خانه / وبلاگ و مقالات / مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

۱۴۰۳/۰۱/۰۲ مقالات

مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

وقتی به دنبال سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال هستیم، حتما به این نکته بر می‌خوریم که بیشتر ارزهای دیجیتال در شبکه‌های غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک‌چین برنامه ریزی می‌شوند. بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده است که با استفاده از شبکه‌ای متفاوت از انواع رایانه‌ اجرا می‌شود. با این وصف، یکی از ویژگی‌های مشخص ارز دیجیتال این است که به طور معمول توسط هیچ نهاد یا مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند. در واقع از نظر تئوری از دست‌کاری یا دخالت دولت‌ها مصون می‌ماند. اما این همه مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نیست و باید بیشتر در این مسئله دقیق شویم. به همین دلیل در ادامه در کنار مزایا، معایب سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال را نیز بررسی می‌کنیم تا زمان سرمایه گذاری دید بهتری پیدا کنید.

فهرست مطالب

مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

استفاده از ارز دیجیتال می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای برخی کسب‌وکارها فراهم کند. در اصل، زمان توجه به ریسک ها و سودهای سرمایه گذاری در رمز ارزها، توجه ما به این نکته معطوف می‌شود که تراکنش ارز دیجیتال به طور کلی یک فرایند سریع و ساده است. به عنوان مثال، بیت‌کوین‌ها را می‌توان از یک کیف پول دیجیتال به کیف پول دیگر (تنها با استفاده از گوشی هوشمند یا کامپیوتر) منتقل کرد.

نکات مثبت و منفی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال

همچنین، هر تراکنش ارز دیجیتال در یک لیست عمومی به نام بلاک‌چین ثبت می‌شود. این مورد امکان ردیابی تاریخ بیت‌کوین‌ها را فراهم می‌سازد تا مردم را از خرج کردن سکه‌هایی که مالک آن نبوده و کپی کردن یا لغو تراکنش‌ها باز دارد. در ضمن، هدف بلاک‌چین حذف واسطه‌ها مانند بانک‌ها و بازارهای آنلاین است. این مسئله هم به این معنی است که هیچ کارمزد پردازش پرداخت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: کاربردی ترین اصطلاحات سرمایه گذاری که باید بدانید

ضمنا وقتی به آینده سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فکر می‌کنیم، به این نکته هم بر می‌خوریم که پرداخت‌های ارز دیجیتال در بین سازمان‌های بزرگ و در بخش‌هایی از جمله مد و داروسازی به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال رو به افزایش است. 

خوب است به یاد بسپارید که سرمایه گذاری بلندمدت در ارز دیجیتال به دانش کافی در این زمینه نیاز دارد. زیرا یکی از مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال این است که مقدار محدودی از ارزهای رمزنگاری قابل استخراج مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین و مونرو محافظ تورم ایده‌آلی هستند. چیزهایی که کمیاب‌تر می‌شوند تمایل به افزایش ارزش دارند، زیرا تورم پولی ممکن است زمانی رخ دهد که سازمان‌های دولتی و بانک‌های مرکزی پول بیشتری تولید کنند و در نتیجه عرضه را افزایش دهند. پس اگر قرار است وارد این حوزه مالی شوید، حتما باید دانش خودتان را بالا ببرید. 

بررسی معایب سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال

خطرات و فرصت‌ های سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی هم مسئله دیگری است که به آن می‌پردازیم، زیرا همه چیز در مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خلاصه نمی‌شود. مواردی که باید به آنها توجه کنید به شرح زیر هستند. 

معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

معاملات غیرقانونی

یکی از نکات مثبت و منفی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال این است که برای مقامات چالش‌برانگیز شده هر شخصی را از طریق آدرس کیف پول خود پیگیری کنند یا بر داده‌های آنها نظارت داشته باشند. بیت‌کوین در طول تاریخ برای مبادله پول در بسیاری از تراکنش‌های غیرقانونی (مانند خرید مواد مخدر در دارک نت)، استفاده می‌شده است. بسیاری از مردم نیز از آن برای انتقال پول غیرقانونی خود از طریق یک واسطه قانونی برای پنهان کردن منبع مالی خودشان استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در خارج و روش های ورود به بازارهای خارجی

خطر از دست دادن داده‌ها

در ابتدا طراحان به دنبال ایجاد فرایندهای احراز هویت غیر قابل نفوذ، اسناد ASCII عملا غیر قابل شناسایی و دفاع هک قوی بودند. زیرا قرار دادن پول در ارزهای دیجیتال به جای پول نقد یا صندوق‌های بانکی واقعی، امنیت سرمایه ما را تضمین می‌کند. با این حال، یکی از معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال همین جا ظهور پیدا می‌کند. اگر کاربر کلید خصوصی کیف پول خود را اشتباه وارد کند، راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. 

قدرت در چند دست نهفته است

برای فهم نکات مثبت و منفی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال، به یاد بسپارید اگرچه ارزهای رمز پایه به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود مشهور هستند، جریان بازار و عرضه برخی ارزها توسط توسعه دهندگان و سازمان‌های خاص تنظیم می‌شود. در واقع برای بررسی ریسک سرمایه‌ گذاری در کریپتو باید بدانید که این دارندگان می‌توانند ارزش سکه‌ها را دست‌کاری کنند تا تغییرات قابل توجهی در قیمت ایجاد نمایند. حتی سکه‌هایی مانند بیت‌کوین که ارزش آنها بیش از دو برابر شده، مستعد این ترفندها هستند که یکی از معایب اصلی بلاک‌چین به شمار می‌رود.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

جدول مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال

برای درک بهتر نکات مثبت و منفی سرمایه گذاری در رمزارز ها، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به جدول مزایا و معایب رمزارز داشته باشید.

مزایا

معایب

سرعت تراکنش

مصرف بالای انرژی

بازار 24/7

آسیب پذیر به هک

آزادی معامله

غیرمتمرکز است، اما هنوز توسط برخی سازمان‌ها اداره می‌شود

یک سیستم مالی فراگیرتر

برخی از سکه‌ها در سایر ارزهای فیات موجود نیستند

پرداخت های برون مرزی

اثرات نامطلوب بر محیط زیست

پوشش تورمی

فقط از یک یا چند ارز فیات می‌توان برای مبادله برخی از ارزهای دیجیتال استفاده کرد

تنوع پورتفولیو

ارزش ارزهای دیجیتال می‌تواند به طور قابل توجهی تغییر کند

معاملات خصوصی بیشتر

به طور کلی خود مبادلات ارزهای دیجیتال تحت نظارت نیستند

بازده بیشتر سرمایه

صرافی‌های ارزهای دیجیتال هدف حملات سایبری هستند

مقایسه ارزهای دیجیتال با سایر سرمایه گذاری ها

بسیاری از افراد زمان سرمایه گذاری به این سؤال می‌رسند که روی ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید یا سهام؟ ارز دیجیتال بخریم یا طلا؟ حتی برخی دیگر این سؤالات را با سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و پس‌انداز در بانک، تأمین مالی جمعی یا خرید ملک هم مطرح کرده‌اند. جدای از این مسئله که انتخاب هر یک از این موارد به شرایط شما بستگی دارد، مهم است که ریسک‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری را بسنجید و بدانید چه چیزی باعث موفقیت سرمایه‌گذاری شما می‌شود. اگر این نوع اطلاعات را نداشته باشید، نمی‌توانید سود خالص خودتان را محاسبه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

زمان بررسی مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، به این نکته اشاره کردیم که با این روش امکان انجام عملکردهای خاصی را دارید. به عنوان نمونه ارسال پول به شخص دیگری یا استفاده از قراردادهای هوشمند که پس از برآورده شدن شرایط خاص به طور خودکار اجرا می‌شوند از جمله مزایای این روش سرمایه گذاری هستند. اما همین مسئله می‌تواند ضعف ارزهای دیجیتال هم باشد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال توسط دارایی‌ها یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شوند، تنها چیزی که قیمت‌های کریپتو را به حرکت در می‌آورد، فعالیت‌های ناشی از احساسات است. در واقع با تغییر احساسات بازار، قیمت‌ها (گاهی اوقات به شدت) تغییر می‌کنند.

مزایا و معایب رمزارز

همچنین علی‌رغم اینکه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال از مزایای امنیتی سکه‌های دیجیتال حمایت می‌کنند، هک‌های قابل توجهی هم در تاریخ ارزهای دیجیتال وجود داشته است. اغلب اوقات بازیابی وجوه دزدیده شده دشوار است و همیشه افراد را برای سرمایه گذاری در این روش دچار تردید می‌کند. 

البته شما در هر زمینه‌ای با چالش‌های سرمایه گذاری مواجه خواهید شد. برای نمونه خرید سهام هم برای سرمایه گذارانی مناسب است که می‌توانند پولشان را به حال خود رها کنند و نیاز ضروری به آن ندارند. به طور کلی، هر چه مدت بیشتری بتوانید آن را سرمایه گذاری کنید، بهتر است.

چرا تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) را پیشنهاد می‌کنیم؟

با توجه به معایب سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال و چالش‌هایی که به آنها اشاره کردیم، بدیهی است که به دنبال یک روش بهتر باشید. در این وضعیت ما تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند بهتر از خرید ارز دیجیتال باشد. زیرا این روش فرصت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری و سودآوری فراهم می‌کند. 

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاران می‌توانند به شرکت‌ها یا پروژه‌های استارت‌آپی کمک کنند و در عوض قسمتی از سودهای آینده این پروژه‌ها را دریافت کنند. این روش از نظر شفافیت و حفظ منافع سرمایه‌گذاران بهتر از ارز دیجیتال است و باعث افزایش مشارکت عمومی و حمایت افراد از پروژه‌های نوپا می‌شود. به علاوه، کرادفاندینگ ممکن است به رشد اقتصادی جامعه کمک کند، زیرا به استقرار و توسعه کسب‌وکارهای جدید کمک خواهد کرد. به طور کلی، با توجه به نکات مثبت و منفی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال، تأمین مالی جمعی می‌تواند یک روش قابل اعتماد و پایدارتر برای سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از پروژه‌های نوپا باشد.

گرچه نمی‌توان از مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چشم پوشی کرد، اما مسئله مهم این است که امنیت سرمایه خودمان را حفظ کنیم. این مسئله با استفاده از طرح‌های کرادفاندینگ ارائه شده در پلتفرم دونگی قابل انجام است. دونگی به عنوان یک پلتفرم عرضه اوراق بهادار پربازده به شما امکان می‌دهد تا در طرح‌هایی مشارکت کنید که از طرف سازمان فرابورس تأیید شده‌اند و برآورد سود یک‌ساله آنها مشخص است. 

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در این مقاله ما به بررسی معایب و مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال پرداختیم. در مجموع، نکات مثبت و منفی در سرمایه گذاری ارز دیجیتال به ما نشان می‌دهند که استفاده از این روش برای رشد سرمایه هم جنبه‌های مثبت دارد و هم باید به سویه منفی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال توجه داشت. به همین دلیل اکثر افراد به دنبال راهی هستند که بتوانند با امنیت بیشتری برای سرمایه گذاری برنامه ریزی کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، کرادفاندینگ را در نظر بگیرید. ما در دونگی طرح‌های مربوط به این روش سرمایه گذاری را تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار (شرکت سبدگردان الگوریتم) به شما ارائه می‌کنیم. کافی است طرح‌های متنوع کراد فاندینگ را مشاهده کنید یا از مشاوره سرمایه گذاری دونگی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، سولانا (SOL)، ترون (TRON)، ریپل (XRP)، پالیگان (MATIC) و لایت کوین (LTC) جزو بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری میان مدت هستند.

خرید سهام و یا اوراق عرضه شده کسب و کارهای کوچک و متوسط به دلیل پیش بینی بازدهی مناسب گزینه خوبی هستند.