خانه / وبلاگ و مقالات / پس انداز یا سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟

پس انداز یا سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ مقالات

پس انداز یا سرمایه گذاری

برای نگهداری پول دو روش کلی وجود دارد. یکی پس‌انداز که روشی سنتی است و از قدیم نام آن را شنیده‌ایم و دیگری سرمایه‌گذاری. سرمایه‌گذاری در گذشته عبارتی لوکس بود و برای هر فردی مناسب نبود. امروزه با گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری، با هر مبلغی می‌توان در بازارها و صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کرد. از همین رو، بسیاری از افرادی که نگران از دست رفتن ارزش زمانی سرمایه‌شان به دست تورم هستند، به جای پس‌انداز می‌خواهند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. با مطالعه این مطلب می‌توانید نتیجه بگیرید که پس انداز بهتر است یا سرمایه گذاری و هر کدام چه مزایا و معایبی دارد.

فهرست مطالب:

تفاوت‌های پس‌انداز با سرمایه‌گذاری چیست؟

در روش پس‌انداز شما بدون آن‌که اقدام خاصی انجام دهید یا بازاری را تحلیل کنید، پول خود را در بانک یا خانه نگهداری می‌کنید. در این روش، بازدهی سرمایه شما ناچیز است و ارزش زمانی آن حفظ نمی‌شود. در مقابل سرمایه‌گذاری یعنی با انتظار بازدهی بیشتر، سرمایه خود را در یک یا چند بازار مختلف به جریان بیندازید. این دو روش تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند که بد نیست مرورشان کنیم.

سرمایه گذاری یا پس انداز

  • بازدهی: پس‌انداز کردن معمولاً با بازدهی بالایی همراه نیست و شما روی سرمایه خود، سود بالایی دریافت نمی‌کنید. در مقابل با اینکه سود سرمایه‌گذاری هم تضمینی ندارد، اما شما در سرمایه‌گذاری انتظار بازدهی بالاتری دارید.
  • ریسک: پس‌انداز کردن ریسکی ندارد. در واقع با پس‌انداز کردن اصل سرمایه شما احتمال زیادی برای از بین رفتن ندارد و تنها ریسک‌هایی مثل سرقت آن را تهدید می‌کند که آن هم با انتخاب یک بانک مطمئن از بین می‌رود. در سرمایه‌گذاری احتمال و ریسک زیان وجود دارد و ممکن است اصل سرمایه شما آسیب ببیند.
  • هدف: پس‌انداز و سرمایه‌گذاری از نظر هدف نیز متفاوت هستند. هدف از پس‌انداز کسب بازدهی نیست و تنها هدف، نگهداری پول است. در مقابل هدف از سرمایه‌گذاری متنوع است و از بازدهی مثبت تا اثرگذاری بر اقتصاد و تولید را شامل می‌شود.
  • روش‌ها: از نظر روش هم تفاوت‌های بسیاری بین سرمایه‌گذاری و پس‌انداز وجود دارد. سرمایه‌گذاری از نظر روش بسیار متنوع است و انتخاب زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد اما پس‌انداز کردن خیلی ساده‌تر است و روش‌هایش خیلی پیچیده و گسترده نیستند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

مزایا و معایب پس‌انداز کردن چیست؟

پس‌انداز کردن زمانی که با سرمایه‌گذاری مقایسه می‌شود، مزایا و معایبی دارد. هر کدام از این مزایا و معایب می‌توانند به نوعی ترغیب‌کننده افراد به استفاده از این روش برای نگهداری پول باشند. بنابراین اگر به فکر این هستید که پس انداز یا سرمایه گذاری، در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های پس‌انداز بیشتر آشنا شده و فرق پس انداز و سرمایه گذاری را درک کنید.  

فرق پس‌انداز یا سرمایه گذاری

پس انداز بدون ریسک است

یکی از مزایای اصلی پس‌انداز این است که ریسکی ندارد. این روش بدون ریسک است و شما می‌توانید بدون نگرانی اقدام به پس‌انداز سرمایه خود کنید. البته اگر روش نگهداری شما به صورت فیزیکی باشد، ریسک سرقت و گم شدن سرمایه شما را تهدید می‌کند.

دسترسی به پول سریع‌تر از همیشه است

در روش پس‌انداز شما می‌توانید هر زمان که اراده کنید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید. دسترسی به پول در این روش خیلی آسان است و شما هر لحظه می‌توانید سرمایه خود را مورد استفاده قرار دهید. این مزیت پس‌انداز در مقابل سرمایه‌گذاری است که دسترسی به سرمایه گاهی به این سرعت امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

امکان جابه‌جایی آسان سرمایه

در روش پس‌انداز شما خیلی راحت‌تر می‌توانید سرمایه خود را جابه‌جا کنید. در واقع یکی از اصلی‌ترین تفاوت پس انداز و سرمایه گذاری همین است که در پس‌انداز هم سریع‌تر به پول خود دسترسی دارید و هم خیلی سریع‌تر می‌توانید سرمایه‌تان را جابه‌جا کنید.

پس‌انداز ارزش زمانی پول را حفظ نمی‌کند

با وجود مزایایی که خواندید، پس‌انداز نمی‌تواند ارزش زمانی پول شما را حفظ کند. حتی زمانی که پول خودتان را در بانک قرار می‌دهید، سود بانکی آنقدری نیست که بتواند قدرت خرید و ارزش فعلی سرمایه‌تان را ثابت نگه دارد. این مسئله به خاطر اختلافی است که بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد. سرمایه شما در هر سال به میزان نرخ سرمایه، ارزش آن کم می‌شود و در نتیجه سود بانکی نمی‌تواند سرمایه شما را در برابر تورم حفظ کند.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

پس‌انداز برای بلندمدت مناسب نیست

در بلندمدت به واسطه همین اختلافی که بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد، پس‌انداز نمی‌تواند ارزش سرمایه‌تان را حفظ کند و شما قدرت خریدتان را از دست می‌دهید. فرقی ندارد که میزان سرمایه شما چقدر باشد. اگر در بلندمدت بخواهید پول خود را به روش پس‌انداز نگهداری کنید، نمی‌توانید در برابر تورم بالای اقتصاد ایران، ارزش سرمایه و قدرت خرید خود را حفظ نمایید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری چیست؟

در مقابل پس‌انداز، شما می‌توانید پول خود را به صورت سرمایه‌گذاری نگهداری کنید. در این روش شما با اینکه ریسک بیشتری می‌کنید، انتظار بازدهی بیشتری هم دارید. علاوه‌براین، شما با سرمایه‌گذاری می‌توانید در برابر تورم خود را بیمه کنید و با ایجاد یک پرتفوی سرمایه‌گذاری متنوع، ریسک را هم کاهش دهید. در ادامه با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوید تا بیش از پیش تفاوت سرمایه گذاری و پس انداز را بدانید.

رابطه پس انداز و سرمایه گذاری

در سرمایه‌گذاری انتظار بازدهی بیشتری دارید

برخلاف پس‌انداز، در سرمایه‌گذاری شما می‌خواهید یک بازدهی مثبت نسبت به تورم کسب کنید. به عبارت بهتر، سرمایه‌گذاری راهی برای افزایش ثروت و افزودن بر ارزش دارایی شماست. البته که سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی همراه است اما اگر برای یک بار با فرایندهای سرمایه‌گذاری آشنا شوید و بتوانید دارایی‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید، می‌توانید خودتان را در برابر تورم بیمه کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

حفظ ارزش سرمایه شما با سرمایه‌گذاری ممکن است

اگر می‌خواهید ارزش سرمایه‌تان حفظ شود، باید سرمایه‌گذاری را جدی بگیرید. بازدهی پس‌انداز هرگز به میزان تورم نیست و در نتیجه شما همواره بازدهی حقیقی منفی دارید. سرمایه‌گذاری می‌تواند ارزش سرمایه‌تان را حفظ کند و این یکی از مزیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری است. البته شما باید سرمایه‌گذاری را به شکلی اصولی انجام دهید و از مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک غافل نشوید تا سرمایه‌تان دچار زیان نشود.

سرمایه‌گذاری یک فعالیت اقتصادی است

در پس‌انداز کردن هیچ ارزشی خلق نمی‌شود اما در سرمایه‌گذاری شما یک فعالیت اقتصادی دارید و در اقتصاد کشور خود اثرگذار هستید. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری شما در چه حوزه‌ای باشد، شما می‌توانید در تولید، ارائه خدمات و بهبود شرایط فعالیت‌های تولیدی مؤثر باشید. به عبارت بهتر، در سرمایه‌گذاری پول شما در چرخه اقتصاد می‌چرخد و راکد نمی‌ماند.

ریسک بیشتر و احتمال زیان دیدن وجود دارد

فرق پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به همینجا ختم نمی‌شود: سرمایه‌گذاری ریسک بیشتری دارد و حتی امکان زیان کردن روی سرمایه اصلی هم وجود دارد. شما در پس‌انداز ریسک زیادی درباره اصل سرمایه خود ندارید، اما در سرمایه‌گذاری باید همواره مراقب باشید تا ضمن ایجاد بازدهی حداقلی به اندازه تورم، اصل سرمایه‌تان تهدید نشود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری میان مدت در سال 1403

سرمایه‌گذاری به دانش و مهارت نیاز دارد

برخلاف پس انداز که هیچ دانشی نمی‌خواهد، سرمایه‌گذاری به دانش تخصصی و مهارت نیاز دارد و در بیشتر مواقع، تجربه است که باعث می‌شود تا بتوانید بهترین دارایی را انتخاب کنید. پس اگر بپرسید پس انداز یا سرمایه گذاری، باید ابتدا به این سوال پاسخ دهید که آیا با دنیای سرمایه‌گذاری آشنایی دارید؟ اگر نه، بهتر است پیش از ورود به سرمایه‌گذاری، رکن‌های اساسی و اصول سرمایه‌گذاری را بیاموزید.

چه زمانی پس‌انداز بهتر از سرمایه‌گذاری است؟

شرایط زیر را تصور کنید:

  • در مدت کوتاهی، مثلاً 6 ماه آینده، به پول خود نیاز دارید.
  • هیچ دانشی در سرمایه‌گذاری ندارید.
  • بازارها وارد رکود شده‌اند و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کنید.

در این شرایط پس‌انداز بهتر از سرمایه‌گذاری است. چرا؟ بیایید تا هر کدام را بررسی کنیم.

پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری

وقتی شما در مدت کوتاهی به سرمایه خود نیاز دارید، نمی‌توانید بدون دغدغه سرمایه‌گذاری کنید. همین باعث می‌شود تا تصمیم‌های اشتباهی بگیرید. جدای از آن بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از 6 ماه زمان لازم دارند.

اگر هیچ دانشی در زمینه سرمایه‌گذاری نداشته باشید، انتخاب دارایی مناسب کار سختی است و حتی ممکن است در بازار اشتباهی سرمایه‌گذاری کنید. فرض کنید بدون هیچ دانش، مهارت و تجربه‌ای بخواهید سهام خریداری کنید. در این حالت ممکن است یک سهام یک شرکت زیان‌ده را بخرید که هیچ محرکی برای رشد قیمت سهم خود ندارد!

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

در وقت‌هایی که بازارها وارد رکود شده‌اند و هیچ فرصتی برای سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کنید، می‌توانید به جای یک انتخاب هیجانی و اشتباه، سرمایه خود را تبدیل به پس‌انداز کنید و در این مدت که سرمایه‌تان نقد است، در جست‌وجوی بهترین فرصت سرمایه گذاری باشید.

چه زمانی سرمایه‌گذاری بهتر از پس‌انداز است؟

اول از همه اگر سرمایه‌ای دارید که به مدت طولانی به آن نیازی ندارید، سرمایه‌گذاری انتخاب بهتری از پس‌انداز است. با سرمایه‌گذاری می‌توانید ضمن حفظ ارزش سرمایه خود، از راکد ماندن سرمایه نیز جلوگیری کنید.

روش های پس انداز و سرمایه گذاری

همچنین اگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری را می‌شناسید و می‌دانید فرصتی وجود دارد که با میزان ریسک معقولی، بازدهی بیشتر از سود بانکی می‌سازد، سرمایه‌گذاری منطقی‌تر از پس‌انداز است. به عبارت بهتر، وقتی می‌توانید سود بیشتری دریافت کنید، چرا باید سرمایه خودتان را به صورت پس‌انداز یا با سود بانکی نگهداری کنید؟

بیشتر بخوانید: صفر تا صد مدیریت ریسک و سرمایه در فارکس + توصیه های مهم

در نهایت، زمانی که دانش سرمایه‌گذاری را فرا گرفته‌اید، مهارت کافی پیدا کرده‌اید و می‌توانید یک سبد سرمایه‌گذاری بچینید، وقت آن رسیده تا قدم به دنیای سرمایه‌گذاری بگذارید و به دنبال گرفتن بازدهی بیشتر باشید. فراموش نکنید که با وجود همه این‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری سر جای خودش باقی می‌ماند؛ فقط شما می‌توانید با رعایت اصول مدیریت ریسک، احتمال بازدهی خود را بزرگ‌تر از احتمال زیان خود کنید.

رابطه بین سرمایه گذاری و پس انداز

اگر از خودتان می‌پرسید که رابطه پس انداز با سرمایه گذاری چگونه است، احتمالاً حالا که تمام توضیجات بالا را خوانده‌اید، برایتان مشخص باشد که رابطه سرمایه گذاری و  پس انداز یک رابطه معکوس است. ریسک که در پس‌انداز پایین است، در سرمایه‌گذاری بالا است. بازدهی که در پس‌انداز پایین است، در سرمایه‌گذاری بالا است. سادگی و سهولت پس‌انداز بیشتر از سرمایه‌گذاری است و مدت زمان لازم برای سرمایه‌گذاری بیشتر از پس‌انداز است.

بیشتر بخوانید: لیست شغل های خانگی پردرآمد

این را در نظر بگیرید که فرقی ندارد به چه دلیل کدام گزینه را انتخاب می‌کنید. مهم این است که در هر حالت، اصول پس انداز و سرمایه گذاری را رعایت کنید. فقط در این صورت است که می‌توانید بازدهی سرمایه‌تان را بیشتر کرده و کمی در برابر تورم مقاومت کنید!

کراد فاندینگ؛ روش نوین سرمایه گذاری

یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است، کراد فاندینگ (Crowdfunding) است. کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی، روشی است که طی آن یک طرح سرمایه‌گذاری به نمایش عموم گذاشته می‌شود تا میزان سرمایه موردنیاز خود را با جمع شدن سرمایه‌های خرد تأمین کند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

به عبارت دیگر، در کرادفاندینگ، سرمایه‌های خرد جمع می‌شوند تا در یک فعالیت اقتصادی به کار گرفته شده و در سود و مزایای آن شریک شوند. از آنجایی‌که اهرم‌های متنوعی برای کاهش ریسک در این روش وجود دارد، سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ خیلی آسان شده است و شما بدون داشتن دانش تخصصی و تنها با در نظر گرفتن چند مورد می‌توانید سرمایه‌گذاری را آغاز کنید.

پس انداز بهتر است یا سرمایه گذاری

دونگی پلتفرم کراد فاندینگ امن در ایران

کرادفاندینگ در ایران توسعه زیادی پیدا کرده است و در همین راستا، پلتفرم دونگی در اختیار شماست تا با مشاهده طرح‌ های سرمایه‌ گذاری متنوع با شرایط گوناگون، روی طرح یا طرح‌های موردعلاقه خودتان سرمایه‌گذاری کنید. در دونگی می‌توانید ارزیابی تخصصی هر طرح را بخوانید، از میزان ریسک و بازدهی احتمالی آن باخبر شوید و همچنین ببینید که آیا ضمانت‌نامه‌ای برای تعهد پرداخت دارد یا نه.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مدیریت ریسک در بازارهای مالی و سرمایه

امکان سرمایه گذاری بدون ریسک با دونگی!

حالا که صحبت از ضمانت‌نامه شد، بیایید تا با یک روش جدید سرمایه‌گذاری آشنا شویم! در این روش شما ریسکی متحمل نمی‌شوید. چراکه طرح سرمایه‌گذاری به واسطه منابع بانکی خود به شما ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت می‌دهد. در نتیجه شما می‌توانید با کمک دونگی، یک سرمایه‌گذاری پربازده داشته باشید. 

برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

روش‌های پس انداز و سرمایه گذاری تنوع بالایی دارند ولی تفاوت پس انداز و سرمایه گذاری هم کم نیست. در این مطلب با آگاهی از فرق پس انداز و سرمایه‌ گذاری، می‌توانید به نتیجه برسید که آیا پس انداز بهتر است یا سرمایه گذاری؟ احتمالاً جواب درست این باشد که بستگی دارد! در بعضی شرایط پس‌انداز و در شرایط دیگری سرمایه‌گذاری بهتر است. البته که یک روش بدون ریسک هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد: طرح‌های سرمایه‌گذاری با ضمانت‌نامه پرداخت اصل و سود سرمایه‌گذاری در دونگی را بررسی کنید!