خانه / وبلاگ و مقالات / کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده

کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده

۱۴۰۲/۱۰/۲۴ مقالات

کسب و کارهای کوچک پرسود

کسب و کارهای کوچک پرسود بسیاری در دنیا طراحی و اجرا شده اند. این کسب و کارهای به ظاهر کوچک نشان دادند که هزینه اولیه یا گردش مالی پایین نشان دهنده توان واقعی یک شرکت نیست. بلکه این بازار هدف و درآمدزایی است که می تواند کسب و کار کوچک تولیدی را در برابر ابر تولیدکنندگان قرار دهد. حال به نظر شما کدام یک از کسب و کار با سرمایه کم پرسود این قدرت و توانایی را دارند؟ آیا امکان راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود در ایران هم وجود دارد؟ کسب و کار کوچک سود آور در ایران کدام ها بودند؟ در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت و بررسی می کنیم که چگونه یک کسب و کار کوچک و موثر برای خود داشته باشیم.

کسب و کارهای کوچک پرسود مفهومی است که امروز در اقتصاد کلان بسیاری از کشورهای بزرگ جهان از جمله چین و آمریکا به عنوان کسب و کارهای اساسی و مهم تلقی می شود. اهمیت کسب و کارهای کوچک پرسود را می توان در این دانست که چند کسب و کار با سرمایه کم می توانند در کنار یکدیگر گردش مالی برابر با یک کارخانه مهم و بزرگ در کشور ایجاد کنند. از طرف دیگر راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم پرسود به هزینه اولیه کمتری نیاز دارند، از این رو می توان این موارد را در دسته مشاغل کم هزینه قرار داد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اولا کدام دسته از مشاغل را می توان در دسته شغل های کوچک پرسود قرار داد و ثانیا چگونه می توانیم چنین کاری را راه اندازی کنیم؟

فهرست مطالب:

کسب و کار با سرمایه کم

تعریف کسب و کارهای کوچک پرسود

کسب و کارهای کوچک پرسود به چه معنی است؟ تعریف این مفهوم می تواند به ما چارچوب و قالبی بدهد که بتوانیم بر اساس آن مشاغل مختلف را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم آیا می توان این شغل را به عنوان یک کسب و کار کوچک سودآور شناخت یا خیر؟

در عنوان " کسب‌و‌کارهای کوچک پرسود" دو مفهوم بسیار مهم به کار رفته شده است. کوچک بودن یک کسب و کار در کنار سودآوری آن این دو مفهوم را شکل داده اند. بنابراین با بررسی هر کدام از این مفاهیم به صورت جداگانه و در کنار یکدیگر قرار دادن نتایج به دست آمده احتمالا بتوانیم به مفهوم واحد کسب و کار کوچک سود آور برسیم.

از طرف دیگر بررسی هر کدام از این مفاهیم به صورت جداگانه این قدرت را در اختیار ما قرار می دهد که دسته بندی های دقیق تری در خصوص مشاغل برای خود داشته باشیم. یعنی بدانیم چه مشاغلی را اساسا پر سود و چه مشاغلی را بزرگ یا کوچک می خوانند.

کسب و کار کوچک

اولین مفهوم در عنوان " کسب و کارهای کوچک سودآور" ویژگی کوچک بودن کسب و کار است. حال سوال این است که چه زمانی می توان یک کسب و کار را کوچک تلقی کرد؟

شاید عناصر و فاکتورهای مختلفی در ذهن شما وجود داشته باشد که بتوان بر اساس آن یک کسب و کار را کوچک بدانیم. به طور مثال اگر مغازه یا محل کسب و کار کوچک و محقر به نظر برسد، می توان گفت که این کسب و کار کوچک است و یا این که اگر تعداد مشتریان یک کسب و کار کمتر از چیزی باشد که تصور می کنیم، می توانیم این کسب و کار را کوچک بدانیم.

واقعیت این است که هیچ کدام یک از این موارد نمی تواند دلیل کافی یا حتی درستی برای نشان دادن کوچک بودن یک کسب و کار باشد. ممکن است آن کسب و کار در همان دفتر محقر خود روزانه هزار میلیارد تومان گردش حساب داشته باشد و آن کسب و کار با تعداد مشتریان محدود خود بتواند گردشی بسیار بالایی از جریان مالی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 50 میلیون [10 ایده پر سود]

بنابراین معیارهای ظاهری و یا آن چیزی که فکر می کنیم در دنیای اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است نمی تواند در بزرگ یا کوچک بودن یک کسب و کار تاثیر مستقیمی داشته باشد.

تنها یک فاکتور است که نشان می دهد آیا می توان کسب و کار را کوچک بدانیم یا خیر؟ گردش مالی مهم ترین و شاید تنها عنصر تشخیص دهنده قوی در تعیین بزرگی یا کوچکی یک کسب و کار است. توجه داشته باشید که گردش مالی مفهومی کاملا مجزا از سود یا ضرر است.

گردش مالی بدین معنی است که یک کسب و کار بر اساس چه میزان از جریان مالی فعالیت می کند. به طور مثال یک کسب و کار بر اساس گردش مالی ده میلیارد تومانی مدیریت می شود و یک کسب و کار دیگر تنها با گردش مالی ماهانه صد میلیون تومان سودآوری خود را ایجاد کرده است.

بنابراین کسب و کار با سرمایه کم را می توان به عنوان یک کسب و کار کوچک در نظر گرفت. حال ممکن است تعاریف مختلفی از کم بودن سرمایه وجود داشته باشد. به طور مثال برای برخی صد میلیون سرمایه بزرگی است و برای دیگری این سرمایه هزینه ای محسوب نمی شود.

از نظر اقتصاد امروز شاید بتواند کسب و کارهایی با سرمایه های تا حدود یک میلیارد تومان را در دسته کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار داد. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که در برخی از کشورها تعداد کارمندان و نوع هیئت مدیره نیز در تعیین بزرگی یا کوچکی یک کسب وکار می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد.

شغل های کوچک پرسود

سودآوری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مفهوم دیگری که در خصوص کسب و کارهای کوچک پرسود وجود دارد، مسئله سودآوری است. در واقع ما باید بدانیم که سودآوری چیست و چگونه محاسبه می شود؟ آیا ایجاد درآمد، تنها مسیر سودآوری برای یک شرکت محسوب می شود؟ همچنین خواهیم دانست که سودآوری یک کسب و کار چه ارتباطی با گردش مالی آن خواهد داشت.

سود از دید بسیاری از افراد جامعه به معنای افزایش درآمد و کسب سرمایه ای بیش از هزینه است، به طور مثال اگر شما برای یک کسب و کار ده میلیون تومان هزینه کرده باشید، اگر بتوانید ده میلیون و پانصد هزار تومان درآمد ایجاد کنید بدین معنی است که شما 500 هزار تومان سودآوری در این روند برای خود و کسب و کاری که دارید ایجاد کرده اید، اما از نظر اقتصادی این تعریف دقیقی از مفهوم سود نیست.

بیشتر بخوانید: 10 پیشنهاد برای راه اندازی کسب و کار با 1 میلیارد تومان

داستایوفسکی نویسنده بزرگ روسی معتقد است برای شناخت مفهوم زندگی باید مرگ را شناخت. ما نیز برای این که بتوانیم سود را بشناسیم باید بدانیم زیان و ضرر به چه معناست و در دنیای اقتصاد چگونه تعریف می شود.

تعریف سود با زبان زیان

زیان یا همان ضرر مالی را در هر فعالیت اقتصادی یا تجاری مانند یک کسب و کار یا یک سرمایه گذاری می توان مشاهده کرد. زیان به سه دسته کاهش میزان سرمایه، کاهش ارزش سرمایه و حبس سرمایه تقسیم بندی می شود. اگر بخواهیم ساده تر هر کدام از این مفاهیم را توضیح دهیم، کاهش میزان سرمایه به حالتی گفته می شود که سرمایه فعلی شما بر اساس یک فعالیت اقتصادی کمتر از سرمایه پیش از شروع آن فعالیت باشد. این اتفاقی است که شاید در مسیر راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود بارها به آن برخورد کنید.

کاهش ارزش سرمایه به شرایطی گفته می شود که توان و قدرت سرمایه فعلی شما کمتر از زمان شروع فعالیت اقتصادی شما باشد. ممکن است در طول این فعالیت میزان سرمایه تغییری نکرده باشد و یا حتی افزایش هم پیدا کند اما بر اساس مفاهیمی مانند تورم قدرت اقتصادی آن سرمایه کاهش پیدا کند، یعنی میزان افزایش سرمایه کمتر از درصد تورم باشد.

حالت سوم شرایطی است که شما سرمایه خود را در موقعیتی اقتصادی قرار می دهید که مانند زندان عمل می کند، یعنی مانع از این می شود که شما بتوانید همین سرمایه را آزاد کرده و در موقعیت بهتری استفاده کنید. به طور مثال ممکن است شما دست به سرمایه گذاری زده باشید که بتواند سود 20 درصدی محقق کند. حال ممکن است در این بین موقعیتی ایجاد شود که سودآوری بالغ بر 50 درصد داشته باشد، با وجود این که شما 20 درصد سودآوری خواهید داشت اما به خاطر حبس سرمایه عملا از یک سود 50 درصدی دور می مانید. این حالتی است که حتی در کسب و کار با سرمایه کم پرسود نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران

حال بر اساس این تعریف می توانیم سود را  بشناسیم، سود به شرایطی گفته می شود که هر سه حالت افزایش میزان سرمایه، افزایش ارزش سرمایه و آزاد بودن سرمایه به صورت همزمان رخ دهد. گرچه همواره یکی از این موارد در بسیاری از فعالیت های اقتصادی حتی در شغل های کوچک پرسود وجود ندارد. به طور مثال سرمایه شما همواره در کسب و کاری که راه اندازی می کنید حبس است و درصد بالایی از این سرمایه به جز در مسیر کسب و کار مذکور امکان گردش نخواهد داشت.

کسب و کار کوچک سود آور

کسب و کارهای کوچک سودآور در عمل

تا به اینجا دانستیم که اقتصاد چه دیدگاهی در خصوص کسب و کارهای کوچک یا متوسط دارد و چه زمانی می توانیم یک فعالیت اقتصادی را سودآور بدانیم.

بنابراین عملا تا به اینجا می توانیم مفهوم دقیق تری از بیزنس های کوچک و پرسود در ذهن خود داشته باشیم. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم کسب و کارهای کوچک موفق یا سودآور به کسب و کارهایی گفته می شود که با سرمایه یا گردش مالی اندک و کوچک شروع می شود اما می تواند اولا ارزش این سرمایه را در یک دوره زمانی مشخص حفظ کند و در ادامه باعث افزایش میزان و ارزش سرمایه شود.

دو نکته بسیار مهم و البته عام در خصوص راه اندازی هر نوع کسب و کاری از جمله شغل های کوچک پرسود وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. اولین نکته این است که مسئله حبس سرمایه یک مسئله عادی و اجتناب ناپذیر برای راه اندازی و حفظ کسب و کار است. از این رو در خصوص سودآور بودن کسب و کارها نمی توان فاکتور حبس سرمایه را در نظر گرفت.

دوم این است که شما باید بدانید یک کسب و کار برای سودآوری و بازگشت سرمایه نیاز به یک دوره زمانی دارد. هر کسب و کاری بر اساس فاکتورهای مختلف دوره های زمانی خاصی دارد. ممکن است یک کسب و کار بتواند یک ماهه به رشد پایدار برسد و کسب و کاری دیگر برای رسیدن به این مرحله زمان بیشتری (یک تا دو سال) بخواهد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 200 میلیون تومان سرمایه

آن چیزی که می توان به صورت نسبتا قطعی بیان کرد این است که در کسب و کارهای کوچک به سبب کم بودن سرمایه اولیه در گردش عملا می توان در دوره زمانی کوتاه تری انتظار رشد پایدار و بازگشت سرمایه را داشته باشیم. در نظر داشته باشید که این مسئله را می توان یک از فاکتورهای جانبی تشخیص سودآوری یک کسب و کار دانست.

کسب و کارهای کوچک سودآور

کسب و کارهای کوچک زود بازده 2024

کسب و کارهای کوچک پرسود چه نظر فردی و چه از نظر اقتصاد کلان امروزه از اهمیت بالاتری برخوردار شده است. این کسب و کارها می تواند با جذب سرمایه اندک چرخه ای از جریان مالی کوچک در دل اقتصاد ایجاد کنند. آن چیزی که اهمیت این مسئله را افزایش می دهد این است که این جریان مالی کوچک در کنار یکدیگر می تواند جریان مالی بزرگ تری را ایجاد کنند. از این رو اقتصاد می تواند با سرمایه های کوچک و فردی به اهداف بزرگی برسد. از نظر فردی نیز هر فردی به دنبال سودآوری مناسب است، بنابراین راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم پرسود می تواند مسیر منطقی، کم هزینه و کم دردسر باشد.

سوال مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که بهترین کسب و کارهای کوچک پرسود کدام ها هستند؟ دو جنبه برای پاسخ به این سوال وجود دارد. جنبه اول این است که شما باید بر اساس فاکتورهای عمدتا شخصی و فردی مانند وضعیت مهارت و تجربه ای که دارید و همچنین زمینه هایی که به آن ها علاقه مند هستید شغل مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. مسلما در این خصوص ما نظر خاصی نمی توانیم داشته باشیم، چرا که هر فردی ممکن است کسب و کار منحصر به خودش را کشف کند. در جنبه دوم می توان با اتکا به آمارها و شواهد موجود برخی از مشاغل را به عنوان بهترین انواع ایده کسب و کار با سرمایه کم 2024 معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کشورهای اروپایی و غربی معمولا آمارهایی در خصوص وضعیت کسب و کاری و میزان فروش هر کسب و کار ارائه می دهند، از این رو ما ساده تر می توانیم وضعیت شغل های کوچک پرسود از بعد جهانی را مورد بررسی قرار دهیم. لیستی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد بر اساس اطلاعاتی است که توسط مجلات اینترنتی zarmoney و businessnewsdaily منتشر شده است.

کسب و کارهای اینترنتی، همیشه در اوج

یکی از دسته های مهم مشاغل کوچک بزرگ را امروزه می توان مربوط به کسب و کارهای اینترنتی دانست. این دست از کسب و کارها با توجه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است، به نوعی می توان گفت بخش بزرگی از گردش های مالی در این فضا شکل می گیرد. از این رو به سادگی می توان مشاغلی از جمله موارد زیر را به عنوان بهترین کسب و کارهای کوچک پرسود در نظر گرفت:

  • ادمین صفحات مجازی و فروشگاهی
  • آموزش به صورت آنلاین در زمینه های مختلف
  • ارائه خدماتی مانند مشاوره و ... به صورت مجازی
  • تولید محتوای متنی یا مولتی مدیا
  • برنامه نویسی

این ها از جمله شغل های کوچک زود بازده محسوب می شود که بدون هزینه اولیه خاصی می تواند درآمد نسبتا خوبی ایجاد کند. این مشاغل از این جنبه کوچک شناخته می شود که گردش مالی کمتری می خواهد اما می تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد. این دست از مشاغل را می توان به عنوان کسب و کار کوچک سود آور خانگی شناخت.

کسب و کارهای کوچک پرسود خانگی

کسب و کار با سرمایه کم در خارج از خانه

نکته ای که وجود دارد این است که در فرهنگ هایی مانند فرهنگ ایرانی مردان به کار در خارج از خانه علاقه مند هستند. در واقع بسیاری از افراد جامعه هنوز کارهایی را که در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت می گیرد به عنوان یک کار واقعی نمی شناسند و این چیزی جز آثار فرهنگی و بینش سنتی نیست.

به طور مثال بنده سال هاست که در حوزه تولید محتوای متنی فعالیت می کنم، مهمترین مزایای این حوزه شغلی این است که می توانم در هر زمان و مکانی که بخواهم با داشتن یک سیستم یا لب تاپ فعالیت شغلی خودم را انجام دهم. از نظر درآمدی نیز می توانم درآمدی برابر یا حتی بیشتر از یک کارمند دولتی داشته باشم، اما مسئله ای که وجود دارد این است که پدر من هیچگاه نمی تواند قبول کند که من یک شاغل هستم!! او همواره دنبال این است که به نوعی موقعیت شغلی ثابتی مانند کارمندی برای من پیدا کند.

بیشتر بخوانید: شغل دوم با 100 میلیون تومان؛ بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار با صد تومن

با این مثال می توان به این نکته رسید که یک شغل های کوچک پرسود ایده آل برای غالب آقایان در ایران شغلی است که خارج از خانه امکان اجرای آن وجود داشته باشد. حال سوال اینجاست که آیا کسب و کارهای کوچک با پتانسیل رشد بالا در خارج از خانه وجود دارد؟ بر اساس گزارش سایت های ذکر شده می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

چاپ تصاویر و نوشته بر روی منسوجاتی مانند پیراهن، لیوان و ...

  • طرح و مجری دکوراسیون داخلی
  • ارائه خدماتی مانند نگهداری از سالمندان و کودکان
  • ارائه خدماتی مانند نگهداری از حیوانات خانگی
  • احداث یک کافه سیار (خودرویی یا موتوری)
  • احداث یک کافه در مساحت کوچیک
  • راه اندازی کارواش در مساحت کوچک
  • آموزش تخصصی به صورت حضوری
  • راهنمایی تور محلی یا رسمی
  • احداث مرکز ترجمه حضوری یا آنلاین

همانطور که مشاهده می کنید برای راه اندازی این دست از کسب و کار کوچک سود آور نیاز به سرمایه اولیه زیادی وجود ندارد. از طرف دیگر برای برخی از این مشاغل امکان استخدام فرد دیگری نیز وجود دارد. از این رو می توان گفت که چنین مشاغلی در عمل مانند کارآفرینی با سرمایه اندک نیز محسوب می شوند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که  این ها از جمله مهم ترین کسب و کارهای کوچک پررونق بر اساس آمار جهانی و عمدتا در کشورهای اروپایی و آمریکایی است. به طور مثال در حال حاضر در ایران شاید شغل نگهداری از حیوانات خانگی چندان چیز جذابی نباشد، البته شاید در آینده نه چندان دور این شغل نیز جزئی از کسب و کارهای کوچک پرسود در ایران شود.

کسب و کارهای کوچک پرسود در روستا

کسب و کارهای کوچک با درآمد بالا در سال جدید

حال نوبت این است که بخواهیم بدانیم کدام دسته از کسب و کارها در ایران به عنوان بهترین کسب و کارهای کوچک با پتانسیل رشد بالا شناخته می شوند؟

همانطور که در بالا عنوان کردیم، آمار دقیقی در خصوص لیست کاملی از این دست مشاغل در ایران وجود ندارد. از این رو ما تنها می توانیم با اتکا به روند جهانی و آن چیزی که در اقتصاد ایران رخ می دهد و شاهد آن هستیم لیستی از کسب و کار با سرمایه کم پرسود ارائه دهیم.

کسب و کارهای آنلاین

همانطور که در بالا نیز عنوان کردیم کسب و کارهای آنلاین این روزها توانسته به عنوان یک کسب و کار خانگی سودمند خودش را نشان دهد. با توجه به بستر فراگیر اینترنت، این دست از کسب و کارها محدود به ایران یا خارج از کشور نیست و فرد می تواند مشتریان خود را از هرجایی که بخواهد پیدا کند. در ایران نسل جوان عمدتا از این فرصت های شغلی بهتر از سایر افراد بهره می برند و بیشتر به آن اعتقاد دارند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 150 میلیون تومان

فروش لوازم اسباب کشی و ارائه خدمات لازم

یکی از جالب ترین کسب و کارهای کوچک پرسود که به تازگی در ایران شکل گرفته، فروش لوازم مربوط به اسباب کشی منزل و ارائه خدمات مربوط به آن است. این همان شغل پردرآمد با سرمایه کم برای آقایان است که به دنبالش بودیم. در واقع طی چند سال گذشته وضعیت قیمت مسکن و همچنین اجاره بها در شهرهای مختلف مانند تهران به اندازه ای عجیب شده است که تعداد بیشتری از جمعیت مدام در حال جابجایی و اسباب کشی هستند. در این میان شما می توانید با فروش محصولاتی مانند کارتن های مخصوص اسباب کشی یا ارائه خدمات مربوط به آن به درآمد خوبی برسید.

شغل های کوچک زود بازده

کافه غذا یا نوشیدنی سیار

این شغل را می توان در دسته بهترین شغل های زود بازده قرار داد. در واقع شما به واسطه این شغل بدون آن که بخواهید هزینه های اولیه مانند خرید مغازه یا پرداخت اجاره بهای مربوط به آن را متحمل شوید، با یک خودرو یا حتی یک موتور و با کمی تغییر در ظاهر آن می توانید به سود قابل توجهی دست پیدا کنید.

سرویس های خدماتی و نگهداری

باید قبول کرد که سرویس های خدماتی مانند نگهداری از کودکان و سالمندان از جمله قدیمی ترین شغل های کوچک پرسود در روستا و شهر محسوب می شود. در واقع همیشه فردی وجود دارد که نیاز به کمک داشته باشد و همواره خانواده ای هست که بخواهد فرزند یا سالمند خود را به شما بسپارد.

نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که شما می توانید با اضافه کردن کمی خلاقیت در ارائه این خدمات وضعیت بهتری برای خود ایجاد کنید. در واقع شما با کمی خلاقیت و ارائه خدمات بهتر در هر زمینه ای می توانید با کمترین هزینه به سرعت پیشرفت کنید و درآمد خوبی از این مسئله به دست بیاورید.

حضور در بازارهای مالی

با یک نگاه به وضعیت اقتصادی ایران می توان حضور در بازارهای مالی و سرمایه ای را از جمله کسب و کارهای کوچک با آینده درخشان دانست. نوسانات بازارهای مالی و سرمایه ای در ایران به اندازه ای است که می توان با یک سرمایه نه چندان زیاد در آن درآمد خوبی داشت.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

این حوزه کاری جنبه ها و شاخه های مختلفی دارد. شما می توانید با ارائه مشورت های مالی درآمد ثابت و جالبی برای خود ایجاد کنید و اگر توانایی مالی و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشید می توانید نسبت به سبدگردانی به صورت شخصی اقدام کنید. با این حال مسئله ای که وجود دارد این است که انتخاب این نوع شغل با وجود این که سرمایه اولیه چندانی نمی خواهد می تواند کمی سخت باشد، علت این موضوع را می توان در ریسک بالای حضور در چنین فضاهایی دانست.
در کلام ساده تر ممکن است شما در بازاری مانند بازار بورس یا بازار طلا سرمایه خود را از دست بدهید و یا این که اعتبار شغلی خود را بر اساس یک مشورت اشتباه یا ایجاد ضرر در سبد تحت مدیریت خود به کلی نابود کنید. از این رو گرچه حضور در چنین بازارهایی را می توان به عنوان در دسته بهترین کسب و کارهای کوچک پرسود قرار داد اما باید در نظر داشته باشید که تجربه و مهارت و تخصص از جمله مهمترین فاکتورهایی است که در این حوزه به آن نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

بیزنس های کوچک و پرسود

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام

یکی از جالب ترین شاخه های بازارهای مالی و سرمایه گذاری که به تازگی در جهان و ایران از آن استفاده می شود، کرادفاندینگ است. این حوزه و مفهوم جدید مالی توانسته ریسک از دست رفتن سرمایه را از بین ببرد و سودی نسبتا پایدار و مشخص برای سرمایه گذاران خود ایجاد کند.

به نوعی می توان گفت که در کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام سرمایه شما از بین نمی رود و شما می توانید در دوره های مختلف سودآوری خوبی داشته باشید. بر این اساس عملا ضرر کاهش میزان سرمایه از بین می رود و البته با توجه به میزان سودآوری که در پلتفرم هایی مانند دونگی ارائه شده می توان گفت که زیان کاهش ارزش سرمایه نیز وجود ندارد. به نوعی با کرادفاندینگ بر اساس پلتفرم دونگی دو زیان اصلی به طور کامل (با درصد احتمال قابل قبولی) از بین می رود و این یعنی همان سودآور بودن.

اما برای این که بیشتر بدانید چرا این حوزه مالی را به عنوان یکی از بهترین کسب و کارهای کوچک پرسود می شناسیم، بهتر است به صورت کاملا اجمالی با کرادفاندینگ و پلتفرم معتبر دونگی آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم

کرادفاندینگ چیست؟

کرادفاندینگ به معنای سرمایه گذاری به شکل جمعی است. بر اساس این مفهوم سرمایه گذاران خرد و کلان کنار یک دیگر اقدام به اعطای وام یا سرمایه گذاری بر روی شرکت سرمایه پذیر می کنند. مسلما با دنیای بورس آشنایی دارید و یا حداقل کلیات آن را می شناسید، بورس یک نمونه از کل کارکردی است که می توان برای کرادفاندینگ در نظر گرفت.

کرادفاندینگ از نوع اعطای وام بدین معنی است که افراد با سرمایه های خرد و کلان در کنار یک دیگر نقش یک بانک را ایفا می کنند. در این حالت سرمایه های خرد و کلان در کنار یکدیگر جمع شده و می تواند تامین مالی یک شرکت را به عنوان یک وام برآورده کند.

همانطور که بانک برای اعطای وام قراردادی تنظیم می کند و بر اساس همان قرارداد مشخص می شود که زمان و نحوه بازپرداخت سرمایه و سود آن به چه شکل خواهد بود، در خصوص کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام نیز چنین حالتی وجود دارد. این روند در ایران بر اساس پلتفرم دونگی امکان پذیر است. در دونگی طرح های سرمایه گذاری اقتصادی و توجیهی مختلفی توسط شرکت های گوناگون ارائه می شود، هر کدام از این طرح ها نیازهای مالی مختص خودش را دارد و شرکت بر اساس طرح ارائه شده مشخص می کند که سرمایه تجمیع شده را در چه دوره ای و با چه سودی می تواند بازگرداند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

نکته قابل توجه این است که در این مسیر اصل سرمایه توسط شرکت پذیرنده سرمایه تضمین شده و این ضمانت در اختیار دونگی قرار می گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در دونگی بدون پرداخت کارمزد و مالیات با حداقل سرمایه 500 هزار تومان امکان پذیر است. با توجه به سود نسبتا پایدار با درصدی بیش از درصد تورم و ضمانت بازگشت اصل سرمایه می توان گفت که کرادفاندینگ در پلتفرم دونگی جزئی از بهترین کسب و کارهای کوچک پرسود در ایران محسوب می شود.

کسب و کارهای کوچک موفق

جمع بندی

کسب و کارهای کوچک پرسود امروز تبدیل به یک اصل مهم در دنیای اقتصاد شده است. کشورهای صنعتی مهم مانند چین، کره، آلمان و آمریکا به درستی درک کرده اند که بها دادن به چنین کسب و کارهایی می تواند جریان مالی عظیمی در اقتصاد کلان ایجاد کند.

در بسیاری از کشورها فعالیت هایی در بستر اینترنت و فضای مجازی به عنوان یکی از پرسودترین انواع کسب و کارهای کوچک شناخته می شود. در ایران نیز نسل جدید به سمت چنین کسب و کارهایی حرکت کرده است، اما برای مردان به خصوص مردان ایرانی کار خارج از خانه معنا و مفهوم دیگری دارد. بر این اساس فعالیت هایی مانند راه اندازی یک کسب و کار در جهت تامین نیازهای اسباب کشی را معرفی کردیم.

با این حال نباید از این واقعیت گذشت که در روزگار امروز باید کم کم یاد بگیریم که بگذاریم پول به جای ما کار کند، اینجاست که مفاهیمی مانند سرمایه گذاری و استفاده از پلتفرم هایی مانند دونگی برای استفاده از کرادفاندینگ معنا پیدا می کند. در این روش شما با حداقل ترین سرمایه (500 هزار تومان) می توانید به درآمدی ثابت و نسبتا تضمین شده دست پیدا کنید.

سوالات متداول

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست، اگر بخواهیم بر اساس آمار های جهانی به این سوال پاسخ دهیم کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی و اینترنت را می توانیم جزو موفق ترین ها بدانیم. با این حال در خاطر داشته باشید که این خودتان هستید که بر اساس توانایی، تجربه و علاقه ای که دارید می توانید بهترین کسب و کار کوچک و پر سود را برای خود ایجاد کنید.

اگر منظور از سریع تر همان زود بازده ترین باشد، می توان کسب و کارهایی که نیاز به سرمایه اولیه کمتری داشته باشند را در این حوزه قرار داد. به طور مثال کسب و کارهای خانگی و مبتنی بر فضای مجازی معمولا از همان روزهای اول سودآور خواهند بود. از طرف دیگر اگر منظور از سریع بودن، راه اندازی آن باشد می توان کسب و کارهایی را که از قبل در آن تجربه و مهارت کافی دارید را به عنوان سریع ترین کسب و کارهای کوچک پرسود در نظر بگیریم.