خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری در فارکس در ایران + مزایا و معایب آن

سرمایه گذاری در فارکس در ایران + مزایا و معایب آن

۱۴۰۲/۱۲/۰۱ مقالات

نحوه سرمایه گذاری در فارکس

حتی اگر تا به حال برای اموزش سرمایه گذاری در فارکس اقدامی نکرده باشید، احتمالا باز هم نام آن به گوش شما آشناست. در دهه‌های اخیر، بازار فارکس (Forex) به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی جهان شناخته شده است. این بازار که تبادل ارزهای جهانی را در بر می‌گیرد، به عنوان یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل ایرانیان هم به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه‌مند هستند و اطلاعات زیادی را درباره آن جستجو می‌کنند. اگر به این موضوع علاقه دارید، با ما همراه باشید تا نکات مهم سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران را بشناسیم.

فهرست مطالب

منظور از سرمایه گذاری در فارکس چیست؟

برای اینکه بدانیم سرمایه گذاری در فارکس چگونه است، باید در ابتدا این بازار را بشناسیم. برای رسیدن به این هدف به یاد بسپارید که این بازار بین‌المللی، به عنوان یک بازار بدون مکان مرکزی شناخته می‌شود. به جای آن، معاملات ارز به صورت الکترونیکی در فرابورس (OTC) انجام می‌شود. این مسئله به این معنی است که تمام معاملات بین معامله‌گران در سراسر جهان (به جای استفاده از یک صرافی مرکزی) از طریق شبکه‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید!

بازار فارکس در طول 24 ساعت و پنج روز و نیم هفته فعال است. معاملات ارز در مراکز مالی بزرگی مانند فرانکفورت، هنگ کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو و زوریخ بر اساس هر منطقه زمانی انجام می‌شود. این نکته هم به این معنی است که با پایان معاملات در ایالات متحده، بازار فارکس در توکیو و هنگ کنگ آغاز می‌شود. به همین ترتیب، بازار فارکس می‌تواند در هر زمانی از شبانه‌روز فعال بوده و قیمت‌ها در آن به طور مداوم تغییر کنند.

عباراتی مانند FX، فارکس، بازار ارز خارجی یا بازار ارز هم مترادف یکدیگر هستند و به بازار فارکس اشاره دارند.

اموزش سرمایه گذاری در فارکس

آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در فارکس

برای آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در فارکس، باید بدانید که سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار ساده است، اما برای رسیدن به موفقیت در آن به پشتکار و تمرین زیاد نیاز دارید. ابتدا باید روش خرید و فروش در فارکس و سازوکار این بازار را یاد بگیرید. در فارکس، ارزها به صورت جفتی معامله می‌شوند، به این معنی که شما با خرید یک ارز، در حال فروش یک ارز دیگر هستید. 

برای درک بهتر سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران فرض کنید با خرید جفت ارز GBP/USD، شما پوند انگلیسی را خریداری و به جای آن دلار آمریکا را فروخته‌اید. در نتیجه، اگر ارزش پوند انگلیسی افزایش پیدا کند، قیمت در این ارز نیز افزایش خواهد داشت و شما سود می‌کنید. البته فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فارکس تنها به افزایش قیمت محدود نیستند. در مثالی دیگر، فرض کنید با تحلیل بازار فارکس و روند قیمت در جفت ارز پوند به دلار به این نتیجه رسیده‌اید که ارزش پوند در برابر دلار کاهش خواهد یافت. در این صورت، کاهش قیمت نیز فرصتی برای سرمایه‌گذاری است و شما می‌توانید در این جفت ارز یک معامله فروش باز کنید تا از کاهش قیمت سود کسب کنید. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

در این روش، شما این جفت ارز را از بروکر خود قرض می‌گیرید و آن را برای فروش در نظر می‌گیرید. سپس، زمانی که قیمت به میزان مطلوب شما کاهش پیدا کرد، آن را با قیمت کمتری خریداری کرده و به بروکر باز می‌گردانید و از این تفاوت قیمت هم سود می‌برید.

چگونگی سرمایه گذاری در فارکس

شرایط سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران

بازار فارکس در ایران دارای شرایط متفاوتی است. دلیل اصلی عدم وجود دید مثبت درباره این بازار، مسئله خروج ارز از کشور است. دولت فرض می‌کند که معامله‌گران ارز را از کشور خارج می‌کنند. اما دید درست درباره این موضوع این است که وقتی معامله‌گر در داخل کشور است، در حقیقت ریال را خارج می‌کند و اگر قوانین فارکس را رعایت کرده و سود کسب کند، می‌تواند مانند یک صادرکننده عمل کرده و ارز را وارد کشور کند. این روش در تمامی اقتصادهای جهان یکی از بهترین روش‌های سودآوری است.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران به دلیل شرایط تجاری تحریمی اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. در شرایطی که اقتصاد ایران به وضعیت مناسبی نرسیده و بحران‌های بیشتری ایجاد می‌شود، کسب سود از طریق این روش می‌تواند کمک بزرگی باشد. مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد چالش برای فعالان بازار فارکس می‌شود عبارت‌اند از:

تحریم‌های بین‌المللی

پس از شکست برجام و قطع روابط ایران با اکثر کشورهای جهان به جز چین و روسیه، تحریم‌های متعددی علیه ایران اعمال شد. در این شرایط، دولت به این نتیجه رسید که با وجود تحریم‌ها که از ورود ارز به کشور جلوگیری می‌کرد، نباید راهی برای خروج ارز از داخل باز گذاشت. این موضوع باعث شد که فعالیت‌های فارکسی محدود شود. البته باید توجه داشت که خروج ارز تنها در صورتی معنا پیدا می‌کند که سرمایه‌گذار تمام دارایی‌های خود را از دست بدهد. در غیر این صورت، برای سرمایه‌گذاران با تجربه در بازارهای سرمایه‌گذاری، فارکس دریچه‌ای برای ورود ارز به کشور است. 

پایبندی به نظام نرخ دولتی

در نظام نرخ دولتی، این دولت است که با نرخ ارز ارزش کالا و خدمات را تعیین می‌کند. این ساختار باعث می‌شود که قیمت‌ها در بازار آزاد تفاوت‌های بزرگی داشته باشند و افراد فرصت‌طلب از این موضوع برای دلالی‌های نامنصفانه و رانت‌خواری استفاده کنند.

کارشناسان نظرات متفاوتی درباره این نظام نرخ دولتی دارند. برخی آن را عاملی برای نوسانات ارزی، مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم می‌دانند. در حالی که برخی دیگر آن را حمایت دولت از قشر ضعیف می‌دانند که منافع ملی را هم به خوبی تقویت می‌کند.

احکام شرعی در مورد بازار فارکس

چالش دیگر که باید از آن آگاه باشید تا سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران را بهتر درک کنید، حکم شرعی سرمایه گذاری در فارکس است. برای بررسی این مسئله به سه حکم ایراد شده توسط مراجع دینی توجه داشته باشید: 

  • آیت الله سیستانی: مسلمانان مجاز به شرکت در چنین معاملاتی نیستند.
  • آیت الله مکارم شیرازی: اگر بازار فارکس شرایط شرعی معاملات را نداشته باشد، فعالیت در آن جایز نخواهد بود.
  • آیت الله خامنه‌ای: مبادله ارز با ارزی که هم‌جنس نباشند، در صورتی که قانونی آن را منع نکند، مشکلی ندارد و سود حاصله هم حلال است. اما اعتبار دادن سرمایه به معامله‌گر به صورت قرض با دریافت سود، ممکن است مورد شک قرار گیرد.

شروع سرمایه گذاری در فارکس

حداقل میزان سرمایه گذاری در فارکس چقدر است؟

سرمایه‌گذاری در هر بازار یا فعالیتی با مقدار مشخصی سرمایه اولیه شروع می‌شود. به طور کلی، برای اکثر سرمایه‌گذاری‌ها باید مبلغ مناسبی را در اختیار داشته باشید. در این بازار هم باید حداقل سرمایه گذاری در فارکس و آن مقدار سرمایه اولیه‌ای که می‌توانید با آن معاملات خود را انجام دهید را در اختیار داشته باشید. این میزان سرمایه می‌تواند بسته به توانایی هر فرد متفاوت باشد و می‌توان با سرمایه اندکی هم شروع کرد. اما بدون داشتن دانش کافی، امکان سودآوری وجود ندارد. بنابراین قبل از ورود به این بازار، حتما برای کسب دانش کافی باید اقدامات لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

دومین موردی که برای درک این مسئله باید در نظر بگیرید، حداقل سرمایه برای یک حساب معاملاتی است. این مقدار با توجه به بروکرهای مختلف متفاوت است و برخی از بروکرها با حداقل یک دلار حساب معاملاتی ارائه می‌دهند. همچنین برخی بروکرها عدد خاصی برای شارژ اولیه حساب مشخص نکرده‌اند. این مسئله به آن معنی است که با هر مبلغی که خواستید می‌توانید سرمایه گذاری در فارکس را شروع کنید. 

البته زمان برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران، به یاد داشته باشید که برخی دیگر از بروکرها حساب‌های میکرو یا سِنتی را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهند. در حساب سنتی فارکس، شما با واریز فقط 1 دلار می‌توانید کار خرید و فروش در فارکس را شروع کنید. هرچند این امکان در همه بروکرها وجود ندارد، بنابراین بهتر است قبل از ثبت‌نام در بروکر، از وجود چنین حساب‌هایی مطمئن شوید.

کمترین میزان سرمایه گذاری در فارکس

مزایا سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران

بازار فارکس امکان ارائه بیشترین اهرم را در میان تمام بازارهای دارایی مالی دارد. این اهرم‌ها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا حتی با کمترین میزان سرمایه گذاری در فارکس، سرمایه اصلی خود را 20 تا 30 برابر افزایش داده و در بازار معامله کنند. این عمل می‌تواند سود بزرگی را برای معامله‌گران فارکس به ارمغان آورد. با این حال باید توجه داشت در صورتی که تریدر مدیریت سرمایه را به درستی انجام ندهد، این اهرم‌ها ممکن است ضرری برای معامله‌گران به همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

بنابراین، با اینکه حرکات در بازار فارکس معمولا کوچک هستند، با توجه به اهرم‌ها، معامله‌گران در نهایت می‌توانند مقدار قابل توجهی سود یا ضرر کسب کنند. همچنین، بازار فارکس نسبت به سایر بازارها محیطی هزینه تراکنش پایین‌تری را فراهم می‌کند. در مقایسه با سایر بازارها، هزینه‌های تراکنش معاملات در فارکس بسیار کمتر هستند. تریدرها در فارکس فقط مقدار کمی کارمزد به عنوان اسپرد برای هر معامله پرداخت می‌کنند. در برخی حساب‌ها مانند حساب ECN این مقدار اسپرد به شدت کاهش پیدا می‌کند و به جای آن، مقدار کمیسیون پرداخت می‌شود. دیگر مزایا این بازار جهانی عبارت‌اند از: 

  • از نظر حجم معاملات روزانه در جهان بزرگ‌ترین بازار است.
  • پنج روز و نیم هفته به صورت 24 ساعت شبانه روز، باز است.
  • سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران می‌تواند به سرعت چندین برابر شود.
  • به صورت کلی از قوانین مشابه معاملات معمولی پیروی می‌کند.
  • از بازارهای سنتی سهام یا اوراق قرضه غیرمتمرکزتر است.

معایب بازار فارکس

اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت در فارکس را دارید، بد نیست با معایب این بازار هم آشنا شوید.

  • تغییرات قیمت

تغییرات قیمت در بازارهای مالی و بازار ارزهای خارجی رخ می‌دهد (نه ایران). اغلب معامله‌گران در این بازار با هدف کسب سود کوتاه مدت فعالیت می‌کنند و ممکن است تغییرات پیش‌بینی نشده باعث مشکلاتی برای استراتژی آن‌ها شود.

  • ریسک بیشتر برای سرمایه‌گذاران کوچک

بیشتر معاملات در این بازار توسط بانک‌ها و مؤسسات بزرگ صورت می‌گیرد. افرادی که سرمایه و قدرت بیشتری دارند، به اطلاعات و تکنولوژی بیشتری هم دسترسی دارند و این اطلاعات باعث برتری آن‌ها نسبت به معامله‌گران کوچک و عمومی می‌شود.

  • کمبود قوانین حمایت از حقوق معامله‌گران

گفتیم که بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز و OTC است، بنابراین قوانین این بازار مانند بازارهای سهام و اوراق قرضه جامع نیست. کارگزارانی که خدمات فارکس را ارائه می‌دهند، در سراسر جهان پراکنده هستند و به دلیل تفاوت قوانین کشورها، معامله‌گران مجبور خواهند بود خودشان تحقیقات و بررسی‌های لازم را درباره اعتبار و فعالیت یک کارگزاری را انجام دهند.

  • درآمدهای دوره‌ای کمتر

سهام‌داران در بازارهای سهام و اوراق قرضه به طور دوره‌ای از سود شرکت‌هایی که سهامشان را برای مدت طولانی خریداری کرده‌اند، بهره‌مند می‌شوند. اما در فارکس، سود اصلی بیشتر به دلیل افزایش قیمت ارزها به دست می‌آید. 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

همچنین باید توجه داشت که پدیده‌ای به نام Rollover در این بازار وجود دارد که ممکن است منجر به سود یا ضرر شود.  Rollover به تغییر قیمتی گفته می‌شود که ممکن است در بازار پس از دو روز تعطیلی آخر هفته رخ دهد. این تغییر زمان سرمایه‌گذاری در فارکس در ایران و سایر کشورها ممکن است سود یا ضرر ناخواسته‌ای در حساب معامله‌گران ایجاد کند.

سرمایه گذاری بلند مدت در فارکس

جمع‌بندی

با توجه به همه مواردی که مورد بررسی قرار دادیم، به این نتیجه می‌رسیم که بازار فارکس (معاملات ارزی خارجی) یک بازار بسیار پویا و پرچالش است که تجارت ارزهای مختلف را در بین کشورها امکان‌پذیر می‌کند. اما به دلیل پیچیدگی و ریسک‌های مرتبط با آن، بسیاری از افراد ایرانی به فعالیت در آن تردید دارند و به سراغ آن نمی‌روند. به همین دلیل، روش تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سرمایه گذاری تضمین شده

دونگی یک پلتفرم آنلاین است که به شما اوراق بهادار پربازده را ارائه می‌دهد. این اوراق بهادار از طرف کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارائه می‌شوند و بازدهی بسیار بالایی نسبت به سایر اوراق دارند. با توجه به پیش‌بینی‌های مالی و معیارهای دقیق، دونگی به شما امکان می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری در این اوراق بهادار بهره‌وری بالایی را به دست آورید. با استفاده از روش کرادفاندینگ، لازم نیست سرمایه شرکتی را خریداری کنید. شما به عنوان یکی از تأمین کنندگان سرمایه آن کسب‌و‌کار، تنها در سوددهی آن شرکت شریک خواهید بود.