خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟

بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ مقالات

بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران چیست؟

در فرایند کرادفاندینگ یک مفهوم بسیار مهم وجود دارد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. کسب و کاری که نیاز به جذب سرمایه دارد، برای جذب بیشتر سرمایه گذاران از طریق پلتفرم کرادفاندینگ به آنها ضمانت می‌دهد و این ضمانت‌ها انواع مختلفی دارند مثل چک و سفته، اسناد مالکیت خانه و زمین تا ضمانت‌های بانکی.

سرمایه گذاران دوست دارند بیشترین و مطمئن‌ترین ضمانت را دریافت کنند، کسب و کارها هم می‌خواهند کمترین هزینه را برای ضمانت بپردازند، از سوی دیگر نهادهای ناظر هم به ضمانت‌های نامه‌های معتبر اولویت بیشتری می‌دهند. در این مقاله از مجله دونگی، انواع ضمانت‌نامه‌ها و درجه اولویت آنها را برای چهار گروه سرمایه گذاران، سرمایه پذیران، نهاد ناظر و فرابورس ایران تعیین می‌کنیم. 

فهرست محتوا

مقدمه

ارائه ضمانت یا تعهد به یکی از اصول معامله‌های تجاری تبدیل شده است. چون ریسک هر فعالیت اقتصادی می‌تواند منجر به شکست آن شود، این تضمین، ضرری که به طرف سرمایه گذار در معامله وارد می‌شود را پوشش می‌دهد. مثلا وقتی دو نفر شریک می‌شوند و قرار می‌گذارند که یکی از آنها سرمایه را تامین کند و دیگری نقش نیروی کار را بر عهده بگیرد، ممکن است طرف تامین کننده سرمایه از طرف دیگر سفته دریافت کند تا مطمئن باشد که او وظایفش را به درستی انجام می‌دهد. 

دریافت ضمانت در معامله‌های ساده و روزمره هم دیده می‌شود. مثلا کسی که خودروی خود را در اختیار یک راننده می‌گذارد از او درخواست ضمانت می‌کند، یا بعضی از صاحب‌خانه‌ها در هنگام اجاره خانه از مستاجر درخواست می‌کنند که به میزان مبلغ یک‌سال اجاره به آنها ضمانت مالی بدهد، که اغلب به شکل چک و سفته است. البته ضمانت‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

انواع ضمانت در نظام اقتصادی ایران

ضمانت‌ها بر اساس ارزش حقوقی و میزان نقدشوندگی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. محل صدور برخی از این ضمانت‌ها، نهادهای بانکی و مالی هستند که بعد از طی فرایندهای ارزش‌گذاری و اجرای دستورالعمل‌های بانکی، ضمانت‌نامه را آماده می‌کنند. 

ضمانت نامه تعهد پرداخت

این نوع از ضمانت در واقع یک سند تجاری است که تا تاریخ سررسید، دریافت کننده ضمانت نامه می تواند مبلغ آن را از صادر کننده ضمانت نامه مطالبه نماید. این قرارداد معمولا بدون قید و شرط است با وجود این قبل از تسویه، ممکن است اخطاریه‌ای از طرف ذینفع و به طرفیت  شخص ثالث صادر شود که نشان می‌دهد ذینفع موضوع قرارداد را انجام داده، اما تعهدات از طرف دیگر معامله رعایت نشده است.

این نوع از ضمانت نامه در قراردادهای فروش، اجاره، ساخت، وام و همچنین سرمایه گذاری کرادفاندینگ کاربرد دارد. ضمانت نامه های تعهد پرداخت توسط بانک‌ها و یا صندوق‌های پژوهش و فناوری با مبالغ مشخص صادر می‌شوند. در موضوع کرادفاندینگ، این ضمانت‌نامه می‌تواند به ارزش درصدی از اصل پول، کل اصل پول، اصل و بخشی از سود یا کل مجموع اصل و سود صادر شود.

نکته قابل توجه در این نوع ضمانت برای طرح‌های کرادفاندینگ این است که بانک یا صندوق، انجام عملیات پرداخت را تضمین می‌کند، نه سودده بودن طرح را. مثلا طرحی با سود پیش‌بینی شده 30 درصد را در نظر بگیرید، که سرمایه‌پذیر برای آن ضمانت تعهد پرداخت بانکی به اندازه 130 درصد مبلغ طرح ارائه داده باشد. در طرح‌های کرادفاندینگ، معمولا سرمایه‌پذیر بازپرداخت اصل سرمایه در پایان طرح را تعهد می‌کند.

این یعنی اینکه در هر صورت با پایان یافتن زمان طرح، برگشت اصل پول سرمایه‌گذاران بی‌چون و چراست. حال فرض کنید طبق گزارش پایانی و حسابرسی این طرح، در سه حالت مختلف، سود 20، 30 یا 35 درصد حاصل شود. اگر سود 20 درصد حاصل شده باشد، پلتفرم می‌تواند فقط 20٪ سود را از بانک مطالبه کند. در حالت دوم، پلتفرم کل 30٪ را از بانک مطالبه می‌کند. در حالت سوم نیز، بانک تا 30 درصدی که تعهد کرده است را پرداخت می‌کند و پلتفرم باید 5٪ باقیمانده را از خود سرمایه‌پذیر مطالبه نماید.

توثیق سهام

ضمانت در این روش به شکلی است که درخواست کننده تسهیلات یا طرف دریافت کننده وجه معامله  سهام بورسی که در تملک دارد را در وثیقه طرف مقابل یا بانک می‌گذارد. بعد از اینکه تعهدات دریافت کننده وجوه  به انجام رسید  به عبارت دیگر دیون خود را پرداخت کردد، سهام متعلق به وی از توثیق طرف مقابل یا بانک آزاد می‌شود. در صورت تخطی دریافت کننده سرمایه از تعهدات خود، ذینفع می‌تواند نسبت به فروش سهام اقدام نماید.

ضمانت نامه بانکی غیر تعهد پرداخت

ضمانت نامه بانکی غیر تعهد پرداخت

ضمانت بانکی هم همان‌طور که از عنوانش پیداست توسط بانک صادر می‌شود و به افرادی که نیاز به جذب سرمایه دارند و افرادی که این نیاز را تامین می‌کنند، اطمینان خاطر می‌دهد که ریسک‌های پرداخت وجوه در این معامله، طبق شرایط مشخص شده در ضمانت‌نامه تضمین شده است. در یک ضمانت نامه بانکی به مواردی مثل ضامن، ضمانت خواه، ذینفع، موضوع، تاریخ سررسید، مبلغ وجه الضمان و شرایط واخواست (نقد کردن ضمانت‌نامه) اشاره می‌شود.

ضمانت تعهد پرداخت بانکی معتبرترین نوع ضمانت‌نامه بوده و ذینفع آن (یعنی پلتفرم تامین مالی جمعی) می‌تواند بدون هیچ قید و شرطی نسبت به وصول مبالغ اقدام نماید. علاوه بر ضمانت تعهد پرداخت بانکی، ضمانت‌نامه‌ها مختلف دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به  ضمانت نامه حسن انجام تعهدات، ضمانت نامه گمرکی، ضمانت نامه پیمان، ضمانت نامه حسن انجام کار، ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده و … اشاره کرد.

مثلا در ضمانت حسن انجام کار، اول باید ثابت شود که کار مورد نظر به درستی انجام نشده است تا ضمانت‌نامه بتواند نقد شود. معیار تشخیص این موضوع باید مشخص شده باشد و شیوه تشخیص آن می‌تواند میزان اعتبار این ضمانت‌نامه را برای سرمایه گذاران مشخص سازد.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب و کارها تا سقف 25 میلیارد تومان

ضمانت ملکی

سند ملکی یکی از اسناد معتبری است که سرمایه پذیران از آن برای جلب اطمینان سرمایه گذاران استفاده می‌کنند. در این نوع ضمانت در مدتی که دیون شخص پرداخت نشده باشد، سند ملکی در توثیق بانک یا طرف مقابل باقی می ماند. با توجه به رسمی بودن سند ملک، این عملیات می بایست در محل دفترخانه اسناد رسمی و طی قرارداد رسمی انجام شود.

البته پیش از توثیق سند، کارشناسان بانک یا کارشناس رسمی دادگستری می بایست از ملک مورد نظر بازدید نمایند تا ارزش حدودی ملک را تایید یا تعیین کنند. یکی از چالش‌های ضمانت ملکی در سال‌های اخیر استفاده از سندهای اجاره‌ای است که باعث بروز درگیری‌های بسیاری بین طرفین قراردادهای تجاری شده است،‌ لذا توصیه می‌شود که در این نوع ضمانت‌نامه به مالک ملک و نسبت وی با ارائه دهنده این وثیقه توجه شود.

در صورتی که طبق شرایط قرارداد، تعهدات دریافت کننده سرمایه انجام نشده باشد و ذینفع بخواهد از وثیقه ملکی استفاده کند، باید با مراجعه به اداره اجرایی ثبت اسناد رسمی، درخواست به مزایده‌گذاری ملک و وصول مطالبات خود را بدهد. این عمل ممکن است در اجرا تا چند ماه به طول انجامد. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توان در هنگام ترهین ملک، یک وکالت‌نامه فروش بلاعزل را نیز از وثیقه‌دهنده طلب کرد تا در صورت رخداد شرایط تعیین شده، بتوان نسبت به فروش ملک و وصول مطالبات راسا اقدام نمود.

ضمانت خودرویی و کالایی

سند خودرو یکی از انواع اسناد رسمی است که می‌تواند به عنوان ضمانت نامه استفاده شود. در اینجا هم سند خودرو نباید از قبل توقیف شده باشد. همچنین ارزش‌گذاری خودرو هم یکی از بخش‌های فرایند استفاده از سند خودرو به عنوان ضمانت نامه است. گروهی از صاحبان کسب و کارها که به سرمایه‌های کوچکتر احتیاج دارند، با استفاده از سند خودرو، پرداخت تمام یا بخشی از اصل و سود مبلغ سرمایه گذاری شده به سرمایه گذاران را تضمین می‌کنند.

سهل البیع بودن (فروش آسان) خودرو باعث شده است تا این وثیقه گزینه مناسبی از دید سرمایه‌گذاران باشد، لیکن چالش مهم آن امکان اختفای اتومبیل در هنگام عدم انجام تعهدات است.

همچنین در سطحی پایین تر، اموالی که دارای سند نیستند، ولی امکان نگهداری در مکان یا انبار مورد اعتماد صاحب سرمایه را دارند (نظیر کالاهای تولیدی دریافت کننده سرمایه یا اموال سهل البیع وی) می تواند به نفع صاحب سرمایه توثیق گردد. مثلا فرض کنید در یک طرح کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاران هزینه خرید 50 سرور برای یک شرکت فناوری اطلاعات را تامین کرده باشند، به شرطی که این اموال پس از خریداری در مرکز داده مورد اعتماد پلتفرم نگهداری شوند و مرکز داده تعهد داده باشد که این اموال بدون اجازه پلتفرم اجازه خروج نداشته باشند. 

ضمانت شخص ثالث معتبر

گاهی اوقات صاحبان کسب و کارهایی که نیاز به جذب سرمایه دارند، نمی‌توانند ضمانت بانکی، سند ملکی یا خودرویی بابت تعهدات‌شان ارائه دهند. در این شرایط از یک شخص ثالث درخواست می‌کنند تا برگشت اصل یا اصل و سود سرمایه در قرارداد بین آنها و سرمایه گذاران را تضمین کند. این فرایند که از دهه‌های گذشته نیز در سیستم‌های بانکی رواج داشته، به نوعی استفاده از اعتبار و تمکن مالی شخص ثالث برای سپردن ضمانت به طرف دیگر قرارداد است.

یکی از ویژگی‌های ضمانت شخص ثالث، این است که طرفی که به او تعهد داده شده می‌تواند برای اجرای تعهد ضمن مراجعه به شخص متعهد شده، همزمان به ضامن او نیز مراجعه نماید. البته این مورد باید در قرارداد درج شود. 

اعتبار این روش، به اعتبار فرد ضمانت کننده گره خورده است و هر چه ضمانت کننده فرد معتبرتری باشد، مطلوبیت این نوع از ضمانت نیز بالاتر می‌رود. 

نکته جذاب این نوع از ضمانت این است که در صورت دارا بودن شرایط، ضمانت کننده می‌تواند حاصل شدن سود و پرداخت آن را نیز تضمین کند. موضوعی که در هیچ کدام از انواع ضمانت‌های دیگر وجود ندارد. این موضوع می‌تواند به شیوه‌های مختلفی انجام شود، مثلا اگر ضمانت‌کننده خود مصرف کننده کالاهای تولیدی سرمایه‌پذیر باشد، می‌تواند خرید کل کالای تولیدی وی با یک کف قیمت را تضمین کند. این تضمین در حکم ضمانت سود پرداختی عمل می‌کند. 

قرارداد فعال

دریافت کننده سرمایه می تواند منافع قراردادهایی که هم اکنون در حال اجرا دارد را به توثیق تامین کننده سرمایه درآورد. در این حالت، طرف قرارداد سرمایه‌پذیر باید بپذیرد تا به عنوان ضامن ثالث به اندازه سقف تعهدات قراردادی‌ عمل کند.مثلا در کرادفاندینگ، فرض کنید یک شرکت تولیدی درخواست سرمایه برای تولید و فروش کالاهای خود داشته باشد و هم اکنون نیز طی یک قرارداد بلند مدت، فروش یک سال آتی خود را به شرکت توزیع واگذار نموده باشد.

در این حالت می تواند با همکاری شرکت توزیع، منافع حاصل از قرارداد جاری را تضمین بازپرداخت سرمایه و سود سرمایه گذاران نماید. این کار چیزی شبیه تعهد کسر از حقوق کارمندان شرکت ها می باشد.

چک و سفته

چک و سفته معمول‌ترین نوع ضمانت در فعالیت‌های تجاری هستند و در طیف وسیعی از قراردادهای بین افراد مختلف به کار گرفته می‌شوند. ضمانت نامه ها اسناد عندالمطالبه هستند، در حالی که چک و سفته دارای یک تاریخ سررسید مشخص هستند. همچنین برای دریافت سفته نیاز به ارائه مدارک یا اطلاعات خاصی نیست در حالی که برای دریافت دسته چک، باید مجموعه‌ای از شرایط در فرد درخواست دهنده احراز شود. 

اخیرا با اجرایی شدن سامانه صیاد، اعتبار چک ضمانت بسیار بالاتر رفته است. چرا که در صورت برگشت خوردن چک، کل حساب‌های فرد صادر کننده چک مسدود می‌شود. این موضوع می‌تواند کل کسب‌وکار صادر کننده چک را با اختلال مواجه کرده و به اعتبار وی خدشه وارد کند؛ بخصوص اگر حجم کسب‌وکار صادر کننده چک بزرگتر از سرمایه دریافتی باشد. چرا که دارایی بزرگتری از وی با این اقدام در معرض خطر قرار می‌گیرد.

تا اینجا انواع ضمانت نامه را بررسی کردیم. هر کدام از این ضمانت نامه‌ها تعریف خاصی دارند و در شرایط مشخصی قابل استفاده هستند. در طرح‌هایسرمایه گذاری جمعی از طریق کرادفاندینگ هم نیاز به ارائه ضمانت وجود دارد، که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: جذب سرمایه برای تولید با کدام روش بهتر است؟

ضمانت در کرادفاندینگ

ضمانت در کرادفاندینگ

پلتفرم‌های سرمایه گذاری کرادفاندینگ برای اطمینان از ایفای تعهدات سرمایه‌پذیران، از آنها طلب ضمانت نامه می‌کنند تا ریسک‌های احتمالی طرح را پوشش دهند و اعتماد سرمایه‌گذاران را بالاتر ببرند. ضمانت نامه در طرح‌های کرادفاندینگ برای چهار بازیگر این فضا اهمیت به سزایی دارد. 

گروه اول سرمایه گذاران هستند که بخشی از سرمایه‌شان را در اختیار کسب و کار قرار می‌دهند. برای آنها دریافت ضمانت مهم است، چون می‌خواهند از سرمایه‌شان محافظت کنند تا در صورت شکست  طرح توسعه یا نکول سرمایه پذیر دچار ضرر مالی نشوند. 

ضمانت از نظر سرمایه گذاران: باید ریسک‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد و به میزان قابل قبولی معتبر باشد.

گروه دوم نهادهای مالی ناظر هستند و روی پیش‌نیازهای اجرای درست قرارداد نظارت می‌کنند. از نگاه آنها وثیقه قرارداد تامین مالی جمعی باید تضمین کننده بازگشت حداقل اصل سرمایه باشد و بتواند بیشترریسک‌های احتمالی را پوشش دهد. 

ضمانت از نظر نهادهای ناظر: باید شفاف بوده و اعتبار آن قابل ارزیابی باشد و همچنین تعهد به پرداخت مبالغ از دست رفته در آن وجود داشته باشد. 

گروه سوم هم همان کسب و کارها و افرادی هستند که می‌خواهند برای ایجاد یا توسعه یک طرح سرمایه جذب کنند. از دید این گروه که به آنها سرمایه پذیر هم گفته می‌شود، برای ارائه ضمانت باید بخشی از بودجه‌ای که برای  کسب و کار در نظر گرفته‌اند را هزینه کنند. هرچه ضمانت قوی‌تر باشد، هزینه ارائه آن هم  بالاتر می رود و فرآیندهای آن نیز پیچیده‌تر خواهد بود. همچنین بر حسب نوع ضمانت، میزان تعهدات سرمایه پذیر نیز تغییر می کند.

ضمانت از نظر سرمایه پذیران: باید از نظر هزینه مقرون به صرفه باشد، امکان اخذ آن را داشته باشند و تعهدات آن خارج از توان اجرایی سرمایه پذیر نباشد.

بازیگر چهارم هم شرکت فرابورس ایران به عنوان تنظیم‌گر تامین مالی جمعی است که برای طرح‌های سرمایه گذاری کرادفاندینگ،‌ نماد صادر می‌کند. اگرچه این نهاد با نهادهای ناظر همسو است و معمولا نظر مشترکی درباره اعتبار یک فرصت سرمایه گذاری دارند، ضمانت نامه‌هایی را مطلوب‌تر می‌داند که بالاترین تعهد پرداخت در آنها وجود داشته باشد.

ضمانت از نظر سازمان فرابورس: باید بسیار معتبر و شفاف بوده و بتواند در کوتاه‌ترین زمان به پول تبدیل شود. 

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام نوع از انواع ضمانت‌ها می‌تواند در نقطه مشترک هر چهار گروه قرار بگیرد و رضایت نسبی همه آنها را جلب کند. برای حل این معادله با ما همراه باشید. 

بهترین نوع ضمانت برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران

حل معادله ضمانت در کرادفاندینگ

می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که در شرایط فعلی کدام نوع از ضمانت نامه، رضایت همه بازیگران درگیر در یک طرح کرادفاندینگ را تا حد مطلوبی جلب می‌کند و می‌توان از آن به عنوان ضمانت نامه مورد توافق همه طرف‌ها یاد کرد. 

برای پاسخ به این پرسش ابتدا اولویت تقریبی سرمایه گذاران، سرمایه پذیران، نهاد ناظر و فرابورس ایران را بررسی می‌کنیم. در اینجا منظور از اولویت، میزان تمایل و استفاده آنها از یک نوع ضمانت نامه مشخص است. برای اطلاعات بیشتر جدول زیر را مشاهده کنید. عدد 1 به معنی بیشترین تمایل و 5 به معنی کمترین تمایل است.
 


 

نوع ضمانت نامه

میزان اولویت

سرمایه گذار

سرمایه پذیر

نهاد ناظر

فرابورس

ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت

1

5

1

1

ضمانت نامه صندوق تعهد پرداخت

1

5

1

1

توثیق سهام

1

5

1

1

ضمانت نامه بانکی / صندوق حسن انجام تعهدات

1

4

1

2

ضمانت ملکی

1

3

1

2

ضمانت خودرو / کالا

2

3

1

3

ضمانت شخص ثالث معتبر

3

2

2

3

قرارداد فعال

3

2

2

4

چک و سفته

4

1

3

4

داده‌های این جدول‌ها چند نکته را نشان می‌دهند. یا یک سود یکسان، شخص سرمایه گذار در کرادفاندینگ به ضمانت بانکی تعهد پرداخت، بیشترین تمایل را دارد در حالی که احتمالا در طرح‌هایی که ضمانت آنها چک و سفته است، چندان تمایلی به سرمایه گذاری ندارد.

از سوی دیگر سرمایه پذیر که نیازمند جذب سرمایه است در درجه اول ترجیح می‌دهد از چک و سفته به عنوان ضمانت نامه استفاده کند و احتمال ارائه ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت از طرف او بسیار پایین است. نهاد ناظر و فرابورس هم تقریبا مثل سرمایه گذاران بیشترین اولویت را به ضمانت نامه های بانکی داده و کمترین ارزش را برای چک و سفته قائل شده است. 

موضوعی که می‌تواند این معادله بدیهی را به هم بریزد، ورود پارامتر هزینه‌های صدور ضمانت‌نامه است، که تاثیر مستقیمی بر روی سود قابل پرداخت دارد. مثلا تهیه ضمانت نامه های تعهد پرداخت بانکی بین 8 تا 16 درصد هزینه را به سرمایه پذیران تحمیل می‌کند، در حالی که هزینه ارائه ضمانت در قالب چک و سفته هزینه ای برای سرمایه پذیر به همراه ندارد. در جدول زیر هزینه تقریبی تهیه و ارائه هر کدام از این ضمانت‌نامه‌ها آمده است. این هزینه معمولا درصدی از مبلغ تعهد شده است و باید توسط سرمایه پذیر پرداخت شود.

نوع ضمانت نامه

هزینه تقریبی (درصد)

ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت

16 - 8

ضمانت نامه صندوق تعهد پرداخت

12 - 7

توثیق سهام (به شرط در اختیار داشتن سهام بورسی)

کمتر از 1

ضمانت نامه بانکی / صندوق حسن انجام تعهدات

8 - 4

ضمانت ملکی

2 - 1

ضمانت خودرو / کالا

نزدیک به صفر 

ضمانت شخص ثالث معتبر

نزدیک به صفر 

قرارداد فعال

0

چک و سفته

0

در شرایط اقتصادی مشخص، هزینه تمام شده پول برای سرمایه‌پذیر دارای بازه محدود و معینی است. این هزینه شامل هزینه‌های اجرایی تامین مالی (نظیر کارمزدهای تامین مالی جمعی)، هزینه ارائه ضمانت‌نامه به علاوه میزان سود پرداختی است. با توجه به ثابت بودن تقریبی کارمزدها و سایر هزینه‌های اجرایی تامین مالی جمعی، مجموع هزینه‌های سود قابل پرداخت و هزینه صدور ضمانت‌نامه تقریبا ثابت است. یعنی سرمایه‌پذیر هر چه هزینه بیشتری برای صدور ضمانت‌نامه بپردازد، سود کمتری به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند و بالعکس.

به عنوان مثال در شرایط اقتصادی فعلی هزینه تمام شده پول برای سرمایه‌پذیر با توجه به نوع فعالیت و بازدهی کسب‌وکار و … باید در بازه حدودی 45 تا 55 درصد باشد که برای وی قابل قبول بوده و صرفه اقتصادی داشته باشد. در نتیجه اگر سرمایه‌پذیر بخواهد ضمانت تعهد پرداخت بانکی با هزینه 16 درصدی ارائه کند، سودی که می‌تواند به سرمایه‌گذار ارائه دهد، در بازه 29 تا 39 درصد خواهد بود. ولی در صورت ارائه چک و سفته به عنوان ضمانت، این سود می‌تواند 45 تا 55 درصد باشد.

بدیهی است که مخاطرات سرمایه‌گذاری در طرح با ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بانکی بسیار کمتر از طرحی با ضمانت چک و سفته است. ولی به همان اندازه سود حاصل از آن نیز کمتر است. با این شرایط، کدام یک از این طرح‌ها گزینه مطلوب‌تری برای سرمایه‌گذار است؟ هر چه دانش یک سرمایه‌گذار در یک حوزه بیشتر باشد، قادر به تصمیم‌گیری بهتری در خصوص طرح‌هاست، ولی از آنجایی که طرح‌های کرادفاندینگ در حوزه‌های بسیار متنوعی هستند که فراتر از دانش اکثر افراد است.

از طرف دیگر، پلتفرم‌ها طرح‌ها را ارزیابی‌ کرده و فقط در صورت دارا بودن شرایط مشخصی طرح‌ها را می‌پذیرند، تصمیم در پاسخ پرسش فوق بیشتر به میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار بر می‌گردد. سرمایه‌گذاران محتاط‌تر و با سطح پذیرش ریسک پایین‌تر بهتر است در طرح‌های با ضمانت قوی‌تر و سود پایین‌تر مشارکت کنند، در حالی که سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیرتر طرح‌های با سود و ریسک بالاتر را ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم های کرادفاندینگ در ایران چند درصد کارمزد می گیرند؟

این سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند برای کاهش ریسک خود، سرمایه‌‌شان را در طرح‌‌های مختلف تقسیم کنند. بدیهی است که سرمایه‌گذار یک طرح کم ‌ریسک انتظار حتی یک روز تاخیر را هم در بازپرداخت خود ندارد، ولی این موضوع در خصوص طرح‌های با ریسک بالاتر صدق نمی‌کند. در صورتی که تحمل پذیرش تاخیرها یا تغییرات در زما‌ن‌بندی‌های طرح را ندارید، یعنی شما بهتر است در طرح‌های کم‌ریسک با بازده پایین‌تر مشارکت کنید. برای سنجش سطح ریسک خود و دانستن اینکه آیا طرح‌های دونگی با سطح ریسک و سود بالاتر آیا برای شما مناسب هستند یا خیر، می‌توانید از این آزمون ریسک‌سنجی استفاده کنید.

با توجه به این توضیحات اگر باز به پرسشی که در بالا مطرح کردیم برگردیم، می‌توانیم بگوییم که ضمانت‌های ملکی، خودرویی و کالایی و همچنین ضمانت شخص ثالث معتبر از انواع ضمانت ‌هایی هستند که از لحاظ میزان پوشش ریسک می‌توانند پوشش دهنده گروه‌های متنوع‌تری از سرمایه‌گذاران بوده و هزینه تهیه آنها برای سرمایه‌پذیر هم قابل قبول است.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در این مقاله از دونگی موضوع ضمانت در جذب سرمایه را انتخاب کردیم که مورد توجه گروه‌های فعال در سرمایه گذاری جمعی قرار دارد. همچنین انواع ضمانت در نظام اقتصادی را معرفی کردیم و با جزییات هر مورد آشنا شدیم. در نهایت با استفاده از داده‌های اختصاصی، این پرسش را تحلیل کردیم که کدام نوع از ضمانت نامه هم از نظر هزینه‌های تهیه و هم از جهت جلب اعتماد سرمایه گذاران و سایر گروه‌های دخیل در کرادفاندینگ می‌تواند جذاب‌تر باشد. در انتها به این نتیجه رسیدیم که ضمانت ملکی، خودرویی و شخص ثالث بر اساس داده‌ها و جدول‌های اولویت‌بندی می‌تواند نقطه بهینه ضمانت در میان قراردادهای کرادفاندینگ باشد.

سوالات متداول

ارزان ترین و کم هزینه ترین نوع ضمانت نامه برای جذب سرمایه از طریق کرادفاندینگ قرارداد فعال یا چک و سفته است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این ضمانت نامه ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت، ضمانت نامه صندوق تعهد پرداخت، توثیق سهام، ضمانت نامه بانکی / صندوق حسن انجام تعهدات و ضمانت ملکی جز پرطرفدارترین نوع ضمانت نامه ها از نظر سرمایه گذاران محسوب می شود.