خانه / وبلاگ و مقالات / شرکت سرمایه گذاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت سرمایه گذاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

۱۴۰۳/۰۳/۰۳ مقالات

شرکت سرمایه گذاری

یک شرکت سرمایه گذاری (investment company) منابع سرمایه گذاران را جمع آوری می‌کند و به طور قابل توجهی در کلاس‌های مربوط به دارایی‌های مختلف و ابزارهای امنیتی سرمایه گذاری می‌نماید. این نوع شرکت از چندین سرمایه گذار وجوه جمع آوری می‌کند تا در یک روند از پیش برنامه ریزی شده، برای رشد سرمایه آنها تلاش کند. شرکت بازده پرتفوی خود را به صورت بهره، سود سهام و غیره به دست خواهد آورد. این بازده بر اساس سهم افراد از کل صندوق سرمایه گذاری به سرمایه گذاران منفرد ارائه می‌شود. اینجا است که مسئله سبدگردانی یعنی چه، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. با متخصصان دونگی همراه بمانید تا مسائل مربوط به سرمایه گذاری در این شرکت‌ها را با هم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

سبدگردانی چیست؟

قبل از انجام سبدگردانی ارز دیجیتال یا حتی سبدگردانی بورس مهم است با معنای این اصطلاح آشنا شویم. در نظر داشته باشید که منظور از سبدگردانی یا همان Portfolio investment، مالکیت سبدی از سهام، اوراق قرضه یا هر اوراق بهاداری است که انتظار می‌رود بازدهی مطلوبی داشته باشد یا در طول زمان ارزش آن افزایش پیدا کند. 

فرایند سرمایه گذاری در یک پورتفولیو می‌تواند به شکل هر نوع دارایی (مثلا سبدگردانی فارکس یا حتی فیزیکی مانند املاک) باشد که پتانسیل ایجاد بازده در طول زمان را دارد. تمام سرمایه گذاری‌های شخصی برای دستیابی به بازده معین طراحی شده‌اند و بنابراین نیاز به مدیریت پرتفوی نیز مهم و ضروری است. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

برای درک بهتر این مسئله که سبدگردانی در بورس چیست به یاد بسپارید که منظور ما از پورتفولیو، مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی مانند سهام یا اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یا سایر سرمایه گذاری‌ها است که توسط یک فرد یا مؤسسه نگهداری می‌شود. هدف از ایجاد پرتفوی در شرکت سرمایه گذاری بازار سهام، تنوع بخشیدن به ریسک و دستیابی به بازده بالقوه بیشتر با سرمایه گذاری در طیفی از دارایی‌های مختلف است که تحت شرایط مختلف بازار، عملکرد متفاوتی خواهد داشت. بر اساس دانش بازار سرمایه گذاری، افراد می‌توانند سبد سهام خود را در بازار مدیریت کنند یا ممکن است به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشند.

شرکت های سرمایه گذاری

سبدگردانی اختصاصی چیست؟

خوب است به این نکته هم توجه داشته باشید که ما می‌توانیم فعالیت خودمان را زیر نظر متخصصان سبدگردانی پیش ببریم. البته چنانچه دانش کافی را به دست آورده‌اید و توانایی مدیریت سبد سرمایه خود را دارید، این امکان برای شما وجود دارد که دارایی‌تان را به شیوه  مورد نظر خود مدیریت نمایید. اما به طور کلی همکاری با متخصصان همیشه پیشنهاد شده و خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: سود سپرده 30 درصد

زیرا در این وضعیت سرمایه‌گذار بر اساس اهداف، ریسک‌ها و نیازهای خاص خود، زیر نظر یک متخصص، سبد سرمایه‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل انواع سرمایه‌گذاری مختلف خواهد بود. این سبد مطابق با مشخصات و اهداف شخصی سرمایه‌گذار تهیه می‌شود تا ریسک بازدهی مناسب و تنوع لازم را فراهم کند. این رویه باعث افزایش کنترل و شخصی‌سازی بیشتر سرمایه‌گذاری شده و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا به بهره‌وری بیشتری در اداره سرمایه‌های خود دست پیدا کنند.

سبدگردانی ارز دیجیتال چیست؟

برای تنوع بخشی بیشتر سود سبدگردانی، خوب است با دنیای ارز دیجیتال هم آشنا شوید. یک سبد رمزنگاری موفق تنها به مسئله انتخاب سکه‌های مناسب در بازار مربوط نیست، بلکه به هنر پیچیده مدیریت سبد کریپتو اشاره دارد. بسیاری از سرمایه گذاران ضرورت مدیریت پورتفولیوی کریپتو را دست کم می‌گیرند. با این حال این یک جنبه حیاتی است که متأسفانه اغلب نادیده گرفته می‌شود. همکاری با شرکت سرمایه گذاری معتبر و گنجاندن ابزارها و مدل‌های ذهنی در استراتژی رشد سرمایه، برای افزایش عملکرد و پیمایش مؤثر در پیچیدگی‌های بازار کریپتو ضروری است.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

ضمن بررسی این مسئله حتما باید به مقدار کارمزد سبدگردانی هم توجه داشته باشید. انواع شرکت سبد گردانی (چه در بازار سهام فعالیت داشته باشند که دیگر بازارهای مالی) شرایط سبدگردانی خاصی را به شما ارائه می‌کنند که مسئله دریافت کارمزد هم بخشی از آن خواهد بود. 

انواع شرکت‌های سرمایه گذاری

بهترین شرکت های سبد گردانی

قبل از بررسی یک قرارداد سبدگردانی خوب است بدانید با چه نوع شرکتی همکاری خواهید کرد. برای درک این مسئله در نظر داشته باشید که سه دسته عمده شرکت‌های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

  • پایان باز (Open-end): معمولا به عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها به طور مداوم سهام می‌فروشند و همیشه آماده خرید سهام از سرمایه گذاران به ارزش خالص دارایی هستند. بنابراین سهام صندوق سرمایه گذاری آزاد قابل بازخرید است.
  • پایان بسته (Closed-end): این شرکت‌های سرمایه گذاری تعداد ثابتی از سهام معامله شده در بازار سهام را برای شما فهرست می‌کنند. آنها معمولا سهام خود را از سرمایه گذاران پس نمی‌گیرند و تنها سود سبد گردانی را با آنها شریک خواهند شد. 
  • یونیت‌تراست‌ها (Unit investment trusts): این نمونه هم یک شرکت مناسب سرمایه گذاری به شمار می‌رود که دارای پرتفوی ثابتی است. این پرتفوی شامل مجموعه‌ای ثابت از اوراق بهادار غیرفعال معامله نشده است. UNIT در تاریخ خاصی منحل می‌شود (زمانی که پرتفوی آن منحل شود) و هزینه سبدگردانی آن با همراه عواید به دست آمده با سرمایه گذاران اشتراک گذاری خواهد شد. بنابراین سهام یک UIT را می‌توان قابل بازخرید نامید.

مزایای سبدگردانی در بهترین شرکت سرمایه گذاری

حالا که با انواع شرکت سرمایه گذاری آشنا هستیم، وقتآن رسیده که با مزایای مربوط به بازده سبدگردانی هم آشنا شویم. مهم‌ترین این مزایا این است که می‌توانید اهداف پروژه را با استراتژی کسب‌و‌کار هماهنگ کنید. در اصل، مأموریت نهایی هر شرکتی دستیابی به اهداف استراتژیک و کوتاه مدت است. هر پروژه‌ای که یک شرکت انجام می‌دهد گامی به سوی آن هدف خواهد بود. 

کار شرکت های سرمایه گذاری چیست

بنابراین، مدیران پروژه باید اطمینان حاصل کنند که پروژه‌های مربوط به سرمایه گذاری با استراتژی و اهداف تجاری شرکت همسو هستند. اگر پروژه‌ها با این اهداف تعیین شده هماهنگ نباشد، منجر به اضافه بار پروژه، اتلاف منابع شرکت و تلاش نیروی کار می‌شود. بدون این ارتباط با انگیزه‌های بلندمدت، نوع سبد گردانی مناسب را پیدا نخواهید کرد. 

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

هسته اصلی استراتژی شما ارزیابی، اولویت بندی و انتخاب طرحی است که با استراتژی خودتان همسو باشد. وقتی می‌دانید بهترین سبدگردان کیست؟ به خودتان کمک می‌کنید تا به تصویر بزرگی که در ذهن دارید نزدیک‌تر شوید. در کنار این مسئله، دیگری مزایایی که به دست می‌آورید به شرح زیر هستند: 

سفارشی سازی و مدیریت حرفه‌ای ریسک در سبدگردانی

قبلا هم اشاره کردیم که اگر با یک گروه متخصص در حال همکاری باشید، به شما امکان می‌دهند سرمایه گذاری مناسبی را مد نظر داشته باشید و در دستیابی به اهداف مالی خود، به خوبی پیش بروید. همچنین وقتی می‌دانید سبدگردانی چیست و مدیر پورتفولیو چه کاری انجام می‌دهد، می‌توانید بر اساس میزان تحمل ریسک خودتان و بازده مورد انتظار، تصمیمات بهتری بگیرید.

ارائه نمونه کارهای مجزا

برخلاف صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاری‌های خاص و ویژه تحت تأثیر اقدامات ده‌ها هزار سرمایه گذار قرار نمی‌گیرند. تصمیمات خرید و فروش و همچنین زمان‌بندی آنها به صلاحدید سرمایه‌گذار انجام می‌شود (بسته به نوع و بهترین سبدگردان انتخابی).

نظارت مستمر

وقتی به یک شرکت سرمایه گذاری همکاری می‌کنید، سبدگردانی ارزهای دیجیتال یا دیگر دارایی شما بر عهده آنهاست و باید به صورت مستمر، نظارت عالی داشته باشند. البته این مسئله وظایف شما را کم نمی‌کند و خودتان هم باید به این مسئله واقف باشید که پورتفولیوها باید دائما نظارت شوند و تغییرات به طور منظم صورت بگیرند تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری چیست؟ راه های شناسایی ریسک های سرمایه گذاری

به همین دلیل است که برخی توصیه می‌کنند با حداقل سرمایه برای سبدگردانی‌ شروع کنید و مسئله مدیریت پورتفولیو را گام به گام یاد بگیرید. اما بسیاری از افراد هم ترجیح می‌دهند همکاری با متخصصان را مد نظر داشته باشند تا رشد سرمایه خوبی را تجربه کنند. 

ساختار کارمزد شفاف در بهترین شرکت سرمایه گذاری

بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌های همیشه با ساختار کارمزد مشخص (ساختار کارمزد مورد توافق قانونی) و فهرستی دقیق از هزینه‌ها/تعرفه‌های مرتبط با یک پورتفولیو فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، یک ساختار کارمزد مبتنی بر عملکرد و اندازه سرمایه، می‌تواند برای تنظیم نسبت هزینه و سود هم استفاده شود.

محدودیت‌‌های سبدگردانی با شرکت سرمایه گذاری

وقتی به دنبال پاسخ سؤال منظور از سبدگردانی در بورس چیست؟ می‌رویم، حتما چالش‌هایی را هم تجربه خواهیم کرد. یک جنبه مهم و غیر قابل چشم پوشی در مدیریت پورتفولیو و نحوه شکل‌گیری پرتفوی شما، برای به حداقل رساندن مالیات در بلندمدت است. این مسئله با نحوه استفاده از دارایی‌های مختلف، مدت نگهداری اوراق بهادار و انتخاب میان سهام یا ارز دیجیتال تأثیر مستقیمی دارد. 

شرکت های سرمایه گذاری پر سود

به عنوان مثال، مهم است در نظر بگیرید که چه روشی برای سرمایه گذاری معاف از مالیات است. این مورد به این معنی است که هر سود سهام به دست آمده مشمول مالیات نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

ضمنا یافتن تعادل مناسب بین اهداف شرکت سرمایه گذاری و ایجاد ثبات در مدیریت سبد سهام هم می‌تواند یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های پیش روی شما باشد. تعادل «درست» به خودی خود می‌تواند یک هدف دائمی در حال حرکت باشد که بر اساس آن افق‌های جدیدی را هدف قرار می‌دهید. به خاطر بسپارید که بازارها تغییر می‌کنند. برخی از سرمایه گذاران برای همیشه کنار می‌روند و یا بیشتر به سرمایه گذاری علاقه‌مند می‌شوند.

ضمن اینکه در گذر زمان توانایی‌ها، اهداف و استراتژی‌های شما هم تکامل پیدا می‌کنند. در این وضعیت شما به رویکردی نیاز دارید که امکان می‌دهد ابتکارات رشد را بر اساس اولویت‌های استراتژیک با اهداف کاملا مشخص (و در عین حال به اندازه کافی انعطاف‌پذیر) برای پاسخگویی به شرایط متغیر داخلی و خارجی حفظ کنید.

بهترین روش برای مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری

مدیریت پورتفولیو، مدیران را به این توانایی می‌رساند که راه‌حل‌های سرمایه‌گذاری را با نیازها و اهداف خاص مشتریان تطبیق دهند. ضمن اینکه آنها می‌توانند نیازهای مالی مشتری را ارزیابی کنند و به آنها در مورد استراتژی سرمایه گذاری با ریسک تعدیل شده، توصیه‌های کاربردی ارائه نمایند. اما همه افراد به همکاری با شرکت‌های سبدگردان علاقه ندارند. اگر جزو این دسته از افراد هستید ما تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زیرا با این روش سرمایه گذاری به راحتی می‌توانید سبد سرمایه خودتان را مدیریت کرده و طرح‌هایی را انتخاب کنید که با استراتژی‌های شما همخوانی دارند. 

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ یک ایده جذاب برای افرادی است که به دنبال تنوع و کمیت بیشتر در سبد سرمایه خود هستند. این روش امکان می‌دهد تا با سرمایه کم (1 میلیون تومان)، به سادگی به سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و شرکت‌های مختلف دست پیدا کنند. از طریق شرکت سرمایه گذاری فعال به روش کرادفاندینگ مانند دونگی، افراد می‌توانند به تنوع بیشتری در سرمایه‌گذاری خود دسترسی داشته باشند و ریسک سرمایه‌گذاری خود را تنوع بخشیده و حتی آن را از بین ببرند. 

این روش نه ‌تنها به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا به صورت مستقل و مستقیم در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، بلکه به آنها نشان می‌دهد که محدودیتی در انتخاب طرح‌ها و شرکت‌ها وجود ندارد. از این رو، کرادفاندینگ یک رویه جذاب و فرصت مناسب برای افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف هستند اما به دنبال سطح ریسک کمتری می‌گردند.

سوددهی شرکت های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی اختصاصی؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی هر دو ابزارهایی هستند که در بورس و یا دیگر انواع بازار سرمایه مورد توجه قرار می‌گیرند و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند در انواع دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اما تفاوت‌های اصلی بین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نحوه مدیریت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری همیشه یک مدیر مالی حرفه‌ای وجود دارد که مسئول مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاران است. اما در سبدگردانی اختصاصی، خود سرمایه‌گذار باید مسئولیت مدیریت و تصمیم‌گیری درباره ترکیب دارایی‌ها را بر عهده بگیرد.
  • حجم سرمایه‌گذاری: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران با سرمایه کم نمی‌توانند به طور مستقیم وارد بازار سرمایه شوند و باید از طریق صندوق‌های مدیریتی سرمایه‌گذاری کنند. اما در سبدگردانی اختصاصی مانند کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور مستقیم و با سرمایه حداقلی در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.
  • شفافیت و هزینه‌ها: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممکن است دارای کارمزدهای بالایی باشند و شفافیت کمتری نسبت به سبدگردانی اختصاصی داشته باشند. در مقابل، سبدگردانی شخصی معمولا هزینه‌های کمتری دارد و سرمایه‌گذاران به طور مستقیم از عملکرد و ترکیب دارایی‌های خود آگاه هستند.

بهترین شرکت سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ

میان انواع شرکت سرمایه گذاری، پلتفرم دونگی برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌کند که با حداقل سرمایه 1 میلیون تومان، در هر طرحی که با اهداف آنها هماهنگی بیشتری دارد، سرمایه گذاری کنند. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد تا  به راحتی و با انعطاف بیشتر، سبد سرمایه خود را مدیریت کرده و به آن تنوع بدهند. علاوه بر این، شرکت دونگی طرح‌های کم ریسک و با ضمانت نامه بانکی را نیز ارائه می‌دهد. با این قابلیت‌های منحصر به فرد، شرکت دونگی به سرمایه‌گذاران فرصتی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف و با سطح ریسک متنوع را ارائه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

برای شروع کار کافی است از بخش «آخرین طرح‌ها» تمامی جزئیات ارائه شده در مورد پروژه‌های معرفی شده را بررسی کند. تمامی این پیشنهادها نظارت سازمان فرابورس ایران و نظارت سبدگردان الگوریتم ارائه شده تا از بازگشت اصل سرمایه خود اطمینان حاصل کنید. 

تعریف شرکت های سرمایه گذاری

جمع‌بندی

در مجموع، مسئله سبدگردانی و همکاری با متخصصان این امر، نکته ضروری است که سعی داشتیم آن را در این راهنما برای شما تشریح کنیم. به یاد بسپارید که همکاری با بهترین شرکت‌های سرمایه گذاری مزایای زیادی دارد و با برنامه ریزی درست شما را به سوددهی مناسب می‌رساند. 
ضمنا اگر می‌خواهید سبد سرمایه خودتان را به طور اختصاصی طرح ریزی مدیریت کنید، پیشنهاد جدی ما به شما استفاده از روش تأمین مالی جمعی است. در این روش تنها با 1 میلیون تومان سرمایه اولیه می‌توانید در طرح‌ های سرمایه گذاری شرکت کنید که با ضمانت نامه بانکی ارائه می‌شوند و سوددهی مناسبی را برای شما به همراه خواهند داشت. 

سوالات متداول

شرکت سرمایه گذاری قانونی و معتبر حتما سوددهی مناسبی را به شما ارائه می کنند. در روش تأمین مالی جمعی می توانید مسئله ضمانت نامه بانکی و تأییدات سازمان فرابورس را در این زمینه بررسی کنید.

محاسبه سود سبد گردانی شما به مقدار سرمایه ارائه شده وابسته است. بدیهی است که هرچقدر سرمایه شما بیشتر باشد، سود حاصل از آن هم بیشتر خواهد شد.

در صندوق های سرمایه گذاری، یک مدیر مالی حرفه ای مسئول مدیریت پورتفوی افراد است. اما در سبدگردانی، خود سرمایه گذار مسئولیت مدیریت و تصمیم گیری لازم درباره ترکیب دارایی ها و سرمایه گذاری ها را بر عهده دارد.