خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین روش های سرمایه گذاری برای آینده فرزندان (آینده نگری برای کودکان)

بهترین روش های سرمایه گذاری برای آینده فرزندان (آینده نگری برای کودکان)

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ مقالات

بهترین روش های سرمایه گذاری برای آینده فرزندان و کودکان

سرمایه گذاری برای بچه هایمان را می‌توان یکی از وظایف امروز هر والدینی دانست. فرزندان برای ساختن آینده خود نیاز به سرمایه‌ای دارند. از این رو می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری امروز برای آن‌ها می‌تواند ابزاری مهم برای ساخت آینده برای آن‌ها باشد. اما چه موقعیت‌های سرمایه‌گذاری برای کودکان وجود دارد؟ در این سرمایه‌گذاری باید به چه مواردی توجه کرد؟ آیا سرمایه گذاری برای آینده فرزندان می‌تواند در موقعیت اقتصادی کنونی کارساز باشد؟

فرزندان مهم‌ترین سرمایه هر پدر و مادری محسوب می‌شود. بنابراین کاملا طبیعی است که پدر و مادر برای ساخت آینده کودکان خود دغدغه‌های فراوانی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین این دغدغه‌ها را می‌توان تامین منابع مالی مورد نیاز برای آینده فرزندان دانست. به طور مثال فرزندی که به سن ازدواج می‌رسد برای تشکیل خانواده نیاز به خانه و جهیزیه و... دارد و یا فرد در سن بزرگ‌سالی بر اساس سرمایه به‌دست‌آمده می‌تواند نسبت به راه‌اندازی یک کسب‌وکار و کسب یک درآمد مطمئن اقدام کند. از این رو عملاً می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری برای فرزندان امروزه از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری محسوب می‌شود.

دلیل دیگری که می‌تواند اهمیت این مسئله را به‌خوبی نشان دهد این است که ارزش سرمایه در بهترین کشورهای جهان طی چندین سال دچار افت می‌شود. این مسئله در ایران به شکل کاملا ملموس تری قابل مشاهده است. در اقتصاد تورمی ایران ارزش سرمایه روز به روز کاهشی است. بنابراین عملاً نمی‌توان سرمایه هنگفت امروز را به عنوان یک سرمایه کاربردی برای فردا دانست.

به طور مثال اگر پدر و مادری دو میلیارد تومان برای آینده فرزند خود در نظر گرفته اند باید بدانند که تا زمانی که این سرمایه به کار بیاید، عملاً ارزش واقعی خود را از دست داده است و نمی‌توان کار چندانی با آن انجام داد. ده سال گذشته قیمت بهترین منازل مسکونی حدود چند صد میلیون تومان بوده، اما امروز پایین ترین قیمتی که برای منازل مسکونی ارائه می‌شود چیزی بیشتر از یک میلیارد تومان است. بنابراین ساکن نگه داشتن سرمایه برای آینده فرزندان اشتباه بزرگی به خصوص در اقتصاد ایران محسوب می‌شود. بنابراین اگر به فکر آینده فرزند خود هستید بهتر است از امروز برای آینده او سرمایه‌گذاری کنید.

فهرست مطالب:

سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان و ویژگی‌های خاص آن

سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان و ویژگی‌های خاص آن

سرمایه‌گذاری برای فرزندان را زمانی می‌توان بیشتر و بهتر مورد بررسی قرار داد که ویژگی‌های خاص آن را بشناسیم. در واقع سرمایه‌گذاری برای فرزندان ویژگی‌های خاصی دارد که می‌تواند آن را نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها متمایز کند. اولین و تاثیرگذارترین ویژگی آن مربوط به دوره سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

پدر و مادری که قصد دارند برای آینده فرزند خود سرمایه‌گذاری کنند عملاً به دنبال سرمایه‌گذاری با دوره چندین ساله هستند. به طور مثال این والدین قصد دارند که این سرمایه‌گذاری را ده یا بیست سال آینده مورد استفاده قرار دهند.

ویژگی بارز دیگری که در این سرمایه‌گذاری وجود دارد تاثیر بالای تورم در کاهش ارزش سرمایه و سود حاصل از سرمایه‌گذاری است. در واقع طی ده یا بیست سال تورم می‌تواند رشدی چند صد درصدی داشته باشد. از این رو باید سراغ موقعیت‌هایی رفت که بتواند رشدی بالاتر از درصد تورم طی این سال ها داشته باشد. در کلام ساده‌تر پیش از انجام سرمایه‌گذاری برای فرزندان باید به این سوال پاسخ داد که کدام موقعیت می‌تواند رشدی بیش از درصد تورم طی این سال ها داشته باشد؟ اگر تورم طی ده سال 700 درصد رشد کند، کدام موقعیت سرمایه‌گذاری می‌تواند ارزش سرمایه ما را بیش از 7 برابر کند؟

ویژگی مهم دیگر این سرمایه‌گذاری را می‌توان ریسک پذیری پایین در آن دانست. در واقع والدین دوست ندارند طی چند سال آینده ارزش و مقدار سرمایه کاهش پیدا کند. در این صورت عملاً با شکستی بزرگ روبرو خواهند شد. البته این مسئله بستگی به میزان سرمایه نیز دارد. اما با توجه به این که آینده کودکان از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین محسوب می‌شود، به نظر نمی‌رسد سرمایه کمی برای آینده فرزندان خود در نظر بگیرند. در ادامه هر کدام از این سه خاصیت را به صورت مفصل و جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاری را چگونه و از کجا آغاز کنم؟

دوره سرمایه‌گذاری

مهم‌ترین مفهومی که در خصوص سرمایه‌گذاری برای فرزندان محسوب می‌شود. فرض کنید که شما فرزندی یک ساله دارید و به دنبال این هستید که بخواهید برای آینده او سرمایه‌گذاری داشته باشید. بنابراین حداقل دوره‌ای که می‌توان برای این سرمایه‌گذاری در نظر گرفت بین 20 تا 25 سال است.

همانطور که می‌بینید این دوره سرمایه‌گذاری بسیار طولانی محسوب می‌شود. حال شما می‌توانید در دوره های مختلف سراغ موقعیت‌های مختلف بروید و یا این که بخواهید طی این بیست سال یک نوع سبد سرمایه‌گذاری داشته باشید یا بر روی یک موقعیت سرمایه‌گذاری رفته باشید. این که چه نوع مدیریتی در این دوره داشته باشید به عوامل مختلفی از جمله منابع مالی، شرایط اجتماعی و اقتصادی، شخصیت اقتصادی و ریسک پذیر بودن شما دارد.

به طور مثال برای بسیاری از ما سخت است که بتوانیم در همان ابتدا سرمایه‌ای بزرگ را به عنوان یک سرمایه آزاد برای فرزند خود وارد سرمایه‌گذاری کنیم. از این رو بسیاری در این اندیشه هستند که طی این مدت بتوانند به سرمایه خود در سرمایه‌گذاری بیافزایند تا برآیند بالایی داشته باشد. بانک‌های مختلف بر اساس این نوع نیاز موقعیت‌های مختلفی را پیش بینی و ارائه کرده‌اند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که سپرده گذاری در بانک‌ها مشمول سودی کمتر از درصد تورم است. از این رو عملاً این روش نمی‌تواند ارزش سرمایه را برای چنین مدتی حفظ کند.

تورم

عامل بسیار مهم و تاثیرگذار دیگر در انتخاب موقعیت سرمایه‌گذاری برای فرزندان را می‌توان تورم دانست. اقتصاد ایران عمدتا بر اساس تورم طراحی شده است. در این اقتصاد دولت تعیین کننده عمده قیمت‌ها بر اساس نیاز جامعه و همچنین هدف اقتصادی خود است. نکته‌ای که وجود دارد در اقتصادهای تورمی، ارزش سرمایه روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس مفاهیم اقتصادی در هر کشوری می‌توان درصدی از تورم را متصور بود. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ایران این درصد بسیار بالاست، به طوری که سالانه نزدیک به 30 الی 40 درصد مختص افزایش تورم است.

بنابراین سالانه نزدیک به سی درصد از ارزش سرمایه افراد در جامعه کاسته می‌شود. اگر شما یک میلیارد تومان را برای فرزند خود در نظر گرفته‌اید، این سرمایه در سال آینده ارزشی برابر با 700 میلیون تومان خواهد داشت. این اتفاقی تلخ اما واقعی در اقتصاد امروز ایران است. بنابراین باید به دنبال موقعیت‌هایی بود که بتواند این ارزش را برای مدت زمان نسبتا طولانی حفظ کند.

مسئله دیگری که تورم در اقتصاد ایران ایجاد کرده این است که ریسک عملیات اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار بسیار افزایش پیدا کرده است. سیاست‌های دولت بر اساس کنترل تورم و جهت دهی به آن تغییر می‌کند. این تغییر سیاست‌ها می‌تواند روند موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را تغییر دهد.

البته توجه داشته باشید که با توجه به افزایش درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر حقوق در قانون جدید مالیاتی عملاً مالیات نیز به عنوان یک عامل کاهنده خودش را بیشتر نشان داده است. این دو عامل در کنار یکدیگر پیدا کردن بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری برای فرزندان را سخت‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود

ریسک پذیری پایین

دو مسئله بسیار مهم در خصوص سرمایه‌گذاری برای فرزندان وجود دارد. اول این که هدف سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان، حفظ سرمایه و استفاده از آن در آینده است. دوم این که این سرمایه مختص فرزند به عنوان مهم‌ترین عنصر و عضو هر خانواده است؛ همین موضوع باعث شده است که میزان تحمل ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند. عامل طولانی بودن دوره سرمایه‌گذاری نیز در این مسیر موثر بوده است.

وقتی ریسک پذیری کاهش پیدا می‌کند عملاً موقعیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به شدت محدود می‌شود. چرا که ذات سرمایه‌گذاری با ریسک کاهش میزان سرمایه، کاهش ارزش سرمایه و یا از دست رفتن موقعیت بهتر اقتصادی همراه است. حال چگونه می‌توان موقعیتی را پیدا کرد که بتواند برای چنین مدت طولانی نیاز سرمایه‌گذاری ما را تامین کند؟

مسلما بازارهای مالی (داخلی یا خارجی)، بازار هایی مانند بازار ارز و سکه (به خصوص در ایران) و همچنین سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارها و یا ایجاد یک تولیدی و... نمی‌تواند گزینه‌های کم ریسک محسوب شود.

همانطور که می‌بینید شرایط گفته شده برای سرمایه‌گذاری برای کودکان به خصوص در ایران به اندازه ای سخت و نفس گیر است که عملاً می‌توان گفت که باعث شده است که تمامی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری از لیست ما حذف شوند. با این حال ناامید نشوید. هنوز می‌توان مسیرهایی را کشف کرد که بتوان بهترین بهره وری را در مدت زمان تعیین شده به دست آورد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

آمار سرمایه‌گذاری ده ساله در ایران

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند به ما در مسیر کشف بهترین سرمایه‌گذاری برای فرزندان کمک کند، نگاه به آمارهای است که از بازارهای مختلف مالی وجود دارد. در واقع سابقه بازارهای مالی و موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم بهترین روش سرمایه‌گذاری را برای یک دوره سرمایه‌گذاری بیش از ده ساله انتخاب کنیم.

بر اساس آمار های رسمی میزان تورم طی ده سال گذشته (تا انتهای پاییز سال 1401) بیش از 600 درصد بوده است. نکته ای که باید بدانید این است که تورم معمولا دارای رشد تصاعدی است. یعنی روند افزایش تورم طی یک دهه گذشته سریع تر از دو دهه پیش بوده است. اما اگر بخواهیم بر اساس آمار رسمی ارائه شده صحبت کنیم در ایران غالبا درصد تورم طی ده سال میان 400 تا 500 درصد بوده است. اما طی یک دهه گذشته تورم رشد بیشتری پیدا کرده و بین 600 تا 700 درصد افزایش داشته است. بنابراین اگر بخواهیم کمی منطقی به این مسئله نگاه کنیم متوجه می شویم که طی ده سال آینده رشد تورم چیزی حدود 500 تا 700 درصد خواهد بود.

حال سوال اصلی این است که کدام بازار اقتصادی و سرمایه‌ای می‌تواند درصدی بیش از میزان تورم طی یک تا دو دهه برای ما به همراه داشته باشد؟  پیش از این که بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم بهتر است در خصوص یک واقعیت مهم در خصوص تورم و روند آن صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: کدام سرمایه گذاری زود بازده را انتخاب کنیم؟

تورم، یک ماشین غول پیکر غیر قابل کنترل

تورم ماشینی است که از همه بازارها و موقعیت‌های اقتصادی عبور می‌کند و باعث جهش قیمتی آن می‌شود. در کلام ساده‌تر تورم در هر جامعه ای در یک بازار یا یک موقعیت اقتصادی متمرکز نمی‌شود و در دوره های مختلف از بازارهای مختلف عبور می‌کند. به طور مثال بنده به‌خوبی به یاد دارم که در سال 1398 و 1399 تورم همراه با افزایش دلار از بازار بورس عبور کرد. در این عبور بازار بورس جهش فوق العاده بالایی را تجربه کرد.

در این دوران به یاد دارم که بازار بورس توانست رکورد های جدیدی از جمله جذب سرمایه گذاران خرد و عمومی، افزایش شاخص و رسیدن به موقعیت‌های جدید را بر جای بگذارد. نکته ای که وجود دارد این است که تورم در یک بازار ساکن باقی نمی ماند. بعد از عبور تورم از این بازار بسیاری از افراد از جمله خود بنده متحمل زیان هایی در بازار شدیم. شاید در آن دوران علت های مختلفی از جمله عدم حمایت‌های دولتی را مقصر این مسئله می‌دانستم اما مسئله ای که از دید اقتصاد کلان وجود داشت این بود که این روند طبیعی تورم است و نمی‌توان به سادگی جلوی آن را گرفت.

از طرف دیگر گرچه بازار بورس با افت شدیدی همراه شد، اما توانست موقعیتی خوبی نسبت به قبل از ورود ماشین تورم برای خود حفظ کند. این داستانی است که در خصوص بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن، بازار طلا و جدیدا در بازار خودرو رخ داده است. سرمایه گذار موفق کسب است که بتواند این جریان تورمی را شناسایی کند و با آن شروع به حرکت کند. اما شمایی که به دنبال یک موقعیت مشخص برای سرمایه‌گذاری برای فرزندان هستید این مسئله را باید توجه کنید که در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت احتمال ورود تورم به بازار و موقعیت انتخاب شده توسط شما در چند نوبت وجود دارد.

بنابراین نیازی نیست که شما به دنبال جریان‌های تورمی و بازارهای هدف آن باشید. همین مسئله باعث شده است که در دوره سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت درصد افزایش غالب بازارها بیش از درصد تورم باشد. در ادامه این موضوع را دقیق تر عنوان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: عوامل داخلی و خارجی موثر بر سرمایه گذاری در ایران سال 1402

کدام بازار طی ده سال گذشته بیشترین سود را داشته است؟

بر اساس آمار منتشر شده، بازار مسکن با افزایش نزدیک به 900 درصد طی یک دهه گذشته کمترین میزان سودآوری را داشته است. بنابراین عملاً می‌توان گفت که بازاری که طی یک دهه گذشته کمترین میزان سودآوری را داشته، درصد سود آن بالاتر از میزان تورم طی یک دهه بوده است.

علت اصلی این موضوع را می‌توان به عبور چندباره جریان تورم از بازارهای مالی و البته سیاست‌های دولتی دانست. اما مسلما هر سرمایه‌گذاری از جمله خود شما که با هدف سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان این مقاله را مطالعه می‌کنید به دنبال این هستید که بدانید کدام بازار می‌تواند بیشترین سود را طی این سال ها برای ما به همراه بیاورد.

بازار خودرو با بیش از هزار درصد سود، بازار دلار و سکه با افزایش بیش از دو هزار درصد در رتبه‌های دیگر این جدول قرار می‌گیرند. اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که بیشترین میزان سود مربوط به بازار بورس و اوراق بهادار بوده است. این بازار توانسته طی یک دهه گذشته نزدیک به پنج هزار و پانصد درصد سودآوری داشته باشد. یعنی چیزی نزدیک به 9 برابر درصد تورم!

بنابراین بر اساس این آمار که شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را در سایت‌های مختلفی از جمله درگاه ملی آمار و سایت دونگی مشاهده کنید، می‌توان گفت که بازار سرمایه‌گذاری بر سهام شرکت ها و خرید و فروش آن طی ده سال و بیشتر می‌تواند بیشترین سودآوری را داشته باشد و این مسئله ای است که در دهه‌های گذشته نیز ثابت شده است. از این رو می‌توان گفت که بازار بورس می‌تواند بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان در بورس

سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان در بورس

سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان مسئله ای نسبتا خاص در میان سایر انواع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. شما با این سرمایه‌گذاری هدف خاصی را دنبال می‌کنید. شما به دنبال این هستید که بتوانید آینده بهتری برای فرزند خود بسازید. بنابراین عملاً باید بیشترین سود با کمترین درصد ریسک وجود داشته باشد.

همانطور که گفتیم بانک‌ها بر اساس پایین بودن ریسک پذیری افراد برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انواع طرح‌های سپرده گذاری را ارائه داده اند. اما واقعیت این است که سرمایه‌گذاری در چنین طرح‌هایی به معنای واقعی کلمه زیان آور است. آن چیزی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، آمارهای ارائه شده در قسمت قبل است. بر اساس این آمارها مشخص شد که بازار بورس می‌تواند ریسک کم و سود خوبی طی یک دهه یا بیشتر برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که در این دوره سرمایه‌گذاری شما تنها باید منتظر باشید و در پایان یک دهه سرمایه خود را خارج کنید. بنابراین باید به بازار فرصت دهید و اجازه دهید که این بازار و سهم های انتخاب شده کار خود را طی یک دهه و بیشتر انجام دهند. اما سوال مهم تر این است که در بازار بورس سراغ کدام سهام‌ها باید رفت؟ چگونه می‌توان سرمایه خود را برای یک دهه یا بیشتر به این بازار سپرد و نگران هیچ چیز نبود؟ در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با پول کم

عرضه های اولیه، کوچک اما موثر

بازار بورس درست مانند هر موقعیت اقتصادی دیگر ریسک‌های خاص خودش را دارد. به طور مثال ممکن است یک شرکت ورشکسته شود و سرمایه شما در این شرکت از بین رود. این از جمله ریسک‌هایی است که طی یک دهه ممکن است رخ دهد.اما در این بین می‌توان گزینه‌هایی را پیدا کرد که سود خوب و ریسک پایینی داشته باشد. در بازار بورس هر از گاهی شرکت های جدیدی وارد می‌شوند. این شرکت ها بر اساس عرضه اولیه سهام خود را به فروش می‌گذارند. این عرضه ها معمولا با قیمت‌های بسیار پایین و درصد حجم کم ارائه می‌شوند. از این رو شما با کمتر از چند صد هزار تومان می‌توانید به تعداد کافی از سهم این شرکت ها را خریداری کنید.

سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان می‌تواند از این نقطه کوچک اما موثر شروع شود. در واقع شما می‌توانید برای بچه ها، خودتان تمامی عرضه های اولیه را در زمان‌های مختلف خریداری کنید و بگذارید این سهام‌ها برای خود شروع به رشد کنند. این عرضه ها شاید کوچک و ناچیز به نظر برسد اما رفته رفته شروع به رشد می کنند و در کنار یکدیگر می‌توانند طی یک دهه تبدیل به یک سرمایه کاملا موثر شوند.این سرمایه‌گذاری برای والدین نیز سخت محسوب نمی‌شود. چرا که هر عرضه هزینه ناچیزی دارد و سرمایه زیادی برای آن نیاز نیست. این از ساده‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید حتی برای سرمایه‌گذاری آینده خودتان انجام دهید.

 بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 200 میلیون تومان در ایران

خرید سهام شرکت های دولتی و مطرح

در بازار بورس شرکت های خصوصی و دولتی مختلفی وجود دارد. اما برخی از این شرکت ها برای حکومت و دولت از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع این شرکت ها را می‌توان به عنوان یک صنعت و شرکت مادر در کشور دانست. بنابراین عملاً نمی‌توان گفت که ممکن است روزی این شرکت یا سهام آن از بین رود. چرا که از بین رفتن آن به معنای از بین رفتن بخش بزرگی از صنعت و اقتصاد کشور است.

در بازار بورس ایران شرکت های مختلفی در حوزه های پتروشیمی، صنایع مس و فلزات سنگین، خودرو سازی و بانک‌ها وجود دارد که به عنوان شرکت های مادر شناخته می‌شوند. درصد مهمی از مالکیت این شرکت ها همواره در اختیار دولت است. از این رو عملاً این شرکت ها همواره از حمایت‌های دولتی در بدترین دوران‌های اقتصادی نیز برخوردار خواهند بود.

نکته ای که وجود دارد این است که شروع رشد بازار بورس با شروع رشد این سهام‌ها شکل می‌گیرد. بنابراین عملاً پیشران اصلی شاخص بورس در اختیار این سهام‌های بزرگ و تاثیرگذار است. از این رو اگر می‌خواهید بیشترین درصد سود از بازار بورس را داشته باشید باید بر روی این سهام‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

بنابراین برای سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان این سهام‌ها را که شناسایی آن کار بسیار ساده ای است را در نظر بگیرید. این سهام‌ها از خطر ورشکستگی تقریبا دور است و سودآوری خوبی نیز می‌تواند برای شما داشته باشد. وقتی دوره سرمایه‌گذاری طولانی باشد همه چیز می‌تواند ساده‌تر شود. این اتفاقی است که بسیاری آن را نادیده می‌گیرند و از بزرگ‌ترین سودهایی که ممکن است به دست بیاورند دور می مانند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 150 میلیون تومان: 7 روش عالی

بازار را رها کنید!

یکی از بزرگ‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در بازار های مالی و موقعیت‌های اقتصادی مختلف این است که غالب افراد بعد از سرمایه‌گذاری نمی‌توانند بازار را رها کنند. وارن بافت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران جهان و کسی که موفقیت‌های مالی بزرگی در این مسیر به دست آورده جمله ای معروف دارد. او معتقد است که بازار ذاتا مانند یک موجود روانی است. بازار می‌تواند نوسان های مختلفی داشته باشد و مدام بالا و پایین شود. نگاه کردن به بازار و بررسی مداوم آن می‌توان تمرکز انسان را از بین ببرد و آن را درگیر هیجانات مختلف کند.این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین از اولین نکات اساسی که بعد از سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از انجام سرمایه‌گذاری بازار را رها کنید و آن را برای مدت ها پیگیری نکنید. نگاه به بازار می‌تواند شما را دچار اشتباهات مختلفی کند. البته این موضوع بدین معنی نیست که خودتان را از اخبارهای مختلف بازارهای اقتصادی و بازارهای مالی دور نگه دارید اما نگاه مداوم به بازار سرمایه و بازار بورس یک اشتباه رایج است.

انسان دوست دارد همواره سود خود را ببیند و با دیدن ضررهایی که ممکن است درگیر آن شده باشد دست به تصمیم گیری های هیجانی و عجولانه بزند. شما باید یادتان باشد که دوره سرمایه‌گذاری شما ده ساله یا بیشتر است. بنابراین به این دوره اعتماد کنید و بگذارید که بازار و انتخاب های اقتصادی که انجام داده اید کار خودش را انجام دهد. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

ساخت سبد سرمایه‌گذاری برای بچه ها

روش دیگری که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان بسیار موثر باشد، ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع برای کودکان است. در کلام ساده‌تر به جای این که شما تنها در یک موقعیت اقتصادی مانند بورس سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید مجموعه ای از موقعیت‌های مالی مختلف را برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای انتخاب کنید.

به طور مثال شما می‌توانید نیمی از سرمایه را در بازار بورس، یک چهارم را در بازار دلار و ارز و مابقی را به عنوان یک سپرده بلند مدت بانکی حفظ کنید. سپرده های بانکی از این نظر می‌توانند سودآوری داشته باشند که احتمال دریافت وام های بانکی را افزایش می دهد و فرزند شما می‌تواند بر این اساس به سرمایه‌ای مهم دست پیدا کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که برای ساخت چنین سبد سرمایه‌گذاری لازم است سرمایه اولیه نسبتا بزرگی در اختیار داشته باشید. در این صورت ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند یک کار منطقی نسبت به سرمایه‌گذاری روی یک موقعیت اقتصادی یا بازار مالی باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اگر یادتان باشد در بالاتر عنوان کردیم که انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری برای بچه ها بستگی به ویژگی‌های مهم از جمله میزان سرمایه و دارایی شما دارد. اینجاست که می‌توان متوجه شد میزان دارایی چه تاثیر مهم و بنیادی در این تصمیم گیری می‌تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

کرادفاندینگ و سرمایه‌گذاری برای فرزندان

کرادفاندینگ چیست؟ کرادفاندینگ روش سرمایه‌گذاری است که به واسطه آن امکان سرمایه‌گذاری خرد و کلان بر شرکت های سرمایه پذیر ایجاد می‌شود. کرادفاندینگ بر اساس سه روش امکان پذیر است. خرید سهام یک شرکت و سهیم شدن در سود و زیان آن که عمدتا از طریق بازار بورس صورت می‌گیرد، یکی از این سه روش است.

اما روش دیگری که به تازگی به عنوان یک موقعیت اقتصادی مطرح شده، اعطای وام توسط سرمایه گذاران خرد و کلان است. در این روش سرمایه گذاران در نقش بانک عمل کرده و نسبت به تامین مالی یک شرکت یا کسب‌وکار اقدام می کنند. در این حالت سرمایه گذاران درصدی از سهام شرکت را به دست نمی آورند. بنابراین در سود یا زیان آن شرکت سهیم نمی‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود که مالکیت شرکت در اختیار مالکان آن باقی بماند. اما شرکت موظف است سرمایه جذب شده را در موعد مقرر بازگرداند و سود توافق شده را نیز به سرمایه گذاران پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: معرفی دونگی در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه فرابورس

به طور مثال یک شرکت برای ایجاد یک خط تولید به دنبال جذب سرمایه یک میلیارد تومانی است. در این حالت سرمایه گذاران خرد و کلان در کنار هم می‌توانند نسبت به تامین این نیاز مالی اقدام کنند. شرکت نیز در طرح اقتصادی خود اعلام کرده است که با راه‌اندازی این خط تولید می‌تواند سود 40 درصدی طی یک سال ایجاد کند. بنابراین سرمایه گذاران بعد از یک سال علاوه بر دریافت اصل سرمایه خود، سود 40 درصدی ایجاد شده را به دست می آورند.

در این روش عملاً ریسک کاهش میزان سرمایه از بین می رود و افراد می‌توانند بر اساس میزان سود پیش بینی شده و دوره سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. این روش نیز می‌تواند به عنوان یک موقعیت عالی برای سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان محسوب شود.

بیشتر بخوانید: 3 عامل تامین مالی جمعی موفق به دریافت مجوز فعالیت شدند

پلتفرم دونگی، ارائه کننده کراد فاندینگ در ایران

در ایران شرکت های مختلف با ارائه طرح‌های اقتصادی مختلف می‌توانند نسبت به جذب سرمایه گذار و تامین سرمایه خود اقدام کنند. در این پلتفرم طرح ها توسط پلتفرم دونگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم و همچنین تضمین بازگشت اصل سرمایه در اختیار سرمایه گذاران مختلف قرار می‌گیرد.

سرمایه گذاران خرد و کلان می‌توانند با بررسی طرح‌های ارائه شده در دونگی می‌توانند بر اساس میزان سود ارائه شده در دوره های مختلف نسبت به انتخاب طرح مورد نظر اقدام کنند. ضمانت بازگشت سرمایه و سود ارائه شده بیش از درصد سالانه تورم از بزرگ‌ترین مزیت های این روش است.

در این روش شما می‌توانید معمولا به مدت یک سال سرمایه‌گذاری کنید و در پایان دوره اصل و سود سرمایه خود را به دست بیاورید. مسئله مهم دیگر این است که در این حالت هیچ مالیات و کارمزدی از سرمایه گذار دریافت نمی‌شود. بنابراین سود حاصل از این روش به صورت خالص در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد. از این روست که شما می‌توانید بخشی از سرمایه خود را در این بخش قرار دهید و انتظار سودآوری خوبی برای بچه های خودتان داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که حداقل میزان سرمایه‌گذاری در این پلتفرم 500 هزار تومان است. بنابراین عملاً نیاز به سرمایه زیادی برای شروع سرمایه‌گذاری در این روش وجود ندارد. تنها کافی است که یک بار وارد این موقعیت اقتصادی شوید. این فرصت می‌تواند می‌تواند موقعیت مالی خوبی برای شما و فرزندانتان ایجاد کند.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع بندی

به نحوی است که بدون داشتن پشتوانه اقتصادی امکان ساخت یک زندگی ساده و معمولی نیز وجود ندارد. سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان می‌تواند این پشتوانه مالی را برای فرزندانمان ایجاد کند.

ما در این مقاله دانستیم که در دوره سرمایه‌گذاری نسبتا طولانی (بیش از ده سال) تورم درصد پایین تری نسبت به انواع بازارهای مالی دارد. از این رو امکان انتخاب یک سبد سرمایه‌گذاری متشکل از بازارهای مختلف یک استراتژی منطقی به نظر می‌رسد. اما اگر می‌خواهید تنها بر روی یک یا دو موقعیت اقتصادی سرمایه‌گذاری کنید، به نظر بازار بورس و همچنین فرصت های سرمایه گذاری ارائه شده در پلتفرم دونگی می‌تواند گزینه کاملا مناسبی باشد. عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا و ریسک کم سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازارها و موقعیت‌های اقتصادی شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی شراکت

سوالات متداول

پاسخ این سوال بستگی به فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت مالی، شرایط شخصیتی و هدف شما از سرمایه گذاری دارد. اما در حالت کلی بر اساس آمار و ارقام و بر اساس شرایط موجود می توان بازار بورس و طرح های ارائه شده در پلتفرم دونگی را به عنوان بهترین سرمایه گذاری برای فرزندان دانست.

بازار مالی بورس طی ده سال گذشته با سود آوری بیش از 5 هزار درصدی توانسته بیشترین سودآوری طی ده سال گذشته در بازار ایران را داشته باشد. این بازار سرمایه گذاری می تواند بازار مناسبی جهت آینده نگری برای کودکان تان باشد.

تضمین بازگشت اصل سرمایه، سودآوری با درصدی بیش از درصد تورم به شکل سالانه، معاف از مالیات بودن و همچنین عدم پرداخت کارمزد از مهم ترین مزیت های این پلتفرم شناخته می شود.