خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در سال 1402!

بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در سال 1402!

۱۴۰۲/۱۰/۰۲ مقالات

بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در سال 1402!

در شرایط فعلی راه اندازی یک کسب و کار با 10 میلیون تومان اگر غیرممکن نباشد، دست‌کم بسیار دشوار است. اما می‌توانیم با سرمایه گذاری 10 میلیون همچنان از آن درآمد کسب کنیم. به این ترتیب با کسب سود علی‌الحساب و ماهانه از این سرمایه، امکان سرمایه گذاری مجدد هم برای ما فراهم می‌شود و به این شکل می‌توانیم با همین پول کم وارد بازار سرمایه شویم. امروز در بلاگ دونگی بهترین سرمایه گذاری با ده میلیون را بررسی می‌کنیم و روش تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ را که گزینه مناسبی برای سرمایه 10 میلیون تومان است، معرفی می‌کنیم. 

فهرست محتوا

هما‌ن‌طور که گفتیم این روزها شروع یک کسب و کار با 10 میلیون تومان عملا امکان‌پذیر نیست. با این حال اگر عبارت «راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان» را جستجو کنید، صدها سایت و بلاگ را پیدا می‌کنید که انواع مقاله‌های آموزشی و انگیزشی و ایده‌های اجرایی را در این مورد منتشر کرده‌اند. حضور در کلاس‌های آموزشی و کسب انواع مهارت‌ها تا شروع کسب و کارهای کوچک خانگی از جمله شمع سازی و بسته‌بندی گیاهان دارویی در بین ایده‌ها هستند. 

البته در این لیست‌ها ایده‌های جالب‌تری هم به چشم می‌خورند. مثلا یکی از سایت‌ها به کتابفروشی اشاره کرده و گفته بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون همین شغل کتابفروشی است. ضمن اینکه کتاب‌های روانشناسی، مخصوصا از نوع مثبت‌اندیشی، حاشیه سود بیشتری هم دارند.

در مورد بازدهی بازارهای سرمایه هم بررسی وب‌سایت‌های اقتصادی از فروردین تا دی 1401 داده‌های زیر را در دسترس ما قرار می‌دهد.

سکه92%
دلار65%
خودرو57%
مسکن47%
بورس24%

اگرچه خرید و فروش سکه در ظاهر 92 درصد بازدهی داشته اما به همان میزان هم از ریسک‌ها و نوسان‌ها تاثیر می‌پذیرد. بنابراین طلا، همچنین خودرو، مسکن و بورس، بهترین سرمایه گذاری ها با ده میلیون نیستند.

به هر حال باید قبول کنیم که گزینه‌های سرمایه گذاری با 10 میلیون نسبت به چند سال قبل خیلی کمتر شده‌اند. ما مجبوریم از شیوه‌های خلاقانه و جدیدتری برای سرمایه گذاری استفاده کنیم. یکی از این شیوه‌های مدرن کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی است که اکنون مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟

چرا کرادفاندینگ جدید و کارآمد است؟

چرا کرادفاندینگ جدید و کارآمد است؟

اگر گروه زیادی از افراد یا سرمایه گذاران در مبالغ دلخواه بر روی توسعه یک طرح صنعتی یا خدماتی که مربوط به یک کسب و کار است سرمایه گذاری کنند و در ازای این مشارکت اقتصادی، سود پایان دوره، علی‌الحساب و ماهیانه دریافت کنند، می‌توانیم اسم این فرایند را کرادفاندینگ (Crowdfunding) بگذاریم. در واقع کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی ابزاری برای تامین سرمایه لازم برای ایجاد یا توسعه یک کسب و کار توسط مدیران یا کارآفرینان است، که در آن امکان مشارکت همه افراد صرفنظر از طبقه اجتماعی با هر مبلغی از جمله با سرمایه 10 میلیون تومان و کمتر یا بیشتر امکان‌پذیر است.

کرادفاندینگ بر خلاف بازارهای سنتی از جمله ارز، سکه، بورس و … یک سرمایه گذاری هدف‌مند با یک رویکرد نسبتا بلند مدت است که مشارکت در آن به معنی کمک به تولید یک محصول جدید یا رونمایی از یک خدمت جدید است. به همین جهت این سرمایه گذاری مولد است و سودی که از آن به دست می‌آید صرفا حاصل گران و ارزان شدن تصنعی دارایی‌ها نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

در این روش جدید سرمایه گذاری، خیلی از محدودیت‌ها حذف شده است. در کرادفاندینگ نیازی نیست پول زیادی برای شروع سرمایه گذاری داشته باشید. لازم هم نیست یک سرمایه گذار مشهور در بازار فرش باشید، می‌توانید یک دانشجوی سال اولی رشته عمران باشید و باز هم سرمایه گذاری و مزه شیرین کسب سود را تجربه کنید. علاوه بر اینها خبری از باز و بسته شدن بازار در ساعات مختلف روز نیست، ساعت خاصی برای سرمایه گذاری تعیین نشده و نیاز به داشتن ابزار خاصی هم نیست.

مدل کرادفاندینگ به شکلی طراحی شده که سرمایه گذاری با 10 میلیون بسیار آسان‌تر از راه‌اندازی کسب و کار با سرمایه 10 میلیون تومان باشد. در ادامه، این گزاره را با داده‌های بیشتر بررسی می‌کنیم.

سرمایه گذاری با 10 میلیون در کرادفاندینگ

اجزای اصلی سرمایه گذاری در تامین مالی جمعی سرمایه گذار، سرمایه پذیر و پلتفرم سرمایه گذاری هستند که وجود هر کدام از آنها برای سرمایه گذاری با 10 میلیون مهم است.

سرمایه گذار می‌تواند هر شخصی باشد از جمله یک دانشجو، کارمند، معلم، راننده، نانوا و … که تصمیم می‌گیرد بخشی از سرمایه خود را با هدف کسب سود و درآمد بر روی توسعه یک کسب و کار سرمایه گذاری کند. مبلغ سرمایه گذاری هم می‌تواند از 500 هزار تومان و بیشتر باشد که در این مثال با احتساب سرمایه 10 میلیون تومانی، می‌توانیم همزمان بر روی 20 طرح مختلف سرمایه گذاری کرد که این خودش به یک تنوع شگفت‌انگیز در سبد سرمایه گذاری و مدیریت بهتر ریسک‌ها منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

سرمایه پذیر هم مدیر یک کسب و کار یا کارآفرینی است که با هدف رشد به دنبال جذب سرمایه است و در ازای آن به سرمایه گذاران سود ماهانه و علی‌الحساب پرداخت می‌کند و همچنین نسبت به بازگشت اصل سرمایه متعهد می‌شود. متقاضیان جذب سرمایه اگر به کمترین سرمایه هم نیاز داشته باشند، گزارش‌های عملکردی و حسابرسی خود را در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده از طریق پلتفرم کرادفاندینگ در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند.

در نهایت پلتفرم سرمایه گذاری یا سایت کرادفاندینگ هم مسئولیت برقراری ارتباط بین این گروه‌ها را می‌پذیرد و تلاش می‌کند تا فرایندهای جذب سرمایه، ارائه گزارش‌ها، و دریافت و توزیع سود به شکل ساده، امن و سریع انجام شوند.

معرفی یک فرصت سرمایه گذاری جمعی با 10 میلیون تومان سرمایه

یکی از طرح‌های سرمایه گذاری که اخیرا در «دونگی» به عنوان پلتفرم کرادفاندینگ منتشر شد، طرح «تولید چمدان‌های مسافرتی» بود. این طرح در نهایت با موفقیت منجر به جذب سرمایه مورد نیاز برای شرکت «جهان سفیر آساک» شد و مورد استقبال 250 سرمایه گذار قرار گرفت. همان‌طور که از موضوع این سرمایه گذاری مشخص است ما اینجا با یک فعالیت تولیدی صنعتی روبه‌رو هستیم. در این طرح با جذب سرمایه قرار است که، یک ارزش افزوده جدید را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و از سویی در راستای تقویت اقتصاد و رشد کارآفرینی است.

در این طرح که قابلیت سرمایه گذاری با 10 میلیون هم در آن فراهم شده بود، ما به عنوان سرمایه گذار می‌توانستیم معادل 45 درصد سود داشته باشیم. همچنین اصل سرمایه‌ای که ما در اختیار این شرکت می‌گذاشتیم بعد از سپری شدن دوره زمانی رشد کسب و کار به ما بر می‌گشت.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

در بخش مدیریت ریسک‌های این سرمایه در پلتفرم سرمایه گذاری دونگی به خوبی توضیح داده شده که در صورت بروز شرایط مختلف، چه راهکارهایی برای مدیریت سرمایه افراد در نظر گرفته می‌شود تا میزان آسیب ریسک‌ها تا بیشترین حد ممکن کاهش پیدا کند. در مجموع در بخش مدیریت ریسک‌ها برای موارد زیر به راهکارهای مناسب اشاره شده است:

  • افزایش دوره گردش سرمایه
  • صدمه به محصولات
  • عدم تولید به میزان پیش‌بینی شده
  • کاهش تقاضا برای محصولات
  • افزایش بهای تمام شده

یکی دیگر از بخش‌های جذاب سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در قالب کرادفاندینگ ارزیایی‌های تخصصی است که کارشناسان بر روی هر طرح انجام می‌دهند. مثلا در مورد فرصت سرمایه گذاری تولید چمدان ما می‌دانیم که از مدیران شرکت اسناد و وثیقه‌هایی دریافت شده تا اطمینان بیشتری نسبت به بازگشت سرمایه وجود داشته باشد. بخش دیگری از این ارزیابی هم به وضعیت کارنامه مالی و اقتصادی شرکت و مدیران آن اختصاص داده شده که بر اساس آن می‌توانیم ضمن ارزیابی مالی، اطمینان داشته باشیم که آنها سابقه کیفری ندارند و از نظر نظام اعتباری بانکی خوشنام هستند.

در نهایت سوابق شرکتی که قصد جذب سرمایه دارد باز هم بررسی شده تا داده‌هایی در مورد روزنامه رسمی شرکت، همکاری صنفی قبلی با شرکت‌ها و سازما‌ن‌های معتبر و وضعیت کارگاه تولیدی، وضعیت پرسنل و برنامه تولید و فروش در اختیار ما قرار بگیرد.

یک فرصت سرمایه گذاری جمعی با 10 میلیون تومان سرمایه

جذابیت‌های کسب سود در کرادفاندینگ با پول کم

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که کرادفاندینگ می‌تواند یک ابزار سرمایه گذاری مناسب برای سرمایه 10 میلیون تومان باشد. یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری در پلتفرم کرادفاندینگ دونگی را بیشتر بررسی کردیم. اما خوب است بدانیم این شیوه سرمایه گذاری چرا می‌تواند جذاب‌تر از سایر روش‌ها باشد.

یکی از دلایل اصلی این جذابیت، کسب سود تا 45 درصد با ریسک مدیریت شده است. در قیاس با روش‌هایی مثل باز کردن حساب در بانک، روش سرمایه گذاری جمعی سود بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد. همین موضوع و همچنین اطلاع یافتن از جزئیات کسب‌وکار در قالب طرح توجیهی و گزارش‌های ارزیابی و دسترسی شفاف به مستندات مالی، باعث افزایش اعتماد به نفس سرمایه گذاران می‌شود و دریچه نگاه آنها را نسبت به سرمایه گذاری تغییر می‌دهد.

یک مشکل دیگر که به خوبی در روش کرادفاندینگ پاسخ داده شده، اعتبارسنجی و ارزیابی فرصت‌های پیشنهادی سرمایه گذاری است. در واقع کسب و کارهایی که می‌خواهند سرمایه جذب کنند، موظف می‌شوند اطلاعات مالی و برنامه پیشنهادی خودشان برای استفاده از سرمایه را ارائه دهند.

تنوع در سبد سرمایه گذاری هم خودش به معنی جذابیت بیشتر در این طرح‌ها است. به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم سرمایه گذاران حرفه‌ای همیشه به دنبال ایجاد تنوع در پرتفوی هستند و از آنجایی که امکان سرمایه گذاری با پول کم هم در کرادفاندینگ مطرح شده، بنابراین می‌توانیم بر روی تعداد زیادی از طرح‌ها سرمایه گذاری کنیم.

اگرچه خرید و فروش سکه در ظاهر 92 درصد بازدهی داشته اما به همان میزان هم از ریسک‌ها و نوسان‌ها تاثیر می‌پذیرد. بنابراین طلا و همچنین خودرو و مسکن و بورس، بهترین سرمایه گذاری ها با ده میلیون نیستند.

استفاده از موبایل برای اجرای فرایندهای کرادفاندینگ هم سرعت و سهولت سرمایه گذاری را افزایش داده است. ضمن اینکه امکان تزریق سرمایه به طرح‌های توسعه مختلف در ساعات مختلف شبانه‌روز فراهم شده است که نسبت به بازارهای سنتی که در ساعات مشخصی باز و بسته می‌شوند یک مزیت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: چطور از سرمایه 5 میلیون تومان بیشترین سود را کسب کنیم؟

سود به دست آمده از سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ هم معاف از مالیات هستند و بر اساس قوانین کشور این شرایط به ما اجازه می‌دهد تا از تمام سود کسب شده در یک سرمایه گذاری برای تزریق سرمایه به کسب و کارهای جدید و فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر استفاده کنیم و به این ترتیب سرمایه ما دائما در گردش باشد.

دریافت گزارش از روند جذب و استفاده از سرمایه در توسعه یک کسب و کار هم مورد علاقه خیلی از سرمایه گذاران است. مثلا فرض کنید ما سرمایه گذاری با 10 میلیون را در یک کارگاه شیرینی‌پزی شروع کردیم و حالا که چند ماه گذشته هنوز هیچ گزارشی به دست ما نرسیده است. این در حالی است که اگر همین سرمایه گذاری را در بستر کرادفاندینگ انجام دهیم می‌توانیم گزارش‌های عملکردی و مالی را در بازه‌های دقیق و با جزییات کامل و به آسانی دریافت کنیم و دید خوبی نیز نسبت به این شغل و مدل مالی و ریسک‌های آن پیدا کنیم.

در نهایت نکته‌ای که می‌تواند نشان دهد سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ در سال 1402 ثبات و بازدهی بیشتری خواهد داشت، مولد بودن این نوع از سرمایه گذاری است. در واقع خیلی از فعالیت‌های سودآور پر ریسک که بیشتر حالت سوداگری دارند در کرادفاندینگ مد نظر قرار نمی‌گیرد و در عوض سرمایه‌های جذب شده صرف فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی می‌شود که رشد آنها به معنی تولید محصولات و خدمات جدید و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری جدیدتر است.

سرمایه گذاری مطمئن از طریق کرادفاندینگ

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله دونگی سودمندترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان را بررسی کردیم. اگرچه بازارهای مختلفی برای سرمایه گذاری با ده میلیون تومان در سال 1402 وجود دارند. اما یک روش سرمایه گذاری که بتواند نسبت به شرایط بی‌ثبات اقتصادی و تورم افسار گسیخته همچنان به سود منجر شود، همان کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی است. در ادامه این مقاله از مزایای این روش از جمله سودآوری بالا، سهولت و شفافیت گفتیم. سپس یک فرصت سرمایه گذاری در قالب کرادفاندینگ را معرفی کردیم که به تولید یک محصول جدید در کشور منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام است؟

سوالات متداول

سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت در واقع دو رویکرد متفاوت نسبت به سرمایه گذاری هستند اما نکته مهم تر این است که بتوانیم با سرمایه 10 میلیون تومان به سود بالا با ریسک حساب شده دست پیدا کنیم و در عین حال سبد سرمایه گذاری متنوعی داشته باشیم. در این مقاله روش سرمایه گذاری کرادفاندینگ را معرفی کردیم که می تواند یکی از بهترین سرمایه گذاری ها با ده میلیون باشد.

در حال حاضر راه اندازی یک کسب و کار جدید با 10 میلیون تومان کار بسیار دشواری است با این حال شاید هنوز کسب و کارهای کوچک خانگی از جمله شمع سازی، بسته بندی گیاهان دارویی و یا کتابفروشی را بتوانید با این مقدار سرمایه شروع کنید. البته اگر می خواهید با 10 میلیون سرمایه گذاری و سود کنید، روش های بهتری از راه اندازی کسب و کار نیز وجود دارد که در این مقاله بررسی شده اند.