خانه / وبلاگ و مقالات / عوامل داخلی و خارجی موثر بر سرمایه گذاری در ایران سال 1402

عوامل داخلی و خارجی موثر بر سرمایه گذاری در ایران سال 1402

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ مقالات

عوامل موثر بر سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در سال 1402 فرم جدیدی به خود گرفته است و همانطور که می‌دانید یکی از عوامل موثر بر سرمایه گذاری جنگ است و امسال تنش‌های سیاسی و اقتصادی شدیدی در دنیا ایجاد شده است و درگیری میان روسیه و اوکراین، درگیری میان اسرائیل و فلسطین و همچنین تنش‌های اقتصادی که میان کشورهای غربی ایجاد شده عملا مسیر سرمایه گذاری را تغییر داده است.

با تشدید این درگیری ها به نظر می‌رسد که سرمایه گذاری در سال 1402 به سمت بازارهایی مانند طلا سوق پیدا کرده است. با افزایش بهای هر اونس طلا این فرضیه تقویت شده است که جریان جهانی مالی به سمت موقعیت‌های کم ریسک و با ثبات بیشتر سوق پیدا کرده است. همچنین به نظر می‌رسد با افزایش تنش ها، قیمت نفت طی ماه‌های آتی افزایش چشمگیری پیدا کند.

این سردرگمی در اوضاع جهان به نظر می‌رسد به دنیای اقتصاد و سرمایه گذاری نیز نفوذ کرده و اکنون مهم ترین سوال این است که دیگر چه عواملی بر سرمایه گذاری در سال 1402 تاثیرگذار خواهد بود؟ در ادامه سعی می‌کنیم عوامل موثر بر سرمایه گذاری را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و به نتیجه واحدی برسیم. در ادامه با ما همراه بمانید.

فهرست مطالب:

سرمایه گذاری در سال 1402 بر اساس عوامل موثر

برای انتخاب یک فرصت سرمایه گذاری به چه مواردی باید توجه کنیم؟ پاسخ دقیق و درست به این سوال می‌تواند ابزارهایی در اختیار ما قرار دهد که بتوانیم بهترین سرمایه گذاری 1402 را کشف کنیم. به طور کلی مفاهیم اولیه مانند سود، زیان، ریسک سرمایه گذاری و بهره‌وری اولیه؛ مهم ترین مفاهیمی است که در انتخاب هر موقعیت سرمایه گذاری باید در نظر گرفته شود. ما در خصوص هر کدام از این مفاهیم در سایر مقالات صحبت‌های بسیاری کرده ایم.

در این مقاله بهتر است به فاکتورهای مختلف و تاثیرگذار بر سرمایه گذاری از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی به شکل کلان بپردازیم. در واقع می‌خواهیم بدانیم شرایط جهانی و تنش‌های موجود چه تاثیری در روند سرمایه گذاری دارد. این شناخت می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم اخبار و اطلاعات تاثیرگذار جهانی در امور اقتصادی را تشخیص دهیم  و بر اساس آن بهترین سرمایه گذاری را در سال 1402 را داشته باشیم.

تاثیر سیاست در اقتصاد

تاثیر اقتصاد و سیاست بر یک دیگر را نمی‌توان تاثیری علت و معلولی دانست. در واقع اقتصاد تعیین کننده سیاست و سیاست نشان دهنده مسیر اقتصاد است. از این رو عملا نمی‌توان یکی را کاملا موثر و دیگری را کاملا تاثیرپذیر دانست. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که میزان تاثیر این مفهوم بر یک دیگر بسیار گسترده و غیر قابل انکار است.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، اصلی ترین هدف سیاست در سطح کلان حفظ و گسترش قدرت است. یکی از ابزارهای مهم این کار مفهوم اقتصاد است. از طرف دیگر اقتصاد می‌تواند سیاست را جهت دهی کند. به طور مثال وضعیت اقتصادی امروز ایران عملا سیاست را در اختیار خود گرفته و آن را به هر سمتی می‌کشاند. این اقتصاد پرنوسان ایران بود که سیاستمداران را وادار به مذاکره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

همین موضوع و رفتار را می‌توان در مسئله سرمایه گذاری نیز به خوبی شناسایی کرد. فرض کنیم بر اساس اتفاقات رخ داده سیاست داخلی ایران به نحوی باشد که واردات را کاهش داده و سعی کند از طریق صادرات درآمدزایی کند می‌توان حدس زد تقاضا برای کالاهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین سرمایه گذاری در چنین بازارهای فیزیکی می‌تواند بسیار جذاب باشد.

عامل های مختلف و تاثیرگذار بر سرمایه گذاری

سیاست تاثیرگذار امروز در اقتصاد جهان

تا به اینجا دانستیم که نمی‌توان سیاست را از اقتصاد جدا دانست. بنابراین با شناخت سیاست این روزهای جهان می‌توان فرصت های سرمایه گذاری 1402 را کشف کرد.

سیاست‌های امروز جهان را می‌توان در چند جنبه کلی خلاصه کرد. اول این که جهان در این سال درگیر تنش‌های سیاسی مهمی از جمله جنگ میان روسیه و اوکراین شد. روسیه طی سال‌های گذشته همواره به دنبال بازگشت به دوران شکوه شوروی سابق بوده است. از این رو این کشور به شکل سنتی به عنوان یک قدرت در بلوک شرق شناخته می‌شود. حمله این کشور به یکی از کشورهای اروپایی عملا اعلام جنگ شرق به غرب محسوب می‌شد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اوکراین نزدیک ترین کشور غربی به منطقه ناتو محسوب می‌شود. از این رو این جنگ از این نظر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که آیا ناتو در حمایت از اوکراین وارد عمل می‌شود یا خیر؟ اگر ناتو وارد جنگی مستقیم با روسیه شود عملا بدین معنی است که بیش از بیست کشور اروپایی در جنگی مستقیم درگیر شده اند.

با توجه به عدم مداخله ناتو تا به امروز همچنان اوکراین به صورت غیر مستقیم حمایت شده و این مسئله باعث شده است که جنگ میان روسیه و اوکراین تبدیل به یک جنگ فرسایشی و طولانی شود. احتمال شرکت ناتو در این درگیری و تحریم‌های جهانی علیه روسیه تنش‌های مختلفی را در دنیای اقتصاد ایجاد کرده است.
مهمترین تاثیرات این جنگ را می‌توان در افزایش قیمت بهای گاز و نفت در جهان دانست. از طرف دیگر در چنین وضعیتی همواره بازارهای مالی با ثبات بیشتر مانند بازار طلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

سرمایه گذاری تضمین شده

مسئله دیگری که به این نوسانات جهانی اضافه کرد، درگیری جدید اسرائیل و حماس طی هفته‌های گذشته باشد. این مسئله باعث شد که اقتصاد در کشورهای وابسته به هر کدام یک از این طرفین (آمریکا، ایران، کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه خاورمیانه) دچار نوسان اقتصادی شوند. در ایران دلار و طلا درگیر نوسان‌های شدیدی شدند و مشخص شد که جریان مالی قوی در بازار طلا شکل گرفته است.

نکته دیگری که طی ماه‌های گذشته اهمیت بالایی پیدا کرد، روند مذاکرات ایران و آمریکا طی معاهده برجام بود. به نظر می‌رسد که این معاهده با تمام کاستی ها و اجرا نشدن هایش توانسته رابطه‌ای نیم بند میان این دو کشور ایجاد کند. از این رو طی این ماه ها ثبات اقتصادی بهتری در ایران شاهد هستیم. طی چند هفته گذشته نیز یکی از مهمترین تحریم‌های ایران در حوزه نظامی و  اقتصادی برداشته شد و این عامل باعث شده است که درصدی از سرمایه‌های بلوکه شده ایران آزاد شود. این ها اصلی ترین مواردی است که می‌تواند به ما در تعیین سرمایه گذاری در سال 1402 کمک کند.

پیدا شدن بازیگران جدید سیاسی و اقتصادی در جهان

یکی دیگر از عوامل مهم سیاسی که توانسته اولویت‌های سرمایه گذاری در سال 1402 را تغییر دهد، پیدا شدن بازیگران جدید در حوزه سیاسی و اقتصادی است. مسلما مهمترین این بازیگران طی سال‌های گذشته را می‌توان کشور چین دانست. در دوره گذشته ریاست جمهوری آمریکا (ترامپ) خطر چین را به خوبی شناسایی کرد و با سیاست هایی که در پیش گرفت عملا مانع از ورود این بازیگر عجیب به دنیای سیاست و اقتصاد جهان شد.

البته در مقابل چین نیز تا جایی که می‌توانست مانع از گسترش قدرت آمریکا در دنیای اقتصادی شد. به نوعی جنگی که امروز می‌توان نتایج آن را در دنیای اقتصاد و سیاست به وضوح دید، حاصل تنش هایی است که از آن دوران شروع شده است. امروز چین نزدیک به بیست درصد از بازار سهام آمریکا را در اختیار دارد، عمده محصولات و کالاهای اساسی آمریکا را تامین می‌کند و می‌تواند به تمامی دنیا محصول صادر کند.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

بنابراین چین امروز نه یک کشور تولید کننده بلکه یک کشور تاثیرگذار در جهان شناخته می‌شود. نکته‌ای که باید بدانید این است که تحریم کشورهایی مانند ایران توسط آمریکا عملا باعث شده است که بازارهای بی رقیبی برای چین ایجاد شود. چرا که بازار ایران خالی از سایر رقبا شده و این مسئله باعث می‌شود که چین بتواند قدرت نمایی بیشتری داشته باشد.

حال سوال اینجاست که چین چه تاثیری در روند سرمایه گذاری در سال 1402 می‌تواند داشته باشد؟ این بازیگر بزرگ اقتصادی و سیاسی در جهان به نحوی رفتار کرده است که خود تبدیل به یک موقعیت سرمایه گذاری طی سال‌های گذشته شود. در واقع صنایع مختلف چینی، بازارهای مالی این کشور و همچنین تجارت‌های صادراتی آن امروز به عنوان مهمترین موقعیت‌های سرمایه گذاری در سال 1402  محسوب می‌شود.

به نوعی چین ثابت کرده است که می‌تواند سود خوبی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. عمده این سرمایه بر اساس قدرت صادرات و توان تولید ناخالص جذب کشور چین شده است.  

شروع و پایان کرونا

یکی از اصلی ترین عوامل تعیین موقعیت‌های سرمایه گذاری در سال 1402 و سال‌های گذشته مسئله کرونا است. کرونا یک بیماری همه گیر بود که طی چند سال گذشته دنیا را به طور کامل تغییر داد. این بیماری توانست تمامی مفاهیم را تغییر داده و بازارهای متعددی را تحت تاثیر قرار دهد.

در سال 1402 کرونا ضعیف و تقریبا از بین رفت. امروز کمتر کسی به این بیماری به عنوان یک عامل موثر در اقتصاد نگاه می‌کند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که دنیای پسا کرونا با دنیای پیش از کرونا به طور کامل تغییر کرده است. جریان‌های مالی عوض شده و دیگر نمی‌توان به سبک و سیاق گذشته نسبت به انتخاب بهترین سرمایه گذاری‌های 1402 اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: طرح جنجالی مجلس: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه چه پیامدهایی دارد؟

در واقع اصلی ترین تاثیر کرونا حتی بعد از بازگشت به شرایط عادی این بود که جریان‌های مالی مسیرهای خود را تغییر دادند و به نوعی به جریان‌های کوچک تر مالی تبدیل شدند. در کلام ساده تر کرونا باعث شد سرمایه از بازارهای مالی خارج شده و به موقعیت‌های با ثبات دیگری مانند صندوق‌های سرمایه گذاری، بانک ها و... وارد شود.

حال بعد از پایان کرونا می‌توان تشخیص داد که این سرمایه ها در حال خروج از صندوق ها و بانک ها هستند اما هنوز جریان مالی کاملا مشخصی شکل نگرفته است. به جز این که طی روزهای گذشته به نظر می‌رسد درصد بالایی از این جریان‌های مالی تصمیم به ورود به بازار طلا کرده اند. افزایش تقاضا در بازار طلا می‌تواند نشانه‌ای از شروع اجتماع این جریان‌های مالی دانست.

تاثیر بازارهای مالی بر یک دیگر

یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند به ما در تعیین سرمایه گذاری در سال 1402 کمک کند شناخت تاثیر بازارهای مالی بر یک دیگر است. به طور مثال آیا بازار فارکس می‌تواند در بازار ارز داخل ایران تاثیر داشته باشد؟ بازار بیت کوین چه تاثیری در بازار طلا دارد؟ در صورت افزایش قیمت نفت منتظر چه واکنش هایی در سایر بازارهای مالی باشیم؟

مسئله‌ای که وجود دارد این است که بازارها و موقعیت‌های سرمایه گذاری همواره بر یک دیگر تاثیرگذار بوده اند. برخی از این تاثیرات به صورت همگرا و برخی دیگر به صورت واگرا شکل می‌گیرد. همچنین در مواقعی نیز ممکن است بازاری در موقعیتی دیگر تاثیری نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

یکی از مهمترین تاثیرات را بازار طلا بر سایر بازارها دارد. همانطور که گفتیم بازار طلا به عنوان یک بازار معتبر و کم نوسان شناخته می‌شود. زمانی که سرمایه گذاران از نوسانات قیمتی فرار می‌کنند و نمی‌توانند روند مطمئنی را در سایر بازارها شناسایی کنند سراغ بازار طلا می‌روند.

از این رو می‌توان حدس زد که روند بازار طلا نسبت به بازارهایی مانند ارز، بیت کوین و... یک رابطه واگراست. یعنی با افزایش بهای طلا، عملا می‌توان انتظار داشت که جریان‌های مالی از بازارهای ارز و بیت کوین خارج شود. بنابراین نمی‌توان به بازارهای فارکس و بازار بیت کوین به عنوان یک موقعیت سرمایه گذاری در سال 1402 نگاه کرد.

عوامل موثر بر سرمایه گذاری در سال 1402 از بعد جهانی

عوامل موثر بر سرمایه گذاری در سال 1402 از بعد جهانی

موقعیت‌های سرمایه گذاری در سال 1402 را بر اساس عوامل گفته شده به چند دسته مهم تقسیم می‌شود. مهمترین این موقعیت ها مربوط به بازار طلا می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که همواره در دوره‌های تنش جنگی، سیاسی و در دوران رکود اقتصادی مانند دوره کرونا بازار طلا همواره مورد توجه قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد که در سال 1402 نیز ما شاهد این مسئله هستیم که سرمایه گذاران جهانی به سمت بازار طلا سوق پیدا کرده اند. از طرف دیگر با افزایش نرخ بهره بانکی طی سال جاری درصدی از سرمایه ها در صندوق‌های بانکی و سهامی باقی مانده است. از این رو به نظر نمی‌رسد که در سال جاری و حتی طی سال آینده تغییر جریان خاصی را شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید: اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

همچنین با توجه به تنش‌های صورت گرفته بازار نفت رشد خوبی را تجربه کرده است. در نظر داشته باشید که هر تنش فیزیکی مانند جنگ‌های مختلف باعث می‌شود که بهای نفت و گاز افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد که طی سال جاری و سال آینده قیمت نفت با افزایش قیمت قابل توجهی رو به رو شود.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، از بعد جهانی سرمایه گذاری در سال 1402 به سمت بازار طلا، سپرده‌های بانکی و بازار نفت و گاز سوق پیدا کرده است. حال در ادامه می‌خواهیم بدانیم وضعیت سرمایه گذاری از دید منطقه‌ای و ایران چگونه خواهد بود.

سرمایه گذاری در سال 1402 از بعد منطقه‌ای و ایران

مسلما شرایط جهانی و موقعیت هایی که بر اساس جریان‌های مالی به صورت کلی ایجاد می‌شود در موقعیت‌های سرمایه گذاری منطقه‌ای و داخلی نیز تاثیرگذار است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که ارزش سرمایه گذاری در بازار طلا طی سال جاری افزایش پیدا کند.

همانطور که می‌بینیم طی هفته‌های گذشته بازار طلا توانست بر اساس افزایش اونس جهانی روند رو  به رشدی را به خود بگیرد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که اولا اقتصاد منطقه و به خصوص اقتصاد ایران وابستگی شدید به تنش‌های ایجاد شده از سمت روسیه و فلسطین دارد.

از طرف دیگر زمانی که ایران به شکل مستقیم یا غیر مستقیم درگیر چنین تنش‌های می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که روند بازارهای مالی داخلی چندان مشخص باشد. بنابراین عملا طی سال جاری و سال‌های آتی به نظر نمی‌رسد که بتوان روند خاص و مشخصی برای جریان‌های مالی داخلی تصور کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

این روزها بازار ارز و بازار طلا به عنوان اصلی‌ترین بازارهای هدف برای سرمایه گذاری شناخته می‌شود. در این بین بازار ارز به سبب نوسانات بیش از اندازه‌ای که دارد غیر قابل اعتمادتر شناخته شده و بازار طلا به عنوان یک بازار کم نوسان می‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بازارهای مالی ایران و موقعیت‌هایی که وجود دارد تحت تاثیر عوامل دیگری مانند تورم، تحریم و ده ها مورد دیگر قرار دارد. بنابراین نمی‌توان به قطعیت گفت که چنین بازارهایی می‌تواند موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری در سال 1402 محسوب شود.

از این رو استفاده از موقعیت‌های کم ریسک‌تر مانند صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، سپرده‌های بانکی و... می‌تواند به عنوان گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری در سال 1402 محسوب شود.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

کرادفاندینگ، موقعیت عالی برای سرمایه گذاری در سال 1402

کرادفاندینگ یک نوع سرمایه گذاری جمعی محسوب می‌شود که به شکل‌های مختلف امکان پذیر است. بازار بورس نوعی از کرادفاندینگ محسوب می‌شود که مبتنی بر خرید سهام است. اما در این روش شما در سود و زیان شرکت یا سهام خریداری شده نیز سهیم خواهد بود.

نوع دیگری از کرادفاندینگ وجود دارد که مبتنی بر اعطای وام است. در این روش سرمایه‌گذاران نسبت به تامین سرمایه شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف اقدام می‌کنند. در این حالت بازگشت اصل سرمایه تضمین شده خواهد بود. در کلام ساده‌تر در این روش سرمایه‌گذاران در زیان شرکت سهیم نخواهند بود و شرکت نیز درصدی از مالکیت خود را از دست نمی‌دهد.

بنابراین کرادفاندینگ یک نوع سرمایه گذاری با کمترین ریسک نسبت به میزان سرمایه است. در این روش سرمایه گذار در نقش بانک عمل کرده و بخشی از نیاز مالی یک طرح اقتصادی یا نیاز یک کسب و کار را برطرف می‌کند. شرکت یا کسب و کار سرمایه پذیر نیز متعهد می‌شود در پایان دوره اصل سرمایه را همراه با سود پیش بینی شده به سرمایه گذار بازگرداند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در ایران این نوع سرمایه گذاری بر اساس پلتفرم دونگی صورت می‌گیرد. در این پلتفرم شرکت و طرح اقتصادی ارائه شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تضمین‌های لازم برای بازگشت اصل سرمایه دریافت می‌شود. سرمایه گذاران می‌توانند بر اساس اهداف و استراتژی هایی که دارند نسبت به انتخاب طرح‌های مختلف با دوره‌های سرمایه گذاری متنوع اقدام کنند. هر کدام از این طرح ها بر اساس شرایطی که پیش بینی کرده اند می‌توانند سودآوری‌های خاصی برای سرمایه گذاران خود داشته باشند. در غالب موارد این سود بیش از درصد تورم بوده و می‌تواند ارزش سرمایه را حفظ کند.

بنابراین عملا در یک موقعیت اقتصادی پر نوسان و پر تنش که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، کرادفاندینگ به کمک پلتفرم دونگی می‌تواند بسیار کارساز باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این پلتفرم هیچ کارمزد و مالیاتی از سرمایه گذار دریافت نمی‌کند. از این رو می‌توان گفت که سودآوری خوبی از این موقعیت سرمایه گذاری می‌توان انتظار داشت.

کرادفاندینگ، موقعیت عالی برای سرمایه گذاری در سال

نتیجه گیری

ما در این مقاله به طور خلاصه اصلی ترین عوامل موثر در تعیین موقعیت سرمایه گذاری در سال 1402 را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که عنوان شد در سال جاری تنش‌های سیاسی و اقتصادی به اوج خود رسیده و همین مسئله باعث شده است که بازارهای کم نوسان مانند بازار طلا به عنوان موقعیت سرمایه گذاری عالی در سال جاری شناخته شود.

اما در ایران به سبب این که تنش‌های سیاسی و اقتصادی بیشتری را متحمل می‌شود، بازار طلا و سکه نیز از نوسان کمی برخوردار نیست. در واقع نمی‌توان چندان به این بازار در ایران اعتماد کرد. از طرف دیگر با توجه به این که بخش عمده‌ای از سرمایه ها و گردش‌های مالی جهانی در بانک ها و سرمایه گذاری‌های با ریسک پایین باقی مانده، به نظر می‌رسد که حتی بازارهای طلا و یا بازارهای پرسودی مانند بازار نفت نتوانسته جریان مالی بالایی را به سمت خود جذب کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

در چنین شرایطی انتخاب موقعیت‌های مالی با ثبات بالاتر، مانند سپرده‌های بانکی و یا صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری در سال 1402 محسوب می‌شود. اما با توجه به این که در ایران درصد تورم از درصد سودآوری این موقعیت ها کمتر است به نظر کرادفاندینگ در پلتفرم دونگی می‌تواند تنها گزینه مناسب طی سال جاری باشد.

در واقع شما به عنوان یک سرمایه گذار حرفه‌ای باید بخشی از سبد سرمایه گذاری خود را معطوف به سرمایه گذاری‌های کم ریسک مانند سرمایه گذاری در طرح‌های دونگی کنید. همچنین اگر شما یک سرمایه گذار مبتدی و یا یک سرمایه گذار نه چندان حرفه‌ای هستید می‌توانید برای شروع سرمایه گذاری مدتی بخش عمده‌ای از سرمایه خود را در این پلتفرم قرار دهید. سودآوری طرح‌های دونگی در دوره‌های مختلف ارائه شده و معمولا می‌تواند بیش از میزان تورم باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اصل سرمایه در این روش به شکل تضمین شده می‌باشد. این ها مهمترین شرایط و نکاتی بود که در این مقاله به آن اشاره کردیم.
 

سوالات متداول

پاسخ این سوال بستگی به استراتژی و هدف شما از سرمایه گذاری دارد. در واقع در سال جاری نوسانات قیمتی و اقتصادی بیشتری وجود دارد. از نظر مفهوم ریسک، سال 1402 را نمی توان سال جذابی برای سرمایه گذاری دانست. چرا که در سال جاری شرایط اقتصادی و تنش های سیاسی بسیار بالایی وجود دارد که می تواند موقعیت های مختلفی از سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار دهد. اما برای کسانی که بر اساس نوسانات قیمتی سودآوری می کنند و به دنبال موقعیت های پر ریسک هستند به نظر امسال می تواند موقعیت جذابی برای آن ها باشد.

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. چرا که عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بلندمدت بسیار متغیر خواهند بود. برای مثال موقعیت های سرمایه گذاری بلند مدت بازارهای مالی طلا و بازارهای مسکن به صورت سنتی توانسته اند سودآوری خوبی داشته باشد. اما به نظر نمی رسد که طی سال جاری این روند ادامه دار باشد. به نوعی برای یک سرمایه گذاری بلند مدت بهتر است سراغ موقعیت های کم ریسک تر مانند کرادفاندینگ رفت. این موقعیت می توند اصل سرمایه شما را تضمین کرده و سودی بیش از درصد تورم برای شما به همراه داشته باشد.