خانه / وبلاگ و مقالات / آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

۱۴۰۲/۱۱/۱۵ مقالات

شخصیت سرمایه گذاری

شناخت انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری، یکی از اصولی‌ترین عوامل در موفقیت سرمایه‌گذاران است. شناخت و درک نوع شخصیت خود و دیگران می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین تصمیمات مالی را اتخاذ کنیم. با درک تیپ شخصیت سرمایه گذاری، می‌توان بهترین روش‌ها برای مدیریت ریسک، انتخاب سبد سرمایه‌گذاری و حتی ارتقا روابط مالی را پیدا کرد. از این رو، مطالعه و شناخت انواع تیپ شخصیت افراد سرمایه‌گذار می‌تواند به بهبود عملکرد مالی و افزایش سودآوری کمک کند. با ما همراه باشید تا این کاراکترها را بیشتر بشناسیم.

فهرست مطالب

تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران

تست شخصیت شناسی سرمایه گذاری

قبل از اینکه بتوانید رابطه خود را با ریسک‌ سرمایه گذاری و تصمیم گیری مالی ارزیابی کنید، باید به درون خودتان نگاهی داشته باشید. همه ما گمان می‌کنیم انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، اما قطعا گرایش‌هایی در تیپ‌های شخصیتی وجود دارد که یکسان هستند. به همین دلیل محققان تست‌های زیادی را برای بررسی این گروه‌های شخصیتی پیشنهاد کرده‌اند که 3 مورد از معروف‌ترین آنها عبارت‌اند از: 

  • 16Personalities: فلسفه پشت تست 16 شخصیت این است که ما به طور کلی با 4 نوع شخصیت روبرو هستیم. تحلیلگران، دیپلمات‌ها، نگهبانان و کاوشگران. این 4 دسته دارای 4 زیرشخصیت هستند که 16 تیپ شخصیتی را تشکیل می‌دهند. تست 16 شخصیت اغلب در محیط‌های کاری برای سنجش نحوه کار و موفقیت افراد مختلف استفاده می‌شود. البته می‌توان از از آن برای درک شخصیت سرمایه گذاری هم استفاده کرد.
  • تست DiSC: این تست مخفف عبارت Dominant، Inspiring، Supportive و Conscientious است. این آزمون با دسته بندی افراد در یکی از این دسته‌ها کار می‌کند. سپس شما را در درجه خاصی از آن دسته ارزیابی خواهد کرد.
  • تست High5: این آزمون برای شناخت انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری هم بر نقاط قوت شما به عنوان یک فرد منحصر به فرد تمرکز می‌کند. تست High5 می‌تواند به شما در شناسایی نقاط قوت و زمینه‌های بهبود کمک کند تا تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران را بیشتر بشناسید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

با انجام این تست‌ها و درک بهتر شخصیت خود، می‌توانید اهداف و نگرش‌های خودتان را به طور مؤثرتری با یک مدیر دارایی در میان بگذارید.

لیست تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران

در زیر توصیفاتی از ویژگی های شخصیتی سرمایه گذاران آورده شده است تا بتوانید با شناخت کاراکتر خودتان برنامه ریزی مالی بهتری در آینده داشته باشید.

تیپ شخصیت سرمایه گذاری

سرمایه گذاران روشمند (Methodical investors)

همان‌طور که از نام آن پیداست، سرمایه گذاران روشمند تمایل دارند از فلسفه سرمایه گذاری محافظه کارانه پیروی کنند. آنها از یک رویکرد استراتژیک و فکر شده برای تصمیم گیری استفاده می‌کنند و رویکردی را به کار می‌گیرند که متکی به «واقعیت‌های سخت (hard facts)» قابل مشاهده است.

این نوع از سرمایه گذاران اغلب در مورد پول یا سرمایه گذاری‌های خود احساساتی نمی‌شوند. آنها از یک فرایند تثبیت شده حمایت می‌کنند (به ویژه فرایندی که شامل تجزیه و تحلیل و تحقیق دقیق باشد). سرمایه گذاران متدیک در پیروی از یک بیانیه خط‌مشی سرمایه گذاری یا همان IPS عملکرد خوبی دارند، زیرا ترجیح می‌دهند با یک روند مشخص پیش بروند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟

این سرمایه‌گذاران بسیار باهوش هستند و از اطلاعاتی که در مورد آنها تحقیق کرده‌اند برای ایجاد یک مجموعه هوشمند آینده‌نگر استفاده می‌کنند. مطالعه در این زمینه به آن‌ها اعتمادبه‌نفس می‌دهد و می‌فهمند که وقتی یک استراتژی قوی‌ داشته باشند، کار آنها بسیار ساده‌تر است.

البته این نمونه از انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری اگر مراقب نباشند، می‌توانند قربانی مفروضات ضعیف و مدل‌های ناقصی شوند که مطالعات و فرمول‌های مورد علاقه‌شان را برای موقعیت خودشان بی‌فایده می‌کند. آنها می‌توانند در زمان ارزیابی ایده‌های جدید مستعد سوگیری اعتبار باشند. حتی گاهی اوقات زمانی که داده‌ها با نظریه مورد علاقه آنها مطابقت نداشته باشد، برخی داده‌ها را نادیده می‌گیرند.

تست شخصیت شناسی سرمایه گذاری

سرمایه گذاران محتاط (Cautious investors)

سرمایه گذار محتاط در مقایسه با سایر سرمایه گذار با شرایط مشابه، دارای ویژگی تحمل ریسک کمتر از حد متوسط است. این شخصیت سرمایه گذاری گاهی اوقات به این دلیل شکل گرفته که این افراد ثروت خود را از طریق دریافت هدایا، ارث یا با جمع آوری سرمایه شخصی تهیه کرده‌اند. هیچ یک از شرایط بازار آنها را ملزم نمی‌کند که سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهند. به همین دلیل، این مشتریان ممکن است آگاهی یا دانش کمتری در مورد رابطه بین ریسک و بازده در بازارهای سرمایه حضور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

با این حال، برای این نوع سرمایه گذاران، داشتن دیدگاهی بیش از حد شکاک نسبت به ریسک، گاهی اوقات می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های سرمایه گذاری سودآور شود. به همین دلیل بد نیست تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران را بشناسند و زیر نظر متخصصان عمل کنند.

شخصیت حقوقی صندوق های سرمایه گذاری

سرمایه گذاران فردگرا (Individualist investors)

سرمایه گذاران فردگرا معمولا گروهی با اعتماد به نفس هستند. آنها از بیان نظرات خود در زمان تصمیم گیری برای سرمایه گذاری نمی‌ترسند. ویژگی شخصیتی سرمایه گذاران در این گروه باعث می‌شود که گاهی اوقات این فردگرایان به نتایج مستقل یا «مخالف» خود در رابطه با یک سرمایه گذاری خاص برسند. اغلب، نتیجه‌گیری آنها بر اساس تحقیقات شخص ثالث انجام می‌شود (مانند مقاله‌ای که خوانده‌اند یا چیزی که در تلویزیون دیده‌اند).

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری برای نوجوانان در ایران [6 ایده جذاب]

این نمونه از انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری، هم با IPS رابطه خوبی دارند و نشان می‌دهند وجود یک بیانیه و خط‌مشی مشترک میان آنها و سازمانی که قرار در آن سرمایه گذاری کنند را به نبود آن ترجیح می‌دهند. آنها باور دارند داشتن درک روشن در ابتدا از روندی که قرار است دنبال شود همراه با انتظاراتی که هر دو طرف دارند می‌تواند به حل و فصل اختلافات کمک کند، به ویژه اگر کارها دقیقا مطابق برنامه پیش نرود.

تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

سرمایه گذاران خودجوش (Spontaneous investors)

سرمایه گذاران خودجوش در برخی موارد در گذشته به دلیل ماهیت بیش از حد فعال خود، چالش‌هایی را برای برخی از مدیران ایجاد کرده‌اند. این مسئله تا حدی به این دلیل است که سرمایه گذاران خودجوش به طور متوسط تمایل بیشتری به رفتارهای احساساتی دارند و در نتیجه تمایل دارند به طور مکرر چشم‌انداز خود را برای بازار و همچنین سرمایه گذاری‌های مختلف (در پاسخ به آخرین اخبار یا توسعه بازار) به روز کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ایران

یکی از مسائلی که این نوع شخصیت سرمایه گذاری می‌تواند برای مشاوران ایجاد کند این است که ماهیت واکنشی مشتری آنها منجر به مدیریت بیش از حد حساب توسط مشاور می‌شود که اغلب منجر به کارمزدها و کمیسیون‌های بالاتر، گردش مالی بیش از حد حساب و بازدهی کمتر از حد متوسط خواهد شد.

ویژگی شخصیتی سرمایه گذاران

سرمایه گذاران معتمد (Trust investors)

ویژگی‌های شخصیتی سرمایه گذاران در این گروه باعث می‌شود که سرمایه گذاران معتمد تمایل داشته باشند به دنبال تأیید خارجی از دیگران بروند. آنها محدودیت‌های خود را درک کرده، موسسه‌ای که با آن همکاری دارند را تحسین می‌کنند، یا ترجیح می‌دهند مشاوران به جای آنها عمل کنند. به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری بر اساس اعتماد، فشار شخصی زیادی را از بین می‌برد. 

این تیپ در میان انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری که معتمد به بازار هستند، اجازه می‌دهند مشاوران و متخصصان کار را انجام دهند و با اعتماد به تخصص آنها و اطمینان به دانش جمعی پیش می‌روند. حتی در مواقع سختی، آنها مطمئن هستند که با دیگران در یک قایق خواهند بود و کسی (مدیری) وجود دارد که مراقب همه چیز باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

سرمایه‌گذاران معتمد گاهی می‌توانند مستعد پرستش قهرمان شوند و زمانی که احساس ناامید شدن پیدا کردند، وضعیت روحی سختی را تجربه خواهند کرد. کسانی که به جمعیت اعتماد می‌کنند می‌توانند توسط گروه‌های بازاریابی هدف قرار گیرند یا تحت تأثیر تبلیغات منفی قرار گیرند. کسانی که به شدت صداهای خارجی را قبول دارند و اصطلاحا از آنها بت می‌سازند، گاهی از این سبک رفتاری به عنوان بهانه‌ای برای به تعویق انداختن مسئولیت‌های خود استفاده می‌کنند.

ویژگی های شخصیتی سرمایه گذاران

رابطه انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری با کرادفاندینگ

ما در دونگی، به عنوان یک پلتفرم تأمین مالی جمعی یا همان کرادفاندینگ، شرایطی را فراهم کرده‌ایم که بتوانید با خیال راحت سرمایه گذاری خاص خودتان را در نظر داشته باشید. این روش سرمایه گذاری برای انواع تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران مناسب است، زیرا فضایی را برای آنها فراهم می‌کند تا با بررسی طرح‌های ارائه شده، تصمیماتی بر اساس وضعیت مالی خودشان اتخاذ کنند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

برای نمونه اگر جزو سرمایه گذاران فردگرا هستید، می‌توانید با مطالعه جزئیات هر طرح، سرمایه گذاری خود را آغاز کنید. سرمایه گذاران محتاط هم می‌توانند در این شیوه، سرمایه گذاری خود را با یک طرح شروع کرده و پس از آن برای سرمایه گذاری‌های بیشتر، تصمیم‌گیری‌های دیگری داشته باشند. در واقع پلتفرم تأمین مالی جمعی دونگی، هیچ محدودیتی برای انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری قائل نیست و هر فرد با هر سبک رفتاری می‌تواند از طرح‌ های سرمایه گذاری استفاده کرده و برای سوددهی مورد نظر، برنامه ریزی کند. 

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در نهایت به یاد بسپارید که شخصیت حقوقی صندوق های سرمایه گذاری، اولین چیزی است که زمان همکاری با آنها باید مورد بررسی شما قرار بگیرد. قانونی و معتبر بودن این مجموعه و همچنین فعالیت زیر نظر مراجع معتبر باید بخش از الزامات هر صندوق سرمایه گذاری باشد. ما در دونگی فعالیت خود را با مجوز فرابورس ایران و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم پیش می‌بریم تا تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران با اطمینان بیشتری فعالیت خود را پیش ببرند.

سوالات متداول

هر تیپ شخصیتی سویه های مثبت و منفی خاص خود را دارد. بهتر است با هر کاراکتری که دارید تحقیق در مورد بازار و همکاری با متخصصان را اولویت خودتان بدانید.

این افراد کسانی هستند که با تأمین منابع مالی، به کسب و کارهای مختلف امکان رشد و پیشرفت می دهند.