خانه / وبلاگ و مقالات / آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ

آشنایی با رایج ترین اصطلاحات کسب و کار و استارت آپ

۱۴۰۲/۱۲/۰۶ مقالات

اصطلاحات کسب و کار

اگر به تازگی استارتاپی را راه اندازی کرده‌اید و یا برای سرمایه گذاری دست به کار شده‌اید، بی‌شک با این مسئله روبرو خواهید شد که آشنایی با اصطلاحات کسب و کار اهمیت بسیاری دارد، زیرا این اصطلاحات بخشی اساسی از زبان مورد استفاده در محیط کاری هستند. با آشنایی بیشتر با این اصطلاحات، می‌توانید برای ارتباطات خود در محیط کاری بهبود ایجاد کنید و مفاهیم را بهتر فهمیده و برای انتقال دقیق‌تر مطالب عملکرد خوبی داشته باشید. همچنین، آشنایی با این اصطلاحات می‌تواند در پیشرفت حرفه‌ای و فرصت‌های شغلی به شما کمک کند. زیرا مهارت در استفاده از این اصطلاحات می‌تواند نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن شما باشد. با این تفاسیر پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به اصطلاح های بیزنسی زیر داشته باشید تا دانش خود را بالا ببرید. 

فهرست مطالب

اصطلاحات کسب و کار اینترنتی

کسب‌وکار اینترنتی نوعی شغل است که وب‌سایت/وبلاگ مخصوص به خود را دارد و به صورت آنلاین/کانال/پلتفرم فعالیت می‌کند. کسب‌وکارهای اینترنتی توسط مدیر تجاری اداره می‌شوند که تمام تلاش خود را برای تبلیغات، بازاریابی آنلاین محصول یا حتی خدمات کسب‌وکار خود یا سایر مشاغل به کار می‌گیرد.

اصطلاحات کسب و کار اینترنتی

این کسب‌و‌کار را می‌توان از طریق سایت‌ها، کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، رسانه‌های اجتماعی و غیره انجام داد. 

مهم‌ترین اصطلاحات Business که در این عرصه باید از آنها آگاه باشید عبارت‌اند از: 

  • برندسازی شخصی: فرآیند ایجاد یک برند شخصی است که می‌توانید از آن برای ایجاد کسب‌وکار و رشد شغلی خود استفاده کنید.
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC): تکنیکی از تبلیغات پولی است و به شما امکان می‌دهد تنها زمانی که شخصی بر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، درآمدزایی کنید.
  • هزینه به ازای کسب (CPA): به معنای کل هزینه به دست آوردن یک مشتری منفرد تقسیم بر تعداد مشتریان به دست آمده است.
  • CPM: مخفف Cost Per Mille است که هزینه هر هزار نمایش را در بردارد. این نمونه از اصطلاحات کسب و کار یک معیار بازاریابی است که برای محاسبه هزینه تبلیغات یا درآمد حاصل از هزار بار نمایش استفاده می‌شود.
  • لید (lead): این نمونه از اصطلاحات کاسبی آنلاین هم در تجارت/بازاریابی به شخصی اشاره دارد که به محصول یا خدمات شما ابراز علاقه کرده است.
  • بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing): این مورد در لیست اصطلاحات کاری هم به تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران اشاره دارد. اگر شخصی از طریق پیوند ارجاع یا پیوند وابسته شما خرید کند، شما درآمد کسب می‌کنید.
  • قیف فروش (sales funnel): یک فرآیند منطقی است که از چهار مرحله اصلی (آگاهی، علاقه، تمایل، اقدام/تبدیل) تشکیل شده تا روند فروش خوبی داشته باشید. 
  • فراخوانی برای اقدام (CTA): عبارت یا کلماتی است که توجه کاربر را به اقدامی که شما می‌خواهید انجام دهد (مثلا خرید) هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران

اصطلاحات و واژگان استارتاپی

لیست اصطلاحات کاری بعدی که با آن آشنا خواهیم شد، واژگان و اصطلاحات استارتاپی است که به آنها نیاز دارید. درک و به طور طبیعی استفاده از اصطلاحات مهم استارتاپی در عملکرد روزانه برای هر کارآفرینی ضروری است. در اصل، یکی از پیش نیازهای کارآفرین شدن، آشنایی و استفاده درست از زبان استارتاپی است.

واژگان استارتاپی

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم واژگان استارتاپی زیر را به درستی یاد بگیرید. 

  • بنیان‌گذاران فنی (Technical founders): کسانی هستند که سابقه برنامه نویسی دارند و با مسئله فروش محصول هم آشنا خواهند بود. 
  • بنیان‌گذار غیرفنی (Non-technical founde): معمولا مدیران تجاری یا بازاریابی هستند. 
  • یونیکورن (Unicorn): استارت‌آپی که به ارزش بالا (مثلا یک میلیارد دلار) می‌رسد و حتی از آن فراتر می‌روند با نام یونیکورن شناخته می‌شود.
  • اژدها (Dragon): در میان اصطلاحات کسب و کار استارتاپی، این واژه محبوبیت زیادی دارد. استارتاپی که در یک دوره بیش از حد انتظار سرمایه جمع‌آوری ‌کند، اژدها نامیده می‌شود (اوبر یکی از این شرکت‌ها است).
  • شتاب دهنده (Accelerator): اگر در حال راه اندازی یک استارتاپ هستید، این نمونه از اصطلاح های بیزنسی را به یاد بسپارید. زیرا شتاب دهنده‌ها می‌توانند با ارائه فرصت‌ های سرمایه گذاری و جذب سرمایه و راهنمایی مفید در طول برنامه چند ماهه، به شما کمک کنند تا ایده خود را به سرعت پیش ببرید.
  • انکوباتورها (Incubators): برخلاف شتاب دهنده‌ها، انکوباتورها تمایل دارند برنامه‌های مشاوره بلندمدتی را ارائه دهند. شتاب دهنده‌ها روی سرعت و جذب سرمایه متمرکز هستند در حالی که انکوباتورها معمولا مرحله اولیه استارتاپ‌ها را راه اندازی کرده و به آنها کمک می‌کنند تا بر چالش‌های مرحله اولیه غلبه کنند.
  • بوت استرپینگ (Bootstrapping): این مورد هم یکی از مهم‌ ترین اصطلاحات استارتاپی است که باید با آن آشنا باشید. بوت استرپرها کارآفرینانی هستند که سرمایه انسانی (دانش، تجربه و مهارت‌ها) خود را برای راه اندازی و رشد یک استارت آپ بدون افزایش سرمایه ترکیب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران

پرکاربردترین اصطلاحات تجاری

بعد از لیست واژگان استارتاپی، به سراغ اصطلاحات تجاری می‌رویم. برای آشنایی با این واژگان به یاد داشته باشید که همه این موارد جزو اصطلاحات تجاری در بازاریابی بین‌ المللی هستند و کارایی زیادی دارند. 

اصطلاحات کاری

  • بررسی عملکرد (Performance Review): فرایندی است که در آن مدیر هر یک از اعضای تیم خود را ارزیابی می‌کند. در طول بررسی عملکرد، مدیر بازخورد ارائه می‌دهد و به کارمند کمک می‌کند تا ببیند چگونه می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشند. 
  • B2B: این نمونه از واژگان تخصصی کسب‌ و کار مخفف کلمه Business-to-Business است و یک معامله تجاری با یک تجارت دیگر را توصیف می‌کند.
  • B2C: این گزینه از اصطلاحات کسب و کار مخفف Business-to-Consumer است و معاملات با مصرف کنندگان فردی را توصیف می‌کند.
  • B2G: این مورد از اصطلاحات بیزینسی هم مخفف business-to-government است و معاملات با نهادهای دولتی را توصیف می‌کند.
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد (Unique Selling Proposition): عامل خاصی که محصول یا خدمات شما را از رقیب مستقیم شما متمایز می‌کند (به عنوان مثال، هزینه، کیفیت، استفاده اضافی).
  • بازار نیچ: بخش بسیار خاصی از یک بازار بزرگ‌تر که روی آن تمرکز کرده‌اید (مثلا فروش محصول با مادران باردار).
  • تست A/B: وقتی به سراغ واژه نامه جامع کسب و کار می‌رویم، حتما با این تست آشنا خواهیم شد. در این آزمون باید دو نسخه از استراتژی خود (یک نسخه A و یک نسخه B) را تست کنید تا ببینید کدام یک عملکرد بهتری دارد.
  • جمعیت شناسی (Demographics): اطلاعاتی هستند که برای پیدا کردن بازار هدف شما جمع آوری می‌شوند (مانند سن، جنسیت، درآمد و وضعیت خانواده).
  • هزینه‌های ثابت (Fixed Costs): هزینه‌هایی که باید در یک دوره خاص بپردازید (مانند آب و برق، اجاره بها و حقوق کارمندان)
  • هزینه‌های متغیر (Variable Costs): هزینه‌هایی هستند که بر اساس حجم کسب‌وکار شما در نوسان خواهند بود (مثلا حمل دریایی یا دستمزد ساعتی). 

بیشتر بخوانید: کدام سرمایه گذاری زود بازده را انتخاب کنیم؟

اصطلاحات حوزه سرمایه‌گذاری

حوزه سرمایه گذاری هم زبان خاص خود را دارد و شامل صدها اصطلاح تخصصی است. برای آشنایی با کلمات تخصصی کسب و کار در این زمینه به موارد زیر توجه داشته باشید. 

اصطلاح های بیزنسی

  • دارایی (Asset): این نمونه از اصطلاح های بیزنسی یعنی هر چیزی که ارزش اقتصادی داشته باشد.
  • تخصیص دارایی (Asset Allocation): این واژه در فرهنگ لغت کسب و کار هم به ترکیب دارایی‌های انتخاب شده برای یک سبد سرمایه گذاری اشاره دارد. گاها آن را با نام پرتفوی (portfolio) هم می‌شناسیم. 
  • اوراق قرضه (Bond): این مورد در لیست اصطلاحات کسب و کار به یک طبقه دارایی اصلی اشاره دارد که از اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل شده است. آنها توسط یک سرمایه گذار برای یک جمع آوری سرمایه دولت یا شرکت منتشر می‌شود.
  • بهره مرکب (Compound Interest): این گزینه میان اصطلاحات تخصصی در حوزه کسب و کار به سود وام یا سپرده‌ای گفته می‌شود که هم بر اساس مبلغ اصلی و هم بر اساس سود محاسبه شده است. 
  • تنوع بخشی (Diversification): یک استراتژی سرمایه گذاری مهم است که در آن که وجوه سرمایه گذاری را بین طبقات مختلف دارایی توزیع می‌کنند. 
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual fund): این گزینه میان اصطلاح های بیزنسی هم به مجموعه‌ای از پول اطلاق می‌شود که توسط بسیاری از سرمایه گذاران جمع آوری شده و توسط یک مدیر حرفه‌ای در سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها سرمایه گذاری می‌شود.
  • صندوق قابل معامله در بورس (ETF): مجموعه‌ای از دارایی‌ها است که از بسیاری از سرمایه گذاران جمع آوری شده و توسط یک مدیر سرمایه گذاری می‌شود تا عملکرد آن یک شاخص را دنبال کند. 
  • تحمل ریسک (Risk Tolerance): همان سطح ریسکی است که یک سرمایه گذار مایل به پذیرش آن است. 

بیشتر بخوانید: بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی پر سود در ایران

اصطلاح های بیزنسی مشترک میان مشاغل

حالا که با واژگان استارتاپی، بیزینسی و سرمایه گذاری آشنا شدیم، خوب است بدانید که برخی از اصطلاحات به صورت مشترک مورد استفاده هستند. جدول زیر برای تبیین همین واژگان طراحی شده است. 

اصطلاحات کسب و کار استارتاپی

استراتژی بازاریابیبرنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف بازاریابی و جذب مشتریان
شفافیت مالی ارائه اطلاعات مالی به صورت شفاف و قابل فهم برای سهام‌داران و عموم مردم
تحلیل SWOTبررسی نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای یک سازمان یا محصول
ارزش افزودهارزشی که یک محصول یا خدمت برای مشتریان به آنها اضافه می‌کند و از جمله مهم‌ترین اصطلاحات کسب و کار است. 
بازگشت سرمایه (ROI)نسبت سود یا بازگشت سرمایه به سرمایه سرمایه‌گذاری شده
مدیریت زنجیره تأمینبرنامه‌ریزی و کنترل فرایندهای تأمین مواد و خدمات برای تولید و توزیع محصولات
بازاریابی محتوااستفاده از محتواهای قابل ارائه برای جذب و نگه‌ داشتن مشتریان
KPIشاخص‌های عملکرد کلیدی که به ما اطلاع می‌دهند که آیا به اهداف تعیین شده رسیده‌ایم یا خیر
تجربه کاربر یا مشتریتجربه کامل و شخصی که یک فرد با یک محصول یا خدمت خاص دارد

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

کرادفاندینگ (Crowdfunding)؛ از جدیدترین اصطلاحات کسب و کار 

تأمین مالی جمعی که با عنوان کرادفاندینگ هم شناخته می‌شود، یک روش نوین است که برای تأمین سرمایه و جمع‌آوری منابع مالی برای پروژه‌ها و کسب‌وکارها استفاده خواهد شد. در این روش، به جای اینکه یک شخص یا یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذار را جذب کند، برای تأمین منابع مالی نیازمند تعداد زیادی از افراد عادی هستیم که به نوبت برای سهمی از سود یا خروجی پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

این روش عموما از طریق وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایل قابل انجام است و دونگی یکی از معتبرترین پلتفرم‌های آن به حساب می‌آید. طراحان یا بنیان‌گذاران پروژه‌ها در این پلتفرم‌ پروژه خود را توضیح می‌دهند و هدف‌های مالی خود را تعیین می‌کنند. سپس، شما (به عنوان فردی علاقه‌مند به سرمایه گذاری) طرح مورد نظر خودتان را بدون هیچ‌گونه محدودیتی، انتخاب می‌کنید. 

واژگان تخصصی کسب و کار

این روش برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به عنوان یک راه سریع و قابل دسترس برای تأمین منابع مالی  مفید است. با کمک دونگی، می‌توانید خود را از محدودیت‌های سنتی تأمین مالی مستقل کرده و از وجود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران جدید استفاده کنید. ضمن اینکه نیازی نیست حتما با واژگان استارتاپی پیچیده آشنا شوید. 

جمع‌بندی

در این فرصت سعی داشتیم شما را با اصطلاحات کسب و کار به انگلیسی و البته توضیحات فارسی آشنا کنیم. به یاد بسپارید که آشنایی با اصطلاح های بیزنسی یک مزیت رقابتی برای کسانی که است که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند. صحبت کردن به زبان حرفه‌ای آن صنعت نشان می‌دهند شما در حوزه مورد نظر عمیق شده‌اید و درک خوبی از شرایط دارید. البته با استفاده از روش تأمین مالی جمعی نیازی به بررسی واژگان پیچیده ندارید و کافی است با مباحثی مانند نرخ بازده داخلی ماهانه، پرداخت سود علی‌الحساب و برآورد سود ماهه یا سالانه آشنا باشید. ما در پلتفرم دونگی بررسی همین موارد را هم برای شما آسان کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید جهت مشاوره سرمایه گذاری با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

اصطلاحات کاری نظیر بازگشت سرمایه، تست a/b، هزینه های ثابت و متغیر و البته برندسازی جزو واژگان رایج محسوب می شوند.

مجموعه ای از واژگان که زبان یک کسب و کار را مشخص می کنند، اصطلاحات اصلی آن حوزه به شمار می روند.

از آنجایی که هر حوزه کاری زبان خاص خود را دارد، باید با واژگان آن هم آشنایی داشته باشیم تا درک مفاهیم آن حوزه برای ما آسان شود.