خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری در صندوق طلا؛ مزایا، معایب و معیارهای انتخاب

سرمایه گذاری در صندوق طلا؛ مزایا، معایب و معیارهای انتخاب

۱۴۰۳/۰۳/۱۳ مقالات

انواع صندوق طلا

یکی از راه‌های آسان برای سرمایه‌ گذاری در طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق طلا است. این صندوق‌ها به نوعی جایگزین خرید فیزیکی طلا شده‌اند و با جمع‌آوری سرمایه افراد، آن را در شمش طلا و گواهی سپرده سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتخاب صندوق طلا و مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌ های معاملاتی طلا از جمله مواردی است که می خواهیم در این مطلب به آن‌ها بپردازیم.

فهرست مطالب:

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا ابزاری است که شما را قادر می‌سازد تا با کمترین میزان سرمایه (حداقل 500 هزار تومان) اقدام به سرمایه‌گذاری در طلا نمایید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با برخورداری از تیم تخصصی در زمینه مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، با دریافت سرمایه از مردم، آن را در دارایی‌های به‌خصوص مانند طلا و سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. بسته به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری در چه زمینه‌ای فعال باشد، عمده ترکیب دارایی آن متعلق به همان دسته خواهد بود. برای همین، بیش از 90 درصد صندوق طلا باید در طلا یا موارد مرتبط با طلا مانند گواهی سپرده سکه سرمایه‌گذاری شود.

ترکیب دارایی صندوق‌ های طلا

همانطور که گفتیم، بیش از 90 درصد از دارایی صندوق‌های معاماتی طلا باید در طلا سرمایه‌گذاری شود. معمولاً 10 درصد باقیمانده در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود تا نقدینگی کافی برای تسویه با فروشندگان واحدهای صندوق وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

البته سرمایه‌گذاری در طلا هم تنوع بالایی دارد: خرید ابزارهای مشتقه طلا مانند آتی سکه، خرید شمش طلا و خرید گواهی سپرده سکه از بانک‌ها از جمله گزینه‌هایی است که صندوق‌های طلا برای خرید پیش‌روی خود دارند. استفاده به‌موقع از هرکدام از این ابزارها می‌تواند سوددهی صندوق را افزایش داده و نسبت به صندوق‌های طلای دیگر، یک مزیت و برتری ایجاد کند.

صندوق طلا بورس

میزان حباب صندوق‌ های طلا

سکه در بازار همواره با مقداری حباب مثبت قیمت معامله می‌شود. به عبارت بهتر، سکه‌ای که از بازار طلا خریداری می‌کنید، همواره مقداری حباب دارد و از ارزش واقعی خود، قیمت بیشتری دارد. کاهش یا افزایش مقدار حباب بستگی به عرضه و تقاضای جاری در بازار داشته اما مدت زیادی است که این حباب به عنوان بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری در سکه پذیرفته شده است.

خرید گواهی سکه یکی از گزینه‌های صندوق‌های طلاست. هرچقدر گواهی سپرده سکه در ترکیب دارایی یک صندوق بزرگ‌تر باشد، میزان حباب واقعی صندوق نیز بیشتر است. در مقابل، بیشتر بودن شمش طلا در سبد دارایی‌ها، باعث می‌شود تا میزان حباب واقعی صندوق کمتر شود.

از آنجایی‌که صندوق‌های طلای قابل معامله (ETF) می‌توانند به نسبت تقاضای بازار از خالص ارزش دارایی خود (NAV) فاصله بگیرند، نوع دیگری از حباب قیمت را هم متحمل می‌شوند. در بخش‌های بعدی درباره نکات مهم در انتخاب صندوق طلا صحبت می‌کنیم، اما به صورت کلی باید بدانید که حباب صندوق از جمله موارد مهم است.

کارکرد صندوق طلا

صندوق طلا بر اساس خرید و فروش سرمایه های تجمیع شده سرمایه گذاران در بازار طلا رخ می دهد. در کلام ساده تر این صندوق با سرمایه های تجمیع شده وارد بازار طلا می شود و سعی می کنند بر اساس روند بازار اقدام به خرید و فروش در این بازار کرده تا بتواند بر اساس آن سودآوری لازم را داشته باشد.

از طرف دیگر با توجه به این که همواره درصد قابل توجهی از سرمایه این صندوق ها همواره در بازار طلا حضور دارد از این رو می توان گفت که درصد تغییر و سودآوری آن عمدتا منطبق بر بازار طلا بوده. در کلام ساده تر اگر به روند تغییرات قیمتی بازار طلا و تغییر واحد های صندوق های مختلف سرمایه گذاری در بازار طلا نگاه کنیم متوجه می شویم که عملا سودآوری نهایی و سالانه آن ها نزدیک به درصد نوسان و تغییر بازار طلا بوده.

بیشتر بخوانید: پس انداز یا سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که عمدتا سودآوری سالانه تمامی صندوق های طلا نزدیک به یک دیگر و منطبق بر سودآوری سالانه بازار طلا خواهد بود.

خرید و فروش صندوق طلا

سوال مهم اینجاست که نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق طلا چگونه است؟ در کلام ساده تر سرمایه گذاران چگونه می توانند از این صندوق ها استفاده کرده و شروع به سرمایه گذاری کنند؟

همانطور که گفتیم این صندوق ها از نوع ETF  یا همان واحد های قابل معامله است. بنابراین سرمایه گذار می توانند به واسطه بازار بورس و اوراق بهادار بر روی هر کدام از این واحد ها اقدام به سرمایه گذاری کند.

به طور مثال، عیار یکی از صندوق های سرمایه گذاری طلا در بازار ایران محسوب می شود. شما با جست و جوی این نماد در بازار بورس ایران می توانید به اندازه مورد نیاز خود واحدهای سرمایه گذاری خریداری کنید. با خرید این واحدها عملا شما به عنوان یک سرمایه گذار در این صندوق شناخته می شوید.

چگونگی سودآوری صندوق های طلا

بیایید کمی بیشتر با کارکرد و نحوه خرید و فروش صندوق های طلا ( و به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری آشنا شویم). در حالت کلی صندوق های سرمایه گذاری دارای سه شاخص مهم می باشند:

  • قیمت خرید
  • قیمت ابطال
  • NAV

قیمت خرید همان قیمتی است که یک خریدار به واسطه پرداخت آن به ازای هر واحد امکان شروع سرمایه گذاری را خواهد داشت. قیمت ابطال همان قیمت فروش در بازار است که سرمایه گذار می تواند واحد های سرمایه گذاری خود را به فروش رسانده و سود مورد نظر را برداشت کند. در نظر داشته باشید که قسمت ابطال همواره چند درصد از قیمت فروش پایین تر است، بنابراین سرمایه گذار اگر همان لحظه خرید، اقدام به فروش واحد های خود کند (با در نظر گرفتن عدم تغییر قیمت) عملا دچار ضرر می شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که سودآوری صندوق طلا و به طور کلی صندوق های ETF بر اساس افزایش قیمت ابطال در طول زمان است. در کلام ساده تر زمانی که قیمت ابطال طی یک دوره از قیمت خرید شما بیشتر شود عملا شما وارد مرحله سود می شوید. این افزایش قیمت به طور متوسط در صندوق طلا چیزی حدود 40 تا 42 درصد به شکل سالانه می باشد.

اما NAV چیست؟ ناو به نوعی می تواند جنبه ای از  بازدهی صندوق‌ های طلا را تعیین کند. ناو در حقیقت ارزش ذاتی یا خالص ارزش دارایی های آن صندوق است. به طور مثال بر اساس میزان دارایی و نوع ترکیب دارایی ها تعیین می شود که ارزش ذاتی یا واقعی هر واحد چقدر است. ممکن است بازار به هر دلیل از این ارزش واقعی کمی دور باشد، اما ذاتا بازار به سمت ارزش واقعی یا همان NAV حرکت می کند. بنابراین این مفهوم به نوعی اثبات کننده این است که نوسانات سهام صندوق طلا نزدیک به نوسانات بازار طلا خواهد بود.

ریسک‌های صندوق طلا

صندوق طلا یا به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری عملا سعی می کنند با کاهش ریسک های غیر سیستماتیک نهایت بازدهی از یک بازار را ایجاد کنند. در کلام ساده تر مهم ترین کارکرد صندوق طلا این است که بتواند با حذف خطاهای فردی و انتخاب بهترین زمان ها برای خرید و فروش کاری کند که بیشترین سود ممکن از نوسانات بازار طلا ایجاد شود.

بنابراین می توان اینگونه عنوان کرد که ریسک های مربوط به صندوق های طلا برابر با خود بازار طلا بوده که عمدتا ناشی از ریسک های سیستماتیک می باشد. به طور عمومی تورم، نوسانات بازار دلار، دستورات دولتی و حکومتی، تعیین مالیات و ... همه انواع ریسک هایی است که به صورت مستقیم می تواند در آینده سرمایه‌گذاری در طلا و این صندوق ها تاثیرگذار است.

مزایای صندوق های معاملاتی طلا برای سرمایه‌گذاری

اگر می‌خواهید با هدف سرمایه‌گذاری به سمت خرید طلا بروید، صندوق‌ های معاملاتی طلا از جمله گزینه‌های مطلوب است. این مطلوبیت دلایل بسیاری دارد اما قبل از هرچیز باید بدانید، که در کنار کسب بازدهی همواره ریسک وجود دارد و هرچقدر شما بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری را کوچک کنید و درعین‌حال بازدهی را به میزان مطلوبی بالاتر نگه دارید، سرمایه‌گذاری بهتری انجام داده‌اید.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا

امنیت و سهولت در خریداری و نگهداری

صندوق طلا از نظر امنیت در رتبه بالاتری نسبت به طلا و سکه فیزیکی قرار می‌گیرد و به عنوان جایگزین مطمئن خرید فیزیکی طلا شناخته می‌شود. ریسک سرقت و گم شدن، صندوق‌های طلا را تهدید نمی‌کند. دارایی صندوق‌های طلا در خزانه‌های بورس کالا قرار دارند که به مراتب امنیت بیشتری از خانه یا گاوصندوق‌های ما دارند.

همچنین خرید و نگهداری واحدهای صندوق طلا به آسانی چند کلیک امکان‌پذیر است و دیگر نیازی به مراجعه شما به بازار و پیدا کردن بهترین قیمت بین طلافروشان نیست.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در طلا چه مزایا و معایبی دارد؟

نقدشوندگی بالا

فروش طلای دسته‌دوم یا شمش طلا به واسطه تقلب‌هایی که در بازار طلا وجود دارد، کار راحتی نیست. هر طلافروش ترجیحاً شمش‌هایی که خودش انگ زده را می‌خرد و این از محتاط بودن آن‌هاست. نقدشوندگی صندوق‌های طلا بسیار سریع‌تر از فروش طلا در بازار است و شما در روزهای معاملاتی صندوق‌های طلا، تنها با چند کلیک می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را تبدیل به پول نقد کنید.

امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

با تنها 500 هزار تومان می‌توانید اقدام به خرید صندوق طلا در بورس کنید. این قابلیت باعث می‌شود تا حتی افرادی که پول زیادی ندارند اما تمایل دارند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، قادر به خرید طلا باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

مدیریت اختصاصی صندوق

یک صندوق طلا با برخورداری از مدیریت اختصاصی، می‌تواند بهترین تصمیم‌ها را در زمان‌های مختلف بازار بگیرد. برای مثال، زمانی که بازار طلا به واسطه افزایش قیمت انس یا نرخ دلار شروع به رشد می‌کند، مدیریت با تصمیم‌گیری در رابطه با تغییر ترکیب دارایی و دادن وزن بیشتر به دارایی با حباب بیشتر مثل سکه یا استفاده از ابزارهای مشتقه، می‌تواند کسب سود از رشد بازار طلا را بیشینه کند. کاری که سرمایه‌گذاران سنتی طلا قادر به آن نیستند.

معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا

خرید واحدهای صندوق طلا می‌تواند نسبت به خرید فیزیکی طلا یا سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر معایبی هم داشته باشد. دقت کنید که طلا که دارایی امن است و مقایسه بازدهی آن باید متناسب با توقعی باشد که از آن دارید. از همین جهت طلا همواره به عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری توصیه می‌شود و اختصاص تمام سرمایه موردنظر به طلا باعث خلق سود نخواهد شد. در ادامه ریسک‌های  سرمایه‌گذاری در صندوق‌های معاملاتی طلاا را بررسی می‌کنیم.

صندوق طلا مناسب چه کسانی است؟

نداشتن مالکیت مستقیم طلای فیزیکی

با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا شما در سود و زیان صندوق شریک می‌شوید اما مالکیتی بر طلای فیزیکی ندارید. این امر می‌تواند برای افرادی که به سرمایه‌گذاری سنتی عادت کرده‌اند، ناخوشایند یا شک‌برانگیز باشد. همچنین فروش واحدهای صندوق تنها به خریداران دیگر یا بازارگردان‌های صندوق امکان‌پذیر است و شما نمی‌توانید آن را همانند طلای فیزیکی، در هر جایی به پول نقد تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

کارمزد معامله و کارمزد مدیریت صندوق

هرچند مقدار کارمزد معامله واحدهای صندوق ناچیز است و در کنار آن، از مالیات نیز معاف است اما در نهایت باید آن را در سرمایه‌گذاری خود در نظر داشته باشید. همچنین مدیریت صندوق به واسطه فعالیت خود، از خالص ارزش دارایی صندوق مقداری کارمزد برداشت می‌کنند.

نیازمند دریافت کد بورسی و احراز هویت

برای خرید واحد صندوق‌ های معاملاتی طلا شما نیازمند دسترسی به کد معاملاتی بورسی هستید. در واقع نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق طلا مستلزم این است که کد بورسی خود را دریافت کنید و با انجام مراحل احراز هویت در یک کارگزاری معتبر ثبت‌نام نمایید. این فرایند می‌تواند برای برخی ناخوشایند باشد. هرچند که تمام مراحل این فرایند می‌تواند به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام شود.

نکات مهم در انتخاب صندوق طلا

تنوع صندوق‌های طلا، مخصوصاً در سال‌های اخیر زیاد شده است و انتخاب صندوق طلا به سادگی قبل نیست. البته که بازدهی صندوق‌های طلا، به واسطه ماهیت دارایی طلا به همدیگر نزدیک هستند اما در نهایت انتخاب بهترین صندوق می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما در طلا را کاهش داده و بازدهی بهتری را نصیب‌تان کند.

مقایسه صندوق طلا با سایر سرمایه گذاری ها

سابقه و عملکرد صندوق

اولین قدم برای انتخاب صندوق، بررسی سابقه و عملکرد صندوق طلا است. شما می‌توانید اطلاعات مرتبط با صندوق‌ها را از سایت https://fipiran.com مشاهده کنید. عملکرد باثبات در طول سال‌های فعالیت و همچنین برخورداری از تجربه بالاتر، صندوق موردنظر را در اولویت بررسی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

ترکیب دارایی‌های صندوق

مورد مهم دیگر، بررسی ترکیب دارایی صندوق‌های طلا است. هرچقدر میزان گواهی سپرده سکه نسبت به گواهی شمش طلا در ترکیب دارایی بیشتر باشد، ریسک، نوسان‌های صندوق و همچنین میزان حباب واقعی صندوق بیشتر خواهد بود. در نتیجه اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری شما به ارزش واقعی طلا نزدیک‌تر باشد باید به سراغ صندوق‌هایی بروید که بیشتر از گزینه‌های دیگر، اقدام به نگهداری شمش طلا می‌کنند.

میزان حباب صندوق

بررسی حباب صندوق به دو شکل بررسی تفاوت قیمت روز واحدهای صندوق با قیمت ناو و بررسی ترکیب دارایی صندوق انجام می‌شود. درباره ترکیب دارایی صندوق صحبت کردیم. برای بررسی تفاوت قیمت ناو، کافی است نام صندوق را سامانه معاملاتی خود جستجو کنید و قیمت روز آن را نسبت به قیمت اعلامی ناو صندوق مشاهده کنید. هرچقدر اختلاف مثبت یا منفی قیمت کمتر باشد، بهتر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید

استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق

میزان استفاده از ابزارهای مشتقه یا نوع چینش ترکیب دارایی صندوق از جمله مواردی است که استراتژی مدیریت صندوق را مشخص می‌کند. بررسی این موارد می‌تواند به شما نشان دهد که صندوق موردنظر از نظر ریسک‌پذیری و بازدهی انتظاری در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرد.

نقدشوندگی و امکان معامله صندوق در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو دسته صدور-ابطالی و قابل معامله در بورس (ETF) تقسیم می‌شوند. خریدوفروش صندوق‌های صدور-ابطالی از طریق سایت صندوق انجام می‌شود اما صندوق‌های قابل معامله در روزهای معاملاتی بورس قابلیت خریدوفروش دارند. از نظر نقدشوندگی صندوق‌های بورسی رتبه بهتری دارند و سریع‌تر می‌توانید واحدهای صندوق خود را به فروش برسانید.

کدام صندوق طلا بهتر است؟

سوال مهمی که در خصوص کشف بهترین صندوق‌ های طلا وجود دارد این است که عملا این صندوق ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ همانطور که گفتیم میزان سودآوری و درصد نوسان صندوق ها عموما نزدیک به درصد نوسان بازار طلا است، بنابراین تقریبا تمامی این صندوق ها در یک محدوده نوسانی قرار دارند. از این رو این سوال پیش می آید که چه تفاوتی در خصوص صندوق های مختلف طلا وجود دارد؟

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

عملا این تفکر کاملا درست است که تفاوت زیادی میان صندوق های طلا از نظر بازدهی وجود ندارد و تقریبا سود دهی این صندوق ها در یک محدوده و نزدیک به درصد نوسان بازار طلا است. با این حال در خصوص مدیریت صندوق‌ های طلا و انتخاب میان آن ها 3 فاکتور و ویژگی بسیار تاثیرگذار است:

  • اول میزان خالص ارزش دارایی است. این میزان نشان دهنده تمام قدرت مالی است که صندوق در اختیار دارد و می تواند به واسطه آن وارد بازار طلا شود. مسلما هر چقدر قدرت مالی و خالص ارزش دارایی یک صندوق بالاتر باشد این مسئله را نشان می دهد که قدرت جذب سرمایه بیشتری دارد و می تواند با ریسک کمتری در بازار طلا وارد کار شود.
  • دومین تفاوت صندوق های طلا را می توان در  نوع ترکیب دارایی هاست. مسلما بیش از 90 درصد این دارایی در بازار طلا خواهد بود، اما آن که چند درصد از دارایی در موقعیت های کم ریسک قرار بگیرد و این موقعیت ها کدام باشد خود می تواند در انتخاب صندوق طلا تاثیرگذار باشد.
  • سومین تفاوت را می توان در ترکیب سهامداران عمده (بالای یک درصد) دانست. بر اساس قانون صندوق ها موظف هستند سهامداران عمده خود (سهامداران مالک بیش از یک درصد) را معرفی کنند. از این رو شما خواهید دانست که سهامداران اصلی صندوق ها چه اشخاص حقوقی یا حقیقی هستند. شناخت این اشخاص به نوعی می تواند روند صندوق و مدیریت آن را برای ما نشان دهد.

بر اساس این فاکتور ها سرمایه گذاران حرفه ای اقدام به انتخاب صندوق مناسب برای سرمایه گذاری می کنند.

مقایسه صندوق طلا با سایر سرمایه‌گذاری‌ها

طلا به عنوان یک دارایی امن همواره یکی از گزینه‌های مطلوب برای اختصاص بخشی از سبد سرمایه‌گذاری به آن است. بااین‌حال، با مقایسه طلا با دیگر بازارها، بهتر می‌توانید به این نتیجه برسید که ترکیب سرمایه‌گذاری خود را چگونه بچینید که بهترین بازدهی را کسب کنید.

ریسک های سرمایه گذاری در صندوق طلا

مقایسه صندوق طلا با خرید فیزیکی طلا

در گام اول بیایید خرید صندوق طلا را با خرید فیزیکی طلا مقایسه کنیم. در خرید فیزیکی طلا، شما مالکیت طلای خود را دارید اما از آن طرف، ممکن است از بابت اجرت، هزینه‌هایی را متحمل شوید. برای همین توصیه می‌شود طلای آب‌شده خریداری کنید تا از پرداخت اجرت معاف شوید.

از طرف دیگر به واسطه تقلب‌هایی که در بازار طلای آب‌شده پیش آمده است، ممکن است فروش آن به سرعت صندوق های معاملاتی طلا امکان‌پذیر نباشد. همچنین ریسک‌هایی مثل سرقت همواره طلای شما را تهدید می‌کند.

صندوق طلا در برابر خرید سهام

بازار سهام یکی دیگر از بازارهای سرمایه‌گذاری محبوب است. ریسک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در سهام از طلا بیشتر است اما اگر نگاه بلندمدت داشته باشید و سهم بنیادی و مناسبی را انتخاب کرده باشید، می‌توانید انتظار بازدهی بیشتری از سهام نسبت به طلا داشته باشید. در نتیجه خرید صندوق طلا به نسبت خرید سهام یا صندوق سهامی، بازدهی کمتری را در ازای ریسک کمتر نصیب شما می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سهام برای خرید در بورس؛ راهنمای انتخاب شرکت ها

مقایسه صندوق طلا با ارزهای دیجیتال

یکی از گزینه‌های پرسروصدای دیگر برای سرمایه‌گذاری، خرید ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال به واسطه نوسان بالایی که دارند، ریسک بیشتری را به سبد شما تحمیل می‌کنند. همچنین با وجود پتانسیل‌هایی برای رشد، بسیار مهم است که شما در چه قیمت‌هایی اقدام به خرید ارز دیجیتال کرده‌اید. طلا به عنوان یک دارایی امن امکان مقایسه با ارزای دیجیتال را ندارد و عموماً هم توصیه نمی‌شود که بخش زیادی از سرمایه خودتان را با نگاه سرمایه‌گذاری، به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

مقایسه صندوق طلا با کرادفاندینگ

کرادفاندینگ روش نوین سرمایه‌گذاری است برای کسانی که می‌خواهند تنوع بیشتری به سبد سرمایه‌گذاری خود بدهند و به واسطه این تنوع، از مجموع ریسک خود بکاهند. در کرادفاندینگ می‌توانید در طرح‌ های سرمایه‌ گذاری متنوع مشارکت کرده و در سود آن شریک شوید. طلا به عنوان یک دارایی امن بازدهی منطقی در ازای تغییرات نرخ دلار و تغییرات قیمت انس دارد. زمان‌هایی که شرایط اقتصاد نرمال باشد و قیمت انس جهانی طلا هم تغییر خاصی نداشته باشد، بازدهی طلا به شدت کاهشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

اما در طرح‌های کرادفاندینگ، ضمن برخورداری از ابزارهای کاهش ریسک مانند دریافت ضمانت‌نامه بانکی، می‌توانید با مشارکت در تولید یا ارائه خدمات، سود بسازید و از این خلق ارزش، بهره‌مند شوید. برای همین می‌توان کرادفاندینگ را به عنوان یک جایگزین صندوق طلا در نظر گرفت.

کرادفاندینگ؛ جایگزینی برای صندوق طلا

کرادفاندینگ (Crowdfunding) یا تأمین مالی جمعی روشی است که طی آن سرمایه‌های خرد توسط سرمایه‌گذاران روی هم گذاشته می‌شود و در یک طرح سرمایه‌گذاری پربازده سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. طی این فرایند، سرمایه‌پذیر ضمن تولید یا خلق ارزش با این سرمایه دریافتی، سرمایه‌گذاران را در منافع خود شریک می‌سازد.

برخلاف صندوق طلا که مبتنی بر نگهداری دارایی، نوسان قیمت دارد؛ در کرادفاندینگ به واسطه خلق ارزش و تولید است که سرمایه‌گذاران سود می‌کنند. تنوع طرح‌های سرمایه‌گذاری دست شما را برای انتخاب صنعت دلخواه و سرمایه‌گذاری در زمینه دلخواه فراهم می‌سازد. همچنین با وجود ابزارهایی مثل ضمانت‌نامه بانکی، امکان دریافت تعهد پرداخت اصل سرمایه و در مواردی سود تخمینی سرمایه‌گذاری از سرمایه‌پذیر وجود دارد. این یعنی ریسک سرمایه‌ گذاری شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

دونگی؛ پلتفرم سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ

اگر علاقه‌مند هستید تا بخشی از سرمایه‌تان را به روش کرادفاندینگ سرمایه‌گذاری کنید و از مزایای مشارکت در تولید بهره‌مند شوید، دونگی به عنوان پلتفرم واسطه، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌پذیرها متصل می‌کند. همچنین دونگی با اخذ وثیقه‌های معتبر مانند ضمانت‌نامه بانکی، تلاش می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و احتمال از دست رفتن اصل سرمایه‌تان را به صفر برساند.

شما می‌توانید با مطالعه گزارش ارزیابی ریسک دونگی، به صورت کامل در رابطه با جزئیات هر طرح اطلاعات کسب کنید و تصمیم بگیرید که کدام طرح، بهترین طرح برای سرمایه‌گذاری است. همچنین از آنجاکه تنها با یک میلیون تومان امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌ها را دارید، می‌توانید سبدی از طرح‌های متنوع را تشکیل دهید تا ریسک را بیش از پیش کم کرده باشید.

برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشيد.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

خرید صندوق های معاملاتی طلا راه‌حلی مناسب برای سرمایه‌گذاری در طلا است. بهترین زمان خرید صندوق طلا در مواقعی است که انتظار دارید نرخ دلار رشد چشمگیری داشته باشد. در این مطلب ضمن بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا، نکات مهم در انتخاب بهترین صندوق طلا را بررسی کردیم. همچنین در نهایت روش کرادفاندینگ را به عنوان جایگزینی برای خرید طلا پیشنهاد دادیم که روشی نوین و با بازدهی مطلوب محسوب می‌شود.

سوالات متداول

بله. صندوق طلا یک جایگزین مطمئن خرید فیزیکی طلا محسوب می شود.

خریدوفروش سکه در بازار طلافروشان دشوارتر از خریدوفروش صندوق طلا در بورس است. برای همین نقدشوندگی صندوق طلا بهتر از سکه ارزیابی شده و سرمایه گذاری در صندوق طلا توصیه می شود.

خیر، در حال حاضر خرید و فروش صندوق طلا و سود حاصل آن مشمول مالیات نمی شود.

عدم نیاز به حضور مستقیم در بازار طلا،حذف ریسک سرقت طلا به علت عدم دسترسی فیزیکی به آن، عدم نیاز به پرداخت مالیات و اجرت را می توان از جمله مهمترین مزایای سرمایه گذاری در بازار طلا دانست.

در بازار طلا شما به صورت مستقیم وارد عمل می شوید و امکان خرید و فروش در هر لحظه را خواهید داشت. اما با خرید واحدهای صندوق طلا عملا مدیریت سرمایه شما در اختیار صندوق قرار گرفته و این صندوق است که تعیین می کند چه زمانی اقدام به خرید یا فروش کند. تفاوت دیگر این دو حالت سرمایه گذاری را می توان در عقب ماندن نوسان صندوق های طلا نسبت به بازار طلا دانست. از این رو معمولا سرمایه گذاران حرفه ای به جای استفاده از این صندوق ها سعی می کنند خود به صورت مستقیم وارد عمل شوند.

بازدهی این صندوق ها معمولا نزدیک به بازدهی بازار طلا (با کمی اختلاف) است. در حالت کلی می توان گفت که طی یک سال گذشته میزان بازدهی این صندوق ها چیزی حدود 40 درصد به صورت سالانه و نزدیک به 2 درصد به صورت ماهانه بوده است. در نظر داشته باشید که این درصد بازدهی با کمی اختلاف به در تمامی صندوق های طلا صدق می کند.