خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری در خارج و روش های ورود به بازارهای خارجی + مزایا و معایب

سرمایه گذاری در خارج و روش های ورود به بازارهای خارجی + مزایا و معایب

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ مقالات

سرمایه‌ گذاری در خارج

سرمایه‌ گذاری در خارج کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی، همواره توجه بسیاری از افراد و نهادها را به خود جلب کرده است. در حالی که این نوع سرمایه گذاری می‌تواند برای اقتصاد کشورهای مورد نظر مفید باشد و منجر به افزایش رشد و توسعه اقتصادی شود، ایجاد فرصت‌های شغلی هم یکی دیگر از مزیت‌های مهم آن به شمار می‌رود. افراد می‌توانند از این روش به عنوان یک فرصت مناسب برای دستیابی به بازدهی بالا و تنوع اقتصادی بهره‌مند شوند. به همین دلیل، علاقه‌مندی افراد به موضوع سرمایه گذاری خارجی در ایران 1403 به عنوان یک فرصت سرمایه‌ گذاری و کسب درآمد استراتژیک قابل توجه است.

فهرست مطالب

منظور از سرمایه‌ گذاری در خارج چیست؟

برای اینکه بدانیم سرمایه گذاری خارجی چیست؟ به یاد داشته باشید این روش اغلب توسط مؤسسات مالی بزرگ انجام می‌شود که امیدوارند سبد سهام خود را متنوع کنند یا عملیات یکی از شرکت‌های فعلی خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهند. این روش اغلب حرکتی برای اهداف مقیاس‌پذیری یا کاتالیزوری برای تحریک رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

سرمایه‌گذاری در خارج

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها ممکن است دفاتر خود را در سراسر جهان گسترش دهند تا به استعدادها و ارتباطات جهانی دست یابند. برای نمونه می‌توان به گلدمن ساکس، جی پی مورگان، مورگان استنلی و سایر شرکت‌های بزرگ اشاره کرد. در موارد دیگر، برخی از شرکت‌ها ممکن است تأسیسات یا عملیاتی را برای سرمایه‌گذاری بر روی نیروی کار ارزان‌تر یا هزینه‌های تولید ارائه شده در کشورهای خاص در نظر داشته باشند. به هر طریق سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته و نوظهور می‌تواند گزینه مورد توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ باشد. 

چگونه خارج از ایران سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای پیدا کردن روش سرمایه گذاری در خارج از ایران باید به نوع سرمایه گذاری خود توجه داشته باشید.  به یاد بسپارید که سرمایه‌ گذاری در خارج معمولا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تعریف می‌شوند. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (direct investments) زمانی مد نظر است که سرمایه گذاران دارایی فیزیکی مانند ملک، کارخانه، کارگاه یا ماشین‌آلات را در یک کشور خارجی خریداری می‌کنند. در مقابل، سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم خارجی (indirect investments) زمانی مورد توجه است که سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های خارجی را خریداری می‌کنند که در بورس‌های مربوطه قابل معامله هستند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در فارکس در ایران + مزایا و معایب آن

به طور کلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ترجیح داده می‌شود، زیرا دارایی‌هایی که سرمایه‌گذار خریداری می‌کند بلندمدت تلقی می‌شوند. بنابراین، آنها در طول زمان به تقویت اقتصاد کشور خارجی هم کمک خواهند کرد. 

از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری‌های خارجی غیرمستقیم معمولا سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت‌تری هستند که همیشه برای رشد و توسعه اقتصاد یک کشور دیگر در طول زمان استفاده نمی‌شوند. در ادامه راهنمای سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی سعی می‌کنیم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که برای سال 1403 به آنها فکر کنید.

سرمایه گذاری خارجی

روش های ورود به بازارهای خارجی کدامند؟

سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور معمولا به دلیل اخذ اقامت دائم آن کشور انجام می‌شود. در واقع فرد با سرمایه گذاری و شرکت در بخش‌های اقتصادی کشور مقصد سعی دارد یکی از روش‌های مهاجرت را در نظر داشته باشد. البته نمی‌توان این حکم را برای همه افراد یکسان در نظر گرفت زیرا برخی از شهروندان ایرانی هم بدون هدف مهاجرت سعی دارند سرمایه گذاری در خارج از کشور را مد نظر داشته باشند تا رشد سرمایه را تجربه کنند.

به هر حال، بهترین روش‌هایی که می‌توانیم برای ورود به انواع بازارهای مالی خارجی به شما معرفی کنیم، عبارت‌اند از: 

سرمایه‌گذاری در بورس بین‌ المللی

بورس جهانی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در خارج است که شامل بیش از 60 بورس فعال در سراسر جهان می‌شود و به همه کاربران جهانی اجازه می‌دهد تا از مزایای سرمایه‌گذاری در آن استفاده کنند. این بورس‌های بین‌المللی در واقع بازارهای معاملاتی بورس‌های مختلف در کشورها هستند و به صورت کلی به آنها بازار بورس جهانی می‌گوییم. وقتی به دنبال نام بازارهای خارجی باشید با انواع بازارهای بورس جهانی به ترتیب زیر آشنا خواهید شد. 

بیشتر بخوانید: بهترین سهام برای خرید در بورس؛ راهنمای انتخاب شرکت ها برای سرمایه گذاری

  • بازار سهام: بورس اوراق بهادار نیویورک، بورس سهام NASDAQ، بورس اوراق بهادار هنگ کنگ، بورس اوراق بهادار توکیو، بورس سهام در بکن، بورس سهام شانگهای، بورس اوراق بهادار فرانکفورت و غیره از جمله معروف‌ترین آنها هستند.
  • بازار کالاها: به طور کلی، بازارهای کالا به سه دسته تقسیم می‌شوند: کالاهای سخت مانند طلا، نقره و فلزات، کالاهای نرم مانند قهوه و گندم و همچنین انرژی مانند نفت و گاز.
  • بازار اوراق بهادار: اغلب این اوراق بهادار توسط دولت‌ها صادر می‌شوند و به عنوان یک راه برای تأمین مالی برای آنها مورد استفاده هستند. به عنوان مثال، در ایران اوراق مشارکت وزارت‌خانه‌ها می‌تواند نمونه‌ای مناسب باشد.
  • بازار تبادلات ارزی: بازار تبادلات ارزی یا به عبارت دیگر بازار فارکس، یک نوع بازار بورس جهانی است که امکان معامله ارزهای مختلف را فراهم می‌کند. 

سرمایه‌گذاری در ارز خارجی

ارزهای دیجیتال در یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک‌چین اجرا می‌شوند که تمام تراکنش‌های به‌روز شده را ذخیره می‌کند. ارزهای دیجیتال جدید از طریق فرایند استخراج یا ماینینگ تولید می‌شوند که از قدرت کامپیوتر برای حل مسائل ریاضی پیچیده استفاده می‌کند.

بازارهای خارجی

علاوه بر ماینینگ، کاربران می‌توانند ارز دیجیتال را از صرافی‌ها خریداری کرده و در کیف پول دیجیتال ذخیره کنند. اما زمان سرمایه‌گذاری در خارج با این روش باید توجه داشت که ارز دیجیتال قابل لمس نیست و تنها یک کلید است که به شما امکان انتقال واحدهای رکورد شده در بلاک‌چین را به فرد دیگر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش سرمایه گذاری برای تازه کارها

برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، ابتدا باید یک صرافی معتبر انتخاب کنید. صرافی‌های بین‌المللی معروف مانند کوین بیس، بایننس و کراکن گزینه‌های مناسبی هستند، اما برخی از این صرافی‌ها در ارائه خدمات به کاربران ایرانی محدودیت دارند. بنابراین، توصیه ما استفاده از صرافی‌های معتبر داخلی است. برای اینکه احراز هویت شوید، باید در صرافی یک حساب کاربری باز کنید. البته در صرافی‌های غیرمتمرکز، فرآیند ثبت نام بسیار سریع و بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی است و شما می‌توانید با داشتن یک کیف پول دیجیتال، در عرض چند دقیقه حساب خود را در صرافی مورد نظر باز کنید و معاملات را انجام دهید.

انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای استفاده از روش های ورود به بازارهای خارجی هم می‌تواند چالش بزرگی باشد. برای پیدا کردن ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری، باید بازار را تحلیل کرده و معامله‌گران معروف را دنبال کنید.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌ گذاری خارجی

صندوق سرمایه گذاری (Mutual Fund)، یک ابزار مالی است که از دارایی‌های مختلفی از جمله اوراق بهادار، سهام، اوراق قرضه، جفت ارز و حتی دارایی‌های جدیدتر مانند ارزهای دیجیتال تشکیل شده است. اگر به دنبال این روش هستید، باید بدانید چه نکاتی را برای انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی باید در نظر گرفت؟

روش های ورود به بازارهای خارجی

یکی از نکات مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وجوه این صندوق‌ها توسط سرمایه گذاران مختلف تأمین می‌شود. سود و زیان دارایی‌های درون آنها نیز بین همه افراد برحسب سهم آنها تقسیم خواهد شد. در این روش سرمایه‌گذاری در خارج اصل ماهیت مشارکتی است که امکان مشارکت با حداقل سرمایه را فراهم می‌کند. مهم‌تر از آن، سرمایه گذاران نیازی ندارند با صرف زمان به دنبال روند قیمت دارایی باشند یا برای کسب دانش در مورد همه بازارهای مالی وقت بگذارند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای آینده را بشناسید! 

متولیان صندوق‌های سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های مدیریت مالی، کارگزاری‌ها و حتی مؤسسات مالی متمرکز مانند بانک‌ها هستند. هر صندوق بر اساس سیاست‌های خود در دارایی‌های خاصی سرمایه گذاری می‌کند و ساختار آنها با یکدیگر متفاوت است. عملکرد یک صندوق با سود و زیان کلی آن در یک دوره زمانی مشخص می‌شود.

زمان سرمایه گذاری در خارج از ایران با این روش به یاد داشته باشید که متولیان بازارهای مالی سنتی معمولا فهرستی از صندوق‌های سرمایه گذاری معتبر فعال در همان بازار را منتشر می‌کنند. با مراجعه به سایت یک صندوق سرمایه گذاری و ارائه مدارک خواسته شده می‌توانید عضو آن صندوق شوید و در سود و زیان آن شرکت کنید. هر شرکتی می‌تواند چندین صندوق با اهداف و ابزار مجزا داشته باشد. به همین دلیل معمولا در لیست صندوق‌های سرمایه گذاری در هر بازار مالی، نام‌های بسیار مشابهی را مشاهده می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در املاک خارجی

زمان ورود به بازارهای خارجی حتما با مسئله خرید املاک هم روبرو خواهید شد. به یاد بسپارید که شرایط خرید ملک توسط اتباع خارجی در کشورهای مختلف متفاوت است. بنابراین، شرایط و هدف شما تعیین می‌کند که کدام کشور برای خرید ملک مناسب است. 

سرمایه گذاری در خارج از کشور

به عنوان مثال، اگر هدف شما دریافت شهروندی یک کشور خارجی از طریق خرید ملک باشد، بهترین گزینه خرید آپارتمان در ترکیه است. پس از خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه، می‌توانید بلافاصله شهروندی و پاسپورت این کشور را دریافت کنید. اما حداقل مبلغ سرمایه‌ گذاری در خارج و بخش املاک ترکیه باید 250 هزار دلار باشد. در صورت خرید املاک با ارزش کمتر از این مبلغ، فقط می‌توانید اقامت ترکیه را بگیرید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مالیات بر درآمد املاک و مستغلات

همچنین اگر قصد دارید با خرید ملک در خارج از کشور، اقامت در یک کشور عضو حوزه شینگن اروپا را به دست آورید، یونان گزینه مناسبی است. یونان ارزان‌ترین برنامه ویزای طلایی اروپا را ارائه می‌کند. با خرید یک یا چندین ملک به ارزش حداقل 250 هزار یورو، می‌توانید اقامت یونان را برای خود و خانواده‌تان به دست آورید. همچنین شما نیازی به حضور در یونان ندارید و پس از 5 سال (با شرایط مشخصی)، می‌توانید برای دریافت شهروندی اقدام کنید.

اگر به دنبال یک گزینه ارزان‌تر هستید که بتوانید از طریق آن، اقامت در یک کشور معتبر اروپایی را به دست آورید، فرانسه هم گزینه خوبی است. تنها با پرداخت 70 هزار یورو، می‌توانید با خرید ملک در فرانسه، اقامت در این کشور را هم به دست آورید. البته این گزینه تحت شرایطی است که درآمد ماهیانه حداقل شما 1300 یورو باشد و مساحت خانه خریداری شده حداقل مقداری تعیین شده داشته باشد که به تعداد افراد خانواده شما بستگی دارد. به عنوان مثال، برای یک خانواده 4 نفره، مساحت خانه باید حداقل 41 متر باشد.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در خارج

بعد از آشنایی با روشهای ورود به بازارهای خارجی، مهم است که با مزایا و معایب این مسئله هم آشنا شویم. در واقع کار ما با بررسی نحوه ورود به بازارهای خارجی تمام نمی‌شود و باید وضعیت خودمان را هم نسبت به تمامی این موارد به خوبی بسنجیم. 

مزایای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی عبارت‌اند از: 

دسترسی به بازارهای بین‌المللی

سرمایه‌گذاری در خارج می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطرات وابستگی به یک بازار جداگانه را کاهش دهید و درآمد و سود خود را افزایش دهید.

افزایش انتقال فناوری و دانش فنی

سطح تکنولوژی و دانش فنی کشور را افزایش می‌دهد، به عنوان مثال کارفرمایان ممکن است دانش و تکنولوژی را به کارکنان جدید آموزش دهند و آنها را ماهرتر کنند.

دسترسی به منابع نامتناهی

این منابع می‌تواند شامل انواع منابعی مانند سرمایه، کارکنان ماهر و تمایل به دریافت تکنولوژی نوین باشد.


همچنین معایب سرمایه گذاری خارجی در ایران به شرح زیر هستند: 

مخاطرات سیاسی و اقتصادی

برخی کشورها ممکن است بر طبق قوانین خود برای سرمایه‌گذاران خارجی محدودیت قائل شوند و همچنین تغییرات در سیاست‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در سرمایه‌گذاری شده داشته باشد.

عدم آشنایی با زبان و فرهنگ محلی

عدم آشنایی با زبان محلی و فرهنگ کسب‌وکار می‌تواند باعث مشکلات در ارتباطات و فرایندهای کسب‌وکار شود.

نیاز به کنترل و نظارت بیشتر بر سرمایه

این امر می‌تواند به هزینه بیشتر و نیازمندی‌های سازمانی و بروکراسی در سایر کشورها منجر شود.

 

چه ریسک‌ها و چالش‌هایی در سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد؟

زمانی که به سرمایه گذاری خارج از ایران فکر می‌کنید، باید در مورد چالش‌های این مسئله هم تحقیقات دقیقی را انجام دهید. برخی از این موارد عبارت‌اند از: 

سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

  • هزینه‌های تراکنش قابل توجه: اصلی‌ترین موانع سرمایه‌گذاری خارج از کشور، هزینه‌های تراکنش بالا هستند. این هزینه‌ها بسته به بازار خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید، متفاوت خواهد بود و ممکن است شامل هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌های تبدیل ارز، هزینه‌های انتقال و هزینه‌های نگهداری سالانه باشد. بنابراین، باید این هزینه‌های اضافی را در کنار کمیسیون کارگزاری در نظر بگیرید.
  • نوسانات ارز: هنگامی که مستقیما در بازارهای منتخب برای سرمایه‌گذاری در خارج فعالیت می‌کنید، ابتدا باید ریال خود را با نرخ ارز کنونی به ارز خارجی تبدیل کنید. فرض کنید یک سهم خارجی را برای یک سال نگه داشته و سپس آن را فروخته و ارز خارجی را مجددا به ریال تبدیل کنید. بسته به جهت حرکت ارز داخلی، این امر می‌تواند به رشد سرمایه شما کمک کرده یا به آن آسیب برساند.
  • ریسک سیاسی: هنگام سرمایه‌گذاری خارج از کشور، باید محیط سیاسی کشور مورد نظر را هم بررسی نمایید. رویدادهای سیاسی می‌توانند بازارهای داخلی را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است منجر به نوسانات زیادی در آنها شوند. در بازارهای در حال توسعه، تصمیمات دولت و سیاست می‌تواند حتی به شرکت‌های برجسته هم آسیب برساند.

چه قوانین و مقرراتی برای سرمایه‌ گذاری خارجی رعایت باید کرد؟

زمانی که به سرمایه گذاری خارجی فکر می‌کنید، باید قوانین و مقررات کشور ایران را هم در نظر داشته باشید. مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های خارجی در جمهوری اسلامی ایران شامل قانون «تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی» و آئین‌نامه اجرایی آن است. همچنین، قوانین مربوط به راه‌اندازی و مدیریت فعالیت‌های اقتصادی در کشور نیز جزو این مجموعه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

به سرمایه‌گذاران بالقوه توصیه می‌شود که دقیقا با قوانینی که به منافع آن‌ها مرتبط می‌شود، آشنا باشند و اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشند. این آشنایی شامل قوانینی مانند موارد زیر است: 

  • قانون تجارت (که به تشکیل و مدیریت شرکت‌ها مربوط است)
  • ثبت شرکت، شعبه‌ها و نمایندگی‌های خارجی
  • قوانین صادرات و واردات
  • مالیات
  • حمایت از مالکیت معنوی و صنعتی

همچنین قوانین مربوط به اتباع خارجی هم شامل ورود، اقامت و پروانه کار، بانکداری، بیمه و همچنین مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که برای انجام امور روزمره شرکت ضروری خواهند بود. آشنایی با قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری در خارج به‌ طور قطعی تأیید و توصیه می‌شود.

انواع بازارهای مالی خارجی

و در آخر؛ سرمایه‌ گذاری در خارج یا کرادفاندینگ؟

با توجه به همه نکات ذکر شده، احتمال می‌دهیم بین سرمایه گذاری در ایران یا خارج از کشور مردد شده باشید. برای درک این مسئله به یاد بسپارید که سرمایه گذاری در بازارهای خارجی و کرادفاندینگ هر دو راه‌های مؤثری برای جذب سرمایه و تأمین منابع مالی برای توسعه و کسب‌و‌کارها هستند. اما، کرادفاندینگ به عنوان یک روش سرمایه گذاری که از طریق فروش اوراق قرضه برای رشد مشاغل کوچک و متوسط انجام می‌شود، می‌تواند بسیاری از مزایا مورد نظر ایرانیان را به آنها ارائه دهد. 

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

از جمله این مزایا می‌توان به کاهش ریسک مالی با تنوع بخشی به سرمایه، افزایش پایداری مالی، جلوگیری از بدهی بلند مدت و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران اشاره کرد. همچنین، کرادفاندینگ می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا بدون بدهی و فشارهای مالی زیاد، سرمایه‌گذاری کرده و رشد کنند. به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که کرادفاندینگ به عنوان یک روش سرمایه گذاری مطمئن‌تر و کم‌ریسک‌تر نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای خارجی مورد توجه است و می‌تواند برای کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران مزیت قابل توجهی داشته باشد.

سرمایه گذاری تضمین شده

دونگی، به عنوان یکی از معتبرترین پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) برای کسب‌وکارها شرایط به دست آوردن این مزایا را برای شما تسهیل کرده است. برای استفاده از این شرایط کافی است طرح‌های تأیید شده توسط سازمان فرابورس را بررسی کرده و با بررسی برآورد سود یک‌ساله، دوره سرمایه گذاری و نرخ بازده داخلی ماهانه سبد سرمایه گذاری خود را طراحی کنید. در نهایت شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره سرمایه گذاری سایت دونگی، مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

سوالات متداول

سرمایه گذاری در خارج می تواند مزایا زیادی از جمله آشنایی با بازارهای بین المللی و تنوع ارزی را به همراه داشته باشد.

انتخاب میان بازارهای معرفی شده به شرایط و اهداف شما بستگی دارد. برای نمونه اگر قصد مهاجرت دارید، خرید ملک می تواند گزینه بهتری نسبت به خرید ارز دیجیتال باشد.