خانه / وبلاگ و مقالات / مدیریت سرمایه چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدیریت سرمایه چیست و چه اهمیتی دارد؟

۱۴۰۳/۰۱/۲۳ مقالات

مدیریت کردن سرمایه

مدیریت سرمایه به مجموعه فرایندی گفته می شود که شما به واسطه آن می توانید نسبت به حفظ و افزایش ثروت بر اساس یک یا چند هدف مشخص اقدام کنید. برای مدیریت کردن سرمایه می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که انتخاب این روش بر عهده شما و بر اساس اهدافی است که دنبال می کنید.

ما در این مقاله قصد دارید انواع تکنیک‌ مدیریت سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم و سعی ما بر این است که شما با تمامی این روش ها به صورت کلی آشنا شوید. یادتان باشد که در دنیای امروز عدم مدیریت ریسک و سرمایه می تواند تبعات سنگینی داشته باشید که رایج ترین آن افزایش تنش ها و استرس های مالی است. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

مدیریت سرمایه یعنی چه؟

مدیریت سرمایه در دنیای اقتصاد و علوم تجارت با معانی مختلفی بیان می شود. این مهارت برای دارنده یک کسب و کار معنای کاملا متفاوتی نسبت به یک فرد عادی دارد. همچنین مدیر یک مجموعه رستورانی تعریف خاصی از فرمول مدیریت سرمایه می تواند به شما ارائه دهد و یا یک سرمایه گذار بر اساس شرایط مالی و سرمایه ای که در بازارهای مختلف مالی تجربه می کند دانش مدیریت سرمایه را بر اساس بالا و پایین های سرمایه گذاری بیان خواهد کرد.

تکنیک‌ مدیریت سرمایه

اما بیایید تعریفی ساده، خودمانی و کمی دقیق تر برای مدیریت کردن سرمایه پیدا کنیم. همه ما به خوبی می دانیم که در هر جنبه ای از دنیای اقتصاد دو طرف اصلی وجود دارد که تحت عنوان دخل و خرج، درآمد و هزینه، سود و زیان و ... شناخته می شود. یک سوی این معادله مثبت است و باعث می شود سرمایه شما افزایش پیدا کند. در زندگی شخصی این مفهوم بر اساس عنصر درآمد و در یک بازار مالی بر اساس مفهوم سود قابل تعریف است.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

بنابراین شما در هر جنبه ای از زندگی اگر بخواهیم بر اساس چارچوب اقتصادی بسنجید، دو جنبه مثبت و منفی تحت عناوین مختلفی همواره حضور دارند و شما نمی توانید یکی از آن ها را به طور کامل حذف کنید. حال نکته ای که وجود دارد این است که شما باید بتوانید رابطه ای درست و منطقی میان این دو جنبه ایجاد کنید. در کلام ساده تر شما باید یاد بگیرید که چگونه می توانید بر اساس درآمدی که دارید هزینه های خود را مدیریت کنید و چه هزینه هایی بر اساس درآمد شما می تواند ایجاد شود. همچنین شما بر اساس احتمال زیانی که در یک سرمایه گذاری وجود دارد سودآوری آن را می سنجید. ایجاد رابطه درست میان این دو جنبه مهم اقتصادی همان مفهوم مدیریت سرمایه است.

اهمیت مدیریت کردن سرمایه در زندگی شخصی

اقتصاد در هر جنبه ای از زندگی تاثیر مستقیم و مهمی دارد، بنابراین می توان گفت که مهارت مدیریت سرمایه یکی از مهم ترین مهارت هایی است که در تمامی جنبه های زندگی تاثیرگذار است و می تواند نتایج بسیار مهمی برای شما به همراه داشته باشد. با توجه به گستردگی مطالب در این خصوص ما تنها به مدیریت ثروت و سرمایه در زندگی شخصی و عمومی افراد می پردازیم. یعنی نمی خواهیم بدانیم از دید یک مدیر تجاری یا مالک یک کسب و کار مدیریت سرمایه چیست و چه اهمیتی دارد. گرچه تمامی این مفاهیم در نهایت به یک نقطه می رسد.

تکنیک‌های مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که بدانید وضعیت واقعی مالی شما چگونه است و به چه نحوی می توانید به اهداف مالی تعیین شده برسید. به طور مثال بنده یک کارمند دولت هستم که به صورت معمول حقوق 18 میلیونی دریافت می کنم. حدود 14 میلیون تومان از این حقوق برای پرداخت اقساط و بدهی به صورت ماهانه پرداخت می شود. بنابراین عملا من برای هر هزینه دیگر تنها 4 میلیون دارایی دارم.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

این در حالی است که هزینه های عمومی زندگی مانند خورد و خوراک، هزینه پوشاک، درمان و خانه برای یک زندگی زناشویی (بدون بچه) بیش از 4 میلیون خواهد بود. از این جهت من هیچ هدفی را نمی توانم با این سطح درآمدی و هزینه ها به سرانجام برسانم. بنابراین اولین ویژگی و مزیت مدیریت سرمایه این است که نشان می دهد من چه سطح درآمدی و هزینه ای دارم و آیا درآمد من می تواند پاسخگوی آن باشد یا خیر؟

حال سوال این است که چه تکنیک‌های مدیریت سرمایه ای برای من وجود دارد که بتوانم بر اساس آن وضعیت مالی خود را بهتر کنم و از دغدغه های مالی تا حد ممکن دور شوم؟ مسلما با 4 میلیون باقی مانده درآمدی نمی توان بدون دغدغه زندگی کرد و با کوچک ترین هزینه ای هر تنشی ممکن است ایجاد شود. اینجاست که آموزش مدیریت سرمایه اهمیت خود را نشان می دهد.

مدیریت سرمایه چگونه است؟

تا به اینجا دانستیم که مدیریت سرمایه تقریبا چیست و چه کارکردهایی می تواند داشته باشد، حال نوبت این است که با تکنیک های مختلف آن آشنا شویم و بدانیم چگونه می توانیم دست به مدیریت کردن سرمایه بزنیم. به نظر شما اولین و مهم ترین گام برای شروع این مسیر چیست؟

ترازنامه مالی خودتان را تنظیم کنید

مشخص کردن وضعیت مالی اولین کاری است که شما باید انجام دهید. احتمالا با مفهوم ترازنامه مالی آشنا هستید، هر شرکت یا کسب و کاری ملزم است وضعیت مالی خود را تحت عنوان ترازنامه مالی ارائه دهد. این ترازنامه شامل دو بخش کاملا متفاوت دارایی و بدهی است.

اهمیت مدیریت سرمایه

شما هم برای مدیریت سرمایه باید ترازنامه مالی خودتان را استخراج کنید و مشخص کنید که در ستون اول یعنی دارایی ها چه مواردی می تواند وجود داشته باشد و در ستون دوم، یعنی بدهی و هزینه ها چه مواردی باید ذکر شود. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم.

بنده دارای یک خودرو کوییک، یک باب منزل مسکونی و حقوق دولتی و یک درآمد آزاد هستم. عناوین و ارزش مالی هر کدام از این موارد در بخش دارایی و درآمد ذکر می شود. در بخش دوم باید مشخص شود که چه بدهی وجود دارد و این بدهی به چه نحوی پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

در مورد بنده به صورت مجموع بیش از 250 میلیون بدهی بانکی با پرداخت اقساطی، نزدیک به ده میلیون بدهی شخصی و نزدیک به 10 میلیون بدهی اعتباری (دیجی پی، اسنپ و ...) در ستون بدهی قرار می گیرد. علاوه بر آن تقریبا مشخص است که به صورت ماهانه هزینه عمومی زندگی بنده چقدر است. مجموع این بدهی ها به صورت ماهانه و کلی باید ذکر شود. یعنی من باید مشخص کنم که از 250 میلیون بدهی بانکی به صورت ماهانه چقدر پرداخت می کنم و این مسئله می تواند ترازنامه من را دقیق تر و بهینه تر کند.

زمانی که این دو ستون را کنار یکدیگر قرار دهیم و جمع دارایی ها را از جمع بدهی ها کم کنیم، مشخص می شود که وضعیت واقعی مالی و دارایی من چقدر است. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که به جز این وضعیت مالی، بهتر است این کسر را یک بار دیگر بدون در نظر گرفتن دارایی های ساکن مانند خانه، ماشین، زمین و ... محاسبه کنید. این کسر نشان دهنده وضعیت مالی و سرمایه در گردش شما خواهد بود. به نوعی شما برای گذران هزینه های عمومی خود قرار نیست خودرو خود را به فروش برسانید، بنابراین شما نیاز دارید بدانید که چه سرمایه در گردشی در اختیار دارید.

هدف خود را تعیین کنید

گام دیگر در مدیریت سرمایه این است که مشخص کنید چه هدفی را دنبال می کنید و چه موقعیت مالی را می خواهید بدست بیاورید. در مورد خودم، بنده با کسر هزینه ها و بدهی های جاری از درآمد های جاری (بدون در نظر گرفتن دارایی های ساکن) متوجه شدم که هزینه های جاری بیش از سرمایه در گردش است و من نمی تواند پاسخگوی این نیاز مالی باشم.

بنابراین برای من اولین و مهم ترین هدف از مدیریت سرمایه، تامین نیازها و هزینه های مالی و کاهش دغدغه و استرس ناشی از آن بود. در این مسیر همسر بنده با در اختیار گرفتن هزینه های زندگی و مدیریت آن بخش مهمی از ترازنامه مالی را مثبت کرد. در واقع همسر بنده با خرید و مدیریت درست هزینه ها توانست بخش مهمی از درآمد را حفظ کند، اما این کافی نبود.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟

اقدام بعدی که اتفاق افتاد بنده شروع به کار دوم و افزایش سطح درآمدی کردم، امروز بنده علاوه بر کارمند رسمی و دولتی به عنوان محتوا نویس در سایت های مختلف مشغول به کار هستم. بدین ترتیب امروز به هدف اولیه خود یعنی کاهش دغدغه مالی تا حدودی نزدیک شده ام.

اما آیا این تمام چیزی است که من از مدیریت سرمایه می خواهم؟ مسلما خیر. رسیدن به اهدافی مانند مسافرت های خارج از کشور، تغییر منزل، بهبود شرایط مالی و ... مهم ترین اهدافی است که می تواند به عنوان هدف برای آینده در نظر گرفت.

آموزش مدیریت سرمایه

چگونه اهداف مالی خود را تعیین کنیم؟

زمانی که از مدیریت سرمایه صحبت می شود، بسیاری از افراد فکر می کنند که اهداف مالی خود را به خوبی می دانند. همه ما دوست داریم که روزی پولدار شویم و یا هیچ دغدغه مالی نداشته باشیم، اما آیا می دانیم چه رقمی می تواند برای ما کافی باشد؟ در واقع بسیاری از ما هیچ عدد و معیاری برای این هدف خود در نظر نگرفته ایم و این مهم ترین اشتباهی است که در مسیر مدیریت مالی و سرمایه رخ می دهد.

این را قبول داریم که سخت ترین بخش هدف گذاری، ایجاد معیار و عدد دادن به آن است. ما نمی دانیم که برای خرید خانه چه عدد گذاری باید انجام دهیم و با کدام سطح درآمدی و ارقامی می توانیم به این هدف برسیم. دقیقا در همین نقطه است که بسیاری دست از مدیریت کردن سرمایه بر میدارند و عده ای دیگر مسیر را به طور کلی اشتباه می روند.

اگر در شروع مسیر هستید و دوست دارید مدیریت مالی و سرمایه درست و دقیق پیش بروید باید یاد بگیرید که به اهداف مالی خود عدد بدهید و مقدار مشخصی برای آن در نظر بگیرید. جیم کری بازیگر معروف هالیوودی در روزگاری که کسی او را نمی شناخت چک چند هزار دلاری برای خود کشید! این رقم در واقع همان هدف گذاری دقیق مالی است که می تواند کمک کند تا به آن نزدیک شوید. دوست دارید برای شروع کار یک هدف دقیق مالی برای شما ایجاد کنیم؟

بیشتر بخوانید: کاربردی ترین اصطلاحات سرمایه گذاری که باید بدانید

دیه یک انسان کامل چقدر است؟

در سال جدید دیه یک انسان کامل یک میلیارد و دویست میلیون تومان در نظر گرفته شده است. حال فرض کنید که شما این دارایی را داشته باشد و آن را به شکل های مختلفی در بانک یا صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید. از این طریق شما می توانید ماهانه چیزی ما بین 25 تا 30 میلیون تومان سودآوری (درآمد ثابت) برای خود ایجاد کنید! این اعداد و ارقام نشان می دهد که از نظر اقتصادی و منطقی (بدون در نظر گرفتن عواطف انسانی) انسانی صرفه اقتصادی دارد که بتواند بیش 25 تا 30 میلیون در سال جدید درآمد داشته باشد.

مسلما این صحبت نه انسانی است و نه از نظر احساسی درست است، اما این ضرب و تقسیم می تواند یک نوع هدف گذاری برای ما ایجاد کند. در کلام ساده تر شما می توانید بر اساس این مسئله مشخص کنید که درآمد خود را تا پایان سال جدید به 25 تا 30 میلیون برسانید و یا اگر درآمد خالص شما نزدیک به این رقم باشد، سرمایه در گردش خود (کسر هزینه از درآمد) را به این عدد نزدیک کنید. این تنها یک هدف گذاری است و شما می توانید از این طریق شروع به مدیریت سرمایه کنید.

برنامه بلند مدت با گام های کوچک

می دانید مشکل اصلی که بسیاری از ما در برنامه ریزی داریم چیست؟ دسته ای از ما برنامه ای بسیار رویایی و غیر قابل اجرا برای خود در نظر می گیرند و دسته ای دیگر برنامه خود را بر اساس اهداف کوتاه مدت خود طرح ریزی می کنند. در هر دو حالت عملا نمی توان آینده چندان جذاب و قابل اجرایی را برای این نوع برنامه ریزی در نظر گرفت.

مدیریت سرمایه چیست

مسئله ای که وجود دارد این است که در برنامه ریزی هایی به شکل رویا پردازی، فرد دچار سردرگمی، خستگی و حتی ناامیدی می شود. اینجاست که گفته می شود هر قدر که می دویم، نمی توانیم برسیم! در برنامه ریزی های با طرح های کوچک و اهداف کوتاه مدت نیز نمی توان موفقیت خاصی در نظر گرفت. شما باید برای خود افق های درخشانی در نظر بگیرید و قرار نیست در یک نقطه با اهداف کوتاه مدت زندگی کنید. این اتفاقی است که برای بسیاری از افرادی که درگیر روزمرگی می شوند وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

بهترین نوع برنامه ریزی حتی در خصوص مدیریت سرمایه این است که شما هدف های بلند پروازانه با گام های کوچک داشته باشید. یعنی شما هدفی مشخص (و شاید رویایی) داشته باشید، اما برای رسیدن به این هدف از گام های کوتاه و کوچک بهره ببرید. برای این کار شما می توانید هدف اولیه و بزرگ خود را به ده هدف کوچک تر و قابل دسترس تر تقسیم کنید. این چنین شما می توانید روند جدیدی برای زندگی و مدیریت کردن سرمایه خود پیدا کنید.
به طور مثال شما قصد دارید خانه ای بزرگ در بهترین نقطه شهر خریداری کنید، برای این کار لازم است دارایی و درآمد خود را افزایش دهید و برای این افزایش لازم است که منبع درآمدی بهتر و مدیریت مالی و سرمایه دیگری اتخاذ کنید. زمانی که این چنین روندی را برای خود ایجاد می کنید، عملا می توانید رویاهای دور خود را محقق کنید.

یکی از مهم ترین ابزارهایی که می تواند شما را در این مسیر قرار دهد، سرمایه گذاری به شکل منطقی و درست است. در واقع سرمایه گذاری همواره در مسئله مدیریت مالی و سرمایه به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی شناخته می شود. سرمایه گذاری می تواند کاری کند که ترازنامه مالی شما همواره مثبت باشد و روند رو به رشدی را تجربه کنید. البته اگر شما بدانید که مدیریت سرمایه گذاری چیست و چگونه می توانید سرمایه گذاری خود را مدیریت کنید. در ادامه به صورت مشخص تر در خصوص مدیریت در دنیای سرمایه گذاری مانند بورس صحبت خواهیم کرد.

سرمایه گذاری، ابزاری برای مدیریت مالی و سرمایه

سرمایه گذاری یکی از مهم ترین ابزارهایی است که در مدیریت سرمایه می توان از آن بهره برد، اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که خود مسئله سرمایه گذاری نیز نیاز به مدیریت مالی و سرمایه دارد. بگذارید کمی راحت تر این موضوع را عنوان کنیم.

مدیریت سرمایه گذاری چیست

شما درصدی از سرمایه در گردش خود را وارد دنیای سرمایه گذاری می کنید، اما برای این که بتوانید به سود نسبتا معقول و پایداری برسید باید یاد بگیرید که این سرمایه را چگونه در این بازار مدیریت کنید. به نوعی علاوه بر این که لازم است در زندگی شخصی و فردی خود مدیریت داشته باشید باید یاد بگیرید که آن بخش از سرمایه خود را که وارد دنیای سرمایه ای کرده اید را مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

مدیریت سرمایه گذاری اولین و مهم ترین پایه ای است که در دنیای سرمایه گذاری و بازارهای مالی باید با آن آشنا باشید. به طور کلی مدیریت سرمایه در بازارهای مالی عبارت است از این که بدانید چه سرمایه ای را در چه بازارهایی قرار دهید و چگونه با این سرمایه به سودی پایدار با درصد ریسکی متناسب برسید.

سبد سرمایه گذاری، اصلی ترین راه مدیریت سرمایه در ترید و سرمایه گذاری

سرمایه گذاری روندی است که همواره با ریسک همراه است. ریسک در دنیای سرمایه گذاری عبارت است از احتمال کاهش سرمایه، احتمال کاهش ارزش سرمایه و احتمال حبس سرمایه. بنابراین شما با در نظر گرفتن درصد ریسک هر موقعیت سرمایه گذاری باید اقدام مالی خود را انجام دهید. بنابراین نکته ای که وجود دارد این است که مدیریت کردن سرمایه در بازارهایی با درصد نوسان کمتر و منطقی تر می تواند ساده تر از مدیریت سرمایه در بازارهای پرنوسان باشد.

به طور مثال مدیریت سرمایه در فارکس می تواند بسیار ساده تر از مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال باشد، اما بهترین راه برای رسیدن به سودی منطقی و نسبتا پایدار ایجاد یک سبد سرمایه گذاری متشکل از بازارهای مختلف با ریسک های گوناگون است. توضیح این مسئله می تواند ساعت ها به طول بیانجامد و از حوصله این متن خارج باشد، اما تنها نکته مهم و اساسی که باید در خصوص تشکیل این سبد سرمایه گذاری بدانید این است که سبدی منطقی و درست طراحی می شود که بتواند مجموع ریسک سرمایه گذاری شما را در عدد مشخص و معقول نگه دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

در واقع برای مدیریت در دنیای سرمایه گذاری شما باید سبدی داشته باشید که بتوانید سرمایه گذاری پر ریسک خود را با یک سرمایه گذاری کم ریسک تر در مقابل هم قرار دهید و اینگونه از داشتن سود حداقلی و عدم کاهش سرمایه مطمئن شوید.

سرمایه گذاری با سرمایه ای کم!

یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص مدیریت سرمایه و استفاده از ابزار سرمایه گذاری وجود دارد این است که بسیاری از ما در زندگی عادی خود سرمایه در گردش چندان بالایی نداریم و نمی توانید در تمامی بازارهای مختلف به صورت فعال حضور داشته باشیم.

مدیریت ریسک و سرمایه

در کلام ساده تر سرمایه در گردش ما بعد از کسر هزینه های جاری به اندازه ای نیست که بتوان از آن در بازارهای مالی فارکس، ارزهای دیجیتال، بورس، طلا و ارز و ... استفاده کرد. این سرمایه شاید بتواند در یک یا دو بازار به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین عملا تشکیل یک سبد منطقی برای بسیاری از ما امکان پذیر نخواهد بود.

از طرف دیگر بازارهای مالی و سرمایه ای به تنهایی پر ریسک محسوب می شود و اگر بخواهید خارج از سبد سرمایه گذاری عمل کنید عملا ریسک بالایی را برای سرمایه خود به جان می خرید. حال سوال اینجاست، آیا برای سرمایه های کم امکان مدیریت سرمایه وجود ندارد؟ آیا ما به عنوان فردی عادی در جامعه نمی توانیم به شکل منطقی تری از دنیای سرمایه گذاری استفاده کنیم؟

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام همان مسیری است که می تواند با ریسک کم تر همان راهی باشد که بسیاری از ما دنبال آن هستیم. در این مسیر شما بر روی طرح های مختلف گروه های تجاری سرمایه گذاری می کنید. این سرمایه گذاری به شکل اعطای وام بوده، یعنی اصل سرمایه مسلما در پایان دوره به شما بازگردانده می شود. این در حالی است که شرکت تجاری سود مشخصی را برای طرح خود پیش بینی می کند و سعی دارد در پایان دوره علاوه بر اصل سرمایه سود تعیین شده را به شما بازگرداند.

در ایران این روش بر روی پلتفرم دونگی اجرایی می شود. در دونگی طرح های سرمایه گذاری اقتصادی و توجیهی مختلفی از سمت شرکت های گوناگون ارائه می شود و شما می توانید در دوره های مختلف (دو تا دوازده ماه) با تعهد بازگشت اصل سرمایه (در برخی موارد با تعهد پرداخت سود تعیین شده) با حداقل یک میلیون تومان اقدام به سرمایه گذاری کنید، همچنین این سرمایه گذاری بدون کارمزد و مالیات است. بنابراین عملا می توان گفت که دونگی برای یک سرمایه گذار تازه کار با سطح درآمدی و گردش مالی کم می تواند یک موقعیت عالی باشد. همچنین این پلتفرم برای یک سرمایه گذار حرفه ای می تواند موقعیتی محسوب شود که بتواند ریسک سبد سرمایه گذاری خود را تعدیل کند.  برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کرده و با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

به طور کلی مدیریت سرمایه یک اصل مهم برای رسیدن به موقعیت های مالی در زندگی محسوب می شود. هر فردی که بخواهد در زندگی موفق شود و به اهداف واقعی خود برسد باید بداند که مدیریت مالی و سرمایه دقیقا چیست و چه کارکردهایی دارد. همچنین مدیریت کردن سرمایه در ابعاد مختلف زندگی از جمله مسئله کسب و کار اهمیت بالایی دارد و به خوبی می تواند خودش را نشان دهد.

برای داشتن یک مدیریت درست در سرمایه ابتدا باید وضعیت مالی به درستی سنجیده شود. یعنی باید هر فرد برای خود یا کسب و کار خود اقدام به استخراج یک ترازنامه مالی کند. بعد از آن تعیین هدف و ایجاد پلکانی برای رسیدن به این هدف بر اساس همان ترازنامه ای که کشف شده مهم ترین کارهایی است که به عنوان مدیریت یک سرمایه انجام می شود.

یادتان باشد که مدیریت کردن یک سرمایه از طریق ده ها روش و ابزار امکان پذیر است و این خود شما هستید که تعیین می کنید کدام روش یا کدام مسیر می تواند کارایی بهتری برای شما داشته باشد که مسلما می توان سرمایه گذاری را یکی از مهم ترین و بهترین ابزارها در این مسیر دانست.

سوالات متداول

به طور کلی مدیریت کردن سرمایه زمانی امکان پذیر است که شما بتوانید واقعیت مالی خودتان را ببینید و آن را قبول کنید. بعد از آن سعی کنید بر اساس هدفی که تعیین می کنید این واقعیت مالی را بهبود ببخشید. این تمام کاری است که در مدیریت سرمایه انجام می شود.

بر اساس میزان دارایی و هدفی که دارید می توان از فرمول ها و ابزارهای مختلفی استفاده کرد، اما اگر بخواهیم به صورت کلی صحبت کنیم می توانیم سرمایه گذاری را به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزارها و فرمول های مدیریت کردن سرمایه بدانیم. در واقع سرمایه گذاری ابزاری است که برای سرمایه های خرد و کلان می تواند به عنوان یک اهرم عمل کند و باعث شود تراز مالی در وضعیت بهتری قرار بگیرد.