خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه در گردش چیست و چگونه محاسبه می شود؟

سرمایه در گردش چیست و چگونه محاسبه می شود؟

۱۴۰۳/۰۱/۱۶ مقالات

سرمایه در گردش چگونه محاسبه می شود

شاخص سرمایه در گردش یک معیار برای بیان نقدینگی تحت اختیار شرکت یا فرد است. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، سرمایه در جریان تمام دارایی ها و وجوهاتی است که در اختیار شرکت تجاری یا فرد قرار دارد و می توان بر اساس آن اقداماتی نظیر خرید، سرمایه گذاری یا دریافت وام و ... انجام داد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این شاخص، یک شاخص کوتاه مدت (یک ساله یا کمتر) محسوب می شود و برابر است با کسر بدهی های جاری از تمام دارایی های جاری.

ما در ادامه می خواهیم جنبه های مختلفی از سرمایه در گردش را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که این مفهوم چه کارکردی دارد و چگونه از آن در دنیای اقتصاد استفاده می شود؟ این شاخص مالی برای نشان دادن سلامت یک شرکت تجاری یا توانایی مالی فرد بسیار اهمیت دارد و در بسیاری از موارد از جمله دریافت وام و... کارایی خودش را نشان می دهد.

فهرست مطالب:

تعریف سرمایه در گردش

سرمایه در گردش را اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که به اولا طی مدت یک سال یا کمتر محاسبه می شود. یعنی نمی توان سرمایه در جریان بیش از یک سال داشته باشیم، همچنین باید در نظر داشته باشید که این سرمایه حاصل کسر بدهی ها از تمام دارایی هایی است که به صورت جاری وجود دارد. بر این اساس به نظر می رسد بررسی فرمول سرمایه در گردش می تواند درک ما را از این مفهوم بالاتر ببرد.

منظور از سرمایه در گردش چیست

اقتصاد از دو جنبه مثبت و منفی تشکیل شده است. در جنبه مثبت درآمدها و دارایی ها قرار می گیرد و در جنبه منفی تمام بدهی ها و عوامل کاهش دارایی وجود دارد. آن چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که در تمام مفاهیم اقتصادی همواره این دو مفهوم رو به روی هم قرار می گیرند و تناسب میان آن هاست که می تواند بسیاری از این مفاهیم را بسازد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

اگر بخواهیم بدانیم دقیقا سرمایه در گردش چیست و دقیقا چه کارکردی دارد، باید ابتدا این دو جنبه (درآمد و هزینه) را مورد بررسی قرار دهیم و آن ها را به درستی بشناسیم.

دارایی های جاری شامل کدام موارد می شود؟

دارایی های جاری برابر است با تمام دارایی هایی که به صورت کوتاه مدت می تواند وجود داشته باشد و قابل دسترس است. به طور مثال تمام کالاهایی که در انبار آماده فروش دارید، تمام وجوه نقد و طلب هایی که قرار است وصول شود همه و همه به عنوان دارایی های جاری شناخته می شود.

توجه داشته باشید که دارایی های ساکن مانند زمین، دستگاه های کارخانه ای و ... به عنوان دارایی های جاری شناخته نمی شود. دارایی جاری معمولا در دسترس است و شما می توانید به سرعت از آن استفاده کنید. از این رو آن دسته از سرمایه گذاری هایی که در دوره های کمتر از یک سال صورت می گیرد به عنوان دارایی های جاری شناخته می شود.

بدهی های جاری شامل کدام موارد است؟

تمامی بدهی ها و خرج هایی که باید طی یک سال یا کمتر توسط فرد یا شرکت پرداخت شود به عنوان بدهی های جاری شناخته می شود. مالیات بر درآمد، حساب های پرداختنی کوتاه مدت، حقوق معوق کارمندان و ... از جمله بدهی های جاری شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

در محاسبه سرمایه در گردش و مفهوم بدهی های جاری باید به این موضوع توجه داشته باشید که بدهی هایی با سررسید بیش از یک سال در جریان این فرمول قرار نمی گیرد. تمام سود و بدهی های بانکی که به صورت منظم پرداخت می شود نیز به عنوان بدهی های جاری شناخته می شود.

در خصوص مفهوم بدهی های جاری به این موضوع توجه داشته باشید که این مفهوم با هزینه های جاری کاملا متفاوت است. در واقع هزینه های جاری به هزینه هایی گفته می شود که بر اساس نیاز شرکت تجاری یا فرد ایجاد می شود، اما بدهی هزینه ای است که در گذشته ایجاد شده و شما باید امروز آن را تسویه کنید. این نکته ای است که در فهم نرخ سرمایه در گردش  اهمیت بسیاری دارد.

مفهوم سرمایه در جریان بر اساس بدهی و دارایی جاری

حال که مفاهیم بدهی و دارایی های جاری را مورد بررسی قرار دادیم و تا حدودی آن ها شناختیم بهتر است که یک بار دیگر مفهوم سرمایه در گردش را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم در دنیای اقتصاد دقیقا این مفهوم چه معنایی دارد.

سرمایه در گردش منفی چیست

اگر بدهی های جاری یک شرکت تجاری یا یک فرد را از دارایی های جاری آن فرد یا شرکت کسر کنیم، به عددی می رسیم که نشان دهنده سرمایه‌ی در گردش آن است. نکته ای که وجود دارد این است که اگر حاصل این کسر مثبت شود نشان می دهد که شرکت تجاری یا فرد سرمایه در جریان مثبتی دارد و می تواند علاوه بر پرداخت بدهی های جاری نسبت به پرداخت هزینه های جاری و اهدافی که دارد اقدام نماید.حال اگر طی محاسبه سرمایه در گردش ، عدد منفی ظاهر شود نشان می دهد که بدهی های جاری بیش از دارایی های شرکت یا فرد است و از نظر اقتصادی این شاخص منفی نشانه ورشکستگی محسوب می شود.

نقش سرمایه در گردش در دنیای اقتصاد

گردش سرمایه کارکردهای متنوعی در دنیای اقتصاد و شرکت های تجاری بازی می کند. مهم ترین کارکرد مشخص بودن سرمایه‌ی در گردش، شناسایی اعتبار یک شرکت است. در واقع زمانی که این سرمایه برای یک شرکت تجاری عدد قابل توجهی باشد عملا نشان دهنده این موضوع است که این شرکت کارکرد خوبی داشته و می تواند علاوه بر بدهی های جاری، هزینه های روز خود را به خوبی مدیریت کند و امکان انجام کارکردهای مختلفی را دارد.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

این اعتبار برای دریافت وام و ایجاد بدهی های آینده بسیار اهمیت دارد. در واقع یکی از مهمترین فاکتورهایی که سرمایه گذاران و اعطا کنندگان اعتبار در نظر میگیرند یا اعتباری در اختیار یک شرکت قرار دهند، دقیقا همین سرمایه‌ی در گردش است. اگر سرمایه در جریان بیشتر از اعتبار تخصیص یافته باشد عملا سرمایه گذار این اطمینان را خواهد داشت که اصل سرمایه بازگشت پذیر خواهد بود.

کارکرد دیگر این سرمایه را می توان در افزایش قدرت عملکردی شرکت دانست. در واقع اگر یک شرکت تجاری نسبت سرمایه در گردش خوبی داشته باشد می تواند کارکردهای مختلفی از خود نشان دهد. به طور مثال می تواند بدون نیاز به منابع خارجی طرح های توسعه ای خود را اجرا کند و یا حقوق کارمندان خود را افزایش دهد. این ها از جمله مهمترین کارکردهایی است که می توان در خصوص سرمایه در گردش خالص به آن اشاره کرد.

نقش سرمایه در گردش در زندگی شخصی

منابع و مصارف سرمایه در گردش در زندگی شخصی و فردی نیز تاثیرگذار است. هر کدام از ما درآمد و هزینه های مشخصی داریم و سعی می کنیم به نوعی درآمدی بیش از هزینه ها و بدهی های جاری خود ایجاد کنیم. اگر بتوانیم درآمدی بیش از هزینه های جاری برای خود ایجاد کنیم گفته می شود که سرمایه‌ی در گردش مثبتی داریم و اگر عکس این اتفاق بیفتد عملا گفته می شود که سرمایه در جریان منفی است و برای تامین هزینه های باقی مانده نیاز به تامین مالی خارجی است.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

یکی از مهم ترین کارکرد های محاسبه این سرمایه در زندگی شخصی این است که مشخص می کند که آیا درآمد ما کافی است؟ آیا هزینه ها قابل کنترل است؟ همچنین اگر این سرمایه به صورت مثبت وجود دارد، این سرمایه را چگونه می توان صرف کرد؟

سرمایه در گردش خالص چیست

یک فرد عادی شاید نداند که سرمایه در گردش یعنی چه ، اما به خوبی متوجه است که می تواند با افزایش درآمد و کاهش هزینه ها سرمایه ای ایجاد کند و بر اساس این سرمایه سراغ اقدامات خاصی مانند سرمایه گذاری برود. اینجاست که مفهومی تحت عنوان تاثیر مدیریت سرمایه در گردش در سودآوری ایجاد می شود.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم، همانطور که گفتیم سرمایه در جریان عبارت است سرمایه ای که طی یک سال یا کمتر بر اساس کسر هزینه ها از دارایی ها ایجاد می شود. بنابراین تمامی مدیریت ما در خصوص این سرمایه محدود به دوره یک ساله و کمتر خواهد شد. از طرف دیگر بر اساس افزایش تورم و کاهش ارزش سرمایه طی روزهای مختلف، عملا حفظ و نگهداری این سرمایه به صورت ساکن کار چندان عقلانی محسوب نمی شود. اینجاست که باید دید چگونه می توان از این سرمایه استفاده کرد؟

سرمایه در جریان عاملی برای ورود به دنیای سرمایه گذاری

یکی از کارکردهای مهم سرمایه در گردش این است که به فرد اجازه می دهد بتواند از نظر مالی اقدامات خاصی انجام دهد. یکی از مهم ترین این اقدامات را می توان ورود به دنیای سرمایه گذاری دانست. احتمالا این نصیحت را شنیده اید که می گویند با سرمایه ای وارد دنیای مالی و بازارهای اقتصادی شوید که به آن احتیاجی ندارید و اساسا سرمایه آزاد شماست. در واقع منظور این نصیحت همان سرمایه در جریان است که تا به اینجا آن را بارها توضیح دادیم.

یکی از مهم ترین نقاط تفاوت میان سرمایه در گردش شرکت ها و افراد عادی این است که غالبا شرکت ها سرمایه های درگردش بالایی دارند و بر اساس آن قدرت تصمیم گیری بیشتری در اختیار خواهند داشت. اما سرمایه‌ی در گردشی که در اختیار افراد عادی در جامعه وجود دارد معمولا کم و محدود است و این مسئله قدرت حرکت آن ها را کمتر می کند.

سرمایه گذاری در بازارهای مالی گرچه با سرمایه ای اندک اتفاق می افتد اما سود آوری چندان بالایی ندارد و به این مسئله شما باید ریسک از دست رفتن سرمایه و کاهش آن را هم اضافه کنید. از طرف دیگر این سرمایه شاید در ابتدا به عنوان یک سرمایه آزاد شناخته شود اما بر اساس توان اقتصادی و مالی که در جامعه وجود دارد عملا باید به این نکته اشاره کرد که این سرمایه کارکردهای بسیاری در زندگی دارد و نمی توان به طور کامل آن را یک سرمایه آزاد در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

از این رو بهتر است مسیری را انتخاب کرد که علاوه بر حفظ سرمایه و امکان بازگشت آن در دوره ای مشخص، سودآوری نسبتا خوب و منطقی برای ما داشته باشد. اینجاست که طرح های ارائه شده در دونگی بر اساس تعهد بازگشت اصل سرمایه می تواند کارایی خوبی داشته باشد. این طرح ها در دوره های حداکثر یک ساله ارائه می شود، از این رو در محاسبات خود می توانید این سرمایه گذاری را به عنوان دارایی های جاری خود در نظر بگیرید.

سرمایه در جریان

از طرف دیگر این سرمایه گذاری با سرمایه حداقل یک میلیون تومانی امکان پذیر است و نیازی به پرداخت کارمزد یا مالیات در طی آن وجود ندارد. همچنین برخی از این طرح ها علاوه بر امکان بازگشت سرمایه دارای تعهد و ضمانت های بانکی برای پرداخت سود مشخص شده به سرمایه گذاران خود اعطا می کنند.

جمع‌بندی

سرمایه در گردش برای بسیاری از اقتصاددان ها مانند یک چسب تعریف شده است. در واقع این سرمایه می تواند وارد چرخه های مختلف اقتصادی شود و سرمایه خوبی را برای فرد یا شرکت جذب کند.

از طرف دیگر این سرمایه چه در زندگی شخصی و چه در دنیای تجارت و اقتصاد نشان دهنده اعتبار مالی است. بنابراین زمانی که سرمایه در جریان شما بیشتر باشد عملا نشان دهنده این موضوع است که شما از نظر مالی قدرت بالایی دارید.

ما در این مقاله دانستیم که سرمایه در گردش خالص چیست و چگونه محاسبه می شود. همچنین از کارکردهای مختلف این سرمایه در دنیای اقتصاد و دنیای شخصی آگاه شدیم. مسئله ای که وجود دارد این است که باید بدانیم در هر موقعیتی سرمایه در گردش شامل چیست و چگونه می توان از این سرمایه استفاده کرد.

به طور مثال ما اشاره کردیم که سرمایه‌ی در گردش هر قدر کم یا زیاد می توانید از آن در مسیر سرمایه گذاری مطمئن مانند طرح های ارائه شده در دونگی استفاده کرد. این سرمایه گذاری نه تنها برای افراد عادی، بلکه شرکت ها و گروه های تجاری مختلف نیز می توانند در صدی از سرمایه درگردش خود را در مسیر قرار دهند.

سوالات متداول

سرمایه در گردش یک سرمایه نیمه آزاد محسوب می شود، یعنی شما به واسطه این سرمایه می توانید هزینه های جاری را پرداخت کنید و علاوه بر آن دست به اقداماتی مانند سرمایه گذاری، خرید محصول جدید یا توسعه بزنید. مدیریت این سرما یه زمانی به درستی اتفاق می افتد که شما دقیقا بدانید منظور از آن چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد. نکته دیگر این است که شما باید در نظر داشته باشید که درصدی از این سرمایه باید به عنوان پشتوانه سرمایه اصلی شرکت یا فرد قرار بگیرد. یعنی در صورت افزایش بدهی های جاری، امکان پرداخت آن از طریق منابع داخلی وجود داشته باشد.

به طور کلی، کسب و کارهایی که به چرخه نقدینگی طولانی، موجودی کالای بالا و حساب های دریافتنی بلندمدت نیاز دارند، به سرمایه در گردش بالا نیاز دارند.