خانه / وبلاگ و مقالات / سود سپرده 30 درصد و مقایسه آن با کرادفاندینگ؛ کدام بهتر است؟

سود سپرده 30 درصد و مقایسه آن با کرادفاندینگ؛ کدام بهتر است؟

۱۴۰۳/۰۱/۱۴ مقالات

سود سپرده 30 درصد

در این مقاله، قصد داریم مسئله استفاده از سود سپرده 30 درصد بانک‌های ایرانی را با کرادفاندینگ مقایسه کنیم و ابعاد مختلف این دو روش تامین سرمایه برای راه اندازی کسب‌وکار و یا پیشبرد ایده‌ها را بررسی نماییم. به نظر می‌رسد سپرده های 30 درصد که یک فرصت عالی برای کسب درآمد باشد، اما آیا واقعا این گونه اظهارات صحیح است یا خیر؟ با توجه به شرایط موجود، در این مقاله قصد داریم به بررسی این دستورالعمل و مقایسه آن با کرادفاندینگ بپردازیم. این نوشتار شامل مطالعه موردی بانک‌ها، تحلیل و مقایسه این دو روش انتقال و سرمایه گذاری مالی خواهد بود تا به خوانندگان کمک کند تا تصمیم مناسب در این زمینه بگیرند.

فهرست مطالب:

آشنایی با طرح سپرده بانکی با سود 30 درصد

طی چند هفته گذشته، بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی 30 درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را منتشر کرد. این کار با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید به شبکه بانکی انجام شده است. با توجه به این دستورالعمل، بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش، طرح‌های با بازدهی بالا را ارائه داده و در پایان دوره مشارکت، علاوه بر سود علی‌الحساب 30 درصدی، سود قطعی را هم به خریداران این گواهی‌های سپرده پرداخت کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره سود بانکی 30 درصد بدانید، نحوه محاسبه سود بانکی وام است. این موضوع با سود سپرده متفاوت است. برای محاسبه سود بانکی وام، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

سود تسهیلات = 2400 / ((فاصله اقساط به ماه + تعداد کل اقساط) × نرخ × مبلغ اصل تسهیلات)

به ‌عنوان مثال، اگر 1 میلیون ریال وام با بازپرداخت در 12 ماهه و نرخ 15 درصد گرفته شود، محاسبه مبلغ بهره آن به ‌شکل زیر است:

81250 = 2400 / (1+12) × 15 × 1.000.000

مطابق دستورالعمل ارائه شده، بانک‌های زیادی در این طرح سهیم هستند و سپرده های 30 درصد را به شما ارائه می‌دهند. خوب است با روند کار چند نمونه از این بانک‌ها آشنا شویم.

سپرده های 30 درصد

سود سپرده 30 درصد بانک سپه

گواهی سپرده خاص با سود 30 درصد بانک سپه یک اوراق گواهی سپرده است که از تاریخ 11 بهمن 1402 در شعب ممتاز بانک‌ها عرضه می‌شود. این اوراق امکان بازخرید قبل از سررسید با نرخ شکست 12 درصد را دارند و می‌توانند به عنوان وثیقه برای تسهیلات استفاده شوند. در پایان دوره مشارکت، علاوه بر سود علی‌الحساب 30 درصد، سود قطعی نیز به صاحبان این گواهی پرداخت می‌شود. حداقل موجودی مورد نیاز برای این حساب 1.000.000 تومان است. این حساب دارای کارت، دسترسی اینترنتی، تخفیف، قرعه‌کشی، امکان دریافت تسهیلات، و امکان افتتاح سپرده اینترنتی نیست.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

سود سپرده 30 درصد بانک آینده

سپرده بانکی با سود 30 درصد در بانک آینده هم ممکن شده است. گواهی سپرده خاص با سود علی‌الحساب 30 درصد در بانک آینده هم مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه شده است. این گواهی سپرده معاف از مالیات بوده و پرداخت سود آن به صورت ماهانه صورت می‌گیرد. دارندگان این گواهی می‌توانند از آن به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی نیز استفاده کنند. عرضه این گواهی سپرده با سود علی‌الحساب 30 درصد و معاف از مالیات برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در شعب بانک آینده آغاز شده و به مدت 7 روز کاری در تمامی شعب این بانک در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

سود سپرده های 30 درصد بانک ملی

سپرده های 30 درصد مدت‌دار ویژه سپرده‌گذاری (خاص) بانک ملی ایران هم با نرخ سود علی‌الحساب بانکی 30 درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) به منظور تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از تاریخ چهارشنبه 11 بهمن‌ماه 1402 تا پایان روز 18 بهمن ماه در تمامی شعب این بانک عرضه شده است.

این سپرده 30 درصد به منظور تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی به فروش رسیده و افراد حقیقی و حقوقی (به جز صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجاز) می‌توانند این گواهی سپرده را خریداری کنند. پرداخت سود همچنان به صورت معاف از مالیات و ماهانه صورت خواهد گرفت و بازخرید قبل از سررسید هم با نرخ سود 12 درصد به صورت سالانه از همان تاریخ فروش محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

این گواهی به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود و برگه سپرده به مشتری تحویل داده نخواهد شد، بنابراین نگهداری رسیدهای صادره ضروری است. از ویژگی‌های این گواهی سپرده (خاص) بانک ملی ایران می‌توان به امکان استفاده به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی و مشارکت مردمی در تأمین مالی طرح‌های تولیدی کشور اشاره کرد. هدف اصلی انتشار این اوراق، مردمی‌سازی اقتصاد، کاهش نقدینگی در بازار و تأمین مالی طرح‌های بزرگ و سودآور است.

سپرده بانکی با سود 30 درصد

سود سپرده 30 درصد بانک شهر

یکی دیگر از بانک‌های ارائه دهنده سپرده های 30 درصد، بانک شهر است. این گواهی‌های سپرده خاص هم مطابق با سود 30 درصدی دارند و یک اوراق گواهی سپرده با ویژگی‌های جذاب هستند. این اوراق طبق قواعد مد نظر قابلیت بازخرید تا قبل از سررسید را دارند (با نرخ شکست 12 درصد) و می‌توانند به عنوان وثیقه هم برای دریافت تسهیلات استفاده شوند. در پایان دوره مشارکت هم علاوه بر سود علی‌الحساب 30 درصد، سود قطعی آن به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

مانند سایر بانک‌ها، این اوراق از تاریخ 11 بهمن 1402 در شعب ممتاز بانک‌ شهر قابل دسترسی هستند و حداقل موجودی شما برای شروع حساب 1.000.000 لحاظ شده است. برای استفاده از این طرح، باید به سایت بانک شهر مراجعه کنید تا از این گواهی‌ها برای داشتن فرصت مناسب سرمایه‌گذاری با سود خوب و امکانات متنوع مالی بهره‌مند شوید.

مزایا و معایب این طرح چیست؟

همان‌طور که گفته شده، سپرده 30 درصد در بانک‌های ذکر شده، برای رشد فعالیت تولیدی‌ها ارائه می‌شوند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که برای تامین سرمایه مورد نیاز خود این طرح را مد نظر دارید، خوب است جدول مزایا و معایب زیر را هم در نظر بگیرید.

مزایا

معایب

امکان بازخرید گواهی قبل از سررسید با نرخ سود 12 درصد سالانه

عدم تحویل برگه سپرده به مشتری و نیاز به حفظ و نگهداری رسیدهای صادره

امکان استفاده از گواهی به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی

عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی از طریق این گواهی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

افزایش مشارکت مردمی در تأمین مالی طرح‌های تولیدی کشور

عدم ارائه کارت بانکی برای این گواهی

معافیت از مالیات برای درآمد حاصل از این گواهی

محدودیت بازه ثبت نام (تنها 7 روز کاری)

روش بهتر برای تأمین سرمایه به جز وام؛ کرادفاندینگ

با توجه به موارد ذکر شده، برخی از افراد به این نتیجه می‌رسند که سپرده بانکی با سود 30 درصد برای آنها کافی نیست و خوب است به دنبال روش دیگری باشند که نیازی به کاغذ بازی‌های بانکی ندارد. اگر جزو این دسته افراد هستید خوب است مقایسه سود سپرده بانکی با کرادفاندینگ را مد نظر داشته باشید.

مقایسه سود سپرده بانکی با کرادفاندینگ

این روش با نام تأمین مالی جمعی هم شناخته شده و به استفاده از مشارکت و سرمایه‌گذاری گروهی افراد یا شرکت‌ها برای پشتیبانی مالی یک پروژه یا کسب‌وکار، اشاره دارد. افراد یا شرکت‌ها به صورت مشترک و به اندازه سرمایه‌ای که تعهد می‌کنند، در پیشرفت آن پروژه یا کسب‌وکار شرکت خواهند کرد. این روش می‌تواند منجر به افزایش منابع مالی، کاهش ریسک‌ها، افزایش انگیزه و مشارکت مردمی در پروژه‌های جدید باشد. تأمین مالی جمعی راهی مؤثر برای جمع‌آوری سرمایه و ایجاد تعامل بین افراد و شرکت‌ها است. چرا آن را به عنوان جایگزین سپرده 30 درصد پیشنهاد می‌کنیم؟

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

به یاد داشته باشید که کرادفاندینگ یک روش تأمین مالی جدید و نوآورانه است و به شرکت‌ها و کسب‌وکارها امکان می‌دهد سرمایه‌گذاری خود را بدون نیاز به وام گرفتن انجام دهند. از مزایای دیگر کرادفاندینگ می‌توان به افزایش انعطاف‌پذیری، دسترسی آسان‌تر به سرمایه و ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند اشاره کرد. همچنین، کرادفاندینگ می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای کسب‌وکارهای کوچ و متوسط ایجاد کند. ضمن اینکه هزینه‌های مرتبط با گرفتن وام‌ از بانک‌ها را هم کاهش می‌دهد.

به علاوه، در کرادفاندینگ با ارائه طرح سرمایه گذاری با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت مواجه هستیم که بیشترین میزان سود را برای سرمایه‌گذار به همراه دارند. در واقع احتمال بازدهی بالاتری نیز در آنها مشاهده می‌شود. در نتیجه، استفاده از کرادفاندینگ می‌تواند یک راهکار مؤثرتر و سودآورتر برای تأمین سرمایه و همچنین رشد کسب‌وکارها باشد.

دو نمونه از طرح‌های موفق دونگی

برای درک بهتر روش کار کرادفاندینگ، دو نمونه از طرح های سرمایه گذاری با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت را که در پلتفرم دونگی ارائه شده‌‌اند بررسی می‌کنیم. هر دوی این طرح‌ها با موفقیت تسویه حساب شده و سرمایه گذاران به سود پیش بینی شده طرح دست پیدا کرده‌اند.

مورد اول «طرح خرید و فروش لاستیک خودرو در شهر کرمانشاه» است که یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب با برآورد سود یک‌ساله 45% بوده است. این طرح برای تأمین مالی مبلغ مورد نیاز 7.41 میلیارد ریال ارائه شده و دوره سرمایه‌گذاری آن 12 ماه بوده است. نرخ بازده داخلی ماهانه 4.11% و پرداخت 2٪ سود علی‌الحساب ماهیانه، به جذابیت این طرح افزوده است. 54 سرمایه گذار فعال در این طرح به جای استفاده از طرح‌های مشابه سپرده 30 درصد کنونی، بعد از بررسی لینک استعلام طرح در فرابورس، این گزینه را به دلیل دریافت وثایق از سرمایه‌پذیر برای پوشش خطر از دست رفتن اصل سرمایه مد نظر قرار دادند. همچنین تجربه مجریان ماهر، تمرکز تمام سرمایه بر خرید لاستیک خودرو، نیاز روزمره و حاشیه سود قابل توجه در صنعت لاستیک هم از دیگر دلایل آنها بوده است.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

«طرح تولید استند وانیشا» مثال دیگری است که یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب با برآورد سود یک‌ساله 41% را نشان می‌دهد. برای این طرح مبلغ مورد نیاز 19.95 میلیارد ریال بوده و دوره سرمایه‌گذاری آن هم 12 ماه (با نرخ بازده داخلی ماهانه 3.14%) در نظر گرفته شده است. این طرح برای 83 سرمایه‌گذار جذاب بوده زیرا آنها بعد از بررسی لینک استعلام طرح در فرابورس مزایایی مانند ریسک نسبتا پایین سرمایه، دریافت وثایق برای پوشش خطر، تجربه مطلوب سرمایه‌پذیر در حوزه تولید استند تبلیغاتی، وضعیت مالی قوی مبتنی بر اظهارنامه‌های سال‌های گذشته و سابقه اعتباری بسیار عالی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره را هم در نظر گرفتند. جهت مشاوره سرمایه گذاری در طرح های دونگی با ما می‌توانید در تماس باشید.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

در مجموع، بانک مرکزی انتشار دستورالعمل ارائه گواهی با نرخ سود علی‌الحساب بانکی 30 درصد را برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مد نظر داشته است. این مورد اقدامی مهم برای تحریک اقتصاد و افزایش میزان تولیدات داخلی در کشور است. این تدابیر نیت خیرخواهانه‌ دولت را نشان می‌دهند که حتما بر تقویت بخش تولید و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

با این حال، برای دستیابی به سوددهی بالاتر و جذابیت بیشتر، طرح‌های سرمایه‌گذاری کرادفاندینگ با ضمانت نامه بانکی و تعهد پرداخت می‌توانند گزینه‌های بهتری باشند. این طرح‌ها امکانات بیشتری برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنند و از نظر ریسک و بازدهی، می‌توانند جذابیت بیشتری داشته باشند. بنابراین، در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری با سوددهی بالاتر و کاهش ریسک، طرح‌های کرادفاندینگ با ضمانت نامه بانکی دونگی در مقابل سپرده 30 درصد، گزینه بهتری برای شما هستند.