خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین روش سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ایران

بهترین روش سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۳ مقالات

بهترین سرمایه گذاری برای کار آفرینی

بی‌شک می‌دانید که روش‌های مختلف سرمایه گذاری برای کارآفرینی در دسترس هستند و ما می‌توانیم از هر کدام آنها، بسته به شرایط خود سود ببریم. اما برنامه‌ریزی موثر در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. زیرا به کارآفرینان کمک می‌کند تا بهترین راهکارها را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده و مزیت رقابتی خود را تقویت کنند. همچنین، برنامه‌ریزی با توجه به منابع سرمایه گذاری مناسب برای کارآفرینی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم ریسک‌های مرتبط با سرمایه گذاری را بهبود بخشیده و از فرصت های سرمایه گذاری موجود بهره ببرند. به همین دلیل سعی داریم در این فرصت شما را با مسائل مربوط به این جنبه از تامین سرمایه برای راه اندازی کسب‌و‌کار آشنا کنیم. 

فهرست مطالب:

سرمایه گذاری مناسب برای کارآفرینی

منظور از سرمایه گذاری در کارآفرینی چیست؟

برای ورود به بحث لازم است معنای سرمایه گذاری یا همان Investment را با هم مرور کنیم. در نظر داشته باشید که بهترین سرمایه گذاری برای کار آفرینی شامل پولی است که در روند ایجاد یک تجارت جدید، برای گسترش کسب‌وکار موجود یا حتی خرید سود یا سهم در یک تجارت مورد توجه قرار می‌گیرد. هدف از سرمایه گذاری برای کسب و کار این است که منبع مالی که در اختیار دارید به سود شما کار کرده و برای رشد بیشتر سرمایه‌ای که در نظر گرفته‌اید، وارد بازار شود. 

در معنایی ساده‌تر، سرمایه گذاری عبارت است از خرید کالایی که آینده‌نگر باشد و با هدف کسب درآمد یا ایجاد ثروت در آینده مورد توجه قرار بگیرد. همچنین ممکن است فردی با فروش دارایی خود (در آینده) به قیمت بالاتر به دنبال سوددهی بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

زمان سرمایه گذاری در استارتاپ، همیشه یک عنصر ریسک هم وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. ریسک احتمال از بین رفتن سرمایه و بازگشت مبلغ سرمایه گذاری شده (یا حتی کمتر از آن) است. ریسک در مواردی مانند بهترین سرمایه گذاری برای کارآفرینی در اوراق بهادار دولتی کم است. اما در صورت سرمایه گذاری در سهام، سرمایه گذاری‌های تجاری جدید، گسترش کسب و کار و غیره بیشتر خواهد شد.

همچنین به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان به طور کلی به موارد زیر تقسیم کرد:

سرمایه گذاری با درآمد ثابت: مانند اوراق قرضه که دارای درصد ثابتی از بازده مانند بهره هستند.

سرمایه‌گذاری‌های با درآمد متغیر: مانند سهام و املاک که سالانه بازده ثابتی را ارائه نمی‌دهند. به این معنی که سود سهام یا پرداخت‌های اجاره در هر سال مالی متفاوت است و ارزش آنها در دراز مدت افزایش پیدا می‌کند.

سرمایه گذاری برای کسب و کار

آشنایی با روش های سرمایه گذاری برای کارآفرینی

یک روش ساده برای طبقه بندی سرمایه‌گذاری‌ها، تقسیم آنها به سه دسته زیر است که عبارتند از:

  • سرمایه گذاری بدهی (وام)
  • سرمایه گذاری در سهام (مالکیت شرکت)
  • سرمایه گذاری‌های ترکیبی (اوراق بهادار قابل تبدیل، سرمایه متوسط، سهام ممتاز)

اجازه دهید هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه بررسی کنیم تا دید بهتری به مسئله سرمایه گذاری مناسب برای کارآفرینی داشته باشید..

سرمایه گذاری بدهی (Debt investments)

سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر بدهی را می‌توان به دو زیرمجموعه تقسیم کرد:

  • سرمایه‌گذاری‌های دولتی
  • سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی (خصوصی)

سرمایه گذاری‌های دولتی به هر نوع سرمایه گذاری اشاره دارد که می‌تواند در بازارهای بدهی باز خریداری یا معامله شود. اینها مواردی مانند اوراق قرضه هستند. یک شرکت اغلب اوراق بهادار عمومی را به عنوان اوراق نگهداری شده تا سررسید، برای فروش یا نگهداری در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد. هر یک از این طبقه‌بندی‌ها دارای معیارهای معین و رفتارهای خاص تحت استانداردهای حسابداری هستند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

سرمایه گذاری برای کارآفرینی به صورت خصوصی هم به هر معامله‌ای گفته می‌شوند که دارایی را در ترازنامه شرکت تعریف می‌کند و به طور آشکار یا به راحتی در بازارها معامله نمی‌شود. انتظار می‌رود این روش، نوعی درآمد آتی برای ما ایجاد کند.

راهنمای سرمایه گذاری برای کارآفرینی

سرمایه گذاری سهام (Equity investments)

سرمایه گذاری‌های سهام را هم می‌توان به عنوان سرمایه گذاری مناسب برای کارآفرینی عمومی و غیردولتی طبقه بندی کرد. دومی معمولا به عنوان سهام خصوصی شناخته می‌شود که یک سرمایه گذاری با ریسک بالا و البته با پاداش زیاد در نظر گرفته می‌شود. در واقع، سرمایه‌گذاری‌های سهامی عموما به عنوان گزینه‌های با ریسک‌ سرمایه گذاری بیشتر از سرمایه‌گذاری بدهی دیده می‌شوند، اما با مزیت ایجاد بازده بالاتر مورد توجه قرار می‌گیرند. 

سرمایه گذاری عمومی در این سبک هم هر نوع سرمایه گذاری مبتنی بر سهام است که می‌تواند در بازارها خریداری یا معامله شود. اینها اغلب از نوع سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که شخصی هنگام بحث درباره سرمایه‌گذاری در ذهن دارد و شامل ابزارهایی مانند سهام عادی، سهام ممتاز، اختیار معامله و ضمانت‌نامه سهام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

در ضمن، سرمایه‌گذاری‌های سهام خصوصی اغلب سرمایه‌گذاری‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر هستند که در محدوده یک سرمایه‌گذار کوچک قرار نمی‌گیرند. خریدهای اهرمی، ادغام‌ها و تملک‌ها و همچنین سرمایه گذاری‌های خطرپذیر تنها برخی از رایج‌ترین انواع معاملات سهام خصوصی هستند.

سرمایه گذاری تضمین شده

روش‌های سرمایه گذاری ترکیبی (Hybrid investments)

در کنار موارد بالا، چند نمونه دیگر هم به عنوان بهترین سرمایه گذاری برای کارآفرینی وجود دارد که عناصر بدهی (وام) و حقوق صاحبان سهام را با هم ترکیب می‌کنند. نمونه‌ای از این تامین مالی بینابینی یا میانه (mezzanine debt) است که در آن سرمایه‌گذار در ازای حقوق صاحبان سهام به شخص دوم وام می‌دهد. مثال دیگر اوراق قرضه قابل تبدیل است که در آن فرد علاقه‌مند به سرمایه گذاری برای کارآفرینی اوراق قرضه‌ای را خریداری کرده است که دارای ویژگی قابل مبادله با تعداد معینی از سهام شرکت ناشر است.

انواع سرمایه گذاری دیگری هم نیز وجود دارد که نه بدهی دارند و نه دارایی. نمونه‌ای از این نوع، هرگونه سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات یا املاک و مستغلات تحت عنوان PP&E است. به یاد داشته باشید که  PP&E مخفف Property، Plant، Equipment است و به دارایی‌هایی اشاره دارد که برای استفاده در فعالیت‌های تولیدی یا عملیاتی کسب‌و‌کار استفاده می‌شوند.

از طرف دیگر (بسته به استراتژی که در نظر دارید)، خرید دارایی‌های نامشهود مانند نام تجاری یا حق ثبت اختراع نیز می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی شود. در نهایت، دسته بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها به نام مشتقات (derivatives) وجود دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، از سایر اوراق بهادار مشتق شده‌ است. نمونه‌هایی از مشتقه‌های رایج شناخته شده، قراردادهای آتی و اختیار معامله هستند و ابزارهای سرمایه‌گذاری را به ما می‌دهند که ارزش آنها را بر اساس یک سهام یا کالای پایه محاسبه می‌کنیم. 

روش های سرمایه گذاری برای کارآفرینی

بهترین سرمایه گذاری برای کار آفرینی

اگر در عرصه سرمایه گذاری تازه وارد هستید و با مرور بهترین سرمایه گذاری برای کار آفرینی دچار سردرگمی شده‌اید، نگران نشوید. زیرا ورود به این عرصه مستلزم آگاهی است و باید جستجوی خود را ادامه دهید. اما متخصصان دونگی برای کوتاه کردن مسیر شما، امکان مشارکت عمومی در انواع طرح‌های توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با استفاده از پلتفرم کرادفاندینگ (Crowdfunding) را پیشنهاد می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

کرادفاندینگ که با عنوان تامین مالی جمعی هم شناخته شده، به روشی اشاره دارد که در آن برای جمع آوری سرمایه یک هدف یا پروژه خاص، سرمایه گذار مشتاق را جمع آوری می‌کند. این روش بهترین سرمایه گذاری برای کار آفرینی است، زیرا معمولا سرمایه در مقادیر کم و در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه (مانند چند ماه تا 1 سال) جمع آوری می‌شود تا پرسود ترین نتیجه را داشته باشد. در نظر داشته باشید که تامین مالی جمعی به صورت آنلاین انجام می‌شود و اغلب با راه اندازی سایت معتبر، برای اشتراک گذاری یک هدف یا پروژه پیش می‌رود. در همین راستا ما در دونگی با مجوز شماره 98/5/108857 از طرف فرابورس ایران فعالیت می‌کنیم و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعال هستیم. 

مزیت‌های کرادفاندینگ برای کارآفرینان

با استفاده از شیوه تامین مالی جمعی می‌توانید منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی کسب‌وکار خودتان را به دست آورید. برای این کار باید طرحی جامع و کامل را ارائه کنید تا علاقه‌مندان بهترین سرمایه گذاری برای کار آفرینی شما را همراهی کنند. همچنین اگر مایل نیستید خودتان ایجاد یک شغل را در نظر بگیرید، می‌توانید از سوی دیگر این روش استفاده کرده و هزینه خود را به مشاغل کوچک ارائه کنید تا آنها کار را پیش ببرند و شما سوددهی بیشتری را در رفاه کامل تجربه نمایید. 

بیشتر بخوانید:  کدام سرمایه گذاری زود بازده را انتخاب کنیم؟

در هر صورت، چه کارآفرینی باشید که خودش دست به کار شده و شغلی را راه اندازی کرده و چه فردی علاقه‌مند به کمک به دیگران هستید و می‌خواهید بدانید بهترین سرمایه گذاری برای یک کارآفرین چیست؟ ما کرادفاندینگ را به عنوان به روزترین روش پیشنهاد می‌کنیم تا در مسیر سوددهی مالی، بهترین برنامه‌ریزی در نظر بگیرید. 

بهترین سرمایه گذاری برای یک کارآفرین چیست؟

جمع بندی

در نهایت به یاد بسپارید که سرمایه یک دارایی است که به دست می‌آید یا پولی است که با هدف کسب درآمد در آینده به کسی داده می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها نیز برای بهره‌مندی از افزایش ارزش آتی یک دارایی انجام می‌شوند. به همین دلیل افراد زیاد به دنبال ایده سرمایه گذاری برای کارآفرینی هستند تا ازش افزوده مناسبی را به دست آورند. در میان تمامی روش‌هایی که می‌توانید در نظر داشته باشید، کرادفاندینگ گزینه بهتری است زیرا به شما اجاره می‌دهد بدون درگیری با دردسرهای ایجاد یک شغل، حتی با کمترین سرمایه ممکن هم سود آوری مناسبی را تجربه کنید. 

سوالات متداول

سرمایه گذار کسی است که برای ایجاد یک شغل سرمایه لازم را به صاحب ایده ارائه می کند و در سود و زیان آن کسب وکار، سهم دارد.

شبکه سازی های موفق برای پیشرفت کار و تخصیصی بودجه مناسب برای بخش های خصوصی دو دلیل اصلی سرمایه گذاری کارآفرینان هستند.