خانه / وبلاگ و مقالات / راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

۱۴۰۲/۰۷/۱۸ مقالات

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان آیا امکان پذیر است؟ این سوالی است که در ذهن غالب جوان‌های امروز و کسانی که به دنبال شروع یک کسب و کار مستقل هستند وجود دارد. بسیاری از افراد مانند کارمندان نیز به دنبال این هستند که بتوانند در کنار شغل اصلی خود محل درآمد دیگری ایجاد کنند. حال به نظر شما امکان کار آفرینی با سرمایه 10 میلیون تومانی وجود دارد؟

پاسخ به این پرسش در سال‌های قبل از 1390 کار ساده تری بود. در آن سال ها ده میلیون تومان به عنوان یک سرمایه مناسب برای شروع یک کسب و کار ساده شمرده می‌شد. اما امروز کمتر ایده راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان وجود دارد که کارایی لازم را داشته باشد.

با این حال در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم با 10 میلیون چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟ آیا امکان شروع کسب و کار با 10 میلیون وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه کسب و کار و با چه بازدهی؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله به دنبال پاسخ آن ها هستیم. در ادامه همراه ما بمانید.

فهرست مطالب:

بهترین ایده‌های راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

با 10 میلیون چیکار کنم؟ این سوالی است که امروز قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهیم. برای رسیدن به این پاسخ ابتدا باید به چند سوال مهم پاسخ دهیم. اول این که بدانیم وضعیت اقتصادی کشور و حوزه‌های تجاری آن چگونه است؟ دوم این که روند جریان مالی در اقتصاد بشناسیم. یادتان باشد که قرار دادن سرمایه در مسیر جریان مالی می‌تواند باعث رشد چند برابری آن شود. به طور مثال اگر جریان سرمایه در مسیر تولید قرار داشته باشد، بهترین ایده‌های راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان مرتبط به حوزه تولید خواهد بود.

سوال مهم دیگری که وجود دارد این است که باید بدانیم چه لیستی از کسب و کار با سرمایه 10 میلیونی وجود دارد؟ همانطور که گفتیم یک دهه گذشته لیست گسترده تری از کسب و کارهایی با سرمایه اولیه ده میلیونی وجود داشت. اما امروز این لیست، بنا بر شرایط اقتصادی و مسئله مهمی به نام تورم کوچک تر شده است.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد ما برای شروع سرمایه گذاری با سود چیست؟

اگر بخواهیم صادقانه تر صحبت کنیم، امروز راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان عمدتا در بستر فضای مجازی ممکن است. به جز آن زمینه یا حوزه خاصی در اقتصاد وجود ندارد که شما بتوانید به صورت مستقیم با ده میلیون تومان کسب و کاری ر راه اندازی کنید.

از طرف دیگر ده میلیون تومان سرمایه ای نیست که در بازارهای مالی و سرمایه ای مانند بازار بورس، بازار طلا یا بازار ارز بتواند کاری از پیش ببرد. برای خرید تنها یک سکه تمام نزدیک به سی میلیون تومان  سرمایه اولیه نیاز است! ساده تر بگوییم، شما برای خرید و فروش چند باکس سیگار هم به سرمایه اولیه بیشتری نیاز خواهید داشت! بنابراین باید قبول کرد که راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان در فضایی خارج از فضای مجازی غیر ممکن است. حال با پاسخ به پرسش‌های طرح شده می‌خواهیم بهترین موقعیت راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان در فضای مجازی را کشف کنیم.

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان با توجه به شاخص‌های اقتصادی

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان با توجه به شاخص‌های اقتصادی

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان زمانی امکان پذیر است که شاخص‌های اقتصادی مرتبط به این مسئله را به خوبی بشناسیم. اولین مسئله ای که باید بشناسیم، نوع اقتصاد است. در دنیا عمدتا از دو نوع اقتصاد تورمی و مالیاتی استفاده می‌شود.

بسیاری از کشورهای دنیا بر اساس اقتصاد مالیاتی پیش می‌روند. در این کشورها مالیات به عنوان ابزار موثری در حفظ جریان مالی و جهت دهی آن عمل می‌کند. در این اقتصاد دولت به عنوان مدیر جریان مالی و اقتصادی تنها بر اساس ابزار مالیات سعی در مدیریت بازارهای مختلف می‌کند. اما در اقتصاد تورمی دولت به عنوان بزرگترین خریدار و فروشنده در میان بازارها حضور دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در سال 1402!

دولت سعی می‌کند به عنوان یک عنصر مهم و تاثیرگذار جریان مالی را بر اساس نوسان قیمتی کنترل کند. در چنین اقتصادی تورم حرف اول را می‌زند. در واقع این تورم است که جریان مالی را مدیریت کرده و باعث می‌شود بازارهای مختلف تحت هدایت و کنترل دولت قرار بگیرد. نکته ای که در بازارهای تورمی وجود دارد این است که قیمت ها در نوسان قرار می‌گیرد و ارزش پول روند کاهشی به خود می‌گیرد. در چنین اقتصادی (مانند اقتصاد ایران) راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان کار چندان ساده ای محسوب نمی‌شود. زیرا ده میلیون ارزش واقعی خود را طی مدت زمان از دست می‌دهد و دیگر نمی‌توان همان کاری را با آن انجام داد که طی چند سال گذشته امکان آن وجود داشت.

بر اساس این فاکتور مهم اقتصادی، وارد شدن به کسب  و کارهایی مانند نهادهای تولیدی، خدماتی و ... نیاز به سرمایه اولیه بالا دارد. در چنین اقتصادهایی خرید و فروش (دلالی) می‌تواند سود خوبی داشته باشد. اما این سود دو شرط اصلی دارد. اول این که فرد نسبت به شرایط بازار آگاهی داشته باشد (رانت اطلاعاتی قوی از روند بازار داشته باشد)، دوم این که این فرد باید سرمایه در گردش نسبتا بالایی داشته باشد. مسلما سرمایه مورد نیاز برای این کار باید بیش از ده میلیون تومان باشد تا انتظار سودآوری خوبی داشته باشیم.

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان در فضای مجازی

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان در فضای مجازی

همانطور که مشخص شد، راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان تنها در فضای مجازی می‌تواند رنگ و بوی واقعی به خود بگیرد. در کلام ساده تر نمی‌توان در دنیای واقعی و به صورت فیزیکی نسبت به راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان اقدام کرد. از این رو در ادامه می‌خواهیم بدانیم برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان در دنیای مجازی چه موقعیت‌های خوبی پیش رو داریم.

کسب و کار در فضای مجازی به چند دسته تقسیم می‌شود. دسته اول کسانی هستند که به صورت دورکاری و به کمک اینترنت شغل خود را ادامه می‌دهند. به طور مثال فردی با تاسیس یک فروشگاه اینترنتی و مجازی اقدام به فروش محصولات خود می‌کند. عده ای دیگر نیز به کمک پلتفرم‌های مختلف می‌توانند خدمات خود را در فضای مجازی عرضه کنند. در هر دو این حالت ها فضای مجازی به عنوان یک پلتفرم و بستری برای ارائه خدمات و محصولات محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی تنها هزینه‌های مربوط به مکان حذف می‌شود. در کلام ساده تر در این روش نیز همچنان راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان چندان ممکن نیست. مگر این که شما دارای تخصص و حرفه ای باشید که بتوانید خدمات مربوط به آن را در پلتفرم‌های مختلف عرضه کنید. در چنین شرایطی می‌توانید با سرمایه ای 10 میلیونی کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید: 5 روش تامین مالی کسب و کار؛ بهترین راه تامین سرمایه کدام است؟

به طور مثال فرض کنید شما توانایی سیم کشی ساختمانی دارید و مدارک لازم از سازمان فنی حرفه ای دارید. به واسطه پلتفرم‌های مربوطه شما می‌توانید خدمات خود را ارائه دهید. برای این کار شما تنها کافی است هزینه ای برای تهیه لوازم و ابزارآلات لازم داشته باشید. البته به نظر نمی‌رسد که ده میلیون تومان سرمایه کافی برای تامین این ابزارآلات باشد.

اما بخش دیگری از فعالیت ها در فضای مجازی وجود دارد که به طور کامل به این فضا وابسته است. به طور مثال واینرها یا کسانی که بنا بر تولید محتوای ویدیویی و تفریحی اقدام به جذب طرفدار می‌کنند، به واسطه جذب تبلیغات و... می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند. اما همین جذب طرفدار و دنبال کننده نیاز به سرمایه اولیه ای است. امروز این سرمایه اولیه رقمی بیش از ده میلیون تومان است. سایر بخش‌های شغلی در فضای مجازی مانند تولید محتوای متنی و ... نیز از جمله کسب و کارهایی محسوب می‌شود که نیاز به سرمایه اولیه «به جز تهیه سیستم متصل به اینترنت» ندارد. شاید این بخش را تنها قسمت راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان دانست که امکان پذیر است.

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان یا سرمایه گذاری سودمند

راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان در اقتصادی مانند اقتصاد امروز ایران عملا کاری عبث محسوب می‌شود. اگر بخواهیم کمی واقع بینانه تر به این مسئله نگاه کنیم، باید بگوییم که با ده میلیون تومان نمی‌توان کار خاصی انجام داد. اما راه بهتری نیز وجود دارد.

در واقع اگر به جای یک، ده میلیون تومان صد یا هزار ده میلیون تومان کنار یکدیگر جمع شوند می‌توانند کاری پر سود را شروع کنند و یا باعث توسعه یک کسب و کار شوند. این همان مفهوم کرادفاندینگ است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در کرادفاندینگ سرمایه گذاران با سرمایه‌های خرد و کلان کنار یکدیگر موجب توسعه یک کسب و کار یا راه اندازی آن می‌شوند. در این حالت این کسب  و کار می‌تواند به سود مناسبی دست پیدا کرده و این سود بر اساس میزان سرمایه گذاری میان تمامی افراد تقسیم می‌شود. کرادفاندینگ دارای روش‌های متنوعی است که اعطای وام توسط سپرده گذاران یکی از بهترین مسیرهای آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

در این روش تمامی سرمایه گذاران سرمایه خود را برای مدت مشخص (به طور مثال برای دوازده ماه) در اختیار یک شرکت تجاری قرار می‌دهند. این شرکت در این مدت سعی می‌کند طرح اقتصادی خود را پیاده کند. در پایان دوره شرکت موظف است اصل سرمایه در کنار سود توافق شده را به سرمایه گذاران خود بازگرداند. در این حالت سرمایه گذاران به اصل و سود سرمایه خود می رسند و از طرف دیگر شرکت مالکیت تمام خود را حفظ می‌کند. این را می‌توان یک بازی برد برد در دنیای اقتصاد دانست.

سرمایه گذاری جمعی به کمک دونگی

سرمایه گذاری به کمک دونگی

شما می‌توانید از طریق کرادفاندینگ حتی با سرمایه‌هایی مانند ده میلیون تومان سود خوبی به دست بیاورید. در واقع ده میلیون تومان در ایران سرمایه ای محسوب نمی‌شود که نه با آن کسب و کاری راه انداخت و نه در بازار سرمایه سودآوری خاصی داشته باشد. اما این ده میلیون تومان در کنار سایر سرمایه ها می‌تواند باعث توسعه و رونق یک کسب و کار شود. از طرف دیگر با راه اندازی کسب و کار یا توسعه آن درصدی از سود کلی این کسب و کار در اختیار شما قرار می‌گیرد. این در حالی است که بازگشت اصل سرمایه تضمین شده است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

دونگی پلتفرمی است که طرح‌های اقتصادی مختلفی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد. این طرح ها از نظر میزان بازدهی و دوره سرمایه گذاری با یک دیگر متفاوت است. به طور مثال شما می‌توانید طرحی با دوره یک ساله و سود 45 درصدی پیدا کنید و یا سراغ طرح‌هایی با دوره‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت تر مانند چهار ماهه برید.

نکته مهمی که در این بین باید به آن توجه داشته باشید این است که سرمایه گذاری در این حالت تضمین شده است. یعنی شما به عنوان سرمایه گذار تحت هر شرایطی در پایان دوره اصل سرمایه خودتان را به دست می‌آورید. این تضمین توسط پلتفرم دونگی از شرکت‌های سرمایه پذیر دریافت می‌شود. نکته بعدی این است که سود سالانه و دوره ای این طرح ها عمدتا درصدی بالاتر از تورم است. بنابراین این سرمایه گذاری نه تنها می‌تواند ارزش سرمایه شما را حفظ کند، بلکه باعث افزایش سرمایه شما شود.

سرمایه گذاری تضمین شده

بیشتر بخوانید: بهترین روش های سرمایه گذاری با سود روزانه در ایران

همچنین شما می‌توانید با سرمایه خود فرصت های سرمایه گذاری مختلفی را در اختیار داشته باشید و با استراتژی سرمایه گذاری شخصی یک سبد متنوع از سرمایه گذاری برای خود ایجاد کنید. تمام این ها می‌تواند با ده میلیون تومان سرمایه اتفاق بیفتد. نکته بسیار مهم این است که در دونگی هیچ مالیات و کارمزدی را پرداخت نمی‌کنید. تمام این موارد نشان می‌دهد که به جای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان می‌توان سراغ سرمایه گذاری در دونگی رفت. این سرمایه گذاری هم سود مناسبی دارد، هم اصل سرمایه تضمین می‌شود و هم شرکت های سرمایه پذیر می‌توانند نسبت به تامین سرمایه طرح‌های اقتصادی خود اقدام کنند.

سوالات متداول

با ده میلیون تومان نمی توان کسب و کار چندان سودآوری را شروع کرد. در واقع این میزان سرمایه برای شروع یک کسب و کار حتی به صورت کاملا مجازی و در پلتفرم های اینترنتی نیز سرمایه کمی محسوب می شود.

اگر بتوان با ده میلیون تومان کسب و کاری را شروع کرد، مسلما این کسب و کار باید در حوزه فضای مجازی باشد. اما بهتر از آن این است که این سرمایه به واسطه پلتفرم دونگی در توسعه یا شروع یک کسب و کار دیگر شریک باشد. بدین ترتیب سودآوری بیشتری نیز نصیب شما خواهد شد.