خانه / وبلاگ و مقالات / راهنمای جامع سرمایه گذاری بلند مدت + ریسک ها و مزایا

راهنمای جامع سرمایه گذاری بلند مدت + ریسک ها و مزایا

۱۴۰۳/۰۳/۲۰ مقالات

سرمایه گذاری بلند مدت

افرادی که تصمیم دارند تا به قسمتی از سرمایه خود برای بلندمدت کاری نداشته باشند، سرمایه گذاری بلند مدت اولین گزینه‌ای است که باید به سراغش بروند. نگهداری پول به صورت بلندمدت اشتباه است و جدای از کاهش ارزش آن، فرصت‌های بسیاری برای کسب سود بیشتر از تورم هم از دست می‌رود. بنابراین اگر شما هم به سرمایه‌گذاری طولانی مدت علاقه‌مند هستید، در این مطلب ضمن بررسی تعریف، هدف و انواع سرمایه‌ گذاری‌ های بلند مدت، معیارهای بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت در 1403 را هم معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب:

سرمایه گذاری بلند مدت چیست؟

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، همه می‌دانند که خرید دارایی به هدف رشد قیمت می‌شود سرمایه‌گذاری. اما این تعریف همواره درست نیست. گاهی ممکن است سرمایه‌گذاری به عنوان مشارکت در یک فعالیت تولیدی باشد که به منظور ایجاد سود بیشتر در آینده قسمتی از سرمایه را وقف آن می‌کنند. در این حالت، شما انتظار بازدهی آنی ندارید و افق زمانی شما حداقل 3 تا 5 ساله است.

سرمایه‌گذاری طولانی مدت

سرمایه گذاری بلند مدت یعنی شما با افق دید بیشتر از 3 تا 5 سال سبدی از دارایی‌های مختلف را داشته باشید و با مدیریت ریسک درست، بدون توجه به تغییرات قیمت در کوتاه‌مدت، آن را به حال خودش رها کنید! در چنین شرایطی اگر گزینه‌های مناسبی را خریداری کرده باشید، بعد از گذشت بازه زمانی سرمایه‌گذاری، شاهد رشد مطلوب دارایی خود خواهید بود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

بنابراین سرمایه‌گذاری طولانی مدت یعنی اختصاص سرمایه به دارایی‌هایی مشخص، برای بازه زمانی حداقل 3 ساله و با هدف حفظ ارزش سرمایه و رشد تدریجی سود آن.

انواع سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت کدام‌ها هستند؟

وقتی به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد. از خرید طلا تا خرید ارزهای دیجیتال. اما شما باید توجه داشته باشید که در این نوع سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک حرف اول را می‌زند. کسب بازدهی زمانی مطلوب است که میزان ریسک تحمیلی آن به سبد شما منطقی باشد. بدون کنترل ریسک، سرمایه‌گذاری بلندمدت نمی‌تواند یک روش ایمن برای حفاظت و رشد سرمایه شما باشد.

برای همین، مهم است که در نگاه بلندمدت به هر دارایی به میزان ریسکی که دارد سرمایه اختصاص دهید. برای مثال خرید ارزهای دیجیتال می‌تواند یک انتخاب عالی برای تنوع بخشیدن به سبد و استفاده از پتانسیل رشد قیمت آن باشد. اما اختصاص تمام سرمایه‌تان به این نوع دارایی، توسط هیچ مشاور سرمایه‌گذاری و هیچ فرد آگاهی توصیه نمی‌شود.

در ادامه برخی از محبوب‌ترین انواع سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت را معرفی می‌کنیم.

خرید سهام یا صندوق‌های سهامی

یکی از اولین گزینه‌هایی که برای سرمایه گذاری بلند مدت پیشنهاد می‌شود، مراجعه به بازار بورس و خرید سهام یا صندوق‌های سهامی است. سهم‌هایی که بنیادی خوبی دارند و به صورت متوالی رشد سودآوری داشته‌اند، می‌توانند گزینه‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت باشند. خرید سهام بنیادی برای بلند مدت یکی از روش‌های کم‌ریسک و پربازده است.

استفاده از ابزارهایی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از آن‌جهت که صندوق‌ها طیف متنوعی از سهم‌ها را در سبد خود دارند، می‌تواند تا حدودی ریسک کوتاه مدت را هم کاهش دهد. البته  در نهایت توصیه می‌شود تا سبدی از سهام، صندوق سهامی و صندوق طلا را به عنوان سبد سرمایه‌گذاری بورسی خود برای بلندمدت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

املاک و مستغلات

خرید املاک و زمین از دیگر گزینه‌های محبوب بین ایرانی‌ها برای سرمایه گذاری بلند مدت است. پیدا کردن زمین‌هایی با پتانسیل رشد قیمت بالا و همچنین خرید املاک در مناطقی که از رشد قیمت مسکن جا مانده‌اند، گزینه‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.

بهترین سرمایه گذاری بلند مدت

در این نوع از دارایی، به تازگی محدودیت‌هایی با اعمال مالیات بر خانه‌های خالی ایجاد شده است که اگر به آن‌ها توجه نکنید، ممکن است بازدهی سرمایه‌گذاری شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه اگر قصد سرمایه‌گذاری طولانی مدت در بازار مسکن را دارید، حتماً با یک مشاور سرمایه‌گذاری در این حوزه مشورت کنید.

طلا

طلا به عنوان یک دارایی امن در بحران‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین پتانسیل بالایی که در صنایع مرتبط به تکنولوژی دارد، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران است. البته توصیه نمی‌شود برای بلند مدت تمام سبد خودتان را به طلا اختصاص دهید اما حضور طلا به عنوان بخشی از سرمایه گذاری بلند مدت شما توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در طلا چه مزایا و معایبی دارد؟

برای خرید طلا می‌توانید از خرید طلای آب‌شده و بدون اجرت یا خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که معاف از مالیات هم هستند استفاده کنید. دست شما برای انتخاب روش خرید طلا باز است و بر حسب تمایل و هزینه-فایده‌ای که برای خودتان دارید، می‌توانید تصمیم‌گیری نمایید.

کرادفاندینگ

کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی روشی است که با آن می‌توانید در یک فعالیت اقتصادی پربازده مشارکت کنید و در ازای مشارکت خود، در بازدهی و سودسازی آینده آن شریک شوید. کرادفاندینگ روش خوبی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری شماست و با توجه به نگاه بلندمدت آن، یکی از انواع سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است. اختصاص بخشی از سرمایه به کرادفاندینگ می‌تواند ضمن کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری شما، بازدهی سبدتان را به شکل مطلوبی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

مزایای سرمایه گذاری طولانی مدت

برخلاف نگاه کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری که استرس بالایی از بابت نوسان‌های قیمت دارد، سرمایه گذاری بلند مدت روش بهتری برای رشد دادن سرمایه است. در سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه شما حرفه‌ای‌تر می‌شود و به جای توجه به جزئیات کم‌اهمیت، به اصل سودآوری دارایی و ارزشی که می‌تواند در آینده خلق کند توجه می‌کنید. در ادامه مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری بلندمدت را بررسی می‌کنیم.

پرسود ترین سرمایه گذاری بلند مدت

کاهش اضطراب در سرمایه‌گذاری

در نگاه بلندمدت، دیگر نگران مواردی از جمله کاهش قیمت در کوتاه‌مدت یا اثرگذاری تغییرات جزئی سیاسی و اقتصادی در قیمت نخواهید بود. از آنجاکه در سرمایه گذاری بلند مدت یک برنامه زمانی بلندتر از 3 سال دارید، می‌دانید که این تغییرات و نوسان‌های کوتاه‌مدت اثری بر رشد ارزش دارایی شما نخواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

امکان ایجاد سود مرکب

وقتی به جای تغییر دادن مداوم دارایی مورد سرمایه‌گذاری (کاری که در نگاه کوتاه‌مدت و نوسانگیری رایج است) اقدام به خرید دارایی با نگاه به آینده می‌کنید، می‌توانید از مزایای سود مرکب نیز بهره‌مند شوید. سود مرکب یعنی اینکه از سود سرمایه‌گذاری خود نیز سود دریافت کنید. کسب سود مرکب تنها زمانی محقق می‌شود که به مدت زمان کافی در یک سرمایه‌گذاری سودده اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

در مقایسه با روش‌های کوتاه‌مدت یا نوسانگیری، شما در نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری، ریسک بسیار کمتری را متحمل می‌شوید. علت این مسئله هم بی‌اهمیت شدن نوسان‌های کوتاه‌مدت و تغییرات فاکتورهای مؤثر بر بازارهاست. برای مثال، اگر شما یک بازه 6 ماهه برای خرید سهم خود در نظر بگیرید، ممکن است به دلایلی مثل ایجاد رکود در بازار یا رشد نرخ بهره، نتوانید بازدهی مطلوب خود را کسب کنید. اما در نگاه 5 ساله، سهم بنیادی با رشد سودآوری و ایجاد سود مرکب مسیر خودش را می‌رود و سرمایه شما به صورت تدریجی رشد می‌کند. در این نگاه، تغییرات جزئی و کوتاه‌مدت دیگر اهمیتی ندارند.

ریسک‌های سرمایه گذاری بلند مدت

با وجود تمام مزایایی که نگاه بلندمدت به شما می‌دهد، ریسک‌ها و معایب سرمایه گذاری به صورت طولانی مدت نیز باید در نظر گرفته شوند. توجه به این ریسک‌ها ضمن اینکه باعث می‌شود آگاهانه دارایی خود را انتخاب کنید، می‌تواند در استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت شما نیز مؤثر باشد.

برخورد به دوره رکود بازارها

هر بازار یک دوره رونق و یک دوره رکود دارد که به صورت چرخه‌ای تکرار می‌شوند. نگاه بلندمدت نگاه مطلوب سرمایه‌گذاری است اما این ریسک را هم دارد که شما با برخورد به دوره رکود یک بازار، نتوانید به صورت مرتب به کسب سود بپردازید و به اصطلاح سرمایه شما در آن بازار بخوابد یا راکد بماند. البته که اگر صبر یا زمان کافی بگذارید، با رسیدن به دوره رونق، کسب بازدهی از سرمایه‌گذاری در نهایت به میزان بازدهی انتظاری شما خواهد رسید.

نیاز فوری به سرمایه

فرض کنید برای یک دوره پنج ساله اقدام به خرید دارایی کرده‌اید و قبل از رسیدن سال پنجم، به هر دلیلی نیاز فوری به آن سرمایه پیدا کنید. در چنین شرایطی امکان دارد به دلایل مختلف، مثل رکود در بازار، بازدهی موردانتظار خود را کسب نکرده باشید ولی چون به آن سرمایه نیاز دارید، مجبور به فروش دارایی خود شوید. همچنین اگر دارایی شما در یک بازاری باشد که نقدشوندگی فوری ندارد (مثل بازار املاک) شما مجبور می‌شوید تا برای فروش فوری و دسترسی سریع به سرمایه، دارایی خود را زیر قیمت بازار به فروش برسانید.

انواع سرمایه گذاری های بلند مدت

تغییرات سیاسی و اقتصادی

درست است که تغییرات سیاسی و اقتصادی با دامنه تأثیرگذاری محدود در سرمایه‌گذاری بلندمدت شما اثرگذار نیست، اما برخی از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی هستند که دامنه گسترده‌تری دارند. شرایطی مثل وضع مالیات‌های سنگین برای شرکت‌های فعال در بورس یا تغییر سیاست‌گذاری نرخ فروش شرکت‌ها از دسته ریسک‌هایی هستند که می‌توانند سودسازی بلندمدت یک شرکت را هم تحت تأثیر قرار دهند.

وضع مالیات بر خانه‌های خالی و اجرایی کردن آن نیز مشابه همین موارد، از جمله تغییراتی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دشوار سازد. ریسک واردات گسترده خودرو برای بازار خودرو، تغییرات سیاست زیست‌محیطی در رابطه با زمین‌های کشاورزی و موارد مشابه دیگر در بازارهای مختلف، از جمله ریسک‌های سرمایه گذاری بلند مدت در آن بازار محسوب می‌شوند.

بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در 1403

اگر قصد دارید امسال شروع به سرمایه‌گذاری بلندمدت کنید، باید معیارهایی برای انتخاب یک یا چند دارایی داشته باشید. پیشنهاد همیشگی مشاوران سرمایه‌گذاری، چینش یک سبد سرمایه‌گذاری بلندمدت به جای خرید تنها یک دارایی است. در ادامه معیارها و ویژگی‌هایی را بررسی می‌کنیم که باید در انتخاب بهترین سرمایه گذاری بلند مدت آن‌ها را درنظر بگیرید.

نقدشوندگی مناسب

درست است که برخی از دارایی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری بلندمدت پیشنهاد می‌شوند، نقدشوندگی فوری ندارند اما مهم است که از نظر نقدشوندگی، رتبه خوبی داشته باشند! نقدشوندگی اصل اساسی هر دارایی برای سرمایه‌گذاری است و بدون در نظر گرفتن نقدشوندگی، امکان راکد شدن سرمایه شما در یک بازار بالاست.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

کاهش ریسک افت سرمایه

در سرمایه گذاری بلند مدت باید به سراغ دارایی‌هایی بروید که با خلق ارزش، رشد سودآوری دارند و احتمال افت سرمایه را اندک می‌سازند. برای همین است که خرید ارزهای دیجیتال برای بلندمدت و با سرمایه زیاد توصیه نمی‌شود. احتمال افت سرمایه به هر دلیلی در چنین بازارهایی زیاد است و جبران چنین ضررهایی هم کار آسانی نیست.

تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، بسیار مهم است که یک سبد از دارایی‌ها را داشته باشید. برای مثال، همواره داشتن طلا در سبد سرمایه‌گذاری بلندمدت به عنوان دارایی امن و برای پوشش ریسک توصیه می‌شود. تنوع‌بخشی به سبد با کاهش ریسک، باعث ایجاد بازدهی بهتر در بلندمدت می‌شود.

کرادفاندینگ؛ راه‌حل نوین سرمایه‌گذاری

یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند پربازده‌ترین سرمایه گذاری طولانی مدت در 1403 باشد، کرادفاندینگ است. با توجه به شرایط رکودی بازارها و ریسک‌های مختلفی که در اقتصاد ایران وجود دارد، انتخاب طرح‌های کرادفاندینگ برای بخشی از سبد سرمایه‌گذاری، گزینه خوبی برای مدیریت ریسک است.

دونگی؛ پلتفرم امن کرادفاندینگ در ایران

دونگی به عنوان یکی از فعال‌ترین پلتفرم‌های کرادفاندینگ در ایران شرایطی را برای شما فراهم کرده تا با مطالعه طرح‌های مختلف، بتوانید گزینه‌هایی که احتمال بازدهی بیشتری دارند را انتخاب کنید و در مدت سرمایه‌گذاری، خیالتان از بابت سرمایه و رشد آن راحت باشد. در ادامه برخی از مزایایی که دونگی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت فراهم کرده است را مرور می‌کنیم.

اخذ وثایق معتبر

تمامی سرمایه‌پذیرهایی که در دونگی اقدام به ارائه طرح سرمایه‌ گذاری و جذب سرمایه می‌کنند، باید وثایق معتبر ارائه کنند. اخذ این وثایق نشان از توانمندی سرمایه‌پذیر در اجرای تعهدات دارد. شما با برخورداری از این قابلیت، می‌توانید بدون نگرانی از بابت اصل سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

برخی از طرح‌های دونگی با ارائه ضمانت‌نامه بانکی، تعهد پرداخت اصل سرمایه و در برخی موارد، سود تخمینی سرمایه‌گذاران را پذیرفته‌اند. در چنین طرح‌هایی ریسک سرمایه‌ گذاری شما به شدت کاهش یافته و نزدیک به صفر می‌شود!

ارائه گزارش ارزیابی ریسک

دونگی با ارائه گزارش تخصصی ارزیابی ریسک به شما کمک می‌کند تا به صورت کامل با جزئیات هر طرح آشنا شده و بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در گزارش ارزیابی ریسک، وثایق اخذشده به شما نشان داده می‌شود و همچنین نحوه محاسبه سود تخمینی سرمایه‌گذاری نیز برایتان توضیح داده می‌شود.

تنوع طرح‌های سرمایه‌گذاری

در دونگی شما با تنوع بالایی از طرح‌های سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستید. طرح‌هایی از صنایع مختلف و فعالیت‌های مختلف که بر حسب تمایل خود قادر به انتخابشان هستید. از آنجاکه سرمایه‌گذاری در کرادفاندینگ با یک میلیون تومان هم امکان‌پذیر است، شما می‌توانید سبدی از طرح‌ها را انتخاب کرده و یک سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی تشکیل دهید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

سرمایه‌گذاری با چند کلیک

برخی از افراد تا نام سرمایه‌گذاری را می‌شنوند، گمان می‌کنند که فرایندی طولانی و دشوار در انتظارشان است. در نتیجه ممکن است از سرمایه‌گذاری پشیمان شوند. دونگی شرایطی فراهم کرده است تا بتوانید با چند کلیک اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح دلخواه خود کنید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

انتخاب سرمایه‌گذاری بلند مدت روشی است که می‌تواند برای همه جواب بدهد! برای همین اگر سرمایه‌ای دارید که می‌خواهید برای آینده خود پس‌انداز کنید، باید به سراغ بهترین سرمایه گذاری بلند مدت بروید. فراموش نکنید که پرسودترین سرمایه گذاری بلند مدت اگر ریسک بالایی داشته باشد، گزینه مطلوبی برای شما نخواهد بود. همواره به استراتژی سرمایه‌گذاری طولانی مدت خود پایبند باشید و سبدی از دارایی‌های مناسب با نگاه حداقل 3 تا 5 ساله تشکیل دهید. در این مطلب ضمن بررسی انواع روش‌هایی که در اختیار شماست، برخی از گزینه‌های مطلوب مانند کرادفاندینگ را هم معرفی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

سوالات متداول

بهترین گزینه، گزینه ای است که بازدهی انتظاری آن متناسب با ریسک سرمایه گذاری باشد. کرادفاندینگ با ارائه طرح هایی با ضمانت نامه بانکی، ریسک سرمایه گذاری بلندمدت را کاهش داده و به عنوان یکی از گزینه های سبد سرمایه گذاری شما، پیشنهاد می شود.

در سرمایه گذاری بلندمدت نگاه شما به خلق ارزش و رشد سودآوری دارایی است اما در نگاه کوتاه مدت شما به دنبال کسب بازدهی از نوسان های قیمت هستید.

صبر و انتخاب دارایی های مناسب دو اصل موفقیت در سرمایه گذاری بلند مدت است.

بله. این روش به همه توصیه می شود. البته افراد با روحیه ریسک پذیری متفاوت می توانند دارایی های متفاوتی را برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کنند.