خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین کشور برای سرمایه گذاری در سال 2024

بهترین کشور برای سرمایه گذاری در سال 2024

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ مقالات

بهترین کشور برای سرمایه گذاری در خارج از ایران

منطقه جغرافیایی یا کشور برای سرمایه گذاری در گذشته چندان مطرح نبود، چرا که سرمایه گذار هر منطقه معمولا در دل مرزهای همان منطقه شروع به سرمایه گذاری می کرد. با گذشت زمان و گسترش ارتباطات و فناوری هایی مانند اینترنت عملا مرزها کمرنگ تر شدند و این سوال میان سرمایه گذاران مطرح شد که بهترین کشور برای سرمایه گذاری در 2024 کدام است؟

پاسخ این سوال به فاکتورهایی که قرار است آن ها را مورد بررسی قرار دهیم بستگی دارد. نکته ای که در همین ابتدای کار باید بدانید این است که سرمایه گذار موفق کسی است که بتواند خارج از تعصبات شخصی و اجتماعی عمل کند. احتمالا بارها در فیلم ها دیده باشید که تاجران معمولا در هیچ سمت یک جنگ نمی ایستند، آن ها از هر موقعیتی برای سود خود استفاده می کنند و این خاصیت سرمایه گذاران دنیای اقتصادی است. از این رو یک سرمایه گذار حرفه ای به دنبال سودآور ترین کشور جهت سرمایه گذاری است و این یک امر کاملا طبیعی محسوب می شود. ما نیز در این مقاله می خواهیم از جنبه های مختلفی به این مسئله بپردازیم و سعی کنیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست: 

کشور برای سرمایه گذاری و فاکتورهای آن

این که سراغ کدام کشور برای سرمایه گذاری برویم سوالی است که می توانیم آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم، اما مسئله ای که وجود دارد این است که ایرانی ها در بسیاری از کشورهای خارجی (به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی) از نظر قانونی و قوانین تحریمی امکان سرمایه گذاری به صورت مستقیم را ندارند. با این حال در ابتدا بدون در نظر گرفتن این مسئله سعی می کنیم بهترین کشور برای سرمایه گذاری در 2024 را کشف کنیم.

کدام کشورها در سال 2024 بهترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند؟

قبل از این که بخواهیم به فاکتورهای بهترین کشورها برای سرمایه گذاری در سال 2024 بپردازیم باید به این نکته توجه داشته باشید که منظور ما از انتخاب کشور برای سرمایه گذاری فارغ از مسئله بازارهای مالی جهانی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال است. به طور مثال می خواهیم بدانیم بورس کدام کشور برای سرمایه گذاری مناسب است و کدام کشور برای سرمایه گذاری می تواند موقعیت های اقتصادی و تجاری مناسبی فراهم بیاورد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

اقتصاد کلان و قدرت مالی

مسلما در انتخاب کشور برای سرمایه گذاری شناخت اقتصاد کلان و قدرت مالی آن کشور اهمیت دارد. اصلی ترین فاکتوری که در هر سرمایه گذاری توجه به آن اهمیت پیدا می کند این است که گردش مالی آن موقعیت اقتصادی یا آن جغرافیا تا چه اندازه بزرگ است؟

یادتان باشد که گردش های مالی بزرگ تر می توانند سود بیشتری برای سرمایه گذاران خود ایجاد کنند، از این رو در انتخاب کشور برای سرمایه گذاری باید سراغ کشورهایی رفت که دارای اقتصاد کلان و قدرت مالی بیشتری هستند. اینجاست که کشورهایی مانند آمریکا و چین و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان همواره به عنوان اصلی ترین مقاصد سرمایه گذاری شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

این دست از کشورها با توجه به گردش بالای مالی که در اختیار دارند می توانند سودآوری خوبی در بخش هایی مانند صنعت، تولید، بازارهای مالی و ... به سرمایه گذاران خود ارائه دهند.

حجم سالانه سرمایه گذاری خارجی

به جز اقتصاد کلان که می تواند نقش مستقیم و تعیین کننده ای در انتخاب کشور برای سرمایه گذاری داشته باشد، می توان به کمک فاکتور حجم سالانه سرمایه گذاری های خارجی به نکات جالب توجهی پی برد.

جذابترین کشور جهان جهت سرمایه گذاری ایرانی ها

حجم سالانه سرمایه گذاری خارجی نشان می دهد که چه درصدی از سرمایه گذاران به اقتصاد کشور اعتماد داشته اند و از طرف دیگر کدام یک از کشورها امکان رشد بیشتری خواهد داشت. در کلام ساده تر شناسایی این حجم ها می تواند نشان دهد که کدام کشورها می توانند اقتصاد موفق تری در آینده داشته باشند و سود بیشتری برای سرمایه گذاران خود به همراه بیاورند.

بر اساس آمارهای جهانی، در سال 2023 کشور آمریکا با جذب 3.3 تریلیون دلار رتبه اول در حجم سالانه سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده استف با اختلاف نسبتا زیادی کشور چین با جذب 1.8 تریلیون دلار در رده دوم قرار دارد. حضور این دو کشور در صدر کشورهای توانمند در جذب سرمایه گذاران خارجی به نظر یک امر عادی و قابل پیش بینی است. اما آیا می دانید کدام کشور در رتبه های سوم و چهارم این جدول قرار دارد؟

بیشتر بخوانید: چطور از سرمایه 5 میلیون تومان بیشترین سود را کسب کنیم؟

دو کشور هنگ کنگ و سنگاپور با جذب سرمایه های 1.2 و 1.1 تریلیون دلاری تواستند از کشورهایی مانند استرالیا، آلمان و انگلستان در جذب سرمایه گذارهای خارجی پیشی بگیرند. این رتبه بندی به خوبی نشان می دهد که طی سال میلادی گذشته دو کشور نسبتا کوچک هنگ کنگ و سنگاپور توانسته اند اعتماد سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهند و نشان دهند که پیشرفت های عظیمی را شروع کرده اند.

بر اساس این فاکتور بسیار مهم می توان گفت که می توان این دو کشور را به عنوان اصلی ترین گزینه های انتخاب کشور برای سرمایه گذاری بدانیم. از طرف دیگر با توجه به این که هنگ کنگ و سنگاپور کشورهایی هستند که از نظر سیاسی با ایران مشکل خاصی ندارند می توان به عنوان یکی از برترین کشور ها برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در سال 2024 به آن ها نگاه کرد.

فرصت های سرمایه گذاری

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که می تواند در انتخاب کشور برای سرمایه گذاری تاثیرگذار باشد این است که کدام کشورها چه فرصت های سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران خود ایجاد می کنند.

مناسب ترین کشور از لحاظ تنوع سرمایه گذاری

کاملا طبیعی است که هر سرمایه گذاری بر اساس استراتژی سرمایه گذاری و سبدی که در اختیار دارد شروع به سرمایه گذاری کند و به دنبال فرصت های مناسب خود باشد. بنابراین عملا نمی توان برای همه سرمایه گذاران کشورهای خارجی مناسب سرمایه گذاری را یکسان دانست.

برخی از سرمایه گذاران به هر دلیلی دوست دارند که در حوزه های تولیدی و صنعتی وارد شوند و برخی دیگر تنها به بازارهای مالی علاقه مند هستند. برای هر کدام از این سرمایه گذاران موقعیت های مختلف در کشورهای مختلفی وجود دارد. از طرف دیگر برخی از افراد به دنبال بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری هستند و برایشان فرقی نمی کند چه موقعیت های سرمایه گذاری وجود دارد، در این میان نیز کسانی هستند که می خواهند کم مالیات ترین کشور جهت سرمایه گذاری را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

برای هر کدام از این اهداف می توان کشور برای سرمایه گذاری خاصی معرفی کرد. آن چیزی که باید بدانید این است که داشتن ثبات اقتصادی، تنوع در فرصت های مالی و ایجاد امنیت های مالی و سرمایه گذاری مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند یک کشور را به عنوان جذاب ترین کشور جهان جهت سرمایه گذاری ایرانی ها و غیر ایرانی ها مطرح کند.

کشورهای خارجی مناسب سرمایه گذاری

به طور کلی از نظر فاکتورهایی که عنوان کردیم می توانیم کشورهایی ماند آمریکا، استرالیا، ژاپن، آلمان، و برخی از کشورهای شرق آسیا مانند هنگ کنگ را به عنوان بهترین کشور برای سرمایه گذاری در 2024 بدانیم.

بهترین کشور برای اقامت سرمایه گذاری

در این بین کشورهایی نیز هستند که در دسته دوم بهترین کشورها برای سرمایه گذاری قرار می گیرند، به طور مثال کشوری مانند قطر یا کشور امارات عربی از جمله بهترین کشور برای سرمایه گذاری در ملک  شناخته می شوند. با این حال آن چیزی که امروز برای سرمایه گذاران خارجی اهمیت دارد، داشتن تنوع در موقعیت های سرمایه گذاری و امنیت مالی است.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

یک سرمایه گذار دوست ندارد موقعیت های مالی خود را مدام تغییر دهد و سراغ سرمایه گذاری در کشورهای مختلف برود، این جابه جایی و مهاجرت مالی مستلزم هزینه های مختلف است، از این رو کشورهایی که بتوانند تنوع موقعیتی در سرمایه گذاری ایجاد کنند مسلما می تواند انتخاب مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی باشند.

اگر بخواهیم بر این اساس به موضوع نگاه کنیم می توانیم بهترین کشورهای برای سرمایه گذاری در 2024 را کشورهایی بدانیم که دارای موقعیت های مالی و سرمایه گذاری متنوعی در حوزه های مختلف باشند. بر اساس این نکته ای که عنوان کردیم داشتن بازارهای متنوع و ثبات اقتصادی می تواند راهکار مناسبی برای کشف کشور برای سرمایه گذاری به خصوص برای ایرانی ها باشد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در کشورهای مختلف در سال 2024

مهم ترین مزیت انتخاب کشور برای سرمایه گذاری این است که شما را با موقعیت های بیشتر و بهتری رو به رو می کند. به طور مثال لزوما شما قرار نیست در بازارهای مالی و سرمایه ای داخل کشور فعالیت داشته باشید و می توانید سراغ بازارهای جهانی بروید، از طرف دیگر بازارهای مالی جهانی مانند ارزهای دیجیتال و بازار فارکس تنها انتخاب های شما نخواهد بود.

مناسبترین کشور دنیا برای سرمایه گذاری

شما می توانید بر اساس استراتژی هایی که در اختیار دارید بهترین مکان دنیا برای سرمایه گذاری خارجی 2024 را پیدا کنید و سود بسیار بیشتری برای خود ایجاد نمایید. بنابراین داشتن تنوع موقعیت های مالی و سرمایه گذاری و همچنین سودآوری بیشتر از این موقعیت ها می تواند بهترین مزیت انتخاب کشور برای سرمایه گذاری باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

در کنار این ها خطرات از دست دادن اصل سرمایه و یا ایجاد زیانی غیر قابل جبران از مهم ترین معایب این نوع سرمایه گذاری است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که برای انتخاب یک کشور برای سرمایه گذاری باید به تمام ابعاد اقتصادی آن کشور مسلط باشید و بازارهای مالی آن را بشناسید. این مسئله ای است که حتی در با ثبات ترین کشور جهت سرمایه گذاری نیز وجود دارد و باید به آن توجه داشته باشیم.

با توجه به این مسئله می توان گفت که ریسک سرمایه گذاری در خارج از کشور بیشتر از سرمایه گذاری در اقتصادی داخلی است، از طرف دیگر این ریسک برای ایرانی ها کمی بیشتر می شود، چرا که تحریم های اقتصادی و مالی باعث شده است بسیاری از کشورها به صورت مستقیم امکان سرمایه گذاری در اختیار ایرانی ها قرار ندهند. از این رو ایرانی هایی که بخواهند دست به سرمایه گذاری خارج از ایران بزنند عملا همواره ریسک بلوکه شدن سرمایه و یا از دست دادن آن را به جان می خرند.

کرادفاندینگ و کاهش ریسک سرمایه گذاری خارج از ایران

بهترین کشور خارجی برای سرمایه گذاران کشوری است که تا حد امکان بتواند امنیت سرمایه گذاری را حفظ کند و تنوع بالایی در خصوص موقعیت های سرمایه گذاری در اختیار آن ها قرار دهد. کرادفاندینگ یکی از مسیرهایی است که این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می کند که علاوه بر موقعیت های سرمایه گذاری متنوع ریسک کمتری را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

در مفهوم کرادفاندینگ شرکت های اقتصادی و تجاری مختلف (فعال در انواع حوزه ها) با ارائه طرح های اقتصادی و توجیهی خود نیاز مالی خود را عنوان می کنند. به طور مثال شرکتی برای تولید یک محصول جدید نیاز یک میلیون دلار دارد، این نیاز مالی به واسطه سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار یکدیگر تامین می شود.

بهترین کشور برای مهاجرت با سرمایه گذاری 2024

نکته مهم این است که این نوع سرمایه گذاری معمولا با تضمین بازگشت اصل سرمایه و همچنین با سودی نسبتا قابل قبول صورت می گیرد. بنابراین برای سرمایه گذاران خارجی که شناخت کمتری نسبت به وضعیت اقتصادی کشور مقصد دارند و نمی دانند که کدام نوع موقعیت های اقتصادی مناسب است، می توانند از کرادفاندینگ بهره ببرند و علاوه بر حفظ تنوع در سرمایه گذاری ریسک کمتری را تجربه کنند.

سرمایه گذاری خارج از ایران با کرادفاندینگ

همانطور که در این مقاله بارها به آن اشاره شد پیدا کردن یک کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان کار چندان ساده ای نیست. بر این اساس سرمایه گذاران ایرانی امکان حضور در موقعیت های سرمایه گذاری برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی را ندارند. بنابراین کاملا مشخص است که استفاده از مسیر کرادفاندینگ و پلتفرم های مطرح جهانی در این حوزه برای سرمایه گذاران داخلی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در خارج و روش های ورود به بازارهای خارجی + مزایا و معایب

در این بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شرق آسیا می تواند گزینه مناسبی برای استفاده از کرادفاندینگ باشد. همانطور که عنوان شد کشورهایی مانند ژاپن، چین و هنگ کنگ توانسته اند رتبه های خوبی در جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشند. همچنین در این کشورها توجه زیادی به کسب و کارهای تولیدی و صنعتی وجود دارد. از این رو به نظر می رسد استفاده از مسیر کرادفاندینگ در این دست از کشورها می تواند گزینه مناسبی باشد.

البته در کنار همه این موارد  این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که در ایران نیز پلتفرم هایی مانند دونگی وجود دارد که امکان سرمایه گذاری و استفاده از مسیر کرادفاندینگ را برای سرمایه گذاران داخلی فراهم کرده است. در این پلتفرم امکان سرمایه گذاری با تضمین اصل سرمایه و همچنین سودآوری بیش از نرخ بهره بانکی ایجاد شده است.

سرمایه گذاری تضمین شده

راهنمای سرمایه گذاری در خارج از کشور در سال 2024

انتخاب بهترین کشور برای سرمایه گذاری در 2024 و بهترین موقعیت کار چندان ساده ای نیست. در این مسیر استراتژی و سبد سرمایه گذاری شخصی مهم ترین تاثیر گذاری را دارد. برخی از افراد دوست دارند که بر بازارهای مالی جهانی سرمایه گذاری کنند و برخی دیگر به دنبال کشورهای در حال توسعه مانند هنگ کنگ یا سنگاپور هستند.

آن چیزی که در بین تمامی سرمایه گذاران می تواند مشترک باشد این است که همه آن ها به دنبال کم ریسک ترین کشور جهت سرمایه گذاری هستند. کم ریسک بودن یک سرمایه گذاری نیز می تواند معانی مختلفی داشته باشد که مهمترین آن ها عدم کاهش اصل سرمایه یا از دست رفتن آن است. از این رو داشتن اقتصاد با ثبات بالا می تواند یکی از مهم ترین ویژگی های انتخاب کشور برای سرمایه گذاری محسوب شود.

در کنار این موارد، سرمایه گذاران همواره دوست دارند تنوع بالایی در انتخاب های خود داشته باشد، این تنوع بالا باعث می شود که سبد سرمایه گذاری متنوعی ایجاد کنند و از سود بالاتری نیز بهره مند شوند. همچنین کاهش ریسک های مختلف سرمایه گذاری از جمله ریسک کاهش اصل سرمایه می تواند برای سرمایه گذاران در هر جای دنیا وسوسه انگیز باشد. اینجاست که مشخص می شود چرا پلتفرم های کرادفاندینگ توانستند به سرعت رنگ و بوی بین المللی به خود بگیرند و یکی از عوامل مهم در جذب انواع سرمایه گذار خارجی باشند.

آن چیزی که به طور قطع می توان گفت این است که در رتبه بندی کشورها بر اساس شاخص های سرمایه گذاری در سال 2024، کشورهایی که بتوانند بیشترین استفاده از مفهوم کرادفاندینگ را داشته باشند نتیجه بهتری خواهند گرفت و جذب سرمایه بالاتری خواهند داشت. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری می‌توانید با کارشناس دونگی در تماس باشید.

سوالات متداول

ثبات اقتصادی، توانایی تامین امنیت مالی و همچنین حجم سالانه جذب سرمایه خارجی از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند در انتخاب کشور برای سرمایه گذاری تاثیر مستقیمی داشته باشند.

سرمایه گذاری در خارج از کشور به سبب عدم آشنایی و اشرافیت کامل سرمایه گذار با موقعیت های مختلف اقتصادی و ابعاد گوناگون آن عملا می تواند خطرناک باشد. زمانی که از مختصات اقتصادی یک کشور اطلاع کاملی ندارید نمی توانید به صورت دقیق و مشخص اقدام به سرمایه گذاری کنید.