نحوه راه اندازی استارتاپ - 7 مولفه مهم تاسیس شرکت نوپا
چند سالی است که دولت با حمایت از شرکتهایی که ایدههای خلاقانه داشته تلاش میکند تا وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیده و به تولید محصولات و ارائه خدمات موثرتر در جامعه کمک کند. این شرکتها که برخی دانشبنیان و برخی شرکتهایی معمولی هستند که فعالیت و ایدهای نوآورانه دارند، در اصطلاح استارتاپ نامیده میشوند. استارتاپها کمک زیادی به چرخه اقتصادی میکنند و در صورتی که فعالیت آنها به درستی انجام شود، هم در ارتقای سطح مالی جامعه و هم در رفع نیازهای آن تاثیر به سزایی دارند. در ادامه این مطلب در مورد نحوه راه اندازی استارتاپها و مولفههای مهمی که در مورد انجام این کار وجود دارد، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
مولفه های مهم استارتاپ چه مواردی هستند؟
تاسیس و راهاندازی یک شرکت به طور کل امری پیچیده است که باید با دقت بالا انجام شود. این کار مراحلی دارد و در صورتی که هر کدام از این مراحل به درستی انجام نشوند، فرآیند تاسیس و راه اندازی شرکت نیز تکمیل نخواهد شد. اهمیت این موضوع در مورد راه اندازی استارتاپ بیشتر است. شرکتهای استارتاپی، شرکتهایی نوپا هستند که با توجه به شکلگیری براساس ایدهای خلاقانه، نمونهای از آنها در جامعه وجود ندارد. راه اندازی کسب و کار نوپا به این صورت ریسکهایی مانند عدم پذیرش عمومی و شکست به همراه دارد، در نتیجه پیش از انجام آن باید با تمام اصول راه اندازی استارتاپ آشنا باشید و آنها را در مرحله رعایت کنید. این اصول مواردی هستند که توجه به آنها در نهایت منجر به ایجاد یک استارتاپ موفق میشود.
اصول اولیه انجام این کار یا مراحل راه اندازی شرکت نوپا به صورت استارتاپ را میتوان به صورت چند مولفه عنوان کرد که عبارتند از:
وجود ایدهای متفاوت برای راهاندازی استارتاپ
اولین اصل و مولفه در راهاندازی استارتاپ که موتور محرکه شروع کسب و کاری به صورت استارتاپ نیز محسوب میشود، داشتن ایده است. در واقع پیدا کردن ایده را میتوان اولین گام در مراحل راه اندازی استارتاپ دانست که بدون داشتن آن، قدم گذاشتن در این فرآیند امکانپذیر نبوده یا بینتیجه خواهد بود. داشتن ایده مناسب استارتاپی تنها در موفقیت فرآیند راهاندازی موثر نیست و چندین مزیت دیگر هم دارد که یکی از آنها جذب سرمایه و ترغیب هرچه بیشتر و بهتر دیگران برای سرمایهگذاری در تیم استارتاپی و ایده شما است.
بیشتر بخوانید: بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران
نحوه راه اندازی استارتاپ بر پایه یک ایده مناسب به این صورت است که ابتدا ایده ارائه شده و بعد از تایید آن توسط نهادهای مربوطه جذب سرمایه و حمایت برای آن ایده انجام میشود. در نهایت استارتاپ راهاندازی میشود اما این ایده باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ یک ایده ناب و موثر، ایدهای است که براساس نیازهای جامعه ارائه شده باشد. ایده بذر اولیه استارتاپ است و تمام اقدامات بعدی به آن باز میگردد. بکر و نوآورانه بودن و شفافیت هزینهها و فرآیند اجرا از دیگر ویژگیهایی است که یک ایده مناسب استارتاپ داشته و باید به آنها توجه کرد.
استراتژی کسب و کار
دومین مولفه و مرحله از مراحل راه اندازی شرکت نوپا، تعیین استراتژی برای کسب و کار است. بعد از پیدا کردن ایده، این مرحله را میتوان مهمترین مرحله در کار استارتاپها، به خصوص در مراحل راه اندازی استارتاپ دانست زیرا تمام فعالیتهای بعدی استارتاپ به آن وابسته است. یه نقشه یا بیزینس مدل کسبوکار کمک میکند که موانع احتمالی زودتر از بروز آن شناسایی شده و مراحل بعدی برای مدیران مشخص باشد. این موضوع نیز در نهایت به مسائلی مانند تقسیم وظیفه بهتر، فعالیت هدفمند و... کمک میکند.
در بیزینس مدل استارتاپ، توجه به چند اصل ضروری است که اولین مورد آن پرداختن به نیاز مشتریان است. در واقع فعالیت استارتاپ باید در همین جهت باشد. تعیین بازار هدف از دیگر مواردی است که برای ارائه بیزینس مدل باید به آن توجه کرد. تعیین سرمایهگذار و چگونگی جذب آن، به علاوه مقدار سرمایه مورد نیاز و راههای مختلف ارتباط با مشتریان، از جمله موارد اصلی هستند که در بیزینس مدل کسب و کار استارتاپی باید وجود داشته باشند.
بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در استارتاپ و کسب و کارهای نوپا
اهمیت بیزینس پلن از آن جهت که باعث شفافیت ذهن شده و نحوه راه اندازی استارتاپ را مشخص میکند، بسیار زیاد است. در واقع براساس بیزینس مدل یا استارتژی میتوان تعیین کرد که قدم بعدی چه چیزی باشد و انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد. بیزینس مدل یکی از بخشهای جدانشدنی از اکوسیستم استارتاپ است.
سنجش بازار براساس نمونه محصول
شاید تصور کنید که منظور از محصول، کالایی است که شکل فیزیکی داشته و امکان لمس آن وجود داشته باشد اما زمانی که در مورد استارتاپ صحبت میشود، محصول لزوما یک کالا نیست. محصول استارتاپ میتواند یک ایده خدماتی برای رفع نیاز جامعه باشد و صرفا کالا یا محصولی که مشتریان آن را خریداری و استفاده کنند نیست.
برای مثال بعضی استارتاپها در زمینه پژوهش فعالیت میکنند و محصول آنها، نتیجه پژوهشی است که به رفع یکی از مشکلات جامعه کمک میکند. تولید داروهای جدید را میتوان از این دست پژوهشها دانست. استارتاپها میتوانند در زمینه آموزش نیز فعال باشند و در واقع محصول آنها آموزش یک موضوع جدید باشد.
نکته مهمی که به موفقیت در استارتاپ کمک میکند، این است که چه تولید محصول، چه آموزش و چه ارائه خدمات باید با در نظر گرفتن نیاز جامعه باشد و در این زمینه بازار را بررسی کرد. برای انجام این کار باید یک نمونه کوچک از محصول یا خدمات را آماده و به بازار ارائه کرد. سپس براساس بازخوردهای دریافتی برای ارائه نمونه در سطح انبوه، تصمیمگیری کرد.
بیشتر بخوانید: بهترین شرکت های سرمایه گذاری استارتاپ کدامند؟
بعد از ارائه نمونه به بازار و بررسی وضعیت آن میتوان چند عامل را سنجش کرد که آیا بازخورد مورد انتظار دریافت شده؟ هزینهها و درآمد بعد از ارائه نمونه به صرفه بوده؟ آیا ارائه نمونه در ابعاد بزرگتر صرفه اقتصادی دارد و.... . همه این موارد در نهایت نحوه راه اندازی استارتاپ را برای شما مشخص میکنند.
ثبت ایده و انتخاب برند؛ نحوه راه اندازی استارتاپ
یکی از مهمترین مسائلی که در راهنمای راه اندازی استارتاپ باید به آن اشاره کرد، اهمیت ثبت به موقع ایده و تولید برند است. بسیاری از استارتاپها فعالیت خود را آغاز میکنند، بدون اینکه ایده را ثبت کرده و آن را شخصیسازی کنند و این موضوع مشکلات زیادی به همراه دارد. یکی از مشکلات ارائه ایده به چنین حالتی سرقت ایده های استارتاپی است. به خصوص ایدههای نفیس که احتمال موفقیت آنها از همان ابتدا مشخص باشد، بیشتر در معرض سرقت قرار دارند. به همین دلیل توصیه میشود بعد از اینکه بابت نتیجهبخش بودن ایده مطمئن شدید، آن را به ثبت برسانید.
اخذ مالکیت ایده به صورت معنوی از سرقت آن جلوگیری کرده و در صورت بروز این اتفاق، امکان پیگرد قانونی را برای شما فراهم میکند. در این مرحله انتخاب برند هم ضرورت دارد که در صورت نیاز، امکان معرفی ایده در جامعه وجود داشته باشد. انتخاب برند یا نام تجاری استارتاپ یکی از استراتژی های رشد استارتاپ هم محسوب شده و باعث بهتر دیده شدن آن میشود، در نتیجه برای انجام آن باید با دقت عمل کرد.
جذب سرمایهگذار
مولفه مهم بعدی در مراحل راه اندازی کسب و کار نوپا، جذب سرمایهگذار است. جذب و ترغیب افراد به سرمایهگذاری در استارتاپ را میتوان یکی از مهمترین مراحل راه اندازی استارتاپ هم دانست زیرا تا زمانی که سرمایه کافی برای طی کردن مسیر نباشد، به نتیجه رساندن ایده نیز امکانپذیر نخواهد بود. در تامین هزینه و جذب سرمایهگذار چند عامل اهمیت ویژهای دارند که یکی از آنها نقشه یا پلن کسب و کار است.
بیشتر بخوانید: آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ
در نحوه راه اندازی استارتاپ و مراحل انجام این کار، چگونگی جذب سرمایه برای استارتاپ را میتوان موضوعی مهم تلقی کرد. سرمایهگذاران علاقهای به قرار دادن سرمایه خود در شرکتهایی که مسیر مشخصی نداشته و وضعیت رشد یا شکست آنها تعیین شده نیست، ندارند. بیزینس مدل در اینجا کمک میکند که مسیر پیشرو برای سرمایهگذار مشخص باشد و با آگاهی کامل برای سرمایهگذاری در استارتاپ شما اقدام کند. این موضوع در هر حالتی حائز اهمیت است و تفاوتی ندارد که به دنبال جذب سرمایهای اندک باشد یا مبلغی هنگفت برای استارتاپ خود نیاز داشته باشید.
انتخاب مشاور مناسب
تمام مولفههای گفته شده تا اینجا اهمیت زیادی در مراحل راه اندازی استارتاپ دارند و توجه به آنها کمک میکند که استارتاپ در نهایت مسیر درستی را طی کرده و از یک کسب و کار نوپا، به کسب و کاری بزرگ تبدیل شود. البته راه اندازی استارتاپ، آخرین هدف نیست و استارتاپها بعد از راه اندازی اولیه، نیاز به معرفی شدن دارند تا خدمت یا محصول آنها آورده مالی نیز داشته باشد. در اینجا نیاز به حضور یک مشاور کاربلد به شد احساس میشود.
مشاورین کسب و کار یا مشاورین مالی به خوبی میتوانند طرحهای اقتصادی مانند ایدههای استارتاپی را بررسی کرده، وضعیت بازار را بسنجند و براساس وضعیت و شرایط بازار و جزئیات طرح، احتمال شکست یا موفقیت آن را مشخص کنند. در واقع میتوان اینطور گفت که راهاندازی استارتاپ تنها یک مرحله از کار است و بعد از آن تلاش، تحقیق و... به موفقیت کسب و کار کمک میکند که در این زمینه حضور یک مشاور تاثیر بهسزایی دارد.
بیشتر بخوانید: اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران
مشاورین کسب و کار برای ادامه حیات استارتاپ به مسائلی مانند بازاریابی صحیح نیز توجه کرده و استارتاپ را برای ورود موفق به بازار آماده میکنند. بازاریابی و معرفی یک استارتاپ در جامعه به مسائل مختلفی مانند نحوه راه اندازی استارتاپ، نیاز جامعه نسب به محصول یا خدمات استارتاپ و... بستگی دارد. بازاریابی صحیح حتی به افزایش سرمایهگذاری در استارتاپ نیز کمک میکند و توجه افراد بیشتری را به استارتاپ شما جلب خواهد کرد.
تشکیل تیم
آخرین مولفه در راهاندازی استارتاپ، تشکیل تیم است. این مولفه نیز به اندازه دیگر موارد گفته شده حائز اهمیت است اما بیشترین اهمیت آن به ادامه فعالیت استارتاپ بستگی دارد. در واقع تشکیل تیم جزو آخرین مراحل راهاندازی است و زمانی مطرح میشود که استارتاپ تقریبا شروع به کار کرده باشد و مراحل راهاندازی تا حد زیادی طی شده باشند. به این نکته دقت کنید که تشکیل یک تیم حرفهای و قوی، به مدیریت استارتاپ به شکل راحتتر کمک میکند. تیم استارتاپی، قدرت کمپانی را مشخص میکند و هر چه این تیم قویتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: کسب و کارهای کوچک پرسود و زود بازده
بسیاری از کسب و کارهای استارتاپی در ابتدای مسیر راهاندازی، بخشی از فعالیتهای خود را برونسپاری میکنند. برای مثال کسب و کاری که ایده خلق یک محصول جدید را در سر دارد، ممکن است تولید قطعات اولیه را به شرکت دیگری سپرده و تنها مونتاژ آنها را برعهده بگیرد. با این حال برونسپاری تا زمانی امکانپذیر است که نمونه اولیه تایید نشده باشد، بعد از تایید نمونه باید تیم استارتاپی را از میان بهترینها انتخاب کرد.
ارتباط کرادفاندینگ و راهاندازی استارتاپ
کرادفاندینگ یا جذب سرمایه جمعی به راهاندازی استارتاپ کمک میکند اما شرکتهای مختلف نسبت به این موضوع، عملکردی متفاوت دارند. برای مثال در دونگی کرادفاندینگ با هدف توسعه کسب و کار انجام میشود. علت این موضوع ریسک بالای راهاندازی استارتاپ است که در صورت شکست باعث متضرر شدن سرمایهگذار و واکنشهای منفی از سمت آن میشود. زیرا نحوه راه اندازی استارتاپها به این صورت است که ایده اولیه هیچ پیشزمینه یا سابقهای ندارد.
بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید
اما زمانی که این استارتاپ در مرحله رشد و توسعه در اختیار استارتاپ قرار بگیرد، نه تنها جلب اعتماد سرمایهگذار بیشتر بوده بلکه نیازهای بیشتری برای استارتاپ برطرف میشوند. دونگی با انجام این کار هم به رفع نیاز استارتاپها پرداخته و هم از سرمایهگذاران حمایت میکند.
سخن پایانی
در این مطلب به توضیح مولفهها و مراحل راه اندازی استارتاپ پرداختیم. این گونه کسب و کارها نیاز به حمایت دارند اما حمایت از آنها زمانی امکانپذیر است که مسیر پیشرو و خط مشی مشخصی داشته باشند و امکان ارائه و توضیح این مسیر برای آنها میسر باشد. توجه به مولفههایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، به طی شدن هرچه بهتر مراحل راه اندازی شرکت نوپای استارتاپی کمک میکند.
سوالات متداول
برای راه اندازی استارتاپ ابتدا باید ایده ای خلاقانه ارائه کرد و سپس براساس آن به جذب سرمایه گذار، تولید نمونه اولیه، ثبت برند و... پرداخت.
ارائه ایده ای نوآورانه و تبیین یک نقشه یا بیزینس مدل برای کسب و کار، جزو مهم ترین اقدامات و مولفه های راه اندازی استارتاپ هستند.
سرمایه گذاری در طرح های دونگی
بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در طرح های دونگی با سود سالیانه بالای ۴۵ درصد
صفحه طرح ها