خانه / وبلاگ و مقالات / سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

۱۴۰۲/۰۵/۳۱ اخبار

سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

همه ما دوست داریم از سرمایه گذاری‌مان بیشترین سود را داشته باشیم و در عین حال ضررها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. این دستاورد دور از دسترس نیست اما فقط گروهی از سرمایه گذاران برتر به این جایگاه می‌رسند. چون یک سرمایه گذار حرفه ای اصولی را رعایت می‌کند که سایر سرمایه گذاران به آن توجه نمی‌کنند. در این مقاله به این اصول اشاره می‌کنیم تا شما بتوانید با خواندن آن به یک سرمایه گذار حرفه‌ای تبدیل شوید.

فهرست محتوا

یکی از شرط های مهم برای عضویت در باشگاه سرمایه گذاران حرفه ای، میزان سودآوری است. در واقع یک سرمایه گذار حرفه‌ای با انگیزه کسب سود وارد رقابت سرمایه گذاری می‌شود. با این حال رعایت برخی از شرایط دیگر هم باعث می‌شود که بتوانیم وارد باشگاه سرمایه گذاران حرفه‌ای شویم. در ادامه این اصول را بررسی می‌کنیم. با مجله دونگی همراه باشید.

تعیین حد ضرر

اگر می‌خواهیم در گروه سرمایه گذاران حرفه ای قرار بگیریم، این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم. حد ضرر همان عددی است که در صورت نزولی شدن بازار به ما هشدار می‌دهد که باید قسمتی یا تمام سرمایه خودمان را از این بازار خارج کنیم.

برای مثال وقتی سرمایه گذار حرفه‌ای می‌بیند که قیمت سهام شرکت داده‌پردازان اقیانوس اطلس از 4000 تومان به 1200 تومان رسیده، تمام سرمایه‌اش که شامل 800 سهم این شرکت است را به فروش می‌رساند. این سرمایه گذار حرفه ای حد ضررش را 1200 تومان تعیین کرده است و به خاطر همین بیشتر از این نمی‌تواند شاهد از دست رفتن دارایی باشد.

تعیین حد ضرر نه فقط در بازارهای سنتی بلکه در شیوه‌های جدیدتر سرمایه گذاری مثل ارزهای دیجیتال نیز قابل استفاده است و از ضرر بیش از حد سرمایه گذاران جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد ما برای شروع سرمایه گذاری با سود چیست؟

اگر ضرر کردید، اشکالی ندارد!

در بالا توضیح دادیم که یک سرمایه گذار حرفه ای با تعیین حد ضرر وارد بازار می‌شود. اما این به معنی عدم شکست سرمایه گذاران حرفه‌ای نیست. حتی بهترین سرمایه گذارهای جهانی از جمله «وارن بافت» و «جورج سوروس» هم در زمان‌هایی شکست خورده‌اند.. مثلا تراز مالی ده‌ها شرکت سرمایه گذاری بافت و شریکش «چارلی مانگر» در یک مقطع زمانی منفی شد اما تنها با یک دارایی در سبد سرمایه گذاری‌شان توانستند تمام این ضرر را جبران کردند. بنابراین یکی از استراتژی‌هایی که سرمایه گذاران حرفه ای استفاده می‌کنند درس گرفتن از شکست‌ها و ورود به سرمایه گذاری های جدید است.

بیشتر بخوانید: آیا از سرمایه گذاری در بازار ملک یا طلا و سکه خارج می شوید؟

اگر ضرر کردید، اشکالی ندارد! سرمایه گذار حرفه ای عجولانه عمل نمی کند.

دوری از طمع

یک سرمایه گذار حرفه ای از طمع دوری می‌کند. بر خلاف آن چیزی که گاهی اوقات در ادبیات زرد شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم که سرمایه گذاران را ترغیب می‌کنند تا تمام دارایی‌شان را در یک کانال سرمایه گذاری قرار دهند اما در حقیقت اگر سرمایه گذاری جنبه طمع پیدا کند ممکن است منجر به شکست شود.

خیلی از شرکت‌هایی که وارد بازار بورس می‌شوند دارای فعالیت مولد اقتصادی نیستند و بررسی عملکرد مالی آن‌ها در یک بازه زمانی چند ساله نشان دهنده پیشرفت و افزایش دارایی نیست. اما ارزش سهام همین شرکت‌ها به دلایل غیر مالی افزایش پیدا می‌کند و سرمایه گذاران با تجربه کمتر با هدف کسب سود ناگهانی سهام این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند.

بعد از شکستن حباب قیمتی، بسیاری از سرمایه گذارانی که طمع کرده‌اند دچار ضرر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

از معاملات اهرمی اجتناب کنید

سرمایه گذار حرفه ای با قرض کردن از دیگران سرمایه گذاری نمی‌کند. این رفتاری است که گروهی از سرمایه گذاران در بازارهای ارز و ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته انجام دادند. استراتژی سرمایه گذاری اهرمی پیامدهای خطرناکی را به همراه دارد چون در صورت شکست در سرمایه گذاری شما نه تنها سرمایه خودتان بلکه سرمایه دیگران را هم از دست داده‌اید!

در سرمایه گذاری اهرمی شما از یک فرد دیگری مبلغی را اجاره می‌کنید تا بتوانید پتانسیل دریافت سود را افزایش دهید. اگر شما سود خوبی به دست بیاورید مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر بازار اصلاح شود یا به هر دلیلی دچار ورشکستگی شوید، ممکن است ناچار شوید برای همیشه سرمایه گذاری را کنار بگذارید. یک سرمایه گذار حرفه ای همیشه در برابر وسوسه استراتژی سرمایه گذاری اهرمی مقاومت می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟

بدون شناخت سرمایه گذاری نکنید

اگر به دانش تحلیل فنی و بنیادی مجهز نیستند و اصلا حوصله بررسی نمودارهای عملکرد یک دارایی را ندارید، روی آن سرمایه گذاری نکنید. سرمایه گذاران حرفه ای یا سواد مالی لازم را کسب می‌کنند یا از طریق استخدام تحلیل‌گران از دانش آنها استفاده می‌کنند. نگاهی به گذشته بعضی از سرمایه گذاران حرفه‌ای نشان می‌دهد آنها در علوم ریاضی یا آمار سابقه خوبی داشته‌اند یا تحصیلات دانشگاهی آنها در این رشته‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

یکی از این افراد «جیم سیمونز» است که در مقاله چطور به یک سرمایه گذار برتر تبدیل شویم؟ با دیدگاه‌های او آشنا شدیم. سیمونز قبل از ورود به جهان سرمایه گذاری، ریاضی دان بوده و در حوزه هوش مصنوعی هم فعالیت می‌کند.

البته این جمله‌ها به این معنی نیست که مثلا یک شاعر نمی‌تواند به یک سرمایه گذار حرفه ای تبدیل شود، بلکه برعکس این توانایی را دارد اما باید شناخت کاملی از بازاری که می‌خواهد روی آن سرمایه گذاری کند به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: تا 40 درصد سود از سرمایه گذاری با پول کم : معجزه کرادفاندینگ

با مطالعه کتاب، پادکست یا ویدیو سرمایه گذاری حرفه ای شوید...

ما شاید هرگز نتوانیم مجموعه دانش یک سرمایه گذار حرفه ای را که در طی چند دهه کسب کرده در چند روز به دست بیاوریم اما می‌توانیم با خواندن کتاب‌ها، دیدن ویدیوها یا شنیدن پادکست‌هایی که توسط این آدم‌ها تولید شده، دنیای سرمایه گذاری را با عینک آنها نگاه کنیم.

علاوه بر این مطالعه کتاب‌ها و مقاله‌های مختلف با موضوع‌هایی مثل تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، اقتصاد رفتاری، مدیریت مالی و … دانش عمومی ما درباره سرمایه گذاری را افزایش می‌دهند. بیشتر سرمایه گذاران شناخته شده به سرمایه گذاران تازه کار مطالعه روزانه منابع علمی سودمند را توصیه می‌کنند. مطالعه ضمن افزایش دانش دقت سرمایه گذار در هنگام انتخاب فرصت‌های سرمایه گذاری، مهارت او در مدیریت ریسک را نیز افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای اصول سرمایه گذاری موفق در ایران را فقط اینجا بخوانید!

سبد سرمایه گذاری متنوع برای سرمایه گذار حرفه ای خوب است اما …

سبد سرمایه گذاری متنوع برای سرمایه گذار حرفه ای خوب است اما …

ساختن سبد سرمایه گذاری متنوع یک رفتار کاملا درست و منطقی است اما باید حد اعتدال را رعایت کنیم. در واقع تعداد دارایی‌هایی که در یک سبد سرمایه گذاری قرار می‌گیرند باید از یک عدد خاص پیروی کنند.

یک سرمایه گذار حرفه ای شاید عدد 20 را انتخاب کند. مثلا سهام 20 شرکت مختلف یا شرکت در 20 فرصت سرمایه گذاری کرادفاندینگ. اما بیشتر از این عدد تمرکز شما را به هم می‌زند و اگرچه ریسک‌ها را کمتر اما تعداد آنها را بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: کم خطر ترین و بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط فعلی

از استراتژی‌های متعدد استفاده نکنید

اینکه می‌گوییم از استراتژی‌های متعدد استفاده نکنید به این معنی است که همزمان رویکرد بلندمدت و کوتاه مدت نداشته باشید. فرض کنیم ما می‌خواهیم در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری کنیم. در این بازار گروهی از سرمایه گذاران حرفه ای بعد از خرید رمزارز مورد نظر چندین ماه آن را ذخیره می‌کنند تا از نوسان احتمالی قیمت در طولانی مدت سود ببرند.

از سوی دیگر سرمایه گذارانی هم در این بازار هستند که در ابتدای روز یک رمزارز خاص را می‌خرند و در پایان همان روز، آن رمزارز را به فروش می‌رسانند. آنها از سود‌های کوچک روزانه بیشتر از سودهای بزرگ سالانه استقبال می‌کنند.

اما یک سرمایه گذار حرفه ای این دو روش را با هم به کار نمی‌برد. او یا در دسته اول قرار می‌گیرد یا دسته دوم اما در هر دو دسته خیر.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و بهترین روش سرمایه گذاری با صد میلیون تومن

با پول کم شروع کنید

این یکی از رازهای مهم سرمایه گذاران بزرگ و افسانه‌ای است. آنها در سال‌های اولیه سرمایه گذاری‌شان،‌ ریسک‌های بزرگ برنداشتند و روی دارایی‌های مطمئن با سود کمتر سرمایه گذاری کردند. بعدتر وقتی دارایی‌شان بیشتر شد و اعتماد به نفس‌شان هم بیشتر، دنبال فرصت‌های بزرگتر گشتند و در آنها هم موفق شدند.
خوشبختانه در حال حاضر روش‌هایی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارند که می‌توانیم با کمترین پول از 500 هزار تومان و بیشتر سرمایه گذاری و سودی معادل 40 درصد و حتی بیشتر داشته باشیم.

شروع سرمایه گذاری با پول کمتر این عادت را در ذهن سرمایه گذار ایجاد می‌کند که لزوما آورده اولیه بیشتر به معنی کسب سود بیشتر نیست و برگ برنده یک سرمایه گذار مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی است که باید بتواند برای مواجهه با آنها برنامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چطور از سرمایه 5 میلیون تومان بیشترین سود را کسب کنیم؟

پرهیز از سرمایه گذاری های خاکستری

سرمایه گذاری روی فرصت‌هایی که از لحاظ قانونی شفاف نیستند یا مشخص نیست در آینده چه اتفاقی برای آنها می‌افتد، پر ریسک است. مثلا سرمایه گذاری روی ساخت یک گالری دیجیتال که به جای تابلوهای نقاشی فیزیکی، توکن‌های بی‌بدیل (NFT) را به نمایش می‌گذارد یک سرمایه گذاری خاکستری محسوب می‌شود.

سرمایه گذار حرفه ای با قرض کردن از دیگران سرمایه گذاری نمی‌کند. این رفتاری است که گروهی از سرمایه گذاران در بازارهای ارز و ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته انجام دادند.

موضع قانون‌گذار دست‌کم در داخل ایران نسبت به این توکن‌ها هنوز مشخص نیست کما اینکه در مورد ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین هنوز کشمکش‌های قانونی فراوانی وجود دارد.

همچنین ممکن است فناوری لازم برای توسعه توکن‌ها به هر دلیلی به صورت ناقص در ایران پیاده‌سازی شود و در زمان اجرا دچار مشکل شود.

اگر دقت کنیم حتی سرمایه گذاران خطر پذیر هم که گروهی از سرمایه گذاران حرفه ای هستند تمایل ندارند با قانون درگیر شوند، بنابراین از سرمایه گذاری های خاکستری اجتناب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد از چه روشی امکان پذیر است؟

انتخاب درست فرصت سرمایه گذاری

انتخاب درست فرصت سرمایه گذاری

یکی دیگر از بخش‌هایی که سرمایه گذاران حرفه ای به آن دقت می‌کنند، انتخاب فرصت سرمایه گذاری است. این انتخاب می‌تواند بر اساس معیارهای مختلفی انجام شود که در فهرست زیر آمده‌اند.

  • میزان ریسک پذیری
  • افق سرمایه گذاری
  • اندازه بازار
  • موضوع

انتخاب هر کدام از اینها توسط یک سرمایه گذار نشان می‌دهد که او چگونه و بر اساس چه ملاحظه‌هایی وارد بازار سرمایه گذاری می‌شود. مثلا یک سرمایه گذار می‌تواند با ریسک پذیری بالا، متوسط و پایین درصد مشخصی از سود را دریافت کند.

یک سرمایه گذار حرفه ای ترکیبی از این روش‌ها را پیشنهاد می‌دهد و در تدوین استراتژی‌های خود از مجموعه‌ای از آنها استفاده می‌کند.

تا اینجا یازده راز سرمایه گذاران حرفه ای را برای شما بازگو کردیم که اگر از آنها به عنوان یک سرمایه گذار تازه کار استفاده کنید، مسیر روشنی در پیش‌روی شما قرار می‌گیرد. شاید در ابتدای این مسیر خبری از سودهای بزرگ نباشد اما مهم این است که با اجرای این روش‌ها بقای شما در مسیر سرمایه گذاری تضمین می‌شود و با پیشرفت‌های کوچک دیر یا زود به چشم‌اندازتان می‌رسید.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ دونگی درباره اصولی نوشتیم که یک سرمایه گذار حرفه ای آنها را رعایت می‌کند تا سود بیشتر و ریسک کمتر و مهم‌تر از آن پایداری در مسیر سرمایه گذاری را تجربه کند. برخی از اصولی که اینجا به آنها اشاره کردیم تعیین حد ضرر، تحلیل شکست‌ها، دوری از طمع، نقش مخرب معامله‌های اهرمی، رعایت اعتدال در تنوع دارایی‌ها در سبد سرمایه گذاری و… بودند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

سوالات متداول

بازار پر هیاهوی سرمایه گذاری در ایران به افرادی نیاز دارد که بتوانند بهترین فرصت ها را شناسایی کنند و در زمان مناسب به بازار وارد شده یا از آن خارج شوند. علاوه بر این یک سرمایه گذار حرفه ای در ایران با پیروی از اصول سرمایه گذاران حرفه ای در جهان که در این مقاله به آنها اشاره شده است، می تواند به بهترین نتیجه برسد.

سرمایه گذار تازه کار بیشتر به کسب سود در بازه زمانی کوتاه مدت توجه می کند اما سرمایه گذار حرفه ای اگرچه به دنبال کسب سود است اما رفتارهای هیجانی نشان نمی دهد. اصولی که سرمایه گذاران حرفه ای آن را رعایت می کنند اما سرمایه گذاران تازه کار به آن بی توجه هستند این موارد است: تعیین حد ضرر، تبدیل شکست به سرمایه گذاری، دوری از طمع، اجتناب از معاملات اهرمی، داشتن شناخت کامل از فرصت سرمایه گذاری، مطالعه فراوان، رعایت اعتدال در سبد سرمایه گذاری، رعایت اعتدال در استراتژی های سرمایه گذاری، شروع سرمایه گذاری با پول کم، پرهیز از سرمایه گذاری های خاکستری و انتخاب درست فرصت سرمایه گذاری