خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری در استارتاپ و کسب و کارهای نوپا؛ فرصت ها و چالش ها

سرمایه گذاری در استارتاپ و کسب و کارهای نوپا؛ فرصت ها و چالش ها

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ مقالات

سرمایه گذاری در استارتاپ

یکی از ایده‌هایی که در حال حاضر مورد توجه افراد قرار گرفته، سرمایه‌ گذاری در کسب‌وکارهای نوپا یا استارت‌آپ‌ها است. اما ورود به این حیطه می‌تواند چالش‌های مختلفی را به همراه داشته باشد ضمن اینکه بی‌شک فرصت‌های مناسبی را هم در اختیار ما قرار می‌دهد. به همین دلیل سعی داریم در این فرصت علاوه بر بررسی مسئله نحوه سرمایه گذاری در استارتاپ ها، نگاهی به مزایا و معایب این کار هم داشته باشیم. 

فهرست مطالب

انواع سرمایه گذاری در استارتاپ

اگر با سؤال چگونه در استارتاپ سرمایه گذاری کنیم؟ مواجه شده‌اید، خوب است بدانید روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. اما سه روش پیشنهاد ما به شما خرید اوراق قرضه، IPO و تأمین مالی جمعی است. در حالی که برخی از روش‌های سنتی‌تر سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی هم ممکن است همچنان اعمال شوند، موارد پیشنهاد ما جایگزین‌های محبوب برای افرادی به شمار می‎روند که به دنبال سرمایه‌گذاری اندک در مشاغل نوپا هستند.

سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا

اگر به دنبال سرمایه گذاری در استارتاپ ها برای رشد سرمایه خودتان هستید، در نظر بگیرید که کدام روش بیشتر برای شما جذاب است:

کرادفاندینگ؛ بهترین روش برای سرمایه‌ گذاری در کسب‌ و کارهای نوپا

این روش امکان سرمایه‌گذاری برای رشد کسب‌وکارهای کوچک را به روی عموم باز کرده است. پلتفرم‌هایی مانند دونگی به افراد اجازه می‌دهند تا به اندازه‌ای که می‌خواهند در یک کسب‌وکار کوچک سرمایه گذاری کنند. در حالی که همه کمپین‌های تأمین مالی جمعی به اهداف خود نمی‌رسند، برخی از آنها بسیار موفق بوده‌اند. به عنوان مثال، شرکت Brewdog یک نمونه موفق جهانی است که به لطف هزاران سرمایه گذار جمعی که برای اولین بار در آن خرید کردند، رشد مناسبی را به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

عرضه اولیه عمومی (IPO) 

همان روشی است که در آن یک شرکت خصوصی به اعضای عمومی اجازه می‌دهد سهام یک تجارت را برای اولین بار در ازای سهمی از سود در آینده خریداری کنند. IPOها می‌توانند راه‌های بسیار سودآوری برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و جدید باشند. برای درک روش کار این ایده می‌توانید به کسب‌وکارهایی مانند آمازون و اینتل که میلیو‌ن‌ها دلار سود از دارایی‌های خود به دست می‌آورند، نگاه کنید. اگر در طول عرضه اولیه سهام آمازون در سال 2011 به ارزش 1000 دلار سهام خریداری کرده بودید، امروز بیش از 17.6 میلیون دلار سود داشتید (افزایشی بیش از 1666 درصد). 

اوراق قرضه یا همان Bonds

خرید اوراق قرضه هم یک ایده برای سرمایه گذاری استارتاپ ها است و به شما امکان می‌دهد در یک تجارت سرمایه گذاری کنید که با وعده دریافت همان مبلغ به اضافه سود در آینده طراحی شده است. این روش کمتر متداول برای تأمین منابع مالی یک استارت آپ کوچک مورد نظر است، زیرا اوراق قرضه محدود به زمان هستند. بنابراین زمانی که سود سرمایه گذاری در استارتاپ شما تحویل شد، باید اوراق قرضه بیشتری بخرید تا سهم مستمری از موفقیت کسب‌و‌کار داشته باشید. 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در استارتاپ

در بخش مقدمه این راهنمای سرمایه گذاری در استارتاپ، گفتیم که قصد داریم با مزایا و معایب سرمایه گذاری در یک شرکت نوپا هم آشنا شویم. به یاد داشته باشید که استارت‌آپ‌ها فرصت‌های بی‌نظیری به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند. آنها معمولا شرکت‌هایی با رشد بالا و با محصولات یا خدمات نوآورانه هستند. سرمایه گذاری روی استارتاپ ها علاوه بر پتانسیل بازدهی بالا، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند که بخشی از پروژه‌ای جدید و هیجان‌انگیز باشید. با این تفاسیر سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا مزیت‌های زیر را به همراه دارد. 

سرمایه گذاری روی استارتاپ ها

بیشتر بخوانید: بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران

  • پتانسیل بازده بالا با سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا: استارت‌آپ‌ها اغلب شرکت‌هایی با رشد بالا هستند. این بدان معناست که آنها پتانسیل ایجاد بازده قابل توجه برای سرمایه گذاران را دارند. 
  • پتانسیل سرمایه گذاری اولیه در یک شرکت با آینده امیدوارکننده: سرمایه‌ گذاری در کسب‌ و کارهای نوپا به شما این فرصت را می‌دهد که زودتر در شرکتی با پتانسیل امیدوارکننده سرمایه گذاری کنید. این مسئله به این معنی است که در صورت موفقیت شرکت می‌توانید بازده قابل توجهی را مشاهده نمایید.
  • توانایی تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری: با قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ می‌تواند سبد سرمایه گذاری خودتان را متنوع کنید. استارت‌آپ‌ها پتانسیل بازدهی بالایی را ارائه می‌کنند، اما ریسک‌های بالاتری هم دارند. با سرمایه گذاری در یک استارتاپ، می‌توانید سبد سهام خود را متعادل کنید و ریسک کلی را کاهش دهید.
  • شانس ایجاد روابط با بنیان‌گذاران و سایر سرمایه گذاران: سرمایه گذاری در هر استارتاپی به شما این شانس را می‌دهد که با بنیان‌گذاران شرکت و سایر سرمایه گذاران را بشناسید. این امر می‌تواند بینش ارزشمندی را در مورد دنیای استارتاپ به شما ارائه دهد و به افراد کمک کند در آینده تصمیمات سرمایه گذاری بهتری بگیرند.

ریسک سرمایه گذاری روی استارتاپ ها

یکی از بزرگ‌ترین ریسک های سرمایه‌ گذاری در استارت‌آپ، احتمال ضرر است. استارت‌آپ‌ها اغلب کسب‌وکارهای اثبات ‌نشده‌ای در بازار هستند که سابقه‌ای چندانی هم ندارند. آنها ممکن است یک ایده عالی داشته باشند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که به موفقیت برسند یا خیر. همچنین این ریسک هم وجود دارد که استارت‌آپ هرگز پا به عرصه وجود نگذارد یا به محض این که شروع به کار کرد، به سرعت شکست بخورد.

سرمایه گذاری در استارتاپ ها

ریسک دیگری که باید در نظر گرفت خطر رقیق سازی (dilution) است. وقتی در یک استارتاپ سرمایه گذاری می‌کنید، به احتمال زیاد هیچ سهمی در مالکیت شرکت نخواهید داشت. این مسئله به این دلیل است که استارت‌آپ‌ها اغلب نیاز به جذب سرمایه دارند نه شریکی که با آنها همراهی کند. این مسئله معمولا با همکاری تعداد زیادی از سهام‌داران پیش می‌رود که حق مالکیت در شرکت را ندارند. 

بیشتر بخوانید: 8 روش هوشمندانه برای سرمایه گذاری با 500 میلیون تومان

همچنین با سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا این ریسک هم وجود دارد که استارتاپ توسط شرکت دیگری خریداری شود. این امر می‌تواند منجر به از دست دادن کامل سرمایه شما شود. یا می‌تواند به این معنی باشد که شما در نهایت صاحب یک قطعه کوچک از یک شرکت بسیار بزرگ‌تر می‌شوید. در هر صورت، آگاهی از این امکان قبل از سرمایه گذاری بسیار مهم است.

البته هر گونه سرمایه گذاری ریسک‌های مربوط به خود را دارد و موارد ذکر شده تنها مربوط به استارت‌آپ‌ها نیست. اما اگر از ریسک‌های موجود آگاه هستید و همچنان قراردادهای سرمایه گذاری در استارتاپ را بررسی می‌کنید، حتما مزایای ذکر شده در بخش قبلی را به دست خواهید آورد. همان‌طور که گفتیم، استارت‌آپ‌ها اغلب بازده سرمایه‌گذاری بالقوه بالایی را ارائه می‌کنند و می‌توانند راه بسیار خوبی برای تنوع بخشیدن به سبد شما باشند. بنابراین، اگر مایل به پذیرش ریسک هستید، سرمایه گذاری در یک استارتاپ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

معیارهای انتخاب استارتاپ برای سرمایه گذاری

برای شروع مراحل تأمین مالی و سرمایه گذاری در استارتاپ، ابتدا باید شرکتی را پیدا کنید که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد. در واقع باید معیارهایی را مد نظر قرار دهید که تعیین می‌کنند این شرکت و ایده پشت سر آن، سوددهی خوبی دارد یا خیر. برای این کار می‌توانید به موارد زیر دقت کنید. 

قراردادهای سرمایه گذاری در استارتاپ

امکان رفع یک مشکل با سرمایه‌ گذاری در کسب‌ و کارهای نوپا

سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا با توجه به رفع یک مشکل انجام می‌شود. در اصل امروزه سرمایه گذاران به دنبال پروژه‌های خاصی هستند که راه حل‌های اصلی برای مشکلات واقعی داشته باشند. موفقیت زمانی تضمین می‌شود که از فناوری پیشرفته در راه حل ارائه شده استفاده شود. 

سنجش ایده برای گسترش در آینده

اگرچه پروژه مناسب برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها ممکن است یک نمونه اولیه یا یک نسخه بتا را توسعه داده باشد، لازم است امکان‌سنجی در مقیاس بزرگ‌تر بررسی شود. به عنوان مثال. آیا هزینه تولید این محصول خیلی بالا نیست؟ 

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

منحصر به فرد بودن

یک به اصطلاح USP (پیشنهاد فروش منحصر به فرد) باید در طرح ارائه شده وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، باید به دنبال آن نقطه عطفی باشید که نشان می‌دهد این سرمایه گذاری منحصر به فرد است.

مقیاس پذیری

اگر گسترش ایده در بازارهای خارجی امکان پذیر نباشد، غالبا افزایش ارزش آهسته پیش می‌رود. این مسئله معمولا برای سرمایه گذارانی که دوست دارند به صورت بین‌المللی کار کنند، جالب نیست. ایده یک استارتاپ این است که بتواند به سرعت رشد کند و در حالت ایده‌آل بتواند در سراسر جهان گسترش یابد.

مدل تجاری

داشتن یک ایده عالی به معنای فروش بالای آن نیست. کسب درآمد از یک محصول یکی از کلیدهای اصلی موفقیت است، اما چیزی است که می‌توان با حضور سرمایه گذاران با تجربه روی آن کار کرد. پس باید مدل تجاری و اهداف آن ایده هم برای شما قابل بررسی باشد. 

پتانسیل بازار و رقابت برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها

این معیار می‌توانند به سرمایه‌گذاران مشتاق سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، تصویری از میزان تقاضا در بازار و رقبای واقعی آن ایده را ارائه دهد. ضمن اینکه مواردی همچون موانع ورود به بازار، مدت زمان مورد نیاز یک محصول برای تثبیت خود در بازار، سرعت گسترش آن و غیره را هم روشن می‌کند. 

بهترین شیوه سرمایه‌ گذاری در کسب‌ و کارهای نوپا

همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، کرادفاندینگ به‌ عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌ گذاری در کسب‌ و کارهای نوپا، کوچک و متوسط شناخته می‌شود. زیرا این روش امکانات منحصر به فردی را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد تا با داشتن سبد متنوع برای سرمایه گذاری پربازده اقدام کنند. از آنجایی که دسترسی به منابع مالی برای استارت‌آپ‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست، کرادفاندینگ به ‌عنوان یک جایگزین مناسب برای حصول سرمایه به‌ شمار می‌آید. 

انواع سرمایه گذاری در استارتاپ

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران؛ شناسایی بهترین سرمایه گذاری های پرسود

پلتفرم دونگی برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم کرده که از بین طرح‌های مختلف، نمونه‌های مورد نظر خودشان انتخاب کنند و با سرمایه گذاری روی استارتاپ ها، تجربه موفق و سودآوری را به دست آورند. این پلتفرم محبوب سرمایه‌گذاران به ‌عنوان یک فرصت جذاب برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط شناخته می‌شود و به عنوان یک محیط مناسب برای انجام سرمایه‌گذاری‌های پربازده شناخته شده است. 

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

در مجموع، موفقیت و شکست در سرمایه گذاری در استارتاپ به شرایط مختلفی بستگی دارد. یکی از این موارد استفاده از پلتفرمی امن برای برقراری ارتباط با این شرکت‌ها است. این فضا باید شرکت و ایده مورد نظر آن را به درستی معرفی کند تا شما بتوانید تصمیم گیری خوبی را انجام دهید. به همین دلیل است که ما در دونگی سعی داریم با ارائه اطلاعات کامل در مورد طرح‌های تأیید شده توسط سازمان فرابورس، امکان سرمایه گذاری را برای شما آسان کنیم. جهت مشاوره سرمایه گذاری می‌توانید فرم مربوطه را در سایت دونکی تکمیل کنید تا کارشناسان ما بهترین راه‌ها را به شما معرفی کنند.

سوالات متداول

سرمایه گذاری روی استارتاپ ها همیشه با بازدهی سود مناسبی همراه بوده است. به همین دلیل این روش سرمایه گذاری محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

با بررسی طرح های ارائه شده برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، میزان رقابت پذیری و منحصر به در بودن آن ایده می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.