ads
خانه / وبلاگ و مقالات / چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

۱۴۰۲/۰۱/۳۰ مقالات

چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

سرمایه گذاری مثل یک مسابقه دومیدانی است، می‌توان انواع استقامت و سرعت را هم در آن دید؛ زمانی که سرمایه گذار دنبال سود سریع است یا می‌تواند با مبلغ سرمایه کمتر مدت زمان بیشتری برای کسب درآمد باثبات انتظار بکشد. اما چه افرادی برنده این رقابت می‌شوند؟ سرمایه گذار برتر کیست و تعریف ما از سرمایه گذاری موفق چیست؟

امروز در مجله دونگی که مجموعه‌ای از محتواهای مربوط به کرادفاندینگ را برای شما منتشر می‌کند، به همین پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم. به سراغ سرمایه گذارهای برتر می‌رویم و از تجربه‌های آنها مشخصات یک سرمایه گذاری برتر را تعیین می‌کنیم. علاوه بر این، طرز فکر سرمایه گذار در اصول سرمایه گذاری موفق را بررسی می‌کنیم و فهرستی از سرمایه گذاران برتر دنیا را هم ارائه خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

مفهوم سرمایه گذار برتر ارتباط زیادی با سودآوری دارد و دریافت سود که در واقع جایزه این رقابت است تعیین می‌کند که سرمایه گذار خوب چه کسی است و اصول سرمایه گذاری او چه بوده است. سودآوری برای هرکسی که وارد بازار سرمایه می‌شود معنی متفاوتی دارد و همین برداشت‌های متفاوت از کسب سود باعث شده تا مرز مشخصی بین سرمایه گذار برتر و سایر سرمایه گذاران به وجود بیاید. در ادامه این برداشت‌‌های متفاوت را بررسی می‌کنیم.

پول سریع و زیاد!

گاهی اوقات و شاید بیشتر مواقع منظورمان از کسب درآمد همین مورد باشد. ما فکر می‌کنیم، اگر سرمایه گذاران بتوانند بعد از گذشت مدت بسیار کوتاهی از تزریق سرمایه به یک طرح صنعتی یا تجاری، پول زیادی را به سرعت به عنوان سود کسب کنند، یک سرمایه گذاری برتر داشته‌اند.

اما مسئله اینجاست که لزوما کسب سریع درآمد از سرمایه گذاری کاری نیست که توسط سرمایه گذاران موفق پیشنهاد داده شود. چون این نگرش مالی درصد ریسک‌‌ها در سبد سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد، و می‌تواند باعث کاهش سریع دارایی‌های فرد هم شود. بنابراین راز اصلی سرمایه گذاران موفق، صرفا پیدا کردن فرصت‌های سرمایه گذاری با سود بالا و سریع نیست.

من سرمایه گذار برتر هستم پس وجود دارم

اعتباربخشی و کسب سود و شهرت

اینجا زمین بازی انواع سرمایه گذارانی است که هد‌ف‌شان از سرمایه گذاری در کنار کسب درآمد، ایجاد اعتبار و شهرت هم هست. مثلا یک سرمایه گذار برتر با این رویکرد، کسی است که با خرید چندین واحد مسکونی در یک شهرک در حال ساخت و فروش آنها بعد از توسعه شهرک، هم به سود خوبی دست پیدا می‌کند و هم اینکه در میان همکاران و دوستانش به عنوان یک سرمایه گذار برتر شناخته می‌شود.

اما به هر حال این نگرش به سرمایه گذاری هم برای همه مناسب نیست. عموم افراد به اندازه‌ای سرمایه اولیه ندارند که بتوانند چندین واحد مسکونی خریداری کنند ضمن اینکه آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند پتانسیل رشد مثلا یک شهرک مسکونی را تخمین بزنند.

من سرمایه گذار برتر هستم پس وجود دارم

اینکه بتوانیم در بازار سرمایه گذاری بمانیم هم برای خودش یک هدف است. بمانیم یعنی بقا را تجربه کنیم و به قولی در بازار پر از ریسک و نوسان سرمایه گذاری دوام بیاوریم و با هدف تبدیل شدن به یک سرمایه گذار برتر بعد از هر سرمایه گذاری موفق به رشدمان ادامه دهیم.

روش‌های مختلفی از جمله بازار بورس، املاک، خرید ارز و مسکوکات و … برای سرمایه گذاری و کسب سود از سرمایه در جلوی ما قرار دارد اما همه آنها منجر به بقا نمی‌شوند. برای نمونه خرید سهام شرکت‌ها اگرچه در نگاه اول با طرز فکر خیلی از سرمایه گذاران موفق همراستا به نظر می‌رسد، اما روشی نیست که حتما بتواند به بقا و ادامه سرمایه گذاری منجر شود. ارزش سهام شرکت‌ها تابع مستقیمی از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی آنها است و فعالیت شرکت‌ها با کوچکترین امواج، دچار نوسان‌های شدید می‌شود.

خرید یک دارایی یا انجام یک فعالیت؛ کسب سود غیرمستقیم از سرمایه گذاری

از خرید خانه، خودرو تا تعمیر خانه و تا راه‌اندازی یک کارگاه خانگی قالی‌بافی، همگی اینها از اتفاقاتی است که ما می‌توانیم با سود کسب شده از یک سرمایه گذاری موفق آنها را انجام دهیم. در همه این موارد هدف کسب و ذخیره سود و یا استفاده از آن برای شروع یک سرمایه گذاری جدید نیست.

ما به عنوان یک سرمایه گذار برتر (دست‌کم از نظر خودمان) یک هدف مشخص داریم که خرید یک کالا / خدمت یا توسعه یک محصول / خدمت است. آن چیزی که در اینجا به عنوان راز سرمایه گذاری برای ما وجود دارد این است که بتوانیم از محل فروش یک خدمت یا محصول جدید، جریان درآمدی جدیدی ایجاد کنیم یا به طور غیرمستقیم به ایجاد یک جریان درآمدی جدید یا دست‌کم حفظ آن کمک کنیم. مثلا مرمت یک خانه قدیمی به معنی افزایش کیفیت زندگی افرادی است که آنجا زندگی می‌کنند و این خودش باعث می‌شود تا آنها با انگیزه بیشتری برای فعالیت اقتصادی از خانه خارج شوند.

سرمایه گذاران موفق جهان چه کسانی هستند؟

سرمایه گذاران موفق جهان چه کسانی هستند؟

تا اینجا از رویکردهایی که نسبت به سرمایه گذاری برتر وجود دارد، نوشتیم اما بد نیست برای تکمیل این بحث سرمایه گذاران برتر دنیا را هم بررسی کنیم و ببینم هر کدام از آنها چگونه در رقابت سرمایه گذاری پیروزی‌های پی در پی کسب کرده‌اند.

وارن بافت

همان‌طور که می‌دانید محال است جایی صحبت از قوانین، اصول و شرایط سرمایه گذاری موفق باشد و اسمی از آقای بافِت نیاید. این پیرمرد آمریکایی که به خاطر انتخاب سهام شرکت‌های سودده شهرت جهانی کسب کرده با ثروتی معادل 106 میلیارد دلار، مدیر یک شرکت سبدگردان با دارایی اسمی 60 شرکت است. اگر از بافت بپرسیم سرمایه گذار خوب کیست، او جواب می‌دهد کسی که سهم‌هایی را می‌خرد که ارزش آنها بیشتر از قیمت اعلام شده آنها است.

اگر شما نتوانید راهی برای کسب درآمد در هنگامی که خواب هستید پیدا کنید، مجبورید تا لحظه مرگ کار کنید.

کارل آیکان

کارل آیکان آمریکایی هم از دار و دسته دلال‌های سهام در وال استریت بوده که به قول خودش «ریسک‌های بزرگی» برداشته است. این سرمایه گذار برتر با 18 میلیارد دلار دارایی، راز یک سرمایه گذاری برتر را در این می‌داند که وقتی دیگران چیزی را نمی‌خواهند، او همان چیز را می‌خواهد! یکی دیگر از اصول سرمایه گذاری او خرید 51 درصدی سهام است به این معنی که او می‌خواهد درباره دارایی‌هایش اختیارات تام داشته باشد و مجبور نباشد با سایر سرمایه گذاران مذاکره کند.

من رابین هود نیستم اما دوست دارم پول در بیاورم.

بنجامین گراهام

گراهام در سال 1976 درگذشته و ما اطلاعات چندانی از میزان دارایی او نداریم اما زمانی که هنوز افرادی مثل بافت در حال کارورزی بودند، او سالانه 500,000 دلار درآمد داشت. از نظر بنجامین گراهام سرمایه گذار برتر کسی است که بیشتر به عملکرد شرکت‌ها در دنیای واقعی توجه می‌کند تا اینکه در میان انبوه چارت‌ها، الگوهای نموداری و تحلیل تکنیکال گرفتار شود.

دار و دسته وال‌استریت نه چیزی یاد می‌گیرند نه چیزی به یادشان می‌ماند

جیم سیمونز

سیمونز چهارمین نفر در فهرست سرمایه گذاران برتر جهان است. او هم طرز تفکر خاص خودش را دارد و جالب است بدانید که او قبل از ورود به جهان سرمایه گذاری با اعداد و ارقام سر و کار داشته و ریاضی‌دان بوده است. او مدیر یک صندوق سرمایه گذاری است و همان‌طور که حدس زدید درست در نقطه مقابل بنجامین گراهام، علاقه خاصی به تحلیل تکنیکال و داده‌های آماری دارد. ثروت خالص آقای سیمونز به عنوان یک سرمایه گذار برتر چیزی در حدود 28 میلیارد دلار است. 

سرمایه گذاری و تشخیص گفتار خیلی شبیه هستند. در هر دوی آنها تلاش می‌کنیم، حرکت بعدی را پیش‌بینی کنیم.

جورج سوروس

درباره او حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد و به این معروف شده که سود کسب شده از سرمایه گذاری‌هایش را برای اهداف سیاسی در کشورهای مختلف خرج می‌کند. او به مدت سی سال مدیر یک صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بوده که سود سالانه 30 درصد را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است. سوروس که برخی او را به رانتخواری هم متهم کرده‌اند، از معدود سرمایه گذاران موفقی است که راز موفقیتش کاملا حسی است. او در اغلب سرمایه گذاری ها از ندای درونش پیروی می‌کند! ثروت خالص این سرمایه گذار 6 میلیارد دلار است.

من لزوما بهترین تریدر نیستم، فقط اشتباه‌های خودم را سریع‌تر جبران می‌کنم و به سراغ فرصت بعدی می‌روم.

ما تا اینجا چهار رویکرد متفاوت نسبت به کسب سود که احتمالا در ذهن سرمایه گذاران موفق و سایر سرمایه گذاران وجود دارد را بررسی کردیم. همچنین خواندیم که سرمایه گذاران برتر دنیا هر کدام چه نگاهی نسبت به سرمایه گذاری و کسب ثروت دارند اما در ادامه یکی از روش‌های سرمایه گذاری را معرفی می‌کنیم که می‌تواند راه جدیدی برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار برتر باشد.

تجربه یک سرمایه گذاری برتر با کرادفاندینگ

تجربه یک سرمایه گذاری برتر با کرادفاندینگ

کرادفاندینگ به عنوان یک روش شناخته شده کسب درآمد از سرمایه، در واقع یک رویکرد ترکیبی از همه نگرش‌های بالا نسبت به سرمایه گذاری موفق است که توانسته نظرات مثبتی را از برخی از سرمایه گذاران برتر دنیا بگیرد. مخصوصا افرادی که با فناوری سر و کار دارند این روش سرمایه گذاری جمعی را یک سناریوی موفق برد-برد ارزیابی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آنچه که در مورد تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ چیست؟) باید بدانید

یک سرمایه گذار برتر با حضور در طرح‌های سرمایه گذاری کرادفاندینگ که شامل طیف متنوعی از موضوعات می‌شوند در واقع هم از کسب سود آنی لذت می‌برد و هم می‌تواند با سود علی‌الحساب کنار بیاید. این سرمایه گذار هم می‌خواهد در بازار پرنوسان سرمایه گذاری دوام بیاورد و از سوی دیگر شاید به دنبال خرید یک خانه جدید هم باشد.

اما تمایز این سرمایه گذار موفق با سایر سرمایه گذاران این است که او بین انتظاراتش، تعادل برقرار می‌کند تا بتواند بهترین نتیجه را کسب کند. تعدادی از اصول کسب سود از کرادفاندینگ که در واقع تشکیل دهنده قانون سرمایه گذاری به این روش هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • شروع سرمایه گذاری با کمترین مبلغ
  • بررسی جزییات طرح‌های سرمایه گذاری
  • کسب سود و مدیریت احتمال بروز ریسک‌ها
  • ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری
  • بازگشت اصل سرمایه و کمک به رشد کسب و کارها

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

در این مقاله، سعی کردیم نشان دهیم یک سرمایه گذاری موفق باید چه خصوصیاتی داشته باشد و سرمایه گذار موفق چه ویژگی‌هایی دارد. سودآوری مفهوم کلیدی در شناسایی یک سرمایه گذاری موفق است و اگرچه هر کدام از سرمایه گذاران موفق رازها، قانون‌ها و اصول خود را دارند، اما رویکردهایی مثل کسب سود آنی و هنگفت، کسب اعتبار در کنار کسب سود، بقا در بازار سرمایه گذاری و کسب سود غیرمستقیم هستند که تعریف سرمایه گذار برتر را برای هر فرد مشخص می‌کنند. در این مقاله ضمن بررسی این موضوعات، پنج مورد از بزرگترین و مشهورترین سرمایه گذاران دنیا را نیز معرفی کردیم و با نوع نگاه آنها نسبت به انتخاب فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد آشنا شدیم.

سوالات متداول

بر اساس این مقاله، سرمایه گذار برتر کسی است که با در نظر گرفتن انواع رویکردها نسبت به سرمایه گذاری و توجه به اصول سرمایه گذاران موفق، بتواند یک رویکرد ترکیبی داشته باشد. کرادفاندینگ یک روش سرمایه گذاری با همین رویکرد ترکیبی است.

میزان کسب سود و درآمد از هر کانال سرمایه گذاری عنصر اصلی است که باعث تمایز میان سرمایه گذاران برتر و سایر سرمایه گذاران می شود.

در بین سرمایه گذاران برتر دنیا یک طرز فکر ثابت وجود ندارد. مثلا وارن بافت بیشتر به ارزش عملکرد شرکت ها توجه می کند تا ارزش سهام آنها اما در نقطه مقابل جیم سیمونز وقت بیشتری برای تحلیل تکنیکال و نمودارخوانی اختصاص می دهد. جزییات بیشتر و جالب تری را درباره طرز فکر سرمایه گذاران در بلاگ دونگی بخوانید.

زمان دقیقی برای این موضوع وجود ندارد اما اگر از مسیر درست و با یک رویکرد مناسب مثل کرادفاندینگ وارد سرمایه گذاری شوید و در ادامه از درس های سرمایه گذاران برتر هم استفاده کنید، تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق دور از دسترس نیست.