خانه / وبلاگ و مقالات / تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری با توجه به این نکته ها آسان تر می شود

تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری با توجه به این نکته ها آسان تر می شود

۱۴۰۲/۰۵/۱۷ مقالات

طرح توجیهی سرمایه گذاری (Feasibility study) یا طرح امکان‌سنجی

طرح توجیهی سرمایه گذاری (Feasibility study) یا طرح امکان‌سنجی یک سند راهنما است که شما وقتی تصمیم دارید از طریق کرادفاندینگ یا سایر روش‌های سرمایه گذاری، سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی یا توسعه محصول را جذب کنید از این طرح توجیهی استفاده می‌کنید. وظیفه شما این است که در طرح توجیهی با ارائه محاسبات مالی، پیش‌بینی‌های فنی و تحقیقات بازار، نشان دهید که تصمیم شما برای توسعه کسب و کارتان جدی است و در مورد همه جنبه‌ها از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید. در این مقاله از دونگی طرح توجیهی سرمایه گذاری را با جزییات بیشتر توضیح می‌دهیم. در انتها به شما می‌گوییم چطور با دونگی برای کسب و کارتان سرمایه جذب کنید.

فهرست محتوا

هر طرح توجیهی از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود. بخش اول شامل مجموعه‌ای از محاسبات مالی است. در این بخش به موضوعاتی همچون هزینه جذب مشتری، ارزش مادام‌العمر مشتری، نرخ داخلی بازگشت سرمایه و … اشاره می‌کنیم. بخش دوم مربوط به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها فنی است. برای نمونه اینکه از چه فناوری برای توسعه ایده‌مان استفاده می‌کنیم یا اینکه به ماشین آلات خاصی نیاز داریم یا خیر در این بخش می‌آیند. در نهایت بخش سوم طرح توجیهی سرمایه گذاری را به تحقیقات بازار اختصاص می‌دهیم و درباره مفاهیمی مثل عرضه، تقاضا، بازارهای جانبی و … صحبت می‌کنیم.

چرا به طرح توجیهی سرمایه گذاری نیاز داریم؟

علت اصلی آماد‌ه‌سازی طرح توجیهی افزایش شانس جذب سرمایه از سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی است. مثلا اگر بانک بخواهد روی توسعه کسب و کار شما سرمایه گذاری کند از شما طرح توجیهی سرمایه گذاری می‌خواهد. طرحی که جزییات لازم را داشته باشد و اطلاعات لازم در بخش محاسبات مالی، چشم‌انداز فنی و تحقیقات بازار را در اختیار مسئولان بانک قرار دهد.

در روش سرمایه گذاری کرادفاندینگ هم به تهیه طرح توجیهی نیاز داریم تا بتوانیم با اعتماد به نفس بیشتر وارد بازار سرمایه شویم و سرمایه مورد نظرمان را جذب کنیم.

برای نمونه اگر شما در حال حاضر صاحب یک کارخانه تولید کنسرو هستید و تصمیم دارید محصول جدیدی با عنوان کنسرو «املت» تولید کنید، به یک طرح توجیهی شرکت سرمایه گذاری نیاز دارید. در این طرح شما به جزییات زیر اشاره می‌کنید.

  • قیمت خرید گوجه فرنگی
  • قیمت خرید تخم مرغ
  • فناوری مورد نیاز تبدیل املت به کنسرو
  • ماشین‌آلات مورد نیاز برای خط تولید جدید
  • هزینه‌های بازاریابی و برندینگ
  • بازار هدف 
  • بازار مجاور در کشورهای همسایه

وقتی با این جزییات برای جذب سرمایه اقدام می‌کنید، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای تزریق سرمایه دارند و از سوی دیگر شما هم زودتر به هدف‌تان می‌رسید. حتی اگر مبلغ مورد انتظار شما بالا باشد باز هم داشتن یک طرح توجیهی سرمایه گذاری جذاب و معتبر به شما امکان می‌دهید تا بتوانید سرمایه مورد نظرتان را جذب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟

نوشتن طرح توجیهی سرمایه گذاری که معمولا بر اساس طرح کسب و کار شما آماده می‌شود، یک ابزار عالی برای شما خواهد بود تا بتوانید از ماهیت طرح‌تان دفاع کنید و به نکته‌های ریزی توجه کنید که شاید بعد از توسعه کسب و کار دیگر برای آنها فرصت نداشته باشید.

کاربردهای طرح توجیهی سرمایه گذاری

کاربردهای طرح توجیهی سرمایه گذاری

طرح توجیهی مثل یک نقشه کوچک است که خیلی سریع و در یک نگاه به شما نشان می‌دهد در کجای مسیر هستید و قرار است به کجا بروید. بدون نگارش طرح توجیهی شما این ابزار را عالی از دست می‌دهید و در پاسخ به سوال یک سرمایه گذار که می‌خواهد به طور خلاصه برآوردهای مالی شما را بداند، بدون جواب می‌مانید.

این اتفاقی در شرایطی رخ می‌دهد که شما ممکن است طرح کسب  و کارتان را به صورت یک سند جامع و مفصل آماده کرده باشید اما نمی‌توانید آن را ارائه دهید. علت اصلی این موضوع بی‌حوصلگی سرمایه گذاران و کم صبری آنها در جلسه‌های معرفی محصول یا ایده است. همین بی حوصلگی در خیلی از مواقع باعث شکست مدیران یک کسب و کار در جذب سرمایه شده است.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟

یکی دیگر از کاربردهای اصلی تدوین طرح توجیهی سرمایه گذاری ، دریافت مجوز است. مثال ساده این موضوع وقتی است که شما می‌خواهید در یک مناقصه دولتی برنده شوید. طرح توجیهی سرمایه گذاری شما توسط سازمان دولتی که مجری برگزاری مناقصه است به دقت بررسی می‌شود و اگر داده‌های مرتبط در مورد محاسبات مالی طرح شما و همچنین امکان‌سنجی موفقیت ایده در آن وجود داشته باشد، شما را برنده اعلام می‌کنند.

گاهی اوقات هم هدف از نوشتن طرح توجیهی فقط آزمایش میزان تمایل سرمایه گذاران است. شما شاید واقعا قصد جذب سرمایه نداشته باشید اما یک طرح توجیهی سرمایه گذاری را آماده می‌کنید تا ببینید چقدر پتانسیل سرمایه گذاری روی طرح توسعه یا ایده جدید شما وجود دارد. شما با این کار از یک طرف میزان مهارت‌تان در نگارش طرح توجیهی را افزایش می‌هید و از طرف دیگر میزان واکنش سرمایه گذاران نسبت به طرح‌تان را ارزیابی می‌کنید.

طرح توجیهی سرمایه گذاری برای چه موضوعاتی بیشتر نوشته می‌شود؟

تقریبا همه موضوعاتی که می‌توانند به عنوان ایده توسعه یک کسب و کار مطرح شوند، نیاز به طرح توجیهی دارند. بنابراین فرقی نمی‌کند که شما در حال ساخت یک مرکز کشت و صنعت برای تولید روغن آفتابگردان هستید یا اینکه برای ساخت قطعه‌های موشک ماهواره‌بر نیاز به جذب سرمایه دارید. همه طرح‌ها برای موفق شدن به سرمایه نیاز دارند و سرمایه در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که با شفافیت و دقت داده‌های اثرگذار در تصمیم‌گیری سرمایه گذاران را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

طرح توجیهی برای دریافت سرمایه از طریق انواع روش‌های سرمایه گذاری هم ضروری است. صندوق سرمایه گذاری پر خطر، سرمایه گذاران جسور، سرمایه گذاران فرشته، سرمایه گذاران کرادفاندینگ، فعالان سنتی بازار، مدیران استارت آپ‌های موفق همگی از شما یک طرح توجیهی می‌خواهند که آنها را برای سرمایه گذاری روی طرح شما راضی کند.

چطور یک طرح توجیهی بنویسیم؟

چطور یک طرح توجیهی بنویسیم؟

فرض کنیم ما یک ایده صنعتی داریم و می‌خواهیم برای آن سرمایه جذب کنیم. طرح توجیهی سرمایه گذاری ما برای این ایده که درباره سورتینگ و بسته‌بندی کشمش است به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا برای تزریق سرمایه به این طرح تصمیم بگیرند. این طرح توجیهی حاوی بخش‌های زیر است.

مبانی نظری و مقدمات طرح

کشمش فرآورده خشک شده انگور است که قدمت آن به چندین هزار سال قبل برمی‌گردد. این محصول کاربردهای متنوعی دارد و در انواع غذاها، داروهای گیاهی، شربت‌ها، شیرینی‌ها و … استفاده قرار می‌گیرد. از قابلیت‌های متمایز کشمش که پتانسیل این محصول را برای سرمایه گذاری افزایش می‌دهد می‌توانیم به اقتصادی بودن آن اشاره کنیم. هزینه تبدیل انگور به کشمش به دلیل استفاده از نور آفتاب کمتر است و هزینه انبارداری این محصول به علت وزن کم آن قابل توجیه است.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها تا سقف 25 میلیارد تومان

استعلام اطلاعات از مراجع مرتبط نشان می‌دهد محدودیتی برای صادرات یا واردات کشمش وضع نشده است. همچنین با توجه به جایگاه بالای ایران در تولید کشمش جهان، چشم‌انداز خوبی در جهت صادرات این محصول وجود دارد.

همان‌طور که می‌بینید در بخش مبانی نظری و مقدمات طرح علاوه بر معرفی کلی طرح مورد نظرمان بیشتر تلاش می‌کنیم روی جنبه‌های کلیدی تاکید کنیم.

ملاحظات فنی این طرح توجیهی

بخش دیگری از طرح توجیهی سرمایه گذاری باید به جزییات فنی اشاره داشته باشد. یکی از مواردی که نقش تعیین کننده‌ای در جزییات فنی دارند، استانداردها هستند. رعایت استانداردها از طرف کارخانه سورتینگ و بسته‌بندی کشمش به نوعی تضمین کننده موفقیت کسب و کار در آینده نیز است. چون اگر استانداردها رعایت نشوند، مشتری‌ها از محصول نهایی استقبال نمی‌کنند. از جمله استانداردهایی که در این طرح به آنها اشاره شده تعیین حد مشخص برای وجود کشمش آلوده در کل موجودی انبار، تعیین حد مشخص برای وجود کشمش نارس و تعیین حد مجاز استفاده از سم برای سمپاشی کشمش‌هاست.

همچنین بخش دیگری از این طرح توجیهی سرمایه گذاری به معرفی ماشین‌آلات و ابزارهای لازم برای عملیات سورتینگ کشمش اختصاص داده شده است. مثلا برخی از دستگاه‌هایی که با سرمایه جذب شده خریداری می‌شود عبارتند از خشک کن کابینی، خشک کن کیلن، خشک کن تونلی، خشک کن نواری متحرک و خشک کن خورشیدی.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

برای اینکه سرمایه گذاران بتوانند شرایط این طرح را ارزیابی کنند در مورد هر دستگاه جزییات بیشتری هم داده می‌شود. مثلا به قیمت دستگاه‌ها، ابعاد آنها و میزان انرژی مصرفی‌شان و اینکه آیا به اپراتور نیاز دارند یا خیر هم اشاره شده است.

صادرات کشمش

هما‌ن‌طور گه گفتیم امکان صادرات کشمش وجود دارد و این امکان جذابی برای سرمایه گذاران است. اگر محصول شما هم قابل صادر شدن است باید در طرح توجیهی سرمایه گذاری به آن اشاره کنید. مثلا در اینجا میزان صادرات این محصول در سال‌های گذشته بررسی شده تا پتانسیل آن به سرمایه گذاران نمایش داده شود. البته به چالش‌ها هم اشاره شده تا مدیران این کسب و کار بتوانند مزیت‌های رقابتی‌شان را پر رنگ‌تر کنند.

طرح توجیهی سرمایه گذاری در کرادفاندینگ

طرح توجیهی سرمایه گذاری در کرادفاندینگ

طرح‌های توجیهی سرمایه گذاری فقط محدود به شکل‌های سنتی جذب سرمایه مثل بورس، ارز و سکه طلا نمی‌شود. یکی از روش‌های نوین سرمایه گذاری که به دلیل سهولت، امنیت و سرعت، مورد توجه مدیران و کارآفرینان قرار گرفته است، سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ است.

طرح توجیهی سرمایه گذاری کرادفاندینگ هم مثل سایر طرح های توجیهی دارای بخش‌های مطالعات بازار، محاسبات مالی و بررسی‌های فنی هستند. البته به دلیل ماهیت متفاوت روش کرادفاندینگ در جمع‌آوری سرمایه و توزیع سود، ممکن است در جزییات طرح های توجیهی کرادفاندینگ تفاوت‌های کوچکی به چشم بیاید.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه گذار از طریق کرادفاندینگ : بهترین راه برای پیدا کردن سرمایه

دونگی یکی از پلتفرم‌های کرادفاندینگ است که ضمن ارائه و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری معتبر، توجیه پذیری این طرح‌ها را از زوایای گوناگون بررسی می‌کند. به این ترتیب سرمایه گذاران به داده‌های شفاف و دقیقی دسترسی دارند که به آنها اجازه می‌دهد بهترین فرصت‌های کرادفاندینگ را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

برای نمونه یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری که روی این پلتفرم ارائه شده، طرح تولید یخچال پنج فوت است. شرکت تولید کننده یخچال توانسته سرمایه مورد نیازش را با موفقیت جذب کند که یکی از دلایل اصلی آن بررسی توجیه پذیری طرح بوده است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ هر آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در این بررسی که در پلتفرم دونگی برای همه سرمایه گذاران قابل دسترس است، ابتدا جزییات طرح مورد نظر معرفی شده است. سپس محاسبات مالی ضروری بر اساس برآوردها انجام شده و در نهایت روش مدیریت ریسک‌ها هم مورد توجه قرار گرفته است. در اینجا حتی گواهی‌های اعضای هیات مدیره شرکت و عملکرد مالی آنها نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته است و در کنار آن ارزش برند شرکت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سرمایه گذاران با بررسی این داده‌ها و تحلیل امکا‌ن‌سنجی موفقیت طرح در دونگی، تصمیم به سرمایه گذاری گرفته و از سود 35 درصدی یکساله آن بهره‌مند شده‌اند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم های کرادفاندینگ در ایران چند درصد کارمزد می گیرند؟

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله دونگی به مفهوم طرح توجیهی سرمایه گذاری اشاره کردیم. تدوین این طرح برای جذب نظر مثبت سرمایه گذاران کلان یا خرد، نهادی یا خصوصی بسیار مهم است. یک طرح توجیهی همان چیزی است که در مدت زمان بسیار کوتاهی، مفیدترین داده‌های کاربردی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد. این داده‌ها معمولا در سه بخش محاسبات مالی، پیش‌بینی‌های فنی و تحقیقات بازار هستند. در ادامه این مقاله هم به کاربردهای طرح توجیهی و اینکه چطور باید یک طرح توجیهی سرمایه گذاری بنویسیم اشاره کردیم. در نهایت هم گفتیم که می‌توانید خیلی راحت با تنظیم یک طرح توجیهی از طریق روش سرمایه گذاری کرادفاندینگ به جذب سرمایه بپردازید.