‌گوید:

در کشور ما به علت وجود شرایط اقتصادی خاص مردم کشور تمایل دارند ارزش دارایی یا پول خود را از تورم حفظ کنند ... پول بعد از ورود به تعدادی از این بازارهای مالی نقش سفته بازی به خود می‌گیرد، به همین علت ورود پول به این بازارها آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه دارد ... اگر پایه‌های مقرراتی و عملیاتی در کشور آماده باشد طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، کمک خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

این طرح روز 21 خرداد 1402 با برخی از ایرادهای شورای نگهبان به مجلس برگشت تا نمایندگان در کمیسیون اقتصادی، این اشکال‌ها را برطرف کرده و گزارش خود از وضعیت این طرح را هفته آینده به صحن مجلس ارائه کنند.

اگرچه نمایندگان در مورد اجرای نهایی این طرح و آثار آن برای جامعه خوشبین هستند با این حال در هفته‌‌های اخیر شاهد ایجاد نگرانی در میان برخی از سرمایه گذاران خرد هستیم که تلاش می‌کنند از ارزش دارایی‌شان به هر شکل ممکن حفاظت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت اجرای این طرح با دریافت مالیات از سود سرمایه‌گذاری در بازارهای املاک، خودرو، ارز و ارزهای دیجیتال، روش‌های جدیدتر سرمایه گذاری از جمله کرادفاندینگ بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: کراودفاندینگ چیست؟

روش کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی که به معنی تامین سرمایه برای کسب و کارهای در حال رشد و سهیم شدن در سود این کسب و کارها است در چند سال گذشته جذابیت‌های زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده که یکی از مهم‌ترین آنها معافیت سود این سرمایه گذاری از مالیات است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

سوالات متداول

املاک، انواع وسایل نقلیه مشمول مقررات مربوط به شماره گذاری، ارزهای خارجی و رمزارزها، انواع طلا، پلاتین، مسکوکات طلا، نقره و جواهرآلات دارایی هایی هستند که مالیات بر عایدی سرمایه بر روی آن ها وضع شده است.

مجلس امروز طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد. آنطور که پورابراهیمی می گوید: اخذ مالیات در قالب این طرح به بیش از 99 درصد مردم اصابت نمی کند. به عنوان مثال یک خانواده 4 نفره می تواند 4 خانه و 4 خودرو داشته باشد و شامل مالیات نشوند.